Nytt stadion? Åråsenområdet for lite til å tjene mer på næringseiendom

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fridtjof
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2005
    • 2120

    Håper virkelig Kjeller Flyplass får fortsette sitt virke som i dag, i lang tid. Flyplassen har en meget stor historisk betydning på byen.
    Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

    Kommentar

    • Harvest
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jan 2006
      • 855

      Opprinnelig skrevet av Gale Isbre
      Der tar du nok feil. Det kan enhver Darlo-supporter skrive under på. Ofte, ja. Alltid, nei.
      Hehe. De har jo en stadion som tar 27500, men det er jo som regel mellom 3-5000 stk der på matchdager. Lokaloppgjør mot Hartlepool ville nok trukket endel flere, men jeg tror et er mange år til Darlington selger ut stadion sin enda, hehe.

      Angående et nytt stadion for LSK så var jeg først utrolig skeptisk. Åråsen er vårt hjem og alt det der, men hvem vet hvor bra Åråsen er etter norsk standard om ti-femten år? Litt mer positiv nå.. men det er heldigvis ikke noe vi kan gå rundt å tenke på daglig uansett enda.
      Iron Maiden's gonna get you.

      Kommentar

      • gj
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 3359

        Jeg sendte en mail til departementet for å "følge opp" saken til Romerikes Blad fra desember i fjor (?), og i dag har det gått ut en pressemelding som blant annet berører Kjeller:

        Luftforsvarets hovedverksted på Kjeller
        I juni 2004 vedtok Stortinget at de deler av Forsvarets logistikkorganisasjon/Tunge verksteders virksomhet, samt annen forsvarsvirksomhet, som er avhengig av flystripen på Kjeller, flyttes til Gardermoen. Flytting av virksomheten fra Kjeller har forutsatt godkjenning av nødvendig prøveflyving fra Gardermoen. Nylig informerte Samferdselsdepartementet om at flytting av Forsvarets aktiviteter til Gardermoen vil komme i konflikt med avviklingen av sivil luftfart. Flyttingen lar seg derfor ikke realisere. Dette vil også kunne få konsekvenser for vedtaket om flytting av 335-skvadronen fra Gardermoen til Rygge. Konsekvensene er foreløpig ikke ferdig utredet.
        Last edited by gj; 07.04.2006, 14:25.

        Kommentar

        • Fridtjof
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2005
          • 2120

          Romerikes Blad har i dag en artikkel om dette...



          Forsvaret blir på Kjeller

          KJELLER:
          Forsvarsdepartementet skrinlegger planene om å flytte flyverkstedet fra Kjeller til Gardermoen. Stortingsvedtaket fra 2004 er ikke gjennomførbart, og hele saken må vurderes på nytt.

          Dette ble slått fast av Forsvarsdepartementet fredag. Årsaken er at Forsvarets testflyging av jagerflyene F16 ikke er forenlig med avviklingen av den sivile flytrafikken på Gardermoen.
          Det er hensynet til flysikkerheten som har gjort utslaget. I tillegg mener departementet altså at testflyging over Gardermoen-området vil gå ut over trafikkapasiteten for sivil luftfart.
          Snuoperasjonen skyldes at flyttingen fra Kjeller har forutsatt godkjenning av nødvendig prøveflyging for F16 fra Gardermoen. Nylig informerte Samferdselsdepartementet om at flytting av Forsvarets aktiviteter til Gardermoen kommer i konflikt med avviklingen av sivil luftfart. Flyttingen lar seg derfor ikke realisere.
          Det er styret i Avinor som overfor Samferdselsdepartementet har anbefalt at flytting til Gardermoen revurderes. Bakgrunnen for anbefalingen har vært risikoanalyser Norske Veritas har gjort.
          Ny sak

          "FD vil på denne bakgrunn vurdere hele sakskomplekset på nytt. Etter nødvendige vurderinger vil saken bli framlagt for Stortinget på egnet måte. ", heter det i Forsvarsdepartementets (FD) brev til Skedsmos ordfører Anita Orlund i går.
          Dermed må det altså legges fram en helt ny sak for Stortinget om Forsvarets virksomhet på Kjeller. Kommer det en ny flyttesak, må det i tilfelle finnes et helt nytt sted til flyvedlikeholdet.
          – Jeg er godt fornøyd med vi nå har fått en avklaring i saken. Det har vi lenge etterlyst, sier ordfører Anita Orlund.
          Ordføreren hadde senest et møte med departementet og forsvarsminister Anne Grethe Strøm Erichsen om Forsvarets framtidige virksomhet på Kjeller 5. desember i fjor. Siden har hun ventet på å få et endelig svar på Kjeller-verkstedet og flystripa sin skjebne. Flyplassen på Kjeller brukes i dag til nettopp testing av F16-flyene etter gjennomført vedlikehold.
          Fra glede til jubel

