FÅ UT FINGERN: Bli med og krev boikott av Quatar-VM

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BD
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2006
    • 1385

    #81
    Opprinnelig skrevet av kunden
    Et resultat av woke gruppepresset. Hvor dagsordenen er sabotasje for sabotasjens del.

    Men hvis alt skal være så forbasket PK. Så bør man gå igjennom flg:
    - Hvilke (skumle) utenlandske forbindelser har våre sponsorer
    - Er drakter og supportereffekter laget etter den norsk arbeidsmiljøvernloven
    - Hvordan er det med klimagassutslippene fra LSKs anlegg
    - Supportere må i fremtiden bevise å ha brukt klimavennlig transport til Åråsen for å slippe inn
    etc etc.
    Her har wokere og "jeg-skal-redde-verden" gjengen mange ting å ta tak i.

    Blir snart umulig å gjennomføre idrettsarrangementer hvis man skal blande sport og politikk.

    Spiller uansett ingen praktisk rolle for Norge. Vi er høyst sannsynlig uten kvalifiserimgsmuligheter allerede etter kampene i september.
    Det forrige svaret mitt (på en annen post) fungerer like fint her, så kopierer inn det:


    Dette minner meg om en diskusjon jeg hadde med et eldre familiemedlem om u-hjelp da jeg var i starten av tenårene. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg virkelig mente at vi burde gi mer bistand for å redde flere liv, og at hver krone hver krone var så viktig, så burde jeg selv gi bort alt jeg eide til bistand. Jeg syntes det var ganske usaklig.....

    Kommentar

    • kunden
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 2288

      #82
      Opprinnelig skrevet av BD

      Det forrige svaret mitt (på en annen post) fungerer like fint her, så kopierer inn det:


      Dette minner meg om en diskusjon jeg hadde med et eldre familiemedlem om u-hjelp da jeg var i starten av tenårene. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg virkelig mente at vi burde gi mer bistand for å redde flere liv, og at hver krone hver krone var så viktig, så burde jeg selv gi bort alt jeg eide til bistand. Jeg syntes det var ganske usaklig.....
      Arrogant vås! Svaret ditt har absolutt ingenting med ting rundt LSK eller KFL å gjøre, eller hvordan man skal forholde seg til politiske fraksjoner/bevegelser som prøver å innflytelse og påvirkingskraft innad i LSK

      Kommentar

      • sigurdsen
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2006
        • 1817

        #83
        Opprinnelig skrevet av kunden
        Et resultat av woke gruppepresset. Hvor dagsordenen er sabotasje for sabotasjens del.

        Men hvis alt skal være så forbasket PK. Så bør man gå igjennom flg:
        - Hvilke (skumle) utenlandske forbindelser har våre sponsorer
        - Er drakter og supportereffekter laget etter den norsk arbeidsmiljøvernloven
        - Hvordan er det med klimagassutslippene fra LSKs anlegg
        - Supportere må i fremtiden bevise å ha brukt klimavennlig transport til Åråsen for å slippe inn
        etc etc.
        Her har wokere og "jeg-skal-redde-verden" gjengen mange ting å ta tak i.

        Blir snart umulig å gjennomføre idrettsarrangementer hvis man skal blande sport og politikk.

        Spiller uansett ingen praktisk rolle for Norge. Vi er høyst sannsynlig uten kvalifiserimgsmuligheter allerede etter kampene i september.
        - Hvilke (skumle) utenlandske forbindelser har våre sponsorer Delvis enig, her er det fullt mulig å ta et standpunkt og presse sponsorer.
        - Er drakter og supportereffekter laget etter den norsk arbeidsmiljøvernloven Enig.
        - Hvordan er det med klimagassutslippene fra LSKs anlegg Enig. Her bør klubben gå foran og sette fokus på klima og miljø i større grad. Slik Odd har gjort.
        - Supportere må i fremtiden bevise å ha brukt klimavennlig transport til Åråsen for å slippe inn Dette blir for dumt. Men det er selvfølgelig mulig å skape insentiver for å få tilskuerne til å bruke sykkel eller buss til kamp, slik flere klubber har gjort.
        etc etc.
        Last edited by sigurdsen; 10.06.2021, 17:54.

        Kommentar

        • BD
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Feb 2006
          • 1385

          #84
          Opprinnelig skrevet av kunden

          Arrogant vås! Svaret ditt har absolutt ingenting med ting rundt LSK eller KFL å gjøre, eller hvordan man skal forholde seg til politiske fraksjoner/bevegelser som prøver å innflytelse og påvirkingskraft innad i LSK
          Du er både hissig og nedlatende i innlegget jeg svarer på, så litt arroganse tilbake er du pent nødt til å tåle!

