Mental trening

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13271

    #61
    Gudskjelov!! Minne bønner er bønnhørt!
    Vi får håpe at klubben kan få til et varig samarbeid med ham. Han bør jo få nok av spennende faglige utfordringer når han begynner å grave i skallen til Ramovich.

    Kommentar

    • G-Man
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2011
      • 3163

      #62
      Vi startet denne tråden 7. mai, og endelig tar LSK grep. Siden jeg så problemet 2 måneder før ledelsen i klubben venter jeg nå på en telefon fra styret. Jeg har massevis av meninger om spilleruttak, trening, kosthold og mest av alt: Riktig musikk i garderoben!

      Kommentar

      • HSft
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2004
        • 6075

        #63
        Opprinnelig skrevet av G-Man
        Vi startet denne tråden 7. mai, og endelig tar LSK grep. Siden jeg så problemet 2 måneder før ledelsen i klubben venter jeg nå på en telefon fra styret. Jeg har massevis av meninger om spilleruttak, trening, kosthold og mest av alt: Riktig musikk i garderoben!
        Kopmmer da tydelig frem fra artikkelen at denne Jordet har vært involvert i klubben i lengre tid, og at dette ikke er noe nytt. Han involveres mer nå, men vi har hatt mental trener involvert hele veien. Vi har bare ikke gått til media med det.

        Kommentar

        • fjacob82
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2005
          • 1507

          #64
          Opprinnelig skrevet av HSft
          Kopmmer da tydelig frem fra artikkelen at denne Jordet har vært involvert i klubben i lengre tid, og at dette ikke er noe nytt. Han involveres mer nå, men vi har hatt mental trener involvert hele veien. Vi har bare ikke gått til media med det.
          Tja, det kan jo også bety at han enkelt og greit bare har vært innom en gang iblandt, med litt motivasjonsteknikker o.l.
          Slik jeg leser det så er det først nå klubben tar grep og hyrer han inn på fulltid. Kjøper ikke helt den at han først ble tilgjengelig nå...

          Nå vet ikke jeg helt hva slags resultater han Geir har å vise til, men det er uansett flott at klubben hyrer han inn fulltid og ønsker han lykke til.
          Men å endre tankemønsteret til spillerne er ikke gjort over natta, så håper ikke folk forventer at spillerne fremstår som helt nye personer på mandag...
          Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
          *Brasseberget*

          Kommentar

          • Leif A
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2003
            • 3962

            #65
            Opprinnelig skrevet av HSft
            Kopmmer da tydelig frem fra artikkelen at denne Jordet har vært involvert i klubben i lengre tid, og at dette ikke er noe nytt.
            Eh... I lengre tid er i denne sammenhengen: dukket opp av og til mens Berg var trener. Nå blir det "mye mer permanent."
            Knurr...

            Kommentar

            • kunden
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 2310

              #66
              I krisens stund er jeg villig til å godta hvasomhelst. Allikevel sier fornuften at beina som sparker ballen må gjøre jobben. Det er faktisk ikke verre. Er mest bekymra over om de spillera vi har er gode nok, og ikke minst at sammesetningen funker. Virker som det er det største problemet. Tro det eller ei, kanskje er Søggen limet(?). Håper det. Håper også at vi unngår nedverdligelser mot vår erkerival(RBK), at det er nok guts i gutta. Selvom vi får 1 eller 2 mot de første 20.

              Kommentar

              • GIFKanari
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2009
                • 8243

                #67
                Husker jeg festa meg ved en kommentar fra Haglund før seriestart, hvordan han hadde blitt fortalt at i TL var det ekstra viktig å få en god start fordi den nærmest dikterte utfallet av hele sesongen. Svensken har vært forberedt på dette, og på tross av sin ikke alt for lange trenerkarriere så har han vært i denne situasjonen før. Erlandsen kan godt mene at trenere ikke kan gjemme seg bak faktumet at man driller mange nye spillere, men heller ikke han har vært i nærheten av en situasjon der tretten spillere (og flere kommer) skal finne sin plass.

                Og hva er egentlig forskjellen på en idrettspsykolog kontra den helt streite? Dette handler da først og fremst om mellommenneskelige relasjoner, og man kunne hivd en psykolog inn i både garderobe og styrerom.

