Statistikk: Rekorder og kuriositeter om Fugla

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjøttkaka
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2012
    • 289

    Opprinnelig skrevet av TomLundby

    Du mener alle skal strykes som kandidater til skamplettlista når de dør? Jeg er ikke der.
    Det har vel kommet fram at Orijinta var syk da han kom til klubben, og at verken klubben eller spilleren var klar over det før han kom.

    Så det er på ingen måte en skamplett i klubbens historie.

    Kommentar

    • *eLSKerLSK*
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jun 2005
      • 402

      Opprinnelig skrevet av TomLundby

      Du mener alle skal strykes som kandidater til skamplettlista når de dør? Jeg er ikke der.
      Enten eier du ikke empati. Eller så er du for lat eller dum til å Google hans triste sorti, som er en relativt vanlig sykdom som tar livet av mange unge mennesker i Afrikanske land sør for Sahara.

      Kommentar

      • kunden
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 2281

        Høiland viste seg fra flere sider. En del usympatiske innvolveringer som feks ta støtte steg på keeper isteden for å hoppe over. Som overskygget de kassene han gjorde

        Kommentar

        • Sailor Man
          Moderator
          • Jun 2007
          • 1324

          Opprinnelig skrevet av kunden
          Høiland viste seg fra flere sider. En del usympatiske innvolveringer som feks ta støtte steg på keeper isteden for å hoppe over. Som overskygget de kassene han gjorde
          Joda - men det gikk bedre enn frykta, egentlig. Litt fordi han fikk lite spilletid. Det er ikke hos oss han var på sitt verste.

          Kommentar

          • Lars Henrik Dahl
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2020
            • 2001

            Opprinnelig skrevet av TomLundby
            Ser det nevnes i annen tråd (stallen 2021) noe om største skamplett i LSKs historie. Det framgår ikke helt klart hvem som menes men antagelig Bjørn Bergmann Sigurdarsson(?). Det synes jeg i så tilfelle blir helt feil, men uansett er det en morsom sammenligning. Mine topp 3 skampletter i LSKs historie er 1.Jørgen Lennartson 2. Andre Bergdølmo 3. Even Pellerud. Andre dårlige kandidater jeg kommer på i farta: Owe Rundberg, Romanus Orjinta, Kiesenebner, Ivailo Kirov, Svein Ystenes.
            Her får vi prøve å skille snørr og bart. En skamplettliste burde reflektere noen som i holdninger, opptreden eller på annen måte har bragt skam over klubben. Om en spiller er dårlig, er ikke hans feil, det reflekterer eventuelt bare tilbake på sportslig ledelse. (Lennartson topper etter min mening denne lista, selv om det kanskje motsier poenget om at det ikke er ens egen feil om man ikke er bedre) Lista kan evt. suppleres med en Svikerliste - hvor avholdte personer gjør noe helt uakseptabelt. (I min bok, Bergdølmo milevis foran BBS, men her hører nok BBS også hjemme) I tillegg kan man evt. ha en Floppliste, hvor man har drøssevis av "gode" kandidater, hvor spillere enten viste seg mye svakere enn forventet, evt. fikk oppholdet ødelagt av skade før man kom så langt. For å komme høyt på denne lista bør forventningen til spilleren ha vært høy i utgangspunktet. Hvem burde toppe denne lista? Kjør diskusjon!

            Kommentar

            • TomLundby
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Nov 2006
              • 616

              Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl
              Her får vi prøve å skille snørr og bart.
              For meg så er skamplettlista en kombinasjon av flopplista og svikerlista, men det går fint å splitte. Svikerlista blir da 1. Andre Bergdølmo, deretter er det milevis til andre. Fredrik Gulbrandsen kommer deretter selv om jeg kan skjønne hvodan han tenkte. Samme med Jan Ove Pedersen. Begge disse er det enkelt å tilgi. BBS kommer et stykke bak for meg. Flopplista blir de øvrige jeg nevnte før. der Lennartson og Pellerud var de som ødela mest. Bidar Riseth var også en katastrofe jeg ikke nevnte før.

              Kommentar

              • McGuffy
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 5092

                Jeg er ikke mod, det er vel ikke mange andre her inne om dagen heller, men jeg syns ikke en av de fineste trådene på forumet, som omhandler «statistikk og kuriositeter» skal bli nedlesset med lister over skampletter og svikere. (Jøsses for en lang setning)

                Kommentar

                • TomLundby
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2006
                  • 616

                  Opprinnelig skrevet av McGuffy
                  Jeg er ikke mod, det er vel ikke mange andre her inne om dagen heller, men jeg syns ikke en av de fineste trådene på forumet, som omhandler «statistikk og kuriositeter» skal bli nedlesset med lister over skampletter og svikere. (Jøsses for en lang setning)
                  Begynner å skjønne hvorfor dette forumet ikke er hva det engang var. Men for all del, la oss holde det edelt, ulasta og uten aktivitet.

