Artistskatt og redusert skatt for nordmenn i utlandet

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • aguado
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2006
    • 448

    Artistskatt og redusert skatt for nordmenn i utlandet

    Dette med artistskatt er en merkelig diskusjon, spør du meg. Oss "vanlige" mennesker har da ikke nettolønnsavtaler med arbeidsgiver.
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13271

    #2
    Opprinnelig skrevet av jalapenos
    Dette med artistskatt er en merkelig diskusjon, spør du meg. Oss "vanlige" mennesker har da ikke nettolønnsavtaler med arbeidsgiver.
    Hadde det da jeg jobbet i utlandet for UD :-) Kun statsskatt (15 %). Føler meg veldig vanlig.

    Kommentar

    • superbøffel
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 5611

      #3
      Opprinnelig skrevet av jalapenos
      Dette med artistskatt er en merkelig diskusjon, spør du meg. Oss "vanlige" mennesker har da ikke nettolønnsavtaler med arbeidsgiver.
      Om du ikke tenker gjennom det før du "signer" ny arbeidsgiver kan du jo i så fall skylde deg selv....
      Enøyd i de blindes dal.

      Kommentar

      • aguado
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2006
        • 448

        #4
        Opprinnelig skrevet av superbøffel
        Om du ikke tenker gjennom det før du "signer" ny arbeidsgiver kan du jo i så fall skylde deg selv....
        Du pleier altså gjøre avtale med arbeidsgiver at du skal tjene n kroner netto pr år? Jeg kjenner i alle fall ikke til slike avtaler.

        Kommentar

        • superbøffel
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 5611

          #5
          Opprinnelig skrevet av jalapenos
          Du pleier altså gjøre avtale med arbeidsgiver at du skal tjene n kroner netto pr år? Jeg kjenner i alle fall ikke til slike avtaler.
          Nei, men...

          Det er ikke nødvendigvis avtaler om nettolønn mot arbeidsgiver, men det er jo ikke akkurat ugunstig å planlegge beskatningen noe ift naturalytelser etc. Koster arbeidsgiver det samme mens du netto sitter igjen med mer er det vel ikke noe å lure på?

          Skal man bytte jobb er det jo nettopakken som teller?
          Enøyd i de blindes dal.

          Kommentar

          • robbie
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • Apr 2006
            • 168

            #6
            Opprinnelig skrevet av reka
            Hadde det da jeg jobbet i utlandet for UD :-) Kun statsskatt (15 %). Føler meg veldig vanlig.
            Da var du vel minimum 365 dager i utlandet? 367 dager inkludert utreise og hjemreise. Da skal man slippe kommuneskatt pga. at man ikke nytter seg av kommunale tjenester.
            LengeLeveLsk

            Kommentar

            • Stone
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Sep 2006
              • 225

              #7
              Opprinnelig skrevet av robbie
              Da var du vel minimum 365 dager i utlandet? 367 dager inkludert utreise og hjemreise. Da skal man slippe kommuneskatt pga. at man ikke nytter seg av kommunale tjenester.
              Tror regelen er 50 uker, var ihverfall det da jeg var i utenlandstjeneste.

              Kommentar

              • reka
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Aug 2005
                • 13271

                #8
                Egne regler ved utenlandstjeneste:
                Vi fant dessverre ikke siden du lette etter (404-feil). Det kan være at den ikke finnes lenger, eller at lenken du fulgte ikke er korrekt.Vi er takknemlig for tips om feil. Send gjerne en e-post til redaksjonenatdss.dep.no med beskjed om hva som ikke v...

                Ingen spesielle begrensinger mtp. lengde av opphold. Ingen utmelding av folketrygden eller tap av andre sosiale rettigheter.

                Kommentar

                • robbie
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Apr 2006
                  • 168

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Stone
                  Tror regelen er 50 uker, var ihverfall det da jeg var i utenlandstjeneste.
                  For tjeneste i FN eller NATO blei reglene endra for noen år tilbake. Første gangen jeg var ute var det 50 uker. Andre gangen var det 365 dager pluss utreise og innreise altså 367 dager.
                  LengeLeveLsk

                  Kommentar

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