                Kommentar

                • Totti21
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3499

                  #68
                  En fin artikkel som fremhever viktigheten av mental trening i Strømsgodset:



                  Det er jo flere her inne som har hatt ett sterkt ønsker om at vi skal ha på plass en sånn ressurs i apparatet.

                  Kommentar

                  • jeykey
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Sep 2012
                    • 452

                    #69
                    Mental trening er oppskrytt. Selvtillit kan du ikke filosofere deg til ved å leke gladkristen og utelukkende fokusere på det positve.

                    Greit nok at visualisering kan virke forberedende og har en effekt, men bunnsolid selvtillit kommer utelukkende av gode prestasjoner. Selvtilliten er nøkkelen til fortsatt gode prestasjoner. Man skal være ærlig med seg selv; dette var bra, og dette var dårlig. Ikke kun det ene.

                    Mens en mental coach sier; du må ta med deg det positive, fokuser på det. Ja, fint. Men man blir ikke bedre av å ignorere det som er drit. Man må se begge sider. Lure seg selv funker ikke lengden. Bobla sprekker før eller siden.

                    Takk.
                    "Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
                    - Sitat Grusom B

                    Kommentar

                    • PetterH
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Apr 2012
                      • 668

                      #70
                      Hva slags kompetanse har du til å totalt avfeie en slik ressurs i støtteapparatet?

                      Kommentar

                      • GIFKanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2009
                        • 8243

                        #71
                        Man kan si hva man vil om mental trening og viktigheten av den, faktum er at de to norske trenerne som kanskje er mest aktive i bruken av dette er de som vel for tiden må sies å være de med størst suksess, og de heteste utenfor landets grenser. Det Høgmo gjorde med Djurgården taler for seg selv, mental trening handler om mye mer enn om kunsten å tenke positivt. Det kommer jo også tydelig frem av linken Totti har kommet med her, det handler om å etablere en gjennomgående vinnerkultur.

                        Ikke i tvil om at dette er noe LSK sårt trenger. Tryggere spillere foretar klokere valg, også på banen. Og de tør å by på seg selv.

                        Kommentar

                        • GIFKanari
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2009
                          • 8243

                          #72
                          Dessuten kan det tillegges at det Høgmo overtok, blant eksperter og vel også hos den jevne supporter, ikke riktig hadde kvalitetene til å hevde seg blant tetlagene, men at de likevel var bedre enn tabellposisjonen skulle tilsi.

                          Det låter da kjent, gjør det ikke?

                          Kommentar

                          • jeykey
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Sep 2012
                            • 452

                            #73
                            Opprinnelig skrevet av PetterH
                            Hva slags kompetanse har du til å totalt avfeie en slik ressurs i støtteapparatet?
                            Europamester i en mental (olympisk) idrett. Dessuten sier jeg ikke at alt er tull, jeg sier noe av det er tull. At det er oppskrytt. Og det er det. Å vite hva man skal gjøre og strukturere seg (visualisering) trenger man ikke en mental trener til. Man trenger en ærlig konkret trener som sier, dette var bra og dette kan du gjøre bedre. Det er det flere enn Haglund som får til. Det er ikke mangelvare i LSK.

                            Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                            Man kan si hva man vil om mental trening og viktigheten av den, faktum er at de to norske trenerne som kanskje er mest aktive i bruken av dette er de som vel for tiden må sies å være de med størst suksess, og de heteste utenfor landets grenser. Det Høgmo gjorde med Djurgården taler for seg selv, mental trening handler om mye mer enn om kunsten å tenke positivt. Det kommer jo også tydelig frem av linken Totti har kommet med her, det handler om å etablere en gjennomgående vinnerkultur.

                            Ikke i tvil om at dette er noe LSK sårt trenger. Tryggere spillere foretar klokere valg, også på banen. Og de tør å by på seg selv.
                            Vinnerkultur er kultur. Man gjør ting annerledes. Kanskje må noen få fingern ut av ræva på noen områder. Det er mer sammensatt enn som så. Ettersom kultur gjelder alle rundt oss. Det er ikke 1 fotballspiller. Eller 1 trener. LSK har nok noe å hente her, men sånt tar tid og henger som selvtilliten sammen med de faktiske prestasjonene. Men det er klart man kan få vinnerskaller inn i klubben. Man forsøkte jo det med Kjus. Holdningsendring er jo det man snakker om.

