LSK Sesongen 2017

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gjest

    Det virket i et intervju av Erlandsen som at situasjonen til Brenden ikke er avklart, noe som i mine ører lyder som om det vurderes å leie han ut.
    Og det er såpass mye ungt i stallen, at får vi inn kvalitet så er det nok spillere i klubben som kan ha godt av å få mer spilletid gjennom utleie til mindre klubber.
    Jeg håper og tror at vi får på plass et par, tre gode spillere før starter. For selv om det kan være at denne stallen ikke er veldig mye dårligere enn stallen vi hadde ved inngangen av fjoråret, så ser den veldig tynn ut.
    Håper vi får inn en skikkelig god spiss, en teknisk sentral midtbanespiller med bra overblikk, og en hurtig, teknisk og driblesterk kantspiller med god pasningsfot. Både spiss og sentral midtbanespiller bør være erfarne spillere med rå fysikk. Skal vi utnytte potensialet som ligger i Erlandsens dødballtaktikk, så bør vi få inn spillere med mer tyngde.
    Last edited by Gjest; 17.01.2017, 12:05.

    Kommentar

    • Klimtkongen
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2014
      • 419

      Opprinnelig skrevet av gilbert

      Bortsett fra de siste seks kampene, med Arne Erlandsen som trener. (Selv om jeg ikke er noen spesielt stor Erlandsen-fan.)

      gilbert
      Absolutt. Vi tok bra med poeng, men vi skal ikke se oss blinde på det heller.

      Vi vant mot Brann mot spillets gang. I løpet av en sesong vil vi vinne noen kamper vi, ut fra spill og sjanser, ikke fortjener å vinne. Og vi vil tape noen vi ikke fortjener å tape. Vi var heldige som tok tre poeng i Bergen.

      Vi slo Molde, men et ujevnt Molde som trolig hadde tatt juleferie. Vi ville mest i den kampen. Hadde vi tapt 0-2 hadde vi spilt kvalik.

      Vi spilte uavgjort hjemme mot Start (!) og uavgjort mot søpla. Og vi slo Stabæk i kampen vi måtte vinne etter at Sheriff sleivet inn et mål. Også en kamp som fort kunne endt annerledes. Som Drillo sa det: Mål preger kamper.

      Småpent med et poengsnitt på 2,2 på 5 siste kamper. Og det er vel det Erlandsen har spesialisert seg på? Å komme inn og redde klubber. De gangene han har blitt værende har det ikke gått så bra. Kanskje er det sant det de sier om at flaks jevner seg ut i løpet av sesongen. Vi hadde marginer med oss på slutten, etter en lang periode med stang ut.

      Heldigvis er ikke de lagene som kommer opp nå like gode som de som kom opp i fjor. Selv med begrensa spillertropp så virker det enklere å komme over Kristiansund og Sandefjord enn Sogndal og Brann som kom opp i 2016.

      Nå har enda mer kvalitet forsvunnet. Og blitt erstattet av rusk og rask fra lavere divisjoner. Jeg tror vi blir dårligere enn vi var på vårt beste i fjor. Men forhåpentligvis bedre enn vi var på det dårligste. Det er Erlandsens lag og vi får håpe han fikser oppgaven. For jeg tror det eneste som kan redde oss i 2017 er Arneball i 30 serierunder. Det er plan A og jeg tviler på at det finnes noen plan B.

      Kommentar

      • Fugl1120
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 3528

        Synes du benytter deg av selektiv statistikk her, Klimtkongen. Vi startet fjorårssesongen med mange kamper der vi hadde skikkelig stang-inn. Man kan vel si at vi hadde matchvinnere i begge ender med Arnold og Friday som ga oss et kunstig godt utgangspunkt på våren i fjor. Det var mange som flagget bekymring for dette tidlig, og da Friday forsvant og Arnold gikk inn i en formdupp så vi alle hvilken vei det gikk.

        Jeg tror ikke et snitt på 2,2 poeng er særlig realistisk for neste år, men det vil det heller ikke være behov for. På grunn av marginer og flyt innledningsvis fikk Runar sitte alt for lenge i fjor. Med en kompetent trener ved roret fra første serierunde er sannsynligheten for å havne i gjørma slik vi gjorde i fjor mindre, og da trenger man heller ikke et kunstig høyt poengsnitt de siste 5-6 kampene. Nå er det selvsagt sånn i Tippeligaen at man har medgang- og motgangsperioder, såvel som marginer for og i mot, og det vil vi sikkert også ha i 2017. Det betyr at vi sikkert også i år kan finne på å rote bort poeng hjemme mot Kristiansund og vinne i Molde. Men vi kan ikke legge forutsetningene til grunn for at når vi har marginene med er det flaks som forsvinner, men når vi har marginene i mot er det uflaks som vil vedvare.

