FÅ UT FINGERN: Bli med og krev boikott av Quatar-VM

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjøttkaka
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2012
    • 290

    #41
    Opprinnelig skrevet av MortenA

    Kan du utdype nærmere hva du mener her? Jeg har ikke lyst til å mistolke meningen din.
    Det jeg mener med at 6500 ikke er noe å hisse seg opp over handler om at disse tallene faktisk er ekstremt lave. Qatar har allerede verdens laveste dødsrate fordi de har en enorm ung innvandrerbefolkning, og dødsraten per 1000 er enda lavere for denne gruppen som er nevnt i The Guardian-artikkelen. Det er nærmere to millioner innvandrere fra India, Pakistan, Bangladesh, Nepal og Sri Lanka i Qatar, og at 6750 av dem har dødd siden 2010 er faktisk lite. Det er 675 per år. Til sammenligning døde 560 i Lillestrøm kommune i 2020. Dødsraten er på 0,3375 per 1000 innbygger hvis man legger til grunn at befolkningen har vært to millioner alle disse årene. Det har den ikke, så disse tallene er selvsagt noe høyere, men fortsatt ekstremt lavt sammenlignet med alle andre land i verden. Det skyldes nok ikke et makeløst helsevesen i Qatar, men rett og slett at innvandrere fra disse landene er unge og spreke. Ingen av dem har rukket å bli gamle, og de som er gamle reiser ofte hjem igjen.

    Det jeg mener med at vi like mye ser at orientalistiske steroetyper lever i beste velgående like mye som vi ser engasjement for arbeidere handler om det absurde i at folk igjen og igjen hisser seg opp over disse 6500 døde. Den kollektive mangelen på refleksjon over hva disse tallene faktisk innebærer mener jeg absolutt viser at vi er villig til å tro enormt med dritt om Gulfen som jeg er overbevist om at vi ikke ville trodd om andre. Hvorfor bare antar folk at når det nevnes at 6500 innvandrere har dødd, så er dette folk som har blitt drevet til døde mens de bygger VM-stadioner? Man ser folk på Twitter deler karikaturer der menn i sjeikegevanter pisker stakkars slaver som bygger stadioner. Når man så lett klarer å konkludere med at de 6500 døde skyldes ondskap fra vertenes side, så mener jeg det viser iboende fordommer mot Qatar og qatarere. Misforstå meg rett, Qatar er et land med fryktelig mange svin på skogen man absolutt bør kritisere, men det er rett og slett absurd å anta at alle utlendinger som dør i det landet er slaver som er drevet til døde på grunn av VM, slik det later til at oppsiktsvekkende mange tror. Vi ser det jo selv i forslaget til årsmøtet i klubben der det står at "det er grundig dokumentert" at blant annet "6500 har mistet livet i arbeidene".

    Jeg forstår for så vidt at folk vil boikotte når de faktisk tror at hver fjerde VM-arbeider har dødd. Da ville vi jo ikke diskutert det her en gang. Det ville vært tema for SIkkerhetsrådet i FN, ikke årsmøtet til Lillestrøm sportsklubb.

    Jeg tror mye av grunnen til at Qatar og andre gulfstater rammes så voldsomt mye mer av kritikk er PSG, City og annen sportsvasking. Vi fotballfans hater hva rike eiere har gjort med sporten vår. Jeg hater det selv, og ser knapt CL lenger. Den forakten mot pengenes innblanding i fotballen går da også utover landene i seg selv, og bikker til og med noen ganger over. Folk misliker så intenst gulflandene allerede og hva de gjør med fotballen, så da blir det liksom ikke så vanskelig å kaste all kritisk sans på båten og tro at hver fjerde VM-arbeider har dødd.

    Dessuten finnes det ikke noen i Norge som liker disse landene og vil forsvare dem. Det kan man jo si er naturlig nok, men land som Russland, Kina og Israel har en skare av klakører som er på plass ved den minste kritikk. Det gjør at sinnssvake påstander, slik som Qatar rammes av, blir imøtegått. Russland og Kina er også større og mer kjente, så vi blir ikke like provoserte hvis de bryter reglene eller blander seg inn i sporten vi elsker. Qatar derimot er nyrikt og harry, og gamle penger hater alltid nye penger.

