desember 2007

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sparwasser
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3185

    #41
    Treningskamper vinteren 2007:

    Fotballmagasinet har laget en oversikt over klubbenes treningskamper.
    Aktuelle LSK-kamper:

    20. Januar: LSK- Skeid (Lillestrøm Stadion, KGB)
    2. Februar: LSK - Hønefoss (kampsted foreløpig ukjent)
    9. Februar: LSK - Moss (KGB)
    5. Mars: Sandefjord - LSK (Tjølling)
    10. Mars: Start - LSK (kampsted foreløpig ukjent)
    17. Mars: LSK - Sandefjord (kampsted foreløpig ukjent)



    La Manga Cup:

    12.Februar: LSK - Krylov Soveto (Russland)
    15.Februar: LSK - Rosenborg
    19. Februar: LSK - KR (Island)

    Sluttspillkampene starter 22. februar.

    (Til Mod: Hva med å klistre en egen tråd for treningskampene utover vinteren?)
    Last edited by sparwasser; 06.12.2006, 18:39. Begrunnelse: oppdatert utgave

    Kommentar

    • Fritz
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Nov 2004
      • 1033

      #42
      Opprinnelig skrevet av Trofast kanari
      Fjørtofts tøffeste uke


      Jan Åge Fjørtoft innrømmer at trippelarbeidet har vært krevende, og at han har måttet spise timer av natta.

      Du så ham på TV i går kveld, på LSKs treningsfelt noen timer i forkant – og kanskje i en tett og fortrolig samtale med din klubbs beste spiller på en kafé nær deg i løpet av dagen. Jan Åge Fjørtoft er for tiden inne i en særdeles hektiske uke med jobb som programleder, trener og manager. Fjørtoft har i det hele tatt en arbeidstmengde som vil få varsellampene til arbeidstilsynet å fungere som de reneste diskolysene.
      - Hvor mange timer er det i døgnet ditt, Jan Åge Fjørtoft?
      - He he. Jeg har måttet spise noen timer av natta.
      - Dette har vært min mest hektiske tid innenfor fotballen noensinne, innrømmer LSKs altmuligmann overfor Nettavisen.
      Systematiker
      Managermøter, fotballtreninger og TV-program har tatt det meste av Fjørtofts tid den siste måneden, og han har også måttet ofre en familieferie i perioden. Denne uka skal han lede to Champions League-sendinger for TV 3, han skal lede to kamper mot Brøndby, og han har sine daglige forpliktelser som manager.
      - Man må huske at trenerjobben ikke kommer i stedet for, men i tillegg til managerjobben, sier Fjøra.
      Likevel mener han at trenerjobben ikke har gått på bekostning av managerrollen.




      Jan Åge Fjørtofts hovedjobb er manager i Lillestrøm.

      - Nei, det har den ikke. Jeg er en systematisk kar, og har greid å organisere ting bra, og fått til ting underveis. Da vi var i København forrige helg, fikk jeg også tatt noen samtaler, knegger den bereiste fotballproffen lurt.
      Uaktuell som trener
      Det er snaut fire uker siden Fjørtoft på kort varsel ble kastet inn i rollen som LSK-trener. Og selv om han har trives godt i sin nye ekstrajobb, tilbakeviser Fjøra selv bestemt at han er aktuell for tilsvarende jobber i fremtiden.
      - Det ble tatt litt vel bokstavelig det jeg sa på TV Norge. Jeg har ingen trenerambisjoner, understreker Fjørtoft, og poengterer at managerrollen er den rollen han ønsker å ha innenfor fotballen.
      - Dette har vært en god periode, men er ikke sånn jeg ønsker å jobbe i fotball.
      Likevel har tilbakemeldingene fra spillerne vært gode. Senest forrige uke sa Pål Strand og sa at han hadde blomstret opp under Fjørtoft, og at han følte at trenervikaren hadde brakt inn mye latter og glede på treningsfeltet. LSK-manageren gleder seg over rosen, men innrømmer at han ikke har noe imot at hans trenervikariat ser sin slutt etter søndagens bortekamp mot Brøndby.
      Målet oppnådd
      - Klubbens sportslige utvalg var helt klare på at de ønsket at jeg skulle ta denne jobben, men det var helt klart en stor fordel at perioden hadde en klar slutt.


      Jan Åge Fjørtoft har også fungert som trener for LSK etter Uwe Röslers avgang.

      - Det at jeg får god feedback er selvsagt hyggelig, men det viktigste er at klubben kunne overvintre i Royal League.
      Det gjør de til gangs. Under Fjørtofts ledelse den siste måneden har klubben ennå til gode å tape i Royal League, og topper sin pulje med åtte poeng på fire kamper. Torsdag kveld får du svar på om det blir flere, når romerikingene tar imot den danske storlaget Brøndby på Åråsen.
      PS. Stikk i strid med hva de fleste har trodd, Jan Åge Fjørtoft har faktisk trenererfaring fra før. - Jeg er assistenttrener for et G14-lag i Bærum hvor min sønn spiller, og har vært trener i ni år for aldersbestemte lag, sier Fjørtoft. - Forskjellen er ikke så stor mellom disse spillerne og de på LSKs a-lag. Det viktigste for en trener er å føre en god dialog, gi positive tilbakemeldinger, og gjøre ting enkelt, mener LSKs avtroppende trener, Jan Åge Fjørtoft.
      07.12.06 07:24

      Kommentar

      • RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

        #43
        VG

        Opprør i Fotball-Norge

        10 av 14 toppklubber vil endre «utenfor EU»-regel

        De norske toppklubbene har gått lei av den særnorske regelen om kun to spillere utenfor EU på banen. Nå krever de endringer.

        Lillestrøm sendte en generell klage til likestillings- og diskrimineringsombudet for kort tid siden. Men så fikk klubben signaler om at Norges Fotballforbundville ta opp saken likevel.

        - Da trakk vi saken. Vi ønsker de samme betingelsene som de vi møter i Royal League, og det har vi fått signaler på at vi nå får, sier LSKs styreleder Per Mathisen.

        Norges Fotballforbund skal ha styremøte i dag.

        Ønsker lik behandling

        - Signalene fra toppklubbene er ikke ukjente for oss.

