Norske dommere !

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rovfugl
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 3672

    Norske dommere !

    standarden på norske dommere er vel for et lavmål å dømme? eller er det bare meg som synes kampene blåses i stykker for småting ?
    i Norge er det jo ikke lov med kroppskontakt i det hele tatt nesten, skulder mot skulder blåses som frispark mot den minste spilleren nesten uten unntak, dette går fort ut over LSK med store sterke spillere som bare trenger å stå rolig på en plass mens motspiller løper inn i dem og får frispark! mens det i andre ligaer ikke blåses på i det hele tatt! kampene blir kontinuerlig blåst av for filleting, og fordelsparagrafen brukes for sjelden og ofte helt feil. Jeg synes rett og slett kampene i tippeligaen blir ødelagt av dårlige dommere ALT for ofte, og jeg tenker da ikke bare på våre egne kamper.
    Hadde vi hatt en del engelske tilskuere som hadde sett kampene her i Norge så ville dem ledd seg i hjel eller ikke forstått i det hele tatt hvorfor dommeren blåser, dommerne tror tydelig vis spillerne er laget av porselen.
    Den norske dommerstanden bør gå i seg selv å se litt utover landegrensen og gjøre en innsats for å bedre tillstanden her til lands!
    DØ FOR FUGLA!!!
    http://www.fluefiskebloggen.no
    LSK er min religion
    Ujah er min gud
  • heidar
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2120

    #2
    At Terje Hauge benytter seg av sitt enorme markeringsbehov, kan vel knapt kalles en overraskelse. Mannen er jo FIFA-dommer, og lar aldri anledningen gå fra seg til å prege en fotballkamp. Så også igår, selv om vi denne gangen i all fall ble spart for billige strafefspark fra ostringens side. Regner med at det var der Uwe sin lille prat med dommeren i pausen som gjorde susen, kampen ble i alle fall ikke blåst i fillebiter før pause. Spesiell kudos for det første gule kortet til Kippe, på mannens første takling i kampen. Der Eirik Bakke/Doffeloff/Vidar Riseth hadde blitt møtt med en advarende pekefinger og en varm omfavnelse, er det ingen nåde å hente for Kippe. Dette regner jeg med fører til at Terje Hauge beholder sin høye stjerne i NFF. Jeg gleder meg allerede til han skal ødelegge Brann-kampen for oss!
    En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

    Endelig er mørketida over.

    Kommentar

    • Dole
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2004
      • 1552

      #3
      Sannsynligvis er dommerne av minst like høy kvalitet som spillerne.

      Men det er kanskje enklere å klage på dommerne?

      Kommentar

      • trigz
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 7054

        #4
        Blir for teit å mene at dommerne har noe spesielt imot LSK. Men det er liten tvil om at en spillers rykte følger ham.

        Se for eksempel på Eirik Bakkes galemannstakling (15 meters tilløp, begge beina inn og knottene ut) på Tommy Knarvik i går. Se for deg at Mouelhi eller Søgård hadde foretatt den taklinga (eller, Gud forby, Frode Kippe). Bakke slapp utrolig nok unna med gult, mange andre ville blitt sendt (velfortjent) rett av banen.

        Men de fleste av de mange frisparkene vi pådro oss utenfor 16 i går virket greie. Vi ble liggende altfor dypt, og balltapene våre på vei fremover gjorde at midtbanen ofte lå feilvendt. En dårlig andreomgang, rett og slett.
        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

        Kommentar

        • gamle-perta
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2004
          • 2418

          #5
          Opprinnelig skrevet av Dole
          Sannsynligvis er dommerne av minst like høy kvalitet som spillerne.
          Men det er kanskje enklere å klage på dommerne?
          Ikke minst virket det litt søkt å klage på dommeren etter en kamp hvor vi hadde klare Käerjeng-symptomer etter pause..
          Det var neppe dommerens skyld.

