Den unødvendige Fenerbahce-tråden

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Macho-Morten
    Ikke KFL-styremedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 2687

    PER ARNE! Who are ya, who are ya, who are ya?

    Edit: Linja over ble skrevet i pausen av cupkvartfinalens første oppgjør mellom Fener og Bursaspor på stillinga 3-0. Andre omgang ble et stort antiklimaks der Bursa febrilsk prøvde å redusere, men til ingen nytte. Begge lagene hadde et par sjanser, noen store, men uten tellende resultat. Dermed skal det et mirakel til om krokodillene skal slå ut kanarifugla i år, gitt. Tough luck!

    Målene kom ved Andre Santos, Diego Lugano og Semih Sentürk.
    Last edited by Macho-Morten; 04.02.2010, 21:05. Begrunnelse: mora di

    Kommentar

    • Macho-Morten
      Ikke KFL-styremedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 2687

      Jeg ytret visst seierstalen neeeesten for tidlig - det skulle nemlig spilles en returkamp i Bursa også.

      2-0 til krokkodillene ved pause ble til 3-0 etter ti minutter av andre omgang, og de hadde Fener i kne i nærmere 90 minutter. Blant annet fikk de annullert en Sercan-scoring for offside (korrekt) og ble snytt for en straffe (ukorrekt) da Deniz Baris' venstrehånd søkte ball i boks, begge deler på stillinga 3-0.

      Det ble lagt til to minutter. Etter 1:40 scora Daniel Güiza på en av Fuglas få sjanser

      Galatasaray ut på bortemål dagen før, så semifinalene blir Fenerbahce - Manisaspor og Trabzonspor - Antalyaspor. Nå må det da for ¤/&¤@ bli et cupmesterskap! Fener har jo nesten færre cupgull enn de norske Fugla, så det er på høy tid.

      Ellers ble det en liten snublings i serien i hælja, da de kun greide 1-1 hjemme mot Diyarbakirspor. Andre Santos redda poenget på overtid i en skuffende affære. Heldigvis tok Kayserispor poeng fra Galatasaray, så det ene poenget gjelder fortsatt, det.

      Høydepunkter fra kveldens høydramatiske kvartfinale

      Og her er høydepunktene fra søndag. Fantastisk scoring av gjestene etter 2:30!

      Last edited by Macho-Morten; 13.02.2010, 15:14.

      Kommentar

      • Macho-Morten
        Ikke KFL-styremedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 2687

        Sist runde var en som startet ypperlig, men som endte opp som en krysning av Svett-Pers rævsnerk og fylt paprika:

        Lørdag røk både Kayserispor og ikke minst Besiktas på overraskende tap, noe som ga de andre topplagene en gyllen mulighet til å stikke av i toppen. Galatasaray grep den ettersom de skulle møte Ankaraspor, som er strøket og følgelig taper alle kampene sine 3-0. Fenerbahce, derimot...

        Jeg spådde på forhånd poengtap mot Manisaspor (helt sant, bare sjekk VGD og When Saturday Comes!), og fikk dessverre rett. Til tross for å ha dominert hele første omgang, hadde Fugla bare 1-1 til pause da Manisa scora på sin første mulighet i kampen etter ca. 40 minutter. Cristian Baroni hadde gitt Fener en tidlig ledelse etter et nydelig angrep. Målgivandes? Stjerneskuddet Özer Hurmaci, i tett samarbeid med halvguden Alex.

        Andre omgang ble en light-versjon av første, der Fener styrte spillet og man egentlig bare venta på at avgjørelsen skulle falle. Dog merka forsvaret godt fraværet av Diego Lugano, og Manisa fikk noen enkle og store sjanser fra tid til annen. En av disse kom etter at dommer hadde signalisert hele 7 tilleggsminutter (det høres ut som den tyrkiske utgaven av Fergie-time, men faktum er at det var utrolig mange avbrekk i spillet, hovedsakelig som følge av at Manisa lot som om de var skadet), og hjemmelaget gikk sensasjonelt opp i 2-1 etter 92 minutter. Veldig 2008/09-preget utvikling, som ble etterfulgt av en veldig lite 2008/09-preget utvikling, nemlig at Gökhan Ünal scora sitt første i gulblått etter 96!

