Kamptråd: Bodø/Glimt - LSK, Aspmyra Stadion 30.10.23, kl. 18.30

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars Henrik Dahl
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2020
    • 2078

    #81
    Opprinnelig skrevet av Kroktåa

    Ibra og Garnås er to av klubbens viktigste signalspillere. Det er slike spillere enhver klubb trenger, for å holde et visst nivå på arbeidet som skal utføres. At du ikke ser at de kan gjøre medspillerne gode, henger mer sammen med at du ikke forstår lagdynyamikk. Og jeg skal love deg, at få spillere i klubben er flinkere til å gjøre motstanderne dårligere.
    Kan godt hende du er mye smartere enn meg, og forstår lagdynamikk bedre enn meg. Jeg ytrer et synspunkt, og forventer å kunne ha lov til det. Du har selvfølgelig lov til å være uenig
    Jeg begrunnet hvorfor jeg mener IBRA (snakket ikke om Garnås her) ikke gjør spillerne rundt seg bedre med referanse til hans tendens til å føre ballen for lenge og time pasningene feil. Du begrunnet ditt standpunkt med at jeg ikke forstår lagdynamikk. Vanskelig å argumentere mot sånt. Du får selvfølgelig velge selv hvordan du vil framføre dine synspunkt.

    For å klargjøre ytterligere: All respekt for det de har gjort for klubben. Jeg har ikke noe ønske om å miste noen av dem. Jeg har derimot et ønske om at begge får en vesentlig hardere kamp om plassen. Jeg tror ikke at dette er spillere som kan ha klippekort på et lag som skal ta et steg videre. Tar de nye steg, flott. At de nærmest er sikret en plass på laget på det nivået de er nå, mener jeg er et godt mål på hvor klubben er nå.

    Jeg ELSKET Melga (bortsett fra at jeg synes han kunne holdt snoppen ute av pokalen). Jeg syntes likevel det var riktig, og viktig at andre fikk slippe til. Det må være mulig å ha flere tanker i hodet samtidig. Hva som har vært bra, og hva som skal til for å få det bedre. Jeg er klar over at dette er en brannfakkel, det er vel få andre spillere jeg kunne pekt på som ville skapt noe mer reaksjoner på forumet. Debatt er ikke farlig, uenighet er bra, tenk hvor kjedelig det hadde blitt her hvis alle var enig om alt.

    Kommentar

    • MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3349

      #82
      Opprinnelig skrevet av Lars Henrik Dahl
      Dette henger jo sammen. Med Lehne på topp får Skogvold mer plass og riktigere baller å jobbe med.



      Vesentlig bedre i 2 omgang. Jeg holder på det jeg sa i pausen. Ruben virket noe mer skjerpet første 10 min av andre, deretter ble det bare verre og verre. Dragningen som skapte en heftig kontring mot var bare en av mange krisevalg han gjorde. Kudos for returløpet da Glimt hadde 6 alene mot Eskil og Mads.



      Må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner den begeistringen mange viser for Ibra. Han har noen sjeldne storkamper, noen kremmerhus, og han jobber som oftest veldig bra. Minus: Han er for treig, han transporterer ballen alt for mye, timer veldig ofte pasningene feil (holder ballen når løpet kommer, og slår etter at det er stoppet opp) Erlandsen sa gjerne "Kill your darlings" når han snakket om at spillere som hadde gjort en god jobb for klubben av og til må ofres for at man skal kunne utvikle seg videre. Det er to spillere i dagens stall jeg mener har gjort en kjempejobb for klubben, de var riktige valg i sin tid, men de er ikke gode nok i den rollen de fyller nå til å kunne bidra til at vi skal kunne bli en medaljekandidat. Det er Ibra og Garnås. Vi har dårligere spillere i stallen, uten tvil. Det er ikke poenget mitt. Begge har styrker som gjør dem til sterke kandidater til førsteelveren når kampbildet er av en spesiell type. Men at vi skal kunne kjempe om medaljer i 2024 med dem i startoppstillingen i tilnærmet 30 kamper har jeg liten tro på.

      Sikkert mange som blir provosert av dette, spesielt når det gjelder Garnås. Jeg digger Garnås for det han er god på, men synes repertoaret er for begrenset. Ibra bikker faktisk over for meg. Jeg irriterer meg mer over svakhetene hans enn jeg gleder meg over styrkene hans.
      Jeg er helt enig i din analyse av Ibrahimaj, både positive og negative. Jeg mener også at han kom bedre til sin rett i 3-4-3, og har ikke vært like god i år. Jobben han gjorde som førsteforsvarer de to foregående sesongene var avgjørende for at vi tok fjerdeplassene.

      Garnås er bosman etter sesongen, og jeg håper han får et lite utenlandseventyr på slutten av karrieren. Jeg var skeptisk til han etter returen til Eliteserien, men han har motbevist spådommene. Han har klare svakheter i det offensive spillet, spesielt avansering med ball gjennom ledd, men jeg mener han gjør opp med de tingene han er god på.

