Bør vi selge Sundgot?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Flisby`n
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jun 2004
    • 312

    #61
    Er enig i at sammenligningen med Tommy er totalt misvisende, og som tidligere sagt, gjør begge urett. Tar selv en del av skylden ved å dra opp ulike statistikker. Poenget var å unngå "legende"-argumentet og samtidig få debatten til å rette seg mot de faktiske prestasjonene Arild har for sportsklubben.

    Om debatten kommer opp år etter år, så er det vel en grunn til det. Det vil alltid være en intressant diskusjon med klubbspillere som man mulig skal gi slipp på, og dette kan vel forumet fremdeles være en arena for.

    Vil for å presisere ovenfor de som hevder det er to leire- sundgot/antisundgot- at jeg i tidligere års diskusjoner har alltid stemt for å beholde han. Jeg mener allikevel at tiden nå er inne for å se klubben i ett nytt lys og dermed kan man evaluere spillerstallen på nytt også. Jeg tenker da spesielt på klubbens solide økonomi, muligheter for å hente bedre spillere, og stabilisering i toppen av norsk fotball.
    En kjeeempescoring av tommy!!

    Kommentar

    • Rønnern
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 6690

      #62
      Opprinnelig skrevet av Flisby`n
      Om debatten kommer opp år etter år, så er det vel en grunn til det.
      Grunnen til det er at man ikke kan forvente at vanlige forumbrukere skal ha nok fotballfaglig tyngde til å forstå Arilds viktige bidrag på laget og i spillergruppa.
      Mvh Ronnie "The Runner"
      LSK for alltid

      Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

      Kommentar

      • Henrik
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2006
        • 2110

        #63
        Opprinnelig skrevet av Rønnern
        Grunnen til det er at man ikke kan forvente at vanlige forumbrukere skal ha nok fotballfaglig tyngde til å forstå Arilds viktige bidrag på laget og i spillergruppa.
        Eller at andre forumbrukere ikke klarer å se gjennom følelsene og legge merke til at han ikke har bragt denne klubben suksess de 11 årene han har vært her, og kanskje er over toppen når man ser på spillet han presterer...

        Kommentar

        • Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

          #64
          Opprinnelig skrevet av Henrik
          Eller at andre forumbrukere ikke klarer å se gjennom følelsene og legge merke til at han ikke har bragt denne klubben suksess de 11 årene han har vært her, og kanskje er over toppen når man ser på spillet han presterer...
          Tja, det må i så fall gjelde LSKs trenere og assistenttrenere de siste 10 årene samt den sportslige ledelsen.

          Henrik tar opp noe som er skremmende her, LSK er styrt av mennesker uten kunnskap, kun følelser. Dette bør være et viktige tema enn om Sundgot bør selges.
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

          Kommentar

          • Henrik
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2006
            • 2110

            #65
            Opprinnelig skrevet av Rønnern
            Tja, det må i så fall gjelde LSKs trenere og assistenttrenere de siste 10 årene samt den sportslige ledelsen.

            Henrik tar opp noe som er skremmende her, LSK er styrt av mennesker uten kunnskap, kun følelser. Dette bør være et viktige tema enn om Sundgot bør selges.
            Nå sa jeg vel ikke at han ikke var god nok for tre år siden? Jeg sa han var over toppen nå. Hva det at jeg mener han er over toppen nå (fortsatt ikke for tre år siden) har å gjøre med ledelsen i LSK sin kunnskap om fotball de siste 10 årene stiller jeg meg uforstående til.

            Når det er sagt vil jeg minne om (ikke at jeg tror du har glemt det) at et bud fra Stabæk på 4 mill ble akseptert for 2 år siden, mens Uwe var motstander av et salg. Så å fremstille det som at de som har styrt LSK alltid har vært enig om at han bør bli er misvisende.
            Last edited by Henrik; 25.10.2007, 14:19.

            Kommentar

            • gilbert
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 3190

              #66
              Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg unna denne debatten, for én gangs skyld, men nå blir det for dumt. Her er noen harde fotballfaglige facts:

              Seks - 6 - spisser i tippeligaen har flere mål enn Sundgot i år:

              Helstad 18
              Ijeh 16
              Nannskog 14
              Iversen 13
              Occean 12
              Gunnarson 12
              Sundgot 10

              Alle disse har (til dels mye) mer spilletid enn Arild, som bare har Helstad, Ijeh og Iversen foran seg på lista etter effektivitet (mål ifht spilletid). Til forskjell fra Arild har iallfall de to første av disse utelukkende én oppgave på laget: å skåre mål.