          Mvh
          Gammer`n
          Mvh
          Gammer´n (Per T)

          Kommentar

          • KimFL
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2003
            • 1410

            #6
            Begge Kippe's gule kort i går, kan forsvares, sånn isolert sett, selv om det første kanskje var litt vel strengt. Det som dommer'n bommer på, er at når han velger å gi Kippe det første gule kortet, pga armbruk, så bør han vel kanskje gi noen flere gule kort også, bl.a. til både Sigurdsson, Stokholm, og kanskje også Gaarde. Men det er tydeligvis bare Kippe som skal straffes for slikt, siden han har fått det ryktet.

            Synes forsåvidt også Sigurdsson og Ijeh burde fått hvert sitt gule, etter alle gangene de kaster seg, hver gang Kippe er i nærheten. De gjør det jo for å provosere fram ett kort til.

            Men ja, norske dommere er svake, sånn generelt sett. Men nå er vel kanskje ikke spillerne i tippeligaen på et så jævla høyt nivå heller da. Så nivået på dommerne, står vel sånn ca til kvaliteten på spillerne.



            KimFL

            Kommentar

            • heidar
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2004
              • 2120

              #7
              Kampen ble blåst i stykker etter pause igår, med en frisparklinje som var milevis unna det som hadde vært i 1. omgang. Sannsynligvis fordi Terje Hauge mente han hadde vært for lite på TV, og måtte få bukt med markeringsbehovet sitt.

              At vi var dårlige i 2. omgang igår stemmer. Allikevel blir det ikke lett å bygge opp noe eget spill når Viking hele tiden får billige frispark inne på vår halvdel. Våre balltap og feilpasninger på en glatt bane, er selvfølgelig hovedårsaken til at vi ikke lykkes. Men dommeren gjør ikke saken lettere for oss...
              En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

              Endelig er mørketida over.

              Kommentar

              • Kanarifugl84
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2007
                • 2319

                #8
                Opprinnelig skrevet av KimFL
                Det som dommer'n bommer på, er at når han velger å gi Kippe det første gule kortet, pga armbruk, så bør han vel kanskje gi noen flere gule kort også
                Her synes jeg du er inne på noe meget essensielt og gjennomgående angående den norske dommerstanden. For meg virker det som de, med få unntak, ikke klarer å sette en jevn og fair linje for hva som er tillatt/ikke tillatt og så holde denne linjen gjennom samfulle 90 minutter. Eksempelvis hva holding angår...Enkelte ganger er det rett opp med det gule kortet, andre ganger blåses det kun frispark mens det andre ganger gis en muntlig advarsel. Og det virker som enhver dommer har sin egen holdning til hvordan en holding skal dømmes/straffes.

                Kommentar

                • Ranakanaris
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2003
                  • 487

                  #9
                  Skal være enig i att dommerne har dårlige dager allt for ofte for tiden. Men hele skylden ligger oss NFF, som ikke gir dommerne de beste arbeidsbetingelsene for att dem skal gjøre en bra jobb. Så ta ballen, som i dette tilfellet er NFF.

                  Kommentar

                  • bjarmann
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2005
                    • 2886

                    #10
                    jeg mener norske dommere ødelegger norsk fotball. de blåser for hver bidige småting, og i deres øyne er det ikke lov med kroppskontakt. i england hadde de ledd av de norske dommerne
                    I år så tar vi alt

                    Kommentar

                    • Rovfugl
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2004
                      • 3672

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av trigz
                      Blir for teit å mene at dommerne har noe spesielt imot LSK. Men det er liten tvil om at en spillers rykte følger ham.

                      Se for eksempel på Eirik Bakkes galemannstakling (15 meters tilløp, begge beina inn og knottene ut) på Tommy Knarvik i går. Se for deg at Mouelhi eller Søgård hadde foretatt den taklinga (eller, Gud forby, Frode Kippe). Bakke slapp utrolig nok unna med gult, mange andre ville blitt sendt (velfortjent) rett av banen.

                      Men de fleste av de mange frisparkene vi pådro oss utenfor 16 i går virket greie. Vi ble liggende altfor dypt, og balltapene våre på vei fremover gjorde at midtbanen ofte lå feilvendt. En dårlig andreomgang, rett og slett.
                      Jeg har ikke sakt at dommerne har noe i mot LSK spessielt mere enn andre klubber heller.
                      Det som er poenget er at dommerne i norge generelt sett blåser i stykker kampene for ting som ikke ville bli blåst på i mange andre ligaer og at bruk av fordelsparagrafen ikke blir brukt eller blir brukt feil alt for ofte. å si at kvaliteten på spillerne gjenspeiler seg i dommerne blir også feil når man ser de samme tingene i andre ligaer hvor det ikke blåses, man kan kanskje spore litt igjen på det men ikke mye tror jeg. jeg snakker ikke bare om kampen i går eller LSK , men kamper generelt i Norge.

