Organisering av turer og billettsalg.

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ChriZza
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 4265

    tur og billetter Organisering av turer og billettsalg.

    Som varslet til flere styremedlemmer kommer nå den store "hva i alle dager skjedde med turorganisering i kfl!?-tråden". Hadde en opphold med turer i fjor (mer fly, mindre buss) men har nå funnet veien tilbake til buss-setet og som tidligere turvert har jeg bitt meg fast i følgende punkter har jeg så langt i år:
    • Gjennomføring av tur.
      Vertene presenterer seg ikke på tur og det er svært lite info som går ut til passasjerene. I det hele virker det som om det er dårlig planlagt ihht. til stopp før avreise.
      Eksempler:
      • Ikke varslet stopp på vei hjem fra Gjøvik.
        Man stoppet heller ikke sammen med den andre bussen når man først stoppet. Når man har sjuffla i seg pølser og vafler i 2 x 45 min og det ikke er lange veien hjem er en halvtimes stopp på vei hjem, ekstremt unødvendig. Og når man først stopper hadde det vært greit å stoppe med kjentfolka fra den andre bussen når man opplevde at man ikke fikk plass sammen med dem.

      • Stopp på vei hjem fra Sogndal. Her var det planlagt stopp på Lerdal (?), men man sjekket åpningstidene på vei til (!) Sogndal og fant ut at de stengte før vi var i nærheten. Alternativet ble da Gol turistsenter som vi stoppet på på vei til, men de holdt også stengt. Vi endte da opp med pølsefest på bensinstasjon på Gol ved midnatt.

        Om man hadde varslet på forhånd, tviler jeg ikke på at noen hadde holdt oppe for oss og vi kunne fått i oss noe ordentlig mat, litt tidligere.

      • Presentasjon av vert og tur-reglement.
        Joda, det er gjerne de samme som reiser på tur. Men pga. alkoholinntak må man ikke glemme at en kanari-hjerne glemmer like fort som en gullfisk og at man derfor har godt av å friske opp hvordan ting funker. Hver gang.


        Turvertene burde derfor alltid presentere seg og minne de reisende på at alle henvendelser og spørsmål skal gå via dem og ikke rett til bussjåfør, samt øvrige regler og nyttig info. (som pauser og at man ikke kaster papir i dass...)

      • Telling
        Å spørre folk om de savner noen er ikke godt nok. Tell alle før avreise, alltid. Slik unngår vi å kjøre fra noen. Dette har ikke skjedd enda, men sjansene for at det skjer når man ikke teller folk, er større enn om man gjør.

      • Generell info
        Tidspunkt på pauser, planlagte stopp osv. Dette burde være avklart før avreise slik at info kan spres ut. Tidspunkt på pause burde nevnes, før bussen stopper og folk går ut. Hvor bussen går etter match osv. Får liksom ikke sgat dte nok. INFORMASJON, INFORMASJON, INFORMASJON - ut til de reisende.

    • Fysiske billetter.
      Flere av turene har man i år hatt bindende påmelding på. Det er i og for seg greit, men dette har resultert i overbooking (ref: Fredrikstad) og at folk ikke får med seg fysiske billetter. Tidligere har man fått utdelt billetter selv om man har måttet melde seg på på forhånd. En fordel med dette er at folk kanskje får med seg tur-regler som av praktiske årsaker er trykket på baksiden av disse. Man kan også da sjekke billetter på vei hjem igjen og.

      En annen ting er at nr. til turansvarlig (eller vert) er (var ihvertfall tidligere) trykket på disse. Man kunne da ringe rett til ansvarlig om man f.eks ikke fant bussen på vei hjem fra stadion. (ref: Sogndal.)

    • "Barn på tur"
      Hva skjedde med skjemaet og leg-sjekk på mindreårige? KFL har hatt flere mindre heldige episoder som førte til at vi ikke tok med mindreårige på tur uten at vi hadde tillatelse og kontaktinfo på foreldrene. Ser ingen grunn til å slutte med dette. Spesielt ikke etter Fredrikstadturen når en frøken på 15 måtte tas hånd om av politiet.

    For 3 år siden hadde vi en organisert TSM-gruppe hvor vi hadde regler for reisende og verter. Vertene fungerte da som mellomledd mellom reisende og bussjåfør samt vaktene. Dette har nå falt helt bort, og det virker som om alt vi bygde opp da er glemt. Tenkte derfor å dra frem disse tingene i lyset som jeg ikke synes funker.

    Dette innlegget er ment som konstruktiv kritikk og ikke smekk på lanken. Jeg vet selv hvor mye jobb det er, men blir fortsatt den dag idag spurt om ting både før, på og etter tur og ønsker derfor at de som er verter pr. idag skal synliggjøre seg selv enda mer.

