Vi trenger 33 poeng for å overleve - hvordan skal vi få dem?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gamle-perta
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2004
    • 2418

    Vi trenger 33 poeng for å overleve - hvordan skal vi få dem?

    Jeg sa allerede tidlig i år at jeg trodde man måtte ha 32 poeng for å overleve i Tippeligaen. Nå tror jeg kanskje det reelle tallet blir 33.
    Så er spørsmålet; hvordan skal vi få det?

    Alle lagene fra midten og ned har nå åtte kamper igjen å spille (bortsett fra TIL), og tabellen ser slik ut:

    Sandefjord 28
    Tromsø 26 (en kamp til gode)
    Lillestrøm 26
    VIF 25
    Aalesund 23
    Glimt 23
    Fredrikstad 22
    Strømsgodset 20
    Lyn 16

    Helgens resultater med Lyn-, Sandefjord- og Glimt-seire viser det samme som har vært trenden mange ganger før. På høsten tar bånnlagene poeng når man minst aner det.
    Derfor mener jeg vi fortsatt har en stor utfordring foran oss før kontrakten er sikret. Jeg er også sikker på at minst et par av konkurrentene - trolig FFK og VIF - kommer til å bruke penger denne uken for å forsterke laget.

    Her er mine tips for de gjenstående kampene:

    Stabæk hjemme: 1 p, maks
    Odd borte: 0 p
    Glimt hjemme: 3 p
    FFK borte: 1 p, maks
    Lyn hjemme: 3 p
    Sandefjord borte: 1 p
    Brann hjemme: 1 p
    Molde borte: 0 p

    Går mine tips inn, så ender vi på 36 poeng og berger plassen. Men jeg tror regnestykket er i overkant optimistisk, så jeg frykter mange nervepirrende kamper ennå. Og jeg håper for Guds skyld det er avgjort før de to siste kampene mot Brann og Molde...
    Mvh
    Gammer´n (Per T)
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13244

    #2
    Opprinnelig skrevet av gamle-perta
    Jeg er også sikker på at minst et par av konkurrentene - trolig FFK og VIF - kommer til å bruke penger denne uken for å forsterke laget.
    Jørn Andersen ble jo nettopp lansert som ny mulig Fredrikstad-trener i TV2s klovneprogram. Skjønner godt at Kvisvik brøt kontraktsforhandlingene. Blir uansett hyggelig å få et historisk gjensyn med førkristent trellhold her i landet.

    Kommentar

    • Hel1017
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Oct 2008
      • 196

      #3
      Opprinnelig skrevet av gamle-perta

      Her er mine tips for de gjenstående kampene:

      Stabæk hjemme: 1 p, maks
      Odd borte: 0 p
      Glimt hjemme: 3 p
      FFK borte: 1 p, maks
      Lyn hjemme: 3 p
      Sandefjord borte: 1 p
      Brann hjemme: 1 p
      Molde borte: 0 p
      Jeg er enda mer otimist og tipper følgende utfall:

      Stabækk hjemme: 3 poeng
      Odd borte: 0 poeng
      Glimt hjemme: 3 poeng
      FFK borte: 3 poeng
      Lyn hjemme: 3 poeng
      Sandefjord borte : 1 poeng
      Brann hjemme: 3 poeng
      Molde borte: 0 Poeng

      Totalt 42 poeng, vi havner nok midt på tabellen...
      Kall meg gjerne naiv! Jeg kaller meg supporter!

      Kommentar

      • Serbern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2006
        • 5496

        #4
        Etter å ha sett hvilke kamper som står på papiret neste runde så er det mye som kan skje.

