Alkoholsalg på Åråsen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fridtjof
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2005
    • 2120

    Alkoholsalg på Åråsen



    Viking bygger pub på stadion ala skjenkeordningene de har i England, der publikum kan gå bort fra tribunen i pausen og kjøpe en øl som kan drikkes på et avgrenset område. TV2 trekker frem at LSK følger saken nøye.

    Denne debatten har allerede vart i en god del år, men nå synes det nærmere enn noen gang. Er dette noe vi ønsker på norske fotballstadioner? Er det forenelig med idretten? Hvordan løses dette eventuelt praktisk, vil det være spesielle soner der dette er tilgjengelig i pausene, koster billettene til disse plassene noe ekstra og hva gjøres med berusede supportere?
    Last edited by Fridtjof; 14.05.2014, 21:34. Begrunnelse: Språkvask
    Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!
  • Fugl1120
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 3528

    #2
    Synes dette er helt innafor, selv om jeg egentlig ikke forstår bakgrunnen for å ha det i avgrensede soner. Hvorfor kan man ikke dele ut plastglass og ta det med inn på stadion på lik linje med brus? Jeg trodde litt av gleden var å kunne nyte en pils i sommersola på stadion, ikke i et avgrensa, trangt område.

    Når det gjelder alkohol og idretten er det naivt å nekte for at det allerede er en klar link mellom øl og fotball. Et hav av supportere samles på Martins og drikker før kamp, noen drikker alt for mye. Jeg tviler sterkt på at man vil se en særlig oppgang i antall overstadig berusede personer ved å selge øl på stadion. I stedet velger kanskje flere å drikke litt mindre i forkant av match fordi det finnes tilgang på øl på selve arenaen. Overstadig berusede personer blir behandlet akkurat slik de blir behandlet i dag. Dette fungerer i stort sett alle andre land enn i Norge, det er ingen grunn til at det ikke skal fungere her. I Norge virker det til å være en almen oppfatning at økt tilgjengelighet til alkohol medfører mye mer drikking, men i mange tilfeller virker heller manglende tilgjengelighet mot sin hensikt. Fordi folk vet at de ikke får tilgang på alkohol på lang tid, drikker de i stedet ekstreme mengder før de drar seg på kamp. Jeg tviler på at Viking kommer til å oppleve noe annet enn utelukkende positive følger av tiltaket, og jeg er glad for at LSK er positive.
    Lauken er vår venn!

    Kommentar

    • Fridtjof
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2005
      • 2120

      #3
      Relevante saker i mediene:

      Dagbladet, 2001; Vil servere øl på stadion: http://www.dagbladet.no/sport/2001/07/04/267429.html
      VG, 2006; Gamsten dynket i øl: http://www.vg.no/sport/fotball/uefa-...-oel/a/164284/
      Nettavisen, 2012; Vil tillate ølsalg på fotballkamper: http://www.nettavisen.no/na24/3476935.html

      VG-lenken belyser en utfordring som må diskuteres. Det skjer allerede altfor ofte at gjenstander kastes ut på norske fotballbaner. En åpning for ølsalg kan være med på å øke risikoen for lignende hendelser, og spillernes og publikums sikkerhet er nødt til å vurderes særdeles nøye, etter min mening.

      Dagbladet-artikkelen viser til en lignende debatt fra hurraåret 2001. Der uttaler blant andre Robert Lauritsen at man kan få begrenset styrtingen før kamp, mens Jan Åge Fjørtoft er langt mer skeptisk.
      Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

      Kommentar

      • Fridtjof
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2005
        • 2120

        #4
        Opprinnelig skrevet av Fugl1120
        Synes dette er helt innafor, selv om jeg egentlig ikke forstår bakgrunnen for å ha det i avgrensede soner. Hvorfor kan man ikke dele ut plastglass og ta det med inn på stadion på lik linje med brus? Jeg trodde litt av gleden var å kunne nyte en pils i sommersola på stadion, ikke i et avgrensa, trangt område.
        Bakgrunnen for å ha det i avgrensede soner er familiehensynet. Det er viktig at man ikke glemmer respekten for de som ikke er veldig begeistret for dette, mens man diskuterer det. Dette trenger imidlertid ikke nødvendigvis å bety at det begrensede området må være utenfor tribunene.

