Stemning i USA m.m. (Var: Bedre stemning på Åråsen enn på Ullevaal)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • slindbla
    Juniormedlem
    Bøffelpromp
    • Apr 2005
    • 17

    Stemning i USA m.m. (Var: Bedre stemning på Åråsen enn på Ullevaal)

    Aftenposten skriver i dag at LSK og Åråsen kom nest best ut i Publikumsundersøkelsen 2008, bare slått av Fredrikstad.



    At vi er nest best på stadionstemning i Norge er ikke overraskende, men like interessant er det å få dokumentert at Kanari-Fansen knuser Klanen på tribunen.

    Apeberget endte "langt" ned på fjerde plass...
  • jerven
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2007
    • 272

    #2
    Helt topp med en rangering av stadionstemning der vi kommer høyt opp, og rangeringa er ikke helt i utakt med det inntrykket jeg har av de ulike stadioene. Men! I artikkelen i aftenposten står det bare at det er en måling av stadionstemning, ikke hvordan den er målt. Er det lydnivået som er målt, eller er det observatører som har gitt poeng etter diverse kriterier. Når er målingene gjort? Tilfeldige kamper eller alle kamper? Som sagt er ikke rangeringa veldig i utakt med min oppfatning, men jeg ser ikke hvordan man kan koke stemninga ned til ett tall for hver stadion som kan brukes som en rangering.

    Kommentar

    • King_Raymond
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 4987

      #3
      Sånne undersøkelser som det der er bare latterlige og 0 verdt.
      Ultras Felt C Lillestrøm

      Kommentar

      • iL
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Jan 2004
        • 10771

        #4
        Det er 250 stykk fra egen klubb som vurderer egen steming.

        Dermed blir det jævla skeivt.

        Hadde jeg blitt spurt hadde jeg sagt stemningen var 5 av 6 eller 9 av 10, grunnet at jeg vet at vi kan bli enda bedre.

        Dog hvis ei tante i FFK hadde blitt spurt, så kan jo hun si det samme, dvs 5 av 6, men en 5 i Freksta, kanskje bare kommer opp imot 3-4 på Åråsen

        Eneste "bra" løsning er en DB måler, som gir deg gjennomsnittet i løpet av en hel kamp.
        Kanarifugla flyr høyt i år!

        Kommentar

        • gamle-perta
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2004
          • 2418

          #5
          Litt skeptisk til dette her.
          Ser at Norsk Fotball også har kåret beste arrangør.
          På de tre øverste plassene er Molde, RBK og Aalesund. To av de tre topplassene bekles altså av klubber som etter manges mening har de mest kunstige arrangementene av alle, nemlig MFK og AAFK.

          Hvor LSK er på lista vites ikke, og heller ikke hvordan denne delen av undersøkelsen er gjennomført og hvilke kriterier som er brukt.
          Uansett er jeg redd det er Sepp Blatters mening om fotball som nå blir viktigere og viktigere, også for Norsk Toppfotball.
          Han sa en gang omtrent noe slikt:
          "Jeg vil at fotball skal bli som å gå i operaen. Først spiser man en bedre middag, så nyter man en god fotballkamp i gode seter og klapper høflig for prestasjonene".


          Huff!
          Mvh
          Gammer´n (Per T)

          Kommentar

          • jerven
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2007
            • 272

            #6
            Opprinnelig skrevet av iL

            Eneste "bra" løsning er en DB måler, som gir deg gjennomsnittet i løpet av en hel kamp.
            Den er jo ganske objektiv, men jeg er ikke helt enig i at den er så bra. Med en DB måling blir det svært vanskelig å slå blikkbokslaget i Bærum fremover, til tross for at antallet syngende der ikke er så stort. Det vil i like stor grad måle hvordan lyden bærer på de ulike stadioene. Bra stemning er mye mer enn høy lyd.

            Kommentar

            • CFD
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2004
              • 2319

              #7
              Opprinnelig skrevet av iL
              Eneste "bra" løsning er en DB måler, som gir deg gjennomsnittet i løpet av en hel kamp.

              Linken over viser hvor lite relevant et maksnivå kan være.

              Den tidligere rekorden var satt i Amerikansk fotball og vi vet alle hvor dårlig stemning det er på slike kamper. Et gjennomsnitt kan på mange måter være en ting ,men db-topper bør vektlegges minst like mye som et sammenhengende brus siden det er dette publikum husker

              Jeg tror nok Lerkendal og Brann stadion er høyest på lydtopper, men begge stadioner kommer nok ganske lavt ut ved et gjennomsnitt. De har et godt antall syngende fans ,men det er vanskelig å fylle en full stadion med lyd.

