Ja til levende tribunekultur - nei til vold og unødig provosering

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • dIsTurBeD
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2004
    • 668

    #41
    Opprinnelig skrevet av e.d
    Det som er det relevante her er hva faktisk folk gjør. Ikke hva andre tillegger dem av intensjoner.
    Enig i dette...

    Opprinnelig skrevet av e.d
    3. supportere som er voldsutøvere eller er potensielle voldsutøvere.
    ...men her er gjør du akkurat det du sier man ikke skal gjøre. En potensiell voldsutøver er fremdeles ingen voldsutøver før han faktisk har utøvet vold.

    Kommentar

    • e.d
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2005
      • 688

      #42
      Opprinnelig skrevet av dIsTurBeD
      Enig i dette...



      ...men her er gjør du akkurat det du sier man ikke skal gjøre. En potensiell voldsutøver er fremdeles ingen voldsutøver før han faktisk har utøvet vold.
      Du har rett i det, og det er hele poenget mitt at man skal unngå dette i forhold til casuals. Og ikke stemple dem å karakterisere dem med negative merkelapper og unngå å se på dem som potensielle voldsutøvere. Jeg tenkte mere i forhold til dem som nettopp konkret planlegger eller forbereder voldshandlinger, men uten at de har utført selve voldshandlingen. Disse ser jeg på som potensielle voldsutøvere.
      synging, mentalitet - Kanari-Fansen

      Kommentar

      • Emil B
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2006
        • 5921

        #43
        Er veldig mye synsing ute å går her nå, hvorfor lage problemer ut av noe som ikke har skjedd??

        Kommentar

        • Siggen
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Aug 2004
          • 656

          #44
          Opprinnelig skrevet av VK
          Er veldig mye synsing ute å går her nå, hvorfor lage problemer ut av noe som ikke har skjedd??
          Det kalles preventivt arbeid...
          ----------------------------------------------------------------------------
          Sometimes I drink a glass of water. Just to surprise my liver...
          ----------------------------------------------------------------------------

          Kommentar

          • ON
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2004
            • 3639

            #45
            Er vel strengt talt politiet, og ikke vår jobb å drive med forebyggende/prevantivt arbeid. Vi er her for å støtte Lillestrøm, ikke for å håndheve norges lover.

            Kommentar

            • heidar
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2004
              • 2121

              #46
              At det i det hele tatt kan bli en så lang diskusjon om noe så enkelt som å si: "Nei til vold", syns jeg er skremmende...
              En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

              Endelig er mørketida over.

              Kommentar

              • Siggen
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2004
                • 656

                #47
                Opprinnelig skrevet av Nordby
                Er vel strengt talt politiet, og ikke vår jobb å drive med forebyggende/prevantivt arbeid. Vi er her for å støtte Lillestrøm, ikke for å håndheve norges lover.
                Med den respekten enkelte her har for politiet tror jeg ikke at det skader om vi driver med litt forebyggende oss i mellom.
                ----------------------------------------------------------------------------
                Sometimes I drink a glass of water. Just to surprise my liver...
                ----------------------------------------------------------------------------

                Kommentar

                • RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

                  #48
                  Opprinnelig skrevet av heidar
                  At det i det hele tatt kan bli en så lang diskusjon om noe så enkelt som å si: "Nei til vold", syns jeg er skremmende...
                  Ja, skremmende - og for meg fullstendig uforståelig. Kanarifansen har, og skal ha, stor takhøyde for ulikheter. Det vi har til felles er følelsene for fugla. Men "Nei til vold" må vi da vel for fan alle kunne enes om!

                  Kommentar

                  • Petter Ø
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2004
                    • 3008

                    #49
                    Jeg er imot fotballrelatert vold,
                    imot at folk i drakt raver rundt kanon på kampdag, kommer i hångemeng i storgata og spyr på bussen på vei hjem,
                    imot grov sjikanering av motstandere(blandt annet rasisme og homohets),
                    imot kasting av glass på puben.
                    Pissing på pubhjørner kan jeg til nød skjønne, må man så må man

                    Hvis det kommer innslag i media om lsk supportere som avtaler å sloss med en likesinnet gruppe med motstandersupportere(Likt det innslaget som var med start og branncasuals), så kommer jeg til å bli like flau som hvis folket hadde møtt opp med rosa vg-capser og klappere på feltet.

