Brenne må [fortsatt] stå over serieåpningen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ghostwriter
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Sep 2006
    • 254

    Brenne må [fortsatt] stå over serieåpningen

    § 3-5 Utvisning i turneringskamp

    (1) Dersom spiller blir utvist på grunn av en overtredelse som etter Forbundsstyrets retningslinjer medfører én kamps karantene i turnering som spilles sammenhengende, skal spilleren sone i neste kamp i samme turnering. Hvis utvisningen gis i siste kamp i turneringen, slipper spilleren karantene.

    (2) Dersom spiller blir utvist på grunn av en overtredelse som etter Forbundsstyrets retningslinjer medfører mer enn én kamps karantene i turnering som spilles sammenhengende, skal de kamper som ikke kan sones i turneringen overføres til førstkommende obligatoriske kamper. Turneringsjuryen skal informere den krets klubben tilhører om karantene som ikke er sonet i turneringen umiddelbart etter at laget er ute av turneringen.

    ----------

    Noen som vet om Lamanga-cup blir regnet som treningskamp, eller turneringskamp?
  • KFL41
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 3648

    #2
    Jeg har ikke sett hva som skjedde, men dersom situasjonen kvalifiserer til kun en kamps karantene tror jeg han kan spille serieåpningen. Dersom han protesterete voldsomt eller viste annen usportslig opptreden, må han stå over. Slik tolker jeg reglene. Husker f eks at Friend måtte stå over serieåpningen pga et slag i en treningskamp mot Hødd. Det er som regel bare usportslig opptreden med blant annet slag eller voldsomme protester ol som gir flere kamper. Dersom det "kun" var en tackling og Brenne forlot banen uten store protester, tror jeg ikke han må stå over serieåpningen. Han må stå over neste treningskamp.

    Kommentar

    • 10.09.50
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Oct 2005
      • 1410

      #3
      Poster denne her også. Det avgjørende for om det er det skal gis én eller flere kampers karantene er NFFs retningslinjer for sanksjoner. Disse revideres årlig. Dette er hentet fra retningslinjene for 2007-sesongen, vedtatt av Forbundsstyret 7. februar:

      2. UTELUKKELSE 1 KAMP
      gis normalt ved utvisning dersom forseelsen ikke faller inn under punktene 3, 4 eller 5 nedenfor. En kamps utelukkelse gis normalt for bl.a.:

      - munnbruk mot dommer
      - grov munnbruk mot med-/motspiller, publikum eller andre
      - gjentatte overtredelese av spillereglene (nyttes overfor spiller som tidligere i kampen har pådratt seg gult kort og som senere gjør en forseelse som betinger advarsel)
      - å felle, holde eller på annen måte stoppe en motspiller i scoringsposisjon - eller på vei til en slik - uten selv å ha mulighet til å nå ballen
      - ved forsettlig hands av spiller på forsvarende lag for å hindre scoring eller klar mulighet til å score
      - forsøk på å sparke eller slå i kamp om ballen
      - å felle en motspiller bakfra

      3. UTELUKKELSE 2 KAMPER
      gis normalt ved noe grovere forseelser, som bl.a.:

      - å sparke eller slå i kamp om ballen
      - for forsøk på å sparke eller slå hvis spillet er avbrutt eller foregår på annet sted på banen
      - for grov munnbruk mot dommer (skjellsord, sjikane, obskjøne bevegelser, vise fingeren e.l.)
      - for voldsom opptreden mot med eller motspiller

      4. UTELUKKELSE 3 KAMPER
      gis ved grove forseelser som bl.a.:

      - å sparke eller slå hvis spillet er avbrutt eller foregår et annet sted på banen

      5. UTELUKKELSE 4-6 KAMPER
      gis ved spesielt grove forseelser mot spiller, dommer eller andre.
      Jeg så kampen direkte og hadde litt problemer med å se nøyaktig hva som skjedde, men det virker rimelig klart at tacklingen ikke kan gi mer enn én kamp. Ettersom NFF mener at La Manga-kampene reguleres av kortreglementets § 3-4 om privatkamper, og ikke § 3-5 om turneringer, skal Brenne kunne spille både den siste kampen på La Manga mot Vålerengen og serieåpningen mot gamle venner. Dersom § 3-5 hadde vært anvendelig, hadde han hatt karantene i fredagens kamp mot Vålerengen.

