"Paranoia" blant enkelte forumbrukere: Andre er skyld i LSKs tap

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • chrissp
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2004
    • 2403

    "Paranoia" blant enkelte forumbrukere: Andre er skyld i LSKs tap

    Etter å ha vært lite aktiv på forumet de siste ukene, har jeg gjort et febrilsk forsøk på å bli oppdatert igjen.

    Det som slår meg er den tildels sterke fokus på "andre" som skyld i LSKs dårlige resultater. De "andre" i denne sammenheng er dommere, NFF, media osv. osv.

    Jeg leser ikke andre supportfora, så mulig at det samme greia der, men i det siste virker som det å legge skylda på alle andre er hovedårsaken til tap hos veldig mange.

    - Det er dommer`n som dømmer feil utvisning til Riise. Når man har summet seg og funnet ut at det er korrekt utvisning, er man så skråsikker på at NFF vil utestenge ham lenger fordi han er LSK-spiller. Når det ikke skjer, så er det et utrolig unntak som nærmest raserer bildet man har av NFF.

    - Media har nærmest en kampanje gående mot LSK. Ikke bare TV2, men overalt sitter det blånisser, Brannsupportere og det som verre er, som bare forsøker å ødelegge for LSK. At de samme feilene sikkert gjentas for andre lag, er det ingen som tenker på.

    - Dommerne er korrupte. Ferdig med den saken.

    At supportere har et sterkt innebygget forfølgesesvanvidd tviler jeg ikke på.

    Det som derimot er synd er at også LSKs ledere har denne diagnosen til tider. Kombinert med pratesyken til Fjøra og manglende mediestrategier, blir dette et trist skue.

    - Som når LSK ber om møte med TV2 for å få kartlagt om de er partiske. Ja vel, kanskje de er det. Men et så totalt mangler på riktig bruk av tid og ressurser, skal man lete lenge etter. Akkurat som TV2 bestemmer om LSK vinner kamper eller ikke.

    - Kippe, som av ulike grunner er seriens "råtass". Hvor mange ganger har ikke denne saken blitt ført i mediene av LSK? Han er en snill gutt osv osv. Igjen tilbake til at han faktisk har fortjent mange mange av kortene han har fått. Hvorfor det? Kanskje det heller burde være fokus?

    I kveld er det spillerne, trenerne og støtteapparatet som vinner eller taper kampen; sammen med KFL.

    Det finnes ikke noe en konspirasjon mot LSK der ute.

    9/11 derimot...
    Bølerkanaris
  • Rovfugl
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 3672

    #2
    ååå. litt finnes det

    DØ FOR FUGLA!!!
    http://www.fluefiskebloggen.no
    LSK er min religion
    Ujah er min gud

    Kommentar

    • MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3318

      #3
      At media har stemplet Kippe som en grisespiller begynte vel etter det røde kortet på Marienlyst eller kort tid etterpå. At Eirik Bakke, Morten Fevang og Vidar Riseth, som har hatt mange styggere og brutale taklinger, ikke har fått en eneste overskrift i samme liga, faller mange her tungt for hjertet. Dette har mye sammenheng med Heinz-saken som ble elendig håndtert av NFF.

      Når det gjelder Riise's røde kort, så mener jeg at dommeren godt kunne oversett utbruddet til Riise etter det gule kortet. Han har absolutt muligheten til å gi det, men kunne i mine øyne også valgt å overse det. Hvor mange ganger har ikke Martin Andresen og Vidar Riseth stått og skreket dommeren opp i ansiktet uten å få kort?

      Heinz-saken ble vel av de fleste her inne presentert som en ensidig heksejakt, og har nok i ettertid farget vårt syn på media og NFF. Jeg er redd den kommer til å henge igjen ved både media og NFF en lang stund fremover.

      TV2's håndtering av tippeligaen med bruk av lokalpatrioter som kommentatorer og ekspertkommentatorer burde vært klaget inn for Pressen's faglige utvalg, for etter min mening har den vært blottet for objetivitet. Når en av lederne hos RBK-supporterne går ut og kritiserer dem for det samme, så er vel ikke vi helt alene om den saken? Jeg tviler sterkt på at de gutta er i disse forumene så mye at de har blitt farget i saken?

