Landslaget: Idolkulturen må spyles vekk!

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gj
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3359

    Landslaget: Idolkulturen må spyles vekk!

    For et par dager siden gikk Østenstad ut og sa at han var sjokkert over "Idolkulturen" på landslaget når han ble kalt inn sist. Siden har både Bohinen, Drillo og Henning Berg støttet Østenstad.

    Jeg tror faktisk det her er kjernen av problemet med det norske landslaget. Spillerne kommer ikke lenger til Norge for å konsentrere seg om landskamper, men for å møte venner, se og bli sett.

    Alt handler om holdninger. Holdningene til dagens fotballidol-stjerner er skandaløse! Det samme gjelder forøvrig tildels også norske Tippeligaspiller, som i dag blir kastet penger etter. En etablert fotballspiller trenger omtrent ikke anstrenge seg mer enn nødvendig, fordi han vet om at han blir kastet ut av en klubb, står en desperat klubb lenger ned på tabellen klar for å kaste penger inn på lønningskontoen hans.

    Nok en gang handler det om holdninger. Vi husker Steen-Jensen som sa det samme om unge fotballspillere. Og det som skremte meg mest den gang, var at folk her inne sa de samme "pannebånd-taktene" var å se på LSKs juniorlag.

    Tilbake til landslaget. Midt oppi det hele står en landslagssjef Åge Hareide og virker utrolig tafatt ovenfor denne problem-Idolkulturen. Kan du huske sist Hareide klaget over lite intensitet på landslagstreningene? Eller når han refset spillere for noe? Unntaket er selvsagt etter et tap, der han er programforpliktet til å lire av seg skuffelsen.

    Problemet med Hareide er at han for meg virker som en del av Idolkulturen, i dette tilfellet "å se og bli sett". Han soler seg i glansen sammen med disse Ferrarikjørende spillerne, og er mer opptatt av å smile og være på bølgelengde med disse, enn å ha et genuint ønske om å rydde opp og faktisk stille krav og kreve noe av de han skal lede.

    Vi trenger en landslagssjef ala Nils Arne Eggen som jeg tror hadde turt å kreve noe av disse fotballmillionærene, og si ting rett ut sånn de faktisk er.

    Vi trenger en generell holdningsendring, der det handler om å gjøre en jobb og om å prestere, mer enn at etablerte fotballspillere skal eksponere Norges befolkning for deres velfylte bankkonto når de er hjemme på "fotballferie" (les: landslagssamling).

    Her kan også mediene gå i seg sjøl. Hver en landslagssamling virker som en kosesamling der alt er i den skjønneste harmoni.

    Dette ble langt, men er noe som engasjerer meg. Hele dette fenomenet er i ferd med å bli et ryggradsproblem for hele norsk fotball, fra unge talenter helt opp til landslagssjef-nivå.

    HVEM TØR TA UPOULÆRE AVGJØRELSER OG RYDDE OPP?
  • superbøffel
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 5611

    #2
    Tommel opp funksjonen tilbake nå!!!

    Jeg har ALDRI vært tilhenger av Hareide - og jeg mistet siste bit av respekt for han og "Idolene" under play-off'en mot Tsjekkia på Ullevål. Hadde gutta hatt lommer på shortsene ville hendene vært der i 2x45. Skremmende. Viljen og killer-instinktet er større i 4. bedriftsliga enn det var på Ullevål den kvelden.

    Drillo tilbake nå!
    Enøyd i de blindes dal.

    Kommentar

    • Canário
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2005
      • 1471

      #3
      Hør hør! Slutter meg til hvert ord.

      For spillerne ser det ut som landslagssamlingen er en ferietur, og Hareide har vært med på å oppnå det ved å skape en indre harmoni i gruppa og et miljø der guttungene får dyrke sitt eget ego. Et uttalt mål fra landslaget er å begeistre og engasjere, men det er vanskelig når man ser på overbetalte guttunger som vet mer om Jaguar enn om klubbens historie. Hareide er, på samme måte som mange av spillerne, født under en lykkestjerne. På holdningsfroten må det tas grep!

      Foruten holdningene, er Hareide etter min mening en særs dårlig landslagssjef. Han har vært forbanna smart med måten å håndtere pressen på. Ved tap fjerner han oppmerksomhet fra seg selv og hans taktiske blemmer og disposisjoner ved å fyre løs på pressen og publikum.