        Kampen endte altså 2-2, og Galatasaray leder nå serien med et poeng. Bursaspor og Trabzonspor spilte 1-1 mandag, og Bursa ligger dermed fortsatt farlig an!

        Höydepunkter:



        I morra drar FUGlinho, jeg og en guling til Brüssel før vi farer til Lille sammen med belgisktyrkiske Fener-fans på torsdag. Lage, lage, lage helvete!
        Last edited by Macho-Morten; 16.02.2010, 17:50.

        Kommentar

        • FUGlinho
          KFL styremedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 2454

          Etter at BJK og GS spilte uavgjort mot hverandre igår hadde Tyrkerfugla en gyllen mulighet til å gjenta tabelltoppen med seier over Bursaspor. Men på typisk Fugla vis klarte de selvfølgelig å rote til hele greia. Det som virka som en trygg 2-0 ledelse etter drøye 20 minutter endte med 3-2 tap på overtid.

          Nedturen starta da Bilica Johansen, på stillingen 2-1, flyr inn med en høy fot og lager indirekte frispark i eget felt, helt på hjørne av 16 omtrent. En fener spiller løper mot ballen i det frisparket blir tatt, og ballen går via han og over keeper og i lengste hjørne. På overtid så er Fener i angrep, mister ballen og plutselig er Bursa 3 stk mot 1 stakkarslig Fenerforsvarer dermed var det gjort.

          Fener lever litt farlig nå, Bursa Johansen er kun 2 poeng bak med 1 match mindre spilt..

          Tabellen:
          1.GALATASARAY A.Ş. 22 14 5 3 43 23 20 47
          2.FENERBAHÇE
          22 14 3 5 44 25 19 45
          3.BURSASPOR
          21 13 4 4 41 21 20 43
          4.KAYSERİSPOR
          22 12 6 4 33 15 18 42
          5.BEŞİKTAŞ A.Ş.
          21 11 6 4 26 14 12 39
          6.TRABZONSPOR A.Ş.
          22 11 5 6 39 24 15 38

          Her er ene scoringa til Bursa (eneste som jeg finner på tuben fra matchen så langt)
          Last edited by FUGlinho; 22.02.2010, 23:26. Begrunnelse: Johansen
          Kim
          Styremedlem KFL

          Kommentar

          • FUGlinho
            KFL styremedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 2454

            Faen ass. Gidder ikke oppdatere så mye nå.

            Tapte 2-1 borte mot det kommunale laget IBB. Bursasport vant 3-0 i sin kamp. Fenerbahce er dermed på 3.plass, ser virkelig ikke lyst ut nå!
            Kim
            Styremedlem KFL

            Kommentar

            • Macho-Morten
              Ikke KFL-styremedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 2687

              Takk til FUG som har giddi å holde tråden oppdatert mens jeg har deppa!

              Nominasjon til gårsdagens idioter - hjemmefansen i Diyarbakirspor - Bursaspor. Som ivrige lesere husker, har jeg omtalt DB-folket i mindre flatterende ordelag tidligere denne sesongen, men nå toppa dem hele dritten. Spesielt "imponerende" når det ikke var noen bortesupportere på stadion:



              Kampen ble naturligvis stoppa etter dette, og det spekuleres i om TFF vil gi Bursa seieren. Fenerbahce skal på sin side snu den dårlige trenden om en times tid, da de tar imot middelhavsfareren Antalyaspor på Sükrü Saracoglu.

              Kommentar

              • Macho-Morten
                Ikke KFL-styremedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2005
                • 2687

                Yay!
                Et formsterkt, eller i det minste uberegnelig, Antalyaspor gjorde en grei figur i Kadiköy, men det endte med fugleseier 1-0 etter at Andre Santos golla etter 37 minutter. Fullt fortjent seier der Fener hadde full kontroll, men sleit med å komme til de store sjansene. Seieren kunne likevel vært større, men i dag var det kun tre poeng som gjaldt.

