Kanaritipset 2011-diskusjonstråd

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Grusom B
    Generalissimo Bellisimo
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6248

    #61
    Opprinnelig skrevet av Grusom B

    Når det er sagt er det nok det dårligste jeg har skrevet på fire år med dette. Veldig, veldig misfornøyd.
    Jeg har ombestemt meg. Jeg hadde ikke lest tipset selv da jeg skrev det, men nå har jeg gjort det. Og jeg er ikke misfornøyd lenger. Det er ikke noe særlig morsomt, men jeg erklærer meg uansett tilfreds.

    Det er veldig hyggelig med all rosen, jeg setter stor pris på det. Men. Jeg vil nødig virke sutrete og kravstor her, men det blir sånn siden det er slik jeg er. Jeg hadde satt enda mer pris på å få vite hva som er bra/dårlig, hva som funker og hva som ikke funker. Jeg tviler vel også ganske sterkt på at alle er enig i alle tipsene, og da hadde det jo vært moro å få muligheten til å diskutere det litt også. Med tanke på de voldsomme superlativene tror jeg ikke jeg er for pretensiøs når jeg tror at det finnes andre som også ville hatt interesse av slike diskusjoner.

    Uansett, takk for all ros!

    Æsj, nå var jeg narsissistisk igjen.
    Ni principe ni rey...

    D10S!

    Kommentar

    • Uwes disippel
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 6039

      #62
      Opprinnelig skrevet av Grusom B

      Æsj, nå var jeg narsissistisk igjen.
      Når er du ikke det, Grusom?
      Har lest alle tipsene dine og tro meg, jeg sier ifra når jeg misliker noe. Men det er godt skrevet. Du treffer ikke alltid på vittighetene, men en god latter, iallefall humring blir det uansett om det omhandler engen eller stabæk eller hva det må være.

      Av tipsene jeg har lest rundt om kring, så er dine utvilsomt mest gjennomtenkt og mest leseverdig.

      Av tipsene til nå får du en middels femmer, noe som er godt over snittet for landets såkalte eksperter.

      Kommentar

      • Grusom B
        Generalissimo Bellisimo
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 6248

        #63
        Det er bedre, uwe. Hvilke morsomheter skiller seg ut som ikke treffende? Og hva er treffende?

        Lillestrøm kommer ganske omgående. Molde kom i natt, dessverre noen timer på etterskudd, men det var ingenting å få gjort noe med.

        Edit: 5 av 10 eller 5 i karakter??

        5 av 10 er strengt, i så fall.
        Last edited by Grusom B; 20.03.2011, 13:37.
        Ni principe ni rey...

        D10S!

        Kommentar

        • Kimito
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2004
          • 2600

          #64
          Molde var kjedeligst så langt. Du finter ut alle anledninger til å drive harselas med Solskjær og ender opp med å skryte av finansmennene bak.

          Ellers synes jeg at det har vært storveis. Du har også overgått deg selv i research fra i fjor, noe som gjør det ekstra interessant å lese. Tror også du treffer veldig godt, men før du drukner i skryt så må årets Sandefjord isoleres og trekkes frem. Ellers kan dette gå altfor langt.

          [Går i tenkeboksen]
          Ferdigskåra

          Kommentar

          • andersmm
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2006
            • 5764

            #65
            Jeg synes du er litt for naiv i forhold til Solskjärprosjektet, og det faktum at de bare har henta halvferdig vare eller stallfyll. Jeg tror rett og slett ikke Molde har gjort noen god jobb på det feltet, da jeg er sikker på at de også har jobbet med etablerte alternativ. Litt for snillt tips egentlig, da det finnes mye materiale man kan bruke til å gjöre narr av Molde. Får man anledning til å drite ut Molde, så synes jeg helt klart man skal ta den. Blandt annet skulle du lagt vekt på konfirmantbarten til Joshua Gatt. Han ser ut som en 15 år gammel trönder som nettop har fått mopedlappen.

            Forresten; Biggie-referansene kom som julekveld på kjerringa. Jeg trodde du var nedsnödd i indierock og den slags. Cred for at du forsöker å nå ut til flere med kulturreferansene dine.
            "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

            Kommentar

            • Grusom B
              Generalissimo Bellisimo
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6248

              #66
              Slike tilbakemeldinger er mye mer interessante enn hvor glad jeg er i ros, takk for det.

              Lillestrøm skulle ut i går, men det snek seg inn en trykkfeil jeg ikke var klar over før i dag. Dermed er det for sent ettersom mange allerede er i gang. Jævlig nedtur, den skulle være en brannfakkel. Dermed poster jeg den her i fall gorken allerede har forlatt redet.

              Lillestrøm


              Fire plasser er ledige på tabelltipset.


              Det er omtrent nå dere burde la dere undres over hvor jævlig smart jeg er som har latt de plassene være henholdsvis fjerde, sjuende og fjortende(men ikke niende, det var bare teit), og dermed har sørget for unødvendig spenning ingen hverken trenger eller merker altfor mye til. Alle er i utgangspunktet mulige posisjoner for oss, og vi kan egentlig havne hvor som helst. Med hvor som helst mener vi åttende plass, noe som virket totalt umulig inntil for få dager siden, da manna fra Island dukket opp i form av klassespilleren vi manglet, Stefan Gislason.


              Årets kanaritips er dermed som følger: 8


              Det er ikke fritt for at dette skrives i stor frustrasjon. Klubben jeg elsker er i mine øyne i forfall, og jeg er livredd for at vår tid som toppklubb snart er omme. Jeg tror mange mangler kritisk sans nok til å innse at vi faktisk ikke er fredede for nedrykk, og heller ikke for påfølgende ørkenvandring på linje med den Fredrikstad kun nylig har kommet ut av, etter tyve år i stummende, iskaldt og deprimerende mørke.


