Bård Wiggen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Martin83
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Aug 2007
    • 794

    Bård Wiggen

    Synes Bård fortjener en egen tråd.

    Ref. nyhetstråden (http://fotball.aftenposten.no/elites...icle243858.ece) så kommer han men noen kloke tanker. Se å ansett denne mannen på en lang kontrakt

    Gleder meg til å se hvilken innvirkning Wiggen kan ha på laget.
  • DoubleHi5
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2011
    • 3960

    #2
    Endelig en mann som ikke er så diplomatisk og rund at det grenser til løgn. Honnør til Bård Wiggen!
    Elska þetta félag

    Kommentar

    • glasgow
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jan 2007
      • 1251

      #3
      Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
      Endelig en mann som ikke er så diplomatisk og rund at det grenser til løgn. Honnør til Bård Wiggen!
      Får håpe agendaen hans er å gjøre noe med dette da.
      Da burde det også være enkelt for et lag å dominere i tippeligaen ,,,,,,

      Kommentar

      • Martin83
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2007
        • 794

        #4
        Liten digresjon; som trønder, kaller hans seg selv «Bår» eller «Bård»?

        Kommentar

        • Totti21
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3499

          #5
          Opprinnelig skrevet av glasgow
          Får håpe agendaen hans er å gjøre noe med dette da.
          Da burde det også være enkelt for et lag å dominere i tippeligaen ,,,,,,
          Dette er jo på grensa til sant når man ser hvor kort vei det har vært for Molde med evne og mulighet til å satse litt hardere enn de andre. Jeg tror de fort kan bli dominerende i Norge i flere år fremover nå. Godset har riktignok hengt seg på, men dette er fordi de har bygd smart over tid.
          Ellers sliter jo alle klubbene med at man ved å ha 16 topplag i Norge også må konkurrere med flere om de samme spillerne, og ikke minst de samme sponsorene. I tillegg bidrar det til langt færre "uinteressante" kamper, som tiltrekker mindre publikum. Jeg er i likhet med Wiggen for en 12-lagsserie, da det ikke finnes noen som helst tvil for meg om at vi ville hatt ett langt høyere publikumssnitt hvis vi hadde fått flere kamper mot lag som RBK, vif og Brann. Det vil riktignok skape langt større forskjeller mellom Tippeligaen og Adeccoen, men det er i mine øyne mer skremmende at de nyopprykkede lagene hevder seg såpass som de har gjort de siste årene.

          Bård Wiggen sier jo også dette som er ganske interessant mtp diskusjonene om for lite trening i fjor:
          – Vi trente én gang om dagen, styrte unna to fotballøkter. Skal man ha to
          økter, så er det en fotballøkt og så noe annet. Da var det styrke, stabilisering
          eller utholdenhet for dem som trenger det. De største klubbene i Europa trener
          mindre enn de norske klubbene gjør, men de trener riktig, sier Wiggen som mener
          at en svakhet ved de norske kampene er at motstanderne lett bryter hverandres
          spill etter 3–4 pasninger.


          Jeg tror også at kvalitet og mer tilpasset trening for den enkelte er veien å gå, fremfor flere økter. Dette har vi forhåpentligvis bedre mulighet til nå som apparatet er utvidet med 2 mann den siste tiden.

          Kommentar

          • HolterKanaris
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • May 2006
            • 1603

            #6
            Jeg er så jævla drittlei av folk som snakker norsk fotball ned i møkka til enhver tid! Man kan mene ditt og datt om kvaliteten, MEN det blir da faen ikke no bedre av at spillere og trenere hele tiden blir minnet på hvor dårlige de er. Hvertfall ikke nå som kvaliteten er på tydelig vei oppover. Se på Molde f.eks. De spiller faktisk utrolig morsom fotball.
            ***Større baller enn vett***

            Kommentar

            • GIFKanari
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2009
              • 8243

              #7
              Om det står mellom å hente flere spillere og å skrive lenger kontrakt med Wiggen, så velg Wiggen! Det mener nå jeg.

