Fusjon LSK og LSK KVINNER

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Steinhardt
    Juniormedlem
    Bøffelpromp
    • Feb 2004
    • 12

    Fusjon LSK og LSK KVINNER

    Det skal snart stemmes for fusjon mellom LSK og LSK KVINNER. Dette er en av de viktigste avgjørelsene klubben tar på flere tiår. Hvilke tanker har man rundt dette? Fordeler vs. ulemper.

    Økonomi: Vil man få positive synergier eller vil LSK risikere å dekke opp for kvinnelaget

    Sponsorer: Vil LSK få flere sponsorer eller vil man bare oppleve at midlene LSK allerede har blir fordelt mellom elite satsningene.

    Fordeling av fasiliteter: Hvordan blir fordelingsnøkkelen på fasiliteter. Baner (Åråsen f. eks.), treningsrom, garderober, kontorer osv. Vil det bli et krav om likestilling etter sammenslåing. Vil dagens LSK kvinner kreve å bruke Åråsen, treningsrom, analyserom på lik linje som herrene etter en eventuell fusjon? Hvilke konsekvenser kan det få?

    Vil klubben få et bedre omdømme ved samslåing. Hvis så, hvilke konsekvenser kan det få?

    Hva har andre klubber gjort og hva er deres erfaring og konsekvenser.

    Kjør debatt


  • knut
    Make knut Great Again
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2006
    • 9364

    #2
    Fra årsberetningen:

    Styrets innstilling LSK Kvinner og Lillestrøm Sportsklubb samarbeider allerede i dag innenfor flere områder. Dette gjelder særlig innenfor markedsarbeidet, men også på andre områder er samarbeidet godt utviklet. En innlemmelse i samsvar med forslaget innebærer imidlertid noe vesentlig mer enn et administrativt samarbeid, og medfører at Lillestrøm Sportsklubb vil få ansvaret for å drive ytterligere et lag på det aller øverste nivå med de kostnadene og de ressursene dette krever.
    ​​​​​​
    Det synes som at forslagsstilleren legger til grunn at en innlemmelse vil medføre at begge klubbene vil få tilført mer penger fra sponsormarkedet enn i dag. Det er ingenting som tilsier at dette er riktig, tvert imot.

    Lillestrøm Sportsklubb fikk i 2018 utarbeidet en rapport for å se på spørsmålet om innlemmelse av LSK Kvinner. I forbindelse med rapporten ble det innhentet erfaringer fra to klubber som drev elitesatsing for kvinner hhv. i samme klubb og som allianseklubb. Tilbakemeldingen fra den klubben som driver elitesatsing både for kvinner og menn var at sponsorene, etter at den første «hypen» hadde lagt seg, forhandlet beløpet ned der de opprinnelig hadde sponset begge klubbene, mens sponsoren krevde å få med kvinnelaget inn i den eksisterende avtalen dersom avtalen opprinnelig var med herrelaget. Konklusjonen var uansett at det etter innlemmelse av
    kvinnelaget ble mindre midler totalt til å drive sport enn det var tidligere. Den andre klubben har ingen planer
    om å endre tilknytningsform.

    Videre er erfaringen fra klubben som driver toppfotball for begge kjønn at det oppstår gnisninger mht.
    prioriteringer, noe som rapporteres å ha fått motsatt omdømmeeffekt da herrelaget ofte er de som blir
    prioritert.

    Etter at rapporten kom i 2018, har vi arbeidet godt for å styrke samarbeidet mellom de to klubbene. LSK Kvinners administrasjon sitter nå i våre lokaler på Åråsen, noe som har gjort at de kan trekke på våre ressurser der det er behov for det. Videre benytter LSK Kvinner både møterom og konferansesalen på Åråsen etter behov.

    Forslagsstilleren synes å legge til grunn at Lillestrøm Sportsklubb har et «overskudd» av ressurser utover dette som kan frigjøres til å arbeide med LSK Kvinner ved en ev. innlemmelse.

    Slik er det ikke, og en ev. innlemmelse vil måtte medføre spørsmål knyttet til prioritering av eksisterende ressurser.