        Vi har en tynn stall og noe svekket kvalitet fra i fjor, men vi hadde også en tropp som på papiret burde havnet langt høyere på tabellen enn vi gjorde. Jeg føler meg langt tryggere på Erlandsen enn Runar, og når vi først ikke rykket ned i 2016 tenker jeg at det faen meg skal mye til for at det går galt.
        Lauken er vår venn!

        Kommentar

        • fredpet76
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Feb 2004
          • 1212

          Bismark Adjei "Nana" Boateng fra Godset trener med oss om dagen skrives det på https://twitter.com/sillyseasonnor

          Kommentar

          • LS89
            Kamptrådkongen
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2013
            • 3324

            Da er det jo bare å ønske Sundgot velkommen hjem! Det er her du hører hjemme, Arild.

            Kommentar

            • Gjest

              Vår nye assistenttrener (18) var også på jobb i hallen i dag

              Kommentar

              • Klimtkongen
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Sep 2014
                • 419

                Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                Synes du benytter deg av selektiv statistikk her, Klimtkongen.
                Absolutt ikke. Jeg synes ikke stallen ser spesielt bra ut. Men jeg svarer på en spesifikk kommentar om at poengsnittet var bra med Erlandsen.

                Siden vi hadde matchvinnere i begge ender av banen så tok vi mange poeng på våren. Vi tok også mange poeng i de 5 siste. I 2017 tror jeg ikke vi får så mange ekstreme perioder som vi hadde i fjor. Enten ekstremt bra eller ekstremt dårlig.

                Men når vi svekker laget så må vi huske på at vi svekker et lag som sloss mot nedrykk, ikke et som er bra nok til å ta 2,2 poeng i snitt.

                For å si det veldig enkelt. Hadde Runar ledet den troppen i 30 serierunder hadde vi rykket ned. Nå skal han ikke det, men 5 kamper på slutten av sesongen gir heller ikke noe riktig bilde av hvor Arne står som trener. Det er nok en grunn til at han jobbet i lavere divisjoner og ikke ble lansert som den nye Drillo på landslaget.

                Siden vi snakker selektiv statistikk så er det gjort en del undersøkelse om effekten av å bytte trener. Her f.eks. http://forskning.no/ledelse-og-organ...ltatene-bestar

                Konklusjonen er ganske klar. Trenerbytter skjer som regel etter at et lag har prestert under sitt normale nivå i en periode (som hos oss med Runar). Uavhengig av trenerbytte så vil lag som underpresterer bedre resultatene igjen. Altså prestere som normalt eller kanskje litt bedre i en kort periode. Så man får en kortsiktig effekt av et trenerbytte, men der det kanskje ikke er en så klar årsakssammenheng mellom bedre resultater og ny trener som man kanskje skulle tro. Så man kan alltids diskutere Arnes virkelige bidrag til at vi berget plassen. Jeg tror det var riktig å bytte ut Runar, men om det var fordi Arne Erlandsen er en kjempetrener eller om det hadde holdt med hvem som helst, så lenge det ikke var Runar vet jeg ikke.

                Det antydes at treneres påvirking på poengsum over en sesong er på maks 15%. Når honeymoonperioden er over og hverdagen er der har det ikke så mye å si hvem som trener laget.

                Så hvis vi da tar Runars poengsnitt i fjor (23 poeng på 24 kamper = 0,95) og sier at Arne klarer 15% bedre så er vi fortsatt bare på 33 poeng. Og siden laget er svekket, så kanskje ikke det en gang.

                Heldigvis er ikke fotball det samme som matematikk og statistikk. Men det er i alle fall greit å advare de som er kjempeoptimister. Det Arne klarte i fjor var å ta over et lag som underpresterte og løfte de til riktig nivå og kanskje litt over i en kort periode. Oppgaven i år er å ta et svekket lag til omtrent samme nivå gjennom en hel sesong. Der Arne var dyktig på slutten av fjoråret var han også litt heldig. Vi fikk resultatene vi ønsket. Men jeg husker det også som en litt tilfeldig seier mot Brann, at vi fikk første målet mot Stabæk på minst 70% flaks og 1-0 mot et ikke alt for inspirert Molde.