              Men det er så mange måter å måle noe slikt , samt at det burde måles fra banen og ikke tribunen. Fansens plassering har mye og si og ditt og datt.

              Jeg har tro på at Stabæk sin nye stadion kan bli et sted med knallgod stemning. Vi kunne ikke spurt om en bedre start på sesongen 2009.
              Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

              Kommentar

              • detvarvondtdet
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jul 2006
                • 398

                #8
                Opprinnelig skrevet av iL
                Eneste "bra" løsning er en DB måler, som gir deg gjennomsnittet i løpet av en hel kamp.

                Ikke helt enig dog så ser jeg også at du skriver "bra" i anførselstegn. DB alene er ikke en fullgod indikator på "bra tribunestemning".. Det er ihvertfall min mening. Trøkk og DB spiller selvfølgelig inn, men sangutvalg, visuelle effekter osv spiller også en stor grad syntes jeg. Har vært på noen kamper rundt om i europa og USA og syntes en del arenaer i feks England er oppskrytt enda det er høy lyd (jmf DB). 2 sanger som går på repeat av en heller stillesittende publikumsmasse er ikke topp stemning for meg selvom det synges høyt.
                "Dere kan sitere meg på dette:
                Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
                Fjøra

                Kommentar

                • Lars
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2004
                  • 6156

                  #9
                  Nærmest umulig å sammenligne stemning. Man veit hvem som er bra og hvem som suger, men rangeringer blir bare tullete. Det viktigste er oss sjøl, og vi har bra stemning, men fortsatt stort forbedringspotensiale.

                  Kommentar

                  • heidar
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2004
                    • 2120

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av CFD
                    Jeg har tro på at Stabæk sin nye stadion kan bli et sted med knallgod stemning. Vi kunne ikke spurt om en bedre start på sesongen 2009.
                    Ikke er det stadion, og ikke er det fotball. Det eneste den nitriste hallen mangler er et skilt med "Arbeit macht frei" foran inngangen.
                    En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                    Endelig er mørketida over.

                    Kommentar

                    • rælingen kanaris
                      Kaptein Reketråler
                      Myklebust Light
                      • Jul 2005
                      • 1445

                      #11
                      Det her er omtrent som Fear play kåringen, ingen vet hva de måler etter og hva man får poeng for. Skal man ha en sånn undersøkelse bør det komme veldig godt frem hvordan man har målt det.
                      Custodes
                      I med og motgang

                      Kommentar

                      • egil
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Oct 2005
                        • 1119

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av rælingen kanaris
                        Det her er omtrent som Fear play kåringen, ingen vet hva de måler etter og hva man får poeng for. Skal man ha en sånn undersøkelse bør det komme veldig godt frem hvordan man har målt det.

                        "Fear play" var vel noe Vinnie Jones og Roy Keane holdt på med..... Artig skrivefeil egentlig
                        KFL - medlem nr 23

                        Kommentar

                        • ketil
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Feb 2004
                          • 246

                          #13
                          Det er en myte at det er lite trykk paa amerikansk fotball, annerledes ja, men lite trykk, neppe.

                          Kommentar

                          • iL
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Jan 2004
                            • 10771

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av ketil
                            Det er en myte at det er lite trykk paa amerikansk fotball, annerledes ja, men lite trykk, neppe.
                            Jupp med musikk som girer opp publikum og får de til å synge/klappe riktig.

                            Jævla kunstig.
                            Kanarifugla flyr høyt i år!

                            Kommentar

                            • Fjeller'n
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2003
                              • 905

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av iL
                              Jupp med musikk som girer opp publikum og får de til å synge/klappe riktig.

                              Jævla kunstig.
                              Noen (alt for mange) synes dette er råflott. Bare se på Aalesund. Det jeg oppfattet som det ultimate marerittet siste serierunde, blir av mange refert til som "magisk stemning".
                              Jeg blir ikke så veldig overrasket om det er slik det blir i den forbanna Telenor-hallen også. Der vil det også raskt bli skyhøy decibel, og dermed altså "topp stemning".
                              Esten O. & Co. vil være fjetret etter første serierunde etter at KFL har blåst ørene av de inne i den forbanna hallen. Dagen etter er avisene og TV2 være fulle av "innsiktsfulle" kommentarer om at dette - dette er fremtiden for norsk fotball.
                              Fremtiden er svart og full av plastikk.


