Likhet for alle, uansett alder?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Spy-Henning
    Juniormedlem
    Bøffel
    • Jul 2007
    • 29

    Likhet for alle, uansett alder?

    Vi vet alle hva som skjedde på veien hjem etter bortekampen mot Brann. Gutten som ble kasta av bussen er en kammerat av meg og jeg var veldig ”oppi” den saken. Etter jeg fikk roet meg ned og tenkt litt skjønte jeg at det nok var riktig å sette han av, selvom jeg ikke synes noe om at han ble satt av uten penger eller telefon.
    Uansett, det er ikke turen til Bergen jeg vil ta opp her, men Tronheimsturen 16. mai.
    På bussen ”Danseglede” som jeg satt på var det en kompisgjeng med karer på 40+ som helt tydelig satt stor pris på å komme seg bort fra kjærring og unger for en gangs skyld. At folk drikker og har det moro er selvfølgelig helt greit for meg, det pleier jeg å gjøre selv. Det jeg ikke synes er like moro er at folk blir så drita at de tryner rundt i midtgangen, står og henger over setene til andre og generelt oppfører seg helt jævlig. En av gamlekara ble også tatt for å røyke på dassen, uten at noen av vaktene brydde seg nevneverdig med det. I motsetning til på bergensturen hvor en lik episode utløste fullt baluba.
    Når gamlekara faktisk går så langt at de truer folk som ber dem sette seg ned meg juling (kan bekreftes av bussvert som hørte det, men ikke sa/gjorde noe med det) begynner det å gå litt i overkant over streken.

    Da jeg kom tilbake til bussen etter kampen ser jeg en stor oppsamling av politi og vakter, midt i klynga står den verste av alle gamlekara og blir holdt fast av en politimann. En annen kar utenfor bussen forteller at grunnen til at han blir holdt fast var at han kom i hångemeng med en RBK-supporter og hockeytakla han langt ut i buskene.

    Da tenkte jeg: ”Jaja, han er heldig som ikke blir satt igjen midt på natta i ei stusslig fjellbygd. Får håpe at han har penger og mobil”.
    Så finner jeg ut noe helt sykt, han ble ikke satt av, sikkerhetsgruppa ga han en advarsel ... Jeg spurte en av vaktene hvorfor idioten ikke ble satt av når 17-åringen på bergensturen ble satt av for langt mindre. Da sa styremedlem Per-Arne at 17-åringen fikk mange advarsler før han ble kasta av, mens han som holdt showet nå ikke hadde fått den enda.

    Jeg tenkte det med en gang, og det går opp mer og mer for meg – vaktene tørte ikke å ta affære denne gangen, siden det nå var en voksen kar som var idiot. Da det var snakk om en på 17 var det mye enklere å gjøre noe, siden han var ung. Argumentet om at han ikke hadde fått noen advarsler, i motsetning til 17-åringen som fikk mange er bare idiotisk. Hadde en på 17 stått og truet en medpassasjer på den måten som han gjorde, mens en bussansvarlig sto og hørte på hadde han fått en jævla streng advarsel. Dermed hadde bråket utenfor bussen vært dråpen, og idioten hadde blitt satt igjen. Det nytter ikke å ha en sikkerhetsgruppe som ikke behandler alle på sammen måte!

    -Henning Grønbekk.
    Last edited by Spy-Henning; 19.05.2008, 01:14.
    Frihet for Lauken!
  • Lars
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6156

    #2
    Jeg har ofte reagert på at mange bruker KFLs bussturer som en anledning til en skikkelig fyllekule. Spesielt reagerer jeg på den tilsynelatende aksepten for dette, og da særlig når det gjelder litt eldre folk som bruker LSKs bortekamper som en mulighet til å drikke seg dritings når de endelig har litt fri fra kone og barn.