                            Mental trening for personlig progressjon er utelukkende å fokusere på det positive. Det er grunnpillaren om du leser disse mentaltreningsbøkene utgitt av de jobber med dette på Olympiatoppen.
                            Last edited by jeykey; 01.11.2013, 14:52.
                            "Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
                            - Sitat Grusom B

                            Kommentar

                            • reka
                              Seniormedlem
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Aug 2005
                              • 13271

                              #74
                              Er nok litt mer anvendt kunnskap i dette feltet enn bare visualiseringteknikker og å fokusere på det positive.

                              Kommentar

                              • Fugl1120
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2005
                                • 3528

                                #75
                                Opprinnelig skrevet av jeykey
                                Europamester i en mental (olympisk) idrett. Dessuten sier jeg ikke at alt er tull, jeg sier noe av det er tull. At det er oppskrytt. Og det er det. Å vite hva man skal gjøre og strukturere seg (visualisering) trenger man ikke en mental trener til. Man trenger en ærlig konkret trener som sier, dette var bra og dette kan du gjøre bedre. Det er det flere enn Haglund som får til. Det er ikke mangelvare i LSK.
                                Jeg ville tro at dersom du er europamester i en mental idrett er du kanskje dyktigere enn folk flest til å kontrollere ditt mentale sinn. Jeg tipper en snekker heller ikke trenger lese bruksanvisningen til ethvert IKEA-møbel, men det betyr ikke at det ikke kan være nyttig for andre.
                                Lauken er vår venn!

                                Kommentar

                                • TomLundby
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Nov 2006
                                  • 616

                                  #76
                                  Ser idag at sjakkspilleren Magnus Carlsen mener at mental trening er sprøyt og noe som bare kan ødelegge, ref http://www.nrk.no/sport/carlsen-fryk...ing-1.11273641 Han bedriver helt klart mental aktivitet på toppnivå.

                                  Kommentar

                                  • GIFKanari
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2009
                                    • 8243

                                    #77
                                    Sjakk er ikke lagidrett.

                                    Kommentar

                                    • reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13271

                                      #78


                                      Shane Stefanutto er helt enig, og mener selv han har fått seg et skikkelig
                                      løft etter at han begynte å bruke idrettspsykologen.

                                      - Gi den mannen all den kreditt han kan få!

                                      - Jeg begynte å bruke Frank (Abrahamsen) før sommeren, og blant annet
                                      gjennom noen enkle pusteøvelser han lærte meg, så klarer jeg å stresse ned
                                      mye letter på banen, sier australieren.
                                      Lesestoff her for de som er interessert.

                                      Kommentar

                                      • jeykey
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Sep 2012
                                        • 452

                                        #79
                                        Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                        Jeg ville tro at dersom du er europamester i en mental idrett er du kanskje dyktigere enn folk flest til å kontrollere ditt mentale sinn. Jeg tipper en snekker heller ikke trenger lese bruksanvisningen til ethvert IKEA-møbel, men det betyr ikke at det ikke kan være nyttig for andre.
                                        La meg bare få det klart; psykologi er ikke en bruksanvisning. Ingen hoder er like. Psykologi er uhyre kompleks. Noen vil si at faget ikke engang er eksakt vitenskap på grunn av dets kompleksitet, utfordrende målbarhet og defushet. Men det betyr selvfølgelig ikke at alt er vås. Men jeg er opptatt av at hva som funker for en, er en individuell greie - ikke en universal sannhet. Vi vet alle at tro kan flytte fjell. Men det er ikke nødvendigvis en sannhet bak troen...

                                        "Kontrollere ditt mentale sinn" er ikke noe mer hokus pokus enn at du tror på deg selv og vet at du kan. Selvtillit & selvfølelse.

                                        Noen mentale trenere vil ha deg til "å slutte å tenke negativt og konsekvenser"; da angriper du problemstillingen helt feil. De vil at du skal fokusere på det positive du gjorde da du bommet. F. eks finta som ble gjort før.

