Hva gikk galt under Tom Nordlie ?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3185

    Hva gikk galt under Tom Nordlie ?

    Etter en langvarig periode av fotballmessig depressiv reaksjon prøver jeg nå å få hodet over vannet igjen, i et forsøk på å forstå hva det var som traff oss midt i fleisen. Etter 4-0 over Kamma i en tidlig treningskamp i år har stort sett det meste gått galt, med Viking- og AaFK-kampene som de eneste lyspunkter før siste hjemmekamp mot Glimt.

    Fugla har ikke på mange år opplevd et så stort fall som fra cupgull og fjerdeplass i fjor til å måtte kjempe seg opp av sumpa etter mer enn halvgått løp i år. Mange med meg takker gudene for at det i år bare er ett lag til direkte nedrykk og at evt. kvalifisering er mot det fjerde beste Adecco-laget.

    Hva var det som skjedde ? Etter mitt syn er det tre hovedårsaker til at det gikk skeis fra starten av i årets sesong:

    1. Innkjøpspolitikk og stallens sammensetning:

    At vi mista to sentrale spillere (Koren og Mifsud) kan ingen bebreides for, men erstatninger må da skaffes eller utvikles. Innkjøpene har, som mange har påpekt, ikke akkurat slått til i tråd med forventningene og kjøpesummene. Dels har en kjøpt for mange allroundere (ikke minst på sentral midtbane), dels har skadde spillere (som en alltid må regne med) brukt lang tid, kanskje lenger enn normalt, på å komme tilbake og i form. Spillere til nøkkelposisjoner og oppgaver både som kanter og vinger og som bakromsspisser har lenge, lenge vært åpenbar mangelvare, uten at en så ut til å gjøre mye for å fylle gapene. Hvor mye som var styrets, Fjørtofts og Nordlies ansvar her er ikke godt å si, men når det gjelder den sterke og for LSK ganske nye preferansen for norske (Start-)spillere virker det opplagt at hovedansvaret var Nordlies. Det gikk ikke minst på bekostning av hurtigheten; der Rösler alltid så etter fart, så Nordlie etter flagget. Det er selvsagt hyggelig å telle åtte-ni nordmenn i start-11’ern, men jeg vil heller telle poengene; de er tross alt viktigere. Tapet av begge australierne var en alvorlig svekkelse, og resultat av gambling på Kiesenebner og Johnsen, begge langtidsskadde.

    Mange av (de norske) spillerne innkjøpt det siste året har bevist potensialet sitt tidligere (f.eks. både i Start og FFK) og har også i våre farger vist godt spill. Men, av samme grunner som for høy skadefrekvens, storspillet har oftest latt vente på seg og/eller vært høyst sporadisk og variabelt. Det har mest sannsynlig å gjøre med andre hovedårsak:

    2. Overtrening og feiltrening

    Jeg trodde ikke treningsmengdene kunne gjøres mer belastende enn under Erlandsen, men der tok jeg tydeligvis feil. Fokuset på kondisjon, målt ved “Nordlie-testen”, ble faktisk enda større. Det måtte bli et dristig eksperiment med en fysisk trener med erfaring fra å trene supermann Bjørndalen i skiskyting, og vi kan vel ikke si at eksperimentet på alle måter har vært vellykket: Skadefrekvensen og tida for å komme tilbake har vært urovekkende høy, og det har vært åpenbart at våre spillere har vært tunge i beina alt i starten av andre omgang, på tross av, eller rettere, mest sannsynlig på grunn av mye kondisjonstrening.

    3. For ambisiøst spillemønster - uten de rette spillerne

    Fugla gjorde en godkjent sesong med Nordlie som hovedtrener i 2007, kronet med cup-gullet (og ingen jubla mer enn meg, etter mange, mange magre år uten pokaler). Men det må likevel sies, og ikke bare som etterpåklokskap, at vi gjorde det svakere etter hvert som Nordlies opplegg og mannskap burde vært mer og mer innkjørt, og at vi var griseheldige som møtte et annenrangs Adeccolag i cupfinalen, og selv da var det Occeans personlige rå styrke som skaffa oss de to avgjørende måla, og ikke akkurat laginnsatsen eller glimrende spill. Vi hadde en flott start, takket være en sunnmørstrio i form og relativt svak motstand. Deretter var det rett nok flere gode og minneverdige kamper (bl.a. mot vif, RBK, Lyn, AaFK), men også kamper der vi ikke fikk til noe som helst (jeg var bl.a. en tur i Luxembourg i fjor sommer...).