      LSK's håndtering av media har vært slett til tider, og har nok ikke hjulpet saken så mye, men at klubben reagerer på det vi opplever som urettferdighet synes jeg er helt greit. Det startet med karanten til Brenne i første kamp (etter hva jeg husker) etter en dommerrapport som sa at taklingen var i knehøyde når bildene viste en takling på nedre halvdel av leggen og ned imot ankelen. Alle innslagene hvor klubben har forsvart Kippe er et forsøk på å stå imot det bildet mange medier forsøker å skape av at han er en grisespiller. Det er vel en frykt for at det gamle ordtaket om at en løgn sagt ofte nok blir til slutt en sannhet, eller i dette tilfelle oppfattet som en sannhet. Hvis dommerne, som jeg er gankse sikker på leser aviser, kun leser at Kippe er en råtass, så vil de ha et ekstra fokus på hans taklinger. Det første kortet han fikk mot Stabæk hvor han skled og dro med seg spilleren er kanskje en situasjon hvor en annen spiller ville sluppet unna uten kort.

      Jeg tror nok ikke paranoiaen er så ille som innleggene har til tider kan tyde på. Mye blir nok skrevet i affekt, og ikke er et psykisk problem hos folk. Mye blir nok skrevet for å få ut følelser og bearbeide frustrasjon.
      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

      Kommentar

      • Rovfugl
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2004
        • 3672

        #4
        Opprinnelig skrevet av MortenA
        Jeg tror nok ikke paranoiaen er så ille som innleggene har til tider kan tyde på. Mye blir nok skrevet i affekt, og ikke er et psykisk problem hos folk. Mye blir nok skrevet for å få ut følelser og bearbeide frustrasjon.
        Akkurat dette tror jeg du har meget rett i! klart folk blir litt påvirka når det står på som værst rundt ørene våre
        DØ FOR FUGLA!!!
        http://www.fluefiskebloggen.no
        LSK er min religion
        Ujah er min gud

        Kommentar

        • trigz
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2004
          • 7027

          #5
          1000% enig med trådstarter. Jeg har dasket meg selv i panna mange ganger i løpet av de siste par ukene.
          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

          Kommentar

          • 10.09.50
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2005
            • 1410

            #6
            Opprinnelig skrevet av chrissp
            Det finnes ikke noe en konspirasjon mot LSK der ute.
            Selvfølgelig finnes det ingen konspirasjon i egentlig forstand mot LSK. Det sitter ikke et hemmelig utvalg med griseører og okkulte ritualer i kjelleren på Ullevål og besverger LSKs endelige fall. Og verken journalister eller dommere har en grand plan for hvordan de skal få tatt rotta på LSK. Men det begynner etter hvert å bli en anseelig mengde episoder der LSK-supportere kan føre seg urettferdig behandlet uten at de skal beskyldes for å være i slekt med Oliver Stone eller medlem av Brennpunktredaksjonen:

            1. TV2 har etter hvert opparbeidet et monopol på tv-dekning av tippeligaen, og den dekningen har i det siste favorisert Brann i ganske ekstrem grad. Som en god kompis påpekte, se hva som skjedde på søndag: Martin Andresen smeller med leppa til en linjemann, Erlend Hanstveit er i ferd med å fly på dommeren og for åpne kameraer går Mons Ivar Mjelde - for anledningen med et lynne som ville fått Djengis Kahn til å fremstå som rolig og avbalansert - rett i strupen på Hanstveit og nærmest kaster ham i garderoben. Gutta går fra konseptene etter å ha vunnet 4-0 hjemme, og hva gjør TV2? Jo, et gladintervju med det fromme lammet Martin Andresen og en feelgood-reportasje med ordføreren på Osterøy om hvor friske og fine gutter som er oppvokst der ute og hvordan det går for seg på dans på lokalet der. Så et raskt kryssklipp til Nadderud: Etter at LSK har fått annulert et mål med en tvilsom begrunnelse og sin kaptein utvist etter et skandaløst gult kort, sparker en frustrert Bjørn Helge Riise bort ballen og slenger med leppa til dommeren. Og hva har vi da med å gjøre om ikke en skam for fotballen.

            Dette er ett av mange eksempler på TV2s journalistiske integritet og nøytralitet denne høsten. At Brann i samme kamp fikk 1-0 på en feilaktig idømt straffe og 2-0 etter en opplagt offside, fant forresten ikke TV2 det verdt å bruke tid på.

            2. NFFs avgjørelser har gjennomgående gått mot LSK i hele år - i beste fall på syltynt grunnlag. Det startet med den vannvittige avgjørelsen mot Brenne, ble fulgt opp av to meget strenge tokampskarantener mot Kiko og Kippe og endte med Disiplinærutvalgets intellektuelle havari i saken mot Heinz.