              Arilds oppgave på laget er i tillegg og kanskje like mye (men nok litt mindre enn før) å være oppspillspunkt og ballfordeler i angrepsrekka, Jeg tror de fleste er enige om at han gjør en solid jobb her, når han får hjelp nok på topp.

              Likevel har han bare tre - 3 - spisser foran seg på årets liste over Norges mest effektive målskårere.

              Spørsmålet er: Hvem er disse nye og "bedre" spissene enn Arild, hvor kommer de fra og hva vil de koste ? 5-6 millioner, som enkelte kålhuer vil la Arild gå for, er utopi å tro at vi får noen for, annet enn ved rein råflaks og røverkjøp.

              Det har også vært sagt over her at Arild ikke passer i 4-3-3. Da må jeg atter en gang minne om perioden i 2004 da Erlandsen "var nødt til" å spille i 4-3-3 og Arild skårte i bøtter og spann som rettvendt midtspiss, med innlegg fra Pål og (utrolig nok) fra Johan Petter på vingene. (At vi har savna innlegg fra vingene i år er en annen debatt, som er interessant nok, men ikke berører Arilds målskåreregenskaper).

              Jeg ønsker med dette slett ikke å nedvurdere vår toppskårer Ollie, som nok er litt handikappa i effektivitet sammenlikna med Arild av at han etter hvert i år oftest har fått venstrevingrollen i en "skeiv" 4-3-3 formasjon. Vi trenger begge disse spissene, som jeg anser som omtrent like gode, selv om Ollie er yngst og nok har størst utviklingspotensiale.

              Disse argumentene burde være mer enn nok aleine til å forklare hvorfor vi ikke kan selge Arild for annet enn en sum vi neppe vil bli tilbudt: Arild er ikke og vil neppe bli av internasjonal toppklasse (så nesegrus beundrer er jeg ikke at jeg ikke ser begrensningene hans), og passer kanskje best i Fuglas måte å spille på, enten det gjelder Erlandsen, Rösler eller Nordlie, som alle har gitt Arild stor tillit.

              At denne tilliten fra høyst ulike trenere (og fra medspillerne) er uforståelig for enkelte, tror jeg rett og slett (bortsett fra en mulig mangel på dypere fotballforståelse enn begeistring for elegante enkeltmannsprestasjoner) har å gjøre med det gode gamle syndromet "gresset er alltid grønnere på den andre sida av gjerdet". Man er mest opptatt av hva andre lags spillere gjør bra som man savner (f.eks. fart ...) hos egne spillere, men glemmer hva ens egne spillere har spisskompetanse på ("man vet hva man har, men ikke hva man får").

              Det er naturligvis et ekstra poeng for meg og antageligvis mange at Arild er en av Fuglas kontinuitetsbærere. Kom ikke og fortell meg at fotball bare er rasjonelle argumenter (selv om de her altså er mer enn gode nok). Fotball er følelser, bl.a. klubbfølelser !

              For meg helt personlig er det naturligvis også et (lite) poeng at hvis Arild skulle ende opp i en annen norsk klubb på toppnivå (hvilket jeg verken tror eller håper), da måtte jeg kanskje vurdere å skifte nick og ikke lenger kunne kalle meg

              gilbert

              Kommentar

              • MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3396

                #67
                Opprinnelig skrevet av Flisby`n
                Er enig i at sammenligningen med Tommy er totalt misvisende, og som tidligere sagt, gjør begge urett. Tar selv en del av skylden ved å dra opp ulike statistikker. Poenget var å unngå "legende"-argumentet og samtidig få debatten til å rette seg mot de faktiske prestasjonene Arild har for sportsklubben.
                Selvsagt er sammenligningen misvisende. Tommy hadde vært mer kjent enn Solskjær om han hadde forlatt LSK til fordel for Ajax. Hvis ikke Sundgot fortjener legende-statusen, hvem fortjener det da? Og hvilke kriterier settes til grunn for avgjørelsen om en er legende eller ikke?