      Mange av spillerne har hatt klippekort på laget, mens blant andre Nevland, som har prestert godt i Æresligaen, ikke engang blir med i troppen! I tillegg er det neppe et vettig påfunn å la folk spille på andre plasser en de har på klubblaget, ref. kampen mot Kroatia. Hareides taktiske egenskaper – eller mangel på sådan – har bidratt til at EM-billetten trolig ryker. Han har en kunstig statistikk som trener for Norge og har hele tida vært listig i valg av motsander. Personlig mener jeg Ståle Solbakken hadde vært perfekt til å ta over, og særlig med hensyn til å få bukt med idolkulturen. Og få oss til å bli stolt over laget igjen: Skape tilhørighet og identitet og gjøre landslaget til noe symboltungt for landet.

      Kommentar

      • scages
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Nov 2003
        • 1292

        #4
        Landslaget slutta jeg å bry meg med sånn cirka da Drillo abdiserte. Den gangen på 1990- tallet kunne en jo glede seg til en landskamp i ukesvis.
        Mye av grunnen for det dalende engasjementet ligger i denne omtalte idolkulturen, og den håpløse kapital maksimeringa, der alt handler om penger. Engelsk fotball har jeg lagt på hylla for godt, der er jo sjela forlengst solgt til markedskreftene. Ikke noe morro igjen.

        Har observert Hareide i rosa skjorte, det sier vel det meste.

        scages, i koma før eksamensinnspurten.

        Kommentar

        • Ketil Cantona
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 6813

          #5
          Engasjementet og interessen for lanslaget daler som aldri før. Greit nok er vi nok medgangssupportere men hvis jeg skal snakke for min egen del så gidder jeg ikke se folk som er mer opptatt av håret enn kula.

          Bytt ut spillere som Gamsten, Carew osv å dytt heller inn hardtarbeidene og spillesugne spillere àla Bjørn Helge Riise, Myklebust osv.

          Jeg sluttet å se på lanslaget midt i Sembs tid.

          Kommentar

          • e.d
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • May 2005
            • 688

            #6
            Få tilbake Drillo. Vi trenger en ny landslagstrener og han er ledig på markedet.
            synging, mentalitet - Kanari-Fansen

            Kommentar

            • holmiz
              The kjøkken-kanariz
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2006
              • 6064

              #7
              Bare å legge beslag på hår-voksen til Gamst, det bør sende et hardt signal inn i gruppa.

              "No hairwax for you my friend, not before you play well." Framført fra suppe-nazien i Seinfeldt.

              Men for å holde seg til topic, er så utrolig enig. Spiller du på landslaget, så representerer du Norge, og det skal og bør være en vis terskel for å slippe inn i den kategorien. Trist at idol og mediehysteriet har dratt det så langt, at de er mer opptatt av å prate i designermobil enn å gjøre en respektabel kamp. Det blir litt feil når vi får Italia-tilstander med tanke på utseende, klesvalg og stil, mens vi spiller som C-laget til Andorra. Som jeg dessverre er redd hadde slått Norge slik vi holder på i dag.

              Landskamper var høytid for meg i mange år, og jeg ser helst at "idolene" på landslaget respekterer det snarest, og får Norge opp på respektabelt nivå i Europa. Gjerne uten Hareide, for jeg tror en stor del av problemet ligger med han. At Ole G (dog ikke noe "idol" i så måte som tråden handler om, men allikevel) er med i troppen, når han knapt er i stand til å stille i paralympics, sier vel sitt: navn foran prestasjon. Sånn skal det bare ikke være.
              Last edited by holmiz; 29.05.2007, 20:24. Begrunnelse: rettet opp litt feilformuleringer
              Hilsen Anders

              Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
              Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

              Kommentar

              • heidar
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2004
                • 2121

                #8
                Et landslag med Martine, sønn av en alkis og rasisthomseboybanddverger er ikke mitt landslag uansett! Rykker ned med enga!
                En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                Endelig er mørketida over.

                Kommentar

                • xeR
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Jan 2004
                  • 11206

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av heidar
                  Et landslag med Martine, sønn av en alkis og rasisthomseboybanddverger er ikke mitt landslag uansett! Rykker ned med enga!
                  Kunne ikke sagt det bedre selv.
                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                  Kommentar

                  • Hamburg & Kanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 3006

                    #10
                    Hvor er Storbæk's "offensive bidrag" i forhold til Rambekk ??? Makan til pisspreik. Det værste er at kompetanseløse TV2 kommentatorer følger opp den helt ubegrunnede påstanden.

