Forslag til Årsmøtet 10/3-09

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ChriZza
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 4265

    #21
    Jeg ser både fordeler og ulemper ved dette.

    Ofte blir det sånn at turvertene blir kastet inn i det fordi de er venn av noen som er med.
    Inntil vi får en stabil gruppe med nok folk blir det fort vanskelig å få nok verter på tur om de må godkjennes med vandelsattest på forhånd.

    Men ser selvsagt tryggheten i det for de som er med på, eller sender noen, på tur.

    Kommentar

    • RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

      #22
      Forslaget strekker det seg langt utover hva det etter lov/forskrift er adgang til å kreve politiattest for. Og reglene her er strenge. Politiet har ikke engang lov til å gi personer som selv ber om det politiattest medmindre bruken er regulert i lov/forskrift.

      Etter strafferegisteringsforskriften §12 nr. 4 bokstav p) kan det utferdiges politiattest:

      "til bruk for frivillige organisasjoner for personer som, lønnet eller ulønnet, utfører eller skal utføre oppgaver for organisasjonen som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming. Sammen med søknaden skal det fremlegges dokumentasjon fra organisasjonen om at den har besluttet å kreve politiattest, og at søkeren er aktuell for oppgaver som nevnt ovenfor. Det kan også kreves at søkeren fremlegger organisasjonens vedtekter eller annet dokument som beskriver organisasjonens virksomhet og struktur. Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller dømt for brudd på straffeloven § 192, § 193, § 194, § 195, § 196, § 197, § 199, § 200 annet ledd, § 201 bokstav c), § 203, § 204a."

      Alle de paragrafer som listes opp her gjelder sedelighetsforbrytelser, som det også fremgår av posten til Lillestrøm Kirke foran.

      Forslaget går derfor for alfor langt. Uten lov/forskriftsendringer kan det ikke kreves at attesten skal omfatte forhold knyttet til vinning og vold.
      Last edited by RSP; 18.02.2009, 13:07.

      Kommentar

      • tullebukk
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2006
        • 5446

        #23
        Så er vi igang igjen ,jeg lurer på når denne heksejakten på styret i Kanarifansen skal ta slutt.... Til Dere som er i styret DERE har min fulle tilitt(med eller uten vandelsattest) og til dere som ikke har tilitt meld dere ut, start egen fanklubb, gjør hva faen dere vil men ikke ØDELEGG kanarifansen ........:evil:

        Kommentar

        • Fugla- patriot83
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jan 2005
          • 1241

          #24
          Høres kanskje litt rart ut, men jeg synes forslaget er noe strengt.

          Vold og svindel-historikk er greit nok. Men sedelighet? Faen, hvis du har driti på draget en gang hvor du har gjort noe idiotisk i fylla eller noe så kan du bare glemme å engasjere deg i vår supporterorganisasjon? Er dette litt tantepreget - med så strenge regler over så mange?
          -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
          Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

          En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

          Kommentar

          • Simeone
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2008
            • 761

            #25
            Opprinnelig skrevet av tullebukk
            Så er vi igang igjen ,jeg lurer på når denne heksejakten på styret i Kanarifansen skal ta slutt.... Til Dere som er i styret DERE har min fulle tilitt(med eller uten vandelsattest) og til dere som ikke har tilitt meld dere ut, start egen fanklubb, gjør hva faen dere vil men ikke ØDELEGG kanarifansen ........:evil:
            Å starte sin egen fanklubb går jo ikke da LSK har gitt KFL monopol her. Ihvertfall sånn jeg tolker de nye tribunereglene til LSK.
            Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
            para gritarle a la FIFA:
            ¡Que ellos son el gran ladrón!

            Kommentar

            • Tony
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 4737

              #26
              Opprinnelig skrevet av tullebukk
              Så er vi igang igjen ,jeg lurer på når denne heksejakten på styret i Kanarifansen skal ta slutt.... Til Dere som er i styret DERE har min fulle tilitt(med eller uten vandelsattest) og til dere som ikke har tilitt meld dere ut, start egen fanklubb, gjør hva faen dere vil men ikke ØDELEGG kanarifansen ........:evil:
              Kan jeg spørre hvordan en slik regel kan kaste styret i KFL?
              Jeg regner da med at det IKKE er i trådstarters øyne å kaste styret i KFL.

