Talentarbeid og speiding

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • DoubleHi5
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2011
    • 3970

    #41
    Dette innlegget har jeg på oppfordring flyttet fra ryktetråden, hvor det åpenbart ikke hører hjemme. Denne tråden er jo langt mer relevant for å diskutere talentarbeid og spillerutvikling. Sitatet av TheSilentMajorit er fra ryktetråden.

    Opprinnelig skrevet av TheSilentMajorit
    Ohi leverer ikke varene og blir ikke noe annet enn en middels TL spiller på sitt beste. Samme gjelder Ringstad, dessverre.

    Hva med de andre spillerne han skulle utviklet? F.eks. Guy Roger? De skulle bare finpusses.
    Jeg synes i og for seg at du er et friskt pust her på forumet, TSM, men jeg klarer ikke å ta deg helt seriøst med dine "sånn er det bare"-meninger. Jeg mistenker deg imidlertid for å spissformulere og overforenkle, nettopp for å provosere og øke temperaturen på debatten! Hvor godt det fungerer, er jeg usikker på. Tror du skal passe deg for å overdrive den linja, da du lett kan bli sett på som useriøs og at folk dermed vil overse og ignorere deg og dine meninger.

    Om Ohi: Påstanden din er komisk. Gutten var tidenes yngste målscorer mot Godset for et par sesonger siden og dette førte nok til at du (tydeligvis) og enkelte andre trodde at han skulle være på nivå med Messi i løpet av et år eller to. Jeg anbefaler en reality sjekk! For sånn er jo ikke verden og spesielt ikke i Tippeligaen. Ohi er fortsatt bare guttungen. Han er 18 år gammel (fyller 19 år 10. januar 2013) og de som avskriver en så ung spiller som allerede har vist så mye, klarer i alle fall ikke jeg å ta på alvor. Sorry! Det er - selvfølgelig - altfor tidlig å si noe som helst om hvor langt Ohi kan nå. Men se ikke bort fra at han kan bli en spiller på meget høyt TL-nivå og kanskje til og med på høyt internasjonalt nivå! Jeg minner i denne forbindelse om Mathis Bolly. Mange hadde avskrevet ham for lenge siden. Nå begynner vi å se hvor god han er og ikke minst hvor god han kan bli!

    Om Stian Ringstad: Jeg så ikke kampen mot Stabæk. Mange har hatt store (urealistiske?) forventninger til Stian i flere år. Og mange har etterhvert avskrevet ham som back. Mot Brann var han etter min mening en av våre beste etter at han kom inn. Og da spilte han vel back? Jeg tror kanskje det er "hope in the hanging snore", også for Stians fremtid som back!

    Felles for disse to, og også for utviklingen av andre av våre unge spillere, er at de etter min mening har måttet ta ekstremt mye ansvar for tidlig. Dette har sammenheng med den situasjonen klubben har vært i de siste årene. Noe sier meg at den tidligere manglende balansen mtp sammensetningen av stallen (alders- og erfaringsmessig) nå er i ferd med å bli mye bedre og at dette også vil føre til at våre pur unge talenter får mentorer i form av de eldre og mer erfarne spillerne vi nå har i stallen. Jeg nevner i fleng Petter Vaagan Moen, Bjørn Helge Riise og Torstein Helstad. Ja, jeg tror faktisk Helstad allerede er en viktig brikke i denne sammenhengen, selv om jeg også hadde forventet mer av ham spillemessig så langt. Jeg ser en mann som gir av seg selv i form av humør og trygghet overfor de andre i gruppa. Dette kan vise seg å være uvurderlig. Personlig tror jeg også at Torstein Helstad kommer til å legge seg i selen og trene som et svin i vinterpausen. Jeg er nesten sikker på at han er enormt revansjesugen og at han vil komme fryktelig tilbake i 2013!

    Om Magnus Powell: Han skal ikke ha skylda for kasuset Roger! Og uansett er det Haglund som har hovedansvaret, også for hvem han bruker som spillerutvikler. Når det er sagt, tror jeg dessverre at Magnus Powell mangler den bakgrunnen og de egenskapene som skal til for å være/bli en spillerutvikler på det nivået en toppklubb trenger. Så på dette punktet gir jeg deg rett!