                  Kommentar

                  • hthaug
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2004
                    • 397

                    Opprinnelig skrevet av TomLundby

                    Begynner å skjønne hvorfor dette forumet ikke er hva det engang var. Men for all del, la oss holde det edelt, ulasta og uten aktivitet.
                    Kanskje på tide å ta opp tråden på hvordan vi vil at dette forumet skal se ut, og hva vi kan gjøre med det. Hvis de som driver forumet her gir f, så blir det jo til at andre gjør det også.

                    Nå skrives det bare i noen få tråder her uansett, så burde vært en skikkelig opprydning.

                    Kommentar

                    • MortenA
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2007
                      • 3318

                      Opprinnelig skrevet av TomLundby

                      Begynner å skjønne hvorfor dette forumet ikke er hva det engang var. Men for all del, la oss holde det edelt, ulasta og uten aktivitet.
                      Er vel ikke verre enn at man lager et nytt emne som Svikerlista/Svartelista e.l.? Tror det folk reagerte på var hvilken tråd som ble brukt, ikke temaet.
                      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                      Kommentar

                      • McGuffy
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 5092

                        Såvidt jeg kunne se så avsluttet Eskil Edh kampen mot Viking som kaptein! Yngste med bindet for LSK noensinne?

                        Kommentar

                        • HSft
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2004
                          • 6075

                          Opprinnelig skrevet av McGuffy
                          Såvidt jeg kunne se så avsluttet Eskil Edh kampen mot Viking som kaptein! Yngste med bindet for LSK noensinne?
                          Var vel Krogstad?

                          Edit: Ser du skriver Viing, og ikke Odd nå. Ser at bindet plutselig dukka opp på Edh der etter å ha vært borte en stund. Så da har du kanskje rett!

                          Kommentar

                          • McGuffy
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 5092

                            Opprinnelig skrevet av McGuffy
                            Med fare for å bli fryktelig historieløs: Ble BBS med sitt mål mot KIL, den spilleren med lengst opphold mellom to LSK-mål i seriespill? Gunnar Halle er vel oppe og nikker der? Flere?

                            Opprinnelig skrevet av Sailor Man
                            Veldig interessant spørsmål! Jeg har tenkt litt på om det kan være noen andre kandidater enn Halle og BBS. Jeg var inne på Steinar Pedersen, men han ser ikke ut til å ha scora for fugla i sin første periode. Jan Åge Fjørtoft hadde ikke noen mål i sin siste periode. Her kan det hende jeg har glemt noen.

                            Ifølge det jeg har funnet på kanaripedia scora Gunnar Halle sitt siste mål i den andre perioden hans i LSK 23. Mai 1994, og det første (og eneste?) i den siste perioden 25 august 2002.

                            Det tilsvarer 3016 dager.

                            Björn, på sin side, scora sitt siste mål i den første perioden 20. mai 2012 og sitt første i denne perioden 22. september. Det er 3047 dager.

                            Bjørn har altså hatt en scoringstørke for fugla som varte i 31 dager mer enn Gunnar.
                            Og da var rekordet slettet. Mathis Bolly med 4004 dager mellom scoringer. 04.11.12 - 22.10.23

                            Kommentar

                            • Dole
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2004
                              • 1505

                              Opprinnelig skrevet av McGuffy



                              Og da var rekordet slettet. Mathis Bolly med 4004 dager mellom scoringer. 04.11.12 - 22.10.23
                              Som en oppfølging til dette; hvilken spiller har rekorden når det gjelder tidsperiode (dager eller år) mellom første og siste scoring for klubben?

                              Kommentar

                              • Kroktåa
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2015
                                • 2857

                                Opprinnelig skrevet av Dole

                                Som en oppfølging til dette; hvilken spiller har rekorden når det gjelder tidsperiode (dager eller år) mellom første og siste scoring for klubben?
                                Sjekk Tom Lund. Ga seg relativt tidlig, men begynte også veldig tidlig.

                                Kommentar

                                • Kroktåa
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2015
                                  • 2857

                                  Kippe slår Tommy ganske greit. Første mål 16. mai 1998. Siste mål (tror jeg) kom 27. juli 2019 i treningskamp mot IK Oddevold. Det blir 7740 dager.

                                  Siste i tellende kamp var, såvidt jeg kan se, 14. serierunde borte mot Haugesund 24. juni 2018. Da blir det 7344 dager.