        Men jeg kan ikke forskuttere hva styret mener, sier informasjonssjef Roger Solheim i Norges Fotballforbund.

        10 av 14 eliteserieklubber VG snakket med i går ønsker en endring fra dagens reglement. I første rekke ønsker klubbene å komme seg på linje med Sverige og Danmark. På sikt ønsker flere klubber at de selv skal bestemme hvilke land de henter spillere fra.

        I Sverige kan klubbene bruke tre spillere fra utenfor EU. I tillegg blir spillere å regne som «ikke-EU»-spillere når de har spilt for klubben i tre år.

        I Danmark kan klubbene ha så mange spillere de vil fra utenfor EU, i stallen og på benken.

        Bare tre kan være på banen samtidig, men de tre kan byttes med tre andre fra utenfor EU i løpet av kampen. Strømsgodset, Odd Grenland, TIL og Sandefjord synes dagens regler er bra. Start,

        Vålerenga, Brann og Viking ønsker seg like arbeidsvilkår med resten av Skandinavia. RBK, Fredrikstad, Aalesund, Stabæk og Lyn går lengst i kritikken av NFFs regel.

        - Ren rasisme

        - Slik reglene er i dag er det fullstendig uakseptabel diskriminering av mennesker fra fire kontinenter, Asia, Afrika, Australia og Amerika. Norge bør ikke være kry av det.

        Hadde det samme skjedd i næringslivet, så hadde reaksjonene kommet for lengst, sier Ingebrigt Steen Jensen i Stabæk.

        - På sikt får selvsagt ikke Norge lov til å holde på sånn. Idretten blir innhentet av reglene ellers i samfunnet, sier Per Joar Hansen i Aalesund.

        - I Norge kommer du inn med en A-landskamp for Grønland, men ikke med 20 kamper som kaptein på Nigerias U-landslag. Dette er ren rasisme, og det finnes overhodet ingen argumenter for denne regelen i Norge, mener Rosenborgs Stig Torbjørnsen.

        - Regelen bør fjernes i sin helhet, det er ren diskriminering. Det bør være det samme hvilke land spillerne kommer fra, så får vi heller bli enige om antall utlendinger generelt, sier Morgan Andersen i Fredrikstad.

        - Norge driver med bistand og u-hjelp og gir rødt kort for rasisme på fotballbanen. Vi mister all troverdighet i utlandet når vi samtidig nekter spillere utenfor EU å komme til landet vårt, sier Morgan Andersen.

        Kommentar

        • RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

          #44
          Fra Royal Leagues hjemmeside

          Kun ett tap på 15 kamper


          Lillestrøm tar i mot Brøndby hjemme på Åråsen torsdag kveld i sin 16.kamp i Royal League. Så langt har Lillestrøm tapt bare en kamp i turneringen, finalen mot FCK i fjor. Laget står med åtte seire og fire uavgjorte - en imponerende statistikk.

          De har blitt eksperter på å tukte svenske og danske lag i løpet av halvannen sesong i Royal League. Fem seire og fem uavgjorte i den første sesongen er fulgt opp med to seire over selveste FC København, samt seier og uavgjort mot Hammarby. Nå gjenstår to kamper mot Brøndby, hjemme på torsdag og borte på søndag.

          I fjorårets oppgjør mellom disse lagene endte kampen i Brøndby med seier 1-0 til Lillestrøm, mens returoppgjøret sluttet 2-2, etter sen scoring av Trond Olsen. Utligningen sendte Brøndby ut av turneringen før sluttspillet. Kampen ble spilt i Tønsberg på grunn av dårlige baneforhold.

          VIF spiller i Danmark
          Vålerenga spiller bortekamp i femte runde Royal League. Viborg, som ble slått 1-0 hjemme på Bislett er motstander. Vålerenga er eneste norske lag som har deltatt alle tre sesongene av Royal League. Laget spiller torsdag sin kamp nummer 23 i turneringen. Elleve seire, seks uavgjorte og fem tap er klubbens fasit før kampen mot Viborg.

          Lagt på nettet 6. december 2006

          Kommentar

          • gamle-perta
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2004
            • 2418

            #45
            Gunnar Halle følger Uwe til Stavanger.
            I Viking blir det mange trenere å holde styr på.....


            Mvh
            Gammer´n
            Mvh
            Gammer´n (Per T)

            Kommentar

            • RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

              #46
              Aftenposten

              - Toppmotivert for RL


              TENT: Espen Søgård, her mot Roar Strand. ( Foto: Digitalsport )

              LILLESTRØM: Med seier over danske Brøndby hjemme på Åråsen tar et Lillestrøm-lag som ifølge Espen Søgård er toppmotiverte et langt og viktig steg mot seier i gruppe 2.


              Av: André Almløv
              Publisert: 07.12.2006 kl. 11:35
              Endret: 07.12.2006 kl. 11:41

              Lillestrøm kom inn i Royal League som det antatt svakeste norske laget, men har så langt imponert kraftig. I kveld kommer danske Brøndby på besøk i det som kan betegnes som en ren gruppefinale.
              - Det blir gruppefinale i kveld. Vi har en god speider i Dan Anton (Johansen) og han har fortalt oss litt om hvordan de liker å spille. Vi møtte dem også i fjor og føler derfor at vi har litt peiling på hvor de står, sier Lillestrøms midtbanesliter Espen Søgård.

              Imponerende statistikk
              Med kun ett tap på 15 kamper i Royal League er Lillestrøm resultatmessig det beste laget i turneringen de to siste sesongene. Kun FC København har tuktet romerikingene, i forrige sesongs finale. Søgård tror han har svaret på hvorfor Lillestrøm er så gode i Royal League.
              - Vi synes Royal League er en fin anledning til å vise oss frem, og en viktig grunn til at vi gjør det bra er at vi er toppmotiverte til turneringen, sier han.