                                        Personlig er min oppfatning at en konsekvens av den gode selvfølelsen vil sørge for at han vet han scorer. Det er ikke noe "tenk om, hva hvis-opplegg - oi, der bomma jeg!". Solid selvtillit og selvfølelse kan kun opparbeides gjennom å prestere godt, gjerne over tid. Da tåler du også fallhøyden de gangene det ikke klaffet. Når du har garderoben full av slike mennesker, så kan vi begynne å prate om vinnerkultur. Lag som slår tilbake og aldri gir opp... som vi så tendenser av her en regnfull kamp...

                                        Mens en med lav selvfølelse vil la seg knekke av tilrop fra motstanderlaget, vil f. eks Steffen Iversen ta dette som ros. "De buer fordi jeg er god." Ivers har selvfølgelig rett. Hvorfor? Selvtillit.

                                        Også tenker jeg jo at det er vel få andre idretter enn fotball som har så mange til å tenke for deg. Støtteapparatet kontra de individuelle idrettene er jo enormt.
                                        "Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
                                        - Sitat Grusom B

                                        Kommentar

                                        • reka
                                          Seniormedlem
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Aug 2005
                                          • 13271

                                          #80
                                          Opprinnelig skrevet av jeykey
                                          La meg bare få det klart; psykologi er ikke en bruksanvisning. Ingen hoder er like. Psykologi er uhyre kompleks. Noen vil si at faget ikke engang er eksakt vitenskap på grunn av dets kompleksitet, utfordrende målbarhet og defushet. Men det betyr selvfølgelig ikke at alt er vås. Men jeg er opptatt av at hva som funker for en, er en individuell greie - ikke en universal sannhet. Vi vet alle at tro kan flytte fjell. Men det er ikke nødvendigvis en sannhet bak troen...

                                          "Kontrollere ditt mentale sinn" er ikke noe mer hokus pokus enn at du tror på deg selv og vet at du kan. Selvtillit & selvfølelse.

                                          Noen mentale trenere vil ha deg til "å slutte å tenke negativt og konsekvenser"; da angriper du problemstillingen helt feil. De vil at du skal fokusere på det positive du gjorde da du bommet. F. eks finta som ble gjort før.

                                          Personlig er min oppfatning at en konsekvens av den gode selvfølelsen vil sørge for at han vet han scorer. Det er ikke noe "tenk om, hva hvis-opplegg - oi, der bomma jeg!". Solid selvtillit og selvfølelse kan kun opparbeides gjennom å prestere godt, gjerne over tid. Da tåler du også fallhøyden de gangene det ikke klaffet. Når du har garderoben full av slike mennesker, så kan vi begynne å prate om vinnerkultur. Lag som slår tilbake og aldri gir opp... som vi så tendenser av her en regnfull kamp...

                                          Mens en med lav selvfølelse vil la seg knekke av tilrop fra motstanderlaget, vil f. eks Steffen Iversen ta dette som ros. "De buer fordi jeg er god." Ivers har selvfølgelig rett. Hvorfor? Selvtillit.

                                          Også tenker jeg jo at det er vel få andre idretter enn fotball som har så mange til å tenke for deg. Støtteapparatet kontra de individuelle idrettene er jo enormt.
                                          Dette var da utrolig kunnskapsløst, og nokså morsomt all den tid du bruker argumenter, ord, eksempler og forklaringer som alle er en del av den allmennkunnskap psykologien har tilført oss. Nær sagt alt du kommer i kontakt med i dagliglivet er helt eller delvis basert på psykologi. Det å åpne en dør, kjøre bil, lage mat, se på TV, organiseringen på arbeidsplassen din, Norges banks rentemøte og konas undertøy er alt sammen psykologi.

                                          Psykologiske behandlingprinsipper og psykologer er jo også tungt representert i helsesektoren, hvor de utreder og behandler pasienter, og hvor det er ugjendrivelig bevist at psykologisk kunnskap og behandling er nødvendig for pasientene. Men du mener altså at dette er bygget på vissvass?
                                          Last edited by reka; 02.11.2013, 20:04.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