    Så ja, jeg syns det stinker litt når vi etter ti år og stadionene er ferdigbygget plutselig skal boikotte arrangementet fordi The Guardian har avslørt at innvandrere i Qatar ikke er udødelige, særlig når vi ikke hadde noen problemer med Russland-VM.

    Kommentar

    • Kjøttkaka
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2012
      • 290

      #42
      Opprinnelig skrevet av Kroktåa

      Hvor i all verden har du hentet disse argumentene? På resett.no? document.no eller hrs.no?
      Jeg sliter litt med å forstå hvordan du kan tro at mine argumenter er hentet fra brune nettsider, men ok, deg om det.

      Opprinnelig skrevet av Kroktåa

      Ingen har skrevet at 6500 mennesker er dokumentert omkommet i direkte arbeidsrelaterte ulykker (fall, klem, elektrisk støt o.l.) under byggingen av disse stadionene. For det første, er det ikke veldig dristig anta et tre er et så lavt reelt tall at det knapt fremkaller latter. Det reelle tallet er antakelig veldig, veldig, veldig mye høyere. Om det finnes noen HMS-ansvarlige på disse byggeplassene, kan de neppe sammenliknes med våre vestlige standarder.
      "Det er grundig dokumentert at anlegg til mesterskapet bygges av mennesker som holdes under slavelignende kontrakter, og at over 6500 mennesker har mistet livet i arbeidene." Dette står i boikottforslaget som skal opp på årsmøtet. Det er vel vanskelig å tolke dette særlig annerledes enn at folk har dødd mens de bygger stadioner? Hvorfor er det dristig å tro at kun tre har omkommet i arbeidsulykker? Tror du virkelig Qatar ville ha sluppet unna med en så grov løgn med hele verdens søkelys på seg? Tror du Emiratene og Saudi Arabia, som i årevis har drevet propagandakrig mot Qatar og forsøkt å påvirke sånn at Qatar blir fratatt VM, ikke hadde avslørt den løgnen ganske raskt?

      Opprinnelig skrevet av Kroktåa

      For det andre: Flertallet av de 6500 er, som di skriver, sannsynligvis ikke døde direkte på byggeplassene i direkte arbeidsrelaterte ulykker. Men hvor mange har skadet seg, for så å dø seinere av skadene på grunn av mangel på adekvat behandling og oppførlging? Og, ikke minst, hvor mange har dødd av sykdom og annet som følge av de mildt sagt forferdelige forholdene de blir tvunget til å bo under?
      Naturligvis er ikke disse direkte arbeidsrelaterte ulykker. Det er ikke sånn at samtlige 2.7 millioner innvandrere i Qatar er bygningsarbeidere. Det er et samfunn tross alt, og et samfunn der lokalbefolkningen er så velfødd at de knapt trenger å gjøre noen ting. De 6750 døde kan ha dødd av kreft, skrumplever, aids, arbeidsulykker, hjertesvikt, selvmord, kokainoverdose og det kan ha rammet anleggsarbeidere, sjåfører, leger, ingeniører, gartnere, servitører, mellomledere, administrerende direktører osv.

      Opprinnelig skrevet av Kroktåa
      For det vi veit, er at flertallet av disse "gjestearbeiderne" jobber under reine slavekontrakter. De fleste får fratatt passene sine, og de jobber ikke akkurat 37,5 timers uker.
      Vi vet at det for veldig mange i Qatar er uverdige arbeidsforhold, men det har heldigvis kommet en del reformer de siste årene. Blant annet er det forbudt å ta pass, men dette forekommer jo fremdeles. Det er uansett veldig mye å kritisere Qatar for, og arbeidsforholdene til migrantarbeiderene er virkelig en ting de skal kritiseres for. Her er det nok ikke stadionbyggere som har det verst, men mer hjemmearbeidere slik som hushjelper som ofte ikke dekkes av de samme arbeidsrettslovene.