              Kommentar

              • xeR
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Jan 2004
                • 11206

                #8
                Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                Jeg er så jævla drittlei av folk som snakker norsk fotball ned i møkka til enhver tid! Man kan mene ditt og datt om kvaliteten, MEN det blir da faen ikke no bedre av at spillere og trenere hele tiden blir minnet på hvor dårlige de er. Hvertfall ikke nå som kvaliteten er på tydelig vei oppover. Se på Molde f.eks. De spiller faktisk utrolig morsom fotball.
                Ja, men selvom molde spiller morsom fotball så betyr ikek det at tippeligaen holder bra nivå. Du finner sikkert lag på Island også som spiller fin fotball..
                Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                Kommentar

                • HolterKanaris
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2006
                  • 1603

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av xeR
                  Ja, men selvom molde spiller morsom fotball så betyr ikek det at tippeligaen holder bra nivå. Du finner sikkert lag på Island også som spiller fin fotball..
                  Jeg sier ikke at kvaliteten ikke er dårlig. Jeg sier at jeg er drittlei av at alle skal minne spillerne på det hele tiden
                  ***Større baller enn vett***

                  Kommentar

                  • plantemiddel
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Feb 2012
                    • 801

                    #10
                    Hvor lenge er det realistisk å beholde Wiggen egentlig? Dette er en mann som garantert ville gjort det meget bra som hovedtrener. Bra alder, god erfaring, klokt hode. Enig med kommentaren over, prioriter å signere Wiggen på langtidskontrakt fremfor nye spillere.

                    Kommentar

                    • kunden
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jun 2005
                      • 2306

                      #11
                      Nå vil norsk fotball alltid forbli i den nedre sjiktet hva angår kvalitet. Det er vel ikke problemet. Slik jeg ser det handler det om
                      å bli best i Norge. Det er urealistisk å tro at norske lag vil kjempe mot de beste slik RBK gjorde.
                      Eliteserien har kanskje ikke blitt dårligere, men avstanden til de andre ligaene øker for hvert år som går. Synes vi godt kan beholde 16 lag. Takket være antall lag så er LSK fortsatt i toppdivisjonen.

                      Kommentar

                      • DoubleHi5
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2011
                        • 3960

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                        Hvor lenge er det realistisk å beholde Wiggen egentlig? Dette er en mann som garantert ville gjort det meget bra som hovedtrener. Bra alder, god erfaring, klokt hode. Enig med kommentaren over, prioriter å signere Wiggen på langtidskontrakt fremfor nye spillere.
                        Enig i det, men uansett hva som skjer etter 1. januar 2013, må alle i trenerapparatet suge til seg mest mulig av den kunnskapen han har opparbeidet seg.
                        Kan det eventuelt være mulig med en modell hvor Wiggen er hovedtrener og Haglund har en mer manageraktig rolle? Jeg bare spør.
                        Elska þetta félag

                        Kommentar

                        • GIFKanari
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2009
                          • 8243

                          #13
                          Terpinga på basisferdigheter må inn i norsk fotball, så skremmende enkelt er det faktisk. Og mye tidligere. Statusen på å trene ungdom og barn må opp. Spissing må legges mye bedre til rette for de som ønsker det, men vær obs på at du nok får du hele sosialdemokratiet i trynet samtidig. Det må bli lov å være god igjen.

                          Og LSK har alle muligheter for å gjøre dette. TLs dalende kvalitet ligger i de manglende utfordringene norske spillere får som unge.
                          Last edited by GIFKanari; 23.07.2012, 15:12.

                          Kommentar

                          • Totti21
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2004
                            • 3499

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                            Terpinga på basisferdigheter må inn i norsk fotball, så skremmende enkelt er det faktisk. Og mye tidligere. Statusen på å trene ungdom og barn må opp. Spissing må legges mye bedre til rette for de som ønsker det, men vær obs på at du nok får du hele sosialdemokratiet i trynet samtidig. Det må bli lov å være god igjen.