                    Bare så det er sagt så ser jeg ikke poenget med folk som sloss på lørdagskvelden i storgata over bagateller heller. Enten bør man ha en jævlig god grunn eller så kan man finne seg en ring.
                    Petter Ø - Kreativ Kanaris
                    http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                    Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                    Kommentar

                    • ChriZza
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 4265

                      #50
                      Opprinnelig skrevet av Nr.10
                      Jeg får vinkle det på en litt annen måte da. Når folk i knarifansen forteller gamle historier om da de var med å bokse mot Apeberget på 80/90-tallet. Har du/dere mer respekt for de, enn du har for dagens slosskjemper?
                      De dro jo klubben ned i søla de også..
                      Dro er ordet ja. Drar er noe annet. Dette var før min fartstid i fansen, og fansen har vokst enormt siden den gang.
                      Hadde de holdt på slik idag hadde jeg absolutt reagert negativt på det.

                      Opprinnelig skrevet av FC Lillestrøm
                      Har vel ikke blitt drivet noen heksjakt på disse klovnene som faktisk bidrar til å sette klubben i et dårlig lys, i motsettning til noen potenseille cæsjuals som aldri har gjort noe som helst for å trekke klubben ned i søla..
                      Heksejakten er vel egentlig bedrevet mot muligens casuals. De fleste burde vel ha fått med seg at UFC ikke er casuals innen nå, men UFC tror jo med en gang det hintes om casuals at dette er rettet mot dem.
                      Mange her som er ute etter å provosere dem virker det som, men er faktisk ikke alltid det er dem (dere ja..) det er snakk om..

                      Opprinnelig skrevet av Felt C
                      Hvordan ser du på folk som raver kanon rundt på kamper,spyr,sjikanerer motstandere,kaster glass,stjæler på bensinstasjoner,pisser på pubhjørner eller havner i håndgemeng i storgata for den saks skyld?

                      La meg legge til at de tenkte personene er "vanlige" supportere i drakt.

                      Er disse også tapere som drar DIN klubb ned i søla?
                      Dette går vel under "unødig provosering" og jeg mener selvsagt dette bør unngås også.

                      Regner med at flere enn meg er møkk lei debatten.
                      Vil og foreslå at folk holder seg saklige og unngår personhets for virker som om det er lett å krysse grensen her....

                      Kommentar

                      • Stone
                        Seniormedlem
                        Forumonanist
                        • Sep 2006
                        • 225

                        #51
                        Jeg skjønner fortsatt ikke at folk ikke bare kan si NEI og være enige i at fotballrelatert vold ikke skal finne sted.
                        Det virker veldig vanskelig for enkelte her inne dessverre, så da har vi tydeligvis noe å jobbe med framover...

                        Kommentar

                        • ON
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3639

                          #52
                          Fordi jeg mener at akkurat det at det skjer ofte at de går på andre skal de ikke ha på seg. Folk er ute på heksejakt generellt mot casuals, er ikke grense for hva man finner på de. Selvom casuals er negativt, så behøver man ikke å konsekvent LETE etter flere negative sider.

                          Kommentar

                          • skotten
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 1794

                            #53
                            Har du hørt om begrepet NULLTOLERANSE??? Hva er ofte og hva er sjelden? Spiller ingen rolle!!! Vi snakker om en kultur som aldri må få spre seg videre!!! Og så sitter det noen inne på forumet som hevder de er mot denne kulturen, som i samme moment ikke klarer å ta avstand og skal begynne å definere hva som er ofte og sjelden... Hvis du virkelig er i mot casualskulturen, er du ingen stor taktiker...

                            Kommentar

                            • ON
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2004
                              • 3639

                              #54
                              Opprinnelig skrevet av skotten
                              Har du hørt om begrepet NULLTOLERANSE??? Hva er ofte og hva er sjelden? Spiller ingen rolle!!! Vi snakker om en kultur som aldri må få spre seg videre!!! Og så sitter det noen inne på forumet som hevder de er mot denne kulturen, som i samme moment ikke klarer å ta avstand og skal begynne å definere hva som er ofte og sjelden... Hvis du virkelig er i mot casualskulturen, er du ingen stor taktiker...
                              Man må få ha ulike tanker om ting Skotten. Jeg er imot Casuals, men samtidig tror jeg man må klare å se det fra deres egen side for å få noe ut av det. Da vil de ikke føle seg så "spesielle". Vil tro at når folk konsekvent begynner å bruke "degenererte tapere" osv, så vil det mest sannsynlig bare bidra til at miljøet øker.