      Opprinnelig skrevet av Kroktåa
      Så kan man sammenlikne dette med forholdene de kommer fra, og de forholdene de lever og jobber under i hjemlandene. Men hvaskal dette ha med saken å gjøre? Her jobber de i verdens kanskje aller rikeste land, for megaarramgementet til den aller største pengemaskinen i verden; Internasjonal toppfotball. Det er en hel, sammenhengende verdikjede fra Erling Braut Haaland (som "arbeider", jeg snakker ikke om eierne) helt ned til den srilankesiske bonden som står i støp og dieselolje i over hundre timer i uka med ei timelønn som er så ussel at den knapt er verdt å nevne.

      Ble fotballstadionene til mesterskapene (EN og VM) i andre land de siste 20 årene bygget under tilnærmet like forhold som dette? Nei, sjølsagt ikke, sjøl om mye kritikkverdig kunne vært trukket fram også her.
      Tja, det var da ganske mange flere døde i arbeidsulykker før Russland-VM enn det foreløpig er i Qatar. Og russerne ble jo anklaget for å brukt nordkoreanske "gjestearbeidere" som levde under uverdige forhold. Så det har absolutt vært ting å kritisere der også.

      Opprinnelig skrevet av Kroktåa
      Om en fattig arbeider fra Nepal dauer av en infeksjon han fikk etter en kanskje bagatellmessig ulykke på arbeidsplassen to uker før, fordi han ikke fikk den nødvendige oppfølgingen og legehjelpen, så daua han like fullt under bygginga av fotballstadionet.

      "There have been 37 deaths among workers directly linked to construction of World Cup stadiums, of which 34 are classified as “non-work related” by the event’s organising committee. Experts have questioned the use of the term because in some cases it has been used to describe deaths which have occurred on the job, including a number of workers who have collapsed and died on stadium construction sites."

      "The Guardian has previously reported that such classifications, which are usually made without an autopsy, often fail to provide a legitimate medical explanation for the underlying cause of these deaths."

      Kilde: The Guardian
      Det kan man godt mene. Qatar har jo som du siterer blitt kritisert for å ikke regne hjertestans o.l på jobb som arbeidsulykker. Men er egentlig dette vanlig rundt om i verden? Regnes en hjertestans på jobb på en byggeplass som en arbeidsulykke her i Norge? Men det er uansett lett å finne ut hva og hvordan de 37 stadionarbeiderne har dødd. Det publiserer arrangøren i detaljerte rapporter der det står alder, nasjonalitet og stilling den omkomne hadde, og hvor og under hvilke omstendigheter dødsfallet skjedde. Derfor vet vi f.eks at tre stadionarbeidere døde i en trafikkulykke i fjor, og at flere har dødd av hjertestans, også mens de jobbet.

      Opprinnelig skrevet av Kroktåa
      Det finnes masse rapporter fra troverdige instanser om det fullstendig uakseptable forholdene disse gjestearbeiderne har vært nødt til å jobbe under, for å tilrettelegge for en terapengemaskin i et absurd rikt familiestyrt voldelig og ekstremt undertrykkende diktatur. Det er vanskelig å bestemme seg for hvor man skal begynne å kritisere.
      Det siste der er jeg helt enig i. Det er så mye å kritisere Qatar for, så derfor er det smått absurd at det folk henger seg opp i er dødstall fra The Guardian som strengt tatt ikke framstår som ille for Qatar i det hele tatt.

      Opprinnelig skrevet av Kroktåa
      Ditt apologetiske innlegg er enten preget av en svært mangelfull refleksjon rundt dette, eller så har du et menneskesyn som er mildt sagt skremmende. Jeg velger å tro det første.
      Jeg vil driste meg til å påstå at jeg har reflektert mer rundt dette her enn de fleste andre. Dessverre tviler jeg på at særlig mange har lest noe særlig mer enn overskriftene om 6500 og automatisk tenkt det verste.