    Jeg drømmer om at noen kan trykke på de rette knappene og få Tommy tilbake i en aktiv rolle i klubben! Tenk hva tidenes beste norske fotballspiller kunne utrettet med våre unge talenter!

    Tommy! Hører du!
    Elska þetta félag

    Kommentar

    • Martin Olsen
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Jan 2007
      • 186

      #42
      Tror det blir litt feil å hente inn Tommy til Talentarbeid....
      Han er passert 60 år, Har ikke vært rundt noe lag siden 19990...
      Ingen av de Unge spillerne vet hvem han er, ref. Joshua King..

      Powell har vel fått frem: Fredrik Gulbrandsen, Ruben Gabrielsen, Stian Ringstad, Joachim Osvold, Marius Høibråten
      ta i tillegg med: Kristoffer Tokstad, Marius Amundsen (Strømmen), Andreas Fjeldstad, Colin N`kee, Robin Karlsen, Simen Rustadbakken ( Lørenskog), Victor Grodås ( Hødd)

      Samt mange unge spillere i GIF Sundsvall, f.eks Emil Forsberg.

      Så jeg har vel ikke på følelsen at Powell har gjort noe dårlig jobb................

      Kommentar

      • perrern80
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Dec 2006
        • 603

        #43
        Opprinnelig skrevet av Martin Olsen
        Tror det blir litt feil å hente inn Tommy til Talentarbeid....
        Han er passert 60 år, Har ikke vært rundt noe lag siden 19990...
        Ingen av de Unge spillerne vet hvem han er, ref. Joshua King..

        Powell har vel fått frem: Fredrik Gulbrandsen, Ruben Gabrielsen, Stian Ringstad, Joachim Osvold, Marius Høibråten
        ta i tillegg med: Kristoffer Tokstad, Marius Amundsen (Strømmen), Andreas Fjeldstad, Colin N`kee, Robin Karlsen, Simen Rustadbakken ( Lørenskog), Victor Grodås ( Hødd)

        Samt mange unge spillere i GIF Sundsvall, f.eks Emil Forsberg.


        Så jeg har vel ikke på følelsen at Powell har gjort noe dårlig jobb................
        Og for å ikke glemme Christian Bjerknes, som i mine øyne minst er like spennende som Fofana. Synd han fikk pre season ødelagt med ryggproblemer ellers tror jeg a-lagsdebuten hadde vært ett faktum. Har vel ikke hatt en sesong noen gang, hvor han ikke har putta mindre enn 30 mål. Samtidig stabilisert seg på landsen spennende!!

        Kommentar

        • ragnarrock
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Mar 2008
          • 937

          #44
          Opprinnelig skrevet av Martin Olsen
          Powell har vel fått frem: Fredrik Gulbrandsen, Ruben Gabrielsen, Stian Ringstad, Joachim Osvold, Marius Høibråten
          ta i tillegg med: Kristoffer Tokstad, Marius Amundsen (Strømmen), Andreas Fjeldstad, Colin N`kee, Robin Karlsen, Simen Rustadbakken ( Lørenskog), Victor Grodås ( Hødd)
          .
          flere av disse spillerne har vel tidligere trukket frem Powell som en av grunnene til at de har tatt steg?
          *Kjempe gutta fighte gutta!!*

          -RagnarRock-

          Kommentar

          • DoubleHi5
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2011
            • 3970

            #45
            Opprinnelig skrevet av Martin Olsen
            Tror det blir litt feil å hente inn Tommy til Talentarbeid....
            Han er passert 60 år, Har ikke vært rundt noe lag siden 19990...
            Ingen av de Unge spillerne vet hvem han er, ref. Joshua King..
            Jeg mener ikke at Tommy skal ta over Powells jobb! Men det diskuteres mye hvordan det jobbes med talenter og yngre lag i ligaer som ligger milevis foran Tippeligaen. Noe av det som blir trukket frem, er at de bruker gode trenere, til dels kjente og til og med store navn til å trene yngre spillere. Ajax er bare ett av mange eksempler.

