Brenne må [fortsatt] stå over serieåpningen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KFL109
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 1958

    Opprinnelig skrevet av gamle-perta
    Hva er vitsen med saksbehandling i flere instanser når avgjørelsen allerede er tatt?
    Godt spørsmål, men i denne typen organisasjoner gjelder det å backe opp tidligere avgjørelser. Noe annet ville vært å innrømme feil, og det sitter nok særdeles langt inne.

    Ser for meg diskusjonene hvor jeg vedder på at uttrykket "undergrave dommernes autoritet" har vært framført mer enn én gang.

    Jeg hadde oppriktig talt blitt overraska hvis Brenne hadde sluppet karantene i første serieomgang.
    Vidar Evje

    Kommentar

    • KimFL
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Nov 2003
      • 1410

      Latterlige dusteforund! Brenne får 2 kampers karantene for å ha taklet en motspiller litt stygt, og soner én av disse på La Manga. En Viking-spiller som slår en motspiller får én kamps karantene, og soner denne på La Manga.

      Så det er mer ok å slå til motspillere, enn å takle hardt?
      Hvor er logikken her? Ihvetfall ikke på kontorene til dusteforbundet's disipliærkomite.



      KimFL

      Kommentar

      • siljelille
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Jul 2006
        • 152

        det finnes ingen logikk det er saken

        Kommentar

        • MedlemNR35
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Mar 2004
          • 905

          Nok engang viser NØFF seg å være et potetforbund.

          Jeg blir ikke sint, jeg blir bare utrolig oppgitt. Oppgitthet kommer fort for meg når jeg ser inkompentente personer i aksjon. Desverre virker NFF som et utpreget inkompentent forbud.

          Det er bare å ta av seg hatten. Imponerende. Særlig med tanke på denne Viking spillere som slapp suspensjon etter slag.

          Kommentar

          • KFL41
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • May 2004
            • 3648

            Vi greier oss uten Brenne i en kamp i serien. Vi banka VIF 3-0 uten ham på La Manga. Men det som er saken er urettferdigheten som vi vet kommer til å oppstå da dette ikke var en uvanlig tackling. Ingen røde kort på tackling i fjor beviser det.

            Kommentar

            • Flaamaldo
              Juniormedlem
              Bøffel
              • Mar 2007
              • 27

              Det er vel konsekvens bruken til NFF det er noe galt med. Greit at Brenne får en kamp selv om det er tragisk. Men jeg lurer fortsatt på hva som skjer med Viking spilleren som slo...

              Kommentar

              • mooph
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2005
                • 1496

                Ja, ja - Folk som slår får 1 kamp, folk som takler forfra får 2. Da er del fritt fram for alle å bruke albuer og knyttnever fremfor å prøve en takling... Forstå det den som kan...:???:
                Fugla mot nye høyder

                Kommentar

                • xeR
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Jan 2004
                  • 11206

                  Opprinnelig skrevet av mooph
                  Ja, ja - Folk som slår får 1 kamp, folk som takler forfra får 2. Da er del fritt fram for alle å bruke albuer og knyttnever fremfor å prøve en takling... Forstå det den som kan...:???:
                  albue har vel vært mer eller mindre fritt frem i flere år nå.

                  Regelverket i dag er i utgangpkt godt nok. Problemet er manglende evne til å være konsekvente og fiorskjellige tolkninger. Selv om jeg er fryktelig skuffa nå og føler at det eneste NFF har på agendaen er å ødelegge LSK som fotballklubb så vil jeg nok våkne imorra og klare å se at det er flere klubber/spillere som blir rammet av NFF sin udugelighet i slike saker og at NFF faktisk ikke jobber for å ødelegge for LSK som klubb.
                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                  Kommentar

                  • Hamburg & Kanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 3006

                    Det er vel ingen her som er direkte overrasket over NFF, man har jo fulgt med på hva som skjer en stund. Samtidig er det lov å være skuffet, selv om når forhåpningene er lave er skuffelsen ikke så stor heller. Det er da følelsen av avmakt kommer snikende.

                    Forbundet er kun interessert i å fornekte at de gjør feil, alt annet er sekundært. Å finne fornuftige løsninger på problemer virker forbundet fremmed.

                    Spør dere følgende spørsmål: Hva hadde straffen blitt dersom Brenne hadde spilt i (grøsser ved tanken) den ufyselige støgge svarte og hvite wannabeODD drakta ? Hva om tacklingen hadde vært begått av Riseth. Karantene? I think not. Not very likely.

                    Jeg tipper et gult kort hadde holdt for dommer da, og det hadde aldri blitt noen NFF-sak ut av det hele.

                    Og HVORFOR, HVORFOR blir ikke landets fire mest usportslige spillere, ubestridt "buse" numero uno Martine Andresen (http://www.youtube.com/watch?v=Yuwi245NChw&NR), Riseth, I E Olsen og Iversen straffet noengang, når de tilter og går bananas mot alt & alle i sånn ca. annenhver regulære kamp de deltar i ??? Kan det være fordi at spillerne hhv klubbene de representerer er fredet, og ikke hatet slik NFF synes å oppfatte f.eks LSK ?

