Dommertråd 2010

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Totti21
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3499

    Det jeg iallefall har fått ut av denne tråden er at neste gang jeg ser over 2.00 i odds på LSK tap i en kamp Tommy Skjerven dømmer, skal det satses hardt.

    Kommentar

    • egil
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Oct 2005
      • 1119

      Opprinnelig skrevet av Totti21
      Det jeg iallefall har fått ut av denne tråden er at neste gang jeg ser over 2.00 i odds på LSK tap i en kamp Tommy Skjerven dømmer, skal det satses hardt.

      Tipper på at Norsk Tipping har fått med seg denne tråden og setter oddsen deretter. Blir nok bare 0,02 i odds eller noe rundt der.
      KFL - medlem nr 23

      Kommentar

      • reka
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Aug 2005
        • 13272

        Opprinnelig skrevet av egil
        Jeg synes det er interessant, ja. Det er skjønnsmessig kriterie og hvor avgjørelsen tas av dommeren alene.
        En passende oppgave for dere to. Nå har dere jo formler og alt, bare å sette igang. Jeg gleder meg!

        Kommentar

        • reka
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Aug 2005
          • 13272

          Opprinnelig skrevet av egil
          Tipper på at Norsk Tipping har fått med seg denne tråden og setter oddsen deretter. Blir nok bare 0,02 i odds eller noe rundt der.
          Husk på odds for versus odds imot etc.

          Kommentar

          • BennyLem
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 2902

            Opprinnelig skrevet av reka
            Var det ikke litt for travelt i bunkeren til å drive med statistikk?
            Vi gikk tom for Yatzy-blokker, så vi fikk tiden til å gå med statistikk og russisk rulett.
            Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

            Kommentar

            • KFL41
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2004
              • 3648

              Opprinnelig skrevet av Kimito

              Skjerven har i inneværende sesong direkte og ubestridelig fradømt oss fem poeng,
              Hvordan vet vi det egentlig? Vi har bommet på 3 av 6 straffer i år. I to av kampene er det snakk om straffespark hvor man forutsetter ett mål (mot RBK).

              Kommentar

              • reka
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Aug 2005
                • 13272

                Opprinnelig skrevet av KFL41
                Hvordan vet vi det egentlig? Vi har bommet på 3 av 6 straffer i år. I to av kampene er det snakk om straffespark hvor man forutsetter ett mål (mot RBK).
                Det riktige ville vel være å si at vi har blitt fratatt muligheten til å bomme på straffespark? Å ikke få lov til å brenne straffer svekker klubbens image og reduserer markedsandelene våre på sikt.

                Kommentar

                • McGuffy
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 5096

                  Statiskikk-debatten:

                  For min egen del:


                  Til dere som sitter med ubestridelig kunnskap:
                  Godt jobba!

                  Kommentar

                  • reka
                    Seniormedlem
                    --==FORUMRUNKER==--
                    • Aug 2005
                    • 13272

                    Opprinnelig skrevet av McGuffy
                    Statiskikk-debatten:

                    For min egen del:


                    Til dere som sitter med ubestridelig kunnskap:
                    Godt jobba!
                    Liker du ikke matte?

                    Kommentar

                    • Hamburg & Kanari
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Aug 2005
                      • 3006

                      Det er ikke så rent få poeng "NFF's fineste" har kostet oss i år igjen.
                      Vi snakker tabellplassering og betydningsfulle tapte inntekter.

                      Noen bonuspoeng/gavepakker/dømming i vår favør har jeg slettes ikke registrert.
                      Men altså mange åpenlyse tyverier på høylys dag. Virker som at forbundet og dommerne begynner å komme dithen, at de har veldig få skrupler igjen når LSK skal dømmes. De gjør som de vil, og i tilfelle noen lurte, så er det IKKE til vår klubbs beste. En intervjuundersøkelse fra noen år tilbake (det er de samme kamplederne som har makten i dag) viste at LSK ble ansett nokså negativt. Det er rimelig å anta at kreftsvulsten har forgreininger langt inn i forbundet, siden nettopp de samme folkene slikker ryggen til RBK, Brann og delvis også VIFs skitne, lutfattige rygg. I så måte, gratulere med en jobb vel gjort, klapp på skulderen (evt en susende kilevink på øret) - fordi dere har klart det igjen, NFF. Å undergå dere selv.