    Lillestrøm Sportsklubb har i dag over 800 spillere. Om lag 200 av disse er jenter fra 6 – 17 år, samt et damelag i 3. divisjon. Dette er en selvfølge i en klubb som Lillestrøm Sportsklubb, og vi er sikker på at de av jentene våre som drømmer om å spille på øverste nivå ønsker å gjøre dette i LSK Kvinner – uavhengig av tilknytningsform.

    Etter styrets vurdering er det bedre å fortsette og videreutvikle det gode samarbeidet vi har i dag, som to
    klubber på høyeste nivå i hver vår serie.

    Styret anbefaler årsmøtet å stemme imot forslaget.

    Kommentar

    • knut
      Make knut Great Again
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2006
      • 9364

      #3
      Alt framstår så uorganisk.

      Bla. sponsorer som truer med økonomiske konsekvenser hvis vi ikke danser etter dems pipe.
      ​​​
      https://www.aftenposten.no/sport/fot...rekte-skadelig

      Uansett:

      In konsekvensutredning we trust!

      Kommentar

      • bjarmann
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 2855

        #4
        Et stort neeeej
        I år så tar vi alt

        Kommentar

        • MortenA
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2007
          • 3318

          #5
          Jeg er postiv til en sammenslåing, men den nøyaktige organiseringen av klubben overlater jeg til de med bedre innsikt.
          Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

          Kommentar

          • knut
            Make knut Great Again
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2006
            • 9364

            #6
            https://www.fotball.no/tema/nff-nyhe...-og-kostnader/

            Sportsklubben er i grønn sone.

            ​​​​​LSK Kvinner FK er i rød.

            Klubblisensnemndas vedtak

            Pålegg av handlingsplaner:

            - Finansielt oppfølgingssystem – LSK Kvinner
            - Krav til positiv egenkapital – LSK Kvinner




            Kommentar

            • Radulovic
              Medlem
              Møteplager
              • Mar 2016
              • 86

              #7
              Må ikke finne på å slå oss sammen med LSK Kvinner

              Kommentar

              • bema0806
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Sep 2011
                • 521

                #8
                vi bør heller satse tyngre på det jentelaget som allerede er i klubben!

                Kommentar

                • Kjellern
                  Medlem
                  Hoffnarr
                  • Mar 2017
                  • 42

                  #9
                  Dette kan ikke gå gjennom. Vil forandre klubben som vi kjenner den.

                  Kommentar

                  • *eLSKerLSK*
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jun 2005
                    • 401

                    #10
                    Ville vært ironisk om klubben vår som endelig har fått orden på drift/økonomi skulle påtatt seg denne byrden av en på mange områder skakkjørt klubb.

                    Jeg har tilgode å se ett eneste godt argument for at dette er bra for sportsklubben. Image og populistiske sponsorer - ja vel. At sportsklubben har ansvar for LSK kvinner har jeg vanskelig for å se.

                    Kommentar

                    • Pad
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jan 2022
                      • 619

                      #11
                      Dette hadde vert et helt annet spørsmål for min del om man ikke hadde et av de største akademiet/tilbudet blant toppklubber for jenter. Helt fra 6-7 årsalder og opp til senior. Og når man nå ser at det produseres landslagsspillere så beviser det at det drives seriøst og skikkelig. Og da har man i mitt hode det viktigeste, nemlig tilbudet for de yngre og om de da skal spille for en klubb med samme navn som guttene eller ikke, er ikke så viktg.

                      Kommentar

                      • knut
                        Make knut Great Again
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2006
                        • 9364

                        #12
                        48:50 ut i nyeste episode av Harde Mottak diskuteres opplegget.

                        Hør, hør!

                        Kommentar

                        • Sailor Man
                          Moderator
                          • Jun 2007
                          • 1324

                          #13
                          Klubben har lagt ut et beslutningsunderlag, men arbeidsutvalget har ikke noen innstilling til hva LSKs medlemmer bør stemme på det ekstraordinære årsmøtet.

                          For meg virker det som at det er få fordeler for LSK utover det omdømmemessige ved å innlemme LSK Kvinner i klubben.

                          Kommentar

                          • MortenA
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2007
                            • 3318

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Sailor Man
                            Klubben har lagt ut et beslutningsunderlag, men arbeidsutvalget har ikke noen innstilling til hva LSKs medlemmer bør stemme på det ekstraordinære årsmøtet.

