LSK og Markus Kiesenebner kommet til enighet (var: LSK sparket Markus Kiesenebner.)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • bartlet77
    Medlem
    Hoffnarr
    • Sep 2005
    • 46

    #41
    Disclaimer: Kjedelig juss følger
    Jussen her er på ingen måte klar. Det er dermed ingen automatikk i at man si opp en spilleren grunnet sykdom imedhold av arbeidsmiljølovens paragraf 15.8

    Norske spillere er ansatt gjennom en arbeidskontrakt opprettet i medhold av arbeidsmiljøloven. Spillerkontraktene gjør imidlertid også nasjonale og internasjonale overgangsregler til en del av arbeidsavtalen mellom klubb og spiller. Disse overgangsreglene inneholder regler om opphør av kontraktsforhold før utløpet av kontraktsperioden.Dersom disse reglene gir spillerne bedre oppsigelsesvern enn arbeidsmiljøloven, vil det ytterliger innskrenke klubbens muligheter til å si opp en spiller. Det er etter mitt syn uklart om disse overgangsreglene gir spillerne styrket stillingsvern. Kontrakten og overgangsreglene åpner for oppsigelse basert på "saklig grunn", og det norske overgangsreglementet referer sågar til arbeidsmiljøvens bestemmelser om saklig grunnlag.

    Et arbeidsforhold består av ytelse mot ytelse, arbeidsgiver yter lønn og arbeidstaker utfører arbeid i hht. arbeidsavtalen. Dersom arbeidstaker ikke lenger er istand til å overholde sin del av arbeidsavtalen, foreligger det normalt forhold som gir grunnlag for å avbryte arbeidsavtalen. Skade for en fotballspiller går åpenbart ikke inn under denne kategorien, da det ligger i fotballens natur at man kan bli skadet.

    Vurderingen kan imuligens bli en annen dersom spilleren ikke bare er skadet for en begrenset periode, men blir fotballinvalid. I en slik situasjon vil vedkommende umulig kunne spille fotball igjen, og kan dermed ikke er i stand utføre det arbeidet vedkommende er forpliktet til. Dette er et prinsippielt spørsmål, som vil kunne få betydning for flere dersom det bringes inn for retten.

    Samtidig er det i denne saken subjektive forhold som taler sterkt i mot klubben. For det første er avtaleperioden tidsbegrenset, dermed vil terskelen for å tillate fjerning av arbeidstaker grunnet sykdom bli høyre, særlig sett i lys av fotballens natur. Når klubben i tillegg valgte å ansette en spiller som var skadet allerede på ansettelsestidspunktet, og det er den samme skaden som nå forhindrer spilleren fra å kunne spille for LSK, så er ikke svaret gitt, rent juridisk sett.


    Uten å gå mer inn på jussen, så er jeg enig at LSK bør vurdere å stå løpet ut i denne saken, om nødvendig i rettssalen.

    Kommentar

    • dennis
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2006
      • 872

      #42
      [quote=Hamburg & Kanari;304748]Kiesenebner og den forbanna advokaten hans kan drite og dra. Hvis han seriøst mener at klubben skal fortsette å betale millioner til en som aldri har bidratt til klubben, så er han uten stolthet og kan dra til helvete.

      Det er vel det første han driter i så lenge han får millionene.....

      Kommentar

      • Bauer U2
        Juniormedlem
        Bøffel
        • Jun 2006
        • 24

        #43
        Selv om jeg regner meg som sosialist må jeg vel si at dette må være helt greit. Dersom jeg hadde utført 17 minutter av det jeg var tiltenkt å utføre i et arbeidsforhold med varighet langt over ett år, ville jeg sett på utkommet som et meget godt parti. Mannen har innkassert mange vanlige årslønner på kort tid, og kan uten problemer selvproletarisere seg en stunt og likevel leve langt over bærekraftig anbefalelsesnivå. Det hjelper ikke å ha et kult etternavn lenger, dessverre. Dessuten finnes det mange etterutdanningsmuligheter med en smule skillings i bakhånd, selv i det tvilsomme Østerrike. Hva med å returnere til LSK som fysioterapeut om noen år?

        Let it go, Kiesen, let it go.
        Veien til helvete er brolagt med de beste hensikter.

        Kommentar

        • Dole
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2004
          • 1555

          #44
          Opprinnelig skrevet av Bauer U2
          Selv om jeg regner meg som sosialist må jeg vel si at dette må være helt greit. Dersom jeg hadde utført 17 minutter av det jeg var tiltenkt å utføre i et arbeidsforhold med varighet langt over ett år, .
          Nå er det vel slik at en fotballspiller yter en arbeidsinnsats også på treningsfeltet. Og ikke kun i kamp.

