Fotballstreiken avverget (var: Mulig fotballstreik til helga)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tony
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 4737

    Fotballstreiken avverget (var: Mulig fotballstreik til helga)

    Fotballrunden i fare

    Norske fotballspillere er villig til å droppe serierunde nummer 10 og streike - for å få på plass en yrkesskadeforsikring.




    SAVNER DIALOG: Silje Johannessen, leder i NISO (Norske Idrettsutøveres Sentralorganisasjon), forsøker å forhandle frem en ulykkesforsikring for norske fotballspillere. Foto: Trond Sørås



    180000 kroner vil det - i utgangspunktet - koste hver toppklubb å forsikre hele spillerstallen.

    - En sak det er verdt å streike for. Den er SÅ viktig, sier Odd Grenlands kaptein Tommy Svindal Larsen.

    Permisjonsvarsel er sendt. I morgen kommer meglingsmannen. Lørdag kan det bli streik. Og til helgen kan både TV2 og norsk fotball gå i svart.

    - Ikke urimelig

    Det står om en forsikring som gir dem en god årslønn - netto - om de skulle være så uheldige å måtte avslutte karrieren på grunn av skade.

    - Klart verd å streike for, sier LSKs Anders Rambekk.

    Branns kaptein Martin Andresen mener spillerne har en bedre sak denne gangen enn i 2002, da de streiket i to dager, blant annet fordi spillere under 23 år aldri kunne bli Bosman-spillere.

    Og Thomas Myhre - landslagskapteinen som både har vært mye skadet og sittet i forhandlingsposisjon - sier følgende:

    - Dette går faktisk på at fotballspillere bare ønsker å bli akseptert som en yrkesgruppe. Det er ikke urimelig i det hele tatt. I dag har ikke spillerne noen forsikring som fungerer om de blir skadet, sier Myhre.

    Og i et brev, datert så sent som i april i år, har spillerorganisasjonen (NISO) og klubbene (NTF) underskrevet et brev der de er enige om at en forsikring må på plass - fordi det er positivt for norsk fotball.

    - Alle må med

    Likevel er det fare for streik i norsk toppfotball.

    - Vi er blitt avvist på alle våre krav. Selv om partene er enige, både i en rapport fra 2001 og senere i et møte mellom NISO og NTF, vil de ikke ha en dialog med oss på hvordan forsikringen skal etableres, hevder Silje Johannessen i NISO.

    - Det er så enkelt som et økonomisk spørsmål, svarer Olav Boksasp i NTF.

    - Så det står på hvem som skal betale regningen, rett og slett?

    - Ja, det går på hvor langt strikken skal kunne tøyes. Nå har begge parter presentert sine krav, og det ble ikke enighet. Og da, i et forsøk på å unngå streik, benytter partene en meglingsmann, sier Boksasp.

    - Vi har sagt vi vil se på hvem som skal betale hva her. Det er mulig at spillere og klubb bør dele regningen. Men for å få forsikringen etablert, må den gjøres kollektivt. Alle klubbene må være med her, sier Silje Johannessen.
    Last edited by iL; 23.05.2006, 09:18.
  • Kjell.T.Ring
    Poll St. Ring
    --==FORUMRUNKER==--
    • Dec 2005
    • 11796

    #2
    Synd vis det blir streik, men jeg støtter formålet. Håper klubbene/forbundet gir etter for kravene.
    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

    Kommentar

    • iL
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Jan 2004
      • 10771

      #3
      Bare det ikke blir streik neste helg så, er mange som har betalt for flybilletter alt.
      Kanarifugla flyr høyt i år!

      Kommentar

      • Kef1r
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Sep 2005
        • 730

        #4
        tror vel ingen i kanari fansen har kjøpt fly billetter noe sted men andre supportere har nok gjort det.. synd.

        Kommentar

        • Speeder
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Apr 2006
          • 951

          #5
          Opprinnelig skrevet av eLSKer`Kef1r
          tror vel ingen i kanari fansen har kjøpt fly billetter noe sted men andre supportere har nok gjort det.. synd.
          Jeg tror nok han tenker på bortekampen mot tromsø
          Tore Galgerud

          Kommentar

          • iL
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 10771

            #6
            Opprinnelig skrevet av eLSKer`Kef1r
            tror vel ingen i kanari fansen har kjøpt fly billetter noe sted men andre supportere har nok gjort det.. synd.

            les det jeg skrev, jeg skrev "neste" ikke nå til helga.
            Kanarifugla flyr høyt i år!

            Kommentar

            • A.Bilet
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Apr 2005
              • 808

              #7
              Håper virkelig ikke på streik nå:neutral: Vil se bestefar i aksjon til helga!
              A football team is like a piano. You need eight men to carry it and three who can play the damn thing.

              Twitter-bruker

              Kommentar

              • JhnY
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2005
                • 975

                #8
                Blir det streik neste helg freaker jeg ut. Har endelig skaffa ticket to tromsø så skal ikke det bli noe streik!