    Punktene jeg trekker frem er ment slik at de som organiserer tur idag kan ta tak slik at KFL fremstår som mer profesjonelle for slik det er nå virker det hele temmelig tatt på sparket. Med dette kommer jeg også til dagens siste punkt.

    • Reservasjon av billetter til Sarpsborg.
      Her blir man bedt om å sette inn penger for å være sikret kampbilletter. Kontonr. er ikke KFL's vanlige og jeg vet om mange som derfor har droppet det. Etter at man har satt inn penger har man heller ikkehørt noe. Idag går LSK ut med salgsinfo. Her står det ingenting om at de som har satt inn på KFL's konto er garantert billett

      Dette burde de (les:vi) som har satt over pengene ikke behøvd å tenke på en gang. Men kjenner meg allikevel ikke helt trygg på at jeg er garantert de to billettene jeg har satt over penger for...

    Tror det var alt. Presiserer at jeg velger bevisst å legge det ut her slik at andre også kan komme med innspill til hvordan KFL kan forbedre seg. Mine meninger er ingen fasit, og folk må gjerne diskutere også dem.

    KFL gjør en enorm jobb med dette og det er selvsagt mye som også fungerer godt, men når det kommer til tur så begynte de på scratch når de avviklet TSM (tur-stand-medlemsgruppe). Jeg ønsker derfor bare å minne på at vi er flere som har gjort det i mange år og som har innspill til hvordan det kan gjøres så det fungerer i praksis.
    Last edited by ChriZza; 23.05.2011, 10:15.
  • FUGlinho
    KFL styremedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 2454

    #2
    Opprinnelig skrevet av ChriZza
    [*]Reservasjon av billetter til Sarpsborg.
    Her blir man bedt om å sette inn penger for å være sikret kampbilletter. Kontonr. er ikke KFL's vanlige og jeg vet om mange som derfor har droppet det. Etter at man har satt inn penger har man heller ikkehørt noe. Idag går LSK ut med salgsinfo. Her står det ingenting om at de som har satt inn på KFL's konto er garantert billett
    Jeg kan svare på hvorfor det ikke står noe om dette på LSK sine sider, det er fordi dette er ikke LSK involvert i. Det er KFL som skal kjøpe ut disse billettene. Hvorfor det ikke har kommet ut informasjon enda er selvfølgelig ikke bra nok, men ting er i rute, og billettene er holdt av på LSK shop. Viktig: KFL skal hente ut billettene, folk kan ikke gå på LSK shop og hente billettene de har betalt for og holdt av.

    Grunnen til at det ikke var KFL sitt vanlige kontonummer er fordi dette er en annen konto vi hadde som var tom, så det var lettere å ha oversikten over hvor mye som kom inn

    Håper det er greit svar på det siste punktet om sarpsborgturen.
    Kim
    Styremedlem KFL

    Kommentar

    • siljelille
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Jul 2006
      • 152

      #3
      er veldig enig i mye av det du skriver. men som bussvert på de fleste turene er det også noe jeg vil kommentere
      angående stopper og tider på de.trur jeg mye av problemet ligger i at det ikke er klar nok ansvarsfordeling på hvem som skal gjøre dette. av og til fikser bussansvarlig dette, andre ganger Håvard, og andre ganger igjen ingen. det er for dårlig

      når det kommer til matstoppen på vei hjem fra sogndal syns jeg dog vi fant en grei løsning, med mer enn bare pølser å få kjøpt.

      fysiske billetter: ja det er super viktig at alle har billett så RIKTIG antall bussbilletter blir solgt, å slik at man har turreglemange, og tlf nr til ansvarlig. siden dette står på billetten pleier jeg ikke å nevne det.

      når det kommer til telling er dette stort sett noe jeg alltid prøver å gjøre. MEN det er ikke så lett når noen oppfører seg som barnehage unger å teller i munn på deg. skjerping folkens.

      når det kommer til barn på tur. har jeg også tatt opp med et styremedlem at jeg mener vi burde ha tilbake sjekken på dette. å jeg mener også at det burde være en selvfølge at ingen gir alkohol til folk de veit ikke er gamle nok.

      syns absolutt tsm gruppa burde gjenoppstå.

      som bussvert setter jeg pris på dine innspill å skal ta de med meg hvis jeg skal være bussvert flere ganger.

      Kommentar

      • Simeone
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Apr 2008
        • 761

        #4
        Uten at jeg kjenner KFL sin indre struktur altfor godt(har ikke vært medlem på fire år) så vil jeg tippe at det går på menneskelige ressurser også.
        Deltagelsen på tifo har etter meg bekjent vært svært dårlig og jeg vil anta andre frivillige verv som tur arrangement og fanzine ikke blir løpt ned av folk som vil bidra heller.
        Ingen ting går automatisk, man trenger alltid folk som kan bidra.
        Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
        para gritarle a la FIFA:
        ¡Que ellos son el gran ladrón!