              Vi er midt i en marginaliseringsprosess der vi har null medietekke, null sponsortekke, null publikumstekke og uansett ikke får kreditt for de tingene som faktisk er positive, som for eksempel det gode ungdomsarbeidet som har gitt oss de talentene mange av oss savnet i en betydelig årrekke. Den kredden går nemlig mer eller mindre utelukkende til de tre klubbene vi konkurrerer om Østlandsherredømme med. Og slik er det på alle plan. Stabæk og Godset er ikke i noen bedre økonomisk situasjon enn oss, snarere tvert i mot, men de evner likefullt å fremstå som profesjonelle og prinsippfast drevne klubber med vind i seilene.


              Der de tre konkurrentene i stor grad nyter godt av mediedekning og folkeopinion som stadfester at de alle er på opptur, ynder alle fra avisene til den vanlige husmor på Color Line Stadion å fylle på med dommedagsprofetier om klubben i våre hjerter. Da er det sårende og trist å se at ingen reagerer, og at klubben selv ikke ser at det må tas grep. Det mest åpenbare, umiddelbare og letteste ville selvsagt vært å valgt ut en mye freshere draktdesign fra Legeas flotte utvalg av sexy modeller(og nei, dette er ikke ironisk), som foreksempel den noenlunde stripete treningsdrakta, som går langt utenpå det vi sitter igjen med.


              Men nei. Det skjedde ikke. I stedet ble den styggeste LSK-drakta jeg kan huske presentert med brask og bram som om det var Jesus selv som kom ned for å være modell i en halvtimes tid. Jeg hadde ikke hatt så store problemer med å akseptere den grusomme blå logoen på brystet om det ikke var for at jeg faktisk sitter på informasjon som tyder på at klubben aldri prøvde noe i nærheten av hardt nok på å redde ansikt med en svart logo en gang. Man må jo skjønne at en slik drakt bare bidrar til å trekke ned et allerede tynnslitt image!


              Drakten er uansett ikke hovedproblemet i seg selv, det er det signaleffekten som er. I klartekst sier den at vi ikke har noenting vi skal ha sagt og må ta til takke med det vi får som om vi var en liten møkkaklubb uten snev av meritter eller stolt historie. Som om vi burde være takknemlige for at noen gidder å kaste bort penger på det bittelille veldedighetsprosjektet oss.


              Vi må opp og frem i lyset, og bombastisk, uangripelig arroganse er ikke ensbetydende med konflikter og misnøye. Det er derimot synonymt med det Lillestrøm Sportsklubb vi vokste opp med, så hvorfor fremstår det nå mer som et antonym til den nåværende «unnskyld at vi finnes»-holdningen? LSK anno 2011 fremstår som ambisjonsløse og tilfredse med å være kjedelige og svinnende fra norsk fotballs toppsjikt. Det kan vi ikke leve med! Jeg tror ikke vi rykker ned i år, men jeg tror det kan være en realitet i nær fremtid. Om man ikke er enig i at drakten gir en stygg signaleffekt bør man tenke på dette: Kun 1900 mennesker er interessert nok i å følge klubben til at de kjøper sesongkort. Det er 400 mer enn Sogndal. Som kommer fra Sogndal. Det er flaut, og det er jævlig illevarslende. Dør engasjementet, dør Lillestrøm Sportsklubb.


              Det er på tide å skjønne hva klokka er.


              Så til selve fotballen. Vi blir tippet på nedrykk både her og der, og det fremstår som urimelig. Ikke at vi ikke kan rykke ned, for det kan vi, men det kan alle andre fra femteplass og ned også. Jeg tror bare ikke det skjer i år. Vi har nemlig etterhvert fått en ganske slagkraftig førsteellever, et inntrykk Stefan Gislasons inntreden altså er helt avgjørende for. Hans egenskaper er akkurat det vi trengte. Islendingen er pasningssikker, posisjonerer seg veldig godt, og er knallhard. Han har også en lei skuddfot, noe vi ikke har hatt på midten siden Robert Korens glansdager. Det utgjør et massivt kvalitetshopp i forhold til lokalhelt Espen Søgård, som vi alle elsker, men som ikke har vist seg fra sin beste side på veldig lenge. Med Gislason i laget har vi en konkurransedyktig midtbane som ikke bare kan bite fra seg, men også overraske stort. Det virket helt usannsynlig helt fra første sekund av Youssef Sekours smertehelvete på Skagerak Arena, og vi skal prise oss lykkelige for den jobben Torgeir Bjarmann gjør. Han er forøvrig nøkkelen til å redde klubbens fremtid da han personifiserer klubbens arv og sjel, men i fremtiden kan du godt gi spillere kontrakter for hele sesonger i stedet for seks måneder. Det avler nemlig lite trygghet i en fra før ustabil spillergruppe.


              Her ligger også den fremste utfordringen i forhold til å oppnå en god sesong. Det har murret lenge i spillergruppa nå, og ryktene avtar ikke i styrke. Jeg vet at det er misnøye i klubben med Henning Bergs lederstil, og jeg vet at det er klikkdannelse blant spillerne. Det vet alle andre også. Begge deler er fryktelig skadelig for klubbens ve og vel, og alle mann inklusive oss supportere må jobbe knallhardt for å gjennoppreise både en positiv atmosfære og en lagmoral som synes preget av dårlig selvtillit og lite samhold(så hvorfor er du så jævla negativ da, din møkkis, tenker du sikkert, og svaret er fordi noen må rope varsku om vi ikke skal lulle oss inn i en falsk og hypotetisk drømmeverden omhandlende automatiske 40 nye år). Det er nemlig helt avgjørende om vi over tid skal kunne unngå mine deprimerende dommedagscenarioer. Vi har en fryktelig tøff seriestart, men et par uavgjorte mot RBK, Stabæk og vif samt en seier mot Brann vil kunne gjøre noe med alle disse faktorene, spesielt om vi faktisk fungerer som lag og leverer gode prestasjoner. Det står nemlig ikke på kvaliteten på spillerne, for den er god nok. Så er det opp til Berg å motbevise kritikken og skepsisen ved å få dem til å spille så godt som de er kapable til.