                    La oss se på et par episoder fra Norsk Fotball og NFF's store konfekteske. Eller kanskje vi skal kalle det for for NFF's store boks med fortune cookies:

                    MINDRE ALVORLIG

                    -går etter hodet til motspillere (Hanne Styggurson på Frode Kippe, gult kort, ingen tegn til anger, ingen karantene. Rob Friend på Peter Abelsson, plantet 2 tunge albuer på samme spiller i en og samme kamp etter at han alt var blitt behandlet og bandasjert en gang. Rødt kort: Viking-treneren Prahl, mannen som ellers aldri reagerte på noen ting, var den som ble vist vekk)

                    -begår tofotstacklinger med utstrakte bein og FULL sats (Joachim Persson på Eirik Bakke, gult kort, ingen tegn til anger, ingen karantene. En tackling som ville fått steinknuseren Vinnie Jones til å gråte av ren skjær beundring)

                    -slår etter motspillere (f.eks Maurice Ross på Tarik El Younoussi. En eneste kamps karantene. Pressen skrev forøvrig at "Viking Fotball er godt fornøyde med NFFs avgjørelse" - akkurat det burde ikke overraske noen. Det er vel omtrent slik det føles å komme utav et fengsel)

                    -sparker etter liggende motspillere (Rob Friend, igjen, på 2 ulike LSK-spillere. Ingen kort, ingen karantene, ingen tegn til anger (det er fristende å si ingen tegn til IQ også, men da får jeg vel "punkter"))

                    -kvester motspiller slik at de får ødelagt en brukbar porsjon av karrieren (Heidar Helguson på I E Olsen, I E Olsen på Tommy Øren, ingen røde kort, ingen karantener, men hvertfall tegn til anger)

                    Alle episodene over ble av NFF ansett som mindre alvorlige, enn en regulær men mistimet enfots tackling som en fersk og muligens overivrig LSK-spiller gjør for å vinne tilbake ballen på La Manga. Det skjer midt i fotballjournalistenes største agurksesong. Tacklingen kunne vel knapt skadet en flue, eller en veik overbeskytta rosenborger for den saks skyld, men blir blåst utav alle proporsjoner i media grunnet at de hadde ikke en drit å fylle spaltemeterne med ellers. Hva Svein-Erik Edvartsen tenkte med, under kamp og til og med etter, har jeg ingen aning om. Folk som kan litt om ishockey har stilt seg selv det samme spørsmålet i mange år alt.

                    MARGINALT MER ALVORLIG

                    -en spiller som kom med følgende reinbarka rasist-uttalelse til en farget motspiller: "you fucking monkey" (Roman Kienast på Daniel Nannskog) blir straffet med en eneste ussel kamp mer, mens

                    SKIKKELIG ILLE BLIR DET FØRST NÅR

                    -Eks landslagskeeper Roy Amundsen druset til en lillestrømling som tilfeldigvis også var dommer - Amundsen fikk hele to års utestengelse fra sporten. Hva får man for doping egentlig ???

                    Un-fucking believable. Kun i NFF. Det er liksom ikke noe som henger sammen, utmålingene virker bare så komplett tilfeldige. Men så er det et slags skrudd "logikk" bak det hele likevel.

                    Hovedproblemet er og blir: Overbeskyttede dommere. Hellige kuer. Komplett manglende evne til å medgi at en dommer vi har lært opp, satt opp i en kampprotokoll og stoler blint på faktisk DRITER PÅ DRAGET. Det skjer jo hele tiden, så hvorfor fornekte det? Det hele minner om Chemical Ali som står og blåser ut at han har full militær kontroll over Irak mens hele divisjoner av US-tanks ruller opp i bakgrunnen. Det er full fornektelse over hele linja som gjelder, og ikke et snev av sunn fornuft, og ennå viktigere, ydmykhet, evne til å lytte. Og derfor mister publikum og idrettsledere respekten.

                    Kombinert med manglende nytenkning, man kan nesten si null evne til innovasjon, manglende hukommelse i organisajonen tross høy gjennomsnittsalder og muligens noen litt rare klubbpreferanser her og der både i forbund og blant dommere og til slutt det faktum at man lar seg påvirke av pressen så blir det hele en salig røre av irritasjon og som sagt avmakt. Det hele oppsummeres vel greit her, om hvor håpløst elendig NFF's regelverk er. Det er jo i realiteten slik at til og med NFF's egne folk rister på hodet - over sin egen arbeidsgiver:

                    Last edited by Hamburg & Kanari; 19.03.2007, 21:40.
                    LSK Norges beste lag

                    Kommentar

                    • Lillestrøm Kirke
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2004
                      • 1470

