Stenger ute bråkemakere

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Frode Thai
    KFL styremedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2006
    • 380

    Nyhetstråd Stenger ute bråkemakere

    SAMLET MOT BRÅK: Utelivsbransjen i Lillestrøm stenger casuals ute. Frode Østhus, Ole Bjørn Dokken og Terje Nysæter er enige om at organiserte bråkmakere ikke er velkomne på deres serveringssteder. FOTO: LISBETH ANDRESEN
    Stenger bråkmakerne ute

    LILLESTRØM:
    Serveringsstedene i Lillestrøm vil nekte "casuals" inngang.
    Av Julie Arnestad
    Publisert 19.07.2008 - 06:30
    Tips en venn om denne saken
    Skriv ut denne siden



    Etter siste tids fokus på bråk blant fotballsupporterne i Lillestrøm, samarbeider utelivsbransjen om å ta grep. Nå blir det organiserte slåssmiljøet blant fotballentusiaster, kjent som casuals, nektet inngang hos blant annet Klimt, Martin´s, Republic og Fryd.
    – Vi vil ikke at slåsskulturen skal vokse og bli mer utagerende, slik som det har blitt i England, Sverige og Danmark, sier Frode Østhus, daglig leder ved Martin´s.
    Tar avstand fra voldskulturen

    Han støttes av Ole Bjørn Dokken, daglig leder i Uteliv Romerike, og Terje Nysæter fra Køh café.
    Det er første gang serveringsstedene samarbeider om å stenge ute en hel gruppe. Det skal ikke være voldelige sammenstøt på serveringsstedene som har ført til utestengelsen.
    – Dette er snakk om å stenge ute et organisert miljø hvor de avtaler slåsskamper. Vi ser faresignalene. Det blir også en uhyggelig stemning for andre gjester, mener Østhus, som sier at de også gjør dette for å ta ansvar i lokalsamfunnet .
    – Hvis en nazistisk gruppe forsøker å etablere seg i Lillestrøm, vil vi gjøre akkurat det samme.
    Men Dokken, Nysæter og Østhus er enige om at casuals-miljøet i Lillestrøm foreløpig er ganske lite og uskyldig. Men ved å stenge disse ute, håper de å forebygge rekruttering, og at de som er i miljøet, innser at det de driver med ikke er så kult likevel.
    – Men er det riktig å utestenge en hel gruppe før de har gjort noe galt?
    – Det kan du si, men denne gruppen har vist tydelig at de er ute etter bråk. Vi mener at holdningen deres er så negativ at vi ikke vil gi den noe grobunn, sier Østhus.
    – Vi vil være føre var. Kanskje klarer vi å påvirke folk til oppføre seg ordentlig. Vi vil ha et hyggelig miljø, ikke et med vold, sier Ole Bjørn Dokken.
    Nulltoleransen skal ikke bare gjelde casuals. Dukker andre organiserte grupper opp og lager bråk, kan de møte på lignende sanksjoner.
    Vet hvem det er

    Drifterne av serveringsstedene hevder å vite hvordan de skal skille casuals fra andre gjester.
    – Vi vet hvem 90 prosent av disse er, og de opptrer vanligvis i grupper. Alle fra dette miljøet vil bli nektet inngang med mindre de velger å gi opp denne kulturen, sier Frode Østhus.
    Serveringsstedene vil stenge casuals ute hele uken, også på dagtid.
    – Hvordan tror dere casuals vil reagere på å bli utestengt?
    – De kommer nok til å reagere negativt først, men så vil forhåpentligvis de fleste forstå hvorfor, og skjønne at det de driver med er tull, sier Østhus
    Selv om casuals er kjent for å oppsøke slåsskamper, er verken Østhus, Dokken eller Nysæter spesielt bekymret for at de skal reagere voldelig.
    – Dette er ikke folk som slåss til vanlig. Det kan være voksne folk i full jobb som samles for å slåss en gang i uka, under dekke at de beskytter klubben sin. Forhåpentligvis vil utestengelsen være nok til at de tenker seg om, og innser at det de holder på med ikke er bra, tror Østhus.


    Frode Johansen
    styremedlem KFL
  • Jon André
    Medlem
    Hoffnarr
    • Sep 2007
    • 60

    #2
    Veldig enig at bråkemakerne skal stenges ute..., men hvem er det som er casuals?
    Er du casuals hvis du går i merke klær på kamp? ja ja, dette skal bli gøy å høre hvordan de skal løse....!!!
    Ultras Lillestrøm

    Kommentar

    • Spiri
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Apr 2006
      • 200

      #3
      Jeg trodde vi var ferdig med den klesdiskusjonen... Jeg regner med at martins og de andre utestedene stenger ute folk på annet grunnlag enn klær.