              Keeper: 7


              Stefan Logi er en god keeper. Hverken mer eller mindre. Han tilhører ikke toppsjiktet i ligaen, men er på en god dag en matchvinner, noe han først og fremst viste i sin legendariske debut mot vif for et og et halvt år siden. Han er imidlertid ikke av samme klasse som Heinz Müller, Emile Baron eller Magnus Kihlstedt, og har fortsatt noe å bevise før jeg endrer mening. Først og fremst må han fjerne konsentrasjonsproblemene som kostet oss poeng ved flere anledninger i fjor, og han må bli tryggere og mer sjef i feltet. Han er imidlertid en veldig god ledertype som kommanderer forsvaret med stor autoritet og en voldsom bassrøst, og han er svært god på strek og en mot en. Det faktum at han har fått ordnet synet via operasjon kan kun være positivt, selv om opphausingen av dette var noe overdrevet. Får han en god sesong med flere kamper som den mot vif er jeg overhodet ikke negativt innstilt til å skru opp karakteren en sesong. Reserven hans heter Aleksander Nadj og er ny. Jeg har ikke sett mer av ham enn den begredelige kampen han leverte mot Fredrikstad i vinter, og foreløpig er både jeg og dere andre jurymedlemmer på bakrommet.


              Forsvar: 7


              Utvilsomt vår sterkeste lagdel, uten at det betyr at den er suverent best. Vi er i besittelse av det mest rutinerte stopperparet i serien, men vi har også en jævlig lovende Ruben Gabrielsen som kan spille både her og alle andre posisjoner minus spiss som minsker inntrykket av gubbevelde. Steinar Pedersen er en solid og teknisk dyktig midtstopper som aldri virker å affekteres av alderen, og jeg føler meg veldig trygg på ham. Jeg er også veldig glad for den statusen han etterhvert har opparbeidet seg blant fansen etter den håpløse kritikken han fikk kylt etter seg bare fordi han ble hentet fra Start av Nordlie. Kippe er den beste midtstopperen i Norge, og det mener jeg helt seriøst. At han ikke engang var nominert til årets forsvarsspiller i fjor var helt skandaløst ettersom han burde vært en selskreven vinner. Han er også vår aller viktigste spiller, og som kaptein er han bunnsolid. Alle respekterer Kippe, og han er en samlende figur i spillergruppa. Om han kan levere noe i nærheten av det han gjorde i fjor både fremme og bak er vi trygge for nedrykkskamp. På backene er vi avgjort bedre offensivt enn defensivt. Jeg håper vi stiller med Karim og Ringen, selv om jeg er utrygg på Ringens defensive egenskaper(spesielt i forhold til posisjonering og markering), men dette vil kun bli bedre med alderen. Han er definitivt en toppspiller in spe og må spille om han skal utvikle seg videre, og dermed må venstrebacken tildeles ham og ikke Eriksen, som er for veik i duellene og strengt tatt ser ut som en malplassert ving med litt for lite fart. Karim synes jeg bare blir bedre og bedre, og jeg er mindre bekymret for hans defensive svakheter da jeg mener dette er overproblematisert. Om han og Knudtzon kan fortsette vinterens gode samarbeid kan vi få en veldig slagkraftig høyreside som kan gjøre stor skade på de fleste motstandere. Norges mest målfarlige forsvar, faktisk.


              Midtbane: 7


              For to dager siden var dette en sekser som kjørte oss ned på en tiendeplass. Nå har vi fått inn mannen vi trengte, og sjueren er i boks. Vi har ikke lenger en svak sentral midtbane, vi har en som er veldig lovende. Gislason er behørig nevnt og beskrevet, så vi hopper glatt videre til Nosa. På sitt beste er han best i serien, men det er for langt mellom disse glimtene. Han må stabilisere seg om han skal bli så god som både han og vi vet han kan bli. Teknikken hans er internasjonal klasse, men det skorter på sluttprodukt. Han må bidra med flere mål, og han må være mer presis i hele spillet sitt, og spesielt må han bli flinkere til å spille ballen i bakrom tidligere. Gjør han dette er han årets unge spiller i serien. På kantene har vi samme karer som vi avslutta med i fjor. Jeg er fryktelig imponert over det Knudtzon har vist i en ellers bedrøvelig oppkjøring, og om han leverer noe lignende i serien skal vi alle spise kritiske ord uavbrutt frem til november. Mathis Bolly er potensielt alles nye favorittspiller, og også han har imponert i vinter. Det gjorde han forøvrig også i sesongavsluttningen i fjor, da han var et sjeldent lyspunkt. Jeg tror og håper at han får sitt endelige gjennombrudd. Da kan han bli den spilleren som igjen skaper blest om Lillestrøm Sportsklubb, og ingenting ville glede meg mer enn om han og Ringstad klarer å bygge opp en venstrekant vi ikke har hatt maken til på mange år. Det er ikke umulig, da begge har potensiale til å bli landslagsspillere. Mer om Mattis senere.
              Bak disse har vi god og lovende backup i nevnte Gabrielsen, mens Espen forhåpentligvis vil heve seg igjen nå som han har fått konkurranse om plassen. Det er som kjent tvingende nødvendig for å få ham til å levere på sitt beste. Fredrik Gulbrandsen er også fryktelig spennende, men jeg tror det er litt for tidlig for ham i år. Han kommer til å få flere sjanser enn i fjor, og kanskje leverer han også noen scoringer. Jeg blir likefullt veldig overrasket om han får fast plass i år, med mindre Ujah forsvinner i sommer. Det viktigste for ham vil være å bli roligere foran mål, for kombinert med farten, teknikken og evnen til å gjøre det uventede vil det gjøre ham til en fremtidig toppspiss/kant. Den aller mest spennende spilleren her er uansett Ohi. Han har kvaliteter som gjør meg målløs, og jeg utelukker ikke at han allerede i år kan sette farge på serien. Teknikken, spilleforståelsen, finteregisteret og motet hans er allerede langt over det man kan forvente av en syttenåring, for ikke å si en 22-åring. I likhet med Fredrik er sannsynligvis 2011 for tidlig også for ham, men når det er sagt blir jeg ikke akkurat sjokka om han tar en Henriksen. Så god er han nemlig. Garantert fremtidig landslagsmann.