                                  EDIT: Nå holdt jeg nesten på gå glipp av bonuspoenget her: Kippes første mål, 16. mai 1998, var også borte mot FK Haugesund!
                                  Last edited by Kroktåa; 22.10.2023, 20:02.

                                  Kommentar

                                  • Sailor Man
                                    Moderator
                                    • Jun 2007
                                    • 1324

                                    Opprinnelig skrevet av Kroktåa
                                    Kippe slår Tommy ganske greit. Første mål 16. mai 1998. Siste mål (tror jeg) kom 27. juli 2019 i treningskamp mot IK Oddevold. Det blir 7740 dager.

                                    Siste i tellende kamp var, såvidt jeg kan se, 14. serierunde borte mot Haugesund 24. juni 2018. Da blir det 7344 dager.

                                    EDIT: Nå holdt jeg nesten på gå glipp av bonuspoenget her: Kippes første mål, 16. mai 1998, var også borte mot FK Haugesund!
                                    Det er nok førsteplass med god margin. Uten å ha finregna på det tror jeg Gunnar Halle har andreplassen, med første mål i 1985 og siste i 2002. Torgeir Bjarmann og Tom Lund har like mange sesonger mellom første og siste mål (1967-1982 og 1988-2003, men her har jeg ikke datoene) og jeg vil tro en av dem har tredjeplassen.

                                    Kommentar

                                    • Kroktåa
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2015
                                      • 2857

                                      Gilbert (Arild Sundgot) skåra sitt første mål for Fugla hjemme mot TIL 3. mai 1998, og det siste hjemme mot Odd 13. juni 2011. Det skulle bli 4789 dager.

                                      Kommentar

                                      • DoubleHi5
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2011
                                        • 3933

                                        LSK er fortsatt ett av bare tre norske lag som har slått Ajax i europacupkamper. Til tross for en stor kamp av Glimt i kveld, klarte de ikke å slutte seg til den eksklusive klubben. Foruten LSK (1977) og Fredrikstad (1960), slo Rosenborg Ajax i to kamper i 2017.

                                        Jeg var til stede på den historiske kampen på Ullevaal Stadion, 14. september 1977. Vi kom litt sent pga lange køer ved inngangene, og vi var i ferd med å sette oss på plassene våre når Ullevaal eksploderte. Jeg så ikke målet, men Gunnar Lønstad hadde gitt oss ledelsen 1-0 etter ett minutt! Etter 13 minutter ledet vi 2-0, etter mål av Tor Egil "Toro" Johansen. Eufori er et mildt uttrykk for stemningen på Ullevaal denne kvelden. LSK vant fullt fortjent kampen mot giganten 2-0, som Ajax var i enda større grad enn de er nå, og vi reiste til Amtserdam med et berettiget håp om å vinne sammenlagt.

                                        Dessverre ble håpet svekket allerede etter 10 minutter i returkampen, da Jan Birkelund (RIP) lagde selvmål på "Maler'n", Arne Amundsen (RIP). Ajax fikk troen på at de kunne snu dette og slå ut dette fantastiske laget fra Norge hjemme i Amsterdam, og til slutt ble trykket for stort og Ajax lagde tre mål til ved Ruud Geels og Tschou La Ling (2) og vant kampen 4-0. Ajax ble senere slått ut av Juventus i 8-delsfinalen på straffespark etter to uavgjorte kamper.

                                        Laget på Ullevaal besto av Arne "maler'n" Amundsen, Jan Birkelund, Frank Grønlund, Rune Hansen, Tore Kordahl, Tor Egil "Toro" Johansen, Gunnar Lønstad, Leif Hansen, Erik Karlsen, Tom Lund og Terje Olsen. Geir Lorentzen erstattet Frank Grønlund i det 76. minutt. I bortekampen erstattet Georg "Goggen" Hammer Leif Hansen.

                                        LSK hadde et fantastisk lag under Joe Hooleys ledelse i 1977. Vi vant det som dengang het 1.divisjon, 8 og 9 poeng foran lagene på andre og tredjeplass, som for øvrig pussig nok var de to lagene som i dag er Norges beste, Bodø/Glimt og Molde. På 22 kamper tapte vi kun to, og vi slapp inn bare 11 mål mens vi scoret 42.

                                        I 1977 vant vi også cupfinalen og ble Norgesmestre i fotball for første gang. Vi slo Bodø/Glimt 1-0 på Ullevaal etter scoring av Tom Lund. Med "The Double" og seier over storlaget Ajax er kanskje 1977 vår beste sesong gjennom tidene!
                                        Elska þetta félag

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