                            For meg virker det som at det er få fordeler for LSK utover det omdømmemessige ved å innlemme LSK Kvinner i klubben.
                            Man skal ikke undervurdere det omdømmemessige, med hilsen Atle Antonsen.

                            Ser man på andre klubber i Norge, så virker fusjonen RBK - Trondheims/Ørn og Brann/Sandviken å ha båret frukter, ihvertfall sett fra utsiden. I Rogaland har det også vært mye diskusjon rundt Avaldsnes og Haugesund/Viking som fusjonspartnere, så det virker å være ting i gjære. Hos oss har fusjonsdiskusjonen fra i sommer, samt en motvilje fra meningsbærende fans som heller vil ha et kvinnelag i tredjedivisjon, enn å fusjonere.

                            Jeg vil helst se hvordan en fusjon vil se ut før jeg tar endelig standpunkt.
                            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                            Kommentar

                            • Sailor Man
                              Moderator
                              • Jun 2007
                              • 1324

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av MortenA

                              Man skal ikke undervurdere det omdømmemessige, med hilsen Atle Antonsen.

                              Ser man på andre klubber i Norge, så virker fusjonen RBK - Trondheims/Ørn og Brann/Sandviken å ha båret frukter, ihvertfall sett fra utsiden. I Rogaland har det også vært mye diskusjon rundt Avaldsnes og Haugesund/Viking som fusjonspartnere, så det virker å være ting i gjære. Hos oss har fusjonsdiskusjonen fra i sommer, samt en motvilje fra meningsbærende fans som heller vil ha et kvinnelag i tredjedivisjon, enn å fusjonere.

                              Jeg vil helst se hvordan en fusjon vil se ut før jeg tar endelig standpunkt.
                              Enig i at omdømmet er viktig, både for supportere og sponsorer.

                              Angående RBK/Trondheims-Ørn og Brann/Sandviken er ikke disse fusjonene gjennomført ennå, så vidt jeg har forstått, så det er for tidlig å si hvilken effekt de vil ha. Stabæk er den eneste klubben per i dag som har elitesatsning både for menn og kvinner.

                              Hvordan fusjonen vil se ut er forsøkt beskrevet i utredningen til arbeidsutvalget, det kommer nok ikke noe mer enn det før vedtaket skal fattes.

                              Kommentar

                              • ChrisK
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Aug 2013
                                • 295

                                #16
                                Er en forbedring av et allerede godt omdømme verdt det klubben må ofre for å slå sammen klubbene? Jeg tenker nei.

                                Kommentar

                                • DoubleHi5
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2011
                                  • 3933

                                  #17
                                  Klubben må jo regne på dette. De må sette opp et budsjett og prøve å estimere hvor mye de må bruke på drift og spillerkjøp for kvinnelaget. Hvis det regnskapet viser at de har økonomi til dette og at det vil være butikk på ikke altfor lang sikt, bør de gå for det. Hvis ikke må de droppe det. Det er vel ingen bedrifter som ansetter folk de vet vil gi dem tap eller fusjonerer inn noe de vet vil gi tap.

                                  Her må vi forvente at styret har kjølige forretningsmessige hoder og at de tar den riktige beslutningen!
                                  Elska þetta félag

                                  Kommentar

                                  • Pad
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2022
                                    • 619

                                    #18
                                    Blir de streamet?
                                    Forøvrig trist å se at igjen så kommer "ekspertene" inn uten å vite hva det handler om og drar inn verdier og andre store ord.

                                    Kommentar

                                    • trigz
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 7026

                                      #19
                                      Jeg stemte imot, og er veldig fornøyd med at det ble et så overveldende svar fra årsmøtet. Den konkrete utgiftssiden ved å innlemme kvinnelaget var ullent, kanskje med hensikt, men jeg leser jo blant annet at man forventet at det ble investert i eget anlegg med ditto fasiliteter til kvinnelaget, uten at dette var tallfestet. LSK kom på beina økonomisk for det som føles som et kvarter siden, jeg er glad vi ikke sier ja til å akseptere ansvar for et ukjent millionbeløp i merkostnader.
                                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                      Kommentar

                                      • bjarmann
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2005
                                        • 2855

                                        #20
                                        Takk til alle som stemte og reddet oss fra denne fusjonen!
                                        I år så tar vi alt

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