Tallenes klare tale

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BennyLem
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 2902

    #21
    Opprinnelig skrevet av maxpayne
    Det er alt for mye gnål og syting om LSK om dagen. OK, vi har ikke vært bra i det siste men det er foreløpig ingen grunn til å snakke om kvalikkplass eller nedrykk.
    Kreativt regnestykke.

    Vi ligger 12 poeng under søpla. Vi ligger 5 poeng unna kvalik. Formen vår er, som Trigz påviser, totalt elendig. Vi har en trener, eller mangel på sådan, som bortforklarer alt, gjør masse feilgrep og som (i følge opplysninger i kamptråden) sliter med spillergruppa.

    Det eneste som kan redde oss i år er at kokkoslag som KIL, HBK og SFJ er i serien.
    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

    Kommentar

    • krogen
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Aug 2009
      • 228

      #22
      Nosa på kant

      Nosa sentralt: 2-7-5
      Nosa på kant: 3-2-0

      Kommentar

      • BennyLem
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 2902

        #23
        Opprinnelig skrevet av krogen
        Nosa sentralt: 2-7-5
        Nosa på kant: 3-2-0
        Interessante tall. Mye av elendigheten den siste tiden kan selvsagt tilskrives at vi mistet Tarik, som tross alt var en betydelig bidragsyter begge veier (og moralsk). Likevel er Nosa verdt å se på.

        Selv om undertegnede vil ha skikkelige kanter, så spiller jeg heller med Nosa på kant og Tokstad sentralt enn omvendt. Tokstad har bedre defensiv kapasitet, og trives ikke på kant. Nosa på kant blir definitivt det minste av to onder. Han kan tross alt utfordre, selv om han er svak på innlegg (Tokstad er regelrett elendig).

        For øvrig tror jeg også det er bedre med Nosa på kant og Tokstad sentralt, enn Nosa sentralt og EK på kant. Rett og slett fordi EK ikke holder nivået i det hele tatt.
        Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

        Kommentar

        • RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

          #24
          Moderatormelding:
          Har opprettet kamptråd for Aalesund-kampen, og flyttet noen innlegg dit.

          Kommentar

          • Lars
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 6156

            #25
            Hvor Nosa passer best, avhenger av systemet som brukes. Berg sverger stort sett til en 4-4-2 med to sittende sentralt, ganske offensive kanter, en møtende spiss og en bakromsspiss. I praksis er dette omtrent det samme som å spille med den ultrapopulære 4-2-3-1-formasjonen som veldig mange av de beste klubb- og landslagene bruker. Å kalle det 4-4-2 er bare mindre jålete.

            Nosa ble ikke hentet til klubben for å fylle en bestemt rolle, sånn som de fleste andre. Han ble hentet fordi han var så sinnssykt god. Jeg har snakket en del posisjon med Nosa, og han sier at han alltid har spilt i en rendyrket offensiv midtbanerolle. Altså en posisjon som verken eksisterer i Bergs system eller i europeisk toppfotball for øvrig. Jeg kan nesten ikke huske å ha sett en ren "trequartista" på et skikkelig godt lag siden Juan Carlos Valerón herjet i den rollen for Deportivo for ca. 10 år siden.

            Nå kreves det defensiv innsats av samtlige spillere. Thierry Henry sa følgende for et par år siden: "Jeg har aldri løpt så mye som etter at jeg kom til Barcelona". Og som vi vet, er Barcelona verdens beste lag for øyeblikket. Nosa er ikke vant til å løpe begge veier, og foreløpig er han heller ikke i stand til å gjøre det, uten at det forringer kvaliteten i det han gjør. På mange måter er han helt lik Robert Koren. Og som vi husker, leverte ikke Koren begge veier før i sin tredje og siste sesong.

            Nosa signerte for LSK for nøyaktig 1 år og 4 måneder siden. Siden den gang har han tatt enorme steg, men han har så uendelig mye mer inne. Ting tar tid, og vi må huske at han fortsatt bare er 19 år.