                Opprinnelig skrevet av Henrik
                Eller at andre forumbrukere ikke klarer å se gjennom følelsene og legge merke til at han ikke har bragt denne klubben suksess de 11 årene han har vært her, og kanskje er over toppen når man ser på spillet han presterer...
                Hvis suksess er et kriterie for legendestatus er ikke Bjarmann en legende heller. Er du enig i det?
                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                Kommentar

                • Henrik
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2006
                  • 2110

                  #68
                  Opprinnelig skrevet av MortenA
                  Hvis suksess er et kriterie for legendestatus er ikke Bjarmann en legende heller. Er du enig i det?
                  Jeg har vel ikke sagt at suksess er et kriterie for legendestatus? Jeg slo ganske enkelt fast at vi ikke har hatt suksess de årene han har vært her som et svar til de som mener at å satse på han er den eneste veien å gå for suksess.

                  Forøvrig mener jeg Bjarmann er en legende i LSK.

                  Kommentar

                  • MortenA
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2007
                    • 3396

                    #69
                    Opprinnelig skrevet av Henrik
                    Eller at andre forumbrukere ikke klarer å se gjennom følelsene og legge merke til at han ikke har bragt denne klubben suksess de 11 årene han har vært her, og kanskje er over toppen når man ser på spillet han presterer...
                    Det var dette jeg siktet til, men ellers er vi enig om Bjarmann.

                    Tillegg: Jeg la til litt mer i det du sa enn du faktisk gjorde. Beklager.
                    Last edited by MortenA; 25.10.2007, 13:48. Begrunnelse: Tillegg
                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                    Kommentar

                    • mooph
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Aug 2005
                      • 1496

                      #70
                      Herremin, hold nå opp med denne tullete diskusjonen!

                      Arild Gilbert Sungot
                      er etter min mening norges beste avslutter i boksen, både med hodet og beina. I tillegg er an en fysisk sterk spiller med stor forståelse for spillet, med de riktige løpene rundt seg vil han få mange assist. God til å motta og skjerme, den fødte targetman. At mannen gidder å leve et innbytterliv i klubben takker jeg gudene for.

                      Svaketheten til Arild er rykk og toppfart. Han har små muligheter for å løpe fort med ball og evt. runde forsvarsspillere. Disse tingene er allikevel tross alt mest vingenes jobb.

                      Occean er nesten motsatt, rask og sterk men dårligere som avslutter og ballfordeler. Han har også for dårlig teknikk til å bestå oppgaven som targetman. Med et større tempo har han imidlertid muligheter for å gjøre en bedre defensiv jobb.

                      Vi har 3 spillere pr. i dag som kan dekke midtspiss plassen. Det er ikke for mye.
                      Fugla mot nye høyder

                      Kommentar

                      • krisruds
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • May 2005
                        • 839

                        #71
                        Opprinnelig skrevet av BD
                        Han har spilt så og si alle kampene i år.

                        Han har scoret flest mål i år(hvis man regner med cupene).

                        Han har scoret flest fuglamål gjennom tidene.

                        Han er inne i sine beste år som fotballspiller.

                        Han er en lojal klubbspiller.

                        Han er rutinert og klok spiller.

                        Ved å selge Sundgot, mister vi et alternativet med to store foran. Et alternativ som kan skaffe oss mange ekstra poeng i enkelte kampsituasjoner. Variasjon/ valgmuligheter er viktig! forskjellen på gull og fjerdeplass neste år?

                        Vi trenger to gode midtspisser! Sundgot er veldig god til tippeliganivå å være.

                        Vi får trolig ikke mer enn MAKS 5-6 mill for Gilbert. Tror det blir svært vanskelig å kjøpe en like god spiller for den summen.

                        Konlusjon: NEI

                        Arild er nok ikke noe typsik 4-3-3 spiller. Occean er nok også en bedre midtspiss enn det Arild er. Men som BD skriver er det viktig å kunne variere, derfor er det etter min mening viktig å ha muligheten til å bruke Arild. Skal ikke forundre meg om han kanskje kan spille seg inn som førstevalg heller. Skulle bare ønske Arild kunne kjøpt 2-3 bokser med mere fart.
                        krisruds medlem av KFL siden 1996


                        OI OI OI nå har vi det morro :)

                        BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.

