Nytt stadion? Åråsenområdet for lite til å tjene mer på næringseiendom

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6156

    Opprinnelig skrevet av Torolf
    Jeg er helt uenig. Det blir som da Manchester City flyttet fra Maine Road til City of Manchester Stadium. Åråsen er og blir et stedsnavn. Stoltheten er knyttet til Lillestrøm Sportsklubb, ikke stadionet vi tilbragte de første 95-100 årene på.
    Skuffende historiekunnskap, Torolf. Du kommer til å gå med rullator før LSK har spilt på Åråsen i 100 år.

    Kommentar

    • Torolf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2004
      • 9574

      Opprinnelig skrevet av Lars
      Skuffende historiekunnskap, Torolf. Du kommer til å gå med rullator før LSK har spilt på Åråsen i 100 år.
      Det var nok bare en feilkobling i hjernen (begynnende alzheimer?). :oops: Jeg kjenner jo historien.

      Jeg håper det nye stadionet kommer i rullatoravstand fra sentrum.

      Kommentar

      • 10.09.50
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Oct 2005
        • 1410

        Opprinnelig skrevet av LSK-jenta
        Selv om det fra gammelt av sies at plassen der Åråsen stadion ligger nå het Åråsen, så brukes ikke Åråsen på samme måte som du bruker Volla og Vigernes i eksemplet ditt.
        Joda, det gjør det. Forskjellen er bare at Åråsen er mye mindre enn Volla og Vigernes, og derfor mindre omtalt. Hvor innbiller du deg at Åråsveien går, tvers gjennom ...? Og alle de husene i Åråsveien, Floraveien osv som tilhører Åråsen Vel, hvor ligger de?

        Kommentar

        • Speeder
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Apr 2006
          • 951

          Opprinnelig skrevet av 10.09.50
          Joda, det gjør det. Forskjellen er bare at Åråsen er mye mindre enn Volla og Vigernes, og derfor mindre omtalt. Hvor innbiller du deg at Åråsveien går, tvers gjennom ...? Og alle de husene i Åråsveien, Floraveien osv som tilhører Åråsen Vel, hvor ligger de?
          Lillestrøm?
          Tore Galgerud

          Kommentar

          • Canário
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Sep 2005
            • 1471

            Kjeller/Åråsen.

            Kommentar

            • Lars
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 6156

              Nei, de ligger på Kjeller. Nærmere bestemt Åråsen.

              Kommentar

              • Skedsmokorset

                Dette er en fin diskusjon.
                Jeg trekker ut av den at jeg ønsker at stadion, der den er i dag, bør skifte navn til "Kjeller stadion, nærmere bestemt Åråsen".

                Kommentar

                • Canário
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2005
                  • 1471

                  Opprinnelig skrevet av RSP
                  Navnet på et evt. nytt stadion blir da viktig: Har selv ikke sansen for å gi stadioner sponsornavn, noe som har blitt så vanlig (jf. Color Line stadion, Aker stadion osv.)
                  Er i utgangspunktet enig, men med så store markedskrefter som det er i dagens fotball skulle det ikke forundre meg om det etter hvert vil skje. Det kreves kapital for å henge med i toppen og pengegaloppen har kommet for å bli. Man kan gjerne mislike det, med slikt er faktum. Når det gjelder det flittig brukte motargumentet mot sponsornavn ved at man "mister" sjela er det i mine øyne feil. Fotballen er allerede overkommersialisert og på nippet til å være sjelløs. Åråsen vil alltid, uavhengig av sponsornavn, være Åråsen. Man leier kun ut navnet. Navnet vil bevares i dagligtale og på folkemunne. Det er ikke snakk om at Åråsen-navnet viskes ut. Når det skal bygges ny stadion blir vel saken litt annerledes, men stadion er stadion. Hvor mange har f.eks ikke bomma på at man tror det fortsatt heter Falkum stadion i Skien, selv om det offesielle navnet er Odd stadion. Opprinnelige/gamle navn henger igjen og vil være tilnærmet urokkelig. Skal vedde lillefingeren min på at et solid flertall av Odd-supportere i fjor fortsatt sa Falkum til Odd stadion, eventuelt bare stadion.

                  Uansett er det bra (og ikke minst viktig) at tankene ikke henger igjen fra "gamle dager" og at man ikke bare ser tilbake på historie osv, men at man tenker stort og fremoversynt!

                  Kommentar

                  • Rønnern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6690

                    Opprinnelig skrevet av Canário
                    Det kreves kapital for å henge med i toppen og pengegaloppen har kommet for å bli. Man kan gjerne mislike det, med slikt er faktum. Når det gjelder det flittig brukte motargumentet mot sponsornavn ved at man "mister" sjela er det i mine øyne feil. Fotballen er allerede overkommersialisert og på nippet til å være sjelløs.
                    Det kan kompenseres med å være bedre enn konkurrentene på andre områder. Nå er mitt forhold til LSK av en slik art at min kjærlighet ikke krever at LSK skal være i toppen, men det er selvfølgelig mye hyggeligere om så skjer. Dog er jeg ikke villig til å selge alt som er av den lille sjelen som er tilbake for at så skal skje.