      Så du kan godt mene at det er menneskesynet mitt som er skremmende. Jeg syns derimot at det som er skremmende er den massesuggesjonen og kollektive mangelen på kritisk tenkning som vi nå ser blant fotballsupportere her til lands.

      Og bare la meg ha det sagt før jeg igjen beskyldes for å være Qatar-apologet. Jeg er ingen tilhenger av gulfstatene. Jeg har riktignok ikke vært i Qatar, men jeg har bodd i en gulfstat og har besøkt andre av dem. Jeg har også besøkt byggeplasser og arbeiderlandsbyer, og har både gjennom jobb og privat interessert meg for disse landene, men da først og fremst utenrikspolitikken deres. Jeg kunne nok ha skrevet en bok med kritikk av disse landene både basert på egne opplevelser og generelle fakta om alt fra systematisk rasisme, kvinnefiendtlighet, absurd fråtseri til mangel på bærekraft, korrupsjon, spredning av negative ideer og ideologier til andre land, destruktiv utenrikspolitikk osv osv.

      Kommentar

      • MortenA
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2007
        • 3349

        #43
        Opprinnelig skrevet av Kjøttkaka
        Det jeg mener med at 6500 ikke er noe å hisse seg opp over handler om at disse tallene faktisk er ekstremt lave.

        Det skyldes nok ikke et makeløst helsevesen i Qatar, men rett og slett at innvandrere fra disse landene er unge og spreke.

        Det jeg mener med at vi like mye ser at orientalistiske steroetyper lever i beste velgående like mye som vi ser engasjement for arbeidere handler om det absurde i at folk igjen og igjen hisser seg opp over disse 6500 døde.
        Biter meg merke i noen utvalgte uttalelser. 6500 unge og spreke mennesker som dør anses som ekstremt lavt. For det første anslås tallet på 6500 som usannsynlig lavt, og er sannsynligvis uriktige, i følge artikkelen i Nettavisen. Spørsmålet da blir hvor mange døde må til før de er noe å hisse seg opp over? 10 000? Eller må vi passere 20 000?

        Å sammenligne folk som dør i Lillestrøm kommune, hvor de fleste som dør er gamle og syke, er direkte uredelig. Gjestearbeiderne i Qatar lever og arbeider under ekstreme forhold. Noen dør sikkert av sykdom eller ulykker utenfor arbeidsplassen, men majoriteten anslås å være arbeidsulykker. At Qatar ikke fører mer presise statistikker over dødsårsaker gjør dem ikke mer troverdige.

        Å antyde at folk som ønsker å boikotte har rasistiske grunner er usmakelig. Jeg er med på at boikotten burde vært annonsert i det Qatar ble tildelt arrangementet, men det hadde også blitt avvist som rasisme. Josimar hadde artikler om Qatar for flere år siden, men ingen av de store mediene tok tak i problemstillingen før nå. Å tillegge meningsmotstandere rasistiske holdninger er i beste fall stråmannsargumentadjon.
        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

        Kommentar

        • Kjøttkaka
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • May 2012
          • 290

          #44
          Opprinnelig skrevet av MortenA

          Biter meg merke i noen utvalgte uttalelser. 6500 unge og spreke mennesker som dør anses som ekstremt lavt. For det første anslås tallet på 6500 som usannsynlig lavt, og er sannsynligvis uriktige, i følge artikkelen i Nettavisen. Spørsmålet da blir hvor mange døde må til før de er noe å hisse seg opp over? 10 000? Eller må vi passere 20 000?
          Det er jo lavt når man tar høyde for at denne gruppen som The Guardian har undersøkt består av nærmere to millioner. Dette er en ekstremt lavt dødsrate, men skyldes, som du er inne på, at disse stort sett er unge og spreke. På hvilken måte er forresten disse tallene uriktige? The Guardian har bedt ambassadene til disse landene og andre myndighetsorganer om å fortelle hvor mange av deres statsborgere som har dødd i Qatar siden 2010. Hvorfor skulle disse gi feil tall?