    Jeg vil nesten driste meg til å si at når det gikk såpass bra, var det fordi Nordlie, som han sa sjøl, ikke la om helt på én gang, men bygde videre på Erlandsens og Röslers grunnlag (men uten Röslers vekt på fart og på kompakt spill – i 4-3-3 kreves det ekstra mye av midtbanen og av at laget er kompakt, ellers blir en fort overløpt). Når han etter hvert forsøkte mer og mer, og over vinteren fullt ut, av eget opplegg, da ble det for ambisiøst. Krav som alltid å spille på tredje- og fjerdebevegelsene ble oppfatta som en tvangstrøye, og når spillermaterialet ikke svarte til spilleopplegget og spillerne var tunge i beina etter én omgang, da måtte det gå galt.

    Hva nå ?

    Spillermaterialet egner seg, som mange har sagt, langt bedre til 4-4-2, og treningsmengdene og –formene ser nå ut til å være bedre tilpassa hva spillerne makter og tåler. Mot Glimt så jeg iallfall mange som for første gang i år var lette i beina hele kampen i gjennom, og framfor alt fant rollene sine og fant medspillerne med pasninger, ikke minst langs bakken, selv med to fyrtårn på topp.

    Det blir ingen topplassering i år, og ingen cupsuksess. Vi må håpe på en relativt rolig høstsesong, der vi klatrer opp fra nedrykksstriden. Det er det aller beste vi kan regne med, samt kanskje noen gode kamper i Europa-cupen. Men neste år.....

    gilbert
    Last edited by gilbert; 22.07.2008, 14:14.
  • maxpayne
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2006
    • 1214

    #2
    Er du ikke ferdig med Tom Nordli ennå?
    Problemene i LSK startet lenge før Tom Nordli sin tid men de slo ikke ut i full blomst før i årets sesong.
    Hadde overskriften vært hva gikk galt med LSK etter JÅF sin inntreden i klubben hadde debatten vært langt mer spennende.

    Kommentar

    • trigz
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 7042

      #3
      Opprinnelig skrevet av maxpayne
      Er du ikke ferdig med Tom Nordli ennå?
      Problemene i LSK startet lenge før Tom Nordli sin tid men de slo ikke ut i full blomst før i årets sesong.
      Hadde overskriften vært hva gikk galt med LSK etter JÅF sin inntreden i klubben hadde debatten vært langt mer spennende.
      Jeg er overbevist - du er faktisk Tom Nordlie.
      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

      Kommentar

      • Kimito
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 2600

        #4
        Opprinnelig skrevet av trigz
        Jeg er overbevist - du er faktisk Tom Nordlie.
        Oj! Også kan han ikke engang skrive sitt eget navn. Ikke rart det gikk som det gikk.

        Godt skrevet Gilbert, men jeg tror også at det er en viss sammenheng mellom Nordlies slitasje på omgivelsene sine og manglende suksess med spillemønsteret. Etter det som siver ut mellom sprekkene å dømme, er ikke akkurat Nordlie noen pedagog, og trenger nok noen svært lydige ungvalper å trene for å få gjennomført det han vil. Så jeg er ikke sikker på om det var spillemønsteret som var for ambisiøst, men kanskje heller formidlingen av spillemønsteret.
        Ferdigskåra

        Kommentar

        • maxpayne
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Apr 2006
          • 1214

          #5
          Opprinnelig skrevet av trigz
          Jeg er overbevist - du er faktisk Tom Nordlie.
          For en liten stund siden var jeg Per Berg også. Lurer på hva det er i drikkevannet der oppe på østkanten.
          Det kommer en dag da også JÅF vandrer ut porten på Åråsen og da vil atter en gang:

          "Sola den skinner, Lillestrøm vinner"

          ...så la oss la fremtiden vise hvem av oss som har rett trigz.

          Kommentar

          • DerBomber
            Juniormedlem
            Bøffelpromp
            • Nov 2006
            • 11

            #6
            Grinebiter'n

            Opprinnelig skrevet av maxpayne
            For en liten stund siden var jeg Per Berg også. Lurer på hva det er i drikkevannet der oppe på østkanten.
            Det kommer en dag da også JÅF vandrer ut porten på Åråsen og da vil atter en gang:

            "Sola den skinner, Lillestrøm vinner"

            ...så la oss la fremtiden vise hvem av oss som har rett trigz.
            Jeg må bare le av denne MaxPayne. En grinebiter av det sjeldne....