                      Vinteren 2010/2011 skal jeg fånyttes drømme om et forbund og en dommerstand som evner å behandle klubbene likt, utelukkende basert på sportslig grunnlag og uavhengig av sedvane, draktfarge og bankkonto. Et forbund som ikke bare snakker om å utestenge labile Anthony Cocos Annan, men som faktisk gjør det, før han biter av en uskyldig stakkar øret, eller det som verre er.

                      Da kanskje årets overlegent beste, mest effektive og målfarlige forsvarsspiller i eliteserien også får lov å ta på seg en landslagsdrakt igjen også. Jeg behøver ikke nevne navnet, dere vet alle meget godt hvem jeg snakker om.

                      (Fasit i tilfelle noen fra NFF kikker innom ved en feiltakelse og ikke vet svaret:se avataren. For forklaring på begrepet avatar: se wikipedia. For forklaring på hva wikipedia er: spør unga dine. Evt bare spør unga dine hva en avatar er. Evt. spør noen andres unger. Evt. gå og førtidspensjoner deg allerede)
                      LSK Norges beste lag

                      Kommentar

                      • Kjell.T.Ring
                        Poll St. Ring
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Dec 2005
                        • 11796

                        Terje Hauge. Foto: Magne Turøy

                        Slutter der han startet

                        Terje Hauge dømmer sin aller siste eliteseriekamp med det samme laget involvert som da karrieren virkelig tok av.



                        På søndag dømmer Olsvik-dommeren sin aller siste kamp i eliteserien. Etter den kampen er det over. Hauge legger opp. Han siste kamp i karrieren blir oppgjøret mellom Viking og Kongsvinger i Stavanger.



                        – Det blir jo selvsagt litt spesielt å lede kampen mellom Viking og Kongsvinger. Jeg skal selvsagt gjøre mitt beste og det er jo litt artig at min lillebror, Steinar skal være fjerdedommer. Blir jeg skadet under kampen, er det han som må overta. Men jeg satser jo på å stå løpet ut, ler han.



                        Og siden det er den siste kampen gjør han også litt ekstra ut av det for resten av familien.



                        – Jeg tar med meg kone, barn og foreldre til Stavanger. Vi kjører ned på lørdag og satser på en flott helg sammen, forteller han.



                        Ironisk nok var også Viking involvert da Hauge dømte sin første store kamp også:



                        – Opprykksoppgjøret mellom Viking og Vard i 1988 var min første store kamp som dommer. Viking måtte vinne. På stillingen 2–2 nikket Vikingspissen Alf Kåre Tveit ballen under av hånden på Vard-keeperen. Jeg godkjente målet og Viking rykket opp i den øverste divisjonen.

                        Her kan du se NRKs reportasje om det dramatiske opprykksoppgjøret denne dagen, inkludert en ung Terje Hauge med bart.




                        – Jeg fulgte jo regelboken, men var ikke klar over at rutinerte dommere med Svein Inge Thime i spissen hadde avtalt seg imellom at de ville blåse og ikke godkjenne scoring hvis en spiller headet ballen ut av hendene til motstanderens målvakt. Jeg fikk veldig mye pes etter den kampen, spesielt fra sørlendinger siden Vikings seier betydde at Start måtte spille kvalifisering om opprykk, mimrer han.
                        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                        Kommentar

                        • Kjell.T.Ring
                          Poll St. Ring
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Dec 2005
                          • 11796

                          Blir det noe av brevet?
                          Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                          Kommentar

                          • KFL41
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2004
                            • 3648

                            Litt skuffet over at Skjerven fikk kamp denne runden. Det betyr at han ikke har fått noen "karantene" av NFF. Vanligvis når dommere driter seg ut, går det minst to runder før de får dømme igjen. Rune Pedersen syntes tydeligvis ikke at Skjervens prestasjoner var av en så grov art at Skjerven var ferdig for sesongen.