          Nyheten ble kjent blant de ansatte på verkstedet på Kjeller i går ettermiddag.
          – Svært positivt. Nå blir nok virksomheten på Kjeller opprettholdt for lang tid framover.
          Tillitsvalgt for flere hundre verkstedansatte, Bjørn Lien, kunne i går ettermiddag trekke et lettelsens sukk etter årelang kamp for å forbli på Kjeller.
          – Dette blir en usedvanlig fin inngang til påskeferien, smiler han.
          Lien startet dagen med å avslutte lønnsforhandlingene i Oslo for de verkstedansatte – med gledelig resultat. Vel tilbake på Kjeller, fikk han enda en positiv nyhet.
          Avklaringen kom i forbindelse med at regjeringen la fram Stortingsmelding nr. 10 "Om økonomisk styring i Forsvaret" i går.
          – Jeg tror jeg drister meg til å si at nå er vi fredet, sier Bjørn Lien, som er tillitsvalgt for de verkstedansatte tilknyttet LO.
          På Kjeller jobber i dag om lag 450 verkstedansatte. Totalt er det 700-800 ansatte her, militært personell inkludert.
          Ikke til Rygge?

          I meldingen fra Forsvarsdepartementet går det også fram at skrinleggingen av flytting fra Kjeller til Gardermoen vil kunne få konsekvenser for vedtaket om flytting av 335-skvadronen fra Gardermoen til Rygge. 335-skvadronen vil si transportflyene Hercules.
          Konsekvensene er foreløpig ikke ferdig utredet.
          Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

          Kommentar

          • Henrik
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2006
            • 2110

            Velger å trekke denne frem igjen etter dagens artikkel. Klippet fra nyhetstråden.

            Opprinnelig skrevet av Fridtjof
            LSK AS-eier Per Berg fikk pepper da han lanserte ideen om et nytt stadion på Kjeller – om flyplassen ble lagt ned. Det ble den ikke. Arbeidsplassen skal være reddet i minst ti år.
            – Det er ikke mange ledige tomter i Skedsmo kommune, spesielt når vi ikke ønsker å flytte veldig langt, sier Per Mathisen.
            Åråsen Eiendom bygger storhall, som står ferdig til høsten. I et forslag til kommunen, som skal behandles i løpet av de neste månedene, legger et ønske om å utvikle Vigernesfeltet med to gressbaner. Eiendomsselskapet vil om kort tid gå med så store overskudd at det kan bidra til den sportslige utviklingen i større grad.
            – Vi regner med at nytt stadion vil komme i løpet av de neste 10 årene. Hva skjer da med Åråsen?
            – Til enhver stor utbygging trenges det en solid egenkapital. Det har vi på Åråsen, hvis vi legger ut hele stadion til næringsutvikling. Jeg kan vanskelig se at vi vil ha råd til å opprettholde den sportslige aktiviteten der.
            – Og det tør du å si til alle supporterne som har gått på kamp der i alle år?
            – En skal være god til å svømme for å overleve i LSK-systemet. Klubbens styrke har alltid vært at vi har gjort våre valg og gjennomført dem, sier Per Mathisen.
            For LSKs del handler det om et stadion som kan gi titalls flere millioner i inntekter per år, enn det som er tilfelle med dagens Åråsen. I det ligger også evnen til å overleve som ett av landets beste eliteserielag i fotball.
            Hvor i "sentrum" er det store nok tomter til at vi kan bygge ut en stadion som vil tilfredstille LSK sine ambisjoner? Med tanke på at Per Berg har uttalt at han ønsker en stadion med heldekkende tak og 20 000 plasser. Samt at de selvfølgelig skal ha næringslokaler, losjer, parkeringsplasser etc etc?

            Kommentar

            • RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

              Som alle andre her elsker jeg Åråsen. Stadion har betydd noe ekstra for meg helt siden jeg var med faren min hit som guttunge, og så de fleste hjemmekampene i 76, 77 mv. (store tider...).

              Når det er sagt er jeg ikke blind for at dagens Åråsen en gang kan bli for liten, og at det kan bli behov for et nytt stadion. Navnet på et evt. nytt stadion blir da viktig: Har selv ikke sansen for å gi stadioner sponsornavn, noe som har blitt så vanlig (jf. Color Line stadion, Aker stadion osv.). En første innskytelse til navn fra min side: Nye Åråsen stadion.

              Kommentar

              • Fjeller'n
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2003
                • 905

                Opprinnelig skrevet av RSP
                En første innskytelse til navn fra min side: Nye Åråsen stadion.
                Alt med forstavelsen "Nye" høres ut som noe som er startet opp etter en konkurs.