    Når det gjelder det du nevner med advarsler, bør det da holde at turvertene innledet turen med å oppfordre folk til å drikke med måte og oppføre seg ordentlig. Hvis dette ikke ble fulgt, kom det til å få konsekvenser, ble det sagt.

    Når man valgte å kaste av 17-åringen i Lærdal, og senere forsvarte dette, har man skapt en presedens man er nødt til å følge opp. Alle som lager kvalm på bussturene bør rett av!

    Selve oppfordringen skal imidlertid turgruppa ha ros for. Det eneste som virkelig betyr noe når man er på bortetur er selve kampen, og det er det dessverre ikke alle som skjønner.

    Selv om jeg reiser jævlig mye med KFLs opplegg skjønner jeg veldig godt de som ikke gidder å gjøre det samme. Det er tendenser til at problemene blir tatt tak i, men nå er det på tide å kjøre løpet helt ut.

    Synes forøvrig at styret burde ta mer tak i dette problemet. En god start hadde f.eks. vært om samtlige styremedlemmer hadde gått foran som gode eksempler på turene.

    Kommentar

    • Frode Thai
      KFL styremedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2006
      • 380

      #3
      Flott at du er engasjert Henning, ingen ting er bedre enn det.

      Jeg ser du setter likhetstegn og sammenligner to episoder.
      Veldig enkelt å gjøre dette, faktisk for enkelt, om man ikke kjenner til hele saken, fra a til å.

      Som vakt/vert for KFL er det ikke om å gjøre å kaste av og til enhvert tid få folk straffet, heller tvert i mot.
      Man skal være mere vert enn vakt og man legger mye i å hjelpe den som av en eller annen grunn har behov for det.

      Vedkommende du sikter til ble snakket til to ganger under kampen, ettersom han hadde en oppførsel som kan kalles svært bedriten.

      Han fikk ikke en tredje mulighet, og ble kastet ut av Lerkendal.
      Da "kompisen" hans skulle redde han fra utkastelsen, bar det samme veien med han, vekk fra LSK-feltet og ut av stadion.

      Politiet ble blandet inn på utsiden, og de ønsket å ta de med seg inn til arresten. Etter litt megling og lovnader, fikk de være med KFL bussen hjemover.

      Før avreise ble de tydelig fortalt at de måtte endre kurs, noe de også etterhvert gjorde, etter tilsnakk flere ganger samt omrokkinger på bussen. Det ble satt inn en ekstra vakt, så man var tre stykker.
      De sovna på bussen etterhvert.

      Ved ankomst Lillestrøm og i en noe bedre form, ble det endel beklagelser og unnskyldninger, etterfulgt av at ettersom man skulle samme vei, fikk vedkommende skyss til døra.

      KFL-sikkerhet behandler ingen saker likt, fordi ingen saker er helt like.

      Men vi bestreber oss for at alle skal få være med t/r uansett alder og feilskjær.


      Dette til orientering.


      Frode Johansen
      KFL-sikkerhet
      Frode Johansen
      styremedlem KFL

      Kommentar

      • Spy-Henning
        Juniormedlem
        Bøffel
        • Jul 2007
        • 29

        #4
        Jeg synes sakene er ganske så like, jeg. Begge oppførte seg ille store deler av turen, bege utgjør en trussel for sine medpassasjerer. Faktisk synes jeg at han her var langt verre enn 17-åringen, hele turen opp til Trondheim var han plagsom og ekkel mot de andre på bussen, jeg tror ikke de på bussen til Bergen oppfattet 17-åringen sånn.

        Du sier ikkeno om noe hångemeng med noen RBK-supportere utenfor bussen, er det fordi at det ikke stemmer? Hvis det ikke stemmer beklager jeg veldig for at jeg sa det. Det man hører fra andre og at han hadde masse blod på hendene gjør det selvfølgelig ikke sant.
        Frihet for Lauken!

