HamKam - Lillestrøm SK 2. april kl. 16:00

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars Henrik Dahl
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2020
    • 2150

    Til alle som kritiserer "inngangen" til kampen (hva dere nå legger i det) eller en defensiv innstilling, eller for den sakens skyld laguttaket, oppfordrer jeg dere til å se de første 11 minuttene igjen. Bortsett fra et par sporadiske Kamma angrep trykket vi dem tilbake i egen boks. Vi vant dueller og andreballer. Vi skapte et par halvsjanser, riktignok ikke mer enn det. Alt så relativt bra ut fram til Matthew serverte en dårlig pasning. I samme situasjon var for øvrig Ogbu helt feilplassert og brukte i tillegg 2 sekunder for lang tid på å oppfatte situasjonen. Han burde hatt mulighet til å komme opp i Eriksen, men var aldri i nærheten.

    Det som skjedde etter målet, bortsett fra Åsens ene sjanse like etterpå, var derimot begredelig. Vi viser klare svakheter når vi kommer mentalt på defensiven. Når vi blir jaget i stedet for å jage, da tuller vi bort ballen, slår den fra oss uten mål og mening, og har spiller på Kamma masse ekstra selvtillit. Det å klare å beholde roen har vært vår akilleshæl lenge nå. Fredrikstad klarte å få oss helt ut av stil og formasjon ved å hele tiden jage ballfører. Det var mye det samme som skjedde i går, men det skjedde først etter at Kamma fikk gratis selvtillit av Matthew og Ogbu.

    Når det er sagt, enig i at Holst og Ylldren var svake i går og håper at spesielt de to skal starte på benken mot Jerv. Tror at Adams ville sett like hjelpeløs ut i første 45 som Holmbert, men Adams så unektelig skarpere ut når han kom inn. Synes ikke at Røsler skal få tyn for innsatsen. Han ble kastet til ulvene i feil posisjon på samme måte som Slørdal i fjor. Ser gjerne Dragsnes som venstre stopper og Edh på VB hvis ikke Petterson blir klar. Hvis ikke bør Edh uansett få plass på en av kantene, for meg er det hipp som happ hvem som viker av Ranger eller Dragsnes.

    Kommentar

    • Nosferatu
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2006
      • 687

      Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

      Enig i dette. Er bare Ibramihaj jeg fortsatt ikke helt forstår hva er. Virker hverken driblesterk eller rask, og innleggene i dag vår bånn i bøtta. Jeg må innrømme at jeg ikke så ham nok i Viking til å vite hva slags spiller han egentlig er. Vet bare at så godt som alle Viking-supportere jeg har snakket med har sagt han er en klassesignering. Noen som vet hva styrkene hans egentlig er? God på å dukke opp i boks?
      Han virket i alle fall god til å starte riktig i bakrom, selv i går merket jeg meg flere anledninger hvor han stormet inn i vid åpne rom på høyrekanten sin, på full fart inn i det som tegnet til å ville bli store muligheter, og ble deretter fortørnet over ikke å bli brukt.

      Dette for øvrig et direkte apropos til:
      Opprinnelig skrevet av Nosferatu
      Mens Mathew, som burde gjøre det, da han ikke har pasningsrepertoar til å gjøre noe annet, nå får i oppgave å styre spillet nettopp fordi Holst også spiller... Det er i det hele tatt ganske jævlig, dette.
      En enkelthendelse blott, men likevel: 03:30. Ibrahimaj raser inn i svære rom på høyrekanten, Mathew fører ball upresset fra egen halvdel. Han slår av en eller annen grunn ikke pasningen, og markerer ett eller annet med armen - enten 1) "jeg ville heller ha spilt til venstre" eller 2) "jeg så det for sent", selvfølgelig umulig for meg å si. Kanskje noe annet. Uansett.
      1) Mathew feilvurderer potensialet i situasjonen, og viser hvor uheldig det er at han blir satt til å styre spillet. Dette en gjentagelse av argumentet "Holst og Mathew bør ikke spille sammen" (må ikke forveksles med "HoLsT oG/eLLeR MaThEw eR dRiTt AsS", ettersom nøyaktig ingen av dem er dét).
      2) Mathew får ikke med seg det svært, svært åpenbare løpet, eller velger å ikke ta sjansen på å slå pasningen fordi den er for risikabel, og viser med det hvor jævlig uheldig det er at han blir satt til å styre spillet. Se argumentasjonen i eksempel 1).

      Så den gjennombruddshissigheten til Ibrahimaj, kombinert med det som slo meg som rapp og fin teknikk (for ordens skyld: innleggene hans sugde lut i går, ja), sa i alle fall meg at her har vi en spiller! Dette er kvaliteter vi helt sikkert skal klare å få inn i et system.

      Med Fridjónsson er jeg ærlig talt mer i tvil. Han minner meg foreløpig sørgelig mye om nettopp Malec, i kraft av å være en svært høy og tung spiller som man dermed antar at er dritgod som target - "han er jo som skapt for å spille target"! Dessverre er han ikke dritgod som target - han er Helt Grei. Jeg stusser over at RB skriver at han "vant alt i lufta", for det... det gjorde han jo ikke! Derimot viste han at han har svært fin teknikk, og dro av en mann på imponerende vis både en og to ganger. Men å spille ham som rein target synes jeg det ser ut som at ikke passer ham noe særlig, slik det heller ikke gjorde med Malec i sin tid. Det er ingen automatikk i at man er god som duellspiller selv om man er høy og tung. Vi får se hvordan det går fremover, kanskje viser det seg at jeg tar feil, men jeg er sant å si foreløpig usikker på om man vet hvordan man skal spille Fridjónsson god. Det er ikke sikkert at han vet det selv engang, selv om han beskriver seg selv som targetspiss i intervjuer. BREAKING: fotballspilleres selvinnsikt er nemlig ikke bestandig plettfri.

      Jeg er ellers enig i mye annet i tråden, ikke minst at det å miste Pettersson var drita uflaks og svært viktig - Rösler imponerte ingen i går, men han skal ikke avskiltes bare fordi pasningsrepertoaret hans i seg selv ikke er i nærheten av å kunne erstatte Tom. Jeg skal innrømme at jeg trodde og håpet at Colin var kommet i alle fall litt lenger enn Slørdahl, men så langt ser det ut som om de opererer på klink samme nivå, og det er litt skuffende. Nåja.
      Dertil vil jeg gjenta fra i fjor at kombinasjonsspillet Edh bidrar med på venstrekanten er så bra at Dragsnes etter min mening slett ikke er selvskreven som førstevalg på venstresiden, og når man i tillegg får et påskudd til å flytte Vetle ned og således få Eskil inn i tillegg; ja, da gjør man det hver gang.
      For øvrig vil jeg tilføye at Stefan Strandberg er et mye dårligere menneske enn Ruben Gabrielsen.

      Kommentar

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