              Angrep: 7


              Med de samme spillerne om fem år kunne dette blitt en tier. Både Bergmann, Killingen og Ujah kan bli internasjonal kvalitet, og alle er potensielle landslagsspillere for sine respektive nasjoner. Bergmann er sågar garantert sådann. Han er også den jeg anser for å ha det aller høyeste potensialet. Dette begrunner jeg først og fremst med at han kombinerer en nær komplett fysikk med en teknikk som går utenpå det meste i Norge. Problemet hans er først og fremst to ting: Han mangler ro og kulde foran kassa, og han sløser med sine tekniske gaver. Med tanke på det siste mener jeg at han alltid prøver på den mest sexy løsningen i stedet for å gjøre ting enkelt og effektivt. Disse to faktorene henger sammen, og det preger spillestilen hans. Hvorfor ta ned på hælen når du kan bruke låret, Bjørn? Jeg er veldig lykkelig for at vi har en tidligere spiss som var norsk fotballs fremste eksponent for nettopp disse kvalitetene som assistent, og håper og tror at Belsviks innflytelse skal hjelpe ham til å oppnå det han er kapabel til. Ujah, på sin side, var herlig i fjor. Det var åpenbart fra første sekund at vi hadde funnet en ordentlig målsnik, og o lykke, han var dødelig i fjor. Det må han være i år også, og da er det skremmende at han har virket like lykkelig og humørfylt som en møkkete gryteklut i vinter. Han er ekstremt ærlig, og alle vet når Ujah ikke er glad. Heldigvis har han også en moden og profesjonell holdning til det å være fotballspiller, og vi ser egentlig ingen grunn til at han ikke skal score tosifret i år også. Gulbrandsen er allerede behørig nevnt, og vi har enda verdens deiligste mann, Arildo. Jeg elsker deg. Dypt, dypt, dypt og inderlig. Jeg blir blank i øynene bare jeg ser bilder av deg.


              Trener: 6


              I utgangspunktet mener vi at Berg fortjener en høyere karakter enn dette, og at han fikk veldig dårlig betalt i fjor. Det er ikke hans skyld at vi kontinuerlig ble bortdømt, noe som alene frastjal oss en topp-fem plassering. Det var ikke det at vi var så gode, men vi var bedre enn mange andre som dermed var enda dårligere. Han har gjort en god jobb med å rydde opp i tospann med Bjarmann, og i utgangspunktet har han en solid fotballfilosofi og sementert spillestil. Dessverre har vi bare sett den i korte glimt, men vi tror Gislason vil bidra til å i stor grad forenkle gjennomføringen av Bergs visjoner. Problemet ligger i at ingen har tro på ham lenger. Han er ikke godt likt i klubben, og mange spillere synes å ha ham i vrangstrupen, med afrikanerne Nosa og Ujah i spissen. Det er veldig negativt, og trekker følgelig ned. Det ser faktisk ut til at assistent Belsvik har mer respekt og autoritet i spillergruppa, og selv om det sier mye om hans kvaliteter, er det svært negativt for Bergs arbeidsforhold. Han har i vinter fremstått som mye mer sympatisk i media, men kanskje bør han jobbe med å bli det innad i klubben også. En trener som polariserer spillergruppen er ikke gode nyheter, bare spør Tom Nordlie. Med en ny periode med nærmere ti kamper uten seier vil hans dager være talte, og jeg blir ikke overrasket om han forsvinner i løpet av sesongen selv om ikke en slik periode skulle oppstå for tredje år på rad. Har noe å bevise, og fortjener vel strengt tatt at noen marginer går hans vei også. Inntil videre bør hans fremste arbeidsoppgave være å gjenopprette humøret, selvtilliten og spillegleden i troppen. Først da vil nemlig den manglende utviklingen mange mener at preger klubben kunne komme i gang.


              Ein å sjå på: Mathis Bolly


              Jeg tror altså at Mathis får sitt endelige gjennombrudd i år. Han er like rask som Luton Shelton, men har ikke brukt det effektivt nok før. Det ser det ut til at han nå tørr. Det ser også ut til at han har utvidet fintereportoaret sitt, og at en venstrekant er kapabel til å både gå på utsiden og slå inn og til å skjære inn å skyte(jamfør Sandefjord) er helt uvurderlig. Han vil etter alle solemerker få venstrekanten til odel og eie, og trenger også den tryggheten fast plass gir for å utvikle seg videre. Det aller morsomste med Bolly er uansett at han har samme steg som Tommy. Det gjør ham til en umiddelbar publikumsfavoritt, og om han slår til som jeg tror er han spilleren som får befolkningen til å gå på Lillestrøm-kamp igjen. Bolly er sammen med Gislason den enkeltfaktoren som gir meg nok optimisme til å tippe oss helt oppe på øvre halvdel.
              Ni principe ni rey...