            Måten du omtaler Tommy på, får meg til å lure på om du kjenner historien og vet hvilket nivå Tom Lund var på? 60 år er heller ingen alder når det gjelder å være trener eller leder innen fotballen! (Nils Arne Eggen anyone?) Tom Lund kan mer fotball enn de aller fleste som er aktive i Tippeligaen i dag, det er en påstand jeg står for! Hvis vi kunne ha fått overtalt Tommy til å være med og inspirere unge (og for såvidt eldre) spillere, til å lære dem om hvordan de skal trene teknikk og om hvilke holdninger som gjorde ham til den helt unike spilleren han var, er jeg overbevist om at det ville ha gitt resultater hos spillere som tar sin idrett på alvor og seriøst ønsker å bli så gode som mulig! Jeg mener ikke at han skal legge opp taktikken eller stå på sidelinja under kampene!

            Hvis ingen av de unge spillerne vet hvem Tommy er og hvilken spiller han var, er det underlig, for ikke å si trist. Men å bruke en tidligere Vålerenga- og nåværende ManU-spiller som bekreftelse på det, er jo i beste fall useriøst. (Jeg tror for øvrig at Joshua King vet godt hvem Tommy er.)

            Det er mange som har etterlyst klubbfølelse og det å blø for drakta i LSK. Jeg har et forslag til hvordan nye spillere heretter skal tas imot på Åråsen og introduseres for klubben og vår historie:

            Det blir obligatorisk å se landskampen Norge-England på Ullevål fra 1981. Norge blir rundspilt de første 15 minuttene (eller var det halvtimen?). Halvar Thoresen skulle styre Norges midtbane, men var sjanseløs alene. Tommy startet som spiss, men ble flyttet ned på midten. Norge overtok kampen, Tommy styrte det meste og Norge snudde 0-1 til 2-1 seier. Og med Tommy ved sin side, hevet også Halvar Thoresen seg og viste seg som en meget habil fotballspiller, selv om heller ikke han var i nærheten av Tommys nivå. Det var etter denne kampen engelsk presse skrev med krigstyper at Tom Lund er Norges Messias! Engelsk presse!

            I den samme historietimen bør man også ta med fortellingen om LSKs aller første landslagsspiller, Alf Martinsen, med det talende kallenavnet Kaka. (Ikke som brasilianeren Kaká, men Kaka som i bløtkaka!) Alf Martinsen spilte på det legendariske Bronselaget, som sensasjonelt tok bronsen i fotballturneringa i OL i Berlin i 1936. På veien mot bronsefinalen slo Norge også hjemmelaget og storfavoritten Tyskland med 2-0. Dette skjedde med Adolf Hitler på tribunen og dette var første og siste gangen Hitler så en fotballkamp!
            Alf Martinsen fikk 25 A-landskamper for Norge (NFF) og lagde 10 mål. Han spilte i tillegg 21 A-landskamper for Arbeidernes Idrettsforbund (AIF). Husk at dette var i de harde 30-åra, hvor det var store forskjeller på fattig og de litt mer velbemidlede i Norge og hvor det var beinhard klassekamp. Vanskelig å forstå for oss som lever i dagens velferdssamfunn, men kanskje desto viktigere å kjenne litt til hvordan det var i de hine hårde dager?
            Alf Martinsen var for øvrig også LSKs trener da klubben spilte sin første Cupfinale i 1953. Han ble utnevnt til æresmedlem i LSK i 1957.

            Bronsemedaljen som Alf Martinsen mottok, befinner seg for øvrig på Åråsen! Jeg regner med at den er utstilt på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte i dag. Jeg fikk for en del år siden, litt tilfeldig, selv det privilegiet å holde den i mine egne hender og ta og føle på den. Det var en helt spesiell følelse, det kan jeg garantere!

            Dette ble vel mer en historietime enn egentlig så veldig mye om talentarbeid. Likevel tror jeg seriøst at ved å la de nye generasjoner LSK-spillere lære om og ta del i klubbens historie, kan vi skape en større klubbfølelse. Kanskje ikke hos alle, men garantert hos noen! Og kanskje vi på denne måten kan skape nytt innhold til begrepet Fort Åråsen!