          Mitt innlegg illustrerer et relevant poeng... Det må være lov å fronte at u-land bør få mer bistand uten at andre skal bestemme hva samme person skal gjøre med sine egne penger. Det må være lov å resirkulere uten at du skal bestemme at man da ikke kan fly når man skal på ferie.

          Og det må selvfølgelig også være lov å stemme for boikott uten at du skal bestemme at det er pga. "woke gruppepress" og at man da må ta opp og stemme på lik måte i andre saker.

          Bare så du vet det hadde jeg nok stemt mot boikott selv, men det må gå an å tape en avstemming uten å reagere sånn som du gjør.

          Kommentar

          • Sailor Man
            Moderator
            • Jun 2007
            • 1328

            #85
            Opprinnelig skrevet av G-Man

            Håper ikke du drar heller, disse dritt-statene fortjener hverken oppmerksomhet eller våre penger. Jeg ville aldri dratt hverken til Quatar eller Russland, og kommer lag fra disse landene til Åråsen så vil jeg demonstrere.

            Å begynne å snakke om at en ikke skal blande sport og politikk er meningsløst. Land som Kina, Russland og USA har gjort dette gjennomført og planmessig i mange tiår.

            Jeg støtter Kanarifansen og alle andre som sier at nå er det nok. Når UEFA ikke har baller til å utestenge nasjoner, så får det bli opp till oss og vår konsumermakt.

            Beklager hvis jeg irriterer alle dere som mener kynismen skal få råde til evig tid.
            Idrett og politikk burde ikke ha noe med hverandre å gjøre, og i utgangspunktet synes jeg det er en fin ting at land og kulturer som er veldig forskjellige møtes for å konkurrere på like vilkår i for eksempel VM.

            Det er ikke kanari-fansen eller noen andre supportere som startet den sammenblandinga vi ser nå, men at mer eller mindre tvilsomme land begynte å kjøpe opp de store idrettsarrangementene med politiske formål (altså sportsvasking). Det er å misbruke de gode verdiene idretten bygger på. Det samme er pengekjøret som Super League er det siste eksempelet på.

            Den utviklinga har pågått så lenge nå at det nesten måtte komme en motreaksjon, og det ser vi en konsekvens av nå.

            Alt i alt er jeg jævlig glad for at LSK er medlemsstyrt og at vi supportere faktisk kan være med å bestemme hva slags klubb vi skal være. Det (og dårlige sportslige resultater) er en god sikring mot å bli en del av problemet.

            Kommentar

            • kunden
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 2288

              #86
              Opprinnelig skrevet av BD

              Du er både hissig og nedlatende i innlegget jeg svarer på, så litt arroganse tilbake er du pent nødt til å tåle!

              Mitt innlegg illustrerer et relevant poeng... Det må være lov å fronte at u-land bør få mer bistand uten at andre skal bestemme hva samme person skal gjøre med sine egne penger. Det må være lov å resirkulere uten at du skal bestemme at man da ikke kan fly når man skal på ferie.

              Og det må selvfølgelig også være lov å stemme for boikott uten at du skal bestemme at det er pga. "woke gruppepress" og at man da må ta opp og stemme på lik måte i andre saker.

              Bare så du vet det hadde jeg nok stemt mot boikott selv, men det må gå an å tape en avstemming uten å reagere sånn som du gjør.
              Hverken sur eller sint, men har ikke for vane å slenge rundt meg med emojis eller smileys så da oppfattes det ofte bokstavelig.

              Var det ikke for noen uker siden det ble vedtatt Nei til Boikott eller var dette bare styrets vedtak?

              Skjønner at det er umulig å holde sport og politikk fullstendig adskilt. Men håper at LSK-sfæren kan forbli en "idiotfri sone" i motsetning til deler av storsamfunnet ellers.
              Men synes at det begynner å komme farlig mange begrensinger på hva som er innafor å si og å gjøre. Og dikteres av folk som i mange tilfeller man aldri ser på kamp.
              Desuten har politikk fått mange synlige innslag de siste årene. Jeg tror de aller fleste er enige i eller likegyldige til disse spørsmålene, men når det blir så in-your-face
              hele tiden føles det som en anklage. For det er ingen tvil hvem man retter seg mot.
              Det er vel det som jeg har imot denne boikotten at det er et sammensatt spill og drives frem av krefter med flere agendaer. Og igjen, er vel ingen som ikke sympatiserer med
              fremmedarbeiderne i araberlandene, og de som har betalt den ultimate pris.