          Hvis du tenker på at antall gjestearbeidere som har dødd er høyere enn 6500, så er jo dette ganske innlysende. Det finnes flere hundretusen utlendinger i Qatar som ikke er fra India, Pakistan, Sri Lanka, Nepal og Bangladesh, og noen av disse må naturligvis ha dødd de også. Det dør dessuten litt i overkant av 2200 mennesker i Qatar hvert år, og når qatarere kun utgjør snaue 10% av befolkningen, så er det nok en god del utlendinger blant disse dødsfallene. Selv blant de 37 døde stadionarbeidere er det jo døde som ikke kommer fra det indiske subkontinentet, og blant de tre døde i arbeidsulykker var det en brite.

          Hvis dødstallene skal være noe å hisse seg opp over, så må de i hvert fall være høyere enn vi kan forvente. Artikkelen til The Guardian kunne jo ha vært interessant om de f.eks sammenlignet dødsratene med tilsvarende tall fra hjemlandene eller andre rike land, men det ble jo ikke gjort. Jeg syns egentlig det er like interessant å spørre hvor lave dødstallene må være for at folk ikke skal reagere? Kan innvandrere i Qatar dø i det hele tatt? Og gjelder dette kun Qatar, eller gjelder det også andre arrangører? Hvor mange utlendinger kan dø i USA før VM i 2026, eller i Trondheim før Ski-VM i 2025?

          Opprinnelig skrevet av MortenA
          Å sammenligne folk som dør i Lillestrøm kommune, hvor de fleste som dør er gamle og syke, er direkte uredelig. Gjestearbeiderne i Qatar lever og arbeider under ekstreme forhold. Noen dør sikkert av sykdom eller ulykker utenfor arbeidsplassen, men majoriteten anslås å være arbeidsulykker. At Qatar ikke fører mer presise statistikker over dødsårsaker gjør dem ikke mer troverdige.
          Jeg er jo selvsagt klar over at de fleste som dør i Lillestrøm er gamle og syke. Grunnen til sammenligningen var jo at det kun dør ca 100 flere indere, nepalere, bangladeshere, pakistanere og sri lankere i Qatar enn det dør folk i Lillestrøm kommune til tross for at førstnevnte gruppe består av nærmere to millioner, mens Lillestrøm har 86 000 innbyggere. Poenget er at tallene i Qatar er lave. De er sannsynligvis ikke noe spesialt lave om man korrigerer for helse og alder, men man kan uansett ikke påstå at de er høye. Hvor har du det forresten fra at man anslår at majoriteten av dødsfallene er arbeidsulykker? Har du kilde på det?

          Opprinnelig skrevet av MortenA
          Å antyde at folk som ønsker å boikotte har rasistiske grunner er usmakelig. Jeg er med på at boikotten burde vært annonsert i det Qatar ble tildelt arrangementet, men det hadde også blitt avvist som rasisme. Josimar hadde artikler om Qatar for flere år siden, men ingen av de store mediene tok tak i problemstillingen før nå. Å tillegge meningsmotstandere rasistiske holdninger er i beste fall stråmannsargumentadjon.
          Her har jeg ikke en gang nevnt rasisme, men du reagerer allikevel såpass.

          Det er naturlig å gjøre seg opp noen tanker om hvorfor vi reagerer så voldsomt annerledes og med en kollektiv mangel på kritisk sans i tilfellet Qatar når man tilsynelatende syns det var helt greit med Russland-VM. Jeg tror ikke det er snakk om rasisme, men det er åpenbart en del forutinntatte holdninger og orientalistiske stereotyper om den dekadente og slu sjeiken uten moralske skrupler. Hadde ikke det vært tilfelle hadde folk aldri i verden automatisk antatt at tallet 6500 handlet om stadionarbeidere. Jeg tror som sagt dette handler om at vi fotballsupportere så til de grader misliker hvordan land som Qatar ødelegger sporten vår, og fordi gamle penger alltid har sett ned på de nyrike og harry.