                              Stian
                              "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                              Kommentar

                              • CFD
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2004
                                • 2319

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av ketil
                                Det er en myte at det er lite trykk paa amerikansk fotball, annerledes ja, men lite trykk, neppe.
                                Hvem har sagt at det er lite trykk? Det er jo NHL klubb borte på kontinentet der borte som hadde verdensrekorden i dB ,men da ble det selvsagt fokusert på at det skulle bli satt verdensrekord og folk skrek som bare pokkern. Hvis det blir god stemning å være med rangle , vifte med noe tull hver gang kamera sveiper over og ikke minst holde kjeft mesteparten av tiden og banne til de på banen..

                                Da har vi FRYKTELIG dårlig stemning på Åråsen

                                På en annen måte kan folk kritisere (og folk gjør det) at forsangere er kunstig stemning på lik linje med folk som gjør samme jobben over høytaleranlegget.
                                Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

                                Kommentar

                                • morrari
                                  Medlem
                                  Hoffnarr
                                  • Nov 2006
                                  • 58

                                  #17
                                  Jeg var på en NHL kamp for endel år siden. San Jose Sharks mot Anaheim Mighty ducks.
                                  Det tok helt av! Uten annen organisering enn vanlige grep som musikk ved spillestopp.
                                  Virker som noen bare er mot uten å vite helt hva dem snakker om her.

                                  Kommentar

                                  • superbøffel
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 5611

                                    #18
                                    Jeg har vært på NBA-match. Dessverre...

                                    Publikum fikk norske håndballsupportere til å fremstå som tyrkiske ultras...
                                    Enøyd i de blindes dal.

                                    Kommentar

                                    • CFD
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2004
                                      • 2319

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av morrari
                                      Jeg var på en NHL kamp for endel år siden. San Jose Sharks mot Anaheim Mighty ducks.
                                      Det tok helt av! Uten annen organisering enn vanlige grep som musikk ved spillestopp.
                                      Virker som noen bare er mot uten å vite helt hva dem snakker om her.
                                      Jeg har selv ikke vært på NHL kamp. Har vært på endel kamper nede i Tsjekkia og Slovakia uten at dette kan sammenlignes. Jeg diskuterer ofte tribunekultur med en person som had vært utvekslingsstudent i Edmonton , Alberta. Han er også en engasjert fotballsupporter som lager TIFO'er/OH og har vært på de fleste stadioner i Norge. Jeg stoler fullt og helt på hans beskrivelse av stemningen. Det finnes ikke spillersanger eller andre sanger som blir sunget fra tribunen og får å oppnå "god" stemning så drar speakeren opp publikummet ved å si "GOOOOO" hvor hele salen skriker lagnavnet og andre varianten som alltid inneholder "GO" og "Lagnavnet"

                                      Bilettene er også så dyre at vanlige personer ikke har råd til å gå på kampene. Jeg kjenner mange amerikanere fra mine reiser rundt i verden og når 2personer gikk på hockeykamp i Helsinki (Jokerit) og synes det er sinsykt rimelig å betale 28euro pr person for ganske dårlige seter. Jeg sa at nærmere 300kr (Euroen var da over 10) for dårlige seter normalt sett var ganske dyrt uansett hva slags sportsarangement det er snakk om her i Europa foruten om UK. Jeg nevnte at jeg hadde betalt 60kc (20 NOK) for en fullstappet hockeyhall i Tsjekkia ved et Nabooppgjør mellom 2 store byer

                                      Prisingen i statene er høyere enn i England , noe som igjen at de fleste personer kun for meg seg 2-3kamper i året. Det er kanskje symbolet på dårlig stemning?
                                      Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg over

                                      Kommentar

                                      • MortenA
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2007
                                        • 3376

                                        #20
                                        Jeg har vært på både NBA og NFL-kamper og det kan bli veldig støy fra tribunen, men det er ofte avhengig av at laget presterer på banen. I statene er det, slik jeg forstår, ikke organiserte supportergrupper som organiserer allsang, så stemningen blir anderledes, og kan ikke sammenlignes med Europa, men at man kan gå bananas i USA uten at folk ser rart på en er det ingen tvil om. THK kommer nok til kort i forhold til sine amerikanske fettere.

                                        Om det er bedre eller dårligere stemning blir en privat mening. For meg er det viktigste at jeg har det gøy, og det har jeg fint klart både i USA og her hjemme.
                                        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