                Stian
                "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                Kommentar

                • RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

                  Opprinnelig skrevet av Fjeller'n
                  Alt med forstavelsen "Nye" høres ut som noe som er startet opp etter en konkurs.

                  Stian
                  "Nye" Åråsen var kun en første navneinnskytelse fra min side. Ser ellers poenget ditt.

                  Til samenligning: Kriminalpolitisentralen (Kripos) ble i jan. 2005 erstattet av Nye Kripos ifbm. tilføringen av noen nye oppgaver/ressurser. I jan. 2006 ble navnet igjen endret, nå til "Den nasjonale enhet for bekjempelse av organisert og annen alvorlig kriminalitet" - forkortet, nettopp, Kripos. Bakgrunnen for endringen var at Nye Kripos selv henvendte seg til politidirektoratet med et ønske om å fjerne "Nye" fra navnet, da dette skapte mer forvirring enn forklaring.

                  Så kanskje ville Nye Åråsen etter kort tid igjen bli Åråsen.

                  Kommentar

                  • trigz
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2004
                    • 7055

                    Opprinnelig skrevet av RSP
                    Som alle andre her elsker jeg Åråsen. Stadion har betydd noe ekstra for meg helt siden jeg var med faren min hit som guttunge, og så de fleste hjemmekampene i 76, 77 mv. (store tider...).

                    Når det er sagt er jeg ikke blind for at dagens Åråsen en gang kan bli for liten, og at det kan bli behov for et nytt stadion.
                    Jeg er erkekonservativ i dette spørsmålet og totalt motstander av å flytte fra Åråsen. Kun av hensyn til tradisjon, historie og legendarien som sitter i veggene der.

                    Sålenge vi ikke selger ut stadion til hver bidige hjemmekamp ser jeg heller ikke det store behovet for å flytte. Dette har jeg ikke dokumentasjon for, men det må da være mulig å bygge ut stadion ytterligere? Gapet mellom felt A på hovedtribuna og "fetsundtribuna" er jo bare ett eksempel. Å bygge hovedtribuna helt ned til banen er en annen. Hvor stor stadion trenger egentlig LSK? Jeg vil nok heller ha kapasitet på 12000 og en nesten full stadion til hver kamp enn 20000 seter og halvfullt eller litt over til hverdagskampene.

                    Modernitet: Vi får ikke glemme at tre av tribunene på Åråsen er nesten splitter nye. Jeg håper og tror det er utviklingspotensialet i det eksisterende bygget til at LSKs fremtidige behov skal bli ivaretatt.
                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                    Kommentar

                    • Tony
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 4737

                      Hvis man kjører forbi Åråsen stadion i dag og innover mot Leirsund så kommer man til store åkrer. Her må det da være mulighet for å kjøpe en svær tomt som kan lage et ordentlig anlegg. Blir jo maks 5 min lenger å gå enn det er idag.

                      Eller så kan vi jo håpe på at det blir videre innover ved Skedsmohallen hvor det i dag er et stort industri område. I sentrum eller litt utenfor er det jo byggeprosjekter så det holder for tiden

                      Eller så hadde det vært jævlig fett å hatt stadion uti nittelva til venstre for Lillestrøm brua når du kommer ut av tunnelen. MEn det lar seg nok ihvertfall ikke gjøre

                      Kommentar

                      • Tony
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 4737

                        Opprinnelig skrevet av trigz
                        Modernitet: Vi får ikke glemme at tre av tribunene på Åråsen er nesten splitter nye. Jeg håper og tror det er utviklingspotensialet i det eksisterende bygget til at LSKs fremtidige behov skal bli ivaretatt.
                        Jeg er veldig enig i det du sier, men jeg håper at om 10 år så er interessen så stor at 12 000 plasser ikke er nok lenger! Vi var over 9000 i gjennomsnitt ifjor, og det er ikke mye som skal til for at 12 000 plasser ikke er nok lenger.
                        Og da må man ta et valg:

                        1. Fortsette å kjempe i toppen av norsk fotball og bygge ny stadion med flere muligheter til inntekter

                        2. Beholde sånn det er i dag og være et middels lag og ha Åråsen sånn den er i dag

                        Man skal ikke være noen rakettforsker for å forstå at å bygge ut Åråsen på tomta i dag ikke lar seg gjøre:

                        1. Konstruksjonen ved RB tribunen. Der har du et masse kontorer osv i bakgrunn. Skal man bygge på med en ny etasje må denne tribunen gå over taket som er der i dag. Regner med da at hele bygget må bygges inn i tribunen

                        2. Diadora tribunen: Der er det fullt av leiligheter. Noe som igjen ikke lar seg gjøre sålenge man skal ha leiligheter på stadion

                        3. Rive gamle tribunen og lage en ny tribune som går over jernbanelinja? Vet ikke hva NSB synes om det. BAre tenk hvis et tog skulle spore av under tribunen...

