Jörgen Lennartsson

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • banan
    replied
    Det er som er helt tydlig er at antall scorede mål går ned i hver klubb han tar over:

    Stabæk året før han kom dit: 46 (1,5), året han trente dem: 44 (1,4)
    Elfsborg året før: 52 (1,7 mål), første år 48 (1,6 mål), året han fikk sparken: 49 mål (1,6)
    IFK året før: 58 mål (1,9 mål pr kamp), første året hans: 52 (1,7 mål), året han fikk sparken :17 mål på 14 kamper (1,2 mål)
    LSK året før: 40 (1,3), første året hans: 34 (1,1), så langt i år: 31 (1,1)

    Det ovenstående viser at han det ikke bare er i år at problemet er i straffeområdet som han sa etter kampen mot Stabæk. Etter at han har overtatt lagene så scorer de mindre enn før han begynte å trene dem. I tillegg så slipper de inn vesentlig mer!

    Han var vag fra første stund etter at han signerte om foretrukket spillestil. Og det er tydelig at han ikke behersker å sette i system en spillestil som både skaper mye sjanser og samtidig forhindrer motstanderen i å gjøre det samme. Så skjønner nå hvorfor han var så vag fra første stund. Synes denne kommentaren fra da han signerte sier mye:
    – Jeg kan spille 4-4-2, 4-4-1-1 eller 4-2-3-1. Det viktigste er at det er en miks mellom korte og lange pasninger, mellom etablert spill og raske kontringer. Vi skal skape målsjanser og ha et aggressivt forsvarsspill, sier han. kilde: https://www.nrk.no/sport/nrk-erfarer...ner-1.14124516
    Når han sier at det aller viktigste for han er at det det må mikses mellom korte og lange pasninger, mellom etablert spill og raske kontringer bør varsellampene blinke allerede. For hvorfor i all verden er det viktigst? Er det ikke viktigere å få ballen i mål? Og kommentaren hans om å skape målsjanser og ha et aggressivt forsvarsspill er en ren bløff. Laget har aldri noen ganger i historien skapt færre målsjanser (tror faktisk ikke det er en overdrivelse engang).

    Så uansett om Lennartsson får trene kontraktstiden ut eller ei, så må ledelsen gjøre en ekstremt mye bedre jobb neste gang vi skal signere en ny trener. Når CV-en som en trener legger på bordet viser at klubbene han har trent har scoret mindre og sluppet inn mer etter at han begynte å trene dem, så bør man heller anbefale dem å søke hos bydelslaget, trønderne eller 2010. For all del ikke legg fram en lukrativ kontrakt!

    En desidert minimumskrav ved signering av kontrakt med en trener må for all fremtid være at han har evnen til å løfte en klubb. Og i mine øyne er det viktigste sådan at han kan vise til at klubbene han har trent har scoret mer mål med han bak roret. Fordi supportere og tilskuere elsker mål. Det samme gjør spillere, fotballagenter og større klubber også. Mange mål = god økonomi og mer moro.

    Leave a comment:


  • G-Man
    replied
    Opprinnelig skrevet av banan

    Så han har fikk altså lov til å være kun ett år i sin første klubb som seniortrener, etter å ha trent Sveriges mest lovende unggutter (selv om han offisielt forsvant fordi Stabæk ikke hadde råd til å lønne han). Kun to år i sin andre klubb på tross av at han debuterte med seriegull! Og to og et halv år i sin tredje klubb. Han fikk dermed ikke fullføre noen av sine tre kontrakter før han signerte for LSK. Han skal ha for at han virker til å være en særdeles trivelig mann, men CV-en hans tyder på at han ikke er en veldig god trener. Noe resultatene i år underbygger. Vi er i ferd med å fullføre vår dårligste sesong på 44 år både når det kommer til poeng og målforskjell. Og mindre scorede mål enn på 32 år.
    Det eneste som tyder på at Lennartsson får fullføre en kontrakt for første gang på 4 forsøk virker å være at klubben ved en tilfeldighet ikke rykker ned, og ikke har råd til å bytte trener.
    Takk for en meget nyttig analyse, og til tross for en så lite flatterende CV mente altså LSK at dette var riktig mann. Med fasit i hånd kan vi nå altså si at Lennartsson ikke har vært en skuffelse, men en varslet katastrofe.