        Likevel - Det blir litt som Brustad-bua det her. Man kan godt mene mye om det, men å tillate øl bak tribunene er nok for tilhengerne i hvert fall et steg i riktig retning. Det vil også begrense at styrtingen forflyttes fra Martins til Åråsen.
        Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

        Kommentar

        • GIFKanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2009
          • 8243

          #5
          Skal man tenke nytt, få nye inntekter og ta klubben videre må man av og til våge utfordre visse vedtatte sannheter, ja om ikke dogmer. Synes det er befriende å se hvordan Anita Westby svarer for seg på en glad, positiv og løsningsorientert måte. Det er ikke et vorspiel man åpner for, men å gi folk en mulighet til å nyte noe i moderate mengder som de har lov til som voksne mennesker. Det er med dette som med spillmonopolet, noe norsk idrett rett og slett bare må finne bedre løsninger på, og som samsvarer med og virker logisk for den tiden vi lever i. Fanatikere som denne Tøien og forsåvidt Fjørtoft tror jeg faktisk bare ergrer flere og flere nordmenn. Grow up!

          Selv drikker jeg ikke, men som jeg har skrevet i en annen tråd om samme emne en tid tilbake, jeg liker å tro at jeg bor i et liberalt land.

          Kommentar

          • Fugl1120
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2005
            • 3528

            #6
            Opprinnelig skrevet av Fridtjof
            Bakgrunnen for å ha det i avgrensede soner er familiehensynet. Det er viktig at man ikke glemmer respekten for de som ikke er veldig begeistret for dette, mens man diskuterer det. Dette trenger imidlertid ikke nødvendigvis å bety at det begrensede området må være utenfor tribunene.
            Jeg forstår argumentet, men jeg anerkjenner det ikke. Rus er tilstedeværende på hver eneste kamp på Åråsen og har vært det så lenge jeg kan huske. Det er da vitterlig ikke synet av øl, men overberusede mennesker som er ubehagelig for familier. Spørsmålet man må stille seg er om alkoholservering vil øke antallet mennesker som har drukket for mye. Personlig vil jeg tro at man i familieområdene har en lavere etterspørsel etter øl, og at de som eventuelt drikker der tar seg en pils eller to uten å bli særlig beruset, det er vel generelt et lite problem med folk som har drukket for mye andre steder enn supporterfeltene. Med tanke på antall berusede mennesker og mildt sagt lite familievennlige gloser som blir servert fra feltet, for ikke å snakke om aggressiv oppførsel, tviler jeg på at det blir særlig mye verre av at man får tilgang på en øl eller to i løpet av kampen.

            Mitt inntrykk er at de som styrer alkoholpolitikken er de som utelukkende har drukket alkohol i Norge og på Mallorca. Dersom man over tid observerer drikkekultur i mer liberaliserte land, feks lenger syd i Europa, tviler jeg på at man finner en større grad av overstadige berusede til tross for at tilgangen på alkohol er mye større. Nettopp fordi man i Norge har valgt å tidsbegrense tilgangen, føler folk seg "presset" til å drikke nok til å klare og bevare rusen i en lengre tidsperiode enn dersom man kan få påfyll. Spør du utlendinger hvordan de observerer norsk drikkekultur, vil de svare at nordmenn drikker seg sanseløst fulle og at de ikke kjenner seg igjen i den ekstreme drikkekulturen vi har i Norge. I Norge har vi selv også anerkjent at vi har en dårlig drikkekultur, problemet er at man ikke har evnet å finne ut av hvordan det har utviklet seg til å bli sånn. Jeg tror særdeles rigide drikkeregler har ført til at vi styrter store mengder alkohol på kort tid, og jeg tror at ved å øke tilgangen vil behovet for å drikke seg fra sans og samling gå ned. Uavhengig av om man begynner å servere øl på Åråsen eller ikke, vil det alltid være noen der som har drukket for mye, men jeg tror hovedsaklig det er den aktive supporterkjerne som vil benytte seg av ølserveringen, og den kan vel vanskelig argumenteres for å være særlig familievennlig i utgangspunktet uansett.
            Lauken er vår venn!

