Et løsningsorientert KFL

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Per Arne
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 2347

    Et løsningsorientert KFL

    Søndag var Kanari-Fansen igjen i aksjon på tribunen og trøkka til for å støtte laget vårt, som ga oss en etterlengta og herlig liten opptur. Dette til side. Nå lurer forståelig nok mange på hvorfor en tråd på tribunekultur-forumet brenner, og hva som har skjedd i de såkalte kulissene i vår glødende organisasjon.

    Skrevet av Kanari-Fansen Lillestrøm

    KFL-styret hadde sågar et styremøtet allerede mandag etter kampen, hvor situasjonen blei gjennomgått og –diskutert. Her følger styrets enstemmige oppsummering, som nødvendigvis må bli på en god del linjer for å begrunne begivenhetenes gang, og balansere opp mot vårt mandat.

    Om utestengelser fra forumet
    Lørdag blei vi i styret kjent med en aksjonsidé om at Ultras Lillestrøm før kampen ville ta kommandoen over forsangerplass, for så å holde opp et banner om ”100% gruppementalitet” og deretter forlate feltet og stadion ett minutt ut i kampen.
    Styrets umiddelbare reaksjon var å ta avstand fra dette. Idéen om denne aksjonsformen ble offentliggjort på en frontside (altså en side man får opp, før man går videre til forsida med artikler etc.) som lå framme i ca. fire timer her på kfl.no, med sitater av navngitte personer bak idéen og vår avstandstagen.
    Samtidig utestengte vi et antall brukere fra debattsidene, på bakgrunn av dette.

    Vi innser at dette var et for drastisk middel som kom etter at en avgjørelse måtte gjøres på kort tid og vi har overreagert. Vi beklager gjengivelsen av navn på den frontsida, og forumbrukerne som blei utestengt ifm saken. Utestengelsen av disse brukerne opphørte umiddelbart etter styremøtet. Utestengelsen av casuals består selvfølgelig. Og vi står ved at moderatorer skal være medlem av KFL.

    Utover det mener vi det var riktig å presisere alvorligheten av en slik aksjon.

    Noen har oppfatta kommunikasjonen mellom oss og seg som ubehagelig. Dette beklager vi også. Disse personene har skværa opp og bestemt seg for å jobbe videre positivt for KFL.

    Hvordan det har blitt som det har blitt
    Styret har hatt dialog og, ved styremedlemmene Jan, Per Arne og Frode, hatt to møter med vennegjengene UFC og MB. Det første møtet fant sted rett etter den uheldige episoden under cup-kampen i Sandefjord, og det siste møtet fant sted mandag 26.5. da man bestemte kjøreregler videre og spesielt mtp turer. Flere av disse er blitt brutt.

    Drammen: Brøt med avtalen om at vi skulle være på samme pub.
    Fredrikstad: Brudd på avtalen om edruelige bussverter. Han som var en av de som skulle stå for knallhard indrejustis måtte selv stoppes med kraft når det ble utført hærverk på gangbrua. Minst fire andre gikk til angrep med slag og spark mot en FFK-supporter. To av disse er identifisert og utestengt fra alle LSK-kamper på ubestemt tid. Ros skal gis til alle som prøvde å stoppe bråket. Bruk av ACAB-flagg.
    (Denne bussen hadde også fått tilskudd på 5 000,- som følge av spillerstøtten til KFL).

    De negative oppslagene i media om KFL etter disse møtene har vært på bakgrunn av UFC og MB sin oppførsel. Man kan ikke dekke seg bak at det er enkeltpersoner når man vil møte oss med talsmenn og fremstå som en egen gruppe.

    Videre
    Vi vil igjen påpeke, at vi ønsker et KFL som alle stående, syngende og aktive supportere kan stille seg bak. Dette har ikke bare fått oss til det vi er på tribunen i dag, det har også åpenbare fordeler i framtida. Å bevare vår kultur, tradisjon, vårt samhold og vår særstilling, samtidig innad samarbeide om å utvikle oss for å være en best mulig støtte for Lillestrøm Sportsklubb, er gjennomgangstonen i manifestet vårt, for ikke å si på allmøtet den 11.4. etter Nadderud-episoden. Positivitet, mangfold og bånn f*tte for Fugla.
    Så får supportere av andre klubber holde på med sitt.
    Ikke minst er det viktig å stå samla, mot organisert vold og rasisme, for en engasjert tribune, for å skape et økonomisk fundament å bygge støtten videre på, og for å ha en åpen kommunikasjon mellom supporterne. Plikter og rettigheter følger med medlemsskap i enhver organisasjon. Sitter man på en buss betalt av KFL så må man regne seg som en del av KFL. Det er selvsagt lov å være uenig, og kritisere og si i fra, men man må huske at KFL er 5 000 personer, og styret er ansvarlig for framdrift og opplegg for alle sammen. Framover må vi bruke mer enn 5% av energien vår på de resterende 99% av medlemmene.

