LSK - Søpla

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • veiron
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6267

    Hulby om de som blussene på søndag:

    En bot vil automatisk overføres til dem som tas for opptrinnet. Det er et stående reglement i LSK. De får også automatisk ett års utestengelse fra Åråsen og fra borteseksjonen på LSKs bortekamper, forklarer arrangementssjefen.
    LSK har jo for mange folk på kampene, klart man må utestenge folk! Holder ikke med å overlevere bøter som burde svi mer enn nok for de involverte...
    Last edited by veiron; 20.09.2011, 08:38. Begrunnelse: leif

    Kommentar

    • superbøffel
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 5611

      Opprinnelig skrevet av veiron
      Hulby om de som blusset på søndag:



      LSK har jo for mange folk på kampene, klart man må utestenge folk! Holder ikke med å overlevere bøter som burde svi mer enn nok for de involverte...
      Bøter har jo hatt en preventiv effekt, ikke sant?
      Enøyd i de blindes dal.

      Kommentar

      • Kanariz
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2005
        • 2507

        Latterlig av LSK hvis de utestenger de som blusset. Er det en ting LSK ikke trenger så er det mindre folk på kampene. Blussing trekker folk tilbake på Åråsen.

        Kommentar

        • *46*

          Opprinnelig skrevet av Kanariz
          Blussing trekker folk tilbake på Åråsen.
          Hva er grunnlaget ditt for den konklusjonen?

          Kommentar

          • *46*

            To skadet av kanari-bluss



            LYSTE OPP: Slik så det ut da Kanarifansen fyrte av sine bengalske lys på Åråsen stadion søndag kveld. To personer måtte på legevakta og en måtte overnatte på Ahus etter skader de pådro seg. Kanarifansen vil ikke svare på om dette var organisert av supportergruppa. Foto:Vidar Sandnes

            En annen grads forbrenning, en natt på Ahus, branntilløp på tribunen og flere ødelagte klær. Det ble resultatet av Kanarifansens hav av bengalske lys.


            Søndag kveld var det duket for hatoppgjør på Åråsen. Supporternes største kveld.
            Da spillerne entret gressmatta ble det fyrt opp minimum 10 bengalske lys på kanarifeltet, kaoset som oppsto sendte to personer på legevakta, en av dem videre til en natt på Ahus.
            I tillegg har flere kontaktet LSK dagen derpå med ødelagte jakker og drakter.

            – Drakta sto i brann

            Espen Johnsen fra Fetsund kjente først at det begynte å svi i nakken. Han bøyde seg fram og skjønte at en av blussene mannen bak holdt i hadde rammet ham. Drakta hans sto da i brann.
            – I ettertid opplever jeg det ikke som veldig dramatisk, selv om jeg ble litt skremt der og da, sier Johnsen som i nakken har pådratt seg 2. gradsforbrenning.
            – Det var nok mer dramatisk for samboeren min og de jeg var sammen med, som sto ved siden av meg og så dette, forteller han.
            Johnsen understreker at han selv etter søndagens episode ikke har noe i mot Kanarifansen eller bengalske lys.
            – Jeg synes det gjør seg på en fotballstadion, men her gikk det nok noe over styr, sier han.

            -Kanari-vakt på sykehus

            Thomas Nilsen fra Eidsvoll var på jobb som vakt for Kanarifansen da blussene lyste opp på Åråsen.
            – Jeg gikk opp i feltet for å fjerne de blussene som hadde slukket. Jeg fikk i meg for mye røyk og måtte tilbringe natta på sykehus, forteller eidsvollingen.
            Sikkerhetsansvarlig i Kanarifansen, Frode Johansen, hevder han ikke visste om blussene som kom og forteller at situasjonen var ute av kontroll.
            – Det var masse folk på kanarifeltet da dette skjedde. Det var mye barn og det ble veldig uoversiktlig, kaotisk og ikke minst farlig, forteller han.
            Morten Galåsen, leder av Kanarifansen opplyser til Romerikes Blad at Kanarifansen på generelt grunnlag er tilhengere av bengalske lys på tribunen.
            – Det er en tid og et sted for alt. En mørk, regntung kveld mot erkerivalen er et helt ok valg av tid og sted for lys på tribunen, sier Galåsen til Romerikes Blad.
            – Var blussingen på tribunen søndag kveld organisert av Kanarifansen?
            – Det ønsker jeg ikke å kommentere, svarer Galåsen.
            – Hva tenker du om at to personer er skadet?
            – Det er utrolig kjedelig. Det er skuffende at noen ikke har klart å håndtere materialet ordentlig, men vi er sjeleglade for at det ikke gikk verre med de to. Jeg har snakket med begge og de har det bra, sier KFL-lederen.