        Kommentar

        • FUGlinho
          KFL styremedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 2454

          #5
          Opprinnelig skrevet av simeone
          uten at jeg kjenner kfl sin indre struktur altfor godt(har ikke vært medlem på fire år) så vil jeg tippe at det går på menneskelige ressurser også.
          Deltagelsen på tifo har etter meg bekjent vært svært dårlig og jeg vil anta andre frivillige verv som tur arrangement og fanzine ikke blir løpt ned av folk som vil bidra heller.
          Ingen ting går automatisk, man trenger alltid folk som kan bidra.
          amen!
          Kim
          Styremedlem KFL

          Kommentar

          • ChriZza
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2005
            • 4265

            #6
            Opprinnelig skrevet av Simeone
            Uten at jeg kjenner KFL sin indre struktur altfor godt(har ikke vært medlem på fire år) så vil jeg tippe at det går på menneskelige ressurser også.
            Det gjør det alltid. Men KFL hadde en gruppe med mennesker som stod klare til å bidra i TSM-gruppen som de selv valgte å avvikle. Jeg sa da at jeg var sikker på at det kom til å gå utover arrangementene, men ble bedt om å roe meg og å vente å se.

            Det var vel også da LSK sine vakter ble oppnevnt til verter istedenfor "frivillig kanari", man ble derfor heller ikke spurt. Kan for så vidt ikke huske at noen har spurt meg de siste 2 årene om jeg vil sitte på stand eller være turvert heller, og da stiller man heller ikke opp. Styret har vel valgt å gjøre mye av dette selv også har jeg fått inntrykk av. Så da kommer jeg heller med tips til hvordan det kan gjøres nå som jeg ser tingene fra 'den andre siden'.

            Og det er ment som konstruktig kritikk, ikke kjeft. Og setter pris på at jeg får svar her slik at den allmenne Kanari ser at tilbakemeldinger faktisk blir mottatt og tatt til etterretning hos de rette vedkommende.

            Kommentar

            • Kristin89
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Oct 2005
              • 228

              #7
              Er eing i mye av det du kommer med her Chrizza. Og vi har absolutt en del å forbedre oss på.

              Veldig eing i at 30 min stopp hjem fra Gjøvik er litt i meste laget når bussen ikke er halvfull engang. Vi tok et stopp på vei hjem for det var ønske da folk ikke var mette nok av pølsene og vill ha mat. Grunnen til at bussene ikke stoppet sammen var at vi skulle ha kortest mulig stopp.

              Det har vært 2 turer med bindene påmelding i år, Fu/vo og Sogndal. Dette har vært turer hvor vi har vært få på tur og derfor har jeg syntes det har vært lettere med bindene påmelding for å se om det er stor nok interesse til å sette opp buss.

              At vi avvikla TSM gruppa var kanskje ikke så lurt siden vi har mista en del folk, men prøver nå å lage en ny turgruppe, der trenger vi både ny og de som har vært med før til å gjøre kfl best mulig på tur, jeg setter pris på at du kommer med tilbakemeldinger og er åpen for forslag og endringer til turoppleggene.

              Kristin - Tursjef KFL
              Kristin - Styremedlem KFL

              Kommentar

              • Mannschaft Rösler
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Nov 2003
                • 247

                #8
                Opprinnelig skrevet av ChriZza
                [*]Telling
                Å spørre folk om de savner noen er ikke godt nok. Tell alle før avreise, alltid. Slik unngår vi å kjøre fra noen. Dette har ikke skjedd enda...
                Historieløst. Hvem kan vel glemme når Bøffeln stod igjen på Kaia på Vestnes etter Molde i 02? Og da bussen etter ei mil snudde for å hente han, stod det jammen en kanari til der,- som ingen hadde etterlyst... Var vel en som ble glemt igjen på en rasteplass på vei til Trondheim på 90-tallet også.

                -Bernd Stange

                Kommentar

                • Uwes disippel
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 6039

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Mannschaft Rösler
                  Historieløst. Hvem kan vel glemme når Bøffeln stod igjen på Kaia på Vestnes etter Molde i 02? Og da bussen etter ei mil snudde for å hente han, stod det jammen en kanari til der,- som ingen hadde etterlyst... Var vel en som ble glemt igjen på en rasteplass på vei til Trondheim på 90-tallet også.

                  -Bernd Stange
                  Var vel han trøndern som satt igjen på dass på en eller annen fjellovergang også en gang på 90 tallet. Fyren kom halsende etter i taxi.

                  Kommentar

                  • Tony
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 4737

                    #10
                    Er ikke en ordentlig tur uten at noen blir kjørt fra da

                    Kommentar

                    • ChriZza
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 4265

                      #11
                      Jeg mente selvsagt enda i år

                      Kommentar

                      • MobBoss
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Nov 2003
                        • 900

                        #12
                        For ikke snakke om han som ble igjen på Håby etter en RL match i København

                        Invicta

                        Ingen er større en klubben

                        Kommentar

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