Sluttspillet i Royal League

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Vicarious
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2006
    • 391

    #81
    Lagene med høyest poengsum fra hvert land får hjemmekamp. Vålerenga har 14 poeng, vi har 12. Den siste hjemmekampen bør vel logisk sett gå til det "gjenværende" laget med høyest poengsum, uavhengig av fra hvilket land?
    Det avhenger isåfall av resultatet i OB-Brann. Med Brann-seier går de forbi oss på målforskjell, og vi får garantert ikke hjemmekamp. Med uavgjort eller OB-seier skulle en tro at vi får hjemmekamp. Men ved nærmere ettertanke ser jeg at det kanskje ikke er selvsagt...
    Ganske tåpelig denne "beste lag fra hvert land får hjemmekamp"-regelen.

    Kommentar

    • Yossarian
      Juniormedlem
      Bøffelpromp
      • Mar 2006
      • 14

      #82
      Opprinnelig skrevet av Fetsundramp
      Er det noe jeg ikke har fått med meg? Var det ikke slik at de med høyest poengsum skal få hjemmekamp? Om Brann tar poeng fra OB så er det jo kun Vålerenga som har flere poeng enn oss og de kan vi ikke møte uansett... Slik jeg tolker det vil vi da få hjemmekamp (?)
      Tror nok det er høyest poengsum innenfor det enkelte land som gjelder (jfr. RoyVaadals sammenfatning av reglene).

      For å holde på interessen i alle landene går nok div. nasjonale kvoter foran uvesentligheter som f.eks. gruppeseier...

      Kommentar

      • Yossarian
        Juniormedlem
        Bøffelpromp
        • Mar 2006
        • 14

        #83
        Opprinnelig skrevet av Vicarious
        Lagene med høyest poengsum fra hvert land får hjemmekamp. Vålerenga har 14 poeng, vi har 12. Den siste hjemmekampen bør vel logisk sett gå til det "gjenværende" laget med høyest poengsum, uavhengig av fra hvilket land?
        Det avhenger isåfall av resultatet i OB-Brann. Med Brann-seier går de forbi oss på målforskjell, og vi får garantert ikke hjemmekamp. Med uavgjort eller OB-seier skulle en tro at vi får hjemmekamp. Men ved nærmere ettertanke ser jeg at det kanskje ikke er selvsagt...
        Ganske tåpelig denne "beste lag fra hvert land får hjemmekamp"-regelen.
        Med minst to gruppevinnere og en toer (1-1-2) mot Danmarks 1-2-3 og Sveriges 2-3 er det rimelig at Norge får to hjemmekamper. Men man vet jo aldri.

        Når man gikk over fra dobbel til enkel kvartfinale skjønner jeg at det ble gjort grep for å sikre kamper i alle landene. Uten kvoter kunne Sverige risikere å stå uten en eneste hjemmekamp etter gruppespillet. Ha-ha kan man kanskje si, men ser man litt lenger er det jo ikke bra.

        Hver for seg er reglene fornuftige. Men når de først skal ha så mange forutsetninger, burde det vært lagt frem en utvetydig intern prioritering av dem.

        Kommentar

        • RoyVaadal
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2004
          • 4055

          #84
          Royal Leagues regler på hvem som kan møte hvem (ingen fra samme land og ingen fra samme gruppe) gjør at det bare er tre mulige motstandere for LSK (antar at FCK ikke får femmålstap(eller større) mot Hammarby):

          OB, Helsingborg eller Elfsborg.
          RoyVaadal.

          Kommentar

          • RoyVaadal
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2004
            • 4055

            #85
            Opprinnelig skrevet av fredpet76
            Leser også at gruppevinner automatisk får hjemmekamp i kvartfinalen.. Linken jeg referere til er fra elfsborg-vif i Expressen. Gidder ikke legge ved den da resten av artikkelen egentlig er ekstremt lite interessant her inne..
            Jeg bestrider denne påstanden og tror den er feil. Noen som kan finne tilsvarende påstand ett annet sted enn i Expressen?
            RoyVaadal.