            3. Folk får mene hva de vil, men det er etter min mening nokså opplagt at Frode Kippe etter hvert tas hardere enn andre hardhauser.

            Selvfølgelig er det laget som taper kampene, men man er ikke paranoid hvis man mener at kort og karantener påvirker resultatene over tid. Og hvis man virkelig tror at verken NFFs avgjørelser eller TV2s dekning over tid har innflytelse både på pressen for øvrig og dommerstanden, er jeg redd man er ganske naiv.

            Kommentar

            • reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13243

              #7
              Nordlie påpekte det samme i gårsdagens sportstabloid på TV2. Negativ dekning i meda medfører lavere terskel for dommerne mtp kortbruk overfor oss. Ingenting av dette er bevisst.

              På samme måte som det er naivt å tro at vi blir forfulgt av media, NFF, og dommerstanden er det også naivt å tro at TV2's dekning av tippeligaen ikke får praktiske konsekvenser for de ulike lagene.

              For å oppsummere:
              • Jeg tror vi kan være enige i at Brann får mer positiv oppmerksomhet i TV2 enn LSK.
              • Jeg tror vi også kan være enige i at TV2 har en tendens til å vektlegge de negative sidene når de dekker LSK.
              • Jeg tror at de fleste er enige i at negativ oppmerksomhet fra den største mediaktøren i tippeligasirkuset skaper mer negativ oppmerksomhet i de andre mediene.
              • Jeg tror vi kan være enige i at lag som blir profilert negativt i mediene blir ekstra godt fulgt med på av dommerne - situasjoner hvor andre lags forseelser ville blitt oversett eller løst med advarsler gir i vårt tilfelle kort.


              Sorry at jeg gjentar andres poenger her. Løsningen på denne suppa er å komme med fakta:
              Et firma som driver med medianalyse vil nok i løpet av kort tid kunne sette tall på hvordan TV2 har fokusert i tippeligaen. Gjøres dette på statistisk forsvarlig grunnlag vil vi ha et meget sterkt kort på hånden. Da vil man kunne se tendenser og sannsynlighetsberegne om disse tendensene er tilfeldige.

              Kommentar

              • RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

                #8
                I prinsippet er jeg helt enig med trådstarter. Samtidig mener jeg at at det kan argumenteres godt for at Kippe dømmes strengere enn mange andre (Kippe vrs. Martin Andresen, Kippe vrs. Riseth f.eks.). Tilsvarende at journalistikken som bedrives i sportsredaksjonen i TV2 favoriserer Brann.

                Men; verden er sjelden rettferdig. Og det å syte for mye fører ikke noe godt med seg.

                Kommentar

                • Rovfugl
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2004
                  • 3672

                  #9
                  Ærlig talt så synes jeg ikke vi syter så ofte, vi har akkurat mista sjangsen til å få gullet i år og da synes jeg det er lov å slippe ut litt frustrasjon uten at man skal kalle det syting og sure oppgulp av denn grunn.
                  Det ligger mye følelse i foppall, i alle fall for min del og at vi noen ganger slipper ut litt damp må da være lov, det forteller også laget er viktig for oss, hadde det ikke vært litt frustrasjon som kom ut etter en slik nedtur hadde jeg blitt mere bekymra enn jeg er for det lille som er kommet nå.
                  DØ FOR FUGLA!!!
                  http://www.fluefiskebloggen.no
                  LSK er min religion
                  Ujah er min gud

                  Kommentar

                  • mooph
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Aug 2005
                    • 1496

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                    TV2 har etter hvert opparbeidet et monopol på tv-dekning av tippeligaen, og den dekningen har i det siste favorisert Brann i ganske ekstrem grad.
                    TV2 har hovedsete i Bergen. De fleste sportsjournalister som jobber i kanelen er fra Bergen. Alle med interresse for fotball her en favorittklubb; det er derfor ganske naturlig at i TV2's sportredaksjon er Brann den "javne mann's" favoritt. Brann vil derfor bli sett på med på med positive øyne mens motstandere vil bli hetset, mer eller mindre ubevisst. Jeg syns dette i og for seg er greit.
                    Det som ikke er greit er at TV2 prøver å fremstå som nøytrale. Kan de ikke bare innrømme at de er en kanal som favoriserer Brann ? Problemet er (som nevnt av 10.09.50) størst ved valgene de gjør av hva de viser. TV2 gir en flau bismak av å være "tildekte supportere" ved å filtrere bort negative ting ved Brann og blåse opp problemer hos andre.
                    Dette går selvfølgelig værst utover de motstandere som ligger nærmest i ulike turneringer. RBK har vel for eksempel sluppet heldigere unna i år siden de ligger lavere på tabellen. LSK blir syndebukk nr 1 siden vi var regnet som største utfordrer. Nå da vi ikke lenger er noen konkurrent regner jeg med at fokuset endres til andre.

