Oppsettet av mandagskamper - veien videre etter Haugesund

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 10.09.50
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2005
    • 1410

    Oppsettet av mandagskamper - veien videre etter Haugesund

    Etter min oppfatning er det viktigste at man så tidlig som mulig får avklart hvilke matcher som skal flyttes. På det punktet bør det ganske enkelt kunne gjøres vesentlige forbedringer. NFF og tv-kanalene har lagt seg på en håpløs praksis der kamper stort sett flyttes på under fire ukers varsel. Det ødelegger enhver forutsigbarhet for fans, og fremstår som helt unødvendig. F.eks. fattet de i går vedtakene for serierunden som skal spilles 16. og 17. oktober. Etter den runden gjenstår én eneste serierunde der kamper skal flyttes, og den spilles påfølgende helg. Hvorfor det ikke kunne flyttes kamper i den serierunden samtidig, er meg en gåte. Jeg fatter simpelthen ikke hva tv-kanalene mener kan skje denne helgen som stiller avgjørelsen i et annet lys i neste uke.

    Det er en farse at man 23. september ikke vet hvilken kamp som skal spilles 23. oktober. Til sammenlikning har man i England gjort ferdig programmet for hele november, og er godt i gang med desember. Et par måneders varsel bør vi kunne kreve også, uten at det går utover noe som helst. En sjelden gang vil det kunne skje at en tilsynelatende uinteressant kamp likevel viser seg å være spennende et par måneder etter. Men i så fall selger de vel bare flere abonnement på TV2 Sport.
  • *46*

    #2
    I danmark er så vidt jeg kan se alle kamper endelig fastsatt ut året (ut i fra terminlista på sidene til FCK) og fordelt på tv stasjonene.

    Kommentar

    • ulfpulf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2004
      • 2501

      #3
      Min ønskeliste ordnet etter viktighet:
      1. Tidlig oppsett av serierundene.
      2. Jevn fordeling mellom lagene av bortekamper på mandag.
      3. Kort reisevei for bortelaget i mandagskamper.
      4. Jevn fordeling mellom lagene av hjemmekamper på mandag.

      Kommentar

      • Stray Cat
        Moderator
        • Aug 2008
        • 5914

        #4
        Opprinnelig skrevet av ulfpulf
        Min ønskeliste ordnet etter viktighet:
        1. Tidlig oppsett av serierundene.
        2. Jevn fordeling mellom lagene av bortekamper på mandag.
        3. Kort reisevei for bortelaget i mandagskamper.
        4. Jevn fordeling mellom lagene av hjemmekamper på mandag.
        Hva med:

        5. Ingen mandagskamper??

        Hører ikke denne med på ønskelista engang, ulfpulf?

        (Privat er jeg forresten stor fan av lørdagskamper. Passer så mye bedre med flyrutene ;-) )
        For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

        Kommentar

        • ulfpulf
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2004
          • 2501

          #5
          Opprinnelig skrevet av Stray Cat
          Hva med:

          5. Ingen mandagskamper??

          Hører ikke denne med på ønskelista engang, ulfpulf?
          Jeg tror ikke det er realistisk, i hvert fall ikke med dagens TV-avtale.

          Som langsiktig ønske kommer det inn som en god nummer to på lista, og jeg håper virkelig det blir lagt fram for NFF og TV-selskapene at mandagskamper er en uting når neste avtale skal forhandles.

          I dag er det en avsporing å ta det med. Mini (i TV2-sendinga før Haugesundkampen) og sportssjefen i TV2 sa begge at de ikke hadde forståelse for at vi ville fjerne mandagskampene - de er kommet for å bli. Dermed kunne de la være å si noe om det som virkelig har vært problemet nå, at LSK har hatt mange, lange mandagsborteturer, og at kampoppsettet blir bestemt altfor seint.

          Kommentar

          • RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

            #6
            Oppsettet av mandagskamper - veien videre etter Haugesund

            .....

            Kommentar

            • RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

              #7
              Moderatormelding:
              Tråden startet av meg, og ikke 10.09.50. Her diskuteres oppsettet av mandagskamper, og så lar vi tråden om Haugesund-boikotten ligge.

              Kommentar

              • KFL41
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2004
                • 3648

                #8
                Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                [*]Kort reisevei for bortelaget i mandagskamper.
                Da vil vi ende opp med stort sett østlandslag og det er ikke ønskelig.

                Kommentar

                • Stray Cat
                  Moderator
                  • Aug 2008
                  • 5914

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av KFL41
                  Da vil vi ende opp med stort sett østlandslag og det er ikke ønskelig.
                  Den skjønte jeg ikke. Hvorfor er det ikke ønskelig å møte østlandslag, hvis du likevel er tvunget til å ha bortekamp på en mandag?
                  For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                  Kommentar

                  • KFL41
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2004
                    • 3648

                    #10
                    Da blir det enda flere mandagskamper på oss.

                    Det er vel også slik at man får penger for antall tv-visninger og da vil det bli en skjevfordeling til fordel for østlandslagene kontra resten av landet. Østlandslagene får flere anledninger til å vise sponsorer og lignende. Jeg tviler på at resten av landet vil godta dette.

                    Kommentar

                    • Tony
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 4737

                      #11
                      Bra artikkel fra tips.no:

                      Kommentar

                      • Tony
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 4737

                        #12
                        Hønefoss-Start mandag 27/9-2010:



                        Hønefoss valgte å ikke bidra med noe fordi støtten til laget var viktigere i nedrykksstriden. Dessverre ser dem ikke verdien av en eller annen form for aksjon

                        Kommentar

                        • El Caco
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2009
                          • 2286

                          #13
                          Vil bare få dele min frustrasjon mot NFF. Dog denne gangen gjelder det ikke oss. NFF har valgt Vålerengen IF - Strømsgodset som lørdagskamps og Tromsø - Molde som mandagskamp.

                          Er det seriøst mulig?!
                          Who needs drugs when music can make you feel on top of the world? ♫

                          Kommentar

                          • Tony
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 4737

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av El Caco
                            Vil bare få dele min frustrasjon mot NFF. Dog denne gangen gjelder det ikke oss. NFF har valgt Vålerengen IF - Strømsgodset som lørdagskamps og Tromsø - Molde som mandagskamp.

                            Er det seriøst mulig?!
                            Det er noe riv ruskende galt et sted ja!

                            Kommentar

                            • Lillestrøm Kirke
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Oct 2004
                              • 1470

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av El Caco
                              Vil bare få dele min frustrasjon mot NFF. Dog denne gangen gjelder det ikke oss. NFF har valgt Vålerengen IF - Strømsgodset som lørdagskamps og Tromsø - Molde som mandagskamp.

                              Er det seriøst mulig?!
                              Det eneste NFF har valgt, er vel å ha gitt bort styringen av dette til de som sitter på TV-rettighetene.

                              1. TV2 valgte Hønefoss-rbk som hovedkamp.
                              2. NRK valgte vif-SIF som lørdagskamp.
                              3. TV2 valgte Tromsø-Molde som mandagskamp.

                              TV2 er fus i alt, men det har de også betalt dyrt for, noe som NFF, Drillo og klubbene nyter godt av.
                              "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

                              Kommentar

                              • Kjell.T.Ring
                                Poll St. Ring
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Dec 2005
                                • 11796

                                #16
                                En artikkel om tilskuerflyken som legger mye av skylden på mandagskampen

                                Flere hjemme fra bortekamper

                                Si din mening
                                Del på Facebook
                                Del på Twitter

                                Både hjemme- og bortesupportere sliter med å fylle tribunene. Foto: Eirik Førde , Digitalsport



                                Færre bortetilhengere blir med favorittlaget på tur. Mange lokaloppgjør på mandager - og stor uforutsigbarhet - får skylden.

                                Publisert: 03.11.2010 kl. 10:00 , endret: 03.11.2010 kl. 10:06
                                Av: Arnfinn Mauren


                                Statistikksenter Eliteserien:
                                Glisne stolrader slår mot publikum og TV-seerne som følge av en total tilskuersvikt i eliteserien på over 20 prosent siden 2007, men den prosentvise svikten er langt større på én del av tribunene: Der bortefansen står og sitter. Bortekampene har denne sesongen fristet betydelig færre enn i fjor.
                                - Tilgjengeligheten på TV og nett har nok en stor innvirkning. Når muligheten til å se eget lag er blitt så stor som nå, bidrar nok det til at færre reiser langt for å sitte på tribunen, tror marked- og arrangementskoordinator Roy E. Haugen i Odd Grenland.
                                Overfor Aftenposten kan klubben presentere nøyaktige salgstall på bortefeltet i årets sesong - sammenlignet med fjoråret. Tallene viser at nesten halvparten av bortesupporterne har forsvunnet. I fjor samlet 15 hjemmekamper 4399 tilskuere fra bortelagene, i år har 2316 tatt turen til Skien - en by som ligger mindre enn 250 kilometer unna åtte av de andre eliteserielagene.

                                Web-TV:
                                Trend

                                Det finnes ingen offisiell statistikk over det totale antall bortetilhengere på eliteseriekampene, sammenlignet med tidligere år. Men noen klubber har eksakte tall, og eksempler fra enkelte utvalgte kamper avslører en tydelig trend:
                                • Sist helg var det 121 Brann-supportere på bortefeltet i Ålesund. Det var omtrent en tredjedel av hva Brann-tilhengerne stilte med i fjor på samme kamp.
                                • Start-tilhengerne fylte opp 420 plasser på bortefeltet under årets kamp mot Viking, halv- parten så mange som tok turen i 2007.
                                • 644 Sandefjord-tilhengere dro til Skien i fjor. I år var det bare 28 av dem på bortefeltet på Skagerak Arena.
                                Professor Hallgeir Gammelsæter ved Høgskolen i Molde tror ikke det finnes én forklaring på denne utviklingen. Men han føler seg sikker på at trenden ikke skyldes dårligere råd blant fotballtilhengerne.
                                - En mulig årsak et kan være at flere antatte toppkamper - med lag som har mange tilreisende supportere med seg - er blitt lagt til ugunstige tidspunkter. Misnøyen med dette har muligens bredt seg blant supportere, og det kan ha ført til at de som også kunne ha dratt på bortekamp blir hjemme - i en slags protest, sier Gammelsæter, som har stått bak flere forskningsrapporter om forhold innen fotballen.
                                Frustrert

                                Norsk Supporterallianse, som er et talerør for supporterklubbene i Norge, er ikke i tvil om at tilhengernes frustrasjon over mandagskamper er en av de viktigste årsakene til at det har vært færre bortetilhengere på tribunene i år. Organisasjonen mener også det er vanskelig å planlegge borteturer når TV-kampene ikke fastsettes tidligere enn det som gjøres nå.
                                - Det hjelper ikke på publikumsfremmøte å spille på mandager, sier alliansens leder Vegar Hjermundrud.
                                Supporterne hevder fredagskamper vil fungere bedre enn mandager, dersom målet er å få flere bortesupportere på disse TV-kampene.
                                I Stavanger trekkes det frem følgende illustrerende eksempel. Vikings bortekamper mot Start og mot Brann ble begge spilt på en mandag i år. Ingen av dem trakk flere enn et par-tre hundre Viking-tilhengere. - Hadde Start-kampen vært spilt på en lørdag, ville vi hatt 2000 Viking-tilhengere på tribunen, mener supporterklubbens leder Geir Inge Fiskebekk.
                                Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                Kommentar

                                • FUGlinho
                                  KFL styremedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 2454

                                  #17
                                  Nå kritiserer jeg ikke den artikkelen, men syns det er merkelig at de kan skrive en sånn artikkel uten å nevne boikotten vår med ett eneste ord!
                                  Kim
                                  Styremedlem KFL

                                  Kommentar

                                  • Serbern
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2006
                                    • 5496

                                    #18
                                    TvNorge MAX har kjøpt NRK sine rettigheter til tippeligaen neste år, og vureder å flytte lørdagskampen til fredag kveld.

                                    (VG) I kveld fotballdebuterer den nye TVNorge-kanalen MAX med å vise landskampen mot Irland. Nå har de også kjøpt NRKs rettigheter til å vise en eliteseriekamp fra hver serierunde de to neste sesongene.

                                    Kommentar

                                    • Tony
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 4737

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av Serbern
                                      TvNorge MAX har kjøpt NRK sine rettigheter til tippeligaen neste år, og vureder å flytte lørdagskampen til fredag kveld.

                                      http://www.vg.no/sport/fotball/norsk...artid=10011473
                                      Hvordan i alle dager kan lørdagskampen bli flytta til fredag? Lørdagskampen er vel bundet i avtalen som NFF har solgt?

                                      Tviler på om den blir flytta, men kjenner det er litt provoserende at dem tenker på dette. Tror ikke dem får det gjennomført da

                                      Kommentar

                                      • Emil B
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2006
                                        • 5921

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Serbern
                                        TvNorge MAX har kjøpt NRK sine rettigheter til tippeligaen neste år, og vureder å flytte lørdagskampen til fredag kveld.

                                        http://www.vg.no/sport/fotball/norsk...artid=10011473
                                        Klin til med torsdagskamp, fredagskamp, lørdagskamp, søndagskamp og mandagskamp! Er jo ikke noe som er bedre enn å spre runden litt!!!!

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