                    Jeg tar heller en 9. plass med en gjeng som spiller på Åråsen og som har en viss forståelse for vår kultur og tradisjon, enn en 3. plass med en gjeng rasshøl som spiller på Notar Arena et eller annet sted på Romerika/Oslo.
                    Mvh Ronnie "The Runner"
                    LSK for alltid

                    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                    Kommentar

                    • RoyVaadal
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2004
                      • 4055

                      Det er vanskelig å selge Åråsen-stadionnavnet fordi det står så sterkt i folket. Med et nytt stadion så kan man selge stadionnavnet fra starten av, og folk vil trolig bruke sponsornavnet i stor grad. Vi snakker trolig om inntekter i 100-millionersklassen over noen år. Det vil ikke forundre meg om dette er en av de viktige grunnene til at LSK-ledelsen synes det er lurt å satse på et nytt stadion.

                      I mangel av at gamle-perta ikke har uttalt seg ennå: penga rår!
                      RoyVaadal.

                      Kommentar

                      • Canário
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Sep 2005
                        • 1471

                        Jeg kan ikke helt se at man selger sjela ved navnebytte på Åråsen. Fotballen er sjelløs og gjennomkommersiell. Man selger ikke stadion, men «leier» ut navnet. Men som jeg har antydet har jeg et ambivalent forhold til dette i og med at tilhørig og identitet osv. er knyttet sterk opp mot stadionnavnet. Mye pga. nettopp identitet og tilhørighet er jeg imot navneendring ved en evt. ny stadion, fordi sponsornavnet sannsynligvis da vil tas i bruk i motsetning til dersom Åråsen navneendres. Da vil fortsatt Åråsen bli bevart på folkemunne og i hverdagsspråket.

                        Kommentar

                        • Gale Isbre
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Dec 2005
                          • 1164

                          Opprinnelig skrevet av Canário
                          Fotballen er allerede overkommersialisert og på nippet til å være sjelløs.
                          Opprinnelig skrevet av Canário
                          Jeg kan ikke helt se at man selger sjela ved navnebytte på Åråsen. Fotballen er sjelløs og gjennomkommersiell.
                          Du skrev disse to innleggene med et par timers mellomrom. Hva var det egentlig som skjedde i dette tidsrommet som gjorde at den siste rest av sjel forsvant?

                          Forøvrig er jeg sterkt uenig med deg i at fotballen er sjelløs. Det at så mange har så sterke følelser knyttet til et stadionanlegg er for meg beviset på det motsatte.

                          Kommentar

                          • 10.09.50
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Oct 2005
                            • 1410

                            Opprinnelig skrevet av Rønnern
                            Det kan kompenseres med å være bedre enn konkurrentene på andre områder. Nå er mitt forhold til LSK av en slik art at min kjærlighet ikke krever at LSK skal være i toppen, men det er selvfølgelig mye hyggeligere om så skjer. Dog er jeg ikke villig til å selge alt som er av den lille sjelen som er tilbake for at så skal skje.

                            Jeg tar heller en 9. plass med en gjeng som spiller på Åråsen og som har en viss forståelse for vår kultur og tradisjon, enn en 3. plass med en gjeng rasshøl som spiller på Notar Arena et eller annet sted på Romerika/Oslo.
                            Honnør til Rønnern. Vi har sittet ringside og sett andre tradisjonsrike klubber selge sjela til spottpris. Verst er naturligvis Vålerengen som i dag får Gryte-Knut Bjørnsen til å fremstå som en oppvisning i integritet. Derfor er det prisverdig at noen skrur på varsellampa når faresignalene melder seg i Sportsklubben. Og det har de gjort noen ganger de siste årene.

                            Men jeg er jaggu ikke sikker på om et bytte av stadion nødvendigvis angriper klubbsjela. Sportsklubben er større enn Åråsen. Den levde lykkelig i mange tiår før den havnet på Åråsen, som strengt tatt var et sjelløst valg den gangen. Det lå utenfor byen, i en annen kommune, i et område som sogna til Skedsmo IL. Åråsen er heller ikke et tradisjonsrikt stadion der årskortene går i arv og fire generasjoner har slitt bukseræva på de samme benkene. Joda, det har ligget på samme sted hele tida, men Løkkan herja på vingen på et ganske annet stadion enn det Tommy trente Sportsklubben til gull på i 1986. Og det igjen var et annet stadion enn det vi skal ta gull på i 2007.

                            Det er menneskene som utgjør sjela, menneskene og historien. Kaka, Boffen, Løkkan, Tommy, Bærjern'n, Grøna, C.J. Hansen, Einar Krokan osv. Det er Sportsklubbens historie, ikke Åråsens. Jeg er glad i Åråsen, misforstå meg ikke, men jeg ser ingen grunn til at historen og sjela ikke kan videreføres et annet sted - hvis det gavner klubben. Det er andre farer som truer sjela.