              Kommentar

              • MortenA
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2007
                • 3349

                #87
                Opprinnelig skrevet av kunden

                Var det ikke for noen uker siden det ble vedtatt Nei til Boikott eller var dette bare styrets vedtak?
                Antar at det var styrets innstilling.

                En boikott har ingenting med woke å gjøre. Dette handler om brudd på menneskerettigheter. Det var flere i går som påpekte at Norge ikke foretok seg noe i forbindelse med VM i Russland, samt at en boikott burde blitt lansert for ti år siden når Qatar fikk mesterskapet tildelt. Jeg ser kritikken, men tidligere unnasluntring betyr ikke at vi ikke skal fortsette å se igjennom fingrene med alt det korrupte som foregår. Jeg håper dette er startskuddet for en fremtid hvor vi taler makta imot hver gang pampene forsøker seg på lignende.

                Forøvrig er jeg helt for en boikott av kommende OL i Beijing, og mener vi burde boikottet Sotsji og forrige Beijing-OL.

                Et siste poeng er mottakelsen av landslagets t-skjorter før kampen mot Gibraltar hvor flere land hang seg på. Plutselig var en ubetydelig gest fra nord satt på kartet.
                Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                Kommentar

                • kunden
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 2288

                  #88
                  Opprinnelig skrevet av MortenA
                  En boikott har ingenting med woke å gjøre.
                  Det har jeg aldri heller påstått. Men muligens metodene som er brukt for å banke igjennom en boikott er.Type: Enten er du for boikott eller så er du persona non grata. Mao den/de det gjelder blir fryst ut fra det gode selskap. For er du mot boikoitt, så er du en sånn&sånn person.

                  Men skal det boikottes så får Norge forlate kvaliken også. Vi må jo da isåfall boikotte å spille mot lag som ikke boikotter.
                  Om vi så ikke gjør og mot alle odds skulle kvalifisere oss så tipper jeg NFF finner noen formildende omstendigheter allikevel og opphver den boikotten (Qatar spytter nok i et par mrd i noen FN-prosjekter, som igjen gjør at det drypper på lederne i forbundene til boikott-landene. Så da er alt tilgitt og bra igjen)

                  Kommentar

                  • G-Man
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Sep 2011
                    • 3146

                    #89
                    Opprinnelig skrevet av kunden
                    Skjønner at det er umulig å holde sport og politikk fullstendig adskilt. Men håper at LSK-sfæren kan forbli en "idiotfri sone" i motsetning til deler av storsamfunnet ellers.
                    Hvis jeg forstår deg riktig, så er vel denne uttalelsen et bevis på at det er et stykke dit...

                    Kommentar

                    • KFL109
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2003
                      • 1958

                      #90
                      Opprinnelig skrevet av kunden

                      Det har jeg aldri heller påstått. Men muligens metodene som er brukt for å banke igjennom en boikott er.Type: Enten er du for boikott eller så er du persona non grata. Mao den/de det gjelder blir fryst ut fra det gode selskap. For er du mot boikoitt, så er du en sånn&sånn person.
                      Metoden på årsmøtet var at Sven Mollekleiv, som ikke er LSK-medlem, fikk presentere rapporten fra arbeidsgruppa han leda i 10 minutter. Denne gruppa har, mot to stemmer, argumentert for at boikott ikke er riktig virkemiddel.
                      Deretter presenterte styreleder Morten Kokkim innstillinga til et samla styret hvor de argumenterte for hvorfor LSK burde gå mot boikott av fotball-VM i Qatar.
                      Så ble det åpnet for innlegg fra den digitale salen.
                      Flere innlegg ble fremmet med argumentasjon om at LSK må stemme for boikott, mens to av møtedeltakerne støttet synet om at det bør brukes andre virkemidler enn boikott.

                      Alle innlegg var saklige, selv om det ble påpekt noe begge sider opplevde som faktafeil.

                      Ingen ble kalt stygge ting eller ble erklært persona non grata, og leder av Kanari-Fansen påpekte også i sitt innlegg at uansett utfall av avstemminga så skulle vi samle oss om å støtte LSK videre.