            Historie er viktig! På samme måte som historieløshet kan være farlig!

            Til slutt vil jeg si at jeg tror Espen Søgård vil bli en glimrende historielærer, som med stor og ekte innlevelse vil kunne formidle klubbens stolte historie til nye generasjoner!

            Hilsen "Mumien"
            Elska þetta félag

            Kommentar

            • HSft
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2004
              • 6075

              #46
              Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
              Det blir obligatorisk å se landskampen Norge-England på Ullevål fra 1981.
              Noen forslag til hvordan vi som ikke har sett den kan få sett den? Skulle gjerne sett mer av Tommy, men har ingen ide om hvordan jeg skal få tak i noe...

              Kommentar

              • Martin Olsen
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Jan 2007
                • 186

                #47
                LSK er Faktisk en av de klubbene som driver best talentarbeid. De siste 5 årene så har Jr. laget blitt Topp 4 i Interkrets.
                Pratet med Solberg som er Lagleder, og det er Utrolig mange på det Jr. laget som har Landskamper for Norge.
                Jeg tok en oversikt på de som er der nå:
                Christensen, Kolbjørnsrud, Nordermoen, Bjerknes, Osvold, Furseth, Haraldsen, Kveen, Ghaedamini, Walstad. 10 stk.....
                Tror ikke det er så mange andre Tippeliga lag som har dette.
                Tror den spillerutviklingen "Mumien" er sikter til må være inn til Oldermanslauget...
                Der kan man se Kamper som er 31 år tilbake i tid. Håper da endelig Fotballen har gjort fremskritt siden den gang........

                Jr. laget har Tommy Berntsen som trener. Spillererfaring fra LSK, Eintracht Frankfurt og Lyn. og har også Landskamper, samt trener erfaring fra Tippeliga med Lyn og har hatt Lyn NTG, så jeg tror de yngre gutta i LSK har noen av de bedre trenerne i Norge.

                Det er sikkert lov til å gå å se på noen Jr. Treninger.........

                Kommentar

                • ynnor
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2008
                  • 857

                  #48
                  Ja jeg savnervirkelig gamle minner ,er det noe å hente hos NRK ,eller sitter noen med noen VHS opptak?Landskamper,sportsrevyen,cupfinaler. Er vel stort sett det som ble sendt på tv på den tiden

                  Kommentar

                  • TheSilentMajorit
                    I karantene
                    Møteplager
                    • Oct 2012
                    • 99

                    #49
                    Opprinnelig skrevet av Martin Olsen
                    Powell har vel fått frem: Fredrik Gulbrandsen, Ruben Gabrielsen, Stian Ringstad, Joachim Osvold, Marius Høibråten
                    ta i tillegg med: Kristoffer Tokstad, Marius Amundsen (Strømmen), Andreas Fjeldstad, Colin N`kee, Robin Karlsen, Simen Rustadbakken ( Lørenskog), Victor Grodås ( Hødd)

                    Samt mange unge spillere i GIF Sundsvall, f.eks Emil Forsberg.

                    Så jeg har vel ikke på følelsen at Powell har gjort noe dårlig jobb................


                    Halvparten av de du ramser opp er borte. Tokstad, Amundsen, N'Kee, osv.

                    Verken Osvold eller Høibråten har spikret en plass i A stallen ennå.

                    Hva med andre spiller som han skulle få til å bli bedre, ala Solberg et Scheel?