          Men jeg syns som sagt mye av denne boikottbølgen lukter litt vondt. Jeg er klar over at det er kontroversielt å si, men jeg er i hvert fall ikke så overbevist om at resten av verden kommer til å være så imponert over moralsk høyverdige Norge når de ser at vi tyr til boikott fordi vi åpenbart er forutinntatte og fundamentalt har feiltolket dødstall.

          Kommentar

          • plantemiddel
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Feb 2012
            • 801

            #45
            Har ingen interesse av å diskutere politikk med rasister, men vil bare påpeke at om en skal sammenlikne dødsfall i Lillestrøm med dødsfall i Qatar så får en sammenlikne riktig. Foreslår i stedet at en sammenlikner dødsfall blant fremmedarbeidere i Lillestrøm med dødsfall blant fremmedarbeidere i Qatar.

            Ser i tillegg dette tallet 6500 bli slengt rundt som en slags fasit. I the Guardian artikkelen linket lenger opp i denne tråden står følgende:
            The total death toll is significantly higher, as these figures do not include deaths from a number of countries which send large numbers of workers to Qatar, including the Philippines and Kenya. Deaths that occurred in the final months of 2020 are also not included.

            Kommentar

            • Sailor Man
              Moderator
              • Jun 2007
              • 1328

              #46
              Moderatormelding

              Som helt ny moderator er det kjipt å vifte med pekefingeren, men hold diskusjonen til saken og unngå personkarakteristikker - det blir det en mye bedre debatt av det.

              - Sailor man, mod
              Last edited by Sailor Man; 12.03.2021, 08:21.

              Kommentar

              • Kjøttkaka
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2012
                • 290

                #47
                Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                Har ingen interesse av å diskutere politikk med rasister, men vil bare påpeke at om en skal sammenlikne dødsfall i Lillestrøm med dødsfall i Qatar så får en sammenlikne riktig. Foreslår i stedet at en sammenlikner dødsfall blant fremmedarbeidere i Lillestrøm med dødsfall blant fremmedarbeidere i Qatar.
                Spent på å høre hva som er rasistisk med hva noen har skrevet i denne tråden.

                Poenget med å sammenligne med dødstallene i Lillestrøm er jo å sette tallene i kontekst og vise at de framstår som oppsiktsvekkende lave ved første øyekast. Jeg skulle også gjerne sett at disse tallene hadde blitt satt i kontekst. Dør f.eks en inder i denne aldersgruppen oftere i Qatar enn i India? Sannsynligvis ikke, for det kom fram i forbindelse med denne rapporten som sjokkerte i 2015 om at 1200 gjestearbeidere allerede var døde. Indere i Qatar hadde lavere dødsrate enn indere i India også når man korrigerte for alder, men dette er også helt naturlig da de som får jobb i Qatar er friske. Burde tallene vært enda lavere? Godt mulig. Hvordan er dødsraten i denne gruppen sammenlignet med en tilsvarende gruppe her i Norge f.eks? Det hadde vært mer interessant, men det virker det ikke som mange er særlig interesserte i når man pumper ut et høyt tall tatt ut av kontekst for sjokkeffekt.

                Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                Ser i tillegg dette tallet 6500 bli slengt rundt som en slags fasit. I the Guardian artikkelen linket lenger opp i denne tråden står følgende:
                The total death toll is significantly higher, as these figures do not include deaths from a number of countries which send large numbers of workers to Qatar, including the Philippines and Kenya. Deaths that occurred in the final months of 2020 are also not included.
                Dette er jo strengt tatt innlysende. Selv om Qatar har verdens laveste dødsrate på grunn av enorm innvandring, så dør det fortsatt rundt 2200 per år i landet. Det bor tre millioner mennesker i Qatar og rundt 10% er faktisk qatarere, men selv om qatarere nok av naturlige årsaker utgjør en større del av dødstallene, så kan vi jo regne med at utlendinger utgjør en ganske god del av de resterende dødsfallene som ikke indere,pakistanere, bangladeshiske, srilankere og nepalesere står for.