    Og rykker vi ikke ned, er han der neste år, og vil ikke forsvinne før han har klart å senke oss.

    Det er gøy å være Fugla-supporter.

    Leave a comment:


  • banan
    replied
    Lennartsson forlot Stabæk etter kun en sesong, 2011, hvor Stabæk havnet på 10. plass med 39 poeng og - 6 i målforskjell. Samme poengsum som Stabæk havnet på året før. Eneste utvikling Stabæk hadde i laget året han var der var at de scoret mindre og slapp inn mer enn året i forveien.
    Ferden gikk til Elfsborg i 2012 hvor han signerte en 4-års kontrakt. Og for en debut! Elfsborg tok gullet i Allsvenskan. Så det kan ingen ta fra Lennartsson. Laget endte opp med 59 poeng. Noe som var 2 poeng mer enn året i forveien hvor de havnet på 3. plass. Kan dog nevnes at Elsborg både scoret mindre og hadde dårligere målforskjell enn året i forveien. Og de ble samme år ydmyket i Europa League kvalifiseringen ved å bli slått ut av Horsens med å tape 2-3 på hjemmebane etter å først greid 1-1 på bortebane.
    Året etter gikk det helt skeis, fjorårets seriemester havnet på 6. plass med 49 poeng. De kom til Europa League, men der ble det bare tap. Så 4-års kontrakten ble revet i stykker og Lennartsson forsvant ut døren.
    2014 ble dermed et hvileår.
    I 2015 ble han hentet til IFK Gøteborg som arvtager etter Mikael Stahre, som fikk sparken etter sesongen 2014 på tross av at IFK havnet på 2.plass i serien med 56 poeng. Også med Lennartsson bak roret ble det sølv med 63 poeng for IFK. Så fremgang poengmessig, men på stedet hvil plasseringsmessig og igjen færre scorede mål. Mislyktes i Europa League kvalifiseringen.
    I 2016 gikk det dårligere med 4. plass og 50 poeng og logisk sett enda færre mål og dårligere målforskjell. Heller ikke nå kom laget til Europa League.
    I 2017 ble sesongen innledet med kun 18 poeng etter 14 kamper, og Lennartsson måtte igjen ut gå krokbøyd ut døren.

    Så han har fikk altså lov til å være kun ett år i sin første klubb som seniortrener, etter å ha trent Sveriges mest lovende unggutter (selv om han offisielt forsvant fordi Stabæk ikke hadde råd til å lønne han). Kun to år i sin andre klubb på tross av at han debuterte med seriegull! Og to og et halv år i sin tredje klubb. Han fikk dermed ikke fullføre noen av sine tre kontrakter før han signerte for LSK. Han skal ha for at han virker til å være en særdeles trivelig mann, men CV-en hans tyder på at han ikke er en veldig god trener. Noe resultatene i år underbygger. Vi er i ferd med å fullføre vår dårligste sesong på 44 år både når det kommer til poeng og målforskjell. Og mindre scorede mål enn på 32 år.
    Det eneste som tyder på at Lennartsson får fullføre en kontrakt for første gang på 4 forsøk virker å være at klubben ved en tilfeldighet ikke rykker ned, og ikke har råd til å bytte trener.

    Leave a comment:


  • MortenA
    replied
    Opprinnelig skrevet av GIFKanari
    Haglund brukte ikke flere år på å finne en løsning, han fikk tre år på å sette en stil man kunne se konturene av helt fra starten. Lennartssons LSK er noe helt annet, totalt stil- og pregløst, og derfor blir det helt søkt å sette ham i en sammenheng med en slags svensk forbannelse i norsk fotball. Svenske trenere er ikke kloner. Har skrevet før at det nærmest er uforståelig at en så merittert trener kan stå inne for den dritten vi får servert, og det kan egentlig bare være en forklaring, at det ligger visse retningslinjer fra styret og det famøse målet om at man skulle finne tilbake til de såkalte røttene.