        Kommentar

        • Per Arne
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 2347

          #5
          For å begynne på slutten. Basert på episoden med politiet før avreise så blei den aktuelle karen sterkt irettesatt og turen hjem gikk smertefritt. Det blei satt inn en ekstra vakt og da var det tilsammen tre stk på den bussen fra Lerkendal.

          Når det gjelder ting som du nevner skjedde på veien inn mot Trondheim skulle du gjort som vi blei enige om, og tatt kontakt med Frode når du kom opp på Lerkendal, og underretta ham om det som skjedde. Utifra det du og vitner da kunne fortalt, ville personen fått klar tale og klar advarsel. Så hadde han enten slippi og drite ut segsjøl/KFL noe mer, eller hvis ikke det første: slippi og blitt med bussen hjem.

          Grunnen til at personer som opplever dritt på bussen skal gå direkte til sikkerhetsansvarlige er fordi opplevelsen må bli fortalt fra den forulempede uten mellomledd, hvor deler av situasjonsbeskrivelsen kan risikere å falle bort.

          Hvorfor kan det risikere å falle bort?
          - Den du henvender deg til kan være inhabil.
          - Den du henvender deg til kan ha fullt opp med ansvar for andre ting.
          - Den du henvender deg til kan bli forhindra fra å ta det videre pga. andre hendelser. Eksempelvis sjukdom/uhell.

          Vi i styret prøver å gjøre en best mulig jobb også på turer. Man må for all del ta kontakt med oss også i ettertid om man har innspill til oss.

          Vi må alle hjelpe hverandre til å gjøre de riktige tingene og få et best mulig KFL.
          Støtt FuglaTifo! Sett inn valgfritt beløp på kontonummer 6201 05 41919. Merk med tifostøtte.

          Kommentar

          • Spy-Henning
            Juniormedlem
            Bøffel
            • Jul 2007
            • 29

            #6
            Hvorfor må jeg si ifra til Frode om det når reiselederene på bussen hørte/så hele seansen?
            Er ikke meningen med reiseledere at dem skal ordne opp i sånt og melde fra til Frode eller noen andre sikkerhetsfolk ? På turen til Bergen var det ingen av medpassasjerene som ringte til Frode, det gjorde reiselederen, da trodde jeg det var sånn nå også ... Menmen, ting kan jo endre seg fra tur til tur.
            Frihet for Lauken!

            Kommentar

            • Per Arne
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 2347

              #7
              Opprinnelig skrevet av Spy-Henning
              Hvorfor må jeg si ifra til Frode om det når reiselederene på bussen hørte/så hele seansen?
              Er ikke meningen med reiseledere/sikkerhetsfolk at dem skal ordne opp i sånt og melde fra til Frode eller noen andre sikkerhetsfolk ?
              Det er selvsagt intensjonen, slik at den enkelte kanarifan skal få konse om å ha en kul tur. Men som jeg sier må vi hjelpe hverandre å bli bedre. Ingen reiseledere/verter/vakter vil ha noe i mot om du følger opp og spør om negative episoder har blitt håndtert.
              Det kan faktisk skje at ting kommer i veien for dette, så det kan være greit å forsikre seg.
              Støtt FuglaTifo! Sett inn valgfritt beløp på kontonummer 6201 05 41919. Merk med tifostøtte.

              Kommentar

              • Per Arne
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2004
                • 2347

                #8
                Opprinnelig skrevet av frodethai
                Før avreise ble de tydelig fortalt at de måtte endre kurs, noe de også etterhvert gjorde, etter tilsnakk flere ganger samt omrokkinger på bussen. Det ble satt inn en ekstra vakt, så man var tre stykker.
                De sovna på bussen etterhvert.
                Så dette ikke misforståes, kan det presiseres at det var personene som sovna, ikke vaktene.
                Støtt FuglaTifo! Sett inn valgfritt beløp på kontonummer 6201 05 41919. Merk med tifostøtte.