                            Og LSK har alle muligheter for å gjøre dette. TLs dalende kvalitet ligger i de manglende utfordringene norske spillere får som unge.
                            Tja, fakta er vel at vi aldri har vært mer konkurransedyktig på ungdomsnivå, og vi har spillere på 14-17 år som ikke står mye tilbake fra tilsvarende aldersgruppe i andre nasjoner. Den største utfordringen ligger vel i at alt for få av disse blir toppspillere, og der ligger mye av ansvaret i toppklubbene som i spesielt Norge satser på de fysiske talentene fremfor fotballtalentene fra alt for ung alder. Dette tror jeg også er noe av årsaken til at vi nettopp hevder oss på det nivået, men taper i lengden mot nasjoner vi bør kunne sammenligne oss med.

                            I Nederland og Spania har de tatt dette på alvor for flere år tilbake, og der er det i langt større grad teknisk gode spillere med gode basisferdigheter som blir satset på når man kommer opp på det vi kaller smågutt, gutt og juniornivå, selv om det kan bety at man taper noen kamper pga fysikken. I Feyenoord har de i mange år satset på det de kaller "survival of talent", som ett motstikk til "Survival of the fittest". I Norge har vi også vært alt for opptatt av at de beste må spille med de som er eldre enn seg selv, mens man i en del andre land har gjort motsatt for at spillere med noe dårligere fysikk skal få føle på hvordan det er å dominere kamper. Paul Scholes og Steven Gerrard er eksempler på spillere som spilte med lag som var yngre enn seg selv. En siste ting man kan peke på her, er også at vi alt for tidlig planter en posisjon i panna på unge spillere, mens man i f.eks Barcelona systemet har fokus på det motsatte, nemlig fordi spillerne skal få utvikle flere sider ved spillet sitt. Dette kan man gjøre fordi resultater er langt mindre viktig enn utvikling, mens man her i Norge er veldig resultatbevisst selv når spillerne bare er 13-14 år gamle.

                            Jeg trener selv ett G16 lag for fjerde året, og har hatt yngre lag også en stund, og jeg synes det er skremmende å se hvordan en del motstandere oppmuntrer til lange baller i bakrom på den sterke, raske spissen sin. Ja, det gir resultater på kort sikt, men hindrer utvikling for mange andre.

                            Jeg er enig med deg i at LSK har alle muligheter til å få ett forsprang på alle andre her, men da må de som de første i Norge ansette en "akademisjef" på full tid med f.eks Wiggen sin bakgrunn som spillerutvikler, jobb på G19 landslaget, og ikke minst erfaring fra større klubber, som får ansvar med å koordinere alt dette, og i tillegg reise rundt til breddeklubbene i nærheten og bidra med sin kompetanse der. For at en mann som dette skal ta en slik jobb krever det selvfølgelig at han får en velfortjent status, og lønn på nivå med hovedtreneren i klubben.

                            Som en start anbefaler jeg LSK å ta en tur til Florø, der de etter at de satte i gang ett prosjekt for 5-6 år siden er i ferd med å høste fruktene nå, med å vinne alt av eliteturneringer i både inn og utland, på alt fra guttenivå til juniornivå. De vant senest i forrige uke en internasjonal turnering i USA med både G15, G16, G17 og G19 laget sitt. I tillegg dominerer de også på flere av de aldersbestemte landslagene.
                            De er rett og slett milevis foran alle andre klubber i Norge når det kommer til spillerutvikling for øyeblikket, og det uten behov for å renske naboklubbene for unge spillere.

                            Angående det du kaller spissing, så er de faktisk slik at de fleste toppspillerne i Norge kommer fra breddeklubbene, ikke fra elitesatsning i en Tippeligaklubb. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det er tydlig at det skjer mye positivt rundt i breddeklubbene, selv om de har mindre ressurser, trener mindre og "topper" laget mindre.