    Og man fikk jo langt på vei støtte fra supporterne for dette da fotballen som tok oss til en femteplass ble/blir fortrengt fra LSK-historien.
    Kan umulig tenke meg at Jørgen hadde akseptert retningslinjer fra styret som hadde hemskodd laget hans slik det gjør nå. Da hadde vi hørt om det. I hvert fall når det går slik det gjør om dagen. Når det gjelder svenske trenere i Eliteserien, hva er din forklaring på at så mange sliter til tross for seriegull og meritter fra Allsvenskan?

    Leave a comment:


  • G-Man
    replied
    Når huset brenner har man ikke tid til å analysere hvorfor det skjedde. Da gjelder det å handle raskt, og redde det som reddes kan - og pyromanen (Lennartsson), bør absolutt ikke delta i slukkingen. Så får man i ettertid straffe den som ga han fyrstikkene.

    Leave a comment:


  • GIFKanari
    replied
    Haglund brukte ikke flere år på å finne en løsning, han fikk tre år på å sette en stil man kunne se konturene av helt fra starten. Lennartssons LSK er noe helt annet, totalt stil- og pregløst, og derfor blir det helt søkt å sette ham i en sammenheng med en slags svensk forbannelse i norsk fotball. Svenske trenere er ikke kloner. Har skrevet før at det nærmest er uforståelig at en så merittert trener kan stå inne for den dritten vi får servert, og det kan egentlig bare være en forklaring, at det ligger visse retningslinjer fra styret og det famøse målet om at man skulle finne tilbake til de såkalte røttene.

    Og man fikk jo langt på vei støtte fra supporterne for dette da fotballen som tok oss til en femteplass ble/blir fortrengt fra LSK-historien.
    Last edited by GIFKanari; 11.11.2019, 23:35.

    Leave a comment:


  • MortenA
    replied
    Opprinnelig skrevet av LS89
    Jeg legger merke til tre ting i det offensive spillet vårt;

    1.) Vi slår mye mer langt nå enn vi gjorde tidligere i sesongen. Ballene slås opp på Lehne Olsen, enten i a) hodeduell eller b) ball i bakrom. Ingen av alternativene fungerer. TLO er ingen typisk hodespiller som spiss. Det ses også tydelig på kroppsspråket til TLO. Spillestilen til JL er så langt unna TLO sin stil det er mulig å oppdrive. Det er rett og slett en kulturkræsj over måten man ønsker å spille fotball på. Intervjuene til Lehne Olsen i høst nærmest bekrefter dette.

    2.) Hvis vi ikke slår langt - så slår vi på ball mot en møtende Smarason. I fjor var han i en helt annen form, brukte vesentlig mindre tid med ball, var orientert av med- og motspillere før han fikk ball, og slo ballen direkte når den kom. Nå bruker han flere touch, og på den måten sinkes spillet og motstanderne rekker å komme på plass og opp i press.

    3.) Som et resultat av 2.) - ender ofte ballene til våre kantspillere. Og her er det et men; det går så tregt. Våre backer har da rukket å løpe fra egen banehalvdel og opp i innleggsposisjon før ballen da til slutt blir skyvet ut til backene våre. De har da allerede kommet i posisjon, og i stedet for at ballen blir vektet i rett tid slik at backene kan slå innlegg med god fart og presisjon ender det med at backene har tatt igjen kantspillerne våre og hele opplegget renner ut i sanden og som regel ender med støttepasning før det da slås innlegg - uten kraft, uten presisjon og helt på måfå. Løpene i boks har stoppet opp, og det blir barnemat for motstanderens forsvar å renske unna.
    Enig i mye her:

    1. De lange pasningene kommer etter min mening av at det er lite bevegelse foran ballfører. Det har vært et gjennomgangstema i flere år, men har vært vesentlig mer synlig de siste kampene. Dette gjør at vi fremstår som uten en plan i spillet, og sannsynligvis årsaken til at det blir slått så mye støtte og sidelengs. Videre er mange av bevegelsene, når det kommer, inn i samme rom. Det er få motsatte bevegelser som gjør at motstanders forsvar må gjøre valg. Så lenge det kun er Smarason som beveger seg (stort sett), så er det enkelt å ta han ut. Det er også lite kraft i løpene når de først kommer slik at motstander lett dekker opp løpene.