    Det vil nok en gang bli avholdt et allmøte for våre medlemmer, i august. Vi følger opp som tidligere annonsert, at dette vil gjøres jevnlig. Til nå har det vært to store medlemsmøter hvor det har vært mulig å komme fram med synspunkter om Kanari-Fansen som helhet, såvel som styre og stell. Den opprenskinga/sjølransakelsen som var etter Stabæk og på de etterfølgende medlemsmøtene er bakgrunnen for det vi har drivi med siden.
    Møtene er forumet hvor alle i KFL kan være med og utvikle organisasjonen sin. Aktiv deltagelse fjes-til-fjes, og ikke utelukkende bak et tastatur, er et hovedpunkt for all utvikling. Vi kan ikke ta hensyn til anonyme foruminnlegg.
    Vi oppfordrer alle til å lese referatet fra det første møtet 11.4. om igjen (http://www.kfl.no/les.php?id=320) for å minne seg sjøl på hvor uhorvelig positivt dette var for KFL. Et sitat: "Dette møtet er genialt for å sette standarden på tribunen."

    Om de to medlemmene våre som søndag blei bortvist fra Åråsen, var dette en engangsforetéelse av LSK, som et forebyggende tiltak mot den omtalte aksjonen. Disse kan gå på LSKs kamper igjen.

    Styret står enstemmig bak denne oppsummeringa, og legger nå denne saken bak seg.

    Nå satses det knallhardt på en rævsprengende støtte til Fugla på Briskeby.
    Lad batteriene og la Ham-Kam være advart!

    Vi er Kanari-Fansen – holder aldri kjeft!
    Støtt FuglaTifo! Sett inn valgfritt beløp på kontonummer 6201 05 41919. Merk med tifostøtte.
  • gj
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3359

    #2
    Fyldig og velskrevet informasjonsbrev.

    Kommentar

    • sniper
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 5254

      #3
      Faar vi se mere aapenhet i fremtiden?

      Kommentar

      • Jan Jensen
        Medlem
        Hoffnarr
        • Jun 2004
        • 43

        #4
        Opprinnelig skrevet av petter
        Faar vi se mere aapenhet i fremtiden?
        Her må du konkretisere spørsmålet ditt
        Jan

        Kommentar

        • sniper
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 5254

          #5
          Tar det siden, mobiltelefonen duger ikke til lange avhandlinger. Tar det etter ferien, hvis ikke andre har tatt det for meg..

          petter

          Kommentar

          • Per Arne
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 2347

            #6
            Opprinnelig skrevet av petter
            Faar vi se mere aapenhet i fremtiden?
            Tja. Spør George W. Bush.

            Altså, jeg har lest innleggene på dette forumet i det siste, og med korte, oppheta, febrilske innlegg får jeg inntrykk av at KFL styrer hele Lillestrøm by, mann. Fra et skur inne i Furuskauen sitter vi liksom og trekker i trådene om hvilke bevegelser privatpersoner kan ta i utelivet i byen? Utestenger personer fra Åråsen? Faker drapstrusler for å kaste ut folk som er i mot dagens styresett?

            Vær snille og vær rasjonelle. KFL hakke myndighet til det, ikke kapasitet, ikke lyst til det, og ihvertfall ikke medlemmenes støtte for det! Hadde vi hatt det så måtte vi nesten tenkt oss om.

            Jeg anmoder alle som etterlyser "en organisasjon som er mye klarere på hva de faktisk ønsker og hvor de ønsker å gå," å lese referatet fra allmøtet 11.4, som det er linket til i kunngjøringa.