                Som the Guardian nevner så er det jo hundretusenvis av innvandrere fra Filippinene, andre arabiske land, Afrika og Europa. Noen av disse dør naturligvis de også. Og det ville jo være naturlig å anta at noen dør i de siste månedene av 2020 også. Qatar har f.eks 264 Covid-dødsfall, og jeg regner med at flertallet av disse er innvandrere.

                Kommentar

                • Kay
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2004
                  • 763

                  #48
                  Artig at Amnesty er ute og ber Norge feie for sin egen dør.

                  Trekker blant annet fram at VIF lever godt på penger fra en mann som tjener penger på regionen. Flere Norske klubber er sponset av bedrifter som har uheldige bindinger.

                  Kommentar

                  • MortenA
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2007
                    • 3349

                    #49
                    Opprinnelig skrevet av Kjøttkaka
                    Disse 6500 er altså ingenting å hisse seg opp over, og når dette brukes som argument for å boikotte VM så viser det like mye at orientalistiske stereotyper om «den onde araberen» lever i beste velgående blant norske fotballsupportere som det viser engasjement for VM-arbeideres rettigheter.
                    Det var denne delen jeg mener hinter til at du anser boikotten som rasistisk.
                    Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                    Kommentar

                    • knut
                      Make knut Great Again
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2006
                      • 9370

                      #50
                      Personlig synes jeg det er helt overlegent med VM i Qatar.

                      De vant anbudskonkurransen fair and square.

                      VM i USA, Australia, Japan eller Sør-Korea? Glem det.

                      Dette blir et nydelig mesterskap. All ære til FIFA, NFF og Qatar.

                      ​​​​​Håper Norge kvalifiserer seg.

                      ​​​​​

                      Kommentar

                      • knut
                        Make knut Great Again
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2006
                        • 9370

                        #51
                        Nylig utnevnt kaptein på landslaget, Martin (15), kommer med denne brannfakkelen:

                        – Personlig tenker jeg det er bedre å unngå en boikott og være til stede. Vi er et land som ikke har vært i mesterskap på 20 år.

                        ​​​​​​Kapteinsemnet sitt det!

                        Kommentar

                        • Wanker
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2005
                          • 632

                          #52
                          Opprinnelig skrevet av knut
                          Personlig synes jeg det er helt overlegent med VM i Qatar.

                          De vant anbudskonkurransen fair and square.
                          FIXED IT FOR YA: De kunne tilby delegatene en bedre kombinasjon av økonomiske fordeler og seksuelle tjenester enn konkurrentlandene
                          Hunter S. Thompson:

                          There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
                          Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

                          Kommentar

                          • kunden
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jun 2005
                            • 2288

                            #53
                            Opprinnelig skrevet av Wanker

                            FIXED IT FOR YA: De kunne tilby delegatene en bedre kombinasjon av økonomiske fordeler og seksuelle tjenester enn konkurrentlandene
                            Seksuelle tjenester, sier du. Men da synes jeg det er greit. Og jeg som trodde kvinner ikke hadde lov til å jobbe i landet. Ser man det. Det går tross alt framover.

                            Kommentar

                            • armykanari
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jan 2009
                              • 736

                              #54
                              Opprinnelig skrevet av knut
                              Nylig utnevnt kaptein på landslaget, Martin (15), kommer med denne brannfakkelen:

                              – Personlig tenker jeg det er bedre å unngå en boikott og være til stede. Vi er et land som ikke har vært i mesterskap på 20 år.

                              ​​​​​​Kapteinsemnet sitt det!
                              Hans påfølgende utsagn er kanskje mer gjennomtenkt enn det alle andre klubber har selv har tenkt. Selvfølgelig skal man reagere, men å reagere ved å boikotte før vi i det hele tatt har spilt en eneste kvalifiseringkamp. Da sier det seg jo selv at dette bare vil koke bort i kålen. Det han mener er bare at vi må være smarte om hvor man skal fyre av kruttet.