            Kommentar

            • forzafugla!
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Apr 2008
              • 461

              #7
              Opprinnelig skrevet av DerBomber
              Jeg må bare le av denne MaxPayne. En grinebiter av det sjeldne....
              Er i hvertfall bra at det gikk som han ville før sesongen i 2007 og Røsler ble sparka.. Da hadde vi jo sikkert liggi enda dårligere ann enn hva vi gjør idag.

              Kommentar

              • xeR
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Jan 2004
                • 11206

                #8
                Tror nok det blir feil å legge skylda på Tom alene her. Han må ta sin del av ansvaret, men det er nok flere som burde finne på noe annet å gjøre. Det er trist å se det som nå skjer i klubben. Jeg tror LSK rett og slett har blitt en for stor bedrift for det sittende styret/sportslig utvalg å takle. Det har man desverre fått altfor mange eksempler på i det siste. Det er for mange som fortsatt tror de driver en forening og ikke en stor bedrift. Vi må få inn nytt blod. Jeg elsker tanken på at ett LSK bestående av tidligere spillere i ledelsen samt ren tropp bestående av lokale/norske skal lede LSK til heder og ære. Men den tid er forbi.
                Skal LSK bestå som toppklubb er vi avhengige av å få inn folk med ett nytt syn på hvordan en stor klubb skal drives. Både kommersiellt og sportslig. For all del, ostepop og kaffe er godt. Men skal man tjene penger på andre ting enn sportslige prestasjoner er man nødt til å tenke større.
                Jeg tror vi klarer oss denne sesongen, men hvis ikke store forandringer skjer så frykter jeg for LSK sin fremtid som toppklubb. Vi er nå ved ett veiskille der vi nok er nødt til å ta farvell med en del gamle klubbkjemper. Det er synd. Men klubben kommer foran alt.
                Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                Kommentar

                • Kloachim
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Oct 2005
                  • 207

                  #9
                  Det starta vel med at Uwe og Werhman ble borte.
                  LSK trenger en som er sterk person som kan styre midtbanen.
                  I wouldn`t kill you if you bit my head of!

                  Kommentar

                  • OppsalKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2008
                    • 1881

                    #10
                    Innførte 4-3-3 uten riktig mannskap.
                    Nå bosatt på Rasta !!!!!

                    Alltid Celtic og LSK

                    Kommentar

                    • holmiz
                      The kjøkken-kanariz
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2006
                      • 6064

                      #11
                      Fristende å si det opplagte: ALT.
                      Hilsen Anders

                      Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                      Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                      Kommentar

                      • Dole
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2004
                        • 1538

                        #12
                        Kanskje man forsøkte å trene som toppidrettsutøvere?

                        Kommentar

                        • BennyLem
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 2902

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av gilbert
                          Etter en langvarig periode av fotballmessig depressiv reaksjon prøver jeg nå å få hodet over vannet igjen, i et forsøk på å forstå hva det var som traff oss midt i fleisen.
                          Godt tiltak. Jeg har tenkt å gjøre noe lignende selv, muligens i (det lite populære) Bloggformatet. Arbeidstittelen er som tidligere nevnt: "Noe er råttent på Åråsen".

                          Jeg synes uansett det er viktig at vi benytter forumets "kollektive intelligens" for å komme til bunns i hvem som er ansvarlig for de forskjellige (uheldige) beslutningene de siste årene. Imidlertid gjør en komplisert struktur, overlappende ansvarsområder, lite informasjon og røyklegging det vanskelig å fininstille kritikken (ikke at det foreløpig har stoppet meg).

                          Mange her inne (undertegnende inkludert) sitter også på mer eller mindre troverdig konfidensiell informasjon som man av forskjellige årsaker ikke kan gå videre med.

                          Petter har varslet oppgjør på Årsmøtet. Jeg håper vi innen den tid har klart å få kastet litt lys over elendigheten her på forumet.

                          Opprinnelig skrevet av gilbert
                          1. Innkjøpspolitikk og stallens sammensetning:
                          Dette er nok det viktigste punktet, men også det vanskeligste angående skyldfordeling mellom Nordlie, Fjørtoft, SU og andre.