          Kommentar

          • Excalibur
            Medlem
            Hoffnarr
            • Sep 2007
            • 67

            #45
            Opprinnelig skrevet av Dole
            Nå er det vel slik at en fotballspiller yter en arbeidsinnsats også på treningsfeltet. Og ikke kun i kamp.
            Ja, og hva med 2.lags kamper, treningskamper, sponsoroppdrag etc. etc??

            Skal bli artig å se hva resultatet blir av denne saken...

            Kommentar

            • heg
              Seniormedlem
              Forumsadist
              • Oct 2007
              • 112

              #46
              Der var han ferdig. Takk til Marcus for alt vi ikke fikk sett..........

              Kommentar

              • xeR
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Jan 2004
                • 11206

                #47
                Jeg sitter igjen med blandede følelser her. Jeg er glad for at det har løst seg. Hvor mye har dette kostet LSK å få til denne avtalen, regner med at man har betalt ut en solid sum, men hvordan er denne i forhold til det vi måtte ha betalt i lønn ut kontraktstiden? Men alikevel så er jeg skuffet på vegne av klubben og Markus selv. Jeg tror markus er en steingod spiller så det er synd at det gikk som det gikk. LSK hadde nok også hat bruk for en Markus fit for figth. Synd Sangen din bare fikk gjalla hjemme mot Kaerjeng og Borte mot sandefjord.

                Lykke til videre!
                Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                Kommentar

                • Rovfugl
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2004
                  • 3672

                  #48
                  tror faktisk dette er til det beste slik ting utartet seg.
                  Men dette var nok ikke billig for klubben kan jeg tenke meg.
                  Så nå selger vi Brenne for å dekke utgiftene på Markus som aldri spilla
                  DØ FOR FUGLA!!!
                  http://www.fluefiskebloggen.no
                  LSK er min religion
                  Ujah er min gud

                  Kommentar

                  • MortenA
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2007
                    • 3404

                    #49
                    Hadde Markus blitt frisk er det liten tvil om at vi hadde hatt en knallspiller. Bare så synd han aldri fikk muligheten til å vise oss noe av det han kan. Lykke til videre.
                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                    Kommentar

                    • Ted Nugent
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2004
                      • 851

                      #50
                      Jeg kommer til å huske hans knallharde langskudd rett på keeper hjemme mot Kaerjeng så lenge jeg lever. Lykke til videre.

                      Kommentar

                      • Rovfugl
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 3672

                        #51
                        Opprinnelig skrevet av MortenA
                        Hadde Markus blitt frisk er det liten tvil om at vi hadde hatt en knallspiller. Bare så synd han aldri fikk muligheten til å vise oss noe av det han kan. Lykke til videre.
                        du lever i en drømmeverden, vi hadde sikkert ødelagt han slik vi gjorde med Brenne
                        DØ FOR FUGLA!!!
                        http://www.fluefiskebloggen.no
                        LSK er min religion
                        Ujah er min gud

                        Kommentar

                        • Nr10
                          Medlem
                          Bøffel
                          • Mar 2007
                          • 31

                          #52
                          Tidenes norske tabbesignering? Den må da i alle fall komme høyt opp på lista? Odion Ighalo fra Lyn ligger foreløpig dårligere ann i Europamålestokk med 0 spilleminutter for Udinese, men han har jo ikke samme fartstid som Kiesen da...

                          Kommentar

                          • heidar
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2004
                            • 2121

                            #53
                            Takk fior ingenting. Kanskje du kommer med pà King Raymond sitt dròmmelag:
                            Opprinnelig skrevet av King_Raymond
                            Røvde

                            Kristoffersen Romanus Bertheussen

                            Helland Stangeland Grislingås Bjørnsen

                            Dadason Hjartarsson Tore Holm
                            En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                            Endelig er mørketida over.

                            Kommentar

                            • BennyLem
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 2902

                              #54
                              Opprinnelig skrevet av Nr10
                              Tidenes norske tabbesignering? Den må da i alle fall komme høyt opp på lista? Odion Ighalo fra Lyn ligger foreløpig dårligere ann i Europamålestokk med 0 spilleminutter for Udinese, men han har jo ikke samme fartstid som Kiesen da...
                              Tidenes skandale i LSK i hvert fall. Det har jeg gjentatt flere ganger, men enkelte her inne har hatt en naiv optimisme som kun "Terra-kommunene" kan matche.