            Kommentar

            • RoyVaadal
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 4055

              #86
              Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
              Royal Leagues regler på hvem som kan møte hvem (ingen fra samme land og ingen fra samme gruppe) gjør at det bare er tre mulige motstandere for LSK (antar at FCK ikke får femmålstap(eller større) mot Hammarby):

              OB, Helsingborg eller Elfsborg.
              Det er også mulig å sette opp/"trekke" grupper der vi møter en av de tre laga over, og samtidig oppfyller de to krava om at lag fra samme land og gruppe ikke skal møte hverandre.

              Jeg antar de først "trekker" og så ser på hvem som skal ha hjemmekamp. Da får vi garantert hjemmekamp hvis vi møter OB, og OB ikke vinner siste kamp mot Brann. Dermed tror jeg at vi må håpe på Brann mot OB i den siste gruppespillkampen (Torolf får rette meg hvis det er feil å droppe fuge-s før -kampen). Mot de to svenske er det litt mer uvisst. For en av disse to må ha hjemmekamp. Helsingborg har flest poeng av de to, men hvis f.eks. FCK taper mot Hammarby og Elfsborg møter FCK, da er "svenskeproblemet" løst ved at Elfsborg kan få hjemmekamp. Igjen blir det et spørsmål om hvilken regel som har høyest prioritet. Jeg skulle likt å få direktesendt "trekninga". Det kunne blitt en morsom opplevelse.
              RoyVaadal.

              Kommentar

              • Fetsundramp
                Seniormedlem
                Forumsadist
                • Mar 2006
                • 111

                #87
                Med en viss fare for at jeg ikke har fått med meg hele tråden, må jeg dessverre spørre igjen :


                RoyVaadal og Vicarious: Hvor er det dere leser at det beste laget fra hvert land skal få hjemmekamp? Det som står på royalleague.com er følgende :

                "Det hold, som har flest point efter afsluttet gruppespil, har krav på hjemmebane i kvartfinalen.

                Hvis to hold som trækkes mod hinanden har samme antal point, går hjemmebane fordelen til den klub, som har bedst måldifference. Er måldifferencen ligeledes ens, får den klub, der har scoret flest mål, hjemmebanefordel.

                Er antallet af scorede mål også lige, får holdet med flest sejre i gruppespillet hjemmebane. Er antallet af sejre også lige, trækkes der lod om, hvilket hold, der skal have hjemmebane.

                To hold fra samme gruppe eller samme nation skal, så vidt muligt, ikke mødes i en kvartfinale.

                Et land kan ikke have flere end to kampe på respektive klubbers hjemmebaner. De to sidste kvartfinaler skal spilles - een i hver af de øvrige lande."

                DVS at om f.eks. Vålerenga trekker Brøndby (forutsatt at Brann slår Odense) så får Våleranga hjemmekamp uansett og det beste danske laget får ikke hjemmekamp.Slik tolker jeg det i alle fall
                2009 - Året det skal skje!

                Kommentar

                • Vicarious
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2006
                  • 391

                  #88
                  Opprinnelig skrevet av Fetsundramp
                  RoyVaadal og Vicarious: Hvor er det dere leser at det beste laget fra hvert land skal få hjemmekamp?
                  For min del må jeg svare at jeg tok det RoyVaadal skrev i sitt innlegg for god fisk.

                  Er enig i at det er rom for annerledes tolkning i teksten du gjengir. Men nå virker det også som RoyVaadal har stålkontroll på dette, så jeg er spent på hans kommentar.

                  "Et land kan ikke have flere end to kampe på respektive klubbers hjemmebaner" Er jo ihvertfall tydelig nok, og betyr at vi, Brann og VIF ikke kan få hjemmekamp alle tre selv om vi trekker lag med lavere poengsum enn oss.