            Kortsiktig er den beste løsninga for LSK å bruke to defensivt gode spillere sentralt, og gi Nosa en annen rolle. Denne rollen blir da venstrekant, ettersom vi har så gode alternativer i den hengende spissrollen. Dette blir litt vanskelig i og med at Tam er borte, Kiko er skada og Dosso er utleid, men sett at vi hadde en naturlig makker til Espen tilgjengelig, er det denne løsninga som ville gitt best resultater i høst.

            Langsiktig er den beste løsninga å fortsette å utvikle Nosa som en toveis-spiller på sentral midtbane. Kampene er selvsagt veldig viktige for denne utviklinga, men også den fysiske treninga, spesielt i den kommende sesongoppkjøringa, blir viktig. Han må rett og slett orke å jobbe begge veier i 90 minutter, noe han ikke gjør per dags dato. Lykkes dette prosjektet, har vi en klassespiller av uante dimensjoner neste sesong. En spiller som både kan levere på skyhøyt nivå for LSK og selges dyrt til utlandet.

            Spørsmålet er altså om vi vil tette igjen bakover og ha best mulig resultater denne sesongen, eller om vi vil utvikle enkeltspillere med tanke på kommende sesonger og salg som kan redde klubbens økonomi. Jeg heller mot det siste, for jeg tror at det på sikt vil lønne seg både sportslig og økonomisk å utvikle Nosa i den posisjonen der han har størst potensial, nemlig som en toveis-spiller på sentral midtbane.

            Kommentar

            • krogen
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Aug 2009
              • 228

              #26
              Opprinnelig skrevet av Lars
              Spørsmålet er altså om vi vil tette igjen bakover og ha best mulig resultater denne sesongen, eller om vi vil utvikle enkeltspillere med tanke på kommende sesonger og salg som kan redde klubbens økonomi. Jeg heller mot det siste, for jeg tror at det på sikt vil lønne seg både sportslig og økonomisk å utvikle Nosa i den posisjonen der han har størst potensial, nemlig som en toveis-spiller på sentral midtbane.
              Bra innlegg! Jeg er uenig i konklusjonen. Hvor lang kontrakt har Nosa? Jeg er redd han ikke er ferdig utviklet toveisspiller før han forsvinner vederlagsfritt. Dessuten vil jeg redde plassen og slippe til våre norske talenter.
              Last edited by RSP; 12.08.2010, 13:22. Begrunnelse: Slettet unødv. qouiting.

              Kommentar

              • Lars
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2004
                • 6156

                #27
                Opprinnelig skrevet av krogen
                Bra innlegg! Jeg er uenig i konklusjonen. Hvor lang kontrakt har Nosa? Jeg er redd han ikke er ferdig utviklet toveisspiller før han forsvinner vederlagsfritt. Dessuten vil jeg redde plassen og slippe til våre norske talenter.
                Han har igjen 2,5 år av kontrakten, dvs at kontrakta går ut etter 2012-sesongen.

                Hva man skal prioritere er ikke godt å si, men akkurat nå tror jeg noe av det viktigste for klubben er å få igang eksporten av spillere til utlandet igjen. Mest for å få orden på økonomien, men også for å kunne tiltrekke oss enda flere spennende unggutter i framtida.

                Kommentar

                • *46*

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av Lars
                  Hva man skal prioritere er ikke godt å si, men akkurat nå tror jeg noe av det viktigste for klubben er å få igang eksporten av spillere til utlandet igjen. Mest for å få orden på økonomien, men også for å kunne tiltrekke oss enda flere spennende unggutter i framtida.
                  Kanskje off-topic i denne tråden, men på veldig kort sikt er vel det tilstrømning av publikum.... Nosa er så god at han kan brukes både på høyre og venstre kant. Det er poeng og tilskuere (penger i kassa). Andre punkt fylles nok delvis opp av punkt en.

                  Kommentar

                  • OppsalKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2008
                    • 1881

                    #29
                    Det mest oppsiktsvekkende tall for meg er slik.

                    LSK har i år vunnet fem kamper i Tligaen i år. Det er det samme som Brenn og Hønefoss.

                    Bare Molde, Kongsvinger og Sandefjord har vunnet færre kamper enn oss.
                    Nå bosatt på Rasta !!!!!

