Dommertråd 2010

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • McGuffy
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 5096

    #21
    Opprinnelig skrevet av skotten
    Kommunetilhørighet spiller ingen rolle, kun klubbtilhørighet, når to lag fra samme krets møtes.
    Fullstendig klar over det, men syns likevel det er ting som lett kan unngås.

    Kommentar

    • reka
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Aug 2005
      • 13272

      #22

      Kommentar

      • Emil B
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2006
        • 5921

        #23
        Roy Helge Olsen og Svein Erik Edvardsen er tippeligaens dårligste dommere! De er hakket svakere enn de andre dårlige!

        Kommentar

        • superbøffel
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 5611

          #24
          Opprinnelig skrevet av Emil B
          Roy Helge Olsen og Svein Erik Edvardsen er tippeligaens dårligste dommere! De er hakket svakere enn de andre dårlige!


          Etter en nervøs åpning var det Molde som kom best i gang på det sleipe underlaget, og etter åtte minutter sørget Sindre Rekdal for ledelse til de blå-hvite. Like før dette hadde Erik Hoftun headet knallhardt i tverrliggeren. Hoftun reddet også et Lillestrømskudd på målstreken. Etter 31 minutter fikk Molde straffespark, og det satte Arthur Albiston i mål. Geir Frigård reduserte da 77 minutter var spilt.
          Nå var det ikke målene og spillet som ble husket etter denne kampen. Dommerne kom i fokus i forbindelse med følgende episode: Dennis Schiller ble forstyrret ute ved cornerflagget, og linjedommer Olsen markerte frispark. Dommer Nervik valgte å ikke blåse og ville kjøre fordel. Schiller snublet videre inn i MFKs straffefelt hvor han gikk over ende, og Nervik dømte straffe. Molde-spillerne tente og "angrep" linjevakten som ga spillerne rett i at når Nervik ikke hadde blåst på hans anvisning, så var ballen en halvmeter ute da den ble lagt inn i feltet. To ganger gikk Nervik tilbake på sin avgjørelse, og to ganger fikk Molde-spillerne ham på andre tanker.
          Over 4000 Lillestrømsupportere gikk fullstendig fra konseptene da Nervik etter fem minutters ubesluttsomhet markerte for utspill fra mål.
          Flasker og femkronestykker haglet inn på banen, og Molde-spillerne ble pepet ut etter alle kunstens regler. Ekstra politistyrker ble tilkalt. Det var fornuftig, for da dommeren blåste av kampen, stormet publikum banen. Dommer og Molde-spillere måtte ha politivakt til garderoben, og da dommertrioen forlot stadion, ble de eskortert av to politibiler.
          Morten Bakke var temmelig oppskaket etter at han var blitt truffet av en gjenstand da han var på veg til garderoben.
          -Det er vel bare kona som elsker en fotballdommer, sa Egil Nervik.
          Hva var fornavnet til linjedommer Olsen?
          H: Ole
          U: Ali
          B: Roy Helge
          Enøyd i de blindes dal.

          Kommentar

          • xeR
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 11206

            #25
            Opprinnelig skrevet av Emil B
            Roy Helge Olsen og Svein Erik Edvardsen er tippeligaens dårligste dommere! De er hakket svakere enn de andre dårlige!
            Edvardsen er i bestefall elendig, men han synes jeg fremstår som upartisk. Har inntrykk av at han er like ræva begge veier. Så det synes jeg gjør han til en av de "bedre" dommerene vi har. At norske dommere skal ha en god forståelse av reglene har jeg gitt opp så derfor så setter jeg det at en dommer klarer å være upartisk høyt. Og derfor må jeg desverre påstå at han er en av tippeligaens beste dommere. Sier mere om nivået enn det gjør om Hockeysvein.
            Det er bedre å væra døv enn vålenga.