                            Kommentar

                            • bjarmann
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Sep 2005
                              • 2886

                              Opprinnelig skrevet av KFL41
                              Litt skuffet over at Skjerven fikk kamp denne runden. Det betyr at han ikke har fått noen "karantene" av NFF. Vanligvis når dommere driter seg ut, går det minst to runder før de får dømme igjen. Rune Pedersen syntes tydeligvis ikke at Skjervens prestasjoner var av en så grov art at Skjerven var ferdig for sesongen.
                              Nå er jo nesten Rune Pedersen en like stor idiot som Skjerven og da. Uke inn og uke ut står han og forsvarer dommere som har driti seg ut og sier de dømte bra og gjorde rett, når resten av norges befolkning klart og tydelig ser at dommeren har gjort feil.
                              I år så tar vi alt

                              Kommentar

                              • Hamburg & Kanari
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2005
                                • 3006

                                Helt korrekt. Rune Pedersen er hovedansvarlig for den elendige standarden på norske dommere. Ikke bare er de dårlige, men de tillater seg faen meg å være partiske også. For en miserabel kombinasjon.

                                Senest Berntsen som glatt overså 2 greie straffesituasjoner til LSK, før han blåser en matchavgjørende straffe til Godset akkurat når kampen står og vipper på 3-2 - fordi en Godset-spiller setter seg på rattata for egen maskin.
                                Sist jeg sjekka, skulle ikke det dømmes for slikt, uansett om det er en fra hjemmelaget som setter seg på ræva og publikum hyler. Hvor er dommeren med stake?

                                Hvordan ser egentlig statistikken ut for andel straffer dømt for hjemmelag vs. bortelag i serien. Vil tippe at over 80 % av straffene tildeles hjemmelaga. Av svake dommer.

                                Flere kan følge gjerne Hauge, og legge opp endelig.
                                Espen Berntsen (svak hjemmedommer), Tommy Skjerven (åpenbart partisk dommer), Roy Helge Olsen (arrogant & elendig), Tom Henning Øvrebø (møkkadommer tvers igjennom), Ken Henry Johansen (blamerte seg i Hønefoss-LSK) kan gå foran.

                                De eldst er verst, virker som at de tror de kan gjøre akkurat som de vil (og de gjør de jo, NFF har ingen styring, ingen kontroll) og utøver en slags pervers kollektiv vendetta mot Lillestrøm Sportsklubb. FÅ DE VEKK.
                                LSK Norges beste lag

                                Kommentar

                                • *46*

                                  Synes i grunn Moen og Edvartsen er ganske så fair. Edvartsen er til tider dårlig, men det er ikke noe "mønster" i det. Kan man kalle det inkonsekvent dårlig? Hagen er litt i samme liga. Stadberg ble jeg bare jævlig skuffa over etter Molde kampen... Trodde han hadde en bedre dømmekraft.

                                  Kommentar

                                  • bjarmann
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2005
                                    • 2886

                                    Opprinnelig skrevet av *46*
                                    Synes i grunn Moen og Edvartsen er ganske så fair. Edvartsen er til tider dårlig, men det er ikke noe "mønster" i det. Kan man kalle det inkonsekvent dårlig? Hagen er litt i samme liga. Stadberg ble jeg bare jævlig skuffa over etter Molde kampen... Trodde han hadde en bedre dømmekraft.
                                    Moen har faktisk tatt seg kraftig opp. Ikke at det er en så stor prestasjon for før var han så elendig at man nesten måtte le når man fikk håpløse avgjørelser mot oss
                                    I år så tar vi alt

                                    Kommentar

                                    • Hamburg & Kanari
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2005
                                      • 3006

                                      Vi sitter igjen med en dommerstand der 50 % er negative til LSK og dømmer deretter, og 50 % er opp og ned. Altfor dårlig.

                                      Med tanke på alle de poeng LSK mister hvert år på å bli bortdømt, bør klubben nå fremme et forslag på fotballtinget om et bedømningssystem for eliteseriens dommere, alla det Stoke nå foreslår i England.

                                      Kan ikke skjønne noe annet enn at det vil kunne heve nivået på dagens veldig svake og til dels partiske dommere. Da må de i alle fall begynne å anstrenge seg, og kanksje til og med tvinges til å dømme tilnærmet nøytralt.
                                      LSK Norges beste lag

                                      Kommentar

                                      • Kimito
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 2600

                                        Rødt kort for «strake bein»

                                        Dommerne har fått klar beskjed, fokuset skjerpes mot «grisespillet». Det kan fort gi en rødere vårsesong i eliteserien i fotball enn vi har vært vant til.