                            Kommentar

                            • LSK-jenta
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2004
                              • 656

                              Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                              Joda, det gjør det. Forskjellen er bare at Åråsen er mye mindre enn Volla og Vigernes, og derfor mindre omtalt. Hvor innbiller du deg at Åråsveien går, tvers gjennom ...? Og alle de husene i Åråsveien, Floraveien osv som tilhører Åråsen Vel, hvor ligger de?
                              Jada, jada, jeg vet hvor Åråsen er. Området innenfor Fetveien - jernbanen - mot Leirsund hvor ambulansene var og opp til huset der hvor Frank Grønlund bor/bodde.
                              Poenget mitt er at jeg aldri noen gang har hørt noen omtale dette området som Åråsen, annet enn stadion. De som bor i de veiene du ramser opp sier de bor på Kjeller og de som bor i feks studentblokka sier de bor VED Åråsen.

                              Beklager avsporingen, måtte bare forklare meg.
                              Yvonne

                              Kommentar

                              • glasgow
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2007
                                • 1251

                                Hvorfor ikke snu stadioen 180 grader i stedet.....

                                Spøk til alvor.
                                Det er ikke noe igjen av gamle Åråsen hvis man Bygger ny sittetribune mot jernbanen. Bedre og bygge ny stadion om noen år.
                                Og til de som mener det er så mye sjel i Åråsen, Ta en titt på den gamle rustne sittetribunen.
                                For den er det eneste som er igjen av ( gode gamle ) Åråsen.


                                Nei, det er nok mye bedre og bygge helt nytt stadion med tak.

                                Kommentar

                                • fuglestaten
                                  Medlem
                                  Hoffnarr
                                  • Sep 2006
                                  • 58

                                  Åråsen er bra nokk

                                  Hva er vitsen med å bygge ny stadion, når den bare blir fylt opp 2-3 ganger i året. Snitte er rundt ca 8000 tilskuere. burde kanskje få opp det først. Det blir lit snaut med 8000 på en stadion med plass til 24000 eller mer.

                                  Kommentar

                                  • xeR
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Jan 2004
                                    • 11206

                                    Opprinnelig skrevet av fuglestaten
                                    Hva er vitsen med å bygge ny stadion, når den bare blir fylt opp 2-3 ganger i året. Snitte er rundt ca 8000 tilskuere. burde kanskje få opp det først. Det blir lit snaut med 8000 på en stadion med plass til 24000 eller mer.
                                    for det første så er det ikke snakk om å bygge stadion som tar 24000+++
                                    Det realistiske er å tro på en stadion på 16-18000 med muligheter for utbygging.
                                    Dessuten skal du ikke se bortifra at tilskuersnittet øker med ett par tusen kun somfølge av ny stadion.

                                    for det andre så vil ikke en evt stadion være på plass før om mange år og da er snittet høyere enn 8000. Vi så allerede i år at det var tendenser til stigning, vi trakk over 10000 mot molde..

                                    For det tredje, det er ikke bare tilskuerkapasitet som er ett argument for bygging. I dagens fotball er man avhengig av alternative inntekter, Åråsens næringskapasitet er i dag sprengt og skal man fortsette å tjene penger må man før eller siden ha større plass.
                                    Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                    Kommentar

                                    • Torolf
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2004
                                      • 9574

                                      Opprinnelig skrevet av fuglestaten
                                      Hva er vitsen med å bygge ny stadion, når den bare blir fylt opp 2-3 ganger i året. Snitte er rundt ca 8000 tilskuere. burde kanskje få opp det først. Det blir lit snaut med 8000 på en stadion med plass til 24000 eller mer.
                                      Jeg er glad vi har ledere i LSK med større visjoner enn deler av fansen.

                                      Kommentar

                                      • RoyVaadal
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2004
                                        • 4055

                                        Det kan tydeligvis ikke gjentas for mange ganger.
                                        Per Berg gjentar i dag at grunnen for å bygge ny stadion ikke har med tilskuere å gjøre, men at vi ønsker
                                        Opprinnelig skrevet av RB som siterer Per Berg
                                        et større stadion for å øke inntektene fra næring
                                        Det betyr at det som først og fremst må bli større er næringsdelen rundt, og ikke nødvendigvis tilskuerkapasiteten.
                                        RoyVaadal.

                                        Kommentar

                                        • reka
                                          Seniormedlem
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Aug 2005
                                          • 13272

                                          mao bør det taes hensyn til fremtidige leietageres antatte interesser når stadion og fasiliteter planlegges. Bl.a. må vel ny stadion ligge i rimelig avstand fra bl.a jernbane-/busstasjon? Plassering f.eks. på prærien mot leirsund er vel lite attraktiv?

                                          Foreslår at OBS og rådhus/politistasjon rives og bygging starter umddelbart. Fin anledning for politikerne til å ofre seg for klubben og gjenopprette en noe vasstrukken tilllit.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