        Vålerengen - Molde (hvor typisk er det ikke at søpla slår en medaljekandidat etter 7 strake tap?)
        Aalesund - Bodø/Glimt (uansett hvem som vinner så kommer vinnern opp på 26p. kanskje best med uavgjort?)
        Strømsgodset - Odd (har trua på Odd, men de går vel snart på en smell de også?)
        Tromsø - Fredrikstad (igjen 2 lag som er rundt oss, men tipper gutan tar denne i nord)
        Viking - Sandefjord (Viking er ustabile, og sandefjord vinner neppe to bortekamper på rad)
        Start - Brann (er vel eneste kamp som ikke har så mye å si)
        Lillestrøm - Stabæk (Vi MÅ vinne denne hvis runden går som jeg frykter ellers)
        Rosenborg - Lyn (denne tar rbk, og lyn er ett lag jeg ikke frykter uansett)

        Med seier til vif og godset, og uavgjort i Aalesund blir tabellen slik:

        Tromsø 29
        Sandefjord 28
        søpla 28
        Aalesund 24
        Bodø 24
        Godset 23
        FFK 22

        Taper vi mot Stabæk blir vi stående på 26, med seier er vi på 29. Hvis runden går som jeg håper, at favorittene vinner kampene sine, og vi slår Stabæk vil vi ha en luke på 9 poeng ned til direkte nedryksplass, med 7 runder igjen. Da hadde jeg følt meg trygg mtp å unngå direkte nedrykk hvertfall.

        Kommentar

        • trigz
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2004
          • 7029

          #5
          Temaet er allerede åpnet i denne tråden:



          Sandefjords seier i Bergen var et skjær i sjøen, skal innrømme det...
          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

          Kommentar

          • Kanarifugl84
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2007
            • 2319

            #6
            Med det kampprogrammet vi har igjen, ser jeg absolutt muligheten til at vi kan ha både Liiin, vIF, B/G, godset, Sandefjord, aafk og ffk bak oss på tabellen når klokken nærmer seg 20.00 1/11-09. Klarer vi ikke holde minst tre av disse bak oss denne dagen, kan vi virkelig bare takke oss selv. Kampprogrammet kunne vært langt verre.

            Hvordan skaffer vi oss 7 poeng til? Vi slår både Lyn og B/G hjemme, dessuten taper vi definitivt ikke de seks andre kampene. Da skulle det være greit i boks, 33 holder fint.

            Vi rykker ikke ned i år heller, den øverste divisjonen blir ikke kvitt oss! Og neste sesong? Ja, da tar vi selvsagt alt...

            Kommentar

            • reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13244

              #7
              Mange her som mener vi er sjanseløse mot odd, men forventer poeng mot stabæk. Jeg mener det motsatte/omvendte/helt om. Kippe matcher fint Kovacs, Pedersen er virkelig god og backene våre ser ikke så aller verst ut. Offensivt bør vi har en fair sjanse til å putte mot odd. Stabæk, derimot, vil vi slite mot. Høyt balltempo og presise pasninger vil skape trøbbel for det lite samkjørte laget vårt. Uansett får vi med oss poeng fra disse to matchene.

              Ellers driter jeg i hva de andre nedrykkskandidatene foretar seg. Vi skal slå samtlige bunnlag og sikre plassen. Excel-ark og magiske poengsummer er lite verdt når det blir helt sci-fi de siste to-tre seriekampene. Men før den tid har vi forlatt bunnstriden for godt.

              Kommentar

              • andersmm
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2006
                • 5764

                #8
                Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                Stabæk hjemme: 1 p, maks
                Odd borte: 0 p
                Glimt hjemme: 3 p
                FFK borte: 1 p, maks
                Lyn hjemme: 3 p
                Sandefjord borte: 1 p
                Brann hjemme: 1 p
                Molde borte: 0 p
                Stabäk hjemme kan fort bli 1 poeng, men 3 bör väre innenfor rekkevidde.

                Vi möter det samme Odd-laget som vi overkjörte i vårkampen på Åråsen. 3-poenger bör väre mulig, selv om 1 er mer realistisk.

                Glimt skal vi ta hjemme.

                FFK imponerer ingen. Her bör det gå an å få med seg 3 poeng.

                Lyn hjemme bör väre 3 poeng.