                            Kommentar

                            • Percy Nilegård
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 5146

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Totti21
                              Angående det du kaller spissing, så er de faktisk slik at de fleste toppspillerne i Norge kommer fra breddeklubbene, ikke fra elitesatsning i en Tippeligaklubb. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det er tydlig at det skjer mye positivt rundt i breddeklubbene, selv om de har mindre ressurser, trener mindre og "topper" laget mindre.
                              For tidlig spissing er ikke udelt positivt. Mange spillere er såkalte late bloomers, og disse vil falle bort ved en slik spissing. Heldigvis har jeg inntrykk av at det ikke lenger er slik at de spillerne som dominerer i ung alder pga fysiske fordelere foretrekkes framfor spillere som har talent men henger etter fysisk.
                              "Alltid blodsprengt"!
                              Fong/Macho

                              Even Nordlien

                              Kommentar

                              • GIFKanari
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2009
                                • 8243

                                #16
                                Kjempeinnlegg Totti21, vanskelig å være uenig i noe.

                                Det jeg nevnte om spissing henger nok mer sammen med en profesjonalisering av talentsatsinga og større status for trenere i de yngre klassene. Den norske måten å tenke fotball på domineres fortsatt av resultatjag og effektivitet. Kompetansen Wiggen nå bringer med seg håper jeg virkelig utnyttes på alle områder, selv om det bare skulle vare ut året. Forhåpentligvis er det også bare starten på et dypere samarbeid med Ståle fremover på flere nivå. Er lov å håpe.

                                Hadde vært noe av en drøm å se LSK meisle ut en spillstil og dyrke den tvers igjennom hele organisasjonen eller så langt det lar seg gjøre, fra yngste lag til eldste. Tenk at vi har et så vanvittig fatalistisk uttrykk som "unorsk i spillestilen" i dette landet. Bare det aleine forteller jo litt om mulighetene som er der. Halvar Thoresen er vel ansatt i Skeid nå med ansvar for unge spillere, en mann med både meninger og ideer som ikke følger i de vante norske fotspor. Som ett forslag av mange.

                                LSK slo seg en gang inn som en torn i øyet på hele det norske fotballetablissementet ved å tenke utenfor boksen, kan ikke tenke meg en bedre måte enn dette å skape en ny æra. Dagens unge spillere vil spille fotball.
                                Last edited by GIFKanari; 23.07.2012, 22:08.

                                Kommentar

                                • Rønnern
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 6690

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                                  Hvor lenge er det realistisk å beholde Wiggen egentlig? Dette er en mann som garantert ville gjort det meget bra som hovedtrener. Bra alder, god erfaring, klokt hode. Enig med kommentaren over, prioriter å signere Wiggen på langtidskontrakt fremfor nye spillere.
                                  Morsomt at du kan garantere noe slikt. Wiggen har forsøkt seg som hovedtrener før...
                                  Mvh Ronnie "The Runner"
                                  LSK for alltid

                                  Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                  Kommentar

                                  • reka
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Aug 2005
                                    • 13244

                                    #18
                                    Wiggen er sterk og klar. Eller iallefall har han jobbet under en som er sterk og klar. Det alene er vel ingen bra ting på CV'en.

                                    Kommentar

                                    • Reyrey
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jun 2010
                                      • 379

                                      #19
                                      Signer Wiggen på (iallefall) 2års kontrakt ASAP!!
                                      LSK i med- og motgang <3

                                      Støtt FuglaTifo, SMS "KANARI TIFO" til 2401 og støtt med 30kr, eller sett inn valgfritt beløp på Kontonr: 1286.48.69740 -merk med tifo

                                      Kommentar

                                      • Sceptic
                                        Medlem
                                        Hoffnarr
                                        • Oct 2011
                                        • 69

                                        #20
                                        Ser at Solbakken er en assistent mindre i dag. Får vi nå beholde Wiggen?

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