                    Kommentar

                    • DoubleHi5
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2011
                      • 3970

                      #50
                      Opprinnelig skrevet av ynnor
                      Ja jeg savnervirkelig gamle minner ,er det noe å hente hos NRK ,eller sitter noen med noen VHS opptak?Landskamper,sportsrevyen,cupfinaler. Er vel stort sett det som ble sendt på tv på den tiden
                      Vi tar dette videre i ny tråd: http://debatt.kfl.no/showthread.php?...772#post524772
                      Elska þetta félag

                      Kommentar

                      • TheSilentMajorit
                        I karantene
                        Møteplager
                        • Oct 2012
                        • 99

                        #51
                        Opprinnelig skrevet av Seb.R
                        Det er ingen klubber i Norge som er i nærheten av totalsummen vi fikk for Ujah, Nosa og Sigurdarson de siste årene.
                        Mener at summene RÆV BK har fått for spiller som Bakenga, Larsen, Annan, PCS, osv er mye mer enn LSK har motatt i overganger... Men men

                        Kommentar

                        • Seb.R
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 4159

                          #52
                          Opprinnelig skrevet av TheSilentMajorit
                          Mener at summene RÆV BK har fått for spiller som Bakenga, Larsen, Annan, PCS, osv er mye mer enn LSK har motatt i overganger... Men men
                          og hvor mye penger har de brukt på spillerkjøp de samme årene...? Hvor mye har vi brukt? Er ikke sammenlignbart engang.
                          www.sebastianramsland.com
                          www.twitter.com/sebramsland

                          Kommentar

                          • PetterH
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Apr 2012
                            • 668

                            #53
                            Lønn og videresalgspotensiale må også med i en slik ligning. Hvem som kommer best ut da er ukjent.

                            Kommentar

                            • Kjell.T.Ring
                              Poll St. Ring
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Dec 2005
                              • 11796

                              #54
                              Opprinnelig skrevet av TheSilentMajorit
                              Mener at summene RÆV BK har fått for spiller som Bakenga, Larsen, Annan, PCS, osv er mye mer enn LSK har motatt i overganger... Men men
                              Hva har disse med talentarbeid å gjøre?

                              Husk at Tr.heim er Norges 3. største by og de er fus på alt der oppe. Få også alt fra Bodø og nedover.

                              Vi henter fra Gjøvik, Eidsvoll og bydeler i Oslo.
                              Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                              Kommentar

                              • TheSilentMajorit
                                I karantene
                                Møteplager
                                • Oct 2012
                                • 99

                                #55
                                Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                                Hva har disse med talentarbeid å gjøre?

                                Husk at Tr.heim er Norges 3. største by og de er fus på alt der oppe. Få også alt fra Bodø og nedover.

                                Vi henter fra Gjøvik, Eidsvoll og bydeler i Oslo.
                                Men med en slik sammenlignibg så bør Tromsø dominere Norsk fotball. De kan ta med seg alt fra Bodø til Grense Jacobselv og Nord Sverige ????

                                Nok fotballklubber for LSK til å velge og vrake fra når det gjelder ungespiller...

                                Kommentar

                                • Kjell.T.Ring
                                  Poll St. Ring
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Dec 2005
                                  • 11796

                                  #56
                                  Opprinnelig skrevet av TheSilentMajorit
                                  Men med en slik sammenlignibg så bør Tromsø dominere Norsk fotball. De kan ta med seg alt fra Bodø til Grense Jacobselv og Nord Sverige ????

                                  Nok fotballklubber for LSK til å velge og vrake fra når det gjelder ungespiller...
                                  Folketall: 15

                                  Dessuten har er TIL fus i alt fra Nord.
                                  Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                  Kommentar

                                  • Totti21
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2004
                                    • 3499

                                    #57
                                    Hvordan jobber egentlig klubben i jakten på nye spillere? Vet at dette er litt forskjellig rundt omkring, men har fått et par interessante synsvinkler servert den siste uken.

                                    Jeg var i dag hos Sandefjord fotball igjen i dag. Der har de har innført personlighetstest på potensielle signeringer for å kunne avdekke om spilleren oppfyller deres kjerneverdier; glød - presisjon - samhold.
                                    For å få til dette har de engasjert kompetente personer fra ett rekrutteringsbyrå som gjennomfører testene som er lagd av SHL og godt kjent for mange.
                                    Dette er ikke noe de selv har funnet på, men som toppklubber rundt om i Europa har brukt i en del år med kanskje Borussia Dortmund som det ypperste eksempelet.
                                    Det som er veldig interessant er å se at fotballspillere generelt sett scorer utrolig lavt på "energi" som de relaterer til "viljen til å vinne". Samtidig scorer veldig mange av de høyt på at "de hater å tape", så konklusjonen er definitivt at disse egenskapene ikke trenger å henge sammen i det hele tatt. En spiller som har begge egenskapene vil bruke tapet til å motivere seg til hvordan man kan vinne neste gang. En som bare innehar den første egenskapen vil gjerne skylde på andre spillere, dommere, treneren eller andre ting de ikke selv kan påvirke eller bør henge seg opp i.