              Frykter FC København
              Lillestrøm har som mål å vinne Royal League, men Søgård tror ikke seieren blir enkel.
              - Selv om FC København sier de nedprioriterer Royal League tror jeg de kommer seg videre fra gruppa og blir tøffe utover i turneringen. Ellers er vel både Vålerenga og Brann på høyde med oss poengmessig, så langt, avslutter Søgård.
              Vikartrener Jan Åge Fjørtoft kommer trolig ikke til å gjøre store endringer i laget som slo FC København i Parken, men Magnus Myklebust kommer trolig inn på topp for å true Brøndby-forsvaret med farten sin.
              Trolig lagoppstilling i 4-4-2: Heinz Müller – Dan Anton Johansen, Pål Steffen Andresen, Frode Kippe, Shane Stefanutto – Bjørn Helge Riise, Khaled Mouelhi, Arild Sundgot, Pål Strand – Magnus Myklebust, Olivier Occean

              Kommentar

              • sparwasser
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2005
                • 3185

                #47
                Fra FXT.no:


                NFF føyer seg på utlendingskrav



                Lillestrøm har hatt godtatt at man kan bruke tre spillere fra områder utenfor EU neste sesong. I år har Lillestrøm kun fått bruke to av disse tre spillerne samtidig.
                (Foto: Scanpix)

                Fra og med neste sesong kan Tippeliga-klubben ha tre spillere i troppen som kommer fra land utenfor EU.

                Av Dag Langerød


                Det ble bestemt etter et styremøte i NFF torsdag.
                Nettavisen kommer tilbake med mer.
                07.12.06 16:23, ny 07.12.06 16:24

                Kommentar

                • Rønnern
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 6690

                  #48
                  Fremdeles ubeseiret.

                  Fremdeles ubeseiret.

                  Etter 1-1 mot Brøndby på Åråsen, er Fjøra fremdeles ubeseiret som trener for LSK. En liten trøst etter to tapte poeng i dag.



                  Skrevet av Ronnie Hallén



                  Intensivt regn de siste dagene gjorde gresset om til glatt gjørme og etter hvert ble det en tilfeldighetenes kamp. Magnus Myklebust startet med å lage 1-0 etter kun fire minutters spill, en nydelig scoring hvor han viste sin klasse. LSK fortsatte presset og kom til flere gode sjanser, mens Brøndby skapte svært lite. Trener, René Meulensteen, sa da også på pressekonferansen etter kampen at han var godt fornøyd med at det bare stod 1-0 til LSK ved pause.

                  Fjøra var naturligvis godt fornøyd med prestasjonene i kampen.

                  - Jeg synes vi var best i dag og mener at vi tapte to poeng på grunn av lite effektivitet foran mål. Vi skapte minst 10 gode målsjanser og da er det for dårlig med bare ett mål. Nå er vi sikra minst andreplass i pulja, men vi går for seier borte mot Brøndby og gruppeseier.

                  - Ikke straffe.
                  LSK har sluppet inn to mål i denne turneringen, begge etter straffer forårsaket av Heinz. Selv var han svært lite enig i dommerens avgjørelse denne gangen og mener LSK ble straffet veldig hardt.

                  - Absolutt ikke straffe. Jeg var bak ham og han nærmest la seg ned over beinet mitt og datt, da jeg sparket vekk ballen. Det vil reprisene etter kampen vise.

                  Mange på tribunen hevdet at Heinz langt på vei var skyld i at situasjonen i det hele tatt oppstod, men Heinz er ikke enig der.

                  - Jeg måtte ut og dekke området slik at han ikke fikk snudd seg og jeg gjorde en korrekt vurdering i den situasjonen, men dessverre sviktet dommeren.

                  - Du ser iskald ut selv etter en varm dusj.

                  - Det var jævlig kaldt, noe av det verste jeg har vært med på. Brøndby skapte ikke akkurat mange sjanser heller, så jeg hadde ikke så mye å jobbe med.

                  Brøndby venter og Heinz ser at alle gutta begynner å bli veldig slitne nå.

                  - Det skal bli godt med ferie. Vi kjenner den lange sesongen i både bein og hode, men Jan Åge har vært veldig flink på feltet til å skape en god atmosfære med mye latter og morsomme treninger.

                  Morsomt med RL
                  Frode har vært en bauta hele Royal League og han setter stor pris på denne turneringen, selv om den forlenger sesongen en del.

                  - I dag var vel Royal League ikke på sitt beste Et skikkelig gjørmelag som ble utrolig glatt, dekket gresset, men det ble ikke så tungt og sugende som en kunne frykte. Får håpe på litt bedre forhold på Brøndby Stadion.

                  Frode mener at LSK var best i denne kampen, men synes at LSK i enda større grad burde styrt spillet på hjemmebane. Når det er sagt, er det noe defensivt solid over LSK om dagen og Frode gleder seg til returmøtet om noen få dager.

                  - Blir ikke akkurat skremt over det Brøndby viser i dag. De er gode med ball, men det er ikke akkurat stor fremdrift i laget og de skaper veldig få sjanser i dag

                  - Så ut som om du ikke hadde glemt Hannes?

                  - He, he. Litt tidlig gult kort i dag, det var synd. Nei, jeg tenker ikke på det under kampen, men det er ikke til å unngå at det før kampen ble pratet litt om at vi skulle møte ham.

                  Blandede følelser.
                  Anton er for Brøndby, det Espen og Steffi er for LSK. Spillere har spilt fotball i klubben siden junioralder og som er elsket av fansen. Dagens kamp var med litt blandede følelser for Anton.

                  - Det er klart. Jeg har aldri spilt mot Brøndby før og har sterke følelser for klubben, men utpå banen tenker jeg ikke på det. Det blir nok kanskje enda litt merkeligere å spille på Brøndby Stadion, skifte i motstandergarderoben og kanskje ha fansen mot meg?

                  - Tror du at de gir deg en tøff velkomst?

                  - Jeg vet ikke om de kommer til å pipe eller juble for meg. Det får vi se på søndag.

                  Anton spilte nok en god kamp og taklet så det luktet svidd utpå der, men han synes at underlaget gjorde sitt til at kampen aldri ble velspilt.

                  - Det blir mye tilfeldigheter når både ball og spiller sklir på ”gresset”. Men, vi er tette bakover og gir ikke vekk mye rom til Brøndby i dag. Vi er tett oppi dem og lar dem ikke få trille så mye ball som de er vant til.