                Sandefjord borte er usikker. SF er bra organisert og kan väre vanskelige. Samtidig vant vi vårkampen, og hadde med litt mer ro foran kassa gjort det med större sifre.

                Brann hjemme er en god mulighet til 3 poeng. Så Brann-SF i dag, og spillet deres imponerer ingen. Huseklepp er angrepsvåpenet de forliter seg på, og om man lykkes ta ham ut av kampen skaper de lite annet. Forhåpentligvis forsvinner han i löpet av uka.

                Molde borte er den eneste der 3poenger er ute av bildet.


                Nå tror jeg ikke det blir 3 poenger i alle disse kampene, men jeg mener Moldekampen er den eneste der vi ikke har en god mulighet til 3 poeng.
                "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                Kommentar

                • MedlemNR35
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Mar 2004
                  • 905

                  #9
                  Stabæk hjemme: 3 poeng
                  Odd borte: 0 poeng
                  Glimt hjemme: 3 poeng
                  FFK borte: 1 poeng
                  Lyn hjemme: 3 poeng
                  Sandefjord borte: 0 poeng
                  Brann hjemme: 1 poeng
                  Molde borte: 0 poeng

                  Det betyr at jeg tror vi kommer til å ende på 37 poeng. Ikke fordi vi er så utrolig gode men fordi vi i utgangspunktet har et lett hjemmeprogram
                  igjen.

                  Kommentar

                  • Ranakanaris
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2003
                    • 487

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                    Så er spørsmålet; hvordan skal vi få det?

                    ..
                    Det er jo bare ett enkelt svar på det spørsmålet, nemlig vinne våre egne kamper, så ordner det seg. Og vi kan ikke basere oss på att de andre resultatene går vår vei, for det er iallefall ikke trygt.

                    Kommentar

                    • El Caco
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2009
                      • 2286

                      #11
                      Stabæk hjemme: 1 poeng
                      Odd borte: 0 poeng
                      Glimt hjemme: 3 poeng
                      FFK borte: 1 poeng
                      Lyn hjemme: 3 poeng
                      Sandefjord borte: 1 poeng
                      Brann hjemme: 3 poeng
                      Molde borte: 1 poeng

                      Tror faktisk vi kan ha en sjans til å gå ubeseiret gjennom resten av kampene. Hvis Henning Berg kjører litt kontinuitet og starter de samme 11 de siste 8, så tror jeg vi tar poeng i alle kampene! Eneste jeg er i tvil på er Odd kampen. Molde har sikra 2. plassen til siste serierunde, og kommer nok til å spare spillere som Thioune, Hoseth og Mame foran cupfinalen.
                      Who needs drugs when music can make you feel on top of the world? ♫

                      Kommentar

                      • KjøttKake
                        Juniormedlem
                        Bøffel
                        • May 2009
                        • 26

                        #12
                        Stabæk hjemme: 3 p. - Stabæk var jo ikke alverden mot vålerengen sist så her er det poeng å hente

                        Odd borte: 0 p. - Virker mer eller mindre som en umulig oppgave, årsbeste må til her for å få med seg noe.

                        Bodø/Glimt hjemme: 3 p. - Her bør det bli seier. Glimts elendige bortestatistikk (1 seier og 3 uavgjorte) gjør at jeg er sterk i troen på 3 poeng her.

                        Fredrikstad borte: 3 p. - FFK er mild sakt elendige. selv om det ikke hadde komt som en bombe om vi røyk på et tap her, men jeg tipper seier.

                        Lyn hjemme: 3 p. - Her MÅ det bli 3 poeng, enkelt og greit.

                        Sandefjord borte: 3 p. - Dette kan både bli seier og tap, men jeg tror vi skal klare å dra i land denne trepoengeren.

                        Brann hjemme: 1 p. - Brann har en evne til å stjele poeng (Lyn-kampen på Ullevaal), og jeg tror det vil bli en stor LSK-dominans i denne kampen, men Brann kommer vell til å stjele poeng her som i fjord.

