Bør Kanari-Fansen droppe bindestreken?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7053

    #81
    Skjønner nesten ikke at det er diskusjon engang. "Kanari-Fansen" er som en kniv i øyet for enhver norsklærer (som mutter'n, for eksempel).
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

    Kommentar

    • mr.sandass
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Nov 2005
      • 972

      #82
      Opprinnelig skrevet av Torolf
      Hva med Frisør Hjørne i Lillestrøm?
      Eller Fet Pizzahuset( første du ser når du kjører ned til sentrum)?
      www.ultrasfeltc.net

      Kommentar

      • okb
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 2377

        #83
        Opprinnelig skrevet av Vegar Hjermundrud
        Sent i forrige årtusen irriterte jeg meg såpass over bindestreken og den store F'en at jeg skrev navnet konsekvent som Kanarifansen. Med tiden har jeg imidlertid blitt glad i måten navnet skrives på med bindestrek og det hele.
        Glad i en bindestrek? Que pasa? Jeg er glad i familien min, alle vennene mine, og noen andre som jeg verken vet om jeg kan kalle bekjente eller ukjente. Jeg er glad i bilen min, jeg er glad i jobben min, og jeg er glad i alt det positive som omgir meg. Men glad i en bindestrek? ;-)

        Du nevnte aldri at du har vært positiv til å skrive navnet i et ord, Hjermundrud. Når jeg nevnte dette for deg ved begynnelsen av dette århundret ble du rasende. Du ville aldri være med på et skifte. Så forteller du nå at du har hatt ønskedrømmer om å gjøre det samme selv? Hva skal jeg tro?

        Ja til å bytte navn. Ja til å fjerne bindestreken.

        mvh
        Ole Kristian - medlem 2117 av Kanarifansen
        Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

        Kommentar

        • RoyVaadal
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2004
          • 4055

          #84
          Foreløbig avstemningsresultat er:
          • 88 for Kanarifansen
          • 46 for Kanari-Fansen


          Jeg er mest overrasket over at hele 46 stk. har tatovert seg med Kanari-Fansen.
          RoyVaadal.

          Kommentar

          • okb
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 2377

            #85
            Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
            For min del var det mest overraskende at hele 46 stk. har tatovert seg med Kanari-Fansen.
            Dette blir selvsagt en personlig sak, men hadde jeg tatovert inn Kanari-Fansen Lillestrøm på kroppen min, hadde jeg bært tatoveringa kanskje stoltere etter et navnebytte. Det hadde bevist min hengivenhet til supporterklubben.

            -okb! - fortsatt medlem
            Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

            Kommentar

            • Tony
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 4737

              #86
              Skal Kanari-Fansen skifte navn til Kanarifansen er det noen som må ta opp det på et årsmøte. Verre er det ikke

              Kommentar

              • gj
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3359

                #87
                Faktisk står ikke foreningens fulle navn definert i vedtektene.

                Uansett er det mer enn 2/3 flertall blant de som har stemt her inne for navneskifte.

                Kommentar

                • Vegar Hjermundrud
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Dec 2003
                  • 423

                  #88
                  Opprinnelig skrevet av gj
                  Faktisk står ikke foreningens fulle navn definert i vedtektene.

                  Uansett er det mer enn 2/3 flertall blant de som har stemt her inne for navneskifte.
                  Jeg er faktisk litt usikker på hva du mener med det siste punktet ditt. Mener du at 2/3 flertall i en nettavstemming kvalifiserer til navneskifte?
                  Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

                  Kommentar

                  • superbøffel
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 5611

                    #89
                    Opprinnelig skrevet av gj
                    Faktisk står ikke foreningens fulle navn definert i vedtektene.

                    Uansett er det mer enn 2/3 flertall blant de som har stemt her inne for navneskifte.
                    Hva har det med saken å gjøre??? Skal det endres må det gjøres på generalforsamling. En nettavsemming er i beste fall indikativ.

                    Jeg er FOR, men skal det gjøres må det gjøres på rett måte.
                    Enøyd i de blindes dal.

                    Kommentar

                    • gorken
                      Administrator
                      • May 2006
                      • 1483

                      #90
                      Jeg tviler på at han mener noe annet enn at om alle som har stemt i denne avstemmingen møter opp på årsmøte, og stemmer likt det de gjorde her, vil en navneendring være et faktum.
                      I have this condition.

                      Kommentar

                      • gutt94
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Mar 2007
                        • 3271

                        #91
                        Opprinnelig skrevet av gorken
                        Jeg tviler på at han mener noe annet enn at om alle som har stemt i denne avstemmingen møter opp på årsmøte, og stemmer likt det de gjorde her, vil en navneendring være et faktum.

                        ja jeg vill ha bort - men jeg kan ikke være der og stemme hvem har tid til alt det der viss det kommer opp
                        KnutHSolberg

                        Kommentar

                        • ChriZza
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2005
                          • 4265

                          #92
                          Opprinnelig skrevet av gutt94
                          ja jeg vill ha bort - men jeg kan ikke være der og stemme hvem har tid til alt det der viss det kommer opp
                          Har du ikke tid til å dra på årsmøtet for en sak sm engasjerer deg?
                          Snakk om prioriteringer.

                          -ChriZza.. mot navneendring..

                          Kommentar

                          • ChriZza
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2005
                            • 4265

                            #93
                            Bare å vente i spenning dte, så lenge ingen tar det opp noe annet sted enn på forumet skjer det nada.

