Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Taktikk / offensiv fotball

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Taktikk / offensiv fotball

Hadde et innlegg om å skrote 4-4-1-1 for 4-3-3 tidligere i dag i en annen tråd.
    Begrunnelsen i store trekk handler om at jeg mener at resultater i både norsk og internasjonal fotball dokumenterer at 4-3-3 er overlegen vår taktikk.
    Hva slags taktikk har de to lagene som kjempet i toppen av Premier League i fjor, og som havnet et hav foran de andre?
    Hva slags taktikk lagene som har vunnet Eliteserien de siste 20 årene hatt? Og hva med 4 lagene øverst på tabellen per dags dato?
    Og det er også naturlig å trekke fram Rosenborg. En gjeng fra Trøndelag som gjennom tiår slo den ene europeiske storheten etter den andre.
    Det beste eksempelet er nevnte klubb som startet opp året med tilsvarende stil som oss. Etter å ha tapt mesteparten av treningskampene og spilt de 4 første kampene av årets sesong uten seier la de om til 4-3-3. Etter det har de rast oppover tabellen og feid unna det er har møtt av europeisk motstand også.
    Vil også trekke fram Bodø/Glimt som spiller flott fotball om dagen.

Nå er det ikke sånn at det bare er å legge om til 4-3-3 så ordner alt seg. Gir man et par gamle treski til Johaug så kan det være at hun allikevel knuser hvem som helst av oss på forumet selv om vi bruker det nyeste og beste som finnes av skiutstyr.
    Så det må mer til enn at spillerne plasseres i en annen formasjon.
    En av tingene jeg savner er offensiv fotball. Har savnet det i mange år faktisk. Kan nesten ikke huske sist vi konsekvent presset høyt og hvor kampene handlet mer om angrep enn forsvar.
    Og konsekvensene er enorme. Ingen liker defensiv fotball, mens alle elsker offensiv fotball. RBK lå nede med dårlig rygg og lite tilskuere før Ingebrigtsen kom inn dørene og fikk klubben tilbake til godt gammelt offensivt spor. Med offensiv fotball strømmet tilskuerne tilbake. Mens i Brann er det vesentlig mindre tilskuere enn før selv om klubben har ligget høyt på tabellen fordi folk synes den defensive fotballen er kjedelig å se på.
    Så for underholdningens del og dermed inntektsmessig er det galskap å ha en defensiv tilnærming.
    Og hvile spillere er det som har høyest verdi, jo det er de som skaper masse sjanser, legger opp til mål og som scorer mål. Se hva som skjer når Bodø/Glimt kaster alle mann i angrep og de bøtter inn mål. Manchester City og Manchester United setter seg på tribunen og sloss om dem.

Jeg mener at verken har tid eller råd til å vente med å hente inn kompetanse om hvordan presse høyere, posisjonere spillerne bedre og skape mye mer sjanser i 4-3-3, og ta tak i dette øyeblikkelig.

Interresante tanker og noe som absolutt kan ha noe for seg. Eneste problemet jeg ser p.d.d er hvem som skulle gått inn og bekledd den tredje sentrale midtbaneplassen, for der er det ganske tynt.

Hvordan skulle man utnyttet Smarasons kvaliteter på best mulig måte?

Ellers tror jeg DG og Ødemarksbakken kunne blomstet i en litt mer offensiv kant/ving rolle, for potensialet er der.

Comment

Midtbanen kunne vært DAP-Krogstad-Sheriff i 4-3-3, og det kunne fort gjort underverker defensivt. I det hele tatt er formasjoner en vekslende trend. I løpet av de siste årene har 4-2-3-1 og 3-5-2 vært populære alternativer. At lagene som ligger på topp i år spiller 4-3-3 tror jeg er mer tilfeldig. Det som ikke er tilfeldig er at de har brukt samme formasjon i mange år. Vi har for så vidt spilt 4-4-2 i mange år, men vi har ikke rendyrket noen filosofi. Hver trener har stått fritt til å spille slik han føler for godt og så har sportslig leder forsøkt å finne spillere som passer inn. Hadde vi rendyrket en filosofi, så hadde overgangen fra en trener til en annen vært enklere.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Comment

Opprinnelig skrevet av ChrisK Vis post
        Interresante tanker og noe som absolutt kan ha noe for seg. Eneste problemet jeg ser p.d.d er hvem som skulle gått inn og bekledd den tredje sentrale midtbaneplassen, for der er det ganske tynt.