              D10S!

              Kommentar

              • Grusom B
                Generalissimo Bellisimo
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 6248

                #67
                Yes. Jeg tror faktisk ikke jeg gidder mer, og jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre dette igjen.

                Vi får se, men akkurat nå er motivasjon og lyst lik null selv om jeg mangler både ffk og hfk.
                Ni principe ni rey...

                D10S!

                Kommentar

                • reka
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Aug 2005
                  • 13271

                  #68
                  Opprinnelig skrevet av Grusom B
                  Yes. Jeg tror faktisk ikke jeg gidder mer, og jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre dette igjen.

                  Vi får se, men akkurat nå er motivasjon og lyst lik null selv om jeg mangler både ffk og hfk.

                  Jeg har skrevet ferdig FFK for deg:
                  Ideen bak Biltema

                  Hvorfor er reservedeler og tilbehør for bil så dyrt? Dette spørsmålet stilte grunnleggeren av Biltema, Sten Åke Lindholm, seg for ca. 40 år siden. Han så at billeverandørene ofte hadde en relativt lav fortjenestemargin på bilene de solgte. Tanken var at kundene skulle lokkes til å kjøpe bilen. Den lave fortjenesten på bilen ble så tatt inn igjen ved mye høyere fortjenestemarginer på reservedeler, tilbehør og service.
                  Da Sten Åke studerte prissettingen på andre produkter, fant han ut at det ofte var mange mellomledd mellom produsent og forbruker. Mange brukte mye penger for å bygge opp varemerker slik at de kunne gi sine produkter eksklusivitet, som egentlig ikke hadde noe med kvaliteten på selve produktet å gjøre. Mange varemerkeinnehavere hadde ingen egne fabrikker, men kjøpte av underleverandører på verdensmarkedet.
                  Sten Åkes konklusjon var at dersom han eliminerte mellomleddene og kjøpte direkte fra produsentene, kunne han senke prisene på markedet kraftig. Ved å holde lave priser kunne foretaket selge mye. Senere ble policyen også å merke produktene med varemerket Biltema for derved ytterligere å kunne presse prisene, og også å slippe varemerketvister med forskjellige generalagenter.
                  Han formulerte den opprinnelige forretningsideen, som var “å tilby varer av god kvalitet til en god pris”, og han henvendte seg framfor alt til bileiere ved å beskrive målgruppen slik: “Tilbudet skal omfatte det meste en bileier trenger for bilen sin.”
                  I 1963 startet foretaket Biltema under navnet “Handelsbolaget BIL-TEMA”.
                  Virksomheten var postordresalg av bildeler og tilbehør.
                  I den første katalogen stilte man spørsmålet “Hvorfor betale mer?”
                  Biltema holdt til i et lite kjellerlokale i Linköping. Etter noen år ble postordrevirksomheten utvidet med en liten butikk, også den i samme kjeller.
                  Policyen med å kjøpe direkte fra produsent innebar at Biltema tidlig begynte å gjøre undersøkelser for å finne ut hvor produksjonen av forskjellige produkter fant sted. Allerede i slutten av 1970-tallet begynte foretaket å bygge opp strategiske innkjøpskontakter rundt omkring i verden.
                  Sten Åkes sterke tekniske interesse førte ofte til at flere av de store produsentene var lydhøre overfor Biltemas krav, og i samarbeid ble kvalitet og produkter utviklet utover det som var standard. Flere av disse forbedringene har siden også kommet på markedet under meget kjente varemerker.
                  I 1976 hadde omsetningen steget til ca. 25 millioner svenske kroner, og foretaket flyttet til nye egne lokaler i Torvingeområdet i Linköping. Lokalarealet var hele 6 000 m2 og inneholdt både postordre, sentrallager og en butikk på nesten 250 m2. Denne butikken ble senere bygd ut til ca. 2 700 m2 på begynnelsen av 80-tallet.
                  I 1983 ble det første varehuset utenfor Linköping åpnet. Det var til og med utenfor Sveriges grenser, nemlig i Norge. Den norske etableringen ble i 1985 etterfulgt av en tilsvarende etablering i Finland.

                  Biltema i dag
                  Siden midten av 1980-tallet er det åpnet en rekke nye varehus i Sverige, Norge, Finland og Danmark. I dag finnes det mer enn 60 Biltema-varehus i Norden.
                  Varehusene drives av franchisetakere. Franchise innebærer at hver varehussjef eier et eget selskap som leier retten til å drive et Biltema-varehus og selge Biltemas varer.
                  Fordi Biltema kjøper inn store volum uten mellomledd, kan vi fortsette å presse innkjøpsprisene og dermed selge kvalitetsvarer til meget konkurransedyktige priser. Sammenlignet med konkurrentene har Biltema de absolutt laveste prisene på markedet.

                  Produktsortiment
                  De fleste bilinteresserte vet allerede at Biltema er en pålitelig leverandør av biltilbehør, reservedeler og verktøy. Men Biltema er mye mer enn dette. De siste årene har sortimentet blitt kraftig utvidet, og denne prosessen fortsetter. Nå tilbyr vi også sykler og sykkeltilbehør, data- og mobiltelefontilbehør, maling, byggutstyr, husholdningsartikler, reiseeffekter og mye annet.