                          Opprinnelig skrevet av gilbert
                          At vi mista to sentrale spillere (Koren og Mifsud) kan ingen bebreides for, men erstatninger må da skaffes eller utvikles.
                          Her er jeg faktisk litt uenig. Undertegnede var en av få som ønsket en skikkelig pakke lagt frem for Mifsud og Koren med lønn og sign-on. I ettertid har det faktisk kommet signaler om at Koren kunne ha akseptert dette. Han hadde nok uansett ikke blitt lenge etter dette, men det hadde gitt oss glede, penger i kassa og kanskje seriegull.

                          Uansett har vi nå benyttet langt mer på kjøp, sign-on og lønn til spillere som i beste fall egner seg for Adecco (JML, Pedersen, Bjørkøy, Essidiri) eller er invalider (Kisen og M. Johnsen).

                          Opprinnelig skrevet av gilbert
                          2. Overtrening og feiltrening

                          Jeg trodde ikke treningsmengdene kunne gjøres mer belastende enn under Erlandsen, men der tok jeg tydeligvis feil. Fokuset på kondisjon, målt ved “Nordlie-testen”, ble faktisk enda større.
                          Dette har jeg vært på lenge. Konklusjon: her må Slokvik gå, ASAP.

                          Opprinnelig skrevet av gilbert
                          3. For ambisiøst spillemønster - uten de rette spillerne
                          Dette var klart Nordlie sin feil. Uttalelsen hans om å ønske "få valg offensivt" er en klassiker i negativ forstand.
                          Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                          Kommentar

                          • RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

                            #14
                            Fin tråd, og mange innspill hittil som jeg er enig i. En bevisst innkjøpspolitikk er viktig. Jeg har lenge hatt stor sans for hvordan det jobbes i Lyn på akkurat dette punktet. Denne fra dagens Aftenposten illustrerer poenget på en utmerket måte:



                            Et annet viktig moment er langsiktighet/tålmodighet. Sparkingen av Uwe midt i kontraktsperioden på det grunnlaget det skjedde, var en kardinalfeil - noe jeg tror de fleste i dag innser. Etter sesongslutt bør det jobbes uhyre bevisst i klubben med å finne den rette hovedtreneren for de neste sesongene: Samsvarer vedkommendes sportslige ambisjoner med klubbens ambisjoner og ressurser? Hvis ja, må vedkommende gis tid til å bygge et lag.

                            Kommentar

                            • Vicarious
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2006
                              • 391

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av DerBomber
                              Jeg må bare le av denne MaxPayne. En grinebiter av det sjeldne....
                              Personlig syns jeg MaxPayne's innlegg er lyspunkter i debatten her, fordi han alltid er så sinnsykt i oppisisjon til resten av bølingen og alltid har sine kjepphester som han står beinhardt på!
                              Teorier om at han er Tom Nordlie, Per Berg eller kona til JÅF har blitt nevnt.. Jeg vil lansere en ny teori: Han er Ivar Hoff.

                              For å ikke spore av debatten her får jeg nesten gi mitt innspill til det tråden handler om også.

                              Det er ikke Tom Nordlie's skyld at vårt kjære lag har blitt så skakkjørt som det er mulig å bli. Derimot må skylda ligge hos den eller de som har ansatt Nordlie, Slokvik og han assistenttrenern som er så sykt anonym at jeg ikke kommer på navnet hans en gang, samt godkjent innkjøpet av en sekk full med katter og salgene av Kasey og Shane..

                              Hvem som må ta hovedansvaret for disse avgjørelsene vet jeg ikke nok om den indre maktstrukturen i LSK til å si noe om.

                              Kommentar

                              • Emil B
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2006
                                • 5921

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av RSP
                                Fin tråd, og mange innspill hittil som jeg er enig i. En bevisst innkjøpspolitikk er viktig. Jeg har lenge hatt stor sans for hvordan det jobbes i Lyn på akkurat dette punktet. Denne fra dagens Aftenposten illustrerer poenget på en utmerket måte:



                                Et annet viktig moment er langsiktighet/tålmodighet. Sparkingen av Uwe midt i kontraktsperioden på det grunnlaget det skjedde, var en kardinalfeil - noe jeg tror de fleste i dag innser. Etter sesongslutt bør det jobbes uhyre bevisst i klubben med å finne den rette hovedtreneren for de neste sesongene: Samsvarer vedkommendes sportslige ambisjoner med klubbens ambisjoner og ressurser? Hvis ja, må vedkommende gis tid til å bygge et lag.
                                - Vi diskuterer alltid hvilke typer spillere vi trenger. Det er Torgeirs jobb å finne dem, så ser vi på aktuelle spillere på trening eller i kamp. Deretter gjøres det sportslige og økonomiske vurderinger. Hele det sportslige apparatet diskuterer når vi skal hente inn spillere, det er ikke sånn at vi bare er én eller to som tenker. Likevel er det jeg som har det siste ordet, forklarer Berg.
                                Dette er vel en helt klart mangel vare i LSK. Kan umulig tenke meg at LSK sitt sportslige utvalg var enstemet når de bestemte seg for å hente inn foreksempel Steinar Pedersen og Markus Kiesenebner. Er jo helt klart at enkelt personers sine ønsker har fått fritt spillerom.

                                Kommentar

                                • Rovfugl
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2004
                                  • 3672

                                  #17
                                  Få Bjarmann tilbake til klubben!! kanskje bytte JÅF med Bjarmann?
                                  Jeg var sikker på at Bjarmann skulle få en plass i LSK da han la opp som spiller, det skuffa meg skikkelig at han ikke er en del av LSK, men det er ikke for sent.

                                  Nordlie var etter min mening en skandale for klubben, men det var ikke han alene, de var\er flere om det. For det er ikke bare treninger som har gått galt i det siste, innkjøpspolitikken, mediabehandling etc etc. er nok å ta av.
                                  DØ FOR FUGLA!!!
                                  http://www.fluefiskebloggen.no
                                  LSK er min religion
                                  Ujah er min gud

                                  Kommentar

                                  • reka
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Aug 2005
                                    • 13271

                                    #18
                                    Vi kan aldri bli lyn fordi:
                                    1. Vi har ikke et toppidrettsgymnas i nærheten vi har lugubre avtaler med. Tenker da på bl.a. Obi som kom under påskudd av å få utdanning, men satt foran minibaren på hotellrommet. Avskyelig.

                                    2. Vi regnes ikke som en klubb hvor afrikanske talenter kan plasseres for å "modne" ala Beveren. Å ai at BJarmann og Berg har talent på overgangssida fordi noen i Haugesystemet plasserer spillere der er som å tro på julenissen. Bjarmann har ikke flere kontakter i afrika enn de julekortene han finner i elkjøp-containeren.

                                    Kommentar

                                    • m_skedsmo
                                      Seniormedlem
                                      Forumonanist
                                      • Aug 2006
                                      • 212

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av reka
                                      Vi kan aldri bli lyn fordi:
                                      1. Vi har ikke et toppidrettsgymnas i nærheten vi har lugubre avtaler med. Tenker da på bl.a. Obi som kom under påskudd av å få utdanning, men satt foran minibaren på hotellrommet. Avskyelig.

                                      2. Vi regnes ikke som en klubb hvor afrikanske talenter kan plasseres for å "modne" ala Beveren. Å ai at BJarmann og Berg har talent på overgangssida fordi noen i Haugesystemet plasserer spillere der er som å tro på julenissen. Bjarmann har ikke flere kontakter i afrika enn de julekortene han finner i elkjøp-containeren.
                                      Vel...Lyn ligger an bedre enn oss. De har spillere de får solgt, og som de får penger for. Vi henter spillere fra gamlehjemmet eller fra sykestua. Noe må være jævlig galt hos oss, og noe MÅ gjøres veldig riktig hos Lyn.

                                      Kommentar

                                      • Rovfugl
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2004
                                        • 3672

                                        #20
                                        Jeg vil ikke ha Bjarmann fordi Nigeria er Lyns beste venn, eller fordi Lyn gjør det bra på overgangsmarkedet, eller for gymaset deres. jeg vil ha Bjarmann fordi han er Bjarmann, enkelt og greit!
                                        Og det skader ikke at han sikkert kommer til å gjøre en meget bra jobb også, han tråkker sjelden feil med tanke på mediasituasjoner og håndterer ting meget rolig og beherska i forholds til visse andre , JÅF feks. Bjarmann tråkker adskillig stillere i korridorene enn mange andre, noe vi kunne trengt det siste året!
                                        DØ FOR FUGLA!!!
                                        http://www.fluefiskebloggen.no
                                        LSK er min religion
                                        Ujah er min gud

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