                        Molde borte: 0 p. - Her virker vi sjanseløse, får satse på at vi har sikret plassen før denne kampen.

                        Med dette vil vi lande på 42 poeng, virker kanskje urealistist, men umulig er det ikke, og jeg er sterk i troen.
                        Last edited by KjøttKake; 25.08.2009, 21:07.
                        "When you're on the top, there's a lot of people who are jealous at you, and they are always trying to find the hair in the soup, so let them keep looking for that."

                        - Uwe Rösler (Våren 2006)

                        Kommentar

                        • andersmm
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2006
                          • 5764

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av KjøttKake
                          Odd borte: 0 p. - Virker mer eller mindre som en umulig oppgave, årsbeste må til her for å få med seg noe.
                          Utrolig mange som setter denne kampen som superskummel. Vårkampen mot dem på Åråsen var stort sett enveiskjöring. Greit at Odd er gode på hjemmebane, men om vi kan gjenskape det vi gjorde rett i den kampen og bygge på det vi har gjort i de siste kampene så har vi en veldig god mulighet til 3 poeng her. Forrige kamp hadde vi veldig god kontroll på dem i mesteparten av matchen og tapte to poeng på en kollisjon mellom Dosso og Björköy.

                          Molde-kampen er den eneste der 3 poeng normalt sett burde väre uaktuellt. Om vi har litt tur har de sikra sölvet til siste runde og har tankene på Ullevål. Da er det mulig at de sparer et par nökkelspillere, noe som öker våre sjanser betraktelig.
                          Last edited by andersmm; 25.08.2009, 22:24. Begrunnelse: rettelse: tapte to poeng, ikke tapte
                          "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                          Kommentar

                          • vollafugl
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Dec 2006
                            • 978

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av andersmm

                            Molde-kampen er den eneste der 3 poeng normalt sett burde väre uaktuellt. Om vi har litt tur har de sikra sölvet til siste runde og har tankene på Ullevål. Da er det mulig at de sparer et par nökkelspillere, noe som öker våre sjanser betraktelig.
                            Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle forutsetter at vi nærmest er sjanseløse i bortekampen mot Molde i siste runde. Er det noe som har preget siste runde de seneste årene, er det nettopp at de lagene som trenger poengene mest vinner, uavhengig av hjemme/bortebane og uavhengig av hvor gode lagene ellers har vært. Mener å huske at alle lagene som trengte poeng i fjorårets sisterunde vant over antatt bedre lag. (Personlig irriterte det meg litt at jeg ikke satset på dette i fjorårets tippekonkurranse. Da hadde jeg tatt igjen Henrik, som fikk 0 poeng men vant).

                            Dersom Molde allerede har sikret sølvet (og særlig dersom de i tillegg skal til cup-finale), og vi trenger poengene - da tror jeg sjansen for å vinne kampen faktisk er større enn i de fleste andre resterende kampene.

                            Kommentar

                            • trigz
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 7029

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av andersmm
                              Utrolig mange som setter denne kampen som superskummel. Vårkampen mot dem på Åråsen var stort sett enveiskjöring. Greit at Odd er gode på hjemmebane, men om vi kan gjenskape det vi gjorde rett i den kampen og bygge på det vi har gjort i de siste kampene så har vi en veldig god mulighet til 3 poeng her. Forrige kamp hadde vi veldig god kontroll på dem i mesteparten av matchen og tapte på en kollisjon mellom Dosso og Björköy.
                              Glem ikke at vår 4-4-2 mot deres 4-3-3 i utgangspunktet er en fordel for vår midtbane, som vil være tallmessig overlegen. Og spiller Bjørkøy blir vi neppe fraløpt heller, for å si det sånn.

                              Poeng i Skien er ikke umulig. Kippe mot Kovacs er en jevnbyrdig duell, og forsvaret til Odd holder strengt tatt ikke verdensklasse. Det er på midtbanen kampen blir vunnet og tapt.
                              Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                              Kommentar

                              • 10.09.50
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Oct 2005
                                • 1410

                                #16
                                Dommedagsprofetiene til gamle-perta er alltid underholdende. Selv nå etter 35 år regner han det fortsatt som et guds under at Sportsklubben kan ta poeng på øverste nivå i norsk fotball.