                              Kommentar

                              • knut
                                Make knut Great Again
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2006
                                • 9370

                                #55
                                Opprinnelig skrevet av armykanari

                                Hans påfølgende utsagn er kanskje mer gjennomtenkt enn det alle andre klubber har selv har tenkt. Selvfølgelig skal man reagere, men å reagere ved å boikotte før vi i det hele tatt har spilt en eneste kvalifiseringkamp. Da sier det seg jo selv at dette bare vil koke bort i kålen. Det han mener er bare at vi må være smarte om hvor man skal fyre av kruttet.
                                Jeg veit ikke helt hvor jeg har Martin (15), blir spennende å følge landslagskapteinen videre.

                                Han avrunder forsåvidt sitatet sitt med:

                                "Men det er en veldig bra at det er en diskusjon, og at så mange i landet her bryr seg. Jeg er stolt over å være norsk."

                                Han er stolt over alle i denne tråden han. Vi får ta med oss det. Hehe
                                Last edited by knut; 14.03.2021, 06:29.

                                Kommentar

                                • BD
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Feb 2006
                                  • 1385

                                  #56
                                  Opprinnelig skrevet av Kay
                                  Artig at Amnesty er ute og ber Norge feie for sin egen dør.

                                  Trekker blant annet fram at VIF lever godt på penger fra en mann som tjener penger på regionen. Flere Norske klubber er sponset av bedrifter som har uheldige bindinger.
                                  Hvor står dette? Har de uttalt seg om vif spesielt?

                                  Kommentar

                                  • Kay
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2004
                                    • 763

                                    #57
                                    Man skulle tro at ting som først var lagt ut på internet aldri ble borte, men det ser ut som artikkelen er fjernet. Det ble påpekt at Trøim hadde business der nede, Jotun ble også tatt frem. Usikker på om det var en offisiell uttalelse fra Amnesty, eller om det var en Amnesty person som uttalte seg. Kan tyde på sistnevnte at en person kanskje har uttalt seg "uheldig" ettersom artikkelen er borte.

                                    Kommentar

                                    • heidar
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2004
                                      • 2115

                                      #58
                                      Ser ikke hva boikott skal føre med seg. Dårlig symbolpolitikk. VM blir i Qatar uansett.

                                      Og dette har vel uansett ingen praktisk betydning. Ser RBK går inn for boikott, men det betyr ikke at de skal nekte spillere å delta. Hult og falskt.
                                      En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                                      Endelig er mørketida over.

                                      Kommentar

                                      • Aderyn
                                        Seniormedlem
                                        Forumsadist
                                        • Dec 2020
                                        • 133

                                        #59
                                        Ser mange nevner det med at Norge er for små til å påvirke og at ingenting vil skje. Kan godt hende men i mitt hode handler ikke en boikott om å prøve å gjette seg til hva utfallet blir og stille seg i samme rekke som resten. Er vel mer et spørsmål om samvittighet og moral, har man virkelig lyst til å potensielt spille kamper på arenaer bygd av det som er slaver som lever under meget dårlige arbeidsvilkår? Samtidig var naturligvis prosessen med å gi Qatar VM gjennomkorrupt, altså at de aldri skulle hatt mesterskapet til å begynne med. Alt man gjør ved en boikott er å vise at dette er prosesser som oss som fotballnasjon ikke vil støtte, tror heller ikke VM blir flyttet men får man med noen flere så kanskje det kan ha påvirkning i fremtidige mesterskap.

                                        Kommentar

                                        • kunden
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jun 2005
                                          • 2288

                                          #60
                                          Opprinnelig skrevet av Kay
                                          Man skulle tro at ting som først var lagt ut på internet aldri ble borte, men det ser ut som artikkelen er fjernet. Det ble påpekt at Trøim hadde business der nede, Jotun ble også tatt frem. Usikker på om det var en offisiell uttalelse fra Amnesty, eller om det var en Amnesty person som uttalte seg. Kan tyde på sistnevnte at en person kanskje har uttalt seg "uheldig" ettersom artikkelen er borte.
                                          Bruker man google er de 3 første treffene, hvis man søker, "trøim qatar", en link mellom de to ang frakt av naturgass

                                          Ellers kan man bruke "the way back machine", https://archive.org/web/ , hvis man vet hvilken side artikelen ble publisert

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