Hvordan skulle man utnyttet Smarasons kvaliteter på best mulig måte?
        Jeg ser for meg Smarason i den tredje sentrale midtbaneplassen. Han har løst det på glimrende måte før, som i 3-0 seieren over bydelslaget. Uten sammenligning for øvrig var det i en slik rolle Pogba herjet og scoret i bøtter og spann da Solskjær overtok United i fjor. Det vil si venstre indreløper, hvor han lå mye høyt i banen. Det var med 4-3-3 og Pogba som venstre sentrale midtbanespiller de vant de 6 første ligakampene med han bak roret, før han rotet det til pga skader med å legge om til en diamant. Med Smarason i en tilsvarende får han utnyttet sine kvaliteter offensivt og vært med å dekket viktige rom når vi forsvarer oss.

DAP er selvskreven i ankerrollen, hvor han balanserer midtbanen.
        Og Krogstad er selvskreven i den andre indreløperrollen hvor han dekker enorme rom både defensivt og offensivt. Krogstad har både uttalt at han trives best som indreløper og også bevist det de gangene han har fått den muligheten.
        Som utfordrere har vi både Sheriff og Melgalvis (som har spilt mye indreløper tidligere).

Comment

Synes denne artikkelen som er et intervju av Bodø/Glimts sportslige leder er interessant ang. taktikk og offensiv fotball:

https://www.aftenposten.no/sport/fot...limt-suksessen

Vi utvikler oss best ved å lære av de beste, og av mener at det er ting i alle de tre faktorene han nevner som bakgrunn for suksess det er viktig å etterfølge.

Det første punktet er: En kultur i spillergruppen med tydelige ledere. Og når det kommer til signeringene vi har gjort har Mesfin uttalt at det har vært viktig med tydelige ledere, les Pedersen og Smarason. Så det er positivt.

Det andre punktet er: Kontinuitet i trenerteamet. Hvor han trekker fram deres fantastiske hovedtrener og et team som jobber knallhardt og som utfyller han. I tillegg trekker han fram at de har en mental trener som har utgjort en stor forskjell. Så da har vi noen spørsmål som det er verdt å nevne: Hvor bra utfyller trenerteamet Lennertsson? Og bruker vi mental trener på regelmessig basis?

Det tredje punktet er: Utviklet "Glimt-stilen".
          Det som jeg vil trekke fram her av det han nevner er at de evner å ha et bedre press på motstanderen enn tidligere. Og at de har utviklet en spillestil som gjør at de klarer å stå høyere enn tidligere med den spillestilen.
          Her tror jeg vi har aller mest å lære. Etablere en stil hvor vi står høyere og har bedre press.

For på papiret så har ikke Bodø/Glimt noe bedre lag enn oss, og ble rangert før sesongen som et av lagene som sto i fare for å rykke ned. Men de har en vesentlig bedre og innkjørt spillestil.
          Så la oss lære og korrigere det som åpenlyst ikke fungerer.

Comment

Det er ikke så lenge siden det var snakk om å sparke treneren i Glimt, så kontinuitet har åpenbart hjulpet dem.
            Leste i RB for en tid tilbake at styret og Simon hadde noen punkter de ville forbedre. Mental trener er det siste av punktene som mangler. Husker ikke de andre, men Ordinas inn mener jeg var svar på et av de.

Comment

Opprinnelig skrevet av banan Vis post
              Det som jeg vil trekke fram her av det han nevner er at de evner å ha et bedre press på motstanderen enn tidligere. Og at de har utviklet en spillestil som gjør at de klarer å stå høyere enn tidligere med den spillestilen.
              Her tror jeg vi har aller mest å lære. Etablere en stil hvor vi står høyere og har bedre press.
              Klapp...klapp...klapp!