                  Kommentar

                  • Fetsundramp
                    Seniormedlem
                    Forumsadist
                    • Mar 2006
                    • 111

                    #89
                    Slik jeg tolker det så får Vålerenga helt sikkert hjemmekamp. I tillegg bør LSK eller Brann få hjemmekamp. Om Brann slår OB har vi tre norske gruppevinnere. Her frykter jeg at de tar kommersielle hensyn og tildeler Brann hjemmekamp og dermed ofrer LSK. Det store skrekkscenarioet er jo at vi fort da kan ende opp med å få bortekamp i en evt semifinale og da eneste kriterie for dette er målforskjell i kvartfinalen......
                    2009 - Året det skal skje!

                    Kommentar

                    • RoyVaadal
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2004
                      • 4055

                      #90
                      Opprinnelig skrevet av Fetsundramp
                      RoyVaadal og Vicarious: Hvor er det dere leser at det beste laget fra hvert land skal få hjemmekamp?
                      Fetsundramp har rett i at dette ikke er et opplagt krav, men nesten
                      ingen av reglene er opplagte siden de er i konflikt med hverandre.
                      Men det er likevel ikke helt usannsynlig at det beste laget fra hver land skal få hjemmekamp.

                      Kilde: http://dk.royalleague.com/news/newsShow.aspx?id=1151
                      Denne sier at det helt enkelt og greit er de fire lag som tar mest poeng+målforskjell i gruppespillet som får hjemmekamp. Men regelen er ikke så grei likevel, fordi dette lar seg ikke alltid forene med at hvert land skal få en hjemmekamp. En hjemmekamp i hvert land tipper jeg er den regelen RL har gitt førsteprioritet. Hvis man slår sammen regelen om de fire "beste" lag med regelen om hjemmekamp i hvert land, så kan vi få en regel om at det "beste" laget fra hvert land skal ha hjemmekamp.

                      Etter å ha lest den lange utredningen fra Etterstadsletta-folket (se lenger opp i tråden), så tror jeg kanskje at bare disse tre reglene er absolutte (REGEL 1-3):
                      1. En hjemmekamp i hvert land
                      2. Ingen lag fra samme gruppe møter hverandre
                      3. Ingen lag fra samme land møter hverandre

                      Jeg vil tippe at dette kan være trekningsmetoden (STEG 1-3):
                      1. Trekk motstandere, men trekk på nytt ved hver konflikt mot regel 2 og 3.
                      2. Sett opp midlertidig hjemmekamp i hvert oppgjør ut fra flest poeng+målforskjell
                      3. Dersom ikke alle land har fått hjemmekamp så bytter man hjemmekamp inntil regel 1 er oppfylt.

                      Hvordan vil man så praktisere steg 3 i trekningsmetoden? La oss ta et sannsynlig eksempel: Elfsborg og Helsingborg har begge fått bortekamper. Et av lagene må da likevel få hjemmebane. Her bruker de kanskje poeng-regelen og gir Helsingborg hjemmebane?
                      RoyVaadal.

                      Kommentar

                      • Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

                        #91
                        Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                        Jeg vil tippe at dette kan være trekningsmetoden (STEG 1-3):
                        1. Trekk motstandere, men trekk på nytt ved hver konflikt mot regel 2 og 3.
                        Dette kan bli vanskelig i praksis, da konflikten ikke trenger oppstå umiddelbart mellom de to lagene som trekkes mot hverandre. Konflikten kan oppstå senere i trekningen. Jeg er veldig spent på hvordan de skal klare å gjennoføre dette som en trekning. Antakelig må man sette opp en oversikt over alle lovlige utfall.

                        Kommentar

                        • iL
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Jan 2004
                          • 10771

                          #92
                          når bestemmes dette da? hvilke(n) dato(er) er sannsynlig(e) ?
                          Kanarifugla flyr høyt i år!

                          Kommentar

                          • Torolf
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 9574

                            #93
                            Opprinnelig skrevet av iL
                            når bestemmes dette da? hvilke(n) dato(er) er sannsynlig(e) ?
                            Kvartfinalerne offentliggøres 26. februar
                            Hvem møder hvem i kvartfinalerne i Royal League? Og hvem får hjemmebane? Det bliver offentliggjort på royalleague.com mandag eftermiddag den 26. februar. Læs om kriterierne for hvem der kan møde hvem.