    2. Hva som har skjedd med Smarason i år er ikke godt å si. Jeg er tilbøyelig til å tro at mye handler om mangelen på initiativ og løp. Der synes jeg backene våre veldig ofte blir liggende veldig lavt i banen slik at når de endelig kommer inn i farlig sone, så har motstander forflyttet seg og dekket opp rommet. Dette gjelder alle backene våre, så jeg har en mistanke at det er instrukser fra benken. Videre er det sjelden det kommer innlegg, og når de kommer så er det et resultat av at backen har blitt trengt opp mot cornerflagget og slår en støttepasning til en spiller som er presset eller ser etter andre muligheter først. TLO er 187 cm høy og en habil hodespiller i boksen, men det kommer få gode innlegg som han kan starte på.

    Magefølelsen etter årets sesong er at forskjellen mellom Eliteserien og Allsvenskan blir for stor slik at svenske trenere sliter med å få sin taktikk til å fungere. Dette gjelder ikke bare Lennartson, men de fleste svenskene. At Elsiteserien preges av mer trykk og press og intensitet gjør at mange svenske trenere og spiller for så vidt sliter med å tilpasse seg. Haglund brukte flere sesonger på å finne løsningen. Norling dro Brann ned i Obos, og de var på vei ned i PostNord før de kvittet seg med han. Janne Jønson i Stabæk og Hamren i Bart er vel de eneste som har hatt suksess, i hvert fall som jeg husker i farten. Hamren kom fra dansk liga og var derfor ikke inngrodd i Allsvenskan og Jønson har hatt flere runder i Eliteserien. Kom på Benny i Viking i tillegg til de overnevnte, men ellers er det vel tynt?

    Å sparke Lennartson før sesongslutt vil sannsynligvis ikke føre til noe, men det bør gjøres en grundig evaluering etter sesongen. Resten av trenerapparatet bør også under lupen. Jeg blir mer og mer kritisk til Sundgot's rolle som assistent og hva han tilfører laget. Jon Knutsen og Kåsene er vel de eneste som bør være trygge.

    Leave a comment:


  • LS89
    replied
    Leser at folk forståelig nok er todelte i meningene rundt Lennartsson og de to (kanskje fire neste kampene). Bør LSK i samråd med JL finne en nødvendig sluttpakke som begge parter kan leve med? Vi får inn en nødløsning som får landslagspausen til å jobbe med laget, få inn troen og mentale på plass - eller skal de gamble med JL og potensielt rykke rett ned? Dette kan også selvsagt skje med en midlertidig løsning - spørsmålet er hva styret tror og de må veie disse parameterne opp mot hverandre.

    Argumenter som at laget trenger ro og jobbe med det mentale frem til neste kamp - istedet for sparking av trener og at dette vil påvirke spillerne negativt, visstnok fordi stemningen innad i laget med JL er bra, gitt rapportene stemmer er noe som går igjen. Tror mange glemmer at dette er profesjonelle spillere som ikke nødvendigvis lar seg affisere i så stor grad ved et eventuelt trenerbytte. De fleste ser at dette prosjektet har havarert totalt, både spillere, trenere, styret, supporterne og ikke minst JL ser nok dette selv også. Selvfølgelig må han holde vann over hodet i intervjuer og når han er på treninger med spillerne.

    Jeg legger merke til tre ting i det offensive spillet vårt;

    1.) Vi slår mye mer langt nå enn vi gjorde tidligere i sesongen. Ballene slås opp på Lehne Olsen, enten i a) hodeduell eller b) ball i bakrom. Ingen av alternativene fungerer. TLO er ingen typisk hodespiller som spiss. Det ses også tydelig på kroppsspråket til TLO. Spillestilen til JL er så langt unna TLO sin stil det er mulig å oppdrive. Det er rett og slett en kulturkræsj over måten man ønsker å spille fotball på. Intervjuene til Lehne Olsen i høst nærmest bekrefter dette.

    2.) Hvis vi ikke slår langt - så slår vi på ball mot en møtende Smarason. I fjor var han i en helt annen form, brukte vesentlig mindre tid med ball, var orientert av med- og motspillere før han fikk ball, og slo ballen direkte når den kom. Nå bruker han flere touch, og på den måten sinkes spillet og motstanderne rekker å komme på plass og opp i press.