                  Kvalitet
                  Biltema etterstreber god kvalitet på sine produkter. Den enkle tanken bak dette er at dårlig kvalitet er dyrt. God kvalitet definerer vi som at produktet skal være feilfritt og svare til kundens forventninger. For visse produktområder, som for eksempel verktøy, finnes det to tydelige kvalitetsnivåer. Det ene nivået, som kjennetegnes ved at produktene har ti års garanti, henvender seg framfor alt til kvalifiserte brukere som bruker verktøyene i yrkessammenheng. Prisen på slikt verktøy er meget konkurransedyktig i forhold til kvaliteten på produktene. Det andre nivået henvender seg til dem som vil ha godt verktøy, men ikke bruker det daglig, slik at de heller prioriterer en spesielt lav pris.
                  At Biltemas produkter holder riktig kvalitetsnivå testes på mange forskjellige måter. Tester, analyser og funksjonskontroller skjer både før Biltema tar inn et produkt og løpende i den tiden produkten finnes i sortimentet. Ved levering fra fabrikkene har Biltema egen kvalitetskontroll som foretar alt fra stikkprøver til kontroller av hele leveranser før de får pakkes og sendes til Biltemas lager.
                  Produktene har meget lav feilfrekvens. Biltema har som mål å nå en reklamasjonsprosent (verdien av de produktene som Biltema kjøper tilbake på grunn av feil i varen, som andel av det totale salget), som ikke overstiger 0,5 %. Biltema har for tiden en gjennomsnittlig reklamasjonsprosent lavere enn 0,6 %. Dette er et meget bra nivå, men fortsatt et lite stykke fra målet.
                  Biltemas syn på arbeidsvilkår og etikk
                  For oss på Biltema er det svært viktig at all vår virksomhet følger gjeldende lover og forskrifter, og at våre leverandører opptrer i samsvar med grunnleggende sosiale rettigheter og arbeidsvilkår i landene der de har sin virksomhet. Vi stiller derfor følgende krav:
                  - Alle leverandører og produsenter skal opptre i samsvar med de sosiale rettighetene som eksisterer i de respektive landene
                  - Nasjonale arbeidsvilkår så som minstelønn, maksimal arbeidstid og sikkerhetsstandarder skal nøye overholdes
                  - Barnearbeid skal under ingen omstendigheter forekomme, og gjeldende bestemmelser om minstealder for arbeidstakere skal nøye overholdes
                  - Gaver eller andre goder skal ikke mottas fra leverandører eller samarbeidspartnere
                  - Alle leverandører skal informeres om våre krav og skriftlig forplikte seg til å følge disse
                  Biltema kontrollerer at ovenstående regler følges ved å foreta både planlagte og spontane besøk hos leverandørene, og vi krever at våre leverandører regelmessig foretar inspeksjonsbesøk hos sine underleverandører.

                  Biltemas katalog
                  Det fremste middelet for markedsføring av Biltema er Biltema-katalogen.
                  Katalogen kommer ut to ganger i året og deles ut til samtlige husholdninger i nærheten av Biltemas varehus. Totalt trykkes det drøyt 14 millioner kataloger per år. Som en kuriositet kan det nevnes at dersom man stabler alle katalogene oppå hverandre, blir stabelen ca. 155 km høy. Det trengs ca. 275 trailere for å frakte katalogene fra trykkeriet.

                  Keeper 5
                  Forsvar 5
                  Midtbane 5
                  Angrep 8 Tarik er en flott og sympatisk spilller.

                  Kommentar

                  • Grusom B
                    Generalissimo Bellisimo
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6248

                    #69
                    Av 67 innlegg er 25 mine. Halvparten av dem etterlyser tilbakemelding(ikke ros eller skryt). Jeg har skrevet 60 sider og har brukt hvert ledige øyeblikk de siste to ukene.
                    Ni principe ni rey...

                    D10S!

                    Kommentar

                    • Uwes disippel
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2006
                      • 6039

                      #70
                      Opprinnelig skrevet av Grusom B
                      Av 67 innlegg er 25 mine. Halvparten av dem etterlyser tilbakemelding(ikke ros eller skryt). Jeg har skrevet 60 sider og har brukt hvert ledige øyeblikk de siste to ukene.
                      Sorry Grusom, glemte deg helt bort. Leste innlegget ditt når jeg var på vei ut. Sitter på jobb nå, men du skal få en skikkelig tilbakemelding i kveld eller i morgen.

                      Kommentar

                      • Grusom B
                        Generalissimo Bellisimo
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 6248

                        #71
                        Det setter jeg stor pris på. Jeg sitter å grubler på om jeg er urimelig og kravstor som forventer mer respons enn det som er kommet så langt, men jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvordan det skulle henge sammen. Du og Kimito er de eneste som har kommet med noe i nærheten av ordentlig kritikk, og det sliter jeg med å forstå(selv om jeg setter pris på dere som har skaffet respons fra andre). Vi er da alle fotballinteresserte? Og det kan da virkelig ikke være sånn at alle er enige i alt heller. Er det virkelig ikke noenting som provoserer??

                        Ikke for det, jeg er glad for å få ros også, men det burde være mulig å skrive noen linjer om hvorfor man liker, er uenig eller ikke lo. De som har lest alt må ha brukt minst et par timer på det, og da synes jeg faktisk at man kan ta et par minutter og dele oppfatningene sine også. Hvis ikke blir det veldig lite motiverende å gjøre dette i det hele tatt. Det er også grunn til at jeg ikke skrev en eneste karakterbok i fjor.
                        Ni principe ni rey...

                        D10S!

                        Kommentar

                        • superbøffel
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 5611

                          #72
                          Opprinnelig skrevet av Grusom B
                          Jeg sitter å grubler på om jeg er urimelig og kravstor
                          Det er du, det er derfor vi elsker deg!