                Kommentar

                • Kef1r
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2005
                  • 730

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av iL
                  les det jeg skrev, jeg skrev "neste" ikke nå til helga.

                  sorry leste ikke helt.

                  Kommentar

                  • Hamburg & Kanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 3006

                    #10
                    Hva er det som er feil med disse folkene?

                    Dette problemet burde være piece og cake og løse. Blir det ikke fulle runder så tilter jeg!

                    Da kan man forøvrig også drite i sommerferien som spillerne innvilger seg...ellers vil man ikke få avviklet alle kampene før vinteren setter inn igjen.
                    Last edited by Hamburg & Kanari; 23.05.2006, 18:04.
                    LSK Norges beste lag

                    Kommentar

                    • Kef1r
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Sep 2005
                      • 730

                      #11
                      den saken har det vært snakk om en GOOOD stund nå tviler på at det blir streik nå..

                      Kommentar

                      • Flisby`n
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jun 2004
                        • 312

                        #12
                        Det har vel sammenheng med den såkalte "meklingsfristen", og ikke din magefølelse rundt hvor lenge denne saken har pågått.
                        En kjeeempescoring av tommy!!

                        Kommentar

                        • Mr. Torri
                          Seniormedlem
                          Forumsadist
                          • Jan 2006
                          • 125

                          #13
                          Hvis det eventuelt blir streik, når vil da serierunden spilles?
                          Eller er ikke det oppgitt?
                          Ingen tvil, Tom Nordlie er Fuglafil!

                          Otto Fredrikson, Number One ..

                          Kommentar

                          • Torolf
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 9574

                            #14
                            Jeg leste i Bergens Tidende at en skikkelig yrkesskadeforsikring vil koste hver klubb ca. kr 180000. Hvis det er dette som er hovedsaken i forhandlingene, synes jeg klubbene skal gi etter for å unngå streik. Dette er småpenger i den store sammenhengen.

                            Kommentar

                            • heidar
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2004
                              • 2120

                              #15
                              Jeg støtter klubbene, med de lønningene spillerne har burde det være en smal sak å betale noe av dette for å skaffe seg en slik ekstraordinær forsikringsordning!
                              En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                              Endelig er mørketida over.

                              Kommentar

                              • Vegar Hjermundrud
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Dec 2003
                                • 423

                                #16
                                Jeg legger inn en artikkel fra supporteralliansens hjemmesider som jeg synes oppsummerer det hele ganske greit - http://www.fotballsupporter.no/index...d=175&Itemid=1:


                                "Hva er det egentlig de krangler om?


                                NISO sine krav i årets tariffoppgjør for spillerne synes i utgangspunktet å være rimelige:

                                - 2% av TV-inntektene til en fond styrt av NISO (i praksis 3-4 millioner fordelt på 30 klubber)

                                - Frihet til selv å velge utstyr (les skoleverandør)

                                - Kollektiv forsikring som dekker yrkesskade.


                                På papiret ingen spesielt urimelige krav. Likevel blir de ikke enige. Vi har derfor ringt litt rundt for å prøve å danne oss et bilde av hva som egentlig er problemet.

                                Når det gjelder andel av TV-pengene er det relativt uproblematisk, slik vi forstår det. Her handler det mest om å bli enige om det skal være 0, 1, eller 2%.

                                Litt verre er det med utstyrsavtalen. Kravet fra NISO bunner i at enkelte spillere får fysiske problemer hvis de ikke får spille i et spesiellt skomerke. Dette er reellt og ikke noe spillerne finner på. Tidligere har spillerne løst dette i det skjulte ved å få den lokale skomakeren til å sy på merkene til klubbens skoleverandør på sitt favorittpar. "Alle" har kjent til denne praksisen og den er stilletiende blitt akseptert. I fjor valgte så et par spillere å gå ut i media i stedet for å ta turen til skomakeren. Dermed sprakk saken og den er nå blitt et tema i forhandlingene. Problemet til spillerne er åpenbart - skoene er deres fremste arbeidsverktøy. Problemet til klubbene er at hvis de aksepterer kravet vil det kunne føre til at enkelte spillere fixer seg egne skodealer nærmest som en privat sponsor. Og går dette kravet gjennom vil nok mange plutselig føle at Diadoraskoene eller Umbroskoene ikke er særlig gode. Spesielt ikke hvis Adidas betaler deg for å like dem bedre.

                                Det er selvsagt vrient å påstå at noen vil misbruke en evt. frihet til selv å velge sko, men alle som har fulgt med på dette gamet noen år, vet at det finnes nok spillere der ute som kun er lojale til lommeboka. De ødelegger for det stor flertallet hardtarbeidene og redelig spillere.