                    Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                    NFFs avgjørelser har gjennomgående gått mot LSK i hele år - i beste fall på syltynt grunnlag.
                    NFF har solgt alle TV rettigheter til TV2. Det er klart det dannes forbindelser i maktkanalene når noen mottar all lønna fra personer som "ønsker noe". Dette er neppe bevisst, men allikevel en faktor.
                    I det hele tatt er det galskap av NFF og selge alle rettighetene samlet til en enkelt part, de løper en stor risiko for å bli løpegutter (ubevisst eller ikke) på et eller annet nivå fordi alle pengene kommer fra samme konto.
                    Jeg har alltid vært imot monopolsalg av rettigheter i enhver sport nettop av denne grunn og at NFF ikke ser disse problemene sier i seg selv litt om ledelsen. Det er livsfarlig for ethvert foretak å kun ha en kunde. Penger er makt.

                    Kort sagt, TV2 favoriserer (ubevisst) Brann og har for tiden balletak på NFF. Gøy for Bergen og ikke så moro for oss andre.
                    Fugla mot nye høyder

                    Kommentar

                    • mr.Jordbakke
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jun 2005
                      • 3845

                      #11
                      Hvis man lytter til radios dekning av kampene, benyttes det sjelden nøytrale kommentatorer fra de ulike arenaene. Når det f.eks. er scoring på Lerkendal kan jeg, med letthet, ut fra toneleie på repporteren vite om det er RBK eller motstander som har scoret.
                      NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                      Mvh
                      Mr.Jordbakke

                      Kommentar

                      • trigz
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 7027

                        #12
                        TV2/Brann-casen er jo opplagt. TV2 eier sågar aksjer i Brann, for Guds skyld. Jeg har i hvertfall ikke tatt TV2 på alvor på flere sesonger. Og Martin Andresens tourette-utbrudd hver gang han er på banen er vel dokumentert og diskutert.

                        Det som blir for dumt er at mange ser ut til å fordele skylda for at vi nok en gang har spent bein på oss selv, på andre, i stedet for å være litt selvkritiske.

                        Sannheten er sjeldent svart eller hvit, men som oftest grå. Det kan være at visse dommere ubevisst forfordeler LSK når kortene skal deles ut, pga. et TV2-skapt bilde av oss som et grisete lag. Samtidig kan vi vanskelig skyve under en stol at vi har gjort oss selv en del betydelige bjørnetjenester de siste ukene.

                        Men nå er jeg klar for mosing i kveld. Stabæk skal blø! BLØ!
                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                        Kommentar

                        • mooph
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2005
                          • 1496

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
                          Hvis man lytter til radios dekning av kampene, benyttes det sjelden nøytrale kommentatorer fra de ulike arenaene. Når det f.eks. er scoring på Lerkendal kan jeg, med letthet, ut fra toneleie på repporteren vite om det er RBK eller motstander som har scoret.
                          Du snakker om NRK. Dette er gjort med hensikt, distriktskontorene dekker de ulike arenaene. Jeg syns det er artig. Ønsker Sogndal tilbake i Tippeligaen, mye morro kommentering fra Fosshaugane.

                          Det som er trist for oss i den forbindelse er at det ofte er VIF/LYN folk her ute, de burde hatt ihuga LSK patrioter til kommenteringa på Åråsen.

                          Dette blir jo likt for alle siden alle klubber har hjemmekamper.
                          Fugla mot nye høyder

                          Kommentar

                          • poker
                            Juniormedlem
                            Ferskenpels
                            • Sep 2007
                            • 4

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av trigz
                            TV2/Brann-casen er jo opplagt. TV2 eier sågar aksjer i Brann, for Guds skyld.
                            Her er du rimelig langt ute på viddene. Brann er en sportsklubb som eies av medlemene. Mulig de hadde aksjer i gamle Brann ASA men dette ble avviklet for flere år siden!