              Kommentar

              • Tamjam
                Juniormedlem
                • Feb 2009
                • 0

                #27
                Har vært mye bråk rund både LSK og KFL ang tribunevold.
                Synes dette vil være en mulighet å gjøre dette om til noe positivt for KFL.

                Tror dette vil gjøre det mer attraktivt for andre småbarnsforeldre å ta med barna sine på kortturene.
                Last edited by RSP; 18.02.2009, 13:53. Begrunnelse: Moderering.

                Kommentar

                • Fugla- patriot83
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2005
                  • 1241

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av Tamjam
                  Har vært mye bråk rund både LSK og KFL ang tribunevold.
                  Tribunevold??! Dette klassifiserer til overdrivelse for min del. Det var vel Stabæk ifjor det var ampert på tribunen, men faen - tribunevold?! :???:
                  -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
                  Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

                  En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

                  Kommentar

                  • superbøffel
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 5611

                    #29
                    Opprinnelig skrevet av Fugla- patriot83
                    Tribunevold??! Dette klassifiserer til overdrivelse for min del. Det var vel Stabæk ifjor det var ampert på tribunen, men faen - tribunevold?! :???:
                    Du oppplevde det åpenbart ikke som tribuenvold, men for alle som så det fra utsiden (jeg så det på TV selv) så det ut som nettopp det. Tribunevold altså.
                    Enøyd i de blindes dal.

                    Kommentar

                    • Torolf
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2004
                      • 9574

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av Tamjam
                      Tror dette vil gjøre det mer attraktivt for andre småbarnsforeldre å ta med barna sine på kortturene.
                      Jeg synes dette virker veldig søkt. Har vanskelig å se for meg at småbarnsforeldre kvier seg for å ta med barna på busstur fordi de mistenker turvertene/lederne for å være kriminelle. Den største bekymringen for småbarnsforeldre i denne sammenhengen er nok at barna skal bli eksponert for fyll. Løsningen vil derfor være å sette opp egne familiebusser snarere enn å kreve politiattest.

                      Kommentar

                      • Fugla- patriot83
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jan 2005
                        • 1241

                        #31
                        Opprinnelig skrevet av superbøffel
                        Du oppplevde det åpenbart ikke som tribuenvold, men for alle som så det fra utsiden (jeg så det på TV selv) så det ut som nettopp det. Tribunevold altså.
                        Det er forsåvidt greit at den kampen gikk til helvete, men ellers.. Kan du si at det har vært MYE BRÅK rundt TRIBUNEVOLD - VOLD.

                        Som sagt - Stabæk skal jeg ikke argumentere mot. Men fra begrepet tribunevold - vold på tribunen - tolker jeg det som om han mener det er mye vold på tribunen med Kanari-fansen.

                        Og det er det ikke etter min mening. Ingen grunn til å overdrive her.
                        -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
                        Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

                        En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

                        Kommentar

                        • gamle-perta
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2004
                          • 2418

                          #32
                          Skal ikke mistenke noen for å ha vikarierende motiver, men det virker litt "spesielt" at et så detaljert og strengt forslag kommer rett i bakkant av en sesong da bakvaskelser og ryktespredning om navngitte ledere i KFL har vært et sentralt tema.

                          Jeg har selv hatt med barn på KFL-turer flere ganger, og det har gått utmerket. For når de var med meg, så var det selvfølgelig jeg som hadde ansvaret for dem.
                          Det å sammenlikne styrmedlemmer og turledere i KFL med f eks trenere i aldersbestemt idrett blir veldig søkt i mitt hode.
                          Mvh
                          Gammer´n (Per T)

                          Kommentar

                          • UltraFo
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jun 2007
                            • 800

                            #33
                            hva er det folk er så redde for da? er vell ikke noe å sjule? Handler om en mann som vil vite åssen folk han sender unga sine med. Og hvis det gjør at flere foreldre føler seg trygge og sender med sine barn og drar selv er det automatisk fler på tribunen og også mer støtte til gutta som det hele i bunn og grunn gjelder om.