                En meget skeiv og uhyre jevn tabell før Eskisehirspor - Galatasaray i morgen:

                1. Galatasaray 23 kamper, 50 poeng
                2. Fenerbahce 24 kamper, 48 poeng
                3. Bursaspor 22 kamper, 46 poeng
                4. Besiktas 23 kamper, 45 poeng

                Kayserispor og Trabzonspor ligger og vaker baki her, men er i øyeblikket ikke noen trussel i gullkampen.

                Kommentar

                • Macho-Morten
                  Ikke KFL-styremedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2005
                  • 2687

                  Opprinnelig skrevet av Macho-Morten
                  Eskisehirspor - Galatasaray i morgen
                  ...ooooog vi spammer: EsEs gjorde som jeg hadde et ørlite håp om, og beseira Galatasaray i kveld med 2-1! Da er det bare to poeng opp igjen. Tommel opp.

                  Kommentar

                  • Macho-Morten
                    Ikke KFL-styremedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 2687

                    Jaja, siden det gamlenye forumet ikke er oppe ennå, skal jeg ikke holde dere på pinebenken lenger.

                    Det er status quo i toppen etter hælja som var. Fenerbahce og Bursaspor vant begge 2-0 hjemme, mot henholdsvis Eskisehirspor og Kayserispor. Alex og Özer putta for Fugla. Galatasaray vant 1-0 borte mot kommunen, og ser ut til å ha stø kurs mot 3. plassen. Ja, for det er nå avgjort at Bursa og Fener kniper de to øverste plassene!

                    Med to runder igjen leder Fenerbahce med ett poeng på Bursa. Men i praksis er Fener to poeng bak, med en kamp mer å spille. Bursa skulle nemlig møtt Ankaraspor til hælja, men de er degradert og alle kampene deres settes til 0-3-tap. Dermed må Fenerbahce slå Ankaragücü borte på søndag for å kunne avgjøre på egenhånd i siste runde. Gjør de ikke det, må de av alle ting ha hjelp av Besiktas!

                    Turkcell Süper Lig - iskalde grøss.

                    Kommentar

                    • bjarmann
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 2886

                      Fener røyk vel i cupfinalen igår?
                      I år så tar vi alt

                      Kommentar

                      • Macho-Morten
                        Ikke KFL-styremedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 2687

                        Jepp... og det på ytterst mistenkelig vis!

                        Tillat meg å utbrodere:
                        Kampen var en parodi. Fenerbahce så ut som om de spilte en treningskamp, mens Trabzon spilte for livet. Jeg tror ikke jeg går for langt om jeg sier at Trabzonspor må ha hatt nærmere 80% ballbesittelse i første omgang. Det hører også med til historien at tredjemålet deres er en gavepakke fra ligaens aller beste stopper, Diego Lugano.

                        Hvor denne skepsisen kommer fra? Vel: I siste serierunde, som vil avgjøre hvor tittelen går, møtes disse lagene på nytt. Det ble hviska om avtalt spill før finalen, og det er vel ikke færre som prater om det nå som de har sett hvordan kampen foregikk. Bli ikke overraska om Fener får overraskende lett match i ligakampen! (PS: Jeg kommer til å være der)

                        Kommentar

                        • Macho-Morten
                          Ikke KFL-styremedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 2687

                          Kjapp oppdatering fra Casa de Kanaryalar:

                          Vi ankom Ankara med nattoget tidlig søndag morgen, ganske nøyaktig 12 timer før kampstart. Tre mann med to kampbilletter, ettersom de 1064 billettene til bortefeltet ble utsolgt på under fem minutter (vår venn Mehmet hadde vært blant de første som bestilte, men kunne bare bestille to pr. konto. Da han umiddelbart etter bestilling logget inn med en annen konto, var de borte). I tillegg til at ikke alle hadde kampbillett, hadde vi driti i snutens råd om å reise samla, og kom som skyteskiver. Riktignok med juletreeffektene i sekken, men likevel.

                          Etter frokost kom vi på den lyse ideen å sjekke ut stadion, og fem minutter etter dette hadde vi den tredje billetten i boks. En luring kom bort og sa han kunne selge oss en for 200 lira (drøye 800 spenn). Nei, sa vi, og fikk den for 150. Booyah! Så møtte vi en kompis av Mehmet, gjorde byen og stakk inn til stadion drøye to timer før avspark.