                    Av det jeg har sett av disse to på klubblag og landslag, så har Rambekk større register også offensivt. Gutten går på raid rett som det er, Storbæk har jeg aldri lagt merke til i positiv forstand egentlig. Godt han spiller for søpla.
                    LSK Norges beste lag

                    Kommentar

                    • trigz
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 7055

                      #11
                      Superoffensive Storbæk har jo vært arkitekten bak Vålerengas frittscorende angrepsspill denne sesongen...

                      Nei, ærlig talt. I dag pratet jeg med en journalist som lurte på hvorfor denne apatien mot landslaget plutselig har kommet. Jeg kan gjenta det jeg svarte, nemlig at for min del var attraksjonen i lagene til Drillos nettopp det at det var en ujålete gjeng mannfolk som spilte for hverandre og - i retrospekt - mot absolutt alt som var av odds. Når jeg ser landslaget i dag (med unntak av våre egne tre, flotte gutter) ser jeg at de største profilene, de såkalte "stjernene", for det første ikke har prestert med flagget på brystet på så lenge jeg kan huske (i Gamst-Pedersens tilfelle(*) må jeg noen ganger klype meg i armen når jeg ser ham for Blackburn og innser at dette er den samme mannen som har lagt ned blodfattig kamp etter blodfattig kamp for landslaget).

                      Se-og-bli-sett-kulturen er en ting, idoldyrkingen er noe annet. Et tredje moment er selvsagt NøFF, som for tiende året på rad beviser at de bare, og utelukkende, bryr seg om sine egne sponsorer og sin egen merkevarebygging. På den ene siden deler de ut halve stadion til sponsordirektører med kone, unge og elskerinne på slep, ingen av hvis bryr seg katten om å støtte laget eller lage stemning (nei, de vil bli "underholdt", serri). På den andre side setter de adgangspriser for vanlige dødelige til ulekre 475 kroner for å se Norge spille mot ett av Europas verste landslag.

                      NøFF har en relasjonsbyggingspolicy som er tatt rett ut av læreboka til Ken Bates (og alle Leeds-supportere skjønner formodentlig hva jeg mener med det). Gjennom det har de skapt større avstand mellom publikum og landslag, en avstand som bare blir forsterket gjennom den allerede nevnte idolkulturen og liksom-superstjerneopphøyningen av det som i utgangspunktet er en høyst middels gjeng med fotballspillere. Sånt får man verken fulle hus, stemning, trøkk eller en fryktet hjemmebane av, og det er slik dette mye omtalte "Ullevålkomplekset" til Norge har blitt skapt.

                      Jeg var og så på Malta trene i kveld, og prata med flere av spillerne deres. Malta er et dårlig landslag, men etter min oppfatning har de skjønt, og beholdt, noe som Norge ser ut til å ha mistet: Den dypeste stoltheten over å spille med flagget på brystet og stoltheten i å representere landet. Slike typer er vårt landslag i øyeblikket blottet for - og av den grunn vil jeg juble littegrann innvendig dersom Malta skulle klare å få med seg et godt resultat fra Ullevål i morra: Jeg unner dem det.

                      Vet ikke om noen klarte å følge mine ekstremt lange setninger helt ned hit, men nå har jeg hvertfall sagt hva jeg mener...

                      (*) Jeg nekter å bruke den håpløse, TV2-skapte vulgariteten "Gamsten".
                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                      Kommentar

                      • holmiz
                        The kjøkken-kanariz
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2006
                        • 6064

                        #12
                        I tillegg til å dele ut velfortjent "tommel-opp" vil jeg også si: Jævli bra skrevet Trigz! Det var rett og slett nesten som om du traff mine meninger rett med spikeren. NøFF kan sitte inne på sitt kontor og mene hva de vil om alt mulig, men å komme ut og sjekke tilstanden blant menig mann i gata, er vist litt skummelt for den gjengen.