    3.) Som et resultat av 2.) - ender ofte ballene til våre kantspillere. Og her er det et men; det går så tregt. Våre backer har da rukket å løpe fra egen banehalvdel og opp i innleggsposisjon før ballen da til slutt blir skyvet ut til backene våre. De har da allerede kommet i posisjon, og i stedet for at ballen blir vektet i rett tid slik at backene kan slå innlegg med god fart og presisjon ender det med at backene har tatt igjen kantspillerne våre og hele opplegget renner ut i sanden og som regel ender med støttepasning før det da slås innlegg - uten kraft, uten presisjon og helt på måfå. Løpene i boks har stoppet opp, og det blir barnemat for motstanderens forsvar å renske unna.

    Samtidig lider vi voldsomt at vi ikke har noen kreative spillere i stallen. Vi har ingen Fofana. Vi har Ødemarksbakken, vårt nærmeste kort som må sies å være en gedigen skuffelse. Kantspillerne våres består av dødt kjøtt i Melgalvis, Brenden og Ødemarksbakken. En OBOS-spiller, en på utgående kontrakt uten fremtid i klubben og en spiller som ikke får ut potensiale sitt. Dette hemmer oss betraktelig. Backene våre er høyst ordinære, og skiller seg ikke ut på noen som helst måte. Når i tillegg laget er ute av form, nøkkelspillere har vært skadet i hele år, les: TLO, DAP og Smarason - så blir helheten deretter. Jeg er dog skuffet over at JL ikke har noen plan B når plan A ikke fungerer (skader). Vi har det laveste poengsnittet det er mulig å oppdrive med JL av trenere i LSK. Det er sjokkerende, gitt den stallen vi tross alt har til rådighet, selv om benken vår er tynn. Det var ikke i år vi skulle være der nede, igjen. Det var optimisme å råde. Kanskje for første gang på mange, mange år. Men igjen sitter vi der med skjegget i postkassa og føler oss snytt.

    Lennartsson prøvde, et ærlig forsøk, men feilet. Da tror jeg det beste er å si takk for seg, enten det blir nå eller etter sesongen. Noe må uansett skje, for dette er ikke LSK verdig slik vi har fremstått i høst.

    Leave a comment:


  • DoubleHi5
    replied
    Opprinnelig skrevet av LS89
    Sjeldent sett en trener få så lite ut av en spillerstall som Lennartsson.
    Jeg synes denne formuleringen er så 100 prosent innertier at jeg tar meg friheten til å flytte den fra Lehne-Olsen tråden og hit!

    Jeg håper du leser dette, Jørgen!

    Leave a comment:


  • banan
    replied
    I dagens RB blir Lennartsson spurt om de har underprestert i år. Han svarer at det vet han ikke, men at problemet er i straffeområdet. Mellom straffeområdene synes han de har vært gode i det siste.(!?)

    Hva med å kalle en spade en spade? Når laget scorer mindre og slipper inn mer enn i det forferdelig fjorår som var det dårligste på 44 år, så må han vite at de har underprestert.

    Betryggende at han har funnet ut hvorfor de taper forresten: Problemet er i straffeområdet!
    PS! Bra at han forstår hva som ofte skjer forut et mål. Ballen er ofte i straffeområdet. Et lite tips er å transportere ballen så mye som mulig til motstanderens straffeområdet. Da øker nemlig sjansen for å score. Så bare ved å endre fokus fra å få ballen så mange ganger som mulig inn i midtsirkelen, til å heller få den inn i motstanderens straffeområde er mye gjort. Det handler om å zoome litt ut.
    Last edited by banan; 11.11.2019, 13:40.