                          Etter å ha slengt fra oss sekken på stasjonen og gjemt draktene godt under gensere o.l., gikk vi feil og måtte rundt hele stadion for å finne borteinngangen. Nervene var i høyspenn da vi møtte på horder på horder av hjemmefans, med eller uten Bursaspor-effekter. Kim mente han følte en del stikkende blikk, til tross for at Fener-effektene var godt skjult. Ankaragücü er et lag som
                          a) kommer fra Ankara, der man har gjort sport i å hate alt som har med Istanbul å gjøre,
                          b) hater Fenerbahce, og
                          c) har tette bånd med gullutfordrer Bursaspor.
                          Derfor var snuteoppmøtet massivt og det samme var Bursa-skjerfene.

                          Etter runden kom vi omsider fram til helsjekk (vi måtte tilogmed ta av oss skoene, så de kunne se at vi ikke hadde lightere) og inngangen. Den ene snuten digga at vi hadde kommet fra Norge, men de fleste av dem rynka på nesa over at vi holdt med Fenerbahce. Oh well. Kamp! Kampen var viktig som fy, for Bursaspor hadde allerede fått tre poeng gratis og ledet på dette tidspunktet serien med to poeng. Med noe annet enn seier her, ville Fener med andre ord være avhengig av hjelp fra... tadada, BESIKTAS! i siste runde for å ta gull. Hyyl!

                          Oppladninga gikk stort sett til å ta imot drittslenging fra absolutt hele stadion. (Heldigvis kan jeg ikke språket.) Hele stadion utenom én halvstor gruppe som sto i motsatt sving og kalte seg Gecekondu - disse var tydeligvis i opposisjon til de andre gücügruppene, hør bare her: Da banneret deres åpenbarte seg høstet de applaus fra svingen vår, før de satte igang med en Fenerbahce-hoppesang. Absurd! Dette var et åpenbart tilsvar til alle "Bursa sampiyon"-ropene som hadde hagla mot oss.

                          Kampstart, og Fenerbahce viste tydelig hvor tysk manageren deres er. Ankaragücü fikk ha mye ball og løpe mye i begynnelsen, men kom ikke til halvsjanser engang mot et meget oppegående Fener-forsvar. Da gjestene fikk en corner, skulle det ikke mer til enn et hodestøt fra Mehmet Topuz før vi tok ledelsen. Kozetid i svingen! Jeg fikk det på video, men klippet minner mest om en ecstacy-tripp fra 1996, for her skulle det hoppes og viftes og klemmes mens man fortsatt tok opp...

                          Like etter fikk hjemmelaget en eventyrmulighet av en slepphendt Volkan, men spissen deres som satte returen var heldigvis i offs. 1-0 til pause.

                          Tidlig i andre omgang gjentok suksessen med å filme Fener-cornere seg: Innlegg, Daniel Güiza, 2-0, rett foran oss! Spillerne løp til gjerdet og jubla med oss, og Johansens Dagligvare (undergruppa til oss tre) begynte virkelig å ane konturene av mesterskapsfeiring om en ukes tid... Og ikke nok med det: 3-0 skulle komme med drøye 20 minutter igjen da Cristian fyrte av et skudd fra ca. 30 meter. Rett i kassa, og nå tok det virkelig av: AG-gruppene både til høyre og venstre for det lille buret vårt, prøvde begge å ta seg forbi snut/vakter/gjerder for å komme til oss. Kampen var tapt, så hvorfor ikke la oss få en utits opplevelse på kjøpet? Heldigvis hadde de ikke sjangs, og på langsida begynte de heller å slåss seg imellom. Gruppa til høyre for oss holdt seg stort sett til å rive opp seter og hive disse. En dresskledd herremann på indre bane fikk et rett i skolten. Good times...