            - Flere utestengt

            LSK-formann Per Mathisen sier til Romerikes Blad at klubben tar sterk avstand fra supporternes blussing. Personene bak blussingen vil bli straffet hardt, forteller han.
            Etter det RB kjenner til er allerede minst fem personer utestengt i ett år etter episoden søndag kveld.
            – Vi forsøker å ha streng kontroll av alle som entrer Åråsen, og vi har gode rutiner på dette, men det er vanskelig å oppdage alt. Enkelte supportere har på organisert vis fintet oss ut, sier Mathisen som blant annet bekrefter at det før kampen startet ble funnet bengalske lys lagret på toalettene på Åråsen.
            – Hva synes du om at to personer er skadet etter dette?
            – Det synes jeg er tragisk. Og på vegne av klubben beklager jeg dette. Det skal selvsagt ikke skje, svarer Mathisen.

            - Bota sendes til blusseren

            Blussingen søndag kveld vil etter hvert havne på bordet til doms- og sanksjonsutvalget i NFF. LSK er straffet med bøter tidligere for blussing, og vil antakelig igjen motta en bot.
            Arrangementsansvarlig i LSK, Kjell Hulby, sier til RB at klubben allerede har identifisert fem av blusserne. Han forteller at en eventuell bot vil bli sendt til de ansvarlige.
            – Det som er ekstra synd i denne saken, er at vi forsøkte å hjelpe fansen med å få igjennom en søknad om bruk av bengalske lys til brannvesenet. Søknaden fra KFL kom for seint, dermed fikk vi aldri godkjenning. Jeg tror det vil bli vanskeligere å få til i framtida, sier Hulby.
            Galåsen i Kanarifansen forventer at et bot fra forbundet ender hos supporterklubben.
            – Vi vil ta stilling til hvordan vi skal forholde oss til den, da, sier han.

            Kommentar

            • veiron
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6267

              En ting undrer jeg på, og det er hvordan enkelte personer behandler pyro når det begynner å brenne i jakka til folk?? Det kan da ikke være så vanskelig å holde hånda høyt i været når man fyrer den opp og beholde den der til den slukker? Jeg har selv holdt bluss en del år tilbake, det er ikke så jævlig vanskelig.

              Synd at tullete håndtering og påfølgende skader ødelegger noe av den gode smaken til den fete pyroen.

              Kommentar

              • Kanariz
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2005
                • 2507

                Bluss trekker folk, det har det alltid gjort. Uansett om man er 15 år eller 55 så ser bluss jævlig kult ut, OG det skaper en spesiell stemning. Snakket med mange etter kampen på søndag, folk snakket ikke om tapet mot søpla, men hvor sykt kult det var med alle blussa. Dette er noe som ikke skjer så ofte på Norske arenaer, derfor syns folk det er kult, og når folk syns noe er kult så kommer de tilbake.

                Er jo en grunn til at de mest sette tribuneliv videoene på youtube inneholder bluss/raketter/fyrverkeri osv :P

                Kommentar

                • Stray Cat
                  Moderator
                  • Aug 2008
                  • 5914

                  – Det som er ekstra synd i denne saken, er at vi forsøkte å hjelpe fansen med å få igjennom en søknad om bruk av bengalske lys til brannvesenet. Søknaden fra KFL kom for seint, dermed fikk vi aldri godkjenning. Jeg tror det vil bli vanskeligere å få til i framtida, sier Hulby.
                  Det ER lov med et minimum av taktisk tankegang.