                            Mandag den 26. februar kl. 14.15 offentliggør Royal League på royalleague.com, hvem der møder hvem i kvartfinalerne, der spilles torsdag den 1. marts samt lørdag og søndag den 3./4. marts.

                            Syv hold er allerede klar til kvartfinalerne:
                            • SK Brann, Helsingborgs IF og OB fra gruppe 1,
                            • Lillestrøm SK, Brøndby IF fra gruppe 2
                            • Vålerenga og IF Elfsborg fra gruppe 3.


                            FC København (gruppe 2) tager højst sandsynligt den ottende og sidste plads, idet Hammarby i den sidste gruppespilskamp mod FC København, der spilles i Parken søndag eftermiddag den 25. februar, skal vinde med mindst fem mål, hvis kvartfinalepladsen i stedet skal gå til AIK (gruppe 3).


                            Hvem kan møde hvem i kvartfinalerne? Og hvor?


                            To hold fra samme gruppe eller samme nation skal, så vidt muligt, ikke mødes i en kvartfinale.

                            Hvis to hold som trækkes mod hinanden har samme antal point, går hjemmebane fordelen til den klub, som har bedst måldifference. Er måldifferencen ligeledes ens, får den klub, der har scoret flest mål, hjemmebanefordel. Er antallet af scorede mål også lige, får holdet med flest sejre i gruppespillet hjemmebane. Er antallet af sejre også lige, trækkes der lod om, hvilket hold, der skal have hjemmebane.

                            Hold, der trækker henholdsvis SK Brann og Helsingborgs IF, får hjemmebanefordel, idet disse klubbers hjemmebaner, Brann Stadion og Olympia Stadion, er under ombygning.

                            Et land kan ikke have flere end to kampe på respektive klubbers hjemmebaner. De to øvrige kvartfinaler spilles herefter i hvert af de øvrige lande.

                            Kvartfinalerne afvikles som cup-system over 1 kamp. Hvis stillingen er uafgjort ved slutfløjt, spilles der forlænget spilletid i 2x15 minutter.

                            Er stillingen fortsat lige, afgøres kampen ved straffespark - i henhold til FIFAs reglement.

                            Semifinalerne spilles torsdag den 8. marts, og Royal League-finalen finder sted torsdag den 15. marts 2007.

                            Kommentar

                            • iL
                              Seniormedlem
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Jan 2004
                              • 10771

                              #94
                              Takker Torolf!

                              Med de kriteriene der, hvor store er sjansene for hjemmekamp?
                              Kanarifugla flyr høyt i år!

                              Kommentar

                              • Vicarious
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2006
                                • 391

                                #95
                                Sjansene økte ihvertfall litt idet Brann og Helsingborg ikke kan få hjemmekamp! Vi kan vel bare møte Helsingborg, OB og Elfsborg (forutsatt at ikke AIK mot alle odds går videre). Elfsborg er garantert hjemmekamp som eneste svenske lag. Helsingborg får altså uansett bortekamp.
                                Vi har per nå flere poeng enn OB, men om de slår Brann får de mer poeng enn oss. Hva er sjansen for det? 50%?
                                Så ut fra dette er det vel grovt regnet 50% sjanse for kvartfinale på Åråsen.

                                Men så ligger det vel også en del finurligheter i den praktiske gjennomføringen av trekningen, og rekkefølgen på når vi blir trukket.
                                Lurer feks. på hva de legger i "så vidt mulig" for regelen om å ikke møte lag fra samme gruppe/nasjon.
                                Last edited by Vicarious; 19.02.2007, 16:12. Begrunnelse: kom på noe..