                          Etter matchen ble vi holdt igjen i 45 minutter fordi snuten skulle rydde stadion og gatene. Vi lurte fælt på hvor nøyaktig de ville gjøre dette, ettersom nærmest samtlige på feltet skulle reise samla med busser. Heldigvis var det satt opp sperringer flere steder mellom utgangen vår og stasjonen, så vi slapp med skrekken. Hjemturen gikk så bra som den kan gå på et tyrkisk nattog (fun fact: De skrudde aldri av de sterke, sterke lampene på toget, hverken på vei opp eller ned), og mandag morgen svimte vi svette, trøtte og særdeles illeluktende ut på Haydarpasa stasjon i Kadiköy og vendte nesa til hotellsenga. DEN var deilig, den.

                          Ingen videoklipp denne gang fordi Youtube er stengt her nede, men trikset mitt pleier å fungere: Søk på "Ankaragücü Fenerbahce 0 3", og de første par videoene skal nok gjøre dere glad. Cristians mål bør sees!

                          Tabelltopp med ett poengs klaring før siste runde. Fenerbahce - Trabzonspor (hevn fra cupen, og kanskje avtalt spill?) og Bursaspor - Besiktas. Dersom lagene ender à poeng, vinner Bursa gullet, så det må kjøres! Torsdag legges billettene ut for salg, så gjenstår det å se om det blir svartebørs eller ei. Uansett SKAL vi inn på stadion på søndag, koste hva det koste vil! Sampiyonluk geliyor!

                          Kommentar

                          • FUGlinho
                            KFL styremedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 2454

                            Ble smått nervøs da jeg så ene klacken bare løp mot utgangen, og resten kasta seter og diverse andre ting på banen, og i vår retning. Var sikker på at de skulle komme seg inn på tribunen vår, eller at de venta rett utafor inngangen vår. Hadde litt Køben følelse x 10 for de som var der og ble jaget av danskene/polakkene (så ut som polakker)... Og ikke minst like etterpå da folk begynte å løpe oppover på tribunedelen vår, og vi så slåssing like bortafor hos oss, da var jeg sikker på at de hadde kommet seg inn...
                            Kim
                            Styremedlem KFL

                            Kommentar

                            • Macho-Morten
                              Ikke KFL-styremedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 2687

                              Da er den store dagen kømmi, og om litt setter FUG og jeg kurs for Bagdat Caddesi, der vi skal drikke øl og spise mat og prate piss med fremmedfolk frem til vi entrer stadion. Vi har fått billetter til kortsida, der det er mest livat.

                              Premissene er enkle: Fenerbahce tar gull med seier i kveld. Dersom det blir uavgjort, må Besiktas ta ett poeng (eller mer) fra Bursaspor. Blir det tap, må Besiktas vinne i Bursa for at Fugla skal ta hjem pokkalen.

                              Ifølge diverse konspirasjonsteorister har vi ingenting å bekymre oss for - måten cupfinalen ble tapt på mot samme lag vi møter i kveld, skal være en tydelig indikasjon på at gjestene kommer til å gå litt for halv maskin i kveld. Det tror jeg dog ikke før jeg ser det, men dette er tross alt Tyrkia...

                              Uansett, kos dere i Bergen, dere som dro! Kjipt å ikke få vært der, men høhø, det kan fort bli verdt det...

                              Kommentar

                              • Fugla- patriot83
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2005
                                • 1241

                                Morten (25) ble fanget i kaoset etter speakertabben

                                - Det ble en ganske panisk stemning, sier han. Politiet slo da Fenerbahce-fansen kastet stolseter.


                                MADS GUDIM BURHEIM
                                mgb@dagbladet.no
                                SPORT.NO





                                SYNDEREN: Stadionspeaker Hakan Bingöl, til høyre i bildet, har nettopp annonsert at Fenerbahce er tyrkiske mestere. I bakgrunnen har publikum startet feiringen, og enkelte er på vei ut på banen for å feire.
                                Foto: FANATIK


                                GOD STEMNING: Morten Galåsen, Kim Kristiansen og Mehmet Pozam i solskinnet før kampen. Da var det bare harmoni i den delen av Istanbul.
                                Foto: PRIVAT


                                GLEDE: Publikum stormet banen i seiersrus etter at speakeren hadde annonsert at gullet var sikret.
                                Foto: PRIVAT


                                MEN: Den stemninga forandret seg fort.
                                Foto: PRIVAT






                                annonse



                                (Dagbladet): Stadionspeaker Hakan Bingöl er en av Istanbuls mest forhatte menn etter tabben der han lurte alle Fenerbahces hjemmetrofaste til å tro at laget deres hadde vunnet ligaen.