            Kommentar

            • *46*

              #26
              Opprinnelig skrevet av xeR
              Edvardsen er i bestefall elendig, men han synes jeg fremstår som upartisk. Har inntrykk av at han er like ræva begge veier. Så det synes jeg gjør han til en av de "bedre" dommerene vi har. At norske dommere skal ha en god forståelse av reglene har jeg gitt opp så derfor så setter jeg det at en dommer klarer å være upartisk høyt. Og derfor må jeg desverre påstå at han er en av tippeligaens beste dommere. Sier mere om nivået enn det gjør om Hockeysvein.
              Han er jo uansett hvor dårlig han prestere i blandt også faktisk en ganske "likandes" type.

              Kommentar

              • mrognan
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2008
                • 845

                #27
                Jeg må virkelig lære meg å lese hele overskriften når jeg leser nyheter på nett, ikke bare det med størst skrift.

                Øvrebø slutter

                som internasjonal dommer

                Med de fontene som var på VGnett så ble jeg jævlig glad når jeg leste første linja, men havna nedpå jorda igjen når jeg leste linje to. Faan, hvorfor kan han ikke bare brenne fløyta og bli pensjonist?
                Morten

                Kommentar

                • RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

                  #28
                  Dette er dømming i VM-klasse

                  På Åråsen satte Brage Sandmoen den standarden som skal gjelde på fotballbanen.

                  ESTEN O. SÆTHER
                  eos@dagbladet.no
                  KOMMENTAR

                  DET var fotball på høyt internasjonalt nivå mellom Lillestrøm og Odd som dommer Brage Sandmoen leverte på Åråsen i går.

                  Selv om Sandmoen blåste to straffespark som tatt rett ut av regelverket til det stadig mer regelbevisste internasjonale fotballforbundet (FIFA), hjelper det ham ikke direkte til nye oppgaver i Sør-Afrika. Men det er et sjeldent godt bidrag til å få en riktigere og mer rettferdig sport.

                  Bare det i seg selv er bra levert i løpet av halvannen time norsk Tippeliga.

                  DET Brage Sandmoen gjorde var å bruke regelverket mot holding slik FIFA ønsker at det skal brukes:

                  •• Som et vern for den offensive fotballen.

                  Stadig mer av FIFAs regeltolkning går i denne retningen. Det kan kynisk tolkes som et forsvar for en mer kommersiell fotball fordi angrepskvaliteter som regel lønner seg rent forretningsmessig, men dypest sett er dette å ta vare på de beste ferdighetene i sporten. Der er det som kjent adskillig vanskeligere å angripe enn å forsvare seg.

                  I GÅR gjorde Brage Sandmoen det mulig for Peter Kovacs og Frode Kippe å angripe. Dette er to røslige karer som sjelden forbindes med de vakreste detaljene i sporten, men deres offensive kvaliteter har like fullt sin berettigete plass i kampsporten fotball og skal beskyttes deretter.

                  Det er derfor straffesparkene som ble blåst mot Arild Sundgot og Fredrik Semb fordi de uten tvil holdt i trøyene til henholdsvis Kovacs og Kippe, var akkurat slik dømming som FIFA ønsker.

                  FOR Å GJENGI verdensfotballens eget regelverk på orginalspråket slik det lyder i paragraf 12:

                  "Holding an opponent includes the act of preventing him from moving past or around using the arms or the body. Referees are reminded to make an early intervention and to deal firmly with holding offenses especially inside the penalty area at corner kics and free kics.

                  To deal with these situations the referee shal:

                  •• Warn any player holding an opponent before the ball is in play.

                  •• Causion the player if the holding continues before the ball is in play.

                  •• Award a direct free kick or penalty kick and caution the player if it happens once the ball is in play."

                  Det var nettopp det siste som skjedde på Åråsen.

                  om du allerede hører mumlingen av argumentene som stiger bak ryggen på Brage Sandmoen om at dette bare er tilfeldig dømming; sånn som likevel ikke nytter når sportens tøffeste balleklemmere og tjuvholdere stimler sammen i straffefeltene under sommerens VM, gjelder det bare å tviholde på fakta:

                  •• Det er Sandmoen som denne gangen dømmer riktig.