                            Og det er ikke bare ledere i KFL osv som har fått navngitte rykter spredt ut om seg. Fikk faktisk falske rykter spredt ut om meg selv fra folk i KFL så akkurat det der har bare vært en barnslig greie som burde droppes.

                            Skjønner ikke at en egentlig helt grei og real regel kan skape så mye drama...
                            UFC ~ Gulsvarte Brødre

                            Kommentar

                            • glasgow
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jan 2007
                              • 1251

                              #34
                              Håper alle som sitter her nå og diskuterer dette stiller på årsmøtet og tar debatten der, saklig og face to face.
                              Når det gjelder forslaget om vandelsattest er jeg litt i tvil om dette er riktig steg.
                              Men mener at det må stilles visse krav til de som er med og arrangere bussturer etc. Vakter på kamper og busser skal holde seg unna alkohol f.eks.
                              At de som har med vaktansvar på kamper ikke har et voldelig rulleblad tar jeg som en selvfølge.

                              Kommentar

                              • taraldsen
                                Seniormedlem
                                Forumonanist
                                • Sep 2006
                                • 161

                                #35
                                At småbarns foreldre som selv er med barna på kamp trenger å vite om de som styrer showet har et plettfritt vandel kan jeg være enig i at er litt drøyt.

                                Men de foreldrene som sitter hjemme og sender barna sine som da er under 18 år på tur forstår jeg 100%. Selv om de skriver under at det er greit de drar på tur osv så står fortsatt KFL sine "foresatte" som ansvarlige på en viss måte ovenfor disse barna/undommene. Da er det ganske greit å vite at de faktisk har et plettflitt vandel.

                                Men ser ikke det store problemet her. Et plettflitt vandel børr være et krav og fatter ikke hvorfor det blir så mye spetakel? Er det sånn at hele KFL faller sammen i grus viss dette forslaget går gjennom? :S Isåfall så er det vell bare på sin plass at dette faktisk blir gjennomført spørr du meg...

                                Kommentar

                                • glasgow
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jan 2007
                                  • 1251

                                  #36
                                  Opprinnelig skrevet av taraldsen
                                  At småbarns foreldre som selv er med barna på kamp trenger å vite om de som styrer showet har et plettfritt vandel kan jeg være enig i at er litt drøyt.

                                  Men de foreldrene som sitter hjemme og sender barna sine som da er under 18 år på tur forstår jeg 100%. Selv om de skriver under at det er greit de drar på tur osv så står fortsatt KFL sine "foresatte" som ansvarlige på en viss måte ovenfor disse barna/undommene. Da er det ganske greit å vite at de faktisk har et plettflitt vandel.

                                  Men ser ikke det store problemet her. Et plettflitt vandel børr være et krav og fatter ikke hvorfor det blir så mye spetakel? Er det sånn at hele KFL faller sammen i grus viss dette forslaget går gjennom? :S Isåfall så er det vell bare på sin plass at dette faktisk blir gjennomført spørr du meg...

                                  Har du barn selv, eller store nok barn som du har tenkt og sende på kamp ?
                                  Uten og nevne spesielle episoder her, så er det faktisk andre ting en turledere og kfl styret som man bør bekymre seg over.

                                  Kommentar

                                  • Christa
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Aug 2005
                                    • 326

                                    #37
                                    Opprinnelig skrevet av Tamjam
                                    Har vært mye bråk rund både LSK og KFL ang tribunevold.
                                    Synes dette vil være en mulighet å gjøre dette om til noe positivt for KFL.

                                    Tror dette vil gjøre det mer attraktivt for andre småbarnsforeldre å ta med barna sine på kortturene.
                                    Jeg er selv mor, og jeg har overhode ingen problemer med å ta med meg min datter på tur med KFL.

                                    Dette forslaget virker på meg som et vikarierende motiv for å få fjernet endel folk fra organisasjonen, noe som for meg virker helt søkt.

                                    Selv er jeg turvert på turer og kan glatt legge fram en vandelsattest hvis det kreves.

                                    Synes det blir veldig unaturlig å avkreve vandelsattest av samtlige som er involvert i KFL på en eller annen måte,da Kanarifansen er en ideel organisasjon og ikke et idrettslag.