                            Kommentar

                            • gj
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 3359

                              #94
                              Nå som tommelen forsvant, får jeg vel legge til at gorkens tolkning selvsagt var den rette.

                              Kommentar

                              • Torolf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 9574

                                #95
                                Det er mulig å endre navn på foreninger, til tross for lange tradisjoner med en skrivemåte:

                                Lægeforeningen
                                kutter ut æ-en


                                Etter 121 år forsvinner nå «æ» i navnet til Den norske lægeforening.

                                Det ble onsdag vedtatt med de nødvendige to tredelers flertall.





                                Navneendringen har vært drøftet de siste 30 årene, men først i 2007 var tiden inne til å bryte med tradisjonene og heller markere at Den norske legeforeningen er en dynamisk og fremtidsrettet forening, sier presidenten, Torunn Janbu.
                                Endringen fra «æ» til «e» er trolig den mest omdiskuterte bokstavendring siden Høyre for rundt 30 år siden avsluttet sin debatt om å skrive partinavnet med «i».

                                Kommentar

                                • xeR
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Jan 2004
                                  • 11206

                                  #96
                                  Opprinnelig skrevet av Torolf
                                  Det er mulig å endre navn på foreninger, til tross for lange tradisjoner med en skrivemåte:

                                  Lægeforeningen
                                  kutter ut æ-en

                                  Etter 121 år forsvinner nå «æ» i navnet til Den norske lægeforening.

                                  Det ble onsdag vedtatt med de nødvendige to tredelers flertall.





                                  Navneendringen har vært drøftet de siste 30 årene, men først i 2007 var tiden inne til å bryte med tradisjonene og heller markere at Den norske legeforeningen er en dynamisk og fremtidsrettet forening, sier presidenten, Torunn Janbu.
                                  Endringen fra «æ» til «e» er trolig den mest omdiskuterte bokstavendring siden Høyre for rundt 30 år siden avsluttet sin debatt om å skrive partinavnet med «i».
                                  Synes det blir feil å sammenligne en seriøs organisasjon som KFL med en jallaforening lægeforeninga.
                                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                  Kommentar

                                  • mr.Jordbakke
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jun 2005
                                    • 3845

                                    #97
                                    Opprinnelig skrevet av Torolf
                                    Endringen fra «æ» til «e» er trolig den mest omdiskuterte bokstavendring siden Høyre for rundt 30 år siden avsluttet sin debatt om å skrive partinavnet med «i».
                                    Da slår vi to fluer i en smekk og skifter navn fra Kanari-Fansen Lillestrøm til Kanaryfænsen Lillestroem, altså I til Y, E til Æ og Ø til internasjonale OE. Fornøyd?
                                    NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                                    Mvh
                                    Mr.Jordbakke

                                    Kommentar

                                    • gj
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 3359

                                      #98
                                      Opprinnelig skrevet av Torolf
                                      Det ble onsdag vedtatt med de nødvendige to tredelers flertall.
                                      Jeg ser den er til meg.

                                      Altså, jeg skal gjerne innrømme at jeg er litt slem i dette vedtektspusset (og jeg som ble beskyldt for ikke å ville ta ting på en skikkelig måte over ). Faktum er at Kanari-Fansen Lillestrøm ikke har definert sitt eget navn i vedtektene sine (forutsatt at de riktige vedtektene ligger her). Riktignok nevnes "Kanari-Fansen" i vedtektene, men det er uten "Lillestrøm" etterpå, så det holder ikke...

                                      De fleste selskaper og foreninger definerer navnet sitt som noe av det første de gjør. Nettopp så også Lægeforeningen, og da krever selvsagt en vedtektsendring 2/3 (også dette definert i vedtektene).

                                      Kapittel 1 - Navn, formål og organisasjon

                                      § 1-1 Navn

                                      (1) Foreningens navn er Den norske lægeforening.
                                      (2) Kortformen Legeforeningen og initialene Dnlf kan benyttes.
                                      2/3 flertall bør det selvsagt kreves i KFL også, dersom alt gjøres riktig. For uansett bør jo navnet inn i vedtekene - med eller uten bindestrek. Og uansett - med eller uten bindestrek - vil det jo være en vedtektsendring.

                                      Men mitt lille zummende, irriterende poeng er altså at i og med at vedtektene ikke definerer navnet, så er det et "løsere" vedtak på det? Og sånn sett må man erkjenne at det er et hull, der noen bare kan fremme et forslag om navneendring til Kanarifansen, uten å måtte fremsette et vedtekstforslag om det. Da ville nok 50% flertall holdt.

                                      Kommentar

                                      • 007

                                        #99
                                        En så STOR ting som navneendring må selvfølgelig ha 2/3-flertall for å bli vedtatt!!
                                        Skjønner at du sier at det kan være mulig med 51/49 så lenge det ikke står i "lovene", men dette har blitt en "alt for het potet" til å avgjøres med simpelt flertall (51/49) uansett, mener jeg.

                                        Kommentar

                                        • Gale Isbre
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Dec 2005
                                          • 1164

                                          Opprinnelig skrevet av CC 7
                                          En så STOR ting som navneendring må selvfølgelig ha 2/3-flertall for å bli vedtatt!!
                                          Skjønner at du sier at det kan være mulig med 51/49 så lenge det ikke står i "lovene", men dette har blitt en "alt for het potet" til å avgjøres med simpelt flertall (51/49) uansett, mener jeg.
                                          Navneendringer bør skje med 2/3 flertall. For å rette skrivefeil og dårlig språk, burde det imidlertid holde med korrekturlakk eller rød penn.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