                          Jeg har knapt tid til å lese Kanaritipset, langt mindre gi deg tilbakemeldingen du fortjener. Du skal derimot få så hatten passer neste gang jeg surrer meg til Martins og du gjør det samme!
                          Enøyd i de blindes dal.

                          Kommentar

                          • Kjell.T.Ring
                            Poll St. Ring
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Dec 2005
                            • 11796

                            #73
                            Støtter Suerbøffel her. Har så lite tid til å lese alt, og det er vanskelig når tipsene kommer så tett på hverandre (skal jeg bruke ord deling her?).

                            Skal sette meg ned å se på tipsene etter hvert og gi mer tilbakelding. Tipsene dine er i en egen klasse i underholdningsverdi, og egoet ditt bør få sitt etter forumet kræsjer hele tiden (tegn på mange brukere).

                            Ift kritikk closer du så mange saker at det i blandt er vanskelig å kritisere, men skal studere litt i fred og ro etter hvert å se hva jeg kan biddra med. Du har langt bedre insikt i andre lag en hva jeg har, så for meg er det vanskelig å gi noen kritikk før jeg ser litt mer av TL.
                            Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                            Kommentar

                            • reka
                              Seniormedlem
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Aug 2005
                              • 13271

                              #74
                              Dette må jo være DIN uke, GrusomB???
                              (VG Nett) En sentral Frp-politiker i Rogaland er pågrepet av politiet for å ha filmet en naken mann med skjult kamera på badet. Politiet tror han kan ha filmet flere.

                              Mangler vel bare en heidundrende West Ham seier?

                              Kommentar

                              • Grusom B
                                Generalissimo Bellisimo
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6248

                                #75
                                Jeg klager ikke!

                                Eller... vent. Hmm, det gjør jeg jo. Jaja. Nå er jeg egentlig mest fornøyd med FFK og AaFK fremstod omtrent som forventet også(Mads Hansen, ka de va e sa), pluss at jeg har fire kronenbourg innabords og er overraskende munter.

                                To kamper mot Tottenham, fire poeng og null baklengs er mer enn godt nok! Rykker aldri ned.

                                Men frykt ikke, jeg er sikkert like sur og egosentrisk igjen i morgen.
                                Ni principe ni rey...

                                D10S!

                                Kommentar

                                • Uwes disippel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2006
                                  • 6039

                                  #76
                                  Da skal jeg se om jeg får svart deg skikkelig, Grusom.
                                  Har som sagt lest alle tipsene dine og stort sett et det meget bra. Ser ut til at du i de fleste tilfelle har god innsikt og kompetanse på hva du skriver om. Noe jeg virkelig ikke kan si om de såkalte ekspertene.

                                  Kommer ikke på alt jeg har lest i farten, men skal prøve å ta for meg to lag. Kan ta engen og Sogndal. Et godt kjent lag og et lag jeg i grunnen ikke kan en dritt om.

                                  La oss starte med de ekle blå.
                                  På ingressen treffer du meget bra og jeg tror det er slik de fleste oppfatter dem, som et lag alle nyhetskanaler elsker og elske.
                                  Du treffer også veldig på hva du skriver om sjela til vif.Tror faktisk mange i klanen, iallefall de født før `80, er enig i hva du skriver. Du klarer også og balansere hatet bra i forhold til hvordan situasjonen faktisk er. Bra!!
                                  Hva som er artig her er hva du skriver om Kjellsen, du treffer spikeren på hodet og vel så det. Og sånn i etterpåklokskapens navn så er det jo uhyrlig artig med Shelton, selvom jeg tenkte "blææææ" når jeg leste det.

                                  Hvordan du rangerer laget er bra, du viser dyp innsikt og treffer igjen spikeren med tanke på Muri. Det du skriver her er humrestoff.

                                  Klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er som gjør at jeg ikke gapskratter, for jeg nyter det jeg leser. Men det er kanskje hatet til laget som gjør det. At jeg bare nyter at endelig noen skriver med negativ vinkling mot dette laget. Herlig.

                                  Totalt sett et godt skrevet tips og jeg er stort sett enig i bedømmelsen og plasseringen.
                                  Men jeg savner et avsnitt om supporterkulturen.


                                  Om Sogndal?? Tja.. Hva skal man so, eller hva kna man i det hele tatt si om dette laget. Finnes det i det hele tatt noe man kan lage sak på der borte i Flo-land. Ikke vet jeg og det virker ikke som du vet helt heller. Landskap og dialekt er ikke nok til å bli en sjarmerende fotballklubb. Man må være oppvokst der for å like stedet og laget, Laget har ingen personlighet og blir som regel forbigått i stillhet av undertegnede- Selvom det har vært et par artige turer dit opp igjennom.

                                  Men tilbake til tipset ditt, igjen skriver du godt og med god innsikt. Jeg blir revet med, men det er noe som mangler allikevel. Føler det ikke er noe humor her, noe som får meg til å le så jeg griner. Noe du har vært flink til tidligere. Men igjen så klarer jeg ikke å sette fingeren på hva det er.
                                  Er enig i det meste du skriver om laget, eller enig og enig. Jeg kan ikke en dritt om laget, men velger å stole på deg.
                                  Igjen så hadde det vært artig med et lite avsnitt om supporterkulturen.
                                  Tipset ditt lander vel sånn ca der laget vil havne tenker jeg.


                                  Til slutt, kanskje ikke så bra vurdert av meg, eller akkurat et slikt svar du forventet. Men jeg klarer ikke helt å sette fingeren på noe du har skrevet direkte. Men som sagt, jeg savner den humoren du har vist tidligere.
                                  Men hvem faen er jeg, er bortskjemt med gode analyser og tips men krever bare mer? Neida, ikke sånn ment. Du sitter på en innsikt jeg ikke er i nærheten av å ha. Også skriveferdigheter som overgår meg fullstendig og når jeg tenker etter, er det humoren eller gode tips det viktigste?