                                    I Sandefjord har de derfor jobbet veldig med å finne de rette karakterene fremfor å nødvendigvis se på hva de har prestert i fjor. Finner man spillere med de rette ferdighetene som også innehar deres kjerneverdier, så mener man at man har langt større mulighet til å lykkes. Allerede i år mener de at man har sett resultater av dette, da man har truffet langt bedre med signeringene sine, og har brukt dette ift hvem de også ville fornye kontrakten med.

                                    En annen vri;

                                    Når Ronny Deila satt i TV2 studio under fotballekstra ble han spurt litt rundt hvordan de har lykkes såpass godt med å hente "vrakgods" og spillere fra Adeccoligaen, og hans rolle rundt dette.
                                    Da svarte han faktisk dønn ærlig at flere av disse spillerne har han ikke sett en gang før de signerer dem, men at han har folk i klubben og rundt om i fotallnorge han har stor tillit til, og som godt vet hva slags ferdigheter han er ute etter.
                                    Det er altså litt mer tilfeldig enn mange tror, men samtidig hjelper det at han har en tydelig spillestil hvor han har roller som skal fylles. Han sa vel også noe som at for han er fotball veldig enkelt, nemlig at man må sette sin egen spillestil, tørre å ha ballen i laget og feile mange ganger før man til slutt lykkes. Da utvikler man gode fotballspillere og til slutt ett godt fotballag. Han mente at dette har man gjort i de fleste klubber i Nederland i mange år, og at det er ingenting som tilsier at ikke den neste verdensstjerna kan komme fra Norge om flere klubber tenker sånn fremfor å ha resultatfokus.

                                    Jeg håper at vi nå har bestemt oss for at forsøket vårt på å bli ett langt mer spillende lag får lov til å leve videre uavhengig av hvem som trener laget til neste år.
                                    Det vil over tid gjøre at vi kan signere spillere med ferdigheter for en langsiktig tankegang, da de i utgangspunktet er kjøpt inn for å fylle en rolle i klubbens filosofi, ikke fordi vi har fått en ny trener med en ny filosofi.

                                    Dette må selvfølgelig forankres i hele klubben, slik at G16 laget vårt har de samme rollene i laget som a-laget, mens man på yngre lag trener bevisst på ferdigheter som vi ønsker på G16, Junior og a-laget uten å tenke så mye på resultatene. Ett eksempel på dette er hvordan man ofte lar den største og sterkeste gutten ta ett utspark for å få ballen ut istedenfor å motivere spillerne til å forsøke seg på å spille seg ut bakfra, selv om det garantert vil gi en del baklengsmål i starten.

                                    Kommentar

                                    • DoubleHi5
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2011
                                      • 3970

                                      #58
                                      Siden vi nå har noen prøvespillere fra Atta Aneke i klubben igjen, kan det være verdt å repetere litt om hva denne mannen har hentet av gode spillere til Norge, og ikke minst til LSK. Også interessant å høre litt om hvordan han jobber. Godt å se at Bjarmann og klubben fortsatt har tett kontakt med Atta! Selv om artikkelen er mer enn to år gammel, kan man aldri bli minnet ofte nok på vår historiske 7-0 seier i Telenor Arena heller!

                                      Mannen bak LSKs storseier
                                      Tre mann scoret sju mål for Lillestrøm. Én mann hentet dem til klubben.


                                      http://www.nettavisen.no/sport/fotball/tippeligaen/article3114686.ece
                                      Elska þetta félag

                                      Kommentar

                                      Working...
                                      😀
                                      😂
                                      🥰
                                      😘
                                      🤢
                                      😎
                                      😞
                                      😡
                                      👍
                                      👎