Forslag til Årsmøtet 10/3-09

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KFL109
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 1958

    Opprinnelig skrevet av J. A. Chr Møller
    På hvilket grunnlag betviler du intensjonene?
    Jeg synes at begrunnelsen for forslaget gjør at det er naturlig å undre seg litt rundt intensjonene:

    Opprinnelig skrevet av Tamjam
    Jeg har planer om å ta med barna mine på bortekamper denne sesongen

    For å få få med flere med foreldre med barn på turene tror jeg KFL vil tjene mye på å gjennomføre dette forslaget.

    Forslag:
    Alle med styre eller tillitsverv i Kanari-fansen må kunne fremlegge attest som bekrefter fri vandel på områdene vinning, sedelighet og vold.
    Bjørne har lyst til å ta med barna sine på bortekamper. Han skal altså være sammen med dem. I tillegg ønsker han at andre foreldre skal ta med sine barn på turer. Fortsatt er situasjonen at de foresatte er sammen med barna.

    For at dette skal skje foreslås det ikke tiltak som for eksempel egne familiebusser med alkoforbud. Nei, skal voksne mennesker ta med barn på bortetur er løsningen at styremedlemmer i KFL må dokumentere at de ikke tidligere har vært straffa for ran.

    Hadde forslaget vært framsatt uten en slik søkt begrunnelse eller med en begrunnelse som står sånn noenlunde i stil (f.eks. "jeg ønsker ikke tidligere straffedømte til å representere meg som fotballsupporter") kunne man sikkert diskutert intensjonen like heftig, men i mine øyne er det altså null sammenheng mellom ønske om flere foreldre og barn på tur og krav om vandelsattest - som det i tillegg ikke finnes noen offentlig instans som kan gi.
    Vidar Evje

    Kommentar

    • RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

      Har lest det siste forsøket på å blåse liv i en død hest.
      Opprinnelig skrevet av J. A. Chr Møller
      Forslaget kommer som et resultat at de har innført noe liknende i hele organisasjons Norge.
      Det er ikke riktig. Forslaget som er fremmet her går milevidt lengre enn det. Men stol ikke på hva jeg sier, les selv Norges Idrettsforbund sier om saken i sin veileder til sine idrettslag:

      http://www.nif.idrett.no/files/%7B7C...B97A731%7D.pdf

      La meg sitere det vesentligste, hentet fra side 3 i veilederen:
      Politiattesten inneholder opplysninger om en person for tiden er siktet/tiltalt eller tidligere er ilagt forelegg/dømt for brudd på enkelte bestemmelser i straffeloven om seksualforbrytelser.

      Idrettslaget har ikke anledning til å be personen om å innhente politiattest for andre straffbare forhold.
      Opprinnelig skrevet av J. A. Chr Møller
      Leser også at noen mener at forslaget er lovstridig, men personlig tviler jeg på dette. Nå er jeg ingen jurist. Ser ut som det er nok av andre hobbyjurister her.
      Vel, nå har du sett hva Norges Idrettsforbund mener om saken. Idrettsforbundet sier klart i sin veileder at det ikke er anledning til å be personen om å innente politattest for andre straffbare forhold enn seksualforbrytelser. Vil du ha nærmere hjemmel: Sjekk i forskrift til strafferegisteringsloven § 12 nr. 4 bokstav p) - sitert i post 22 i denne tråden.
      Opprinnelig skrevet av J. A. Chr Møller
      So whats the big deal?.
      Godt spørsmål. Især når Jan Jensen jo i sitt innlegg i tråden sier:
      Opprinnelig skrevet av Jan Jensen
      Forslaget går mye lenger enn det som kreves av personer tilknyttet Norske idrettslag, hvor plettfri vandel vedrørende sedelighet er påkrevet. Dette har forøvrig dagens styre selvfølgelig ikke noe i mot.
      Nettopp. Styret har intet å skjule her.
      Last edited by RSP; 20.02.2009, 20:51. Begrunnelse: Fonter.