                                Dette er en kort situasjonsrapport fra virkeligheten: Vi hadde en skrekkelig start, sto med fire poeng etter ni kamper og var klar jumbo. Deretter har vi spilt 13 kamper med fullt akseptable 6-4-3 som fasit. Vi har klatret seks plasser på tabellen, etter 17. mai er vi sjette best i Tippeligaen, fire poeng foran laget på sjuende plass, og har tatt 1.7 poeng i snitt per kamp. Vi har to seire på rad, en stall som er i ferd med å legge en fryktelig skadeperiode bak seg og et lag som er i ferd med å sette seg. Gutta kjemper igjen og fra tid til annen spiller de jaggu ball også. Jeg evner ikke helt å se hva som plutselig har skjedd som skulle tilsi at de skal legge seg ned og dø. Stevner de fram som de har gjort siden 17. mai, ender de på en åttende plass eller deromkring med 40 poeng.

                                Dommedagsprofetiene til gamle-perta er et sikrere høsttegn enn elgjakta. En dag får han kanskje rett, men ikke før han har blitt eldgamle-perta.

                                Kommentar

                                • Leif A
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2003
                                  • 3962

                                  #17
                                  Hvis gamle-perta sitt anslag om at vi trenger 33 poeng for å overleve skulle vise seg å stemme, så er vi med andre ord bare 7 poeng unna det målet. I overført betydning vil det si 2 seire og 1 uavgjort, alternativt 7 uavgjorte på de siste 8 kampene. Eventuelt andre mulige kombinasjoner.

                                  Slik jeg ser det er det i utgangspunktet to kamper av disse hvor LSK vil få en utfordring med å få poeng og det er borte i Skien og i Molde. Jeg anser det for å være høyst realistisk å kunne ta poeng hjemme mot Stabæk, Lyn, B/G og Brann. Det er etter min mening høyst realistisk at vi skal kunne ta poeng borte mot Sandefjord og FFK. Om LSK klarer å fortsette tendensene fra første omgang mot Vrakgodset er det en mulighet for at vi skulle klare 18 poeng på de siste kampene: Seier mot Lyn, B/G, Brann, Sandefjord og FFK. Uavgjort mot Stabæk, Odd og Molde.

                                  Og da bør vi vel være utenfor nedrykksstriden ved sesongslutt.....
                                  Knurr...

                                  Kommentar

                                  • Rønnern
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 6690

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                                    Dommedagsprofetiene til gamle-perta er alltid underholdende. Selv nå etter 35 år regner han det fortsatt som et guds under at Sportsklubben kan ta poeng på øverste nivå i norsk fotball.
                                    Ha, ha, dagens gullkorn. Jeg har nok tilbragt for mye tid (mye tid er relativt) med gamle-perta, for jeg er like nervøs som ham. Jeg bare venter på smellen og de strake tapene, jeg klarer ikke å glede meg til kampene.

                                    Håper selvfølgelig at jeg tar feil, all logikk skulle tilsi det, men frykter denne høsten!
                                    Mvh Ronnie "The Runner"
                                    LSK for alltid

                                    Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                    Kommentar

                                    • reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13244

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                                      Dommedagsprofetiene til gamle-perta er et sikrere høsttegn enn elgjakta.
                                      Er ikke dette et vårtegn også da?

                                      Kommentar

                                      • gamle-perta
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2004
                                        • 2418

                                        #20
                                        Foreslår at denne debatten kommer på sporet igjen. Den handler om laget, ikke om meg. Men dersom alle her inne mener at det ikke er knyttet spenning til de gjenstående kampene, så kan jo mod fjerne hele tråden.
                                        Ikke noe prob for meg.
                                        Mvh
                                        Gammer´n (Per T)

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