                                Vi går over til forsikringskravet. Det er her den virkelige Gordiske knuten befinner seg. Vi må skynde oss å gjøre oppmerksom på at selv etter flere telefonsamtaler, så er vi ikke sikre på om vi har forstått hele sammenhengen. Vi gjør likevel et forsøk - (og håper partene i alle fall har kontroll)

                                Spillerne er allerede i dag dekket av forsikringer som klubbene betaler. Sånn sett føler nok mange klubber at de allerede nå betaler nok i forsikringer. Problemet er at myndighetene ikke definerer skader som oppstår på fotballbanen som yrkesskade. Dermed dekker ikke dagens ordninger spillerne når det virkelig gjelder. Det er to måter å dekke dette hullet på. Enten kan man gjøre som NISO vil - lage en ny ("tilleggsforsikring") som dekker opp de hullene lovverket skaper. Eller man kan få myndighetene til å endre lovverket. Det siste har forsåvidt Sportsminister Trond Giske sånn halvveis lovet at han skal se på, men så leng han velger å jobbe på natten og ikke på dagen, så synes den veien lang. (Kanskje han får litt ekstra tid til å jobbe nå som føling i fjæra er avlyst. red. anm).

                                Klubbene og NISO har diskutert saken i årevis og vi forstår at NISO begynner å bli meget utålmodige. Problemet i er slik vi forstår det, ikke penger. Klubbene ville nok strukket seg til å betale - hvis de ikke var for et par andre komplikasjoner. NISO ønsker seg en kollektiv avtale. Hvem den skal gjelde for er uklart. NISO organiserer under halvparten av spillerne i Tippeligaen og kun 11 av klubbene i TL er organisert i NHO. Dermed har man et praktisk gjennomføringsproblem.

                                Forsikringen NISO ønsker seg har pt også bare en tilbyder i markedet - Protektor. De vil utvilsomt være den stor vinneren hvis NISO får gjennomslag for dette kravet. Da vil man nemlig få en forsikring som er bundet opp i en tariffavtale og således kun kan sies opp etter forhandlinger. Samtidig er det bare én tilbyder. Protektor vi da sitte på alle sider av bordet og kan skru opp premien og melke klubbene for penger. Det er i alle fall det klubbene nok frykter.

                                En elegant løsning hadde selvsagt vært at ansvarlige myndigheter kom på banen og innrømmet at det å spille fotball på heltid faktisk er et yrke. I dag regnes fotballspillere bare som yrkesaktive når det er snakke om å betale skatter og avgifter. Vi forstår godt at spillerne ikke finner det særlig tilfredstillende. Spørsmålet er bare om tarifforhandlingene er rette stedet å løse dette. Klubbene kan jo ikke endre loven. Forutsatt igjen at vi har forstått dette riktig, så er dette en mildes talt kinki situasjon. Leser man boulevardpressen kan en lett få inntrykk av at klubbene er kjipe som ikke vil betale en forsikring som koster dem mellom 3.500 og 10.000 per spiller per år, men så enkelt er det altså ikke.

                                Normalt løses slike situasjoner ved at partene blir enige om å være uenige. Så setter de ned et utvalg som skal arbeide med problestillingen frem til neste tarifforhandling. Det er en løsning som på mange måter er oppbrukt i dette tilfellet. NISO og representanter for klubbene har jo som tidligere nevnt, hatt en slik arbeidsgruppe i årevis - uten å komme til en løsning. Det er selvsagt grenser for hvor lenge man kan skyve problemet foran seg.

                                Vi ser derfor mørk på utsiktene til å unngå en streik. Men vi krysser fingre og ben for at partene skal komme til enighet. Vi kan nemlig ikke tenke oss noe verre enn et liv uten fotball. Det er et liv uten mening."
                                Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

                                Kommentar

                                • gj
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 3359

                                  #17
                                  Veldig bra av NSA. Dette er sånt som ikke kommer frem i et ett-og-et-halvt-minutts-innslag på Dagsrevyen.

                                  Glenn, uansett
                                  null, zero, nada sympati for streikende fotballspillere

                                  Kommentar

                                  • King_Raymond
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 4987

                                    #18
                                    Virket som om partene fortsatt sto langt fra hverandre på tv2 sporten klokken 18.45. Seks timer med forhandling uten at dem hadde kommet noe nærmere en løsning. Jeg er redd for at det ikke blir noen kamp nå på Søndag. Håper isåfall at dem blir enige før neste runde, er klar for en tur til Tromsø...
                                    Ultras Felt C Lillestrøm

                                    Kommentar

                                    • Uwes disippel
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2006
                                      • 6039

                                      #19
                                      Forhandlingene pleier ofte å gå langt på overtid. Ikke uvanlig med 6-8 timer. Så tipper vi får et svar iløpet av natten eller i morgen tidlig.

                                      Kommentar

                                      • Kølla Riisa
                                        Seniormedlem
                                        • Jun 2004
                                        • 1021

                                        #20
                                        Hvis det blir streik i natt er det noen som vet om dette kommer til og ramme neste runde borte mot Tromsø direkte?
                                        Eller vil det bli gått noen nye runder med forhandlinger neste runde ved en eventuell streik denne helgen?

                                        Som noen andre så sitter jeg også med flybilletter til Tromsø...

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