      Kommentar

      • gamle-perta
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2004
        • 2418

        #4
        Dommeren mener det røde kortet var helt på sin plass, også etter at han hadde sett det i reprise på TV-moniotoren.
        Han vil nå skrive rapport til NFF som avgjør lengden på utestengelsen. Les saken i RB

        Mvh
        Gammer`n
        Mvh
        Gammer´n (Per T)

        Kommentar

        • gamle-perta
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2004
          • 2418

          #5
          Ser at alle riksmediene omtaler hendelsen som "grisetakling", "horribel takling", "svært stygg takling" osv.
          Slikt kan nok påvirke de "objektive" herrene i NØFF...


          Mvh
          Gammer´n
          Mvh
          Gammer´n (Per T)

          Kommentar

          • Ghostwriter
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Sep 2006
            • 254

            #6
            Når kan vi vente oss en avgjørelse da?

            Kommentar

            • 10.09.50
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Oct 2005
              • 1410

              #7
              Opprinnelig skrevet av gamle-perta
              Ser at alle riksmediene omtaler hendelsen som "grisetakling", "horribel takling", "svært stygg takling" osv.
              Egentlig kan det være dumt av oss på forumet å gjøre en sak av dette. NFF henter inn kamprapportene fra La Manga-kampene og ser gjennom dem for evt. å sanksjonere spillere som fullstendig har mista huet der nede. Noe annet er neppe interessert i. Derfor ville antakelig kortet til Brenne sklidd rett gjennom uten å vekke oppmerksomhet, og hans deltakelse i serieåpningen ville aldri blitt et tema. Men nå har vi reist spørsmålet og gjort det til en sak. RB, helt sikkert etter å ha lest forumet, har allerede gjort en greie på Brenne og serieåpningen, og snart følger nok Nettavisen og de andre etter. Dermed har det blitt en sak, og da må NFF se nøyere på situasjonen. Jeg tror fortsatt ikke vi har noe å frykte, men jeg er redd det vi som har skapt den risikoen som måtte finnes.

              Kommentar

              • Grusom B
                Generalissimo Bellisimo
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 6248

                #8
                Sorry mack, men det der har jeg ikke helt trua på. Så lenge situasjonen finnes på tv er det ingen grunn til å tro at media skal kunne manipulere situasjonen i forhold til NFFs oppfatninger. MEN! Jeg har sett tacklinga flere ganger nå, og hvis Edvardsen mener at det er bakfra må noen få tatt fra ham fløyta hans, for da er han rett og slett evneveik. Uansett hvordan man vender og vrir på det er ikke rødt kort i den situasjonen riktig, og det overrasker meg ikke at denne jyplingen ikke er moden nok til å innrømme at han har driti seg ut.
                Ni principe ni rey...

                D10S!

                Kommentar

                • Bart
                  Juniormedlem
                  Ferskenpels
                  • Feb 2007
                  • 2

                  #9
                  Det var en takling bakfra der spilleren ikke hadde mulighet til å nå ballen, sier dommeren iflg rb.no

                  Etter å ha sett taklingen på på fxt.no er jeg litt forvirra.
                  Jeg har alltid hatt problemer med å finne ut hva som er opp og ned på en ball, men bak og fram på en fotballspiller trodde jeg var en grei sak...

                  Så feil kan man ta.....

                  Kommentar

                  • gamle-perta
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2004
                    • 2418

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                    Egentlig kan det være dumt av oss på forumet å gjøre en sak av dette.
                    Vi får god hjelp av spillerne....
                    Kasey skjeller blant ut dommeren etter noter i Nettavisen.....

                    Mvh
                    Gammer`n
                    Mvh
                    Gammer´n (Per T)

                    Kommentar

                    • Hamburg & Kanari
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 3006

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                      Ser at alle riksmediene omtaler hendelsen som "grisetakling", "horribel takling", "svært stygg takling" osv.
                      Slikt kan nok påvirke de "objektive" herrene i NØFF...