                      Dette var en helt vanlig demokratisk prosess, hvor alle som ønsket det fikk slippe til med sine argumenter.
                      Da det ble avstemming til slutt vant boikottsiden avstemminga med 54 mot 23 stemmer.

                      Til et par av de andre innleggene over: Så du har gitt 200 kroner til Hørselshemmede landsforbund? Så du innrømmer at du hater Blindeforbundet?

                      For spesielt interesserte limer jeg inn mitt bidrag til debatten, som førte til SMS-storm med usaklige anklager fra én supporter, men svært mange hyggelige meldinger fra andre:

                      Støtte for boikott av fotball-VM i Qatar

                      På det ordinære årsmøtet 17. mars vedtok vi to viktige forslag med full støtte fra styret i Lillestrøm Sportsklubb:
                      1. LSK skal ikke legge treningsleire eller spille treningskamper i land der det er dokumentert av det begås systematiske og grove brudd på menneskerettighetene eller krigens folkerett.
                      2. LSK skal ikke inngå sponsor- eller samarbeidsavtaler med stater eller selskaper der det er dokumentert at det begås systematiske og grove brudd på menneskerettighetene eller krigens folkerett.

                      LSK kan altså ikke legge treningsleire til Qatar eller inngå sponsor- eller samarbeidsavtaler med selskaper med Qatar i navnet eller som er heleid av staten Qatar.

                      En naturlig konsekvens av dette er da at LSK fronter tilsvarende synspunkt på fotballtinget når det gjelder boikott av fotball-VM i Qatar.

                      19. april sendte LSK ut en melding på Twitter til Liverpool og Manchester United med #SuperLeagueOut. Denne meldinga har blitt likt over 30 000 ganger, og har blitt delt videre nesten 5 000 ganger. Det viser at en liten klubb kan ta viktige standpunkt og bli lagt merke til. (Så lever vi godt med at klubben er så stolt av meldinga at den er festa øverst på Twitter-sida.)

                      Det vil også si at en liten nasjon med liten erfaring med deltakelse i store mesterskap også kan ta viktige standpunkt, men da trenger vi stolte klubber som Lillestrøm Sportsklubb til å dytte fotballtinget i riktig retning for å vedta boikott av fotball-VM i Qatar.
                      1. juni la LSK ut nytt profilbilde på både Facebook og Twitter med medlinga: «Fotballen er for alle» med 5 hjerter i regnbuefargene og med regnbueringer rundt LSK-logoen. Som åpen, homofil supporter er jeg oppriktig glad over at klubben markerer Pride-måneden og slår fast at det er plass for alle.
                      Plass for alle er det dessverre ikke i Qatar. Her er det opptil 7 års fengsel for homofile handlinger, og de av befolkningen som kommer under landets Sharia-lover kan idømmes dødsstraff, sjøl om det heldigvis ikke er noen bekreftelser på at denne er i aktivt bruk.
                      På en oversikt som viser rettigheter og muligheter for den homofile befolkningen ligger Qatar på 143. plass av over 150 land.

                      Lillestrøm Sportsklubbs aktive markering av homofiles rettigheter burde tilsi en klubb som ville støtte en boikott av et fotball-VM i et land som undertrykker både egne skeive innbyggere og tilreisende besøkende.

                      Styret sier at en boikott har størst effekt når den har bred støtte fra flere. Etter at landslaget begynte med å markere menneskerettigheter før kampene sine, fulgte flere andre land etter. Det er like sannsynlig at det vil skje med et boikottvedtak på fotballtinget. Det er alltid litt skummelt å være først ute, men i stedet for å tenke på eventuelle økonomiske konsekvenser eller at FIFA skulle komme med andre typer straffesanksjoner, bør Norge stå på den riktige siden når historien skrives.

                      Jeg skulle svært gjerne sett at styret i Lillestrøm Sportsklubb endret standpunkt, men ber i hvert fall om årsmøtets tilslutning til forslaget om å boikotte fotball-VM i Qatar.
                      Vidar Evje

                      Kommentar

                      • MortenA
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2007
                        • 3349

                        #91
                        Opprinnelig skrevet av kunden

                        Det har jeg aldri heller påstått. Men muligens metodene som er brukt for å banke igjennom en boikott er.Type: Enten er du for boikott eller så er du persona non grata. Mao den/de det gjelder blir fryst ut fra det gode selskap. For er du mot boikoitt, så er du en sånn&sånn person.