                  Det er fantastisk stemningsskapende med bluss, men ikke på bekostning av liv og helse. Hvis resultatet av denne blussinga er at vi aldri kan få testa ut om det kan gjøres sikrere, med tillatelse, på tribunen og forsatt få god visuell effekt, samt at sikkerhetskontrollen blir så streng at folk ikke kommmer inn på kamp før kampstart, så koster dette showet mer enn det smaker.
                  Last edited by Stray Cat; 20.09.2011, 09:49.
                  For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                  Kommentar

                  • Herman
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Feb 2010
                    • 1101

                    Selvfølgelig er bluss kult og stemningsskapende. Og med denne blussingen gjør de involverte bare så godt de kan for å skape ENDA mer trøkk, for å pushe spillerne ENDA mer. Men nok en gang svikter de når det gjelder, uansett hvor mye innsats som blir lagt inn av supporterne. Og på toppen av det skal klubben altså utestenge initiativtakerne. Det er en jævla vits.
                    Twitter

                    Kommentar

                    • HolterKanaris
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2006
                      • 1603

                      Opprinnelig skrevet av veiron
                      En ting undrer jeg på, og det er hvordan enkelte personer behandler pyro når det begynner å brenne i jakka til folk?? Det kan da ikke være så vanskelig å holde hånda høyt i været når man fyrer den opp og beholde den der til den slukker? Jeg har selv holdt bluss en del år tilbake, det er ikke så jævlig vanskelig.Synd at tullete håndtering og påfølgende skader ødelegger noe av den gode smaken til den fete pyroen.
                      Jeg kan med sikkerhet si at jakka/drakta til denne personen ALDRI brant. Detta blir hauset mer og mer op for hver person som uttaler seg. Prata selv med han som ble truffet av gnistene, rett etter at det inntraff og da var alt greit. Jeg kunne se at han synes det var ubehagelig med svimerker i nakken og på en originaldrakt fra 90-tallet, men mer var det ikke.

                      Edit: han sier det jo tilogmed selv i saken over at det ikke var fryktelig dramatisk.
                      ***Større baller enn vett***

                      Kommentar

                      • Stray Cat
                        Moderator
                        • Aug 2008
                        • 5914

                        Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                        Jeg kan med sikkerhet si at jakka/drakta til denne personen ALDRI brant. Detta blir hauset mer og mer op for hver person som uttaler seg. Prata selv med han som ble truffet av gnistene, rett etter at det inntraff og da var alt greit. Jeg kunne se at han synes det var ubehagelig med svimerker i nakken og på en originaldrakt fra 90-tallet, men mer var det ikke.

                        Edit: han sier det jo tilogmed selv i saken over at det ikke var fryktelig dramatisk.
                        Holter, poenget her er ikke akkurat hvor mye du klarte å svi denne fyren, men at folk sto så tett at det ble en risikosituasjon og du faktisk ikke hadde kontroll.
                        For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                        Kommentar

                        • Uwes disippel
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2006
                          • 6039

                          En ting jeg lurer på etter at Macho uttalte dett:
                          Ikke i regi av Kanarifansen
                          Talsmann for Kanarifansen, Morten Galåsen, regner med å høre fra LSK-ledelsen dersom klubben blir bøtelagt.

                          – Om det skjer, så regner jeg med at klubben kommer til oss, sier han, og avviser at det skjedde i regi av den offisielle supporterklubben.

                          – Det var enkeltpersoner som sto bak, hevder han.

                          Galåsen har full forståelse for at favorittklubben sender boten videre til synderne.

                          – Det er rettferdig det. Jeg regner med at de som hadde med bluss var innforstått med risikoen, sier supporterlederen.
                          Etter hva som er skrevet tidligere så var vel dette organisert. Greit nok at man ikke står frem i avisen, men når man skriver at man står for det i et åpent fora, så er det nesten samme side av samme sak.
                          Med fare for at jeg har misforstått.