                      Dommerne her i norge må snart få en fløyte som inneholder et begrenset antall ganger den kan blåses i slik at dommerne blir nødt til å spare til situasjoner som fortjener en blås.
                      DØ FOR FUGLA!!!
                      http://www.fluefiskebloggen.no
                      LSK er min religion
                      Ujah er min gud

                      Kommentar

                      • e.d
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • May 2005
                        • 688

                        #12
                        Er helt på linje med trådstarter her. Virker ikke som dommerne aner hvor lista skal legges, og da blir det vilkårlig hva det blåses for og når det blir utgitt kort. Generelt er dommerne altfor pirkete. Av alle de frisparka fugla fikk imot seg i 2. omg. igår så mener jeg at minst 1/3 ikke var frispark.
                        synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                        Kommentar

                        • mooph
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2005
                          • 1496

                          #13
                          Som nevnt i kamptråden (http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...ead.php?t=9262) hadde jeg en engelskmann på besøk i går (familie). Vi så seff. kampen sammen på tittekassa;
                          Hans kommentering besto av; What ?, Now what?!, But wh... ?!??!, Again ?!??, Why ...?! ... ... Do You have different rules in Norway ?
                          Så forskeller er det tydeligvis. Etter kampen var han litt oppgitt og skjønte veldig godt hvorfor norske lag har mye å hente på å trene "set pieces" og kommenterte at "it was hardly any play at all in the second half".

                          Om T Hauge hadde en spesielt dårlig dag eller om pusefotball er hva vi higer etter her til lands skal jeg ikke uttale meg om, men det virker å være slik at vi tillater mye mindre her enn de fleste andre steder i verden.

                          Dette gir utslag spesielt når to stykker holder/kjemper like mye. Det virker som om dommeren er nødt til å blåse på sånt, selv om det er veldig uklart hvem av spillera som er værst. Det blir jo "trynefaktor" dømming av sånt.
                          Fugla mot nye høyder

                          Kommentar

                          • KFL41
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2004
                            • 3648

                            #14
                            Både Hauge og Øvrebø er ranket høyt i Europa. Begge er vel inne blant de 15 beste. Bak de er det ganske mange helt ok dommere synes jeg. Når man ser på dommere i e-cupen så er det mye dårlig. F eks han som dømte FFK-Hammarby. Når man har blitt utestengt en måned for dårlig dømming i Russland, burde han ikke få dømme e-cup.

                            Men jeg synes generelt at frisparklinja er for lav. Det er nesten to forskjellige idretter i forhold til linja i England. Enda norsk fotball er kjent for å være fysisk.

                            Angående Hauge igår, skal man vel ikke se bort fra at han skjønte i pausen at Viking kunne fått frispark før målet vårt. I 2. omgang gir han Viking frispark hele tiden. Det blir feil at vi skal straffes for en eventuell feil han har gjort. Men likevel får Viking utrolig mye billige frispark innefor 30 meter.

                            Kommentar

                            • MedlemNR35
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2004
                              • 905

                              #15
                              Norske dommere ligger helt klart på et dårligere nivå enn norske spillere hvis vi måler opp mot internasjonal standar.

                              Vi har 2-3 bra dommere i Norge som holder nivået. Desverre blir dette for lite. Der har Norsk fotball et stort problem fordi det spilles 7 kamper i en serierunde.

                              Jeg trenger vel bare nevne dommer Edvartsen for å vise til hvor stort dette problemet er.

                              Kommentar

                              • heidar
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2004
                                • 2120

                                #16
                                Apropos Edvartsen: Hvor mye verre var Brennes takling på La Manga enn Bakkes takling på Knarvik igår??? Konsekvent er tydeligvis et fremmedord for mannen, som er for dårlig til å være hockey-dommer!
                                En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                                Endelig er mørketida over.