                        Men skal det boikottes så får Norge forlate kvaliken også. Vi må jo da isåfall boikotte å spille mot lag som ikke boikotter.
                        Om vi så ikke gjør og mot alle odds skulle kvalifisere oss så tipper jeg NFF finner noen formildende omstendigheter allikevel og opphver den boikotten (Qatar spytter nok i et par mrd i noen FN-prosjekter, som igjen gjør at det drypper på lederne i forbundene til boikott-landene. Så da er alt tilgitt og bra igjen)
                        Jeg tror ikke dette vil splitte klubben i vesentlig grad. Det er i verste fall et ubetydelig mindretall som vil forsøke å henge ut meningsmotstandere.

                        Jeg mener vi bør forlate kvalifiseringen, så der er vi for så vidt enig. Jeg frykter du har mye rett rundt NFF og Qatar.
                        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                        Kommentar

                        • bema0806
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Sep 2011
                          • 521

                          #92
                          Ganske spesielt at LSK herrer velger å stemme for boikott av Qatar-vm, men LSK-kvinner stemmer mot en boikott av Qatar-vm.
                          • Lillestrøm (2) For boikott
                          • Lillestrøm (2) Mot boikott
                          https://www.tv2.no/sport/14062462/

                          Kommentar

                          • Fugggel
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Dec 2020
                            • 489

                            #93
                            Opprinnelig skrevet av bema0806
                            Ganske spesielt at LSK herrer velger å stemme for boikott av Qatar-vm, men LSK-kvinner stemmer mot en boikott av Qatar-vm.
                            • Lillestrøm (2) For boikott
                            • Lillestrøm (2) Mot boikott
                            https://www.tv2.no/sport/14062462/
                            Tja, er det da? Er to forskjellige klubber. Vet ikke prosessen rundt for eller mot hos LSK kvinner. Men det var jo årsmøte som sørget for det i LSK, styret var jo imot boikott.

                            Kommentar

                            • KFL109
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 1958

                              #94
                              Anbefaler alle å lese innlegget av Erling Rostvåg i Josimar.
                              Uavhengig av om man er for eller mot boikott av fotball-VM i Qatar er det på tide å reagere kraftig på metodene til Norges Fotballforbund.


                              Vidar Evje

                              Kommentar

                              • maxpayne
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Apr 2006
                                • 1211

                                #95
                                Opprinnelig skrevet av KFL109
                                Anbefaler alle å lese innlegget av Erling Rostvåg i Josimar.
                                Uavhengig av om man er for eller mot boikott av fotball-VM i Qatar er det på tide å reagere kraftig på metodene til Norges Fotballforbund.

                                https://www.josimar.no/artikler/na-e...nmeg-nok/6681/
                                Problemet til en del boikottforkjempere er at de ikke er opptatt av toppfotball. De lever i en slags tilstand der øl, bannere, tifo og kameratskap på lokalplan er langt viktigere enn resultater og skarp konkuranse både sportslig og økonomisk. Kanskje ikke så rart at LSK kvinner skal stemme mot boikott når en ser på hvem som presterer på øverste nivå i Lillestrøm de siste årene.

                                Kommentar

                                • Kroktåa
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2015
                                  • 2871

                                  #96
                                  Verdt merke seg, spesielt for Qatar-apologetene:

                                  "– Det må nå bli en slutt på å tildele store internasjonale mesterskap til land som ikke respekterer pressefriheten og ytringsfriheten, sier idrettspresident Berit Kjøll.

                                  Kjøll sier at hendelsene gjør at de urolige for hvordan qatarske myndigheter vil behandle andre journalister som skal dekke mesterskapet, og at de nå vil følge opp saken i idrettens egne kanaler, inkludert IOC og EOC.

                                  "
                                  Søndag kveld ble NRK-journalistene Halvor Ekeland og Lokman Ghorbani arrestert og fengslet i Qatar, og tilbrakte 32 timer i politiets varetekt. Der ble de fratatt utstyr og avhørt, før de tirsdag ble frigitt. Onsdag morgen landet de i København.


                                  KØBENHAVN/GARDERMOEN/OSLO (VG) NRK-journalistene Halvor Ekeland (32) og Lokman Ghorbani (45) er tilbake i Norge etter å ha blitt arrestert og fengslet i Qatar. Kl. 05.53 onsdag morgen landet de i København, og 09.08 kom de frem til Gardermoen.

                                  Kommentar

                                  Working...
                                  😀
                                  😂
                                  🥰
                                  😘
                                  🤢
                                  😎
                                  😞
                                  😡
                                  👍
                                  👎