                    Alltid Celtic og LSK

                    Kommentar

                    • Roll75
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Dec 2007
                      • 834

                      #30
                      Etter 22 runder er man nå kun 2 poeng bedre enn i fjor og 3 poeng bedre enn 2008. Dersom noen mener at laget har hatt en positiv utvikling, må det snart også vises i form av resultater.

                      Kommentar

                      • trigz
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 7055

                        #31
                        Oppdatert etter runden i går.

                        Som en bonus, her er hvordan lagene har gjort det i de fem siste seriekampene, satt opp i rekkefølge etter den faktiske tabellen:

                        Rosenborg 5-0-0 15-8 15
                        VIF 3-0-2 12-4 9p
                        Tromsø 2-2-1 6-4 8p
                        Strømsgodset 3-1-1 9-5 10p
                        AAFK 2-0-3 5-7 6p
                        Viking 0-4-1 7-11 4p
                        Start 2-1-2 10-15 7p
                        Haugesund 3-1-1 10-4 10p
                        Stabæk 2-0-3 8-7 6p
                        Odd 2-1-2 6-6 7p
                        LSK 1-1-3 7-9 4p
                        Brenn 1-3-1 10-9 6p
                        Hønefoss 3-1-1 11-11 10p
                        Molde 0-2-3 5-9 2p
                        Kongsvinger 0-4-1 6-7 4p
                        Sandefjord 0-1-4 2-13 1p

                        Summa summarum er selvsagt Sandefjord ferdige, mens Kongsvinger fortsetter å plukke poeng og Hønefoss er i god form akkurat nå. Jeg tipper de kommer til å ta oss igjen. Vi får bare håpe at Molde ikke klarer å snu motgangen. De ser ut til å være i enda verre stand enn oss.
                        Last edited by trigz; 31.08.2010, 16:08.
                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                        Kommentar

                        • TomLundby
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2006
                          • 616

                          #32
                          Summa sumarum ser det ut for meg som at tallene her bekrefter at LSK ligger på en fortjent plass på tabellen som det er nå. Blir det en totalt katastrofal avslutning på sesongen blir det kvallik. Alt annet enn en total katastrofeavslutning gir en komfortabel men betydningsløs sikker plass et sted i haugen midt på.

                          Kommentar

                          • HSft
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2004
                            • 6075

                            #33
                            Opprinnelig skrevet av TomLundby
                            Alt annet enn en total katastrofeavslutning gir en komfortabel men betydningsløs sikker plass et sted i haugen midt på.
                            Målsetninga er 6. plass. Det er 4-5 poeng opp og ikke umulig om vi justerer litt.

                            Kommentar

                            • Leif A
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 3962

                              #34
                              Opprinnelig skrevet av HSft
                              Målsetninga er 6. plass. Det er 4-5 poeng opp og ikke umulig om vi justerer litt.
                              Ah! Et ypperlig eksempel på hvordan menneskesinnet fungerer. Den uttalte målsetningen for sesongen er IKKE 6. plass. Den er å bli blant de seks beste.
                              Slik jeg ser det blir slike halv-vage målsetninger en sovepute, da de som skal stå for oppnåelse av målet henger seg opp i den konkrete delen av målsetningen, nemlig 6-tallet. Og så overser man det som kommer rett etter, nemlig "beste."

                              Nok en gang: få inn noen som kan få spillere og ledere til å tenke riktig.
                              Knurr...

                              Kommentar

                              • trigz
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 7055

                                #35
                                La inn formtabell i åpningsinnlegget, i tillegg til den famøse tabellen for de siste 11 serieomgangene.

                                Hvis det er interesse for det legger jeg gjerne inn oppdaterte formtabeller etter hver av de resterende rundene, til referansebruk.
                                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                Kommentar

                                • e.d
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • May 2005
                                  • 688

                                  #36
                                  Opprinnelig skrevet av Leif A
                                  Ah! Et ypperlig eksempel på hvordan menneskesinnet fungerer. Den uttalte målsetningen for sesongen er IKKE 6. plass. Den er å bli blant de seks beste.
                                  går vel ut på det samme om man sier at målsetningen er å komme på 6.plass eller om den er å komme blandt de 6 beste?