                              Dårlig eksempel men vis naboen din hadde gått rundt å slengt dritt til deg hver gang han så deg, så ville det bare bidratt til at du hadde mislikt han enda mer, eller hva? Og dermed tatt enda større motstand fra han.

                              Forøvrig er det ikke nødvendig å bruke tre spørsmålstegn.

                              Forøvrig er dette siste innlegg fra meg i denne "debatten". Gidder ikke å bruke min tid på folk som konsekvent nekter å se flere sider av en sak.

                              Kommentar

                              • skotten
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 1794

                                #55
                                Opprinnelig skrevet av Nordby
                                Man må få ha ulike tanker om ting Skotten. Jeg er imot Casuals, men samtidig tror jeg man må klare å se det fra deres egen side for å få noe ut av det. Da vil de ikke føle seg så "spesielle". Vil tro at når folk konsekvent begynner å bruke "degenererte tapere" osv, så vil det mest sannsynlig bare bidra til at miljøet øker.

                                Dårlig eksempel men vis naboen din hadde gått rundt å slengt dritt til deg hver gang han så deg, så ville det bare bidratt til at du hadde mislikt han enda mer, eller hva? Og dermed tatt enda større motstand fra han.

                                Forøvrig er det ikke nødvendig å bruke tre spørsmålstegn.

                                Forøvrig er dette siste innlegg fra meg i denne "debatten". Gidder ikke å bruke min tid på folk som konsekvent nekter å se flere sider av en sak.
                                Selvsagt kan det være nyttig å prøve å sette seg inn i hodet på enkeltindividene og hva slags roller de har i en gruppe, der er vi enige. Men å gjøre noe som helst annet enn å fordømme hva disse gjør når de opptrer i gruppe er og blir femten kuler i egen fot...

                                Syns eksemplet ditt var godt jeg, men om jeg misliker naboen min så markerer jeg det likevel ikke med vold.

                                Skal prøve å slutte med tre spørsmålstegn, som jeg innrømmer er et billig retorikertriks på et skriftlig forum

                                Kommentar

                                • RoyVaadal
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2004
                                  • 4055

                                  #56
                                  Opprinnelig skrevet av Nordby
                                  Vil tro at når folk konsekvent begynner å bruke "degenererte tapere" osv, så vil det mest sannsynlig bare bidra til at miljøet øker.
                                  Tja. Veldig vanskelig å si noe sikkert om dette, men at rekrutteringen blir større jo mer negativ merkelapp en setter på en gruppe, det har jeg litt vanskelig for å forstå. Hvilket miljø vil du helst være med i? Et som stadig omtales som:
                                  • tapere,
                                  • degenererte tapere,
                                  • casuals,
                                  • pent kledde,
                                  • voldspøbler,
                                  • firma, eller
                                  • dansere?
                                  RoyVaadal.

                                  Kommentar

                                  • RoyVaadal
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2004
                                    • 4055

                                    #57
                                    Moderatormelding:

                                    Det er slettet flere titalls innlegg etter pålegg fra KFL-styret som ønsker meget streng moderering i tråden.

                                    Avsporinger tillates ikke. Innlegg som inneholder fraser av typen: "det er det dummeste jeg noensinne har lest", "din løk", eller "ta deg en bolle" tillates ikke selv om resten av innlegget har mye fornuftig i seg.
                                    Last edited by RoyVaadal; 02.10.2007, 09:27.
                                    RoyVaadal.

                                    Kommentar

                                    • junior
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jan 2006
                                      • 492

                                      #58
                                      Opprinnelig skrevet av Siggen
                                      Med den respekten enkelte her har for politiet tror jeg ikke at det skader om vi driver med litt forebyggende oss i mellom.
                                      Enig med Siggen.
                                      Selvjustis som det kalles.
                                      En diskusjon om hva vi godtar i kfl er helt på sin plass.
                                      Flott at flertallet av KFL viser hva de mener om casuals''kulturen''.
                                      ------- Forza Fugla! -------

                                      Kommentar

                                      Working...