            Det var nettopp det vi påkalte hos medlemmene etter Stabæk. Vi sto ved et veivalg, og fansen sa TYDELIG fra om at KFL er best som en samla enhet, og må ta avstand fra vold og få bukt med pøbelhandlinger.

            Opprinnelig skrevet av gulost
            ALLMØTE for medlemmer av Kanari-Fansen i kjelleren på Martins torsdag 10/4 kl 18.30. Ta med medlemskort.

            Her er det DØDSVIKTIG å møte opp. At DU kommer, markerer DITT syn og påvirker KFLs standpunkt og retning har aldri vært viktigere!

            18.30 på Martins.

            Mvh Styret
            Også må ikke folk henge seg opp i dette med enhet, monopol og faens oldemor. Enhet betyr ikke ensretting! Akkurat det har også blitt forankra i manifestet.

            Og apropos manifestet, før dere arresterer meg på det skal jeg ta et lite avhopp:

            Manifestet blei utarbeida av en egen arbeidsgruppe bestående av Vegar Hjermundrud, Lars Raastad, Espen Ødemark og meg sjøl.
            Det ligger per dags dato ute i forslags form (se egen artikkel ”Forslag til Manifest”), men blei gjennomgått på medlemsmøtet 14. mai, og godkjent med endring i følgende avsnitt:

            KFL arbeider for å fremme atmosfæren og engasjementet på tribunene og legge forholdene til rette for stående, syngende og aktive supportere. Kampen for ståplasser er en fanesak for KFL, det samme er kampen for å kunne uttrykke seg fritt på tribunene gjennom ting som tifo, flagg og bannere. KFL arbeider også for å understreke supporternes viktighet for fotballen, og jobber for å bevare fotballens sjel og tradisjoner.

            Ordlyden som er utheva blei foreslått endra til ”det samme er kampen for å kunne uttrykke seg fritt på tribunene sålenge det gavner KFL og LSK” under gjennomgangen.
            Dette fikk gehør i salen, og styret og arbeidsgruppa noterte seg dette.
            Arbeidet med å gjøre manifestet ferdig har liggi i bero, pga mye annen jobbing, og fordi det vil følge med noen utdypende kommentarer fra arbeidsgruppa til det fullendte manifestet.

            Så en kort oppsummering gir oss: et stort allmøte avholdes -> man tar et klart veivalg -> utarbeider et manifest -> krever handling -> og blir til Usbekistan?

            Ok, hvis du mener det mangler åpenhet, så del gjerne tankene og innspillene til bedring også med oss som sitter i styret ved å sende oss en mail/pm/brev.. Når ting nå roer seg får vi nok tid til å se på det også!

            Per Arne / styremedlem
            Last edited by Per Arne; 23.07.2008, 13:54. Begrunnelse: la til navnet mitt tilslutt
            Støtt FuglaTifo! Sett inn valgfritt beløp på kontonummer 6201 05 41919. Merk med tifostøtte.

            Kommentar

            • King_Raymond
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 4987

              #7
              Har noen tanker rundt det kfl kommer med.

              Jeg synes det er dumt at det ikke blir nevnt bakgrunnen hvorfor "de såkalte planene" om aksjonen ikke kommer frem i skrivet. Etter flere trusler fra enkelte personer i KFL styret de siste månedene toppet det seg natt til Lørdag da den personen ringte til en av oss og truet med utestengelse lsk hvis ikke han sluttet å stå på Felt A. Han ble også fortalt at alle i UFC hater han. (noe som ikke stemmer). Styremedlemet møtte også opp på jobben til vedkommende på Lørdag og det hele ble oppfattet som ubehagelig. Da kom det innspill på forumet vårt om hva vi skulle gjøre videre, og et av forslagene som kom frem var det som ble lagt ut på forsiden av KFL Søndag morgen. Dette forslaget ble forkastet av oss ganske kort tid etter det ble lagt frem ettersom det var et latterlig forslag, men det kom selvfølgelig ikke med på forsiden av kfl.

              Angående brudd på tur reglene. KFL hadde fikset pub i Drammen, vi kom til den ganske tidlig på kampdagen, men der var det 20 årsgrense, derfor flyttet vi oss til en pub 30 meter bort i gata som det var 18 årsgrense. Vi ble fortalt på forhånd at det var 18 årsgrense på kfl puben, når det var 20 årsgrense flytett vi oss (som mange andre kfl medlemmer under 20 år) til en pub lenger borti gata.