                        JEg tror ikke det er noe spesielt utbyggingsgrunnlag på Åråsen. Men hvis jeg tar feil så jubler jeg

                        Kommentar

                        • heidar
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2004
                          • 2121

                          Så lenge vi unngår Nordea stadion, skal jeg være fornøyd... Ellers foreslår jeg å legge Nye Åråsen til det stedet hvor vinnerkulturen vår oppholder seg, det er tydeligvis ikke på dagens stadion!
                          En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                          Endelig er mørketida over.

                          Kommentar

                          • RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

                            Opprinnelig skrevet av Tony

                            Jeg tror ikke det er noe spesielt utbyggingsgrunnlag på Åråsen. Men hvis jeg tar feil så jubler jeg
                            Jeg også. Det klart beste hadde vært en utbygging av Åråsen. Men går ikke dette, mener jeg at vi må være åpne for et nytt stadion en gang i fremtiden, slik at ikke manglende stadionstørrelse hemmer videre utvikling

                            Kommentar

                            • Lars
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 6156

                              Hovedproblemet på Åråsen er ikke plassmangel, selv om det også er et stort problem. Det aller største problemet er at ingen av tribunene kan være høyere enn 12 meter over bakken. Såvidt jeg vet ligger tribunetakene ganske så nøyaktig 12 meter over bakken allerede, det er altså umulig å utvide i høyden.

                              Kommentar

                              • gj
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 3359

                                Dere må huske at hovedargumentet for ny stadion i artikkelen som stod på trykk i dag, er næringseiendom. Ikke tilskuerkapasitet.

                                Når det er sagt regner jeg med at ny stadion vil få utvidet kapasitet også. 15.000+ kanskje? Med muligheter for videre utbygging?

                                Jeg har ingenting i mot en ny, moderne stadion dersom det er det som skal til for å ta klubben videre. Med en ny stadion kan man tenke profesjonelt fra børjan, og bygge opp et topp stadion. Hva med et LSK-museum for eksempel!?!

                                Men en ny stadion bør vel ikke ligge for langt unna trafikk-knutepunktene. Hva med å gjøre som Tony sier, trekke stadion litt lenger inn mot Leirsund. Så kan vi gjøre som de gjorde i Stavanger; lage en provisorisk perrong mellom Lillestrøm og Lerisund, som kun er åpen på kampdager! "Nye Åråsen stadion, neste. Avgang høyre side."

                                Jeg har laget denne skissen til gangavstand fra stasjonen, og dagens Åråsen (cirkamål).

                                Kommentar

                                • Lars
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2004
                                  • 6156

                                  Er det plass til et stadionanlegg på Vigernesjordet? Dette er altså området mellom KGB og driving-ranchen. Bygger man her, trenger man jo ikke nye treningsbaner etc, ettersom det ligger i umiddelbar nærhet til storhallen og de eksisterende treningsbanene. Problemet her er, som de fleste andre steder i Lillestrøm, parkeringsmulighetene.

                                  Kommentar

                                  • Gullstrupa
                                    Seniormedlem
                                    Forumonanist
                                    • Sep 2005
                                    • 190

                                    Er det ikke masse plass på sletta mot fetsund?
                                    Golfbanen banen kan vel fjernes....
                                    Vålrenga gutta ække som andre, driter i fitta og puler hverandre.

                                    Kommentar

                                    • Fjeller'n
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Nov 2003
                                      • 905

                                      Det er nok av landbruksområder rundt Lillestrøm. Problemet er vel å få disse områdene omregulert til næringsformål.



                                      Stian
                                      "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                                      Kommentar

                                      • Lars
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2004
                                        • 6156



                                        Området jeg har sprayet ned med rød "maling" er området jeg snakker om. Andre objekter:

                                        Blått kryss: Åråsen Stadion
                                        Rosa boks: KGB
                                        Oransje boks: Den nye storhallen
                                        Rødt omriss: Driving-ranchen

                                        Kommentar

                                        • Fjeller'n
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Nov 2003
                                          • 905

                                          Opprinnelig skrevet av Gullstrupa
                                          Er det ikke masse plass på sletta mot fetsund?
                                          Golfbanen banen kan vel fjernes....

                                          Kombinasjonen av verneområde og Krokans brennende engasjement for å utvide golfbanen taler vel i mot dette.


                                          Stian
                                          "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