                                Kommentar

                                • Fugl1120
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2005
                                  • 3528

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av MedlemNR35
                                  Norske dommere ligger helt klart på et dårligere nivå enn norske spillere hvis vi måler opp mot internasjonal standar.

                                  Vi har 2-3 bra dommere i Norge som holder nivået. Desverre blir dette for lite. Der har Norsk fotball et stort problem fordi det spilles 7 kamper i en serierunde.

                                  Jeg trenger vel bare nevne dommer Edvartsen for å vise til hvor stort dette problemet er.
                                  Og hvor mange spillere har vi som holder det internasjonale nivået? Ekstremt få i forhold til antall spillere. I prosent LANGT dårligere enn nivået på dommerne.

                                  Synes det er ekstremt lav linje når det gjelder taklinger og kroppsdueller i Norge. Ser gjerne at tøffheten i spillet blir hevet til engelsk standard, ekstremt mye mer underholdene å se kamper hvor det trås til med tøffe taklinger uten at dommern blåser av den grunn at duellen er tøff. Jeg synes forøvrig det er bra at rein sabotasje(Kippes andre gule i går) og holding blir slått kraftig ned på. Det er en forskjell mellom å spille tøft og unfair, og jeg håper dommerne neste år legger seg på en linje som tillater tøffere spill, men slår hardt ned på holding i trøya og sabotasje av god angrepsfotball.
                                  Lauken er vår venn!

                                  Kommentar

                                  • MortenA
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2007
                                    • 3392

                                    #18
                                    Synes norske dommere blåser altfor mye på 50-50 dueller hvor to spillere kaster seg inn i dueller med reell sjanse om å nå ballen. Kippe sitt andre kort i går var greit nok, men meget symptomatisk for kampen. Hauge har vel aldri dømt en bra kamp med LSK på banen.

                                    At Eirik Bakke ikke har fått mer kort enn han har kommer vel av at han spiller for IKTV2, og dermed er fredet. Råere spiller enn han skal man lete lenge etter. Han får Riseth til å virke puslete, og det er en stor bragd.
                                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                    Kommentar

                                    • Bolsen3
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jan 2004
                                      • 1061

                                      #19
                                      Mye svartmaling av norske dommere her nå. Ingen tvil om at nivået kan bli bedre, men at norske dommere er så mye dårligere enn dommere i andre land er jeg dypt uenig i. De fleste frisparkene Viking fikk i går, kan absolutt forsvares. Det ble utover i 2.omgang helt nødvendig for LSK-spillerene å lage frispark, da Viking alt for ofte kom i farlige posisjoner rett utenfor feltet. At så mange frisparksituasjoner oppsto var ikke Terje Hauges feil, synes han gjorde en ok kamp. Kortene til Kippe kan forsvares, dog var det første noe billig.

                                      Mange sammenligner norske dommere med engelske, og der er det helt klart en forskjell i dømmingen. Spørsmålet er om det er norske dommere som er strengere enn i andre land, eller om det er engelske dommere som tillater mer enn andre steder. Jeg heller mer mot det siste. Se bare på Primera Division og Serie A, der deles det ut enorme mengder kort. Jeg synes også personlig det er helt greit at lista legges forholdsvis lavt (så lenge det er konsekvent). Sabotasje av godt angrepsspill bør straffes...

                                      Kommentar

                                      • Sem
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Mar 2005
                                        • 1626

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Bolsen3
                                        Sabotasje av godt angrepsspill bør straffes...
                                        Helt klart. Men det blir ikke godt angrepsspill ved at det blir frispark i et røkka kjør. Kanskje vi får se mer godt angrepsspill om man får lov til å vinne ballen, og sette i gang nye angrep. Stygge ting skal selvsagt slåes ned på, men jeg er ikke av den oppfatning at angrepsspillet blir bedre om man stykker opp spillet, sånn det blir til tider.

                                        Dog mener jeg helt klart at det blir litt dumt å komme med dommerkritikk etter denne kampen, hvor vi faktisk gjør en ganske dårlig andreomgang selv. Litt unødvendig å leite etter eksterne skyteskiver da.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