              Dette er ikke ment som den vanlige nettsutringa, jeg har allerede ringt Frode og pratet med han om dette også, jeg vil bare at det som ikke kom frem av skrivet til kfl skal komme frem også.
              Ultras Felt C Lillestrøm

              Kommentar

              • Felt C
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Mar 2004
                • 776

                #8
                Opprinnelig skrevet av gulost
                Faker drapstrusler for å kaste ut folk som er i mot dagens styresett?
                Dette har hendt og det var jeg som ble beskyldt.Ikke av den som angivelig skal ha blitt truet,men av et styremedlem i KFL som fant det for godt å ringe folk i LSK,KFL og venner for å fortelle at jeg hadde truet med å lemleste og drepe et annet styremedlem i KFL.Dette har ikke rot i virkeligheten og er en av flere overtramp fra dette styremedlemmet de siste ukene.I tillegg fikk kompisene mine beskjed om å ta avstand fra meg og velge side.Heldigvis har de mer vett enn å tro på slikt sprøyt.
                Hvis det er dette KFL bruker tid og ressurser på skjønner jeg at de ikke har mer tid til andre KFL`ere.Og det kan jammen ikke være enkelt å rydde opp etter slike handlinger heller.

                Ble vel en liten avsporing,men ville ha fakta på bordet angående den saken der.

                Nå er det på tide med ro i KFL og huske hvorfor vi er til,all støtte til klubben.

                Mvh
                Jofle
                Last edited by Felt C; 23.07.2008, 14:47. Begrunnelse: skrivefeil

                Kommentar

                • mr.Jordbakke
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 3845

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av King_Raymond
                  Dette forslaget ble forkastet av oss ganske kort tid etter det ble lagt frem ettersom det var et latterlig forslag, men det kom selvfølgelig ikke med på forsiden av kfl.
                  Det er ikke første gang et slikt forslag om å boikotte sangstøtte på feltet har kommet fra ultras, men jeg håper dette var siste gang! Gjort er gjort, og spist er spist. Nå må vi stå sammen på feltet og støtte gutta på banen 100%. Forza Fugla!
                  NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                  Mvh
                  Mr.Jordbakke

                  Kommentar

                  • artois
                    Seniormedlem
                    Forumonanist
                    • May 2004
                    • 176

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av King_Raymond
                    Dette er ikke ment som den vanlige nettsutringa, jeg har allerede ringt Frode og pratet med han om dette også, jeg vil bare at det som ikke kom frem av skrivet til kfl skal komme frem også.
                    Flott å se at man evner ha en dialog selv i vanskelige tider
                    Mortus vivis praecipant
                    ¤ Brigate Giallo ¤

                    Kommentar

                    • BrutoBrutalis
                      Juniormedlem
                      Bøffel
                      • Oct 2006
                      • 26

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
                      Det er ikke første gang et slikt forslag om å boikotte sangstøtte på feltet har kommet fra ultras, men jeg håper dette var siste gang! Gjort er gjort, og spist er spist. Nå må vi stå sammen på feltet og støtte gutta på banen 100%. Forza Fugla!

                      Er det ikke lov for enkeltstående grupperinger og benytte seg av boikott?

                      Kommentar

                      • ChriZza
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 4265

                        #12
                        Så lenge undergrupperingen er medlem av KFl er det vel ingen enkeltstående gruppering?

                        Kommentar

                        • Petter Ø
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3008

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av BrutoBrutalis
                          Er det ikke lov for enkeltstående grupperinger og benytte seg av boikott?
                          Jo,men aksjonen som var planlagt(og som senere ble forkastet. ref: King Raymond) hadde gått utover resten av folket på feltet.
                          Petter Ø - Kreativ Kanaris
                          http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                          Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                          Kommentar

                          • UltraFo
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jun 2007
                            • 800

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av gulost
                            Altså, jeg har lest innleggene på dette forumet i det siste, og med korte, oppheta, febrilske innlegg får jeg inntrykk av at KFL styrer hele Lillestrøm by, mann. Fra et skur inne i Furuskauen sitter vi liksom og trekker i trådene om hvilke bevegelser privatpersoner kan ta i utelivet i byen? Utestenger personer fra Åråsen? Faker drapstrusler for å kaste ut folk som er i mot dagens styresett?
                            Skal ikke klage eller krangle på noe av det du sier, men folk må jo få det fra ett sted? Når det kommer samme ting fra flere forskjellige må jo ting som blir sagt komme fra ett sted?
                            UFC ~ Gulsvarte Brødre

                            Kommentar

                            • taraldsen
                              Seniormedlem
                              Forumonanist
                              • Sep 2006
                              • 161

                              #15
                              Fatter ikke at folk er så naive og blinde om dagen. Kan ikke annet en å sitte å le av det jeg leser her inne....