                                  Uansett synes jeg det er tullete med slike målsetninger. Spiller man på Fugla driver man toppidrett og da bør målsetningen alltid være å bli best, både som lag og individuelt, Og så må dette gjennomsyre alt det spillerne trener og gjør hver eneste dag hele året, da kommer også resultatene,
                                  synging, mentalitet - Kanari-Fansen

                                  Kommentar

                                  • 10.09.50
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Oct 2005
                                    • 1410

                                    #37
                                    Opprinnelig skrevet av Leif A
                                    Ah! Et ypperlig eksempel på hvordan menneskesinnet fungerer. Den uttalte målsetningen for sesongen er IKKE 6. plass. Den er å bli blant de seks beste.
                                    Slik jeg ser det blir slike halv-vage målsetninger en sovepute, da de som skal stå for oppnåelse av målet henger seg opp i den konkrete delen av målsetningen, nemlig 6-tallet. Og så overser man det som kommer rett etter, nemlig "beste."

                                    Nok en gang: få inn noen som kan få spillere og ledere til å tenke riktig.
                                    Snakk for deg sjæl og ditt eget sinn. Jeg tør påstå at ingen på Åråsen heller vil bli nr. 6 enn nr. 5. Ingen har glemt at det er fem plasseringer som er bedre enn sjetteplassen. Og ingen kommer til å slå seg til ro med en sjetteplass dersom det er muligheter for bedre på tampen.

                                    Sjetteplassen er primært et budsjettmål. En stor andel av inntektene til LSK er resultatsensitive. En tommelfingerregel er at hver plassering i midtsjiktet (fra fjerde og ned til kvalikk) utgjør et sted mellom en og to millioner. Inntektssiden av LSKs budsjett er lagt ut fra forventede inntekter ved en sjetteplass. Det er igrunn hele poenget.

                                    Kommentar

                                    • Leif A
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2003
                                      • 3962

                                      #38
                                      Opprinnelig skrevet av e.d
                                      går vel ut på det samme om man sier at målsetningen er å komme på 6.plass eller om den er å komme blandt de 6 beste?
                                      Der er jeg uenig. Førsteplass er også blant de seks beste. 6. plass er og blir 6. plass. Uansett sikter du litt forbi poenget mitt, som var at å sikte på å bli balnt de seks beste fort blir oppfattet som at man sikter på 6. plass.

                                      Og derfor er jeg også 100% enig i siste del av innlegget ditt:
                                      Opprinnelig skrevet av e.d
                                      Uansett synes jeg det er tullete med slike målsetninger. Spiller man på Fugla driver man toppidrett og da bør målsetningen alltid være å bli best, både som lag og individuelt, Og så må dette gjennomsyre alt det spillerne trener og gjør hver eneste dag hele året, da kommer også resultatene,
                                      Knurr...

                                      Kommentar

                                      • Leif A
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 3962

                                        #39
                                        Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                                        Snakk for deg sjæl og ditt eget sinn. Jeg tør påstå at ingen på Åråsen heller vil bli nr. 6 enn nr. 5. Ingen har glemt at det er fem plasseringer som er bedre enn sjetteplassen. Og ingen kommer til å slå seg til ro med en sjetteplass dersom det er muligheter for bedre på tampen.

                                        Sjetteplassen er primært et budsjettmål. En stor andel av inntektene til LSK er resultatsensitive. En tommelfingerregel er at hver plassering i midtsjiktet (fra fjerde og ned til kvalikk) utgjør et sted mellom en og to millioner. Inntektssiden av LSKs budsjett er lagt ut fra forventede inntekter ved en sjetteplass. Det er igrunn hele poenget.
                                        Vel og bra, det. Men det budsjettmålet har tydeligvis ganske mange hengt seg opp i, også spillerne. Og det er til syvende og sist de som skal skape resultatene.
                                        Knurr...

                                        Kommentar

                                        • HSft
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2004
                                          • 6075

                                          #40
                                          Opprinnelig skrevet av Leif A
                                          Vel og bra, det. Men det budsjettmålet har tydeligvis ganske mange hengt seg opp i, også spillerne. Og det er til syvende og sist de som skal skape resultatene.
                                          Så vi burde budsjettere med 1. plass hvert år?

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