                Kommentar

                • Spy-Henning
                  Juniormedlem
                  Bøffel
                  • Jul 2007
                  • 29

                  #9
                  Jeg endra litt på innlegget mitt mens du svarte på det som sto der før endringen, beklager. Jeg skriver det her også, jeg: Det er vel bussvertene som skal si ifra til sikkerhetsfolka når de ser episodene med sine egne øyne. Sånn var det iallefall på bergensturen, var det ikke det nå?
                  Frihet for Lauken!

                  Kommentar

                  • general
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Apr 2004
                    • 1150

                    #10
                    Satt selv på den aktuelle bussen..

                    Det jeg reagerte mest over på denne turen var ikke at de aktuelle mannfolka overlevde ALLE advarselene som ble gitt. For overdreven fyll og trusler stiller i helt forskjellig klasse av alvorlighet...

                    Det som var veldig leit, var at en av mannfolka fikk stå å slenge trusler som på den tiden virket meget reelle. Her snakker vi å lene seg over bussetene mot personen som satt ved vinduet. rette en finger i trynet på personen og stå å true med juling oppe i trondheim, mens han brukte den andre hånda til å slå i sete bak. Direkte aggressiv oppførsel og trusler som om han hadde meldt dette på en slik måte ute, så hadde det endt i fyllearresten. Og dette skjer inne på en lukket buss i hastighet 40 km FØR trondheim..
                    Seriegull 2016!!!

                    Kommentar

                    • Tobben
                      Jeg elsker å kjøre trikk
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2005
                      • 1666

                      #11
                      Jeg vet nøyaktig hvem dere mener.

                      Da jeg stod nede ved gjerdet i pausen med King Raymond for å gjøre klar tekstbanneret til 2. omgang kom han bort til meg og var både ufin og aggresiv. Han lurte fælt på om jeg kjente han igjen. Jeg kjenner han igjen fra ett eller annet sted, men klarer ikke plassere han. Jeg har vel sett han på andre turer eller på Åråsen. Men der og da nektet jeg for at jeg kjente han, for jeg hadde ingen intensjoner om å prate med han da han var temmelig kanon full og aggresiv.

                      Da jeg sa jeg ikke kjente han igjen ble han direkte aggresiv og tok tak i armen min og reiv meg et par rader opp på tribunen for å prate med meg. Han lurte på om jeg var fra "her", altså Trondheim. Da sa jeg klart ifra at det var jeg overhodet ikke. "Bra, for da hadde jeg svidd av deg hele jævla nesa!!", svarte han da. Han lurte på om det var jeg som dreiv å sang en eller annen sang, mens han sang på den for å vise hvem han mente. På det tidspunktet var jeg dritt lei hele fyren og gikk ned til King Raymond igjen. Han lurte fælt på hvem jeg var og hvor jeg kom fra og prøvde å få meg opp på tribunen igjen uten hell. Og han virket temmelig sur pga. jeg ikke kjente han igjen, og var fortsatt skikkelig aggresiv å reiv meg i armen igjen.

                      Ikke nok med at han var aggresiv, men han var også kanon full. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor han kom inn på Lerkendal i det hele tatt. Det var en skikkelig ubehagelig opplevelse jeg fint kunne vært foruten.

                      Glad jeg ikke satt på denne bussen her:





                      Jeg har snakket med en som satt på denne bussen. Folk satt og drakk på vei hjem igjen. Han jeg snakket med fikk også ølflasker i hodet. Folk stod å pisset i midtgangen og var helt idioter.

                      Er det virkelig rart folk vil sette opp egne bussturer?