Comment

Mye av de det samme går igjen her:
                https://video.eurosport.no/fotball/r...23/video.shtml

Hvis det er sånn at vi har planer om å hente inn mental trener og ikke har landet på noen enda, så bør jo mannen som Glimt spillerne hyller ringes asap.

Comment

Mentaliteten er nok den store forskjellen. Så i vårkampen i nord hvordan Glimt-spissene stormet inn og presset våre spillere slik at de gjenerobret ballen på vår 16-meter. Det er noe spansk over den innstillingen hvor press på ballfører begynner i det øyeblikket man mister ballen og ikke på egen 16 meter.

Comment

Da må man også spørre seg hvorvidt være spillere ikke er i god nok fysisk form. Når man heller velger å beleire fra 25 meter og inn. Også mtp hvordan kampene har for vane å utvikle seg. Vi blir løpt i senk de siste 30 min.
                    Eller er det for det at den måten vi forsvarer oss på er enda mer fysisk krevende, at det krever lengre løp. Altså i stedet for å flytte laget opp og bli stående og presse høyt ved balltap kontra det å fly fra den ene banehalvdelen til den andre på annenhver tupp.
                    Det er selvsagt flere parametere her som spiller inn. Men vi har hatt tidvis suksess med å stå høyt for så å falle tilbake. Om dette er taktisk eller fordi man blir "feige" eller rett og slett slitne, hadde vært intressant å se en evaluering av.

Comment

Jeg tror det ikke er den fysiske formen for de fleste. Handler nok mer om usikkerhet, som fører til nøling og dermed kommer spillerne på etterskudd og gjør feil som blir kostbare. Mjøndalen borte viste at vi kunne når vi måtte, men nervøsiteten kommer når vi leder, og det handler om det mentale.

Comment

Opprinnelig skrevet av MortenA Vis post
                        Jeg tror det ikke er den fysiske formen for de fleste. Handler nok mer om usikkerhet, som fører til nøling og dermed kommer spillerne på etterskudd og gjør feil som blir kostbare. Mjøndalen borte viste at vi kunne når vi måtte, men nervøsiteten kommer når vi leder, og det handler om det mentale.
                        Det handler nok mye om det mentale, ja. Dette har jo skjedd flere ganger, men nå sist mot Tromsø så hadde vi to angripere som var tomme etter 55 minutter. Tromsø kunne stå høyt uten å være redde for bakrom, og de kunne spasere gjennom første pressledd. Det bidro sterkt til at vi ble trykt altfor langt tilbake. Ingen tvil om at Brenden skulle kommet inn tidlig i 2.omgang for å gjøre en førsteforsvarerjobb samt true bakrom. Haakenstad skulle også kommet inn mye tidligere med sin løpskraft. Utrolig svakt av Lennartsson å ikke se dette.
                        ..................

Comment

Opprinnelig skrevet av _Jonern Vis post

Det handler nok mye om det mentale, ja. Dette har jo skjedd flere ganger, men nå sist mot Tromsø så hadde vi to angripere som var tomme etter 55 minutter. Tromsø kunne stå høyt uten å være redde for bakrom, og de kunne spasere gjennom første pressledd. Det bidro sterkt til at vi ble trykt altfor langt tilbake. Ingen tvil om at Brenden skulle kommet inn tidlig i 2.omgang for å gjøre en førsteforsvarerjobb samt true bakrom. Haakenstad skulle også kommet inn mye tidligere med sin løpskraft. Utrolig svakt av Lennartsson å ikke se dette.
                          Enig i mye her, men det handler også om kvaliteten vi har på benken. Nå har vi en så tynn tropp at det er veldig dårlig med spillere som kan komme fra benken og endre kampbildet. Ja, Brenden og Haakenstad har løpskraft, men de er ikke i nærheten av å skape noe på egenhånd, som TLO og Arnor.

Per i dag har vi ingen offensive spillere på benken som kam være en joker. Man kan si mye om Alex Dyer, men han hadde et par gode kamper som innbytter på slutten der.

Comment

Working...
                          X