Om dustete regler og dustete ikke-regler

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kroktåa
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2015
    • 2868

    Om dustete regler og dustete ikke-regler

    Vi bærer oss over hvor idiotisk det er å pådra seg et sikkert gult kort ved å dra av seg trøya når man har har skåra, og vi bærer oss enda mer over hvor idiotisk den regelen er.

    Jeg er enig i begge uttalelser, aller mest i den siste.

    Men regelen har en begrunnelse, valid eller ei. Det er å unngå unødvendig tidsbruk med trøyeav- og påkledning. En grei, men veldig tynn begrunnelse. Fordi, uansett hvor mye vi kan digge driblinger, tunneler, knallharde taklinger, silkemyke millimeterpresise tredvemeterspasninger, lekne trekantkombinasjoner eller skjønnheten i en stram forsvarsorganisering, så er det skåringer vi alle egentlig er kommet for å se. De er the pinnacle of the game. At det brukes tredve til seksti sekunder ekstra på å juble hemningsløst foran fansen – med eller uten trøye og muskelspill – hører med til publikumsopplevelsen. Det bør vi koste på oss.

    Dersom de høye herrer er bekymret for tidsbruken, er det andre ting de heler bør ta tak i:

    - Gjør som i håndball og ishockey: Når dommeren blåser, stoppes spillet ØYEBLIKKELIG. Det innebærer blant annet å ikke berøre ballen igjen, for det laget som blei avblåst. Ved den minste antydning til å sparke den vekk, ta den med seg eller annet tullball, skal det gis et like automatisk gult kort som dommerne i dag gir ved trøyeavdragning.

    - Dessuten bør man kreve at spillere som byttes ut skal forlate banen korteste vei i lett jogg. Ikke som i dag, der det ledende laget i sluttminuttene tar ut motsatt ving som først bruker tyve sekunder på å forstå at det er ham som skal tas ut, som deretter tar seg tid til en takkerunde til fansen, handshake med dommere og medspillere før han tusler av banen i søndagstempo mens alle spillerne står med hoftefest og får dratt ned tempo og momentum i kampen og dommeren ikke gjør annet enn å se p klokka. Gult kort burde blitt gitt etter fem sekunder av slik unødvendig tidsdrøying. En spiss hadde hatt tid til å dra av seg trøya, vrengt den tilbake og tredd den på riktig vei igjen minst ti ganger i løpet av den tida det tar for en kantspiller å tusle av banen på den måten.

    - Pluss å gi keeper gult kort dersom han bruker ett sekund mer enn han egentlig har lov til både ved vanlig utspill og ved femmeter.
  • Sailor Man
    Moderator
    • Jun 2007
    • 1328

    #2
    Helt enig. Hvis hensikten er å hindre drøying, kan man slå ned på drøying, og ikke at spilleren tar av seg trøya. Jeg mistenker at den egentlige grunnen er at FIFA ville ha slutt på spillere i baris på TV, av en eller annen grunn. Drøying er et problem i dagens fotball, men det tar ikke lang tid å ta på seg ei trøye hvis man vil det.

    Til det med bytter, så kom vel den regelen du etterspør for et par år siden (i fjor, kanskje?) spillere skal forlate banen korteste vei nå. Så er det litt slapp håndheving av regelen..

    Det jeg har størst problemer med i dagens eliteserie er behandling av fantasi-skader på slutten av kampene. Hver forbanna uke er det kramper og smeller som gjør at spillerne på laget som leder må ha behandling ute på banen. Det kan ta flere minutter og drar tempoet i kampen kraftig ned. Det er vanskelig å se for seg hvordan vi kan få slutt på det uten å innføre effektiv spilletid, men kanskje en "karantene" der spilleren må vente en stund på å komme inn igjen?

    Kommentar

    • Kanarivogel89
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2006
      • 4303

      #3
      Handler vel også litt om diverse politiske meldinger spillerne kan ha skrevet på kroppen/på en underskjorte? Eventuelt reklame for personlige sponsorer sånn som Bendtners ikoniske Paddy Power-boxer. Men ja, da er det jo heller mer på sin plass å bøtelegge spilleren. Gule kort bør være forbeholdt situasjoner som faktisk har med spillet å gjøre.

      Kommentar

      • Nosferatu
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Apr 2006
        • 671

        #4
        Det ble i sin tid påstått at det er enda mer økonomisk vektede argumenter - nemlig at alle draktsponsorer vil ha logoen sin avbildet på drakten til en feirende målscorer. Det finnes ikke øyeblikk i fotballen mettet med sterkere assosiasjoner til suksess enn det, bortsett fra kanskje når man hever et trofé, og det er det alle sponsorer vil ha når de signerer en sponsoravtale. Så når målscorere drar av seg drakten, blir sponsoren snytt for den kanskje mest lukrative eksponeringen man kan få i en fotballkontekst. Dette måtte man gjøre noe drastisk for å forhindre, noe som rammet spilleren direkte. Etter sigende.
        For øvrig vil jeg tilføye at Stefan Strandberg er et mye dårligere menneske enn Ruben Gabrielsen.

        Kommentar

        • Kanarivogel89
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2006
          • 4303

          #5
          Opprinnelig skrevet av Nosferatu
          Det ble i sin tid påstått at det er enda mer økonomisk vektede argumenter - nemlig at alle draktsponsorer vil ha logoen sin avbildet på drakten til en feirende målscorer. Det finnes ikke øyeblikk i fotballen mettet med sterkere assosiasjoner til suksess enn det, bortsett fra kanskje når man hever et trofé, og det er det alle sponsorer vil ha når de signerer en sponsoravtale. Så når målscorere drar av seg drakten, blir sponsoren snytt for den kanskje mest lukrative eksponeringen man kan få i en fotballkontekst. Dette måtte man gjøre noe drastisk for å forhindre, noe som rammet spilleren direkte. Etter sigende.
          Fikk alltid jævla lyst på Opel hver gang Påsan curla'n i vinkelen

          Kommentar

          • MortenA
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2007
            • 3343

            #6
            Opprinnelig skrevet av Sailor Man
            Drøying er et problem i dagens fotball, men det tar ikke lang tid å ta på seg ei trøye hvis man vil det.
            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

            Kommentar

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