                      Jeg har fått nok, jeg kommer mest sannsynligvis aldri til å reise med busstur i regi av KFL igjen. Mest pga. det jeg har hørt om "danseglede" bussen, og mye pga den jeg satt på. Når folk er sultne som faen og bussen ikke stopper på en bensinstasjon men velger å selge pølser for 20 kr, for deretter å stoppe på en bensinstasjon rett etterpå. Da hadde det gått 3-4t.
                      Last edited by Tobben; 20.05.2008, 20:18. Begrunnelse: Feil i link

                      Kommentar

                      • _Jonern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 4376

                        #12
                        100% enig Tobben! Og folk lurer på hvorfor man vil arrangere turer på egenhånd Er det noen som setter LSK-supporterne i dårlig lys så er det de idiotene som bruker fotballkamper som fylleturer. Reis til hytta på Trysil da vel, hold dere langt unna en fotballstadion! De bildene Tobben legger frem sier litt. Skandale.
                        ..................

                        Kommentar

                        • ChriZza
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2005
                          • 4265

                          #13
                          Nå er vel de bildene fra "partybussen"?
                          Ikke like usivilisert på alle bussene..

                          Kommentar

                          • Skinke
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2007
                            • 3914

                            #14

                            Disse var på partybussen...
                            Daukjøtt Felt C

                            Kommentar

                            • ChriZza
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2005
                              • 4265

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Skinke
                              og du linka jo til det bildet med "jeg er glad jeg ikke var på denne bussen" ...

                              Kommentar

                              • sigurdsen
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2006
                                • 1817

                                #16
                                Bra at noen tar ett oppgjør med ukulturen. Men slik er det vel mer eller mindre overalt desverre. Har vært med på noen hockeyturer, riktignok med mye færre folk, og der har de hatt mye av det samme problemet. Eldre menn i 30-40 års alderen som er 16 år i hodet og tror det er tøft å slenge med leppa, tøffe seg, synge, gjøre ulovligheter og sjekke opp yngre damer. Jeg vil vel bare anse det som flaut fra dems side, at de ikke har annet å bruke tiden sin på og ikke har et mer innholdsrikt liv. Men skjønner ikke hvorfor ingen satte dem på plass under bussturen?

                                Kommentar

                                • Ted
                                  Seniormedlem
                                  Forumsadist
                                  • Apr 2005
                                  • 127

                                  #17
                                  Ang bildene fra RBK turen, så må el capitain del sorte strek i trynet gjøre ett ( eller en ) bedre jobb!. Mannen som vill ha en pølse på felt c er sladdet på noen bilder, andre ikke...
                                  Flisbyen Ultras Casuals Kamikaze

                                  Kommentar

                                  • Ted
                                    Seniormedlem
                                    Forumsadist
                                    • Apr 2005
                                    • 127

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av sigurdsen
                                    Bra at noen tar ett oppgjør med ukulturen. Men slik er det vel mer eller mindre overalt desverre. Har vært med på noen hockeyturer, riktignok med mye færre folk, og der har de hatt mye av det samme problemet. Eldre menn i 30-40 års alderen som er 16 år i hodet og tror det er tøft å slenge med leppa, tøffe seg, synge, gjøre ulovligheter og sjekke opp yngre damer. Jeg vil vel bare anse det som flaut fra dems side, at de ikke har annet å bruke tiden sin på og ikke har et mer innholdsrikt liv. Men skjønner ikke hvorfor ingen satte dem på plass under bussturen?
                                    Vadå eldre menn i 30 års alderen,,, fan lillgutt, er 30 gammelt nå ?.
                                    Flisbyen Ultras Casuals Kamikaze

                                    Kommentar

                                    • sigurdsen
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2006
                                      • 1817

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av Ted
                                      Vadå eldre menn i 30 års alderen,,, fan lillgutt, er 30 gammelt nå ?.
                                      hehe:P Prøvde å illustrere at de var litt for gamle for oppførselen sin, men tok kanskje litt hardt i. Får håpe jeg ikke berørte flere enn deg

                                      Kommentar

                                      • Ted
                                        Seniormedlem
                                        Forumsadist
                                        • Apr 2005
                                        • 127

                                        #20
                                        He he
                                        Fin den!
                                        Flisbyen Ultras Casuals Kamikaze

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