                                Øverst på den ene kortsiden, da helvete brøt løs inne på Sukru Saracoglu, sto nordmannen Morten Galåsen (25) og fulgte dramaet.

                                - Kampen begynte jo å tikke mot slutten, ingen trodde vi skulle få seiersmålet, og nederlaget begynte å synke inn. Det hadde neppe blitt noe bråk om det bare endte sånn. Men det ble jo et sjokk for de som først hadde feiret og jublet, forteller Galåsen til Dagbladet.

                                25-åringen, som er LSK-supporter her hjemme, forteller at opptakten til kampen var en helt annen.

                                - Jeg begynte å dra til Tyrkia i mars i fjor, og har vært der tre ganger siden da, for å se fotball. Jeg ble interessert i Fenerbahce da de gjorde det så bra i Champions League, og er i tillegg veldig tribuneinteressert. Samtidig var det selvfølgelig en bonus at de også kaller seg kanarifuglene, sier Galåsen, som forteller at det ikke var antydning til hissig stemning før avspark.

                                - Vi har fått noen venner der nede, og var med på oppvarmingen i gatene. Sola skinte og alle drakk og det var veldig harmonisk. Samtidig ventet alle en enkel seier, for Fenerbahce møtte Trabzonspor i cupfinale en drøy uke tidligere, og der tapte Fenerbahce veldig enkelt. Derfor trodde mange at det kanskje var en liten avtale på plass, at Trabzonspor fikk cupen mot at de kanskje ikke skulle gjøre sitt aller beste i siste serierunde, sier han.

                                Men sånn ble det altså ikke. Trabzonspor kjempet med nebb og klør.

                                - Kampen gikk mot slutten, og folk ringte hjem og sjekket nettet via mobil for å følge med på hvordan det gikk med Bursaspor. Der og da så det jo ut til å ebbe ut med 1-1 for oss, mens Bursaspor hadde vært oppe i 2-0 mot Besiktas. Vi belaget oss på at dette ikke kom til å gå, sier Galåsen til Dagbladet.

                                - Men så kom speakeren med annonseringen på overtid. Folk rundt meg begynte å juble, og jeg fikk oversatt: Bursaspor hadde sluppet inn og hadde 2-2. Folk gråt av glede rundt meg, forteller Galåsen.

                                Sluttet å angripe


                                Også ute på banen forandret stemningen seg. For med 2-2 for Bursaspor ville hjemmelaget ta gull selv med 1-1.

                                - Fenerbahce hadde jo presset på for å få den scoringen, men da det ble opplyst at Bursaspor hadde 2-2, sluttet stormløpet og de begynte å trille ball for å holde resultatet. Helt mot slutten fikk de frispark, og i stedet for å slå ballen inn i feltet, ble den trillet tilbake til keeper, beskriver Morten Galåsen.

                                Snart blåste dommeren av kampen, og feiringen tok av på Sukru Saracoglu.

                                - Det var konfetti overalt, og folk gråt. Banen ble stormet, og supporterne omringet spillerne i feiring. Sånn holdt det på i noen minutter, sier Galåsen.

                                Så forandret plutselig stemningen seg på tribunene.

                                - Noen rundt meg begynte å dytte hverandre i skulderen med en ganske alvorlig mine. Folk hadde ringt hjem for å gratulere familiemedlemmer, og fått kontrabeskjeden derfra. Rundt oss ramlet folk nesten tilbake i setene, og de gledestårene var ikke gledestårer lenger for å si det sånn.

                                - Samtidig var det en veldig merkelig stemning, for de som var ute på banen hadde ikke hørt noe i all feiringen, så de jublet fortsatt. Så kom speakeren over høyttalerne igjen, og forklarte at han hadde tatt feil. Da så vi at det tok fyr på motsatt side, og at det begynte å hagle stolseter, sier Galåsen.