                            Kommentar

                            • reka
                              Seniormedlem
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Aug 2005
                              • 13243

                              #15
                              Prblemet med Tv2s engasjement i Brann ble tatt opp i stortinget (!) i 1998 :



                              Branns investeringsselskap Hardball består bla av tidligere nyhetsredaktør i Tv2 samt en styreleder i et selskap som produserer TV-grafikk (til de som lurte på hvorfor alt i Tv 2 er rødt og svart :-) )

                              Kommentar

                              • e.d
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2005
                                • 688

                                #16
                                -Hva hvis tv2 er partiske da? -Eller er det i strid med naturlovene at et selskap som har monopol kan bli partisk? Alt LSK ba om var et møte. skjønner ikke hva som er galt med det?

                                Jeg er ikke så sikker på at LSK har en dårlig mediastrategi. Tvertimot. Vi er vel det laget som er mest i aviser og mest på tv og oftest i hovedkampen og dette er vel et resultat av en vellykket mediestrategi i forhold til å selge produktet LSK. At LSK er etterspurt. Når man er mye i media så er det sikkert noe som kunne vært sagt annerledes, men det betyr jo ikke at mediastrategien er feil. Minner meg om diskusjonen rundt innkjøpspolitikken til Fugla. - Fordi ikke alle nye spillere har slått til så trenger det ikke å være noe galt med strategien.

                                jeg synes stort sett alltid når jeg ser eller hører LSK representanter eller Nordlie eller Fjøra i media så har de noe fornuftig å si og som jeg støtter. Selvfølgelig er det unntak, men det var vel ikke unntakene, men regeln som var hovedpoenget for trådstarter her.

                                At kanarifansen skulle lide av no forfølgelsesvanvidd har jeg ihvertfall ikke inntrykk av. Må kunne sette spørsmålstegn ved dommernes dømming i forhold til LSK iår.
                                synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                                Kommentar

                                • reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13243

                                  #17
                                  Last edited by reka; 26.09.2007, 14:46.

                                  Kommentar

                                  • gamle-perta
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2004
                                    • 2418

                                    #18
                                    All ære til trådstarter som forsøkte å oppsummere og kanskje runde av "vi er forfulgt av alle-debatten". Dersom jeg tolker ham rett.
                                    Dessverre så tyder vel flere av innlegene her på at det trådstarter beskrev som "innebygget forfølgelsesvannvidd" finnes i rikt monn. Og dessverre ser det ut til å ha smittet over på LSKs ledere.

                                    Jeg håper for klubben og lagets skyld at vi snart kan rette fokus mot å redde stumpene av denne sesongen. Det gjør vi best ved å bruke energien gjennom positive bidrag på tribunen og ellers spre et positivt budskap om LSK over alt hvor vi ferdes.
                                    Vi gjør det ikke ved å angripe alt og alle som vi tror er i mot oss. Det kalles sutring.
                                    Det er kun vi selv som kan gjøre noe med det negative fokuset vi har mot oss. Ingen andre.

                                    Mvh
                                    Gammer`n
                                    Mvh
                                    Gammer´n (Per T)

                                    Kommentar

                                    • poker
                                      Juniormedlem
                                      Ferskenpels
                                      • Sep 2007
                                      • 4

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av reka
                                      Prblemet med Tv2s engasjement i Brann ble tatt opp i stortinget (!) i 1998 :



                                      Branns investeringsselskap Hardball består bla av tidligere nyhetsredaktør i Tv2 samt en styreleder i et selskap som produserer TV-grafikk (til de som lurte på hvorfor alt i Tv 2 er rødt og svart :-) )
                                      http://www.fxt.no/tippeligaen/brann/article732848.ece
                                      Igjen. Dette var i gamle Brann ASA som ble oppløst.

                                      Når det kommer til Hardball tror jeg dere bare er misunnelig siden vi eier vår egen klubb og at investorene ikke har en dritt å si når det gjelder styringen av klubben(les: Per Berg/Rösler)

                                      Kommentar

                                      • 10.09.50
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Oct 2005
                                        • 1410

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                                        Dessverre så tyder vel flere av innlegene her på at det trådstarter beskrev som "innebygget forfølgelsesvannvidd" finnes i rikt monn. Og dessverre ser det ut til å ha smittet over på LSKs ledere.
                                        Dette blir jeg litt svett av, Gammer'n. Du bruker mesteparten av fritiden din på å kritisere LSKs ledere for svak mediehåndtering og manglende evner til kommunikasjon. Dessuten mener du at det er for mye sutring og kritikk av andre enn våre egne på forumet. Men for deg er det tydeligvis greit å fremsette grove karakeristikker ("forfølgelsesvanvidd i rikt monn") mot andre uten engang å konkretisere hvem og hva du sikter til. Det singler i glasshus.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