      Kommentar

      • King_Raymond
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 4987

        #4
        Ja dette løser nok alt.....
        Ultras Felt C Lillestrøm

        Kommentar

        • Stantheman
          Juniormedlem
          Ferskenpels
          • Apr 2007
          • 6

          #5
          Betyr dette at man ikke kan gå med pique skjorter i Lillestrøm lenger? Eller V gensere?

          Kommentar

          • KFL109
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2003
            • 1958

            #6
            Opprinnelig skrevet av frodethai
            Nå blir det organiserte slåssmiljøet blant fotballentusiaster, kjent som casuals, nektet inngang hos blant annet Klimt, Martin´s, Republic og Fryd.
            – Vi vil ikke at slåsskulturen skal vokse og bli mer utagerende, slik som det har blitt i England, Sverige og Danmark, sier Frode Østhus, daglig leder ved Martin´s.
            Hva er det som står over som gjør at noen begynner å diskutere klær?
            Organisert slåsskultur er det de vil til livs.
            Ja takk, sier jeg.
            Vidar Evje

            Kommentar

            • Stantheman
              Juniormedlem
              Ferskenpels
              • Apr 2007
              • 6

              #7
              Grunnen er at jeg, og sikkert flere lurer på hvordan dette skal håndheves av vaktene. Er vel ingen hemmelighet at casuals er opptatt av klær og merker, og de i artikkelen avslører jo dette delvis ved å si "Drifterne av serveringsstedene hevder å vite hvordan de skal skille casuals fra andre gjester." Da håper sikkert flere at de ikke blir utestengt pga. At de skal pynte seg litt ekstra en lørdagskveld ute på byen med en pique skjorte eller v-genser.

              Hvis vaktene og de som driver utestedene derimot vet spesifikt hvilke personer det dreier seg om, så er det vel ikke mye å gjøre med det. Dog så spørs det om dette stopper all slossingen og bråket rundt i Lillestrøm nattestid, men det er lov å håpe. Jeg vil gjerne kjøpe meg en kebab etter klokka 2.

              Kommentar

              • FC Lillestrøm
                I karantene
                Forumonanist
                • Aug 2006
                • 198

                #8
                Men voldlige ungdomsgjenger og fulle sjømenn som lager kvalm med alt og alle hver helg er fortsatt hjertlig velkommen

                Gratulerer!

                Kommentar

                • Torolf
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2004
                  • 9574

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av FC Lillestrøm
                  Men voldlige ungdomsgjenger ... er fortsatt hjertlig velkommen

                  Gratulerer!
                  Hvis du leser artikkelen, ser du at voldelige ungdomsgjenger ikke er velkomne.

                  Kommentar

                  • FC Lillestrøm
                    I karantene
                    Forumonanist
                    • Aug 2006
                    • 198

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Torolf
                    Hvis du leser artikkelen, ser du at voldelige ungdomsgjenger ikke er velkomne.
                    Og hvis du tar en tur ut på fredag eller lørdag så ser du at disse herjer fritt rundt og går løs på uskyldige folk, men er på plass igjen neste helg.
                    Er disse som gjør Lillestrøm utrygt ikke skf.

                    Kommentar

                    • Fjeller'n
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2003
                      • 905

                      #11
                      Lillestrøm sliter med rus og voldelige ungdomsgjenger. Løsningen blir da å redusere tilgangen på kebab og å utestenge noen som, ifølge utelivet selv, ikke har vært innblandet i noe.
                      Slik kan kommune og uteliv slå seg selv på brystet og stå frem i avisen og si at de faktisk har foretatt seg noe, uten å måtte foreta et eneste virkelig offer.
                      God helg.


                      Stian
                      "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                      Kommentar

                      • Stantheman
                        Juniormedlem
                        Ferskenpels
                        • Apr 2007
                        • 6

                        #12
                        ja, jeg leste det og. Men det står at de "Drifterne av serveringsstedene hevder å vite hvordan de skal skille casuals fra andre gjester.
                        – Vi vet hvem 90 prosent av disse er, og de opptrer vanligvis i grupper. Alle fra dette miljøet vil bli nektet inngang med mindre de velger å gi opp denne kulturen, sier Frode Østhus." Med trykk på hevder, poenget mitt står fortsatt. Hvis en fjott, som meg møter opp i en piquet skjorte uten å omtrent vite hva en casual er, har bare lest om de forskjellige steder blant annet i fhm,frykter jeg å bli utestengt pga. at de tror jeg er en casual.
                        Debatten har jo også rast om klærpå kamper, lsk effekter eller ikke på stadioen, men det er en annen diskusjon fordi det er noe helt annet å gå med pique skjorter, og litt finere klær ute på byen. Noe jeg ville tro er litt vanligere, og derfor kan jo mange bli utestengt på feil grunnlag. Det er dette som er poenget mitt, og håper ikke det kommer til å skje.