      Kommentar

      • Phil
        Medlem
        Hoffnarr
        • Sep 2008
        • 66

        Opprinnelig skrevet av Torolf
        KFLs største problem for tiden er den voksende casualsukulturen. La oss heller konsentrere oss om å få bukt med den.
        Lsks største problem mener du. De er ikke medlemmer av KFL, står ikke på KFL-feltet og har egentlig ikke så mye med KFL å gjøre.
        Last edited by Phil; 20.02.2009, 22:13. Begrunnelse: skrivert

        Kommentar

        • Fritz
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2004
          • 1033

          Opprinnelig skrevet av Fingutt
          Lsks største problem mener du. De er ikke medlemmer av KFL, står ikke på KFL-feltet og har egentlig ikke så mye med KFL å gjøre.
          Så lenge mannen i gata og pressen ikke har nok kjennskap til miljøet til å vite at casuals-Ole ikke er medlem av KFL, er selvfølgelig vold koblet til supporterkultur et stort problem også for Kanari-Fansen.

          Kommentar

          • iL
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 10771

            Opprinnelig skrevet av RSP
            les selv Norges Idrettsforbund sier om saken i sin veileder til sine idrettslag:

            http://www.nif.idrett.no/files/%7B7C...B97A731%7D.pdf
            Får ikke den linken til å fungere, kunne tenkt meg å lese det som står der.
            Kanarifugla flyr høyt i år!

            Kommentar

            • ulfpulf
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2004
              • 2506

              Opprinnelig skrevet av iL
              Får ikke den linken til å fungere, kunne tenkt meg å lese det som står der.
              Her er den fulle linken, hentet fra Frode Thais innlegg høyere opp i tråden:


              Forumet insisterer på å forkorte linken. Her er hele som tekst:
              Kode:
               
              http://www.nif.idrett.no/files/%7B7C332437-0B85-4E32-8934-23C79B97A731%7D.pdf

              Kommentar

              • iL
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Jan 2004
                • 10771

                takk, da fungerte den.

                Jeg synes følgende:

                For det første; KFL er ikke ett idrettslag, og jeg har ikke fått med meg at NSA foreslår og gjennomføre noe slikt.

                Men; fint forslag fra Bjørne.
                Veiledningen som det linkes til sier klart i fra at en slik politattest sier bare noe om seksualforbrytelser.
                Dermed faller forslaget på sin egen urimelighet, man får ikke avdekket vold eller vinnings forbrytelser, som ville ha vært logisk og hatt på styremedlemmer.
                En slik attest bør/burde vi kanskje ha på turverter som skal ha ansvar for mindreårige.
                Dog; vi har sjelden/aldri familiebuss. Vi har heller ikke faste verter, og de som er under 18, må ha skriftlig tillatelse fra foreldre for å være med.

                På ett generelt basis synes jeg at styret bør ha ett så plettfritt rulleblad som mulig.
                Kanarifugla flyr høyt i år!

                Kommentar

                • Torolf
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2004
                  • 9574

                  Opprinnelig skrevet av iL
                  Dermed faller forslaget på sin egen urimelighet, man får ikke avdekket vold eller vinnings forbrytelser, som ville ha vært logisk og hatt på styremedlemmer.
                  En slik attest bør/burde vi kanskje ha på turverter som skal ha ansvar for mindreårige.
                  Sikkert kjekt å ha, men lykke til med å overbevise de rette instanser om behovet. Det er en vesensforskjell mellom å være turvert og trener/lagleder. Sistnevnte har en litt tettere kontakt med barna.

                  Kommentar

                  • Phil
                    Medlem
                    Hoffnarr
                    • Sep 2008
                    • 66

                    Opprinnelig skrevet av Fritz
                    Så lenge mannen i gata og pressen ikke har nok kjennskap til miljøet til å vite at casuals-Ole ikke er medlem av KFL, er selvfølgelig vold koblet til supporterkultur et stort problem også for Kanari-Fansen.
                    Godt poeng, men fortsatt ikke så mye KFL får gjort med det akkurat nå da?
                    Har gjort det man kan foreløpig, med det mener jeg utestengelsen fra KFL-feltet bl.a.

                    Kommentar

                    • detvarvondtdet
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jul 2006
                      • 398

                      Opprinnelig skrevet av Torolf
                      Jeg synes dette virker veldig søkt. Har vanskelig å se for meg at småbarnsforeldre kvier seg for å ta med barna på busstur fordi de mistenker turvertene/lederne for å være kriminelle. Den største bekymringen for småbarnsforeldre i denne sammenhengen er nok at barna skal bli eksponert for fyll. Løsningen vil derfor være å sette opp egne familiebusser snarere enn å kreve politiattest.