                                    Kommentar

                                    • UltraFo
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jun 2007
                                      • 800

                                      #38
                                      En ting jeg ikke skjønner er at for ikke veldig lenge siden skrev mer enn nok bekymrede foreldre om at de ikke ville sende barna sine på kamper og synes det var leit at JK opplevde ubehagelige episoder.. Og nå er det plutselig helt trygt og greit igjen? Når en pappa endelig kommer med ett greit forslag for kanskje litt mer bekymrede foreldre så går folk imot? Noen foreldre bryr seg mer og bekymrer seg mer enn andre og synes kanskje det er greit med sånne regler. Fikk selv egentlig ikke lov å dra før jeg ble 16 pga fattern var bekymret for hvordan det var på tur og at det var mer fyll osv enn morro for en på 16. Men nok om mine regler hjemme...

                                      Foreldre som ER MED!! barna sine på kamper trenger jo ikke bekymre seg like mye for de som sender ungene sine alene på tur med KFL.
                                      UFC ~ Gulsvarte Brødre

                                      Kommentar

                                      • Macho-Morten
                                        Ikke KFL-styremedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2005
                                        • 2687

                                        #39
                                        Det er mer enn én ting som er oppsiktsvekkende med dette forslaget:

                                        *Det er pussig at en helt ny bruker kommer med dette i sitt første innlegg noensinne, og at vedkommende attpåtil ikke var (eller er?) medlem i KFL.
                                        *Det er pussig at dette plutselig blir et tema rett før årsmøtet, men aldri har vært nevnt tidligere av noen som helst.
                                        *Det er pussig at de som er enige med trådstarter i stor grad er de samme som var uenige i KFLs nye, og tryggere, kjøreregler for noen måneder siden.
                                        *Det er pussig at forslaget blir vinklet mot styret og ikke hovedsakelig mot turverter/vakter, når temaet er trygghet på feltet og turer.
                                        *Det er hårreisende at vandelsattesten skal være langt strengere og mer omfattende enn norsk lov tillater, og strengere enn for bl.a. barneskolelærere og trenere for aldersbestemte lag.

                                        Tilfeldigheter? Ikke vet jeg, men det hele virker veldig søkt.

                                        Opprinnelig skrevet av Simeone
                                        Å starte sin egen fanklubb går jo ikke da LSK har gitt KFL monopol her. Ihvertfall sånn jeg tolker de nye tribunereglene til LSK.
                                        Litt på siden av diskusjonen, men siden det er tatt opp: Har du/dere gått i dialog med LSK om dette, eller har det blitt med å tolke reglenes ordlyd fra din/deres side?

                                        Kommentar

                                        • Simeone
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Apr 2008
                                          • 761

                                          #40
                                          Opprinnelig skrevet av Macho-Morten
                                          Det er mer enn én ting som er oppsiktsvekkende med dette forslaget:

                                          *Det er pussig at en helt ny bruker kommer med dette i sitt første innlegg noensinne, og at vedkommende attpåtil ikke var (eller er?) medlem i KFL.
                                          *Det er pussig at dette plutselig blir et tema rett før årsmøtet, men aldri har vært nevnt tidligere av noen som helst.
                                          *Det er pussig at de som er enige med trådstarter i stor grad er de samme som var uenige i KFLs nye, og tryggere, kjøreregler for noen måneder siden.
                                          *Det er pussig at forslaget blir vinklet mot styret og ikke hovedsakelig mot turverter/vakter, når temaet er trygghet på feltet og turer.
                                          *Det er hårreisende at vandelsattesten skal være langt strengere og mer omfattende enn norsk lov tillater, og strengere enn for bl.a. barneskolelærere og trenere for aldersbestemte lag.

                                          Tilfeldigheter? Ikke vet jeg, men det hele virker veldig søkt.


                                          Litt på siden av diskusjonen, men siden det er tatt opp: Har du/dere gått i dialog med LSK om dette, eller har det blitt med å tolke reglenes ordlyd fra din/deres side?
                                          Har fått ganske klar beskjed om at det ikke er aktuelt, ihvertfall foreløpig. Trenger ikke være hjernekirurg for å finne ut hvordan LSK-KFL mekanismen fungerer.
                                          Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
                                          para gritarle a la FIFA:
                                          ¡Que ellos son el gran ladrón!

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