                      Opprinnelig skrevet av Hamburg & Kanari
                      -Eks landslagskeeper Roy Amundsen druset til en nordlending som tilfeldigvis også var dommer
                      Dommeren het vel Tor Møien og var fra Fetsund/Lillestrøm ?
                      "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

                      Kommentar

                      • Hamburg & Kanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 3006

                        Opprinnelig skrevet av Lillestrøm Kirke
                        Dommeren het vel Tor Møien og var fra Fetsund/Lillestrøm ?
                        OK da. Rettet.
                        LSK Norges beste lag

                        Kommentar

                        • KFL41
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • May 2004
                          • 3648

                          Kasey Wehrman fikk to kampers karanten for dulten han ga Lyn-spilleren i fjor. Sett i sammenheng med Ross så er det urettferdig.



                          Nå synes jeg forsåvidt det var en grei straff selv om det ikke var noe hardt slag. Men det er jo så forbanna inkonsekvent når Ross bare får en kamp. Reaksjonen til Wehrman mot Gislasson var jo fordi at Wehrman ble lei av å bli holdt av Gislasson. Mens Ross flyr jo på en annens spiller og er klar til å sloss. Wehrman ønsket jo bare å skyve vekk en impåsliten Lynspiller.

                          Kommentar

                          • vollafugl
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Dec 2006
                            • 978

                            Regelverket er ikke godt nok

                            Opprinnelig skrevet av xeR
                            albue har vel vært mer eller mindre fritt frem i flere år nå.

                            Regelverket i dag er i utgangpkt godt nok. Problemet er manglende evne til å være konsekvente og fiorskjellige tolkninger. Selv om jeg er fryktelig skuffa nå og føler at det eneste NFF har på agendaen er å ødelegge LSK som fotballklubb så vil jeg nok våkne imorra og klare å se at det er flere klubber/spillere som blir rammet av NFF sin udugelighet i slike saker og at NFF faktisk ikke jobber for å ødelegge for LSK som klubb.
                            Jeg er ganske så uenig med deg i at regelverket er godt nok. For å ta to eksempler: Av § 5-5 i advarsels- og utvisningsreglementet fremgår at klage over disiplinærutvalgets avgjørelse er begrenset til:

                            a) tolkningen av bestemmelsene i dette reglement,
                            b) saksbehandlingen,
                            c) eller om avgjørelsen er vilkårlig eller utslag av usaklig forskjellsbehandling.

                            Ankeutvalget har i utgangspunktet dermed ikke kompetanse til å overprøve Disiplinærutvalgets skjønn.

                            Denne begrensningen har tydeligvis vært helt avgjørende i Brenne-saken. Fra NFFs pressemelding;

                            "I henhold til bestemmelsen i Kortreglementet § 5 - 5 er ankeadgangen begrenset til å gjelde a) tolkningen av bestemmelsene i dette reglement, b) saksbehandlingen, eller c) om avgjørelsen er vilkårlig eller utslag av usaklig forskjellsbehandling.
                            Et samlet Ankeutvalg fant ikke at Disiplinærutvalget hadde feiltolket bestemmelsene i reglementet, og at Lillestrøms anke på det grunnlag derfor ikke kunne tas til følge. "

                            Brenne og LSK har dermed ikke fått en fornyet vurdering av om det var riktig av Disiplinærutvalget å gi Brenne to kampers karantene. Det eneste de har fått vurdert, er om utvalget hadde adgang til å ilegge Benne karantene i to kamper.

                            Poenget er at det er svært uvanlig å ha en klageordning der klageorganet ikke kan prøve alle sider av saken. Det vanlige er selvsagt at den som er misfornøyd med et vedtak/avgjørelse får prøvet saken saken fullt. Men altså ikke her..

                            2.

                            Har noen lest regelverket som er lagt ut på NFFs sider? Er det bare meg som synes at regelverket er unødvendig tungvint, komplisert og vanskelig tilgjengelig?

                            Døm selv;
                            http://www.fotball.no/t1.aspx?

                            Regelverket finnes dels under NFF-regelverk (Loven, sanksjonsreglement, advarsels- og utvisningsreglement), dels under Toppfotball (retningslinjer sanksjoner).

                            Kanskje det likevel ikke er så rart at NFF har hatt store problemer med å bestemme seg for om de selv arrangerer turnering på La- manga (for hvilket år på rad?). I denne sammenhengen må det ikke glemmes at Solheim i NFF selv etter at Brenne fikk redusert straffen fra fra 3 til 2 kamper uttrykte at dette ikke var åpenbart.

                            Kommentar

                            • bjarmann
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2005
                              • 2887

                              hvordan kan ross få en kamps karantene for slag mens brenne får to kamper samt seriestarten for en helt grei takling? dette er det mest latterlige jeg har vært borti siden Skutle viste sine geografiske egenskaper i forbindelse med kvarten i cupen 04
                              I år så tar vi alt

                              Kommentar

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