                For ordens skyld. Jeg tror ikke vi rykker ned i 2017. Men å tro på en kjempesesong er veldig optimistisk. Tipper på rundt 10.plass ut fra hvordan laget er i dag. Og mellom 35 og 40 poeng. Jeg er mest bekymra for at vi ikke har noen penger og liten mulighet til å hente forsterkninger hvis det trengs. Jeg tror Arne er en god trener, men han utfører neppe mirakler. Og får vi en dårlig start, så kan vi ikke kjøpe oss ut av problemene...

                Kommentar

                • MortenA
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2007
                  • 3350

                  Opprinnelig skrevet av Klimtkongen

                  For å si det veldig enkelt. Hadde Runar ledet den troppen i 30 serierunder hadde vi rykket ned. Nå skal han ikke det, men 5 kamper på slutten av sesongen gir heller ikke noe riktig bilde av hvor Arne står som trener. Det er nok en grunn til at han jobbet i lavere divisjoner og ikke ble lansert som den nye Drillo på landslaget.
                  På en annen side så er det umulig å spå hva som hadde skjedd dersom Arne hadde ledet troppen hele året.


                  Hvis vi ser på førsteelleveren vår, så ser den ikke så ille ut:


                  Origi
                  Melgalsvis-Amundsen-Kippe/Sheriff-SKM
                  Mathew-Bonke-Krogstad-Ofkir
                  Malec-Erling

                  Kanskje ikke konkurransedyktig med topplagene, men ikke verre enn at vi burde ligge komfortabelt midt på tabellen. Svakheten er benken som er tynn, og vi er sårbare for skader/formsvikter.
                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                  Kommentar

                  • Klimtkongen
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Sep 2014
                    • 419

                    Opprinnelig skrevet av MortenA
                    På en annen side så er det umulig å spå hva som hadde skjedd dersom Arne hadde ledet troppen hele året.
                    Absolutt. Fasiten for 2017 får vi i november. Jeg tror vi tar rundt 40 poeng i år og ender opp rundt 10.plass.

                    Det jeg er mest bekymret for er

                    1) Alle nykommere er uprøvd i Tippeligaen. Det er vanskelig å vurdere kvaliteten objektivt. De kan se ok ut på våre treninger, men hvis nivået hos oss er litt dårligere enn vi tror så kan det likevel være et problem. Arne har vært utenfor Tippeligaen en stund. Kanskje han feilbedømmer, kanskje han ikke gjør det. Det er i alle fall naivt å tro at alle tar nivået fra første kamp. Noen gjør vel det, andre trenger kanskje sesongen på seg og andre igjen gjør det ikke i det hele tatt.

                    2) Stallen bygges opp til å spille Arneball. En annen trener kan få problemer hvis det blir nødvendig å bytte.

                    3) Det er lite eller ingen penger til forsterkninger. Det vi har må duge.

                    4) Stallen er tynn og vi er veldig sårbare hvis skader. Vi har heller ingen klare enere som kan løfte de andre.

                    Kommentar

                    • Marit
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2010
                      • 885

                      Opprinnelig skrevet av Klimtkongen
                      Vi har heller ingen klare enere som kan løfte de andre.
                      Akkurat der er jeg uenig. Tror Matthew er en sånn type som egenhendig kan heve laget.

                      Andas in och andas ut
                      Orkar jag så orkar du

                      Kommentar

                      • Klimtkongen
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Sep 2014
                        • 419

                        Opprinnelig skrevet av Marit
                        Akkurat der er jeg uenig. Tror Matthew er en sånn type som egenhendig kan heve laget.
                        Det jeg mente var at vi manglet erfarne ledertyper som gjør spillerne rundt seg bedre i 90 minutter. Mathew kommer sikkert til å gjøre noen gode enkeltprestasjoner.

                        Se på den midtbanen som MortenA satte opp over. Bonke blir 21 år og har 45 Tippeligakamper. Krogstad er 21 år og har knapt spilt Tippeliga. Ofkir er 21 og har ikke spilt all verdens han heller. Mathew blir 20 nå i januar.

                        På topp skal vi spille med Malic, som ikke har imponert noen til nå. Og Erling. Som er grei nok, men ikke en fyr som scorer 15 mål eller mer.

                        For meg blir det en veldig, veldig uerfaren midtbane. Med en god del potensiale, men helt uten erfarne ledertyper. Og et par halvgode spisser på topp.