                              Glem Orijenta, Mattigoal og Sveinung.

                              Kisen har dette mot seg:
                              1. Han var møkkdyr
                              2. Han bidro ikke en drit på banen
                              3. Han var her alt for lenge
                              4. Han skvisa ut Kasey

                              Tidenes skandale. Intet mindre.
                              Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                              Kommentar

                              • PåKampen
                                Juniormedlem
                                Bøffel
                                • Nov 2006
                                • 28

                                #55
                                Opprinnelig skrevet av BennyLem
                                Tidenes skandale i LSK i hvert fall. Det har jeg gjentatt flere ganger, men enkelte her inne har hatt en naiv optimisme som kun "Terra-kommunene" kan matche.

                                Glem Orijenta, Mattigoal og Sveinung.

                                Kisen har dette mot seg:
                                1. Han var møkkdyr
                                2. Han bidro ikke en drit på banen
                                3. Han var her alt for lenge
                                4. Han skvisa ut Kasey

                                Tidenes skandale. Intet mindre.
                                Visst er det skandale, men det er søren ikke Kiesen sin feil. Til dine punkter:

                                1) Han fikk det LSK ville betale
                                2) Skaden hindret ham fra å bidra
                                3) Kontrakter er i utgangspunket bindende avtaler.
                                4) Kasey ble ikke skviset ut av Kiesen, men av Tom og Fjøra. Og to mill.

                                De hovedansvarlige for denne skandalen er nå ute av klubben. Godt er det. Så la oss nå bare glemme dette sorte kapittelet. Kiesen er det bare synd på, karrieren hans gikk i dass.

                                Kommentar

                                • BennyLem
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 2902

                                  #56
                                  Opprinnelig skrevet av PåKampen
                                  Visst er det skandale, men det er søren ikke Kiesen sin feil.
                                  Helt enig.

                                  Opprinnelig skrevet av PåKampen
                                  De hovedansvarlige for denne skandalen er nå ute av klubben.
                                  Kun 2/3 enig.

                                  Uday og Fjørtoft er vekk, Grønlund sitter fortsatt.
                                  Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                  Kommentar

                                  • KFL41
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • May 2004
                                    • 3648

                                    #57
                                    Ingen av disse tre er medisinere og kunne vite at han var idrettsinvalid. Hadde de visst det hadde han selvsagt ikke blitt kjøpt. Jeg vet ikke om det er åpenbart at en medisinsk test ville avdekket dette. Hvis den kunne det og den medisisnkse testen har vært for dårlig, er det medisinske apparatet som ikke har gjort jobben.

                                    Kommentar

                                    • BennyLem
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2005
                                      • 2902

                                      #58
                                      Opprinnelig skrevet av KFL41
                                      Ingen av disse tre er medisinere og kunne vite at han var idrettsinvalid. Hadde de visst det hadde han selvsagt ikke blitt kjøpt. Jeg vet ikke om det er åpenbart at en medisinsk test ville avdekket dette. Hvis den kunne det og den medisisnkse testen har vært for dårlig, er det medisinske apparatet som ikke har gjort jobben.
                                      Selvsagt. Men dette handler til syvende og sist om lederskap, økonomistyring og risikohåndtering. Vi har hentet inn Kisen og MJ til fantasilønninger (tenk total cost of ownership her), og samtidig satt friske, gode spillere (Shane og Kasey) ut i skauen som noen byttinger.

                                      Slik jeg ser det har LSK vært på nivå med 5%-community, Terra-kommuner og subprime-haier.

                                      Her må noen gå. Grønlund må gå!
                                      Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                      Kommentar

                                      • OppsalKanari
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Mar 2008
                                        • 1881

                                        #59
                                        Hva er dette med Kasey?

                                        Han, akkurat som Emile Baron var eller er mer glad i skjenking og damer i noe annet.
                                        Nå bosatt på Rasta !!!!!

                                        Alltid Celtic og LSK

                                        Kommentar

                                        • Rovfugl
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2004
                                          • 3672

                                          #60
                                          Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                                          Hva er dette med Kasey?

                                          Han, akkurat som Emile Baron var eller er mer glad i skjenking og damer i noe annet.
                                          og av en eller annen grunn er denne spillertypen ofte noen av de beste, ja til mere alkohol og festing på spillerne
                                          DØ FOR FUGLA!!!
                                          http://www.fluefiskebloggen.no
                                          LSK er min religion
                                          Ujah er min gud

                                          Kommentar

                                          Working...