      En spiller jeg håper ikke er i startelleveren neste år er Åsen. Jeg håper vi kan finne en plass til han, enten som rollespiller inn fra benken i kamper vi jager mål, eller i trenerteamene. Hvis du tenker Ibrahimaj er for treg, så er jeg redd for å høre dine tanker rundt Åsen, som i tillegg ikke evner å dekke rom eller spillere. Åsen er god mot de dårligere lagene, men mot B/G, Brann o.l. så blir det enorme rom rundt han.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

      Kommentar

      • Kanarivogel89
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2006
        • 4308

        #83
        Er det bare meg eller har vi sluppet inn nøyaktig samme mål mot alle topplagene i år?

        1) Enkel scoring etter enorm individuell feil av en av våre
        2) Utagbart langskudd fra en spiller som "aldri" scorer mål

        Ganske vilt.

        Kommentar

        • Dole
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2004
          • 1522

          #84
          Etter å ha sett de nordnorske lagene feie over hhv Molde og oss, er det påfallende i hvilken grad de har utviklet ferdigheter som ballkontroll, samspill og bevegelsesmønster. Der vi ofte "kælker" fra oss ballen, spiller disse lagene med stor trygghet og har en mening bak de fleste pasninger.

          Vi kan diskutere enkeltspillere, men det viktigste er det som hver dag gjøres på treningsfeltet. Tromsø viser at det er mulig å hevde seg med spillere som er hentet fra lavere hyller enn der vi vanligvis henter spillere fra.

          Kommentar

          • G-Man
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2011
            • 3146

            #85
            Ok, kanskje bra at "tommel ned knappen" er borte, men: Skogvold er en herlig type og jobber som en galeislave. Problemet er jo likevel åpenbart: Han mangler fullstendig avslutnings-egenskaper på øverste nivå. Skal vi da virkelig fortsette å spille 3-5-2 - en formasjon som egentlig ikke passer oss særlig godt - for at han skal få privilegiet av å spille spiss? Er det kanskje på tide å tenke at han kan bidra bedre i en annen rolle? Er ikke Skogvold egentlig mer av en Ibra-type?

            Kommentar

            • Kanarivogel89
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2006
              • 4308

              #86
              Opprinnelig skrevet av G-Man
              Ok, kanskje bra at "tommel ned knappen" er borte, men: Skogvold er en herlig type og jobber som en galeislave. Problemet er jo likevel åpenbart: Han mangler fullstendig avslutnings-egenskaper på øverste nivå. Skal vi da virkelig fortsette å spille 3-5-2 - en formasjon som egentlig ikke passer oss særlig godt - for at han skal få privilegiet av å spille spiss? Er det kanskje på tide å tenke at han kan bidra bedre i en annen rolle? Er ikke Skogvold egentlig mer av en Ibra-type?
              Var jo en meget sterk avslutter for Start på vårparten i år. Tror det dreier seg om en tilvenningsperiode. Når Henrik tar tempoet fullt ut, så kommer også scoringene. Litt for mye «junior» over mange av aksjonene på siste tredel fortsatt.

              Kommentar

              • maxpayne
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Apr 2006
                • 1211

                #87
                For meg er første bud i fotball og ikke sette seg i posisjoner på banen der hvor en feil fører til store sjanser mot. Feil kan selsagt forekomme men da må man være sikker på at det finnes sikring. Det har i hele år vært en lidelse å se Ruben til tider, nonchalant, tar for stor risiko i spillet og er ukonsentrert. I forhold til Garnås som vet at han ikke kan foreta seg sånne feil uten å få ett opphold på benken..Garnås har slått pasninger rett i bena på motsandere men det fører sjeldent til baklengs fordi han tar mindre risiko men også vært mere orientert om sine medspillere rundt seg. Jeg velger 10 av 10 gangeren spillere med minimal feilprosent i spillet fremfor en som kanskje er litt bedre med ball og frir til tribunen.



                Kommentar

                • Lars Henrik Dahl
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2020
                  • 2078

                  #88
                  Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89
                  Er det bare meg eller har vi sluppet inn nøyaktig samme mål mot alle topplagene i år?

                  1) Enkel scoring etter enorm individuell feil av en av våre
                  2) Utagbart langskudd fra en spiller som "aldri" scorer mål

                  Ganske vilt.
                  Helt på linje med deg. Hadde vært morsomt å sett statistikk over hvor mange spillere med mer enn x antall kamper i Eliten som scorer sitt første mål mot oss. Hadde Werni spilt mot oss, hadde det aldri tatt ca 7000 kamper på elitenivå før han fikk sitt første mål

                  Kommentar

                  • Lars Henrik Dahl
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2020
                    • 2078

                    #89
                    Opprinnelig skrevet av Kanarivogel89

                    Var jo en meget sterk avslutter for Start på vårparten i år. Tror det dreier seg om en tilvenningsperiode. Når Henrik tar tempoet fullt ut, så kommer også scoringene. Litt for mye «junior» over mange av aksjonene på siste tredel fortsatt.
                    Henrik kan bli en toppspiss. Litt mer erfaring på toppnivå, plutselig så vil det renne inn. Han har ferdighetene, hadde han satt et par sjanser tidlig, hadde han stått med tosifra nå.
                    I duellspillet er han definivt for junior. Så hvordan Brede Moe spesielt bare ga ham et strategisk lite skubb mens ballen var i lufta, så var Skogvold satt ut av spill.