                        Og bak dem igjen er det fryktelig tynt.

                        Kommentar

                        • G-Man
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2011
                          • 3149

                          Jeg har jo stukket frem hodet og sagt at vi blir nummer 6, og det står jeg for. Det som bekymrer meg mest er om vi scorer nok mål. BådeErling og Malec vil putte noen, men blir det nok? (og den nye spissen vi har kjøpt, hvis navn ikke nevnes av meg, er neppe noen forsterkning hverken på eller av banen).

                          Kommentar

                          • trigz
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 7029

                            Nekter å tro at vi kommer til å score noe særlig med de spissene. Det blir defensivt og gjerrig og dødballer. Og ligger vi under med et par til pause er det bare å gå hjem. Stallen vi har nå er en nedrykkskandidat.
                            Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                            Kommentar

                            • vermu
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2008
                              • 1729

                              Jeg får stikke trynet fram og si at vi har funnet superspissen. Mathias Adah heter han. Så vil sikkert noen si: Hva snakker du om han har jo knapt hvert nær ballen på to innhopp. Ja, kanskje det, men dette er en perfekt spiss for Erlandsen. Aggressiv, uredd, vinner hodedueller, rask og rett på mål. Mistenker han også for gode ferdigheter med ball. Tror ikke vi har hatt en liknende spillertype fra Afrika tidligere.

                              Du leste det her først: Mathias Adah - vår neste superspiss.

                              Kommentar

                              • Gjest

                                Interessant at Torgeir Bjarmann er klar på at LSK-stallen bør tilføres mer erfaring før seriestart, ifølge intervju i RB. Og at mye vil skje. Slik jeg forstår det så skal de i alle fall ha på plass ny keeper, samt ny midtstopper og sentral midtbane - begge erfarne spillere, i tillegg til at de er interessert i nye spisser. Håper de treffer usedvanlig bra, slik at vi får på plass en skikkelig slagkraftig tropp.

                                Kommentar

                                • MortenA
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2007
                                  • 3350

                                  Opprinnelig skrevet av Klimtkongen

                                  Det jeg mente var at vi manglet erfarne ledertyper som gjør spillerne rundt seg bedre i 90 minutter. Mathew kommer sikkert til å gjøre noen gode enkeltprestasjoner.

                                  Se på den midtbanen som MortenA satte opp over. Bonke blir 21 år og har 45 Tippeligakamper. Krogstad er 21 år og har knapt spilt Tippeliga. Ofkir er 21 og har ikke spilt all verdens han heller. Mathew blir 20 nå i januar.

                                  På topp skal vi spille med Malic, som ikke har imponert noen til nå. Og Erling. Som er grei nok, men ikke en fyr som scorer 15 mål eller mer.

                                  For meg blir det en veldig, veldig uerfaren midtbane. Med en god del potensiale, men helt uten erfarne ledertyper. Og et par halvgode spisser på topp.

                                  Og bak dem igjen er det fryktelig tynt.
                                  Midtbanen jeg nevnte er ung, men jeg er sikker på at Arne vil klare å organisere de slik at mangelen på erfaring ikke kommer til å bli så merkbar. Når det gjelder Malec, så synes jeg han viste greie takter under Arne. Erling som makker er ikke like målfarlig som Gary Martin, men samtidig tror jeg vi kommer til å bli veldig kjipe å spille mot. For å vinne 1-0, så trenger man ikke score mer enn en gang
                                  Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                  Kommentar

                                  • Tvilling
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Nov 2006
                                    • 1465

                                    Hmm.. mandag var det vel kun medisinsk test som gjensto før signering av ny keeper. Uforutsette problemer?

                                    Kommentar

                                    • Ginola
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jul 2010
                                      • 549

                                      Noen som har noe info på den serbiske midtstopperen som er på prøvespill? og stemmer det at Marwin som var spiss i Godset tidligere kommer på prøvespill?

                                      Kommentar

                                      • Klimtkongen
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Sep 2014
                                        • 419

                                        Inntil videre ser det ut som dette er det dårligste overgangsvinduet av en Tippeligaklubb i nyere tid.

                                        Kommentar

                                        • LS89
                                          Kamptrådkongen
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2013
                                          • 3324

                                          Hehe, vi ga mer for Arni enn hva vi evt. selger Moa for, appåtil med to år igjen av kontrakten.. Tygg på den dere.

                                          Dette må være en spøk.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