                      Mvh
                      Gammer´n
                      Ja. Dette er tydeligvis agurk-sesongen for fotball-journalistene.
                      De har på en måte tømt ordforrådet, når de kaller en helt vanlig uren tackling forfra, for svinetackling bakfra. Hva skal de da kalle en riktig stygg tackling bakfra?

                      At vi får ut to mann med hodeskader er vel mer betegnende når man spiller mot RBK og SVINET Iversen, men det blir jo ikke omtalt i det hele tatt. Som forventet av en vridd norsk presse. Man skal jo selge aviser i nedre Nord-Norge, må vite...
                      LSK Norges beste lag

                      Kommentar

                      • Hamburg & Kanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 3006

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Bart
                        Det var en takling bakfra der spilleren ikke hadde mulighet til å nå ballen, sier dommeren iflg rb.no

                        Etter å ha sett taklingen på på fxt.no er jeg litt forvirra.
                        Jeg har alltid hatt problemer med å finne ut hva som er opp og ned på en ball, men bak og fram på en fotballspiller trodde jeg var en grei sak...

                        Så feil kan man ta.....
                        Ja, pussig det der. Mulig at Edvartsen fikk seg en puck i skallen som gjorde noe med gangsynet i siste hockeymatch han fikk lov å dømme, fordi tacklingen er både direkte forfra, og han har meget god sjanse på å nå ballen. MidtbaneGUD misser på ballen med maks 10 cm, og treffer dessverre en hoppende Marek Ratata som dermed oppnår rotasjon. Mer skal ikke til for å imponere en svak dommer og et enda svakere pressekorps. Jeg trodde dette var den samme suppegjengen som forherliger engelsk fotball gjennom hele vinteren og år etter år, skriver side opp og side ned Solskær og Riise, men så har de samme folka ikke fått med seg noenting av hvordan det faktisk tackles i Premiere League ???
                        LSK Norges beste lag

                        Kommentar

                        • frodekippe
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2005
                          • 480

                          #13
                          His Simen får 2 kampers karantene ut i fra denne forseelsen, står faen ikke verden til påske.

                          Ærlig talt.

                          At han i det hele tatt fikk direkte rødt på denne saken er jo helt tragisk.

                          Det var faen ikke så jævla stygg. Dessuten så godtok han kortet relaitvt greit, spør du meg.

                          På denne dommeravgjørelsen, fikk jeg nesten følelsen av at dommere har aner tilbake i parkeringsvesenet...

                          Prøv å diskutere med en parkeringsvakt i rett humør...

                          OK...Mulig denne liknelsen blir litt teit, men det driter jeg i...


                          Litt små-irritert over denne avgjørelsen...

                          Bedre blir det ikke om det skulle vise seg at Simen må sone 2 matcher.
                          Da ryker seriestarten...
                          Du drar, har jeg funnet ut etter litt diskusjoner på jobben, disse korta med deg inn i serien...
                          FUGLA -- TIL DØDEN SKILLER OSS AD

                          Bjørn Lindahl

                          Kommentar

                          • lsk_fugl
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jun 2004
                            • 864

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av frodekippe
                            Bedre blir det ikke om det skulle vise seg at Simen må sone 2 matcher.
                            Da ryker seriestarten...
                            Simen Brenne er jo tross alt ikke hele laget! greit nok at han er kommer til å bli en viktig spiller i serien, men et Lillestrøm uten brenne kan fullt klare å kjøre over Fredrikstad på hjemmebane, selv om han ikke er på midtbanen!

                            Kommentar

                            • _Jonern
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2004
                              • 4376

                              #15
                              Det er faen meg helt sykt.

                              Man teller ikke poeng, man teller ikke målforskjell, man teller faen ikke en dritt i treningskamper, men kort skal for all del telles med?

                              Taklingen er stygg - ja. Jeg vil si at det er på grensa til rødt kort. Hvis dette hadde vært seriekamp så kunne man kanskje forsvart dommeren. Men i en treningskamp? Jeeeez! Latterlig!!
                              ..................

                              Kommentar

                              • Torolf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 9574

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av _Jonern
                                Det er faen meg helt sykt.

                                Man teller ikke poeng, man teller ikke målforskjell, man teller faen ikke en dritt i treningskamper, men kort skal for all del telles med?

                                Taklingen er stygg - ja. Jeg vil si at det er på grensa til rødt kort. Hvis dette hadde vært seriekamp så kunne man kanskje forsvart dommeren. Men i en treningskamp? Jeeeez! Latterlig!!
                                For en spiller som pådrar seg benbrudd pga. en slik takling, tror jeg det vil være likegyldig om taklingen skjer i en treningskamp eller seriekamp. Hvis det er rødt kort i en seriekamp, bør det også være det i en treningskamp. Det er også forståelig at ekstra stygge forseelser, som kvalifiserer for to eller flere kampers karantene, må få en konsekvens for synderen. Da holder det ikke med soning i treningskamper.

                                Jeg vurderer den konkrete situasjonen som et fortjent rødt kort som skal gi én kamps karantene, verken mer eller mindre.

                                Kommentar

                                • 10.09.50
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Oct 2005
                                  • 1410

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Torolf
                                  Det er også forståelig at ekstra stygge forseelser, som kvalifiserer for to eller flere kampers karantene, må få en konsekvens for synderen. Da holder det ikke med soning i treningskamper.
                                  Det er opplagt en rimelig regel i mine øyne. Grove forseelser begått i privatkamp må kunne lede til karantene i tellende kamper. Det forbundet ønsker er en mulighet til å utestenge dem som mister huet i treningskamper: slag, spark, nedsparkinger, rasistiske utsagn osv. For de aller fleste ville det virket støtende om slike episoder ikke kunne sanksjoneres så det svir litt.

                                  Opprinnelig skrevet av Torolf
                                  Hvis det er rødt kort i en seriekamp, bør det også være det i en treningskamp.
                                  Jeg er enig i at det er vanskelig å tenke seg at normen for rødt kort kan være en annen i treningskamp enn i seriekamp. Men man kommer ikke unna at et tidlig rødt kort kan ødelegge mye av poenget med en treningskamp. Det gjelder for begge lag, og paradoksalt nok kanskje mest for motstanderlaget. Ingen har interesse av å bruke treningskamper på å øve på spill 11 mot 10. Da er det tross alt mer interessant å øve på 10 mot 11 (iallfall hvis man har Kasey Wehrman og Heinz Muller på laget). En mulig løsning for å redde treningselementet kunne kanskje vært at man fikk sette inn en innbytter etter rødt kort i treningskamper. Kunne det vært en idé?

                                  Opprinnelig skrevet av Torolf
                                  Jeg vurderer den konkrete situasjonen som et fortjent rødt kort som skal gi én kamps karantene, verken mer eller mindre.
                                  Enig igjen. Dersom denne saken mot formodning skulle ende med at Simen Brenne må stå over serieåpningen, er det ikke fordi det er noe galt med regelen, men med den konkrete vurderingen.

                                  Kommentar

                                  • _Jonern
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 4376

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Torolf
                                    For en spiller som pådrar seg benbrudd pga. en slik takling, tror jeg det vil være likegyldig om taklingen skjer i en treningskamp eller seriekamp. Hvis det er rødt kort i en seriekamp, bør det også være det i en treningskamp.
                                    Det er jeg forsåvidt enig i. Rødt kort er rødt kort, men det er regelen som er poenget her. At man skal dra meg seg et rødt kort i en ganske så ubetydelig treningskamp til en viktig seriekamp er latterlig.
                                    ..................

                                    Kommentar

                                    • xeR
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Jan 2004
                                      • 11206

                                      #19
                                      Det beste ville vært å brukt gjeldende karanteneregler, men istedet for å sende en mann av banen så kunne man innført tvungent bytte slit at synderen var ute av kampen..
                                      Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                      Kommentar

                                      • KFL41
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • May 2004
                                        • 3648

                                        #20
                                        Det kan jo skje at vi må spille med ti mann i en seriekamp og da er det greit å trene på det. Men da må Tom vite hva man skal gjøre når den situasjon oppstår. Idag virket som om han ikke lyktes noe særlig ut fra det han sa på et intervju på adressa.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