                                Havnet i kryssilden


                                Da fikk nordmennene beskjed av sin lokale kompis og de mer rutinerte Fenerbahce-supporterne at det var på tide å komme seg ut.

                                - Vi sto sammen med en supporterfraksjon kalt GFB, bak det ene målet, og vi følte det var ganske trygt der vi satt, høyt oppe i et hjørne, langt unna de verste opptøyene. Vi ventet litt på at køen skulle bli mindre. Men da vi reiste oss og begynte å gå mot utgangen, nær der politiet sto, begynte folk bak oss også å kaste stolseter mot politiet. Da var vi plutselig fanget i en «sandwich», sier Galåsen.

                                Da begynte politiet å gå mot kameratene, mens de ukritisk brukte batongene i forsøket på å opprettholde kontroll.

                                - Kompisen min fikk en batong i skulderen og låret, mens jeg slapp unna. Etter hvert kom vi oss på utsiden av tribunene, men der kom vi oss ikke videre på grunn av mengden. Plutselig veltet det ut en bøling med opprørspoliti som stormet mot mengden, åpenbart for å få folk unna stadion. Men det var gjerder rundt, og flaskehalsen hindret akkurat det, sier Morten Galåsen.

                                - Da var det en ganske panisk stemning. Folk begynte å hoppe over gjerdene, som var to meter høye. Han tyrkeren vi var sammen med mistet bevisstheten da han falt forkjært ned på den andre siden, sier han.

                                Da nordmennene til slutt fant en utgang i alt kaoset, fikk de igjen kontakt med den lokale vennen, som hadde kommet til hektene. Men veien hjem til huset hans var blokkert.

                                - Politiet sto klare med vannkanoner, så vi kom oss ikke ditover. Først da vi snudde for å gå en annen retning merket vi tåregassen i øynene. Heldigvis hadde kompisen vår en bekjent som bodde i nærheten, der vi søkte tilflukt. Vi hørte jo at det var opptøyer utover natta, og stadion var litt av et syn dagen etter, med knuste vinduer og nedrevne plakater.

                                - Var dere redde?

                                - Tankene var ikke helt tilstede, man rakk egentlig ikke å tenke så mye fordi man så etter en vei ut hele tiden. Alle prøvde vel egentlig å komme seg ut, men politiets oppførsel bidro selvfølgelig til å øke den hatske stemninga der inne, sier Galåsen.

                                - Denne gangen dro jeg over halvannen uke tidligere, og så de to siste seriekampene. Det ene var en bortekamp i Ankara, mot Ankaragukur, som ikke er veldig glade i Fenerbahce fra før. Der var det enormt politioppbud, og da bortelaget gikk opp til 3-0 trodde vi hjemmefansen skulle angripe oss da de begynte å nærme seg den seksjonen. Jeg mente det var intenst, men det var ikke i nærheten av å være like skremmende som dette, sier han.

                                Fikk sparken


                                Skylda for alt bråket har altså den tiårige stadionspeakeren på Sukru Saracoglu, Hakan Bingöl fått.

                                - Han har mistet jobben, og går vel ikke helt trygt i den delen av Istanbul lengre, sier Morten Galåsen, som også hørte ryktene om at klubbpresidenten hadde slått ned speakeren etter kampen.

                                Ikke bare har stadionspeakeren mistet jobben sin og blitt lagt for hat av Fenerbahce-fansen. Politiet holder ham ansvarlig for ordensforstyrrelser og ødeleggelser for millioner av kroner, og har reist tiltale. «Fotballkrigen»-profil Bård Tufte Johansen betegnet blemmen fra Bingül som en selvmordsaksjon, da Dagbladet snakket med ham.

                                Morten Galåsen og kompisen har imidlertid ikke blitt skremt fra å reise tilbake til Tyrkia.

                                - Det blir nye turer, definitivt. Vi har vært på fire Fenerbahce-kamper nå, og et par med andre lag, og dette er første gang vi har opplevd noen problemer, sier han til Dagbladet.