                                  Ble kjapt skrevet og rakk heller ikke lese igjennom tipsene en gang til, da jeg må komme meg på jobb. Men håper dette var litt av det du var ute etter.
                                  Du får rope etter meg på Martins når du en gang er der, så skal di få en velfortjent pils av meg!!


                                  /Bengt

                                  Kommentar

                                  • iL
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Jan 2004
                                    • 10771

                                    #77
                                    Jeg er sikker på at alle elsker tipsene dine Grusom, ville bare si at jeg leser de med stor glede.

                                    Stå på!
                                    Kanarifugla flyr høyt i år!

                                    Kommentar

                                    • Grusom B
                                      Generalissimo Bellisimo
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6248

                                      #78
                                      Uwe: Der har du akkurat det jeg vil ha. En ordentlig, grundig og gjennomtenkt tilbakemelding jeg kan sette litt tenner i og som kan skape noe diskusjon. Tusen takk.

                                      Først: At du savner et avsnitt om supporterkulturen er greit nok, men jeg er ikke helt enig. Jeg mener jeg nevner mye om det underveis, og at det står endel mellom linjene. Blant annet er det som står til Kjellsen, som du påpekte at du likte, ganske generelt om supporterkulturen(påtatt østkantkulhet, etc). Jeg gikk bevisst inn for å unngå å snakke om Nav, knark og folk fra Trysil, fordi jeg synes det er alvorligere høner og plukke. Vålerenga er ikke langt unna å bli et norsk Salzburg, og enn hvor mye jeg avskyr dem unner jeg dem ikke det... Mitt inntrykk er også at en del eldre skaller var enige i dette, mens ungkalvene prøver å æreskjelle meg etter beste evne(uten at det sier så mye).

                                      Så til en kommentar: Er det viktigst å skrive morsomt eller å skrive et godt tips?

                                      Hmm. Denne måtte jeg faktisk gruble på, og svaret er nok ganske kjedelig. Det viktigste er at det er min stil, og da skal det være både grundig og tullete, og det skal være språklig lekent. Du er på langt nær den eneste som bruker uttrykk som humre, knise, småvittig, etc, der det før har vært skoggerle, gapskratt, vondt i magen.

                                      Og vet du hva? Jeg er helt enig! Det var mye morsommere før. Jeg tror dette har noe med overskudd og skriveglede å gjøre. Hvis du leser noen av de første jeg skrev, altså introen og Start, vil du se at det er mye mer klassisk meg-tull en i alle de andre tipsene til sammen. Så mistet jeg tre ferdige tips(deriblant Haugesund, som jeg enda ikke er ferdig med). Det gjorde at jeg ikke klarte å bli ferdig i år heller, og det igjen førte til både press og ekstrem frustrasjon(jeg var virkelig alldeles rasende, så sint som jeg aldri har vært før).
                                      '
                                      Dermed forsvant mye av den spruten som har gjort ting morsomme før, og flyten og rytmen i språket ble ødelagt. Jeg vet ikke om jeg orker alt arbeidet dette innebærer til neste år, men da skal jeg i alle fall gjøre begynne lenge før. Uansett kan det bli vanskelig ettersom jeg blir pappa igjen i oktober. Nivåfallet etter at jeg mistet de tre ferdige er merkbart:

                                      I fjor:

                                      Luxembourgeren Lars Christian Krogh Gerson er en het kandidat. Lars Christian er et veldig vanlig navn i Luxembourg, og kommer fra landets nasjonalhelt Lars, som var kristen, og helt på egen hånd holdt unna en armé av revisorer fra Flandern som forsøkte å få innsyn i landets myteomspunnede bankvesen, kun bevæpnet med en svamp og en rusten skiftenøkkel. Merkelig nok skjedde dette i 1992, altså to år etter at unge Hr. Gerson ble født. Jaja, when in Rome...

                                      Før tipset røyk:

                                      Der vi i tidligere år har plukket ut den peneste av oss, Erlend Belle, til å skrive våre tabelltips, har vi i år plukket ut den smarteste av oss. Han heter Erlend Belle, og skal lose dere gjennom nok et eminent og denne gangen formodentlig også treffsikkert...
                                      En bekjent av oss møtte en regntung dag opp på Marienlyst for å pitche "Leif Vaskebjørn og de møkkete uvennene hans" til en atter høygravid og etterhvert vettskremt barneteve-Margrethe. På tross av at dette ikke er sant, var det en like dårlig idé som det var av Start å annonsere for hele verden at de ikke liker treneren sin, og at han er ferdig i klubben så snart 2011 er over.

                                      Dette er morsomt. Det er lekent, og det er slik jeg gjerne vil skrive.

                                      Etter at det ble borte:

                                      og da inkluderer vi nyervervelsen Olle Olle (vær så snill, ikke gjør det. Det er så forbanna åpenbart, og dessuten har spanjolene enerett på det ettersom alle andre bare høres tåpelige ut). Han er broren til Vikings Landu Landu, og søsteren deres heter Gøril Gøril. Onkelen deres heter tilfeldigvis Neinåerdetnokmakantiltullpratus. Ai, disse afrikanerne altså. Man skulle nesten tro at resten av verden hadde systematisk voldtatt og plyndret kontinentet deres i 500 år.

                                      Dette er ikke morsomt. Det er anstrengt og krampaktig, og jeg likte det ikke selv da jeg skrev det engang...

                                      SÅ... Om jeg har overskudd og skriveglede blir det bra, om jeg er stressa og sur, blir det ikke det. Jeg tror faktisk det er så enkelt. