Kanarifeltet - hvor skal vi stå?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • superbøffel
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 5611

    #41
    Opprinnelig skrevet av Superstefan
    Det kan da ikke være den stadioen de spilte på. Isåfall gjorde de noen drastiske endringer, Det er da ingen løpebane på videoen.

    BORKED
    Ser ut som Googlle har lurt HolterK.

    Her er rett stadion.

    Enøyd i de blindes dal.

    Kommentar

    • HolterKanaris
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2006
      • 1603

      #42
      Petter: Det er ingen offisiell uttalelse. Muligheten er til stede for at jeg tar feil, men flere jeg har pratet med om temaet har brakt denne opp som en klar favoritt.

      Bøffel: Løpebanen har ingenting å si for akustikken vil jeg tro. Alt den gjør er å presse supporterne lenger vekk fra banen. Tak hadde nok vært å foretrekke. Var vel mer utformingen på stadion jeg tenkte på. Man får spredd lyden utover hele stadion i og med at svingen går i en jevn bue. Også er det akkurat passe bratte tribuner. Ikke for slak og ikke for bratt.

      Husk at tak også kan telle negativt (Telenor "Arena"). Der forsvinner all lyden nettop fordi den ikke får fritt rom til å bevege seg.

      Er absolutt ingen spesialist på feltet, men føler at jeg forstår hvordan lydbølger oppfører seg. Jeg tror all bruk av vegger og tak for å sende lyden i riktig retning kan få en uheldig virkning, nettop fordi man konsentrerer lyden i én retning. Innbiller meg at en stadion, bygd med tanke på akustikk (bratte tribuner all the way around) og uten vegger, er viktigere fordi lyden vil spre seg utover hele stadion og forsterkes når den treffer de andre tribunene. Dermed vil det gi en jevn, god lydopplevelse for alle, istedenfor at man skal sende lyden i én bestemt retning.

      Kort oppsummert:
      Tak: tommel opp
      Vegger: tommel ned.
      Forklaringen på tommel ned på vegger er rett og slett at jeg trur stadioner med oval utforming er 1465% bedre enn de med rette tribuner med vegger i enden.
      ***Større baller enn vett***

      Kommentar

      • HolterKanaris
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2006
        • 1603

        #43
        Opprinnelig skrevet av superbøffel
        Ser ut som Googlle har lurt HolterK.

        Her er rett stadion.

        Har blitt delvis lurt. Jeg fant ett urgammelt bilde tror jeg. Det er samme stadion, med unntak av at de har utvidet enten banen eller tribunen og montert "lydduk" over hjemmesupporterne på bildet ditt. Man kan jo se at det er en litt provisorisk løsning, men er ganske effektivt mtp. akustikken.
        ***Større baller enn vett***

        Kommentar

        • ChriZza
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2005
          • 4265

          #44
          Men vi burde kanskje forhold eoss til hva som er realistisk for oss pr. idag? Åråsen blir ikke nytt med det første. når et nytt Åråsen bygges, kan man jo håpe de tar med fansens betraktninger i forhold til lyd.

          Pr. Idag står KFL på langsiden, der vi har kriget oss frem til et ståfelt. Sjansene for å få flytta over feltet til RB (Hvor lyden er enda dårligere og plassen er fylt opp med seter) vil jeg nok anse som temmelig minimal.

          som tidligere nevnt, ville den beste løsningen (med mindre vi fikk fjernet rklameplakatene) vært en lydduk. Men denne ksoter igjen penger. Mye penger. Penger vi ikke har.

          Kommentar

          • superbøffel
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 5611

            #45
            Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
            Petter: Det er ingen offisiell uttalelse. Muligheten er til stede for at jeg tar feil, men flere jeg har pratet med om temaet har brakt denne opp som en klar favoritt.
            Petter har pratet med meg og jeg er uenig. Derfor tar du feil... Blæh...

            Bøffel: Løpebanen har ingenting å si for akustikken vil jeg tro. Alt den gjør er å presse supporterne lenger vekk fra banen. Tak hadde nok vært å foretrekke. Var vel mer utformingen på stadion jeg tenkte på. Man får spredd lyden utover hele stadion i og med at svingen går i en jevn bue. Også er det akkurat passe bratte tribuner. Ikke for slak og ikke for bratt.
            Så det spiller ingen rolle hvor langt unna banen du står? Hæh-knapp nuh!

            Er absolutt ingen spesialist på feltet, men føler at jeg forstår hvordan lydbølger oppfører seg. Jeg tror all bruk av vegger og tak for å sende lyden i riktig retning kan få en uheldig virkning, nettop fordi man konsentrerer lyden i én retning. Innbiller meg at en stadion, bygd med tanke på akustikk (bratte tribuner all the way around) og uten vegger, er viktigere fordi lyden vil spre seg utover hele stadion og forsterkes når den treffer de andre tribunene. Dermed vil det gi en jevn, god lydopplevelse for alle, istedenfor at man skal sende lyden i én bestemt retning.
            KFL: Først i Norge på 360-graders synging.
            Enøyd i de blindes dal.

            Kommentar

            • superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

              #46
              Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
              Har blitt delvis lurt. Jeg fant ett urgammelt bilde tror jeg. Det er samme stadion, med unntak av at de har utvidet enten banen eller tribunen og montert "lydduk" over hjemmesupporterne på bildet ditt. Man kan jo se at det er en litt provisorisk løsning, men er ganske effektivt mtp. akustikken.
              Duktak her en levetid på ca 20 år i Norge (som på Briskeby). Jeg vil tro det varer lenger i et mildere klima som Istanbul. Ikke utpreget provisorisk med andre ord.
              Enøyd i de blindes dal.

              Kommentar

              • HolterKanaris
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2006
                • 1603

                #47
                Opprinnelig skrevet av superbøffel
                Duktak her en levetid på ca 20 år i Norge (som på Briskeby). Jeg vil tro det varer lenger i et mildere klima som Istanbul. Ikke utpreget provisorisk med andre ord.
                Provisorisk var ikke ordet jeg lette etter :P Tror dette taket har dobbel funksjon. Det er vel en spesialduk laget for å spre lydbølger, men fungerer her også som beskyttelse mot regn. Briskebytaket er vel bare "vanlig" duktak uten noen spesiell akustisk egenskap?

                Fjerne reklameskiltene og montert lydduk på feltet hadde vært konge!

                Som Chrizza nevner så håper jeg vi kommer til å kjempe hardt for å få optimal plassering på ny stadion (hvis/når den kommer). I mine øyne er dette midt på en middels bratt kortside med lydduk i taket. Da vil spillere og bortesupportere høre mest lyd. Og det er vel strengt tatt de som betyr noe? Ikke kaffesipperne på SS
                ***Større baller enn vett***

                Kommentar

                • veiron
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 6267

                  #48
                  Opprinnelig skrevet av ChriZza
                  som tidligere nevnt, ville den beste løsningen (med mindre vi fikk fjernet rklameplakatene) vært en lydduk. Men denne ksoter igjen penger. Mye penger. Penger vi ikke har.
                  Hvor dyrt snakker vi om?? For dyrt for kronerulling?

                  Kommentar

                  • Tony
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 4737

                    #49
                    Opprinnelig skrevet av veiron
                    Hvor dyrt snakker vi om?? For dyrt for kronerulling?
                    Rundt 6 sifra

                    Kommentar

                    • veiron
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 6267

                      #50
                      Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                      Som Chrizza nevner så håper jeg vi kommer til å kjempe hardt for å få optimal plassering på ny stadion
                      Og bortesupportertribunen kan gjerne gjøres kjip med tanke på synging

                      Kommentar

                      • HolterKanaris
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2006
                        • 1603

                        #51
                        Opprinnelig skrevet av veiron
                        Og bortesupportertribunen kan gjerne gjøres kjip med tanke på synging
                        De kan få en lydtett vegg av pleksiglass eller lignende foran seg. Vinn vinn situasjon. De får sett kampen og vi slipper å høre no fra dem. De kan få en mikk eller no sånt så man hører dem på tv da
                        ***Større baller enn vett***

                        Kommentar

                        • Leif A
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 3962

                          #52
                          Opprinnelig skrevet av veiron
                          Og bortesupportertribunen kan gjerne gjøres kjip med tanke på synging
                          Enveis-speil. Så kan de se kampen, uten at vi behøver å se dem.
                          Knurr...

                          Kommentar

                          • Macho-Morten
                            Ikke KFL-styremedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2005
                            • 2687

                            #53
                            Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                            Hjemmesupporterne står vel i nærmeste sving hvis jeg ikke tar helt feil.
                            Du tar litt feil. Hjemmesupporterne er over hele stadion, men hovedfeltet er midt på langsida på venstre hånd i bildet - under tak og med vegg bak seg.

                            Off topic: Besiktas er rotter!

                            Kommentar

                            • Uwes disippel
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2006
                              • 6039

                              #54
                              Opprinnelig skrevet av Macho-Morten
                              Du tar litt feil. Hjemmesupporterne er over hele stadion, men hovedfeltet er midt på langsida på venstre hånd i bildet - under tak og med vegg bak seg.

                              Off topic: Besiktas er rotter!
                              Vanligvis ville jeg kalt deg "jævla tyrkofil", men digger av en eller annen grunn engasjementet ditt...

                              Kommentar

                              • FUGlinho
                                KFL styremedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 2454

                                #55
                                Så partizan-arsenal for noen uker siden, og de skapte jo et sinnsykt liv, uten tak!

                                Opprinnelig skrevet av Macho-Morten
                                Du tar litt feil. Hjemmesupporterne er over hele stadion, men hovedfeltet er midt på langsida på venstre hånd i bildet - under tak og med vegg bak seg.
                                De som stod på høyreside på nedre del av feltet vi var på var ikke så ille de heller. Og selv om de stod under tak, så var det taket jævla høyt over dem

                                Så mitt poeng er at det med tak ikke nødvendigvis har så sinnsykt mye å si, hvis man bare er mange nok på feltet, og mange nok som synger. Det har vi bevist før.

                                Opprinnelig skrevet av Macho-Morten
                                Off topic: Besiktas er rotter!
                                BlowJob Klubb Suger
                                Kim
                                Styremedlem KFL

                                Kommentar

                                • krisruds
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • May 2005
                                  • 839

                                  #56


                                  Jeg har merket av 3 steder med svarte merker.

                                  Siden folk sier at det ikke er vegger på RB, derfor er det et dårlig sted å stå.

                                  - Hvis man ser på bilde, så er det jo vegg tett inntil på høyre siden, samt at man har den murklossen på den andre siden.
                                  - Ja hvis man står helt øvert til venstre så har man ikke vegg, men det vil være helt minimalt med lyd som vil "trekke" ut der. Hvis noen synes det er dumt, så koster det neste ikke noe for en presenning eller lignende for å dekke til den firekanten . F.eks en stor KFL/UFC banner.

                                  - At man ikke har vegg tett inntil ryggen, ser heller ikke på det som noe problem, siden lyden går den veien vi synger. Noe vi gjør 98% av tiden MOT banen.

                                  - Det var også snakk om at forsangerne ikke hadde noen bra sted å stå. Hvorfor ikke lage en "kurv" eller et "platou" litt oppe i stolpene? Det er to stolper som er perfekt plassert for en forsanger på hver sin side av midten.
                                  -Hvis vi flytter til RB så har vi også GODE muligheter til vårt egne PA-anlegg, f.eks 1 høyttaler i hver stolpe.

                                  RB er nok ikke det beste stedet man kan være for å SE en fotballkamp, men bortsett ifra Legea svingen, så tror jeg nok det er den beste plassen vi kan få på Åråsen. Tror dette vil gjøre det mye mye lettere for Tifo.

                                  Ja, RB her heller ikke så bratt som man kunne ønske, men tror ikke det vil by på store problemer.

                                  Der vi står idag har vi 20 rader, på RB er det 15. Men med 15 rader så kanskje det blir 15 rader der hvor det syngende pasienter og ikke sånn det er idag, med 15 syngende og 5 unna sluntre.
                                  krisruds medlem av KFL siden 1996


                                  OI OI OI nå har vi det morro :)

                                  BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.

                                  Kommentar

                                  • Skinke
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2007
                                    • 3914

                                    #57
                                    Den er bare ikke bratt nok deesverre. Om det noen gang skulle bli ett alternativ(som det 98% ikke blir) å flytte seg på åråsen er diadora tribunen en langt bedre alternativ.
                                    Daukjøtt Felt C

                                    Kommentar

                                    • Mauer
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Aug 2007
                                      • 270

                                      #58
                                      Det er ihvertfall trist at klanen synger høyere enn oss 9 av 10 oppgjør på Åråsen... Det har ikke noe med resultatet og gjøre heller! Vi må bare face det at diadora er en mer ideel plass å synge fra enn der nåværende KFL-feltet er! Og av den grunn klarer klanen omtrent hvert år å synge høyrere og høres bedre enn oss! Jeg er åpen for RB, men jeg får nok fort noen tomler ned på dette innlegget desverre...

                                      Kommentar

                                      • glasgow
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jan 2007
                                        • 1251

                                        #59
                                        Opprinnelig skrevet av krisruds



                                        - Det var også snakk om at forsangerne ikke hadde noen bra sted å stå. Hvorfor ikke lage en "kurv" eller et "platou" litt oppe i stolpene? Det er to stolper som er perfekt plassert for en forsanger på hver sin side av midten.
                                        .
                                        Kanarifugl i bur

                                        Kommentar

                                        • King_Raymond
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 4987

                                          #60
                                          Opprinnelig skrevet av krisruds


                                          Jeg har merket av 3 steder med svarte merker.

                                          Siden folk sier at det ikke er vegger på RB, derfor er det et dårlig sted å stå.

                                          - Hvis man ser på bilde, så er det jo vegg tett inntil på høyre siden, samt at man har den murklossen på den andre siden.
                                          - Ja hvis man står helt øvert til venstre så har man ikke vegg, men det vil være helt minimalt med lyd som vil "trekke" ut der. Hvis noen synes det er dumt, så koster det neste ikke noe for en presenning eller lignende for å dekke til den firekanten . F.eks en stor KFL/UFC banner.

                                          - At man ikke har vegg tett inntil ryggen, ser heller ikke på det som noe problem, siden lyden går den veien vi synger. Noe vi gjør 98% av tiden MOT banen.

                                          - Det var også snakk om at forsangerne ikke hadde noen bra sted å stå. Hvorfor ikke lage en "kurv" eller et "platou" litt oppe i stolpene? Det er to stolper som er perfekt plassert for en forsanger på hver sin side av midten.
                                          -Hvis vi flytter til RB så har vi også GODE muligheter til vårt egne PA-anlegg, f.eks 1 høyttaler i hver stolpe.

                                          RB er nok ikke det beste stedet man kan være for å SE en fotballkamp, men bortsett ifra Legea svingen, så tror jeg nok det er den beste plassen vi kan få på Åråsen. Tror dette vil gjøre det mye mye lettere for Tifo.

                                          Ja, RB her heller ikke så bratt som man kunne ønske, men tror ikke det vil by på store problemer.

                                          Der vi står idag har vi 20 rader, på RB er det 15. Men med 15 rader så kanskje det blir 15 rader der hvor det syngende pasienter og ikke sånn det er idag, med 15 syngende og 5 unna sluntre.
                                          Da ser vi det bildet på 2 helt forskjellige måter.

                                          Du har beskrevet det du ser, jeg ser et felt som ikke er bratt nok, det er for avlangt i tillegg kommer lyden til å forsvinne alle veier. Vi i UFC stod der i 2006 og var rundt 70 mann på det meste og det var jævlig tungt å synge der og man fikk ikke til noe trøkk. Når man står 70 mann på feltet å synger så blir det et helt annet trykk.

                                          Feltet vi har nå er dårligere enn Diadora tribunen og det er grunnen til at Klanen stort sett vinner tribunekampen på Åråsen, men hvis vi flytter oss til RB tribunen så kommer vi til å tape tribunekampen langt oftere enn det vi gjør nå.
                                          Ultras Felt C Lillestrøm

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