                      Eller forby bruk av alkohol... Ikke at det er et forslag fra min side, men det er faktisk et alternativ til egne familiebusser om grunnen for sådan er alkoholbruk(misbruk).

                      Ellers vil jeg gjerne legge til at det er jævlig arrogant eller i beste fall uvitende å trekke Bjørnes intensjon og med det hans integritet i tvil.. Bjørne er en gjennomført bra mann som har gjort mer for fugla og miljøet rundt supporterklubben en mange her vil i løpet av sin livstid.
                      Last edited by detvarvondtdet; 21.02.2009, 14:18.
                      "Dere kan sitere meg på dette:
                      Jeg blir heller nummer ni med et lag som drar sammen, enn nummer tre med en møkkagjeng"
                      Fjøra

                      Kommentar

                      • gj
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 3359

                        Opprinnelig skrevet av Torolf
                        For all del: Dere som støtter forslaget må gjerne finpusse det og fremme det på årsmøtet. Skulle det få flertall, er det imidlertid tvilsomt om det kan gjennomføres pga. manglende lovhjemmel. Selv en politiattest om sedelighet tror jeg blir vanskelig å få aksept for at er nødvendig. Jeg synes også forslaget er litt pussig og betviler intensjonene. KFLs største problem for tiden er den voksende casualsukulturen. La oss heller konsentrere oss om å få bukt med den.
                        For det første fordrer det at noen andre har fremmet det som forslag, ettersom trådstarter ikke kunne fremme det.

                        For det andre, er det fullt mulig å gjøre endringer i et forslag under behandlingen på årsmøtet. Et forslag som har kommet fram i tråden går for eksempel på brudd på tribunereglementet. Det er fullt mulig å vedta dersom noen (med gyldig) medlemskap har fremmet en forslagsbehandling.

                        For det tredje. Det blir et spennende årsmøte.

                        Kommentar

                        • Petter Ø
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3008

                          Opprinnelig skrevet av gj
                          For det første fordrer det at noen andre har fremmet det som forslag, ettersom trådstarter ikke kunne fremme det.

                          For det andre, er det fullt mulig å gjøre endringer i et forslag under behandlingen på årsmøtet. Et forslag som har kommet fram i tråden går for eksempel på brudd på tribunereglementet. Det er fullt mulig å vedta dersom noen (med gyldig) medlemskap har fremmet en forslagsbehandling.
                          Det må vel endres så det ikke er lovstridig sånn at det ikke blir forkastet før årsmøtet?
                          Opprinnelig skrevet av gj
                          For det tredje. Det blir et spennende årsmøte.
                          Det bør det, møt opp alle mann(medlemmer 2008).
                          Petter Ø - Kreativ Kanaris
                          http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                          Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                          Kommentar

                          • RuneK
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Nov 2003
                            • 861

                            Notis:
                            Merkelig at trådstarter ikke er mer aktiv i sin egen tråd og forslag. Tydelig at det ikke betyr noe særlig for vedkommende likevel.
                            Støtt FuglaTifo
                            Kontonr: 6201 05 41919

                            Kommentar

                            • Dandy
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2004
                              • 346

                              Opprinnelig skrevet av RuneK
                              Notis:
                              Merkelig at trådstarter ikke er mer aktiv i sin egen tråd og forslag. Tydelig at det ikke betyr noe særlig for vedkommende likevel.
                              vinterferie for øyeblikket?
                              UFC 05!

                              Kommentar

                              • Serbern
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 5496

                                Opprinnelig skrevet av Alex_Kanari
                                vinterferie for øyeblikket?
                                Det var det jo når tråden ble starta også?

                                Kommentar

                                • Dandy
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • May 2004
                                  • 346

                                  Opprinnelig skrevet av Serbern
                                  Det var det jo når tråden ble starta også?
                                  Joda, men man vet aldri om personen er borte eller ikke.


                                  Samme for meg, sees i håndball hallen til Stabækk
                                  UFC 05!