                              Kommentar

                              • mr.Jordbakke
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 3845

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av BrutoBrutalis
                                Er det ikke lov for enkeltstående grupperinger og benytte seg av boikott?
                                Å boikotte støtte til spillerne har f*** meg ikke mye med ultrasbevegelsen å gjøre, spør du meg. I motgang er det de ekte supporterne som viser seg fram.
                                NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                                Mvh
                                Mr.Jordbakke

                                Kommentar

                                • UltraFo
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jun 2007
                                  • 800

                                  #17
                                  Unnskyld for hissig svar,
                                  MEN DET BLE INGEN BOIKOTT OG VAR HELLER INGEN PLANER OM BOIKOTT! KFL har beklaget reaksjonen, vi har sagt hvorfor det ble skrevet.
                                  Så på samme måte som kles kranglingene kan man bare legge det dødt.

                                  Er vell ingen som klager på støtten vår uansett når minst 4-5 av oss er på 26 av 26 matcher i året.
                                  UFC ~ Gulsvarte Brødre

                                  Kommentar

                                  • mr.Jordbakke
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jun 2005
                                    • 3845

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av King_Raymond
                                    KFL hadde fikset pub i Drammen, vi kom til den ganske tidlig på kampdagen, men der var det 20 årsgrense, derfor flyttet vi oss til en pub 30 meter bort i gata som det var 18 årsgrense. Vi ble fortalt på forhånd at det var 18 årsgrense på kfl puben, når det var 20 årsgrense flytett vi oss (som mange andre kfl medlemmer under 20 år) til en pub lenger borti gata.
                                    Det var min feil at jeg ikke sjekket aldersgrensen på Lauritz, som ble valgt som pub i Drammen. Flere av medlemmene i UFC kom likevel innom puben og pratet med meg, så jeg synes ikke det var klandreverdig.
                                    NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                                    Mvh
                                    Mr.Jordbakke

                                    Kommentar

                                    • UltraFo
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jun 2007
                                      • 800

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
                                      Det var min feil at jeg ikke sjekket aldersgrensen på Lauritz, som ble valgt som pub i Drammen. Flere av medlemmene i UFC kom likevel innom puben og pratet med meg, så jeg synes ikke det var klandreverdig.
                                      Var vell bare som svar på "bruddet" vårt
                                      Nok engang er det å lage sak ut av ingenting mener nå jeg. Javell så var ikke vi på samme pub, men nå veldig mange av oss er under 20 er det vell ikke så rart at vi gikk rett over torget bare. Ingen skade skjedd, alle fikk kost seg på pub i solen. Og ville man møte hverandre var det jo ikke noen store avstander å snakke om.
                                      Er ikke vits å lage stor sak ut av egentlig ingenting.
                                      UFC ~ Gulsvarte Brødre

                                      Kommentar

                                      • King_Raymond
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 4987

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
                                        Å boikotte støtte til spillerne har f*** meg ikke mye med ultrasbevegelsen å gjøre, spør du meg. I motgang er det de ekte supporterne som viser seg fram.
                                        Det har det faktisk. Men det er klart at boikott er det siste man har lyst til å gjøre. At det kan komme forslag til boikott fra oss en eller annen gang i fremtiden skal man ikke se bort ifra, men ikke lignende som det ble foreslått på vårt lukkede forum. Men hvis spillerne kjører klubben ned i Adecco så mener jeg/vi at man kan bruke sterkere midler enn å bare stå på tribunen å synge vi elsker dere for det.

                                        At du mener du er en mere ekte supporter enn de som velger å gjøre noe annet enn det du mener er riktig høres ut som noe UFC kunne funnet på å sagt
                                        Ultras Felt C Lillestrøm

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