                                - Det ble en ganske panisk stemning, sier han. Politiet slo da Fenerbahce-fansen kastet stolseter.
                                -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
                                Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

                                En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

                                Kommentar

                                • superbøffel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 5611

                                  Blir det ikke nedtur med kamper i Tyrkia når du er vant til Åråsen?
                                  Enøyd i de blindes dal.

                                  Kommentar

                                  • Macho-Morten
                                    Ikke KFL-styremedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 2687

                                    Skjer som vanlig en del tullball i klubben etter enda en "mislykka" sesong:

                                    Positivt: Miroslav Stoch er henta fra Chelsea. Han hadde en stor sesong på utlån i Twente sist sesong, og var meget god mot Italia forleden dag.

                                    I går ble det klart at Christoph Daum "forlater" klubben (les: har fått sparken). Dette bare en uke etter at klubben gikk offentlig ut og sa at han skulle trene laget også kommende sesong. Klovner i kamp, med andre ord. Sportsdirektør Aykut Kocaman, som sies å ha vært i konflikt med Daum i lang tid, ser ut til å overta trenerjobben.

                                    Ellers kan jeg nevne at Vederson (Bursaspor), Deniz Baris (Antalyaspor) og Ali Bilgin (Kayserispor) har forlatt klubben i det som tegner til å bli enda en sommerlig ryddesjau. Vederson skal etter sigende erstattes av talentfulle Caner Erkin, CSKA-spilleren som tilbragte forrige sesong på utlån i Galatasaray.

                                    Kommentar

                                    • Macho-Morten
                                      Ikke KFL-styremedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2005
                                      • 2687

                                      Som ventet har både Aykut Kocaman (trener) og Caner Erkin (back/ving) kommet til siden siste innlegg. For spesielt interesserte kan jeg også nevne at Genclerbirligis kaptein, midtstopperen Ilhan Eker, ble henta inn for en tid tilbake.

                                      Tirsdag ble Nancys senegalesiske kantspiller Issiar Dia klar for Fener. Jeg vet absolutt ingenting om fyren.

                                      Treningskampsommeren begynte mildt sagt frynsete i forrige uke, med 0-2 mot AZ Alkmaar og 2-5 mot Köln. Noe sklie ble reist med 3-0 borte mot Genk i går. Målene der kom ved Gökhan Ünal, Alex og Selcuk.

                                      Det er lovet at ytterligere minst en overgang skal være klar i løpet av uka. Dersom det ikke er en spiss eller midtstopper, begynner jeg å grine.

                                      Kommentar

                                      • Macho-Morten
                                        Ikke KFL-styremedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2005
                                        • 2687

                                        På onsdag møttes Fenerbahce og Galatasaray i Mönchengladbach for en treningskamp. "Friendly" my ass, høhø. Fener vant 1-0 med ti mann etter scoring av Andre Santos.

                                        I tillegg har klubben kjøpt den senegalesiske vingen Issiar Dia fra Nancy. Han virker tits. I dag verserer det også sterke rykter om Robinho, og klubben har lovt en "superstjerne" i løpet av kort tid. Jeg hadde ikke blitt sur...

                                        Høydepunkter fra treningskampen. Se opp for pyro:

                                        BORKED

                                        Kommentar

                                        • Macho-Morten
                                          Ikke KFL-styremedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Aug 2005
                                          • 2687

                                          Svart, svart forsesong...

                                          1: Ute av Champions League før det i det hele tatt har begynt. Young Boys (!!!!) ble for sterke over to kamper. 2-2 i Bern der hjemmelaget egentlig burde scora fem eller mer, deretter ynkelige 0-1 i Istanbul i en nesten enda verre kamp. Noen må gå.

                                          2: Det er kav umulig å få spisser til klubben. Gyan, Niang, Nilmar, Gomis er bare noen av navnene man har prøvd å hente uten napp. Tida renner ut.

                                          3: Forsvaret suger totalt ræv uten Lugano, som ikke har henta seg inn fra skaden han pådro seg i VM ennå. Likevel virker klubben totalt uinteressert i å hente en sårt tiltrengt stopper.

                                          I dag ble Fener trukket mot greske PAOK i kvaliken til Europa League. DET er jo et lyspunkt oppi det hele. For et helvete de to kampene skal bli!

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