                  Han har ikke alltid gjort det. Seinest for noen uker siden var det nettopp han som unnlot å gi Sigurd Rushfeldt et opplagt staffespark da Tromsø-spissen mildt sagt ble hindret i å bevege seg i feltet av RBKs Anthony Annan. Den episoden endte med en refs fra dommersjef Rune Pedersen og en nyttig påminnelse til Sandmoen om å endre dømmingen sin.

                  At akkurat han har lært så fort, er en god påminnelse om logikken ved å dømme riktig selv om det ellers blir dømt mye feil. Det
                  at det blåses for lite for holding på de fleste baner, er ikke noe holdbart argument for å kritisere en dommer som bruker lovverket etter dets ordlyd.

                  DET eneste holdbare er å løfte fram de enkelte dommerne som tør å gjennomføre den endringen av praksis som vil gi en mer angrepsvillig og morsom sport.

                  Litt ros sender neppe Børge Sandmoen til neste VM heller, men det hjelper i hvert fall nivået i norsk klubbfotball.

                  Stort mer kan ingen forlange av en lærenem og modig dommer.

                  På Åråsen satte Brage Sandmoen den standarden som skal gjelde på fotballbanen.

                  Kommentar

                  • reka
                    Seniormedlem
                    --==FORUMRUNKER==--
                    • Aug 2005
                    • 13272

                    #29
                    Esten: Fy faen for en blind idiot.

                    Kommentar

                    • iL
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Jan 2004
                      • 10771

                      #30
                      Hvis han var så god, hvorfor ligger han på bunnen i VG sin karaktergiving på lista over dommere? I tillegg får han etter denne kampen karakter 4,2
                      Kanarifugla flyr høyt i år!

                      Kommentar

                      • reka
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Aug 2005
                        • 13272

                        #31
                        Det må du nesten spørre Esten om, men min gjetning er at han skriver disse artiklene sine uten noen form for research og vilje/evne til kritisk tenkning. Bare de virkelig uskolerte forveksler egne subjektive ideér og forestillinger med allmenngyldig innsikt.

                        Ellers i tjøymda:
                        Man skulle nesten tro at vår verste fiende setter opp terminlista for dommerne våre: Tippeligaens svakeste dust i oppgjøret mot knokkellaget Odd, Øvrebrød borte på Lerkendal og Mr "LSK-tar ikke poeng med meg på banen" Skjerven borte mot Ræva Brann.

                        Kommentar

                        • mrognan
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Aug 2008
                          • 845

                          #32
                          Opprinnelig skrevet av reka

                          Ellers i tjøymda:
                          Man skulle nesten tro at vår verste fiende setter opp terminlista for dommerne våre: Tippeligaens svakeste dust i oppgjøret mot knokkellaget Odd, Øvrebrød borte på Lerkendal og Mr "LSK-tar ikke poeng med meg på banen" Skjerven borte mot Ræva Brann.
                          Er spent på hvem dem setter opp til å dømme kampen mot søpla i juli. Og tipper rbk-kampen dømmes av R.H.Olsen..
                          Morten

                          Kommentar

                          • *46*

                            #33
                            En forunderlig utvikling. Til og med Svein-Erik Edvartsen og Tom Harald Hagen fremstår som dommerguder sett opp mot Roy Helge Olsen, Dragen Sandmoen, Vif Øvrebø osv osv.

                            Norge beste dommere nå om dagen er Svein Oddvar Moen, Terje Hauge og Per Ivar Staberg. Sistnevte hadde vel noen kontroverser for et par omganger siden, men han hadde faktisk evnen til å innrømme feil - ikke komme å påstå at han hadde rett, alle andre feil og jeg er kongen av dommerstanden.

                            Edit: Skjønner jo hvorfor Roy Helge Olsen dømmer RBK kamper: http://no.wikipedia.org/wiki/Roy_Helge_Olsen Tenke seg til å sette opp en fra Trondheim til å dømme en cupfinale med Rosenborg som et av lagene....