                        Kommentar

                        • kimmern
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jun 2005
                          • 1173

                          #72
                          Hvis en spiller er MØKK dårlig så er det feil at han skal bli KUN fordi han er en lokalhelt
                          men mistofrstå meg rett for når det gjelder sundgot så har jeg vota vet ikke..

                          Kommentar

                          • Kenneth
                            Medlem
                            Hoffnarr
                            • Oct 2005
                            • 51

                            #73
                            kan ikke selge Gilbert. Sykt god å ha bak når vi har corner mot oss også! så mot rosenborg.... vant hele tiden..

                            Kommentar

                            • Loddet
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Apr 2004
                              • 325

                              #74
                              Denne Sundgot diskusjonen har endt som alle andre Sundgot diskusjoner. Noen vil selge, de fleste vil beholde han. Personlig ønsker jeg å selge han. Jeg mener han ikke er noen toppspiss. Han har etter min mening ingen spisskvaliteter. Han er for treg og dårlig teknisk. Det er min mening. Å kalle han legende er totalt misvisende. Jeg vil heller kalle han trofast klubbspiller, og er en ypperlig refleksjon over de LSK som middelhavsfarer de siste årene.

                              Når vi enkelte sesonger har hevet oss, er det aldri Sundgot som har framstått som brilliant. De som har løftet oss har navn som Solbakken, Kristinson, Zane og Koren, ikke Sundgot. En av årsakene til at han har scoret så mye som han har, er jo at han aldri har vært god nok til å bli proff. Zane, Diallo, Mifsud, Helguson er alle spisser som har gått fra Lillestrøm til utlandet. Det har som sagt Sundgot ikke vært god nok til.

                              Så kom med statistikken. Kom med legendemaset. Kall meg gjerne Sundgot hater. Dette er enkelt og greit min mening. Basert på de rundt regna 100 kampene jeg har sett han i aksjon. Jeg håper vi kan selge nå, mens vi fortsatt kan få noen slanter. Men jeg regner nok ikke med at det skjer.

                              Kommentar

                              • gilbert
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 3190

                                #75
                                Jeg har alltid syntes paradokser er morsomme, og denne diskusjonen byr på minst to fantastisk herlige eksempler:

                                1. Sundgot er "over toppen" (Henrik) og "har ingen spisskvaliteter" (Loddet). Da må det da være ganske paradoksalt at han har sin beste sesong på flere år, og har bare tre spisser i tippeligaen foran seg som målskårer ? Hvordan han kan skåre 10 mål i serien og 4 i cupen uten NOEN spisskvaliteter må jo være totalt uforståelig og dermed et kjempeparadoks...

                                2. Vi som mener at Sundgot fortsatt har enkelte ikke helt uinteressante spisskvaliteter skal etter sigende være de som lar oss lure av følelser og gamle prestasjoner. Men når vi kommer med helt objektive facts og saklige argumenter, får vi avslørt ("kom med statistikken, jeg mener likevel...") at det, paradoksalt nok, er kritikerne som lar følelsene styre: De virker ikke som de er opptatt av effektive spisser som skårer mål, men av spillere som skal spille på en bestemt måte og ha bestemte egenskaper (antagelig fart og dribleteknikk), tydeligvis ansett som viktigere enn å (bidra til å) skåre mål.

                                I år, som tidligere år, er jeg helt åpen for å vrake Arild fra oppstillinga når han ikke har vært i brukbar form, hvis vi har bedre alternativer, eller hvis en annen lagoppstilling vil være smartere taktisk mot et bestemt lag. Om noen år vil Sundgot, som alle spillere, uvegerlig være eldre, (enda) treigere og reelt sett over toppen som spiss. Om han da går til en annen klubb eller får en midtbane- eller forsvarsrolle vil tida vise. Men den tida er ikke kommet, og de som tror vi får en bedre spiss for noen få millioner tror på julenissen.