                                  Kommentar

                                  • Rønnern
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 6690

                                    Opprinnelig skrevet av J. A. Chr Møller
                                    Derfor skjønner jeg ingen verdens ting av at de fleste om ønsker ro og orden i rekkene ikke støtter dette forslaget. Men er det noe jeg ikke ser, ja føl deg gjerne fri til å forklare meg det.
                                    Det er påfallende. De som ønsker ro og orden i rekkene ønsker ikke forslaget, mens det får helhjertet støtte fra SKF og Ultras Lillestrøm. Hvorfor forslaget er så populært blant casualsgutta, kan jeg ikke forklare deg, men du har kanskje en logisk forklaring?

                                    Jeg forstår bare ikke hvilken effekt forslaget skal ha når det gjelder antall barnefamilier på tur. Dette er etter mitt syn ikke et interessant forslag i forhold til hva forslagsstiller bruker som argument.
                                    Mvh Ronnie "The Runner"
                                    LSK for alltid

                                    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                    Kommentar

                                    • Dandy
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • May 2004
                                      • 346

                                      Opprinnelig skrevet av the fugla man
                                      det er jo SKF og UL.
                                      Hvordan i allverdens-land-og-rike kan du si noe sånn?
                                      UFC 05!

                                      Kommentar

                                      • Macho-Morten
                                        Ikke KFL-styremedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2005
                                        • 2687

                                        Opprinnelig skrevet av Alex_Kanari
                                        Hvordan i allverdens-land-og-rike kan du si noe sånn?
                                        Antagelig er dette noe av grunnlaget for uttalelsene hans:
                                        - Bråk på pub og stadion under borteturen mot Stabæk i fjor.
                                        - Utagerende voldelig oppførsel på brua i Fredrikstad.
                                        - Masseslagsmål i Lillestrøm før FFK hjemme.
                                        - Fotostuntet mot RBK hjemme.
                                        - Trusler mot/invasjon av privatlivet til sentrale personer i KFL (bl.a. "et styremedlem").
                                        - Trusler mot perifere personer i KFL fordi disse står på styrets side.
                                        - Generelt manglende samarbeidsvilje for å få en sterk, samlet støtte til Sportsklubben.

                                        Jeg påpeker at the fugla man snakket om SKF og UL, ikke kun UL. Noen vil muligens argumentere for at "de som har gjort [et av punktene] ikke er med i [en av grupperingene]", men for meg og de fleste som står utenfor er skillelinjene mellom medlemmer og vedheng syltynn, om ikke fraværende.

                                        Kommentar

                                        • Dandy
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • May 2004
                                          • 346

                                          Opprinnelig skrevet av Macho-Morten
                                          Antagelig er dette noe av grunnlaget for uttalelsene hans:
                                          - Bråk på pub og stadion under borteturen mot Stabæk i fjor.
                                          - Utagerende voldelig oppførsel på brua i Fredrikstad.
                                          - Masseslagsmål i Lillestrøm før FFK hjemme.
                                          - Fotostuntet mot RBK hjemme.
                                          - Trusler mot/invasjon av privatlivet til sentrale personer i KFL (bl.a. "et styremedlem").
                                          - Trusler mot perifere personer i KFL fordi disse står på styrets side.
                                          - Generelt manglende samarbeidsvilje for å få en sterk, samlet støtte til Sportsklubben.

                                          Jeg påpeker at the fugla man snakket om SKF og UL, ikke kun UL. Noen vil muligens argumentere for at "de som har gjort [et av punktene] ikke er med i [en av grupperingene]", men for meg og de fleste som står utenfor er skillelinjene mellom medlemmer og vedheng syltynn, om ikke fraværende.
                                          Jeg ser den, men alt dette har blitt diskutert før så det er ikke nødvendig å starte en ny debatt om dette. Selvførlgelig kan man si i mot dette. Jeg kan også si at jeg ble ringt av dette "ene" styremedlemmet i fjor. Men det blir jo bare ord mot ord og ingen kommer vidre med det.

                                          Alle er tjent med et styre som greier å hanskes med forskjellige situasjoner som kan oppstå. Ikke skape større splittelser og intriger. Slik som det er i dag. Nå kommer dere sikkert til å si at jeg mener det pga min ultras holdning.

                                          All ære til det enkelte har gjort i alle år for KFL, men når man tviholder på en plass man ikke klarer å håndtere, mener jeg det er på tide med nytt blod.
                                          UFC 05!

                                          Kommentar

                                          Working...