                            Kommentar

                            • Leif A
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2003
                              • 3962

                              #34
                              I følge NFF er det helt uvesentlig hvor du er født og oppvokst. Det er den kretstilhørigheten til den klubben du akkurat NÅ representerer som er avgjørende. I følge NFF sin logikk er man ikke supporter av ett bestemt lag for livstid; det er noe som endrer seg utfra hvor du bor til enhver tid.
                              Noen som sa "X-files"?
                              Knurr...

                              Kommentar

                              • skotten
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 1794

                                #35
                                Opprinnelig skrevet av Leif A
                                I følge NFF er det helt uvesentlig hvor du er født og oppvokst. Det er den kretstilhørigheten til den klubben du akkurat NÅ representerer som er avgjørende. I følge NFF sin logikk er man ikke supporter av ett bestemt lag for livstid; det er noe som endrer seg utfra hvor du bor til enhver tid.
                                Noen som sa "X-files"?
                                Høres ut som Jagland har satt dette regelverket. Mulig det er noe i det, for iflg Jaglandfilosofien spiller det heller ingen rolle hvor du bor - du holder med laget fra den byen du befinner deg i til en hver tid. "Når jeg er i Drammen - holder jeg med Strømsgodset, Når jeg er i Trondheim holder jeg med Rosenborg"

                                Ergo tror jeg at jeg har funnet konspirasjonen rundt fenomenet hjemmedømming. Hvorfor dette fenomenet ikke lar seg overføre til Åråsen får jeg ta i en senere avhandling da jeg nå er tom for forskningsmidler

                                Kommentar

                                • Leif A
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2003
                                  • 3962

                                  #36
                                  Det jeg synes er mest skremmende er hvor mye dette sier om NFF sin forståelse av det å være supporter. Alle og enhver vet at du uten særlig problemer kan bytte ut det meste her i livet: bil, bolig, ektefelle, unger. Men har man først etablert et forhold til en fotballklubb, så er det livsvarig.

                                  (Mulig det gjelder andre typer lag også, men sånt aner jeg ikke noe om).
                                  Knurr...

                                  Kommentar

                                  • mr.Jordbakke
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jun 2005
                                    • 3845

                                    #37
                                    Opprinnelig skrevet av *46*
                                    Edit: Skjønner jo hvorfor Roy Helge Olsen dømmer RBK kamper: http://no.wikipedia.org/wiki/Roy_Helge_Olsen Tenke seg til å sette opp en fra Trondheim til å dømme en cupfinale med Rosenborg som et av lagene....
                                    Godset vant 3-2...
                                    NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                                    Mvh
                                    Mr.Jordbakke

                                    Kommentar

                                    • *46*

                                      #38
                                      Opprinnelig skrevet av mr.Jordbakke
                                      Godset vant 3-2...
                                      Jeg er bare så god på å finne frem eksempler Kampen var nevnt på Wikipedia siden og nevnt som et av høydepunktene i karrieren til denne trøderen.

                                      Poenget er at man skal ikke sette en trønder til å dømme en cupfinale med et trøderlag på ene halvdelen. Bare Øverbø melde overgang til Moss, kan han dømme VIF-LSK...

                                      Kommentar

                                      • *46*

                                        #39


                                        Her kan du blandt annet lese om at Øverbrø likte klanens hyllest.... Samt en del annet svada om at han selv tror han har selvinsikt

                                        Kommentar

                                        • meg
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Feb 2004
                                          • 290

                                          #40
                                          Opprinnelig skrevet av *46*
                                          Jeg er bare så god på å finne frem eksempler Kampen var nevnt på Wikipedia siden og nevnt som et av høydepunktene i karrieren til denne trøderen.

                                          Poenget er at man skal ikke sette en trønder til å dømme en cupfinale med et trøderlag på ene halvdelen. Bare Øverbø melde overgang til Moss, kan han dømme VIF-LSK...
                                          Hadde vært moro å sett hvor mange klubber den mannen har dømt for også, på wiki står det at han representerer Flekkerøy, mens på sidene til Norges dommerforening står det at han dømmer for ik Våg, har en mistanke om at det er en del andre klubber han også har stått i, snakker vi Norges største klubbhore??
                                          Gul og svart
                                          Team Wenche Myhre

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