                                        Publisert: 16.03.2011 kl. 08:27 , endret: 16.03.2011 kl. 08:33
                                        Av: Jan H. Indbjør

                                        MOLDE: Tobeinstaklinger med strake bein skal straffes med rødt kort, det samme skal bruk av albuen i luftdueller og i andre tette situasjoner.

                                        – Dette er ikke nytt for året, men dommerne skal være spesielt oppmerksomme på slike forseelser denne sesongen. Det skal reageres strengt mot taklinger i stor fart og med stor kraft, og som anses som farlige for motstanderne, bekrefter Einar Halle, tidligere toppdommer og nå dommerveileder på toppnivå.

                                        Han håper dommerne følger opp og at spillerne forstår alvoret.

                                        – Det er ingen tvil om at mange spillere har sluppet for lett fra slike regelbrudd tidligere. Vi har også hatt eksempler i treningskamper denne våren. Med riktig kortbruk fra dommerne i begynnelsen av sesongen vil spillerne raskt tilpasse seg, tror Halle.

                                        Denne uka har han hatt sin årvisse gjennomgang med MFK-spillerne, og følte han fikk god respons fra tilhørerne.

                                        – Som før
                                        Kristoffer Paulsen Vatshaug har over to hundre eliteseriekamper bak seg og har hørt advarslene fra dommersida foran hver eneste sesongstart.

                                        – Det er som det pleier, og bestrafningen for slike forseelser er heller ikke ny av året. Fokuseringen på stygge taklinger er grei å forholde seg til også for oss spillere, det er ikke noe kontroversielt i dette, sier MFK-forsvareren.

                                        – Vi får først og fremst unngå de «dumme» kortene, mener 21-åringen.


                                        Quiz: Fotballekspert? Ta dagens 12'er
                                        Straffespark
                                        For Vatshaug, og andre som vanligvis opererer rundt egen 16-meter, er det en annen presisering som er verdt å merke seg.

                                        – Ei holding som starter utenfor streken og som fortsetter inn i straffefeltet skal nå resultere i straffespark. Tidligere har det vært vanlig å dømme frispark der forseelsen startet, forteller Einar Halle.

                                        Av de mer kuriøse endringene denne sesongen er forbudet mot bruk av «buff» rundt halsen. Det blir neppe noen protestaksjon fra spillerorganisasjonen på den innstrammingen, selv om den sikkert vil bli savnet av noen i kalde åpningsrunder.

                                        Tre røde i fjor
                                        I fjorårets eliteseriesesong pådro Molde FK seg tre røde kort (Pape Paté Diouf, Daniel Berg Hestad og Makhtar Thioune). Ingen lag hadde flere, Vålerenga hadde like mange. Bare Kongsvinger og Start unngikk utvisninger.

                                        Svein-Erik Edvartsen skal dømme fredagens åpningskamp mellom Sarpsborg og MFK. Han dømte 15 eliteseriekamper i fjor, og delte ikke ut et eneste rødkort!

                                        – Edvartsen har sjansen til å få en flott start også på denne sesongen, sier Kristoffer Paulsen Vatshaug med et smil.

                                        – Spillerne kan alltid bidra til å gjøre dommerne gode, legger Einar Halle til.


                                        Her er det bare å glede seg til Espen Søgård får en utvisning fordi dommeren mente å kunne ha sett at beinet var strakt, kanskje ikke i hele taklingen, men i et brøkdels sekund var det strakt, til og med fra lilletåa, sett bakfra.

                                        Samtidig på et sted langt over fjellene: "Austin? Hvilken Austin? Åh, den der. Vel, dersom du ser taklingen fra den vinkelen der, kan du se at kan har en svai i leggen som gjør at taklingen neppe kan kalles strak."

                                        Denne sesongen gidder jeg ikke en gang å starte med blanke ark. Jeg er allerede indignert av min egen forestilling!
                                        Ferdigskåra

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