                                Kommentar

                                • artois
                                  Seniormedlem
                                  Forumonanist
                                  • May 2004
                                  • 176

                                  #96
                                  Opprinnelig skrevet av Vicarious
                                  Sjansene økte ihvertfall en god del idet Brann og Helsingborg ikke kan få hjemmekamp! 2/3 sjanse for hjemmekamp vil jeg si sånn jævlig kjapt.
                                  Legger man kriteriene til grunn her så er følgende scenario som ikke gir oss hjemmekamp:

                                  * Dersom OB vinner sin siste kamp mot Brann (ender da på 13 poeng) og vi trekker OB. Da vil OB ha et poeng mer enn oss, og i følge kriteriene, får hjemmekamp.

                                  * Trekker vi vålerengen skal vi også i teorien få bortekamp. Men dersom dette skulle være utfallet av trekkningen tror jeg kulene faller tilbake i bollen (eller hvordan de nå trekker). Da får man to gruppevinnere fra samme nasjon mot hverandre.

                                  * I og med at Brann ikke kan få hjemmekamp pga ombygging på Stadion, vil vi gå klar av regelen om at et land ikke kan ha mer enn to hjemmekamper.

                                  * Dersom ikke FCK taper sin siste kamp mot Hammarby i Parken med fem mål, vil det kun være to svenske lag som går videre. Helsingborg, som ikke kan ha hjemmekamp, og Elfsborg. Siden et land skal ha minst en hjemmekamp, skal ergo Elfsborg ha hjemmekamp.

                                  Slik jeg tolker det er det kun en seier til OB over Brann og dernest at vi trekker OB som motstander, eller at vi trekker Elfsborg som kan gi oss bortekamp i kvartfinalen.

                                  Slik jeg ser det er fire potensielle motstandere vi kan få, avhengig av hvem som vinner gruppe 1; Brann (dersom de ikke vinner gruppa), Odense, Helsingborg og Elfsborg.

                                  Så sjansene for hjemmekamp er vel omtrentlig 50/50.
                                  Mortus vivis praecipant
                                  ¤ Brigate Giallo ¤

                                  Kommentar

                                  • Torolf
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 9574

                                    #97
                                    Opprinnelig skrevet av artois

                                    Slik jeg ser det er fire potensielle motstandere vi kan få, avhengig av hvem som vinner gruppe 1; Brann (dersom de ikke vinner gruppa), Odense, Helsingborg og Elfsborg.

                                    Så sjansene for hjemmekamp er vel omtrentlig 50/50.
                                    Vi møter ikke Brann, da det er mulig å unngå at to lag fra samme land møter hverandre.

                                    Kommentar

                                    • egil
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Oct 2005
                                      • 1119

                                      #98
                                      Ettersom Brann og Helsinborg uansett ikke kan få hjemmekamp, har dette blitt mye enklere enn først antatt.

                                      Vi kan kun møte OB, Elfsborg eller Helsingborg.

                                      -Trekker vi Helsinborg får vi hjemmekamp.

                                      -Trekker vi Elfsborg får vi bortekamp, ettersom Elfsborg uansett skal ha hjemmekamp som Sveriges representant.

                                      -Trekker vi OB får vi hjemmekamp dersom de ikke går forbi oss på poeng. Går de forbi oss, får vi derimot bortekamp.
                                      KFL - medlem nr 23

                                      Kommentar

                                      • 10.09.50
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Oct 2005
                                        • 1410

                                        #99
                                        Opprinnelig skrevet av egil
                                        -Trekker vi OB får vi hjemmekamp dersom de ikke går forbi oss på poeng. Går de forbi oss, får vi derimot bortekamp.
                                        Det er ikke fullt så enkelt. Man kan havne i den situasjon at alle de tre danske lagene skal møte lag med flere poeng, f.eks. med oppsettet LSK-OB, Vålerengen-Brøndby og Elfsborg-FCK. I så fall må ett av de danske få hjemmekamp.

                                        Kommentar

                                        • Torolf
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2004
                                          • 9574

                                          Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                                          Det er ikke fullt så enkelt. Man kan havne i den situasjon at alle de tre danske lagene skal møte lag med flere poeng, f.eks. med oppsettet LSK-OB, Vålerengen-Brøndby og Elfsborg-FCK. I så fall må ett av de danske få hjemmekamp.
                                          I det scenariet er det nok LSK som må spille borte.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