            Kommentar

            • GIFKanari
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2009
              • 8243

              #7
              Opprinnelig skrevet av Fridtjof
              Det er viktig at man ikke glemmer respekten for de som ikke er veldig begeistret for dette, mens man diskuterer det.
              Det er strengt tatt opp til avholdsfolka, for det er de som setter premissene for debatten hver eneste gang, hjulpet frem av den fjerde statsmakt.

              Kommentar

              • knut
                Make knut Great Again
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Dec 2006
                • 9373

                #8
                Drita fulle noldusser vil nok bli nekta servering på Åråsen uansett, av frykt for å miste bevilgning da detta, når det skjer, kommer til å være fokusområde for alle avholdsorganisasjoner osv som da vil være ute etter å knuse tilbudet. Beware; de kommer til å sende 17åringer som ser ut som de kunne vært far min for å kjøpe øl der, og om de får kjøpt, så løper de rett til rb, som kjører krigstyper... Så bør gå bra om skjenkeregler blir fulgt til punkt å prikke.

                Dvs. knut anno 2014 får servering. knut anno 2010; get the fuck out of here.

                Kommentar

                • Jørn
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Dec 2006
                  • 659

                  #9
                  Med tanke på Sportsklubbens økonomi tipper jeg prisen på en eventuell halvliter/0,4 vil ligge på Spektrum-nivå (70-80kr). Ølglass med #vierlsk ville nok blitt populære samleobjekter.
                  Trommer er for bønder

                  Kommentar

                  • Frode D. Homb
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2003
                    • 982

                    #10
                    På Ullevål har det så lenge jeg kan huske, vært servert alkohol både blant VIP-er og i restauranter, cafe og puber i stadionet eller bygninger tilknyttet stadionet.

                    Likevel vil jeg skrive at prinsipielt så er jeg motstander at idretten skal være en arena der folk skal være påvirket av rusmidler.
                    Likevel ser jeg at det er en tapt kamp og dersom andre klubber har puber og uteserveringer på sine stadioner, så kan jo vi også servere alkohol.

                    Last edited by Frode D. Homb; 15.05.2014, 01:34.

                    Kommentar

                    • DoubleHi5
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2011
                      • 3957

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
                      På Ullevål har det så lenge jeg kan huske, vært servert alkohol både blant VIP-er og restauranter, cafe og puber i stadionet eller bygninger tilknyttet stadionet.
                      Pils på VIP-en på Åråsen også, om noen skulle lure på det.
                      Elska þetta félag

                      Kommentar

                      • Funchaloe
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Oct 2011
                        • 511

                        #12
                        Jeg synes det er på tide at klubbene i Norge begynner å servere øl og vin på stadion, det burde ha vært gjort for lenge siden. Ikke har jeg sansen for den nedlatende moralistiske holdningen til Per Tøien i idrettsforbundet heller. Jeg og noen kompiser var på tribunetur i Tyskland i fjor, hvor vi så tre bundesligakamper og en hockeykamp. På samtlige av disse kampene ble det solgt alkohol. Det var veldig greit å gå bak tribunen i pausen og ta med seg et halvliters plastglass med øl tilbake til tribunene. Kan faktisk si at det bedret totalopplevelsen.

                        Hvorfor skal det være galt å ta seg en pils på stadion? Er man far eller mor og tar med seg familien på kamp skal man uansett være ansvarlig nok til å enten A) begrense seg meget, eller B) avstå fra å drikke. Noen er supportere, og andre er tilskuere som drar for å få en opplevelse. Jeg er helt enig med Anita i det hun mener at mat og drikke er en del av opplevelsen (igjen, husker ikke ordrett). Jeg har sikkert skrevet dette i flere diskusjoner, og jeg sier det igjen: tyskerne har skjønt hvordan man gjør fotballen til en opplevelse. Jeg snakker av erfaring, currywurst og pils på stadion er helt topp! Jeg er generelt mot overformynderi og skal det ikke selges alkohol på Åråsen mener jeg det skal være LSKs gjennomtenkte avgjørelse, ikke idrettsforbundets moralisme som er grunnen.