                          Kommentar

                          • HolterKanaris
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2006
                            • 1603

                            Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                            Holter, poenget her er faktisk ikke akkurat hvor mye du klarte å svi denne fyren, men at folk sto så tett at det ble en risikosituasjon og du faktisk ikke hadde kontroll.
                            Føler ikke for å unnskylde meg flere ganger. Har tatt det med de det gjelder. Nå håper jeg vi kan la diskusjonen om hvem som har utført aksjonen ligge, slik at vi slipper ett ennå lavere tilskuertall grunnet bagateller.
                            ***Større baller enn vett***

                            Kommentar

                            • Stray Cat
                              Moderator
                              • Aug 2008
                              • 5914

                              Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                              Føler ikke for å unnskylde meg flere ganger. Har tatt det med de det gjelder. Nå håper jeg vi kan la diskusjonen om hvem som har utført aksjonen ligge, slik at vi slipper ett ennå lavere tilskuertall grunnet bagateller.
                              Jeg snakker egentlig ikke om person, men situasjon, så da omformulerer jeg:
                              Poenget her er ikke akkurat hvor mye skadet publikum ble, men at folk sto så tett at det ble en risikosituasjon og blussinga faktisk ikke var under kontroll.
                              Mer forståelig?
                              For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                              Kommentar

                              • HolterKanaris
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2006
                                • 1603

                                Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                                Jeg snakker egentlig ikke om person, men situasjon, så da omformulerer jeg: Poenget her er ikke akkurat hvor mye skadet publikum ble, men at folk sto så tett at det ble en risikosituasjon og blussinga faktisk ikke var under kontroll.Mer forståelig?
                                Ja, definitivt. Jeg har hvertfall lært til neste gang at blinkers må ned på bakken FØR de tar fyr... Mens bluss må opp i lufta.
                                ***Større baller enn vett***

                                Kommentar

                                • xeR
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Jan 2004
                                  • 11206

                                  Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                                  Ja, definitivt. Jeg har hvertfall lært til neste gang at blinkers må ned på bakken FØR de tar fyr... Mens bluss må opp i lufta.
                                  Dette var noe du strengt tatt burde visst på forhånd...
                                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                  Kommentar

                                  • erlando
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jul 2006
                                    • 858

                                    Jeg lurer igjen på hva som hendte med forsikringene fra pro-blusserhold forrige gangen debatten raste på forumet og ellers om at "det er selvsagt bare folk som veit hvordan man håndterer materialet som får lov til å blusse - derfor er det ikke farlig å blusse på en tettpakket tribune"?

                                    Nå har personer blitt sendt på sjukehus med brannskader fordi den som fikk tildelt materialet ikke kunne håndtere det riktig. Det er heller ikke lenge sida noen "glapp" et bluss inn på en pub under en bortetur.

                                    Det begynner å bli på høy tid at "bakmennene" som skaffer og deler ut bluss vokser opp såpass at de faktisk tar ansvar for at pyroteknikk blir håndtert forsvarlig. Hvis de ikke ser seg i stand til det, så får de heller la være å gjennomføre pyroshow.
                                    Ja til pause i pausen!

                                    Kommentar

                                    • reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13271

                                      Utestengninga var skuffende av LSK. Det er forståelig at klubb og supportere ikke kan komme til enighet om dette, men det er unødvendig av klubben å reagere strengere enn det man ser hos andre klubber. Dessuten håpløst å reagere med tilnærmet samme sanksjoner som ved vold.

                                      Når det gjelder uhellene er det bare én ting å si: Øvelse gjør mester.

                                      Kommentar

                                      • HolterKanaris
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • May 2006
                                        • 1603

                                        Opprinnelig skrevet av xeR
                                        Dette var noe du strengt tatt burde visst på forhånd...
                                        Ja, men man lærer av sine feil sant?
                                        ***Større baller enn vett***

                                        Kommentar

                                        • KEBABavSVIN
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Dec 2007
                                          • 594



                                          Digger gliset til Essediri idet han titter bort på infernoet.
                                          Merknad: Debattanten kan i innlegget over ha fremvist en rekke negative personlighetstrekk, inkludert, men ikke begrenset til, manglende intellekt, fintfølelse, dannelse, tankekraft, visdom, empati, solidaritet, rettferdighet, måtehold, og mot.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