                        Kommentar

                        • King_Raymond
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 4987

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Fjeller'n
                          Lillestrøm sliter med rus og voldelige ungdomsgjenger. Løsningen blir da å redusere tilgangen på kebab og å utestenge noen som, ifølge utelivet selv, ikke har vært innblandet i noe.
                          Slik kan kommune og uteliv slå seg selv på brystet og stå frem i avisen og si at de faktisk har foretatt seg noe, uten å måtte foreta et eneste virkelig offer.
                          God helg.


                          Stian
                          Er rart dem ikke utestenger de gjengene med utlendinger som er på og rundt Martins for å bråke hver Fredag kveld, men da hadde det vel gått under rasisme?...
                          Ultras Felt C Lillestrøm

                          Kommentar

                          • _Jonern
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 4376

                            #14
                            Nå har det faen meg gått for langt! Patetisk, rett og slett.
                            ..................

                            Kommentar

                            • Fugla..
                              Utestengt
                              • Jul 2006
                              • 62

                              #15
                              Det står i artikelen at dette ikke blir gjort pga bråk på utestedet. SKF har ifølge artikelen aldri vært i bråk på Martins etc. Vis Martins skal ta på seg jobben med å være dommere ovenfor alle som gjør noe galt i deres øyne i lokal sammfunnet, hvorfor starter de ikke med de gutta som lager bråk der hver helg? Voldteksmenn? etc. Når Martins så velger å uttale at "de ikke vill at 16 åringer skal bli dratt inn i dette" så bør de kanskje selv se på hva de driver med? Fredager er 50% av jentene på Martins under 18. Rydd i eget rede først. Dette er ene og alene en stor pr-farse som er skapt for at utestedene skal kunne slå seg på kassa, og si "nå har vi satt igang tiltak for å unngå bråk i storgata kveldstid".
                              Når noen som er med i SKF blir nektet å spise pizza med familie på peppes, utenom kampdag så handler det ikke lenger om å hindre at casual-miljøet rundt lsk skal vokse. Da handler det om trakasering. Denne saken er satt igang av styret i KFL. Styret i KFL har gjentatte ganger uttalt at SKF ikke er medlem av KFL. Hvorfor blander de seg oppi sånne ting da? Styret i KFL bør strengt tatt også passe sine egne saker. Det er en kjent sak blandt de som har fulgt litt med at flere personer som har sterk tilknyttning til Kanari-fansen misbruker sin posisjon.

                              Kommentar

                              • Armando
                                Medlem
                                Møteplager
                                • Jul 2008
                                • 88

                                #16
                                Om dem greier å utestenge sånne folk som de som lagde kvalme på FFK brua, så er jeg fornøyd. No offence, men sånne folk burde ikke røre alkohol før kamp.

                                Kommentar

                                • _Jonern
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2004
                                  • 4376

                                  #17
                                  Det mest ironiske i denne saken her er jo at personen(e) som står bak disse utestengelsene har mer vold og utestengelser på CV'n enn det hele SKF har til sammen.
                                  ..................

                                  Kommentar

                                  • Frott81
                                    Juniormedlem
                                    Bøffelpromp
                                    • Oct 2007
                                    • 14

                                    #18
                                    Dette er blitt til en latterlig heksejakt.
                                    Hvordan skal utestedene kontrollere om folk har forbedret seg for så å slippe inn på utestedene igjen?
                                    Skal de høre med casuals gudene om hvem som har sluttet da eller?
                                    sånt kan man jo ikke få sjekket opp.

                                    De utestedene burde heller ryddet i eget reir som andre sier, og utestengt eks anntall gjenger på martins blant annet.

                                    Kommentar

                                    • koppen
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Dec 2006
                                      • 456

                                      #19
                                      det er så mange paniske og idiotiske forsøk på å få orden på utelivet nå at det er helt latterlig..
                                      "en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"

                                      Kommentar

                                      • Kenneth
                                        Medlem
                                        Hoffnarr
                                        • Oct 2005
                                        • 51

                                        #20
                                        Lillestrøm blir vel stavanger2 det nå da--...

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