                  Klokken har rundet midnatt og kfl.no takker for seg med denne årets siste garderobeprat (som for øvrig nå er i mixed sone. Egentlig helt ok at jeg slipper å se intervjue spillerne svette og halvnakne). Dagens Bøffel går nok en gang til Magnus. Nydelig mål og flere gode sjanser til å sette spikeren i kista. Den gutten er verdt sin vekt i gull.

                  Mvh Ronnie ”The Runner”
                  LSK for alltid
                  Mvh Ronnie "The Runner"
                  LSK for alltid

                  Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                  Kommentar

                  • RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

                    #49
                    Nettavisen

                    Fjørtoft slaktet spissene
                    Av Lasse Lønnebotn 07.12.06 23:25

                    ÅRÅSEN (Nettavisen): Midlertidig LSK-trener Jan Åge Fjørtoft ville ikke skylde på uflaks etter sjansesløsingen mot Brøndby. – Det handler om dårlige prestasjoner, sier han.
                    LILLESTRØM – BRØNDBY 1-1: LSK er fremdeles ubeseiret i Royal League, men det var en mager trøst for Fjørtoft etter kampen torsdag. Laget produserte nemlig flere store sjanser, men spissene Oliver Occean og Magnus Myklebust – med flere – maktet ikke å score.
                    I kampen siste minutt satte også innbytter Martin Husar ballen i stoplen. Marginene var ikke med de gule, men Fjørtoft ville ikke høre snakk om at dette skyldes tilfeldigheter.

                    – To tapte poeng
                    – Vi har enda ikke tapt en kamp i Royal League, og det er bra. Men i dag var det to tapte poeng for oss. Jeg er særlig misfornøyd med uttellingen til spissene. Mange snakker om uflaks, men uflaks henger ofte sammen med dårlige prestasjoner, sier Fjørtoft.
                    Myklebust gjorde 1-0 etter bare fire minutters spill da han elegant vippet ballen over keeper, og senere kunne både ham, Occean, Pål Strand og Arild Sundgot ha økt ledelsen. Nettavisen telte 8-2 i målsjanser til LSK.
                    – Det er selvfølgelig bra at vi skaper alle sjansene, men etter så mange må vi score på flere enn én, sier Fjørtoft.

                    Brøndby-treneren fornøyd
                    Brøndby-trener René Meulensteen var fornøyd med ett poeng på Åråsen, særlig etter at laget hans ble overkjørt i 1. omgang.
                    - Jeg sa til spillerne i pausen at vi måtte være tilfreds med 0-1 ved pause. Det kunne vært mye verre, sier Meulensteen.
                    Brøndby utliknet på straffespark like etter pause etter at LSK-keeper Heinz Müller felte Hannes Sigurdsson, og Sigurdsson konverterte ballen i mål fra 11-meters-merket. De siste 30 minuttene av kampen hang Brøndby godt med, men fremdeles var det LSK som skapte sjansene.
                    Den største sjansen kom kvarteret før slutt: Occean skjøt i stolpen fra skrått hold og ballen ble liggende på kloss hold like foran mål. To LSK-spillere kunne enkelt sette ballen i mål, men de ble ikke enige om hvem som skulle fyre av og Brøndby-forsvarerne rakk å få ballen unna.
                    Kampen ellers bar preg av mange sklitaklinger og tøffe dueller i det horisontale regnværet. Gjørmebanen innbød ikke til finspill, og dermed ble det deretter. Ikke rart tribunene var glisne, kun 1447 mennesker fant veien til Åråsen.

                    Kommentar

                    • RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

                      #50
                      RB

                      Julestjerner i år igjen

                      Av: Per Kristian Torvik

                      ÅRÅSEN:

                      (LSK – Brøndby 1-1). For andre år på rad står LSK fram som årets julestjerner i norsk idrett.

                      KOMMENTAR
                      Uttrykket stammer i utgangspunktet fra lovende langrennsløpere som gjorde meget gode resultater før jul – og gjerne slo de beste løperne. Etter nyttår hørte du ikke mer til dem.
                      I 2006 har LSK vært best i mars, november og desember. Skal klubben nå sine målsettinger om å være blant de to-tre ledende klubbene i Norge hvert år, må det bli en forandring på det. Analysen av hvorfor nettopp det har skjedd kan bli interessant lesning.
                      I går fikk spillerne en tung dag på jobben på grunn av en hengemyr av en bane, hardt kampprogram – og sikkert også en lengsel etter juleferie. Likevel skapte laget sju store sjanser mot gjestenes to – og burde vunnet oppgjøret og dermed også sin gruppe i Royal League. At de ikke gjorde det, spiller ingen
                      stor rolle. Det blir uansett skandinavisk moro i mars.

                      Sovepute
                      Det er praktfullt at LSK tar internasjonal matching alvorlig, henter fine seirer mot de beste skandinaviske lagene og utvikler spillere gjennom hard matching.
                      Men det hadde vært et ønske at laget var mer stabilt gjennom en hel seriesesong.
                      Det er foruroligende at Pål Strand finner toppformen først når det begynner å nærme seg jul, og Magnus Myklebust for alvor får vist hva han kan etter cupfinalen. Men det er vanvittig morsomt at unggutter som Myklebust og Bjørn Helge Riise sier de er misfornøyd med sin egen innsats mot danskene, og likevel hører med blant de bedre på LSK. Da er det ingen tvil om at de er i utvikling.
                      Faren for klubbene og blant supporterne er at Royal League-suksess kan virke som en sovepute. Det er fullt mulig å tro at LSK automatisk blir en gullkandidat når de kan slå de beste lagene i Danmark og Sverige.
                      Den nettopp avsluttede sesongen viste at så enkelt er det ikke. Etter finalen i Royal League beholdt LSK formen til 28. mai, sovnet halvveis inn i nærmere fem måneder – og våknet for alvor igjen først i de to siste serierundene.

                      Forsterkninger
                      Manager Jan Åge Fjørtoft har satt i gang apparatet for å hente forsterkninger. På ønskelista står en god midtbanespiller – ikke nødvendigvis en Robert Koren-type – men en løpssterk indreløper. Å erstatte ham blir det vanskeligste.
                      Jeg er ikke i tvil om at Koren også ville blitt knallgod i en slik rolle. Er du god nok, er du i stand til å mestre de fleste utfordringer.
                      LSK vil også ha en allround forsvarsspiller, som helst kan spille back på begge sider og midtstopper. Det slår meg at typen ligner mistenkelig på Anders Rambekk.
                      Trener Tom Nordlie vet også at Rambekk, i tillegg til dette, også var en dyktig indreløper i 4-3-3 da han spilte i Odd.
                      Nå vedtok LSK for en stund siden å selge ham til Strømsgodset. Når han ikke får lov å gå til Odd, har det skapt en situasjon som er meget uheldig for Rambekk – men også for LSK. Å fortsette med en mann som aller helst vil noe annet er problematisk over tid. Riktig ille er det når det kan se ut som om laget virkelig kunne ha bruk for ham.
                      For å styrke spillerstallen har Jan Åge Fjørtoft og Tom Nordlie en vanskelig jobb foran seg. Spillerne kan fra mandag av se fram til fire ukers ferie.
                      Det har de sannelig fortjent.

                      Kommentar

                      • Trondeo
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2005
                        • 3062

                        #51
                        Takk for sist, Hannes
                        Tidligere Viking-spiller Hannes Sigurdsson fikk et lite hyggeli gjensyn med LSK-publikummet.


                        De møttes for første gang siden Hannes Sigurdsson (23) brakk kinnbenet på Frode Kippe (28). Gjensynet var lite hyggelig.

                        LILLESTRØM – BRØNDBY 1-1 (Nettavisen): Sigurdsson måtte tåle konstant piping fra publikum, og det var også tydelig at Lillestrøm-spillerne hadde ham ekstra i øyesyn. Særlig én av dem: Frode Kippe.
                        Møtet mellom LSK-stopperen og Brøndby-spissen var nemlig det første siden den mye omtalte albubruken i Stavanger i fjor, da Sigurdsson spilte på Viking. Albuen til Sigurdsson knuste kinnebenet til Kippe, så han ikke kunne spille på mange uker. Mange mente den gang at albuslaget var bevisst.
                        – Ga ham litt juling
                        Kippe erkjenner at det var spesielt å møte ham igjen.
                        – Det var spesielt å se ham der igjen. Men jeg ga ham litt juling, selv om det ga meg et tidlig gult kort, sier han.
                        Halvveis ut i 1. omgang, etter et par tøffe dueller dem imellom, tråkket Kippe skikkelig til i Sigurdsson bakfra, med strake knotter. Sigurdsson ble liggende, Kippe fikk gult kort, LSK-fansen jublet.




                        Kommentar

                        • Trondeo
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jun 2005
                          • 3062

                          #52
                          Fjørtoft slaktet spissene



                          ÅRÅSEN (Nettavisen): Midlertidig LSK-trener Jan Åge Fjørtoft ville ikke skylde på uflaks etter sjansesløsingen mot Brøndby. – Det handler om dårlige prestasjoner, sier han.



                          LILLESTRØM – BRØNDBY 1-1: LSK er fremdeles ubeseiret i Royal League, men det var en mager trøst for Fjørtoft etter kampen torsdag. Laget produserte nemlig flere store sjanser, men spissene Oliver Occean og Magnus Myklebust – med flere – maktet ikke å score.
                          I kampen siste minutt satte også innbytter Martin Husar ballen i stoplen. Marginene var ikke med de gule, men Fjørtoft ville ikke høre snakk om at dette skyldes tilfeldigheter.
                          – To tapte poeng
                          – Vi har enda ikke tapt en kamp i Royal League, og det er bra. Men i dag var det to tapte poeng for oss. Jeg er særlig misfornøyd med uttellingen til spissene. Mange snakker om uflaks, men uflaks henger ofte sammen med dårlige prestasjoner, sier Fjørtoft.
                          Myklebust gjorde 1-0 etter bare fire minutters spill da han elegant vippet ballen over keeper, og senere kunne både ham, Occean, Pål Strand og Arild Sundgot ha økt ledelsen. Nettavisen telte 8-2 i målsjanser til LSK.
                          – Det er selvfølgelig bra at vi skaper alle sjansene, men etter så mange må vi score på flere enn én, sier Fjørtoft.
                          Brøndby-treneren fornøyd
                          Brøndby-trener René Meulensteen var fornøyd med ett poeng på Åråsen, særlig etter at laget hans ble overkjørt i 1. omgang.
                          - Jeg sa til spillerne i pausen at vi måtte være tilfreds med 0-1 ved pause. Det kunne vært mye verre, sier Meulensteen.
                          Brøndby utliknet på straffespark like etter pause etter at LSK-keeper Heinz Müller felte Hannes Sigurdsson, og Sigurdsson konverterte ballen i mål fra 11-meters-merket. De siste 30 minuttene av kampen hang Brøndby godt med, men fremdeles var det LSK som skapte sjansene.
                          Den største sjansen kom kvarteret før slutt: Occean skjøt i stolpen fra skrått hold og ballen ble liggende på kloss hold like foran mål. To LSK-spillere kunne enkelt sette ballen i mål, men de ble ikke enige om hvem som skulle fyre av og Brøndby-forsvarerne rakk å få ballen unna.
                          Kampen ellers bar preg av mange sklitaklinger og tøffe dueller i det horisontale regnværet. Gjørmebanen innbød ikke til finspill, og dermed ble det deretter. Ikke rart tribunene var glisne, kun 1447 mennesker fant veien til Åråsen.




                          Kommentar

                          • Raskolnikov
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Sep 2005
                            • 1452

                            #53
                            Tøft møte
                            med ny sjef LSK-spillerne skal trenere 20 økter i ferien


                            ÅRÅSEN:
                            LSK-trener Tom Nordlie forventer at spillerne er godt trent når de møter til første fellestrening 10. januar. I går fikk de egentreningsprogram av den nye treneren.
                            SE VIDEO
                            KLAR: Tom Nordlie (t.v.) og Svein Cato Bakkemo møtte LSK-spillerne for første gang.FOTO: MORTEN SVESENGEN





                            Når LSK-spillerne reiser hver til sitt etter kampen mot Brøndby, skal de være borte fra hverandre i 30 dager. Men de skal ikke miste smaken på trening. På de 30 dagene de er overlatt til seg selv, forventer LSKs nye trener at de gjennomfører 20 treningsøkter.
                            – De får helt fri den første uka etter Brøndby-kampen. Etterpå regner jeg med at de gjennomfører det treningsprogrammet de har fått. Testen vi skal ha 11. januar vil gi meg svaret på hvem som har sluntret unna, sier Nordlie.
                            Ifølge lillestrømlingen er programmet "snillere" enn det Start-spillerne fikk med seg på ferie i fjor.
                            – Det betyr mye at grunnmuren er lagt når vi møtes 10. januar. Da har jeg mest lyst til å jobbe med ballen på feltet. Vi har mye nytt som skal læres, sier Nordlie.
                            Tøffere enn med Uwe

                            Sammen med assistenten Svein Cato Bakkemo møtte han i går LSK-spillerne for aller første gang.
                            – Siden jeg begynte 1. desember har mye arbeid gått med til å planlegge treningskamper og spillerinnkjøp. Gleder meg til å komme i gang med jobben med laget, sier Nordlie.
                            For at han skal komme best mulig i gang med den jobben, må spillerne holde seg i god form også i ferien.
                            LSK-spillerne er ikke ukjent med tøffe treningskrav. Av Nordlies forgjengere var verken Arne Erlandsen eller Uwe Rösler kjent for å la spillerne cruise gjennom vinteren på gamle meritter.
                            Egentreningsprogrammet de fikk i hendene før gårsdagens trening var likevel tøffere enn det de er vant til.
                            – Det er nok det tøffeste egentreningsprogrammet jeg har fått. Ellers var møtet med Nordlie omtrent som forventet. Selv om vi ser fram til ferie nå, tror jeg alle gleder seg til å komme i gang på nyåret, sier kaptein Frode Kippe.
                            – Kan ikke sitte i stolen

                            Han forteller at heller ingen av spillerne besvimte av det som sto på de to A4-arkene.
                            – Noen syntes nok det så tøft ut med så mye trening i ferien, men samtidig så vet jo alle at vi ikke kan sette oss ned i en stol i ferien. De fleste ville nok trent mye uten et eget program, sier Kippe.
                            Før LSK-spillerne drar hver til sitt, gjenstår dagens trening og morgendagens Royal League-kamp mot Brøndby.
                            Da har de vært i sesong siden årets første obligatoriske kamp ble spilt 12. februar.

                            ---
                            Forresten kreativ variant av verbet å trene RB har.
                            Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

                            Kommentar

                            • RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

                              #54
                              NISOs hjemmeside

                              Håpløs saksbehandling i NFF

                              NFF ønsker at det meste innen fotball, om det gjelder sportslige regler eller bestemmelser som har direkte innflytelse på arbeidsforhold mellom klubb og spiller skal avgjøres ”innen fotballfamilien”. Det vil si av NFF sentralt og klubbene.
                              Et godt eksempel på at NFFs saksbehandling er helt annerledes enn det vi er vant med i samfunnet for øvrig, er behandlingen av bestemmelsen om hvor mange spillere fra land utenfor EU/ EØS som kan være på banen samtidig.Regelverket til NFF ble innklaget til Likestillings- og diskrimineringsombundet i oktober 2006 av LSK.

                              NISO ble av Likestillings- og diskrimineringsombundet bedt om å komme med uttalelse i saken, men før vi rakk å behandle saken internt, trakk LSK klagen etter påtrykk fra NFF, som ønsket at fotballen selv skulle håndtere spørsmålet.
                              NISO var ikke engang kjent med at NFF skulle behandle saken i sitt forbundstyremøte. Som kjent består det av representanter fra klubbene. NISO var heller ikke bedt om å avgi noen uttalelse. Dette sier noe om måten NFF behandler saker på, og hvorfor fotballen selv i mange sammenhenger ikke kan gjøre dette ”innen familien”. Poenget er at ”familien” består av noen utvalgte og ikke alle de som myndighetene naturlig ville bedt om høringsuttalelser fra.

                              I andre land har man en velutviklet sosial dialog. Dette er i utgangspunktet en dialog mellom arbeidsgiverorganisasjoner/ klubber og arbeidstakerorganisasjoner/ spillere. I fotballen internasjonalt har også FIFA vært en del av denne dialogen. I Norge ligger vi langt etter og har mye å lære.
                              Last edited by Rønnern; 09.12.2006, 15:33. Begrunnelse: Laget noen avsnitt

                              Kommentar

                              • HSft
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2004
                                • 6075

                                #55
                                Fant en nesten to uker gammel artikkel i lokalavisa som jeg ikke kan huske å ha sett her.

                                Kommentar

                                • Torolf
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2004
                                  • 9574

                                  #56
                                  RB: Evighetsmaskinen

                                  http://www.rb.no/lsk-magasinet/article2459587.ece

                                  Fjørtoft mener fast landslagsplass må være Bjørn Helges mål i 2007

                                  ÅRÅSEN:
                                  I kveld løper Bjørn Helge Riise ut til sin 45. obligatoriske kamp siden februar. 23-åringen merker kjøret, men klager ikke. Med drakta på, vil han alltid vinne.
                                  Av: Morten Svesengen



                                  Bare Shane Stefanutto har vært på banen i flere LSK-kamper enn Riise denne sesongen. Men det er nok ingen LSK-spillere som har løpt flere meter enn sunnmøringen.
                                  Midtbanespilleren har til tross for sin unge alder tålt det tøffe kamp-programmet godt. Han ser fram til juleferien, men er klar til å tyne ut de siste kreftene. Etter torsdagens kamp mot Brøndby, var han ikke fordi det gikk tungt. Det var det ikke så mange andre som kunne se.
                                  – Det kan være litt tungt å komme i gang, men det går greit når man først er kommet utpå der. Lysten til å vinne er så stor at jeg orker litt ekstra, sier Riise.


                                  I sitt livs form

                                  At Riises vinnerinstinkt er stort fikk alle som overvar lagets siste trening før Brøndby-kampen se. Konkurranse mellom de yngste og eldste i LSK-stallen skaper litt ekstra trøkk på treningene.
                                  – Det er "krig" hver gang. Jeg har så sinnssykt lyst til å slå gamlekara, men jeg må nok dessverre innrømme at de eldste har vunnet flest ganger i år, sier ungguttas "kaptein" Riise.
                                  På Brøndby stadion i kveld håper han igjen å være på vinnerlaget. Selv om sesongen har vart i snart ti måneder, har han ikke bedt om å få hvile i den siste kampen.
                                  – Jan Åge (Fjørtoft) spurte meg om jeg var klar til en siste innsats. Jeg svarte ja. Har ikke lyst til å reise til København som tilskuer, sier midtbanespilleren.
                                  45 kamper og nærmere 63 timer fotball har Riise spilt for LSK denne sesongen. Han har hatt en bratt utviklingskurve, men er ikke overrasket over at han har tålt kjøret.
                                  – Vi spilte 50 kamper i sesongen også da jeg var i Belgia. Nå i LSK er jeg i bedre fysisk form enn noen gang før, og derfor har jeg orket å spille alle disse kampene, sier Riise.


                                  – Fast på landslaget

                                  Vikar-trener Jan Åge Fjørtoft har fulgt utviklingen til Riise. Han vet hvorfor 23-åringen tar lange steg framover.
                                  – Bjørn Helge har en god egenskap. Han hviler aldri når han har nådd et nivå. Da jobber han alltid for å komme opp på neste, sier Fjørtoft.
                                  LSK-manageren mener det er naturlig for Riise å legge lista høyt.
                                  – Det bør være et naturlig mål for ham å spille seg til fast plass på a-landslaget neste sesong, mener Fjørtoft.
                                  Han stiller store krav også til de andre unggutta i LSK.
                                  – Pål Steffen Andresen er et annet eksempel. Han holder i perioder a-landslagsspillere ute av laget. Derfor må landslaget være et naturlig mål for ham også. Magnus Myklebust er også en spiller som må ta et ytterligere steg neste sesong, sier Fjørtoft.

                                  Kommentar

                                  • RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

                                    #57
                                    Bold.dk

                                    Martin Ericsson med mod Lillestrøm

                                    Martin Ericsson stod over i torsdagens kampe mod Lillestrøm men er nu tilbage til returopgøret i Royal League hjemme i Brøndby.

                                    Brøndby IF har fået en fornuftig start på dette års Royal League og indtager med syv point for tre kampe andenpladsen i gruppe 2. Søndag aften skal Brøndby møde gruppens førerhold Lillestrøm, der spiller sin sidste kamp i gruppen.

                                    Med sig i truppen har Rene Meulensteen igen den kreative midtbanemand Martin Ericsson, mens Henrik Kildentoft er ude med en skade i låret.

                                    Martin Retov sidder ude med karantæne.

                                    Meulensteens tropper:

                                    1. Casper Ankergren, 30. Michael Tørnes, 4. Per Nielsen, 5. Mark Howard, 8. Kim Daugaard, 9. Martin Ericsson, 13. Stefan Schmidt, 14. Joseph Elanga, 20. Asbjørn Sennels, 21. Thomas Rasmussen, 22. Morten Rasmussen, 23. Martin Spelmann, 25. Hannes Sigurdsson, 26. Mike Jensen, 31. David Williams

                                    Lagt online: 09.12.2006 15:22

                                    Kommentar

                                    • RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

                                      #58
                                      Fxt

                                      Wehrman ble «norsk»

                                      Kasey Wehrmann kan heretter regnes som «norsk» spiller.
                                      Foto: Lise Åserud (Scanpix)


                                      Kasey Wehrman fikk torsdag en dobbelt julegave av NFF. Nå blir han værende i LSK.

                                      Kasey Wehrman hadde all mulig grunn til å juble etter torsdagens vedtak i forbundsstyret. Ikke bare økte kvoten av spillere en klubb kan benytte fra et ikke-EØS-omårde fra to til tre, samtidig fikk han beskjed om at han heretter vil bli regnet som «nordmann» når Lillestrøm neste sesong skal plukke ut sitt beste mannskap.

                                      - Har man vært fem år i Norge, og tre år i én klubb, kan man søke forbundsstyret om ikke å bli regnet med i kvoten av spillere utenfor EØS-området, bekrefter Tor Grønnerud i Norges Fotballforbund.

                                      - En spiller som Kasey Wehrman (to sesonger i Moss, fire i LSK, red. anm.) vil dermed bli regnet som en «norsk» spiller kommende sesong?
                                      - Han må søke, men kan han dokumentere at han oppfyller kravene, så regner jeg med at det ikke skulle by på noen problemer, sier Grønnerud til Nettavisen.

                                      Stolleken over
                                      Det er gode nyheter for Wehrman, etter at Lillestrøm for to uker siden økte sin kvote av spillere fra land utenfor EØS-området til fire spillere.
                                      I 2006-sesonger hadde Lillestrøm tre spillere som kom utenfra EØS-området: Wehrman (Australia), Olivier Occean (Canada) og Khaled Mouelhi (Tunisia). Til tross for han var innom det australske landslaget denne sesongen, var det hovedsakelig Wehrman som trakk det korteste strået og måtte se LSK-kampene fra tribuneplass. Etter en dårlig LSK-periode hvor Wehrman fortsatt måtte nøye seg med tilskuerplass, kokte det over for 29-åringen. I slutten av september stilte han LSK et ultimatum om at han måtte spille, eller så dro han.
                                      Wehrman satt på tribunen i den neste kampen, og etterpå bekreftet han at hans tid i LSK var over.

                                      Fornøyd Wehrman blir
                                      Nå har pipen fått en annen lyd.
                                      - Jeg har et år igjen av kontrakten, og stiller med et åpent sinn i forhold til den nye treneren, sier midtbanespilleren til Nettavisen.
                                      - Selv om jeg mente at jeg fortjente en plass i laget da jeg hadde utbruddet mitt, uavhengig av kvoter og alt sånt, så gjør denne regelen det selvsagt enklere for meg. Det beste er at jeg ikke trenger å gi slipp på mitt australske pass, sier mannen med de kraftigste salvene i LSK-garderoben.
                                      Wehrman fikk en skade i foten i en landskamp for Australia mot Ghana for en snau måned siden. I kveld håper Wehrman å få sin første kamp for Lillestrøm i Royal League når Romerike-laget drar til Brøndby for å bli puljevinnere. Mandag setter han seg på flyet til Australia, hvor han skal feire jula.
                                      Nettavisen tror ham når han sier han ikke vil savne det norske været.

                                      Kommentar

                                      • morten
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2004
                                        • 2156

                                        #59
                                        Brøndby og Lillestrøm delte igen



                                        For anden gang på blot fire dage spillede Lillestrøm og Brøndby 1-1, da de mødtes på Brøndby Stadion til returopgøret i Royal Leagues gruppe 2.

                                        For anden gang på blot fire dage har norske Lillestrøm god grund til at føle sig snydt for alle tre point, da de søndag aften mødte danske Brøndby IF på Brøndby Stadion. Lillestrøm sad igennem det meste af kampen på alt spillet, men formåede kun at hente 1-1 med sig hjem fra deres sidste opgør i Roayla Leagues gruppe 2.

                                        Lillestrøm kunne have bragt sig foran efter et enkelt minut, da den lille angriber Magnus Waade Myklebust blev nedlagt syv-otte meter uden for feltet. Kasey Desmond Wehrman drønede dog bolden langt over mål på det efterfølgende frispark.

                                        Den første halve time af opgøret bød dog langt fra på prangende spil fra de to kombattanter, og jo mindre sagt om kampens indledende fase, des bedre.

                                        Ti minutter før pausen fik Brøndby dog tilkæmpet sig et frispark, der placeringsmæssigt lignede det, som Lillestrøm havde misbrugt tidligere. Denne gang var det svenske Martin Ericsson, der forsøgte sig, men et svagt skud endte lige i favnen på Lillestrøm-keeper Otto Fredrikson.

                                        Det efterfølgende Lillestrøm-angreb var meget tæt på at ende i mål, da Bjørn Helge Riise sendte en lang bold ind i Brøndby-feltet. Bolden blev dog lidt for lang og ramte i stedet overliggeren bag en sagesløs Casper Ankergreen i målet.

                                        Et par minutter senere var Lillestrøms Arild Sundgot helt fri med den danske målvogter, men Casper Ankergren fik flot pareret med benene.

                                        I første halvlegs sidste minut var presset flyttet ned i Lillestrøms ende. Den unge Brøndby-fløj Mike Jensen drønede bolden på overliggeren fra kanten af feltet.

                                        På den efterfølgende chancce endte en løs bold hos den blot 18-årige David Williams, der pludselig stod helt fri midt i målfeltet. Han kunne derfor resolut banke bolden i nettet bag målvogter Fredrikson. 1-0 til Brøndby i dommerens tillægstid i første halvleg - stik imod spil og chancer.

                                        Brøndby kom ud til anden halvleg med den optimisme, det giver at have bragt sig foran kort før pause-fløjtet, og dagens hjemmehold satte sig på spillet i anden halvlegs begyndelse.

                                        Gæsterne fra Lillestrøm kom dog mere med i kampen efterhånden som anden halvleg skred frem, og fik igen spilovertag. Klubben, der kunne befæste førstepladsen i Royal Leagues gruppe 2, kom dog ikke frem til de helt farlige chancer og kunne ikke omsætte deres spilovertag til scoringer.

                                        Sundgot og Myklebust i Lillestrøm-angrebet knoklede dog ufrotrødent videre, mens Brøndby-spillerne mere eller mindre pakkede sig foran målet og levede på kontraer. Midt i halvlegen blev angriber Hannes Sigurdsson således skiftet ud til fordel for den defensive midtbanespiller Kim Daugaard.

                                        Brøndby kunne dog ikke holde til presset, og i kampens 86. minut kunne Lillestrøms anfører Frode Kippe sende et hjørnespark videre ind i netmaskerne bag den hårdt-prøvede Ankergreen. Udligningen til 1-1, hvilket også blev kampens resultat, var ganske fortjent, og Lillestrøm kunne efter kampen både ærgre sig over, at det ikke blev til alle tre point og glæde sig over, at de trods alt fik point med hjem fra Danmark.
                                        Badekar
                                        http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

                                        Kommentar

                                        • TorTor
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Oct 2004
                                          • 335

                                          #60
                                          Etter å ha ledet LSK ubeseiret gjennom gruppespillet i Royal League, lover Jan Åge Fjørtoft en real fest ute i København i kveld.


                                          Lillestrøm ubeseiret

                                          Frode Kippe utlignet rett før slutt og ga Lillestrøm 1-1 i bortekampen mot Brøndby. LSK gikk ubeseiret gjennom gruppespillet i Royal League.





                                          Gruppeseieren er likevel ikke helt sikker, ettersom alle de tre rivalene skal spille flere kamper i februar. Helt sikkert er det at Lillestrøm er klar for kvartfinale.

                                          VG Nett Live: Referat fra kampen

                                          Lillestrøm var klart best, men slet foran mål og var bare noen minutter fra å få sitt første Royal League-tap for sesongen.
                                          Brøndby tok ledelsen ved 18-åringen David Williams på overtid i første omgang, og ikke før fire minutter gjensto av kampen klarte Lillestrøm å utligne.

                                          Frode Kippe var oppe på en corner, og han klarte å styre ballen i mål. Det var en fullt fortjent scoring i en kamp gjestene fra Norge styrte det meste av tiden. Det var da også annen gang på fire dager at LSK har grunn til å føle seg snytt av danskene som også klarte 1-1 på Åråsen.

                                          Kampen på Brøndby stadion søndag kveld var svak den første halve timen med få sjanser til begge lagene. Det tok seg opp mot pause da Bjørn Helge Riise hadde et innlegg i tverrliggeren, mens Arild Sundgot misset alene med keeper.

                                          I annen omgang trakk Brøndby seg tilbake på banen og holdt stand mot Lillestrøm-presset til det gjensto fire minutter.

                                          (VG NETT 10.12.06 kl. 20:43)

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