                                gilbert

                                Kommentar

                                • KimFL
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Nov 2003
                                  • 1410

                                  #76
                                  For å snu litt på saken....hvem er egentlig bedre enn Sundgot på dette nivået i Norge? Jo, det er Helstad, Ijeh, Iversen, Nannskog og Occean (ihvertfall hvis man ser på antall mål). Så hvem skal i så fall erstatte Sundgot, hvis klubben velger å selge han? Det er jo ikke mange andre i Norge, bortsett fra de nevnte, som er i nærheten av Sundgot's kvaliteter, så hvis vi skal bytte'n ut, må vi ut av landet, og sannsynligvis bla opp mange millioner for en slik spiller.


                                  KimFL

                                  Kommentar

                                  • Dole
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2004
                                    • 1555

                                    #77
                                    Opprinnelig skrevet av gilbert

                                    og har bare tre spisser i tippeligaen foran seg som målskårer ?

                                    gilbert
                                    Om vi skal være korrekte, har han 5 spisser og en midtbanespiller foran seg på toppscorerlisten.

                                    Det er sikkert riktig som Gilbert skriver, at kun tre av disse har vært mer effektive om vi ser på antall mål pr. spilte minutt. Men på en slik liste er det trolig flere andre spillere som vil ligge helt i toppen. Både Mattias Andersson og Alex Valencia med 1 mål har vært ganske effektive i forhold til hvor lite de har spilt

                                    Kommentar

                                    • Kjell.T.Ring
                                      Poll St. Ring
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Dec 2005
                                      • 11796

                                      #78
                                      Opprinnelig skrevet av KimFL
                                      For å snu litt på saken....hvem er egentlig bedre enn Sundgot på dette nivået i Norge? Jo, det er Helstad, Ijeh, Iversen, Nannskog og Occean (ihvertfall hvis man ser på antall mål). Så hvem skal i så fall erstatte Sundgot, hvis klubben velger å selge han? Det er jo ikke mange andre i Norge, bortsett fra de nevnte, som er i nærheten av Sundgot's kvaliteter, så hvis vi skal bytte'n ut, må vi ut av landet, og sannsynligvis bla opp mange millioner for en slik spiller.


                                      KimFL
                                      Som du selv skriver er Occean bedre en Sundgot. Kun en av disse bør brukes i 4-3-3. Sundgot er en meget god joker å ha i slutten av kampen, men spørsmålet er om ikke 5-6 millioner er viktigere når vi har en spiller som TAG som kan ta backuprollen som spiss.
                                      Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                      Kommentar

                                      • gilbert
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 3190

                                        #79
                                        Hvis Dole faktisk har lest mitt første innlegg i denne debatten skriver jeg akkurat det han skriver, og jeg skriver også - eksplisitt - at Sundgot har tre foran seg som EFFEKTIV målskårer - i tillegg til at Arild altså gjør flere viktige oppgaver enn de av disse som nesten ulelukkende er måljegere.

                                        Effektiviteten til spillere som skårer ett eller noen få mål er totalt uinteressant når vi snakker om toppskårere. RBKs Kone (med sju mål) er den eneste som kunne være interessant å sammenlikne med her, i tillegg til de jeg har tatt med som har skårt 10 mål eller flere i serien.

                                        gilbert

                                        Kommentar

                                        • gilbert
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 3190

                                          #80
                                          Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                                          Som du selv skriver er Occean bedre en Sundgot. Kun en av disse bør brukes i 4-3-3. Sundgot er en meget god joker å ha i slutten av kampen, men spørsmålet er om ikke 5-6 millioner er viktigere når vi har en spiller som TAG som kan ta backuprollen som spiss.
                                          Tore Andreas Gundersen minner meg litt både om Sundgot og Fjørtoft (men mindre ego enn Fjøra i sine yngre dager). Den dagen han slår ut i full blomst med et slikt potensiale - gjerne jo før jo heller - skal jeg med glede la ham ta plassen fra Sundgot både på laget og kanskje også i stallen.

                                          Men jeg har sett så mange talenter både på LSK og i andre lag bli skrytt opp i skyene for så å bli helt borte vekk, og sett såpass mye av TAG i år at jeg tør påstå at den dagen ikke er rett rundt hjørnet. Det ville fryde meg stort både på TAGs og Fuglas vegne om jeg er for pessimistisk her og han fikk et gjennombrudd i 2008 - men å satse på at det skjer som begrunnelse for å vrake Sundgot er halsløs gambling.

                                          gilbert

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