                        Personlig behersker jeg meg til de aller fleste kampene, spesielt hjemme, da jeg har fokus på å prestere på tribunen. Alkohol på fotballkamp er ikke et must, men et godt supplement til "produktet" (som NFF liker å kalle Tippeligaen) og det er et tilbud jeg tror mange vil nyte i sommerperioden. Det burde ikke være opp til en gammel moralistisk tosk i en pampestilling å bestemme om jeg skal kunne kjøpe meg en øl eller ikke. Det optimale hadde vært om man fikk lov til å ta med halvliters plastglass inn på tribunen slik som i Tyskland, men det klarer jeg ikke helt å se at kommer til å bli en realitet med det første.
                        Custodes
                        Contra o futebol moderno!

                        Kommentar

                        • general
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Apr 2004
                          • 1150

                          #13
                          Dette her er helt gull. Leser mange steder om hensyn til barn osv. Hva med oss som ikke har barn. Skal alle nektes fordi noen ikke klarer å passe unga, når de lukter en øl i umiddelbar nærhet.

                          Og til de som tror at dette vil skape flatfyll. Det vil det ikke. Er fullt mulig å regulere dette slik at flatfyll forhindres.

                          jeg gir noen eksempler:

                          - NFL kamper i USA. Etter halvspilt kamp stenger ølsalget da man ikke vil risikere at personer kjører hjem i påvirket tilstand
                          - England. Flere arenaer hvor det ikke er lov å ha øl inne på tribunen.
                          - Tyskland under VM i 2006. Dersom du beholdt ølglasset (av hardplast) og "pantet" det når du var ferdig fikk du 1 EUR tilbake.
                          Seriegull 2016!!!

                          Kommentar

                          • Superstefan
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2006
                            • 2180

                            #14
                            Hvis det ikke blir bedre system en burger/kaffe køen på Åråsen så rekker du ikke og kjøpe og drikke opp pilsen før pausen er over uansett. Kansje dette er det som skal til for og gjøre alt av salg på Åråsen mere profesjonelt. Får sånn som det er i dag går alt av salg ALT for tregt.
                            Fotograf Kreativ Kanaris

                            KK på youtube Subscribe,rate and appreciate

                            Kommentar

                            • Xavi
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2008
                              • 1275

                              #15
                              Mye av kiosksalget på åråsen idag er dugnadsinnsats hvor mye av pengene går til UA.
                              Last edited by Xavi; 15.05.2014, 08:19.
                              Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                              Anders, Tidligere styremedlem KFL

                              Kommentar

                              • krogen
                                Seniormedlem
                                Forumonanist
                                • Aug 2009
                                • 228

                                #16
                                Jeg synes det er pussig, om ikke påtakelig, at når TV2 endelig løper ned døra på Åråsen, er det i forbindelse med en potensiell kontroversiell sak som vi i utgangspunktet ikke var med i. Ellers er jeg enig i at vår daglige leder gjorde et veldig sympatisk inntrykk, selv om jeg er uenig med henne i sak.

                                Kommentar

                                • Bibaboy
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Mar 2008
                                  • 712