                        Og i korte trekk hvorfor jeg mistet interessen for landslaget:
                        • Mer opptatt av hår&mote enn å forberede seg på kamp
                        • De spiller en kjedelig fotball, og tryner gang på gang..
                        • For flere av spillerne virker det som det er mer ork enn glede å være med på landslaget. Gamst til eks, ser ut som han tenker "åh nei! nå rekker jeg ikke å date idol-sandra den lørdagen!"
                        • Klippekortene som har vært udelt til gamle stjerner. At Ole G feks. var i troppen, er for meg et mysterium som kun har et svar: Åge. Han tar med sine gamle kompiser fra tiden i Molde. Det er det eneste svaret jeg finner på hvorfor Petter Rudi feks. fortsatt faktisk er landslagsaktuell.
                        Kunne sagt mye mye mer, men jeg tror et rett steg er å få ut Hareide og inn en som ikke har så inngrodde preferanser rettet mot enkeltspillere ,som det dagens trener har.
                        Hilsen Anders

                        Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                        Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                        Kommentar

                        • KFL41
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • May 2004
                          • 3648

                          #13
                          Jeg tror entusiasmen kommer såfort vi får litt heng på Tyrkia og Hellas. 6 poeng mot Malta og Ungarn tror jeg vi skal klare greit. Vi er i kampsesong og burde ha fordel av det mot Ungarn. Hellas og Tyrkia skal møte hverandre og vi skal ha begge disse hjemme. Altså kan vi avgjøre selv. Bosnia, Moldova og Malta borte burde være grei skurring, så det vil stå på hjemmekampene mot Hellas og Tyrkia. Mulig vi må vinne med to mål mot Hellas pga innbyrdes oppgjør.

                          Det er lenge siden forrige landskamp og de gikk dårlig. Med seks poeng i disse kampene vil nok entusiasmen komme tilbake iløpet av høsten.

                          Kommentar

                          • Gale Isbre
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Dec 2005
                            • 1164

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av KFL41
                            Det er lenge siden forrige landskamp og de gikk dårlig. Med seks poeng i disse kampene vil nok entusiasmen komme tilbake iløpet av høsten.
                            Vi holder ikke med et lag bare fordi de vinner, gjør vi vel? Den dagen landslaget utelukkende består av LSK-spillere, skal jeg flomme over av entusiasme (og skrivebordet til UDI skal flomme over av søknader om norsk statsborgerskap). I mellomtiden står landslaget for alt jeg ikke liker som supporter. Jeg holder ikke med NFF, derfor holder jeg ikke med flaggskipet deres. Jeg holder ikke med RBK, derfor klarer jeg ikke å glede meg over at Iversen scorer mål. Uansett hvilken farge han måtte ha på drakta.

                            Kommentar

                            • Rathsmeister
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2006
                              • 561

                              #15
                              For å sitere Otto Jespersen: Hundebæsj blir ikke konfekt selv om du pakker det i sølvpapir! ...
                              Mvh
                              Martin Raths

                              Kommentar

                              • KFL41
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2004
                                • 3648

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Gale Isbre
                                Vi holder ikke med et lag bare fordi de vinner, gjør vi vel?
                                Jeg holder med landslaget uansett. jeg. Men det var den vanlige mannen i gata som har snudd ryggen til. Engasjementet er selvfølgelig ikke like stort som om det var LSK, men jeg er stort sett positiv til landslaget. Jeg er vel en av de få som tror de kan klare å komme til EM... Vanlige landskamper er som regel litt kjedeligere enn serierunde, men mesterskap som EM og VM er alltid gøy. Og man må jo nødvendigvis ha landskamper i mellom som gjelder som kvallik.

                                Kommentar

                                • xeR
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Jan 2004
                                  • 11206

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av KFL41
                                  Bosnia, Moldova og Malta borte burde være grei skurring.
                                  Ja, Bosnia hjemme var jo veldig grei skuring
                                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                  Kommentar

                                  • Campless
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Sep 2006
                                    • 772

                                    #18
                                    Pedersen har vært utrolig dårlig.. J.A. Riise har heller ikke vært så god, Carew OK.

                                    Kommentar

                                    • KFL41
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2004
                                      • 3648

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av xeR
                                      Ja, Bosnia hjemme var jo veldig grei skuring

                                      Vi er bedre borte enn hjemme. Sånn har det vært en god stund. Norge var uheldige som kun tok ett poeng mot Hellas og Tyrkia på bortebane.

                                      Kommentar

                                      • KFL41
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • May 2004
                                        • 3648

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Campless
                                        Pedersen har vært utrolig dårlig.. J.A. Riise har heller ikke vært så god, Carew OK.
                                        Det er ganske utrolig å se hvor dårlig gamsten er på landsen. Han er god i blackburn og er blant de beste v-kantspillere. Riise er blant de beste v-backene i PL. Likevel produserer de null og niks på landsen. Storbæck og BH Riise har vært et lysår bedre.

                                        De gjør ofte dårlige valg. De skal tydeligvis gjøre vanskeligere enn det er. De gjør nesten konsekvent gale valg og de slår elendige innlegg/dødballer.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