                    Kommentar

                    • Lars Henrik Dahl
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2020
                      • 2078

                      #90
                      Opprinnelig skrevet av MortenA

                      Jeg er helt enig i din analyse av Ibrahimaj, både positive og negative. Jeg mener også at han kom bedre til sin rett i 3-4-3, og har ikke vært like god i år. Jobben han gjorde som førsteforsvarer de to foregående sesongene var avgjørende for at vi tok fjerdeplassene.

                      Garnås er bosman etter sesongen, og jeg håper han får et lite utenlandseventyr på slutten av karrieren. Jeg var skeptisk til han etter returen til Eliteserien, men han har motbevist spådommene. Han har klare svakheter i det offensive spillet, spesielt avansering med ball gjennom ledd, men jeg mener han gjør opp med de tingene han er god på.

                      En spiller jeg håper ikke er i startelleveren neste år er Åsen. Jeg håper vi kan finne en plass til han, enten som rollespiller inn fra benken i kamper vi jager mål, eller i trenerteamene. Hvis du tenker Ibrahimaj er for treg, så er jeg redd for å høre dine tanker rundt Åsen, som i tillegg ikke evner å dekke rom eller spillere. Åsen er god mot de dårligere lagene, men mot B/G, Brann o.l. så blir det enorme rom rundt han.
                      Jeg tok tak i de to nevnte fordi de gjerne har vært fremhevet av mange - og reaksjonene lot heller ikke vente på seg. Av og til er det morro å kaste en kinaputt inn i hønsehuset og se hva som skjer (men jeg tramper ikke på kanarifugler, bare for å ha vært i forkant på den)

                      100% enig med deg om Åsen. I tillegg til at han ikke har hatt noen stor sesong, reagerer jeg også på at jeg ikke synes han har vært like god rollemodell på banen. Det er mer kjefting og mindre oppbyggende støtte.

                      Garnås ønsker jeg alt godt. Regner med at han forsvinner, og håper han får mulighet til et lite utenlandseventyr på tampen. Jeg er helt enig i at han er en signalspiller, som flere sier. Det er ikke det samme som at han er god nok til å ta oss et hakk høyere. I enkeltkamper er styrkene hans gull verdt. I andre kamper er svakhetene hans mer dominerende. Hadde gjerne hatt ham med videre, men ikke i 30 kamper minus 2-4 karantener. Det er kamper hvor vi vil trenge andre ferdigheter, og vi burde være relativt godt dekket med stoppere til neste år.

                      Ibra ønsker jeg definitivt med videre, men håper at han tar noen steg. Hvis ikke trenger vi alternativer som kan løse ting på andre måter. Han også fungerer veldig godt i enkeltkamper, men blir for svak i andre kampbilder.

                      Nå skal jeg motsi meg selv fullstendig, men jeg savner mer ekstremferdigheter. Spillerne i stallen blir generelt sett "ganske gode" på det meste, men lite x-faktor. Garnås er der et hederlig unntak som faktisk er dritbra på det han er god på.

                      Kommentar

                      • Lars Henrik Dahl
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2020
                        • 2078

                        #91
                        Opprinnelig skrevet av maxpayne
                        For meg er første bud i fotball og ikke sette seg i posisjoner på banen der hvor en feil fører til store sjanser mot. Feil kan selsagt forekomme men da må man være sikker på at det finnes sikring. Det har i hele år vært en lidelse å se Ruben til tider, nonchalant, tar for stor risiko i spillet og er ukonsentrert. I forhold til Garnås som vet at han ikke kan foreta seg sånne feil uten å få ett opphold på benken..Garnås har slått pasninger rett i bena på motsandere men det fører sjeldent til baklengs fordi han tar mindre risiko men også vært mere orientert om sine medspillere rundt seg. Jeg velger 10 av 10 gangeren spillere med minimal feilprosent i spillet fremfor en som kanskje er litt bedre med ball og frir til tribunen.


                        Fullstendig enig, og så er spørsmålet om det "må være sånn". Ruben hadde ikke oppnådd det han har hvis han hadde drevet sånn gjennom hele karrieren. Håper noen kan finne ut av hvilke knapper som må trykkes på. Jeg har lirt av meg mer enn en kommentar under denne og tidligere kamper om Rubens slurv. Nå har feilene til Ruben stort sett heller ikke ledet til baklengs. Der er det EN spiller som utmerker seg, som pussig nok spillemessig har vært en av våre beste i de kampene han har spilt - helt til hjerneblødningen slår inn. Har troa på Skjærvik, har også troa på Rogers, og så kommer Moen-Foss inn i tillegg. Forsvaret ordner seg nok, hvis vi bare kan luke bort personlige feil og begynne å plukke opp folk i feltet på defensiv dødball. Burde ikke være så vanskelig egentlig.

                        Kommentar

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