                                  #17
                                  Det har i overskuelig tid vært servert øl på de aller fleste fotball areaner i store deler av europa. Jeg er svært positiv til et slik tiltak, men det krever at logistikken rundt salget blir mer proffesjonelt enn det er i dag. Det er et kø system der borte son jeg ikke har opplevd noe annet sted. Når det en sjelden gang er mange på kamp. (over 6000) så er de kø for å komme seg inn på arenae, det er kø for å kjøpe seg kaffe, burger eller noe å drikke. Jeg har ingen umiddelbar løsning på denne utfordringen men det må jo gå an å gjøre logistikken mer effektiv enn den er i dag. Skal man ha et serveringssted for øl på Åråsen så er logistikken nødt til å være i orden. Tror frustrasjonen blir stor for de som kommer i håp om å få kjøp seg en øl eller to men ikke rekker det pga. elendig logistikk. Det finnes veldig gode løsninger for dette men det kan ikke gjøres med frivillige. Det må gjøres med folk som har jobbet/jobber i bransjen slik at dette går for seg på en fornuftig måte. Kanskje et samarbeid med Martins kan være aktuelt. Skal dette være et tiltak utelukkende for at LSK skal få mer penger i kassen så frykter jeg at det vil bli på frivillig basis og at gjennomføringen av dette ikke vil bli slik den bør. Hvis dette gjøres for at tilskuerne skal få et ekstra tilbud og at den kan dryppe litt ekstra i kassa til LSK så tror jeg dette kan bli meget bra. Tror det er viktig og lage et fundament for en god gjennomføring, og deretter utvikle konseptet. Da vil god intjening komme etterhvert.
                                  Ja til Ølservering på Åråsen under forutsetning av at dette gjøres på en ordentlig måte.
                                  Last edited by Bibaboy; 15.05.2014, 08:49.
                                  Fugla Forever

                                  Kommentar

                                  • Kvalen
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jul 2006
                                    • 327

                                    #18
                                    Tror også mange tar en ekstra øl eller fire før kamp fordi de da ikke vil få kjøpt noe påfyll de neste 2-3 timene.. Da vil jeg heller at man kan ta de ekstra på stadion. Går også an å ha en alkoholfri tribune for de som ikke ønsker at barna skal sitte blant folk som drikker.
                                    "For bergenserne blir dette som en kjapp onanering - en kortsiktig selvtilfredsstillelse"
                                    - Ivar Hoff

                                    Kommentar

                                    • andersmm
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2006
                                      • 5764

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av Superstefan
                                      Hvis det ikke blir bedre system en burger/kaffe køen på Åråsen så rekker du ikke og kjøpe og drikke opp pilsen før pausen er over uansett. Kansje dette er det som skal til for og gjøre alt av salg på Åråsen mere profesjonelt. Får sånn som det er i dag går alt av salg ALT for tregt.
                                      Av erfaring så blir det fort sånn ja. I høst var jeg med en kompis og så Hammarby på Nya Stockholms Tele2 Söderstadion (helgarderer her da det hersker en viss uenighet om hva stadion faktisk skal hete). Gikk for å ta en øl i pausen, og det var ville tilstander i de fire køene som serverte øl. Vi sto som sild i tønne inne på "alkohol-området", og når vi endelig hadde fått en øl var det to minutter til kampstart. Man blir nødt til å drikke ganske fort om man vil få med seg kampen igjen. Ja, man tjener noen ekstra kroner på servering i pausen, men jeg tror ikke det er noen god idé uansett. Det blir en masse logistikk fram og tilbake og mye av fokuset tas bort fra kampen i tiden før og etter pause. Stemningsmessig så blir det fort en slow start på andre omgang. Jeg tror den beste løsningen er å stenge krana et par minutter før kampstart og så åpne igjen når dommeren blåser av for full tid. 3 poeng på Åråsen kommer til å bety stinn brakke og inntekt på en stadion-pub.
                                      "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                                      Kommentar

                                      • 307
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Mar 2007
                                        • 358

                                        #20
                                        Eneste argumentet idrettsforbundet kommer med er at idrett og alkohol ikke passer sammen. Det å dra inn barn er bare tull. Ta en tur på tribunen eller i skogen ved f.eks. Holmenkollen helgen og på Lillehammer og tilsvarende arrangementer så finner man alkohol og garantert barn i nærheten. Det blir konsumert alkohol med barn til stede over alt. Hjemme, på hytta, båten osv. Dette er ikke noe nytt. Barn tåler å se voksne drikke alkohol. Det å drive idrett og alkohol passer ikke sammen, men Fotball og Øl passer definitivt sammen. Så uansett argument vil det være kritikere og de vil uansett være i mot. Ja til Øl VED stadion men ikke på.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