    Leave a comment:


  • Wanker
    replied
    Opprinnelig skrevet av G-Man
    En tilsynelatende veldig avslappet (likegyldig?) JL smiler i kamera og sier at "vi har alt i egne hender." Hvorfor skremmer det livet av meg? Og hvordan skal vi klare å holde ut en sesong til med selve prototypen på trist og uengasjerende middelmådighet (om enn det)?
    Kanskje han går på Prozac? Jeg må innrømme at likegladhet har sneket seg inn også hos meg selv, kanskje er det slik det føles når man går på slike medisiner. Jeg er imidlertid fortsatt forbauset og smått forbannet over at samspillet ser dårligere ut enn på treningene i fjor sommer.
    Jeg innser at enkeltspillere hos oss aldri vil bli noen Ødegaard. Men hva skjer med de enkelte spilleres personlige mål og utvikling? Jeg hadde ønsket at vi hadde spillere som var tøffe nok til å si offentlig HVA de skal jobbe med å utvikle. Jeg har bitt meg merke i denne: https://www.aftenposten.no/sport/fot...-supertalentet

    "– Det var ett punkt Martin brydde seg om i avtalen. Han ville ha med i kontrakten at ingen kunne nekte han å trene. Han ville trene mer enn det laget gjorde. Vi har fysiske treninger som belastningsstyrer spillerne. Det tillates mye, men han ville altså trene mer, sier Josten Flo".

    Jeg er veldig for å beskytte spillere mot futsal, håndball og slike ting på tvilsomme underlag, men hvor stor frihet har spillerne i LSK til å perfeksjonere demping av ball, pasninger, skudd og headinger? Og hvor mange av dem jobber regelmessig og målbevisst med dette? Noen minutters innsats etter avslutning av hovedtrening teller ikke.
    Last edited by Wanker; 11.11.2019, 12:11.

    Leave a comment:


  • G-Man
    replied
    En tilsynelatende veldig avslappet (likegyldig?) JL smiler i kamera og sier at "vi har alt i egne hender." Hvorfor skremmer det livet av meg? Og hvordan skal vi klare å holde ut en sesong til med selve prototypen på trist og uengasjerende middelmådighet (om enn det)?

    Leave a comment:


  • Tommy og Tigeren
    replied
    Farvel JL og takk for ingenting

    Leave a comment:


  • hekk
    replied
    Her er det fler enn Lennartsson som må ut. Mesfin, Lauritsen osv. er sikkert dyktige, men klubben trenger desperat nye ideer, ikke folk som ble lært opp av sine forgjengere.

    Leave a comment:


  • Holterkanari
    replied
    Har alltid trodd på kontinuitet, men nå har jeg ingen tillit til Jørgen lenger....

    Leave a comment:


  • Playboy1
    replied
    Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
    Er det noen som vet om vi har en klausul hvor vi kan bli kvitt Jørgen ved nedrykk? Selv om problemene i klubben stikker langt dypere enn en rekke med trenere som heller ikke holder nivået, er det vel nå klart for alle at Jørgen ikke har det? Har klubben stilt seg så idiotisk til at man ikke kan bli kvitt ham når vi går ned, er tragikomedien komplett! Eller kanskje jeg skulle si komplott?
    Vet ikke avtalen med JL.
    men når mann ansetter trener så er det vel bare
    å pakke inn etterlønn i 6 måneder etter Evt sparken.
    fair for begge parter .

    Leave a comment:


  • Dumbo
    replied
    I alle fall får vi håpe ansettelse av neste trener er en prosess som blir overlatt til noen utenfor klubben. Noen med kompetanse.

    Leave a comment:


  • DoubleHi5
    replied
    Er det noen som vet om vi har en klausul hvor vi kan bli kvitt Jørgen ved nedrykk? Selv om problemene i klubben stikker langt dypere enn en rekke med trenere som heller ikke holder nivået, er det vel nå klart for alle at Jørgen ikke har det? Har klubben stilt seg så idiotisk til at man ikke kan bli kvitt ham når vi går ned, er tragikomedien komplett! Eller kanskje jeg skulle si komplott?

    Leave a comment:


  • Holterkanari
    replied
    Hvilke grep tar du nå i pausen på stillingen 0-2? Vi må nok dessverre på trenerjakt IGJEN

    Leave a comment:


  • LS89
    replied
    Ødelagt hele gleden ved klubben. Takk skal du faen meg ha.

    Leave a comment:

Working...
😀
😂
🥰
😘
🤢
😎
😞
😡
👍
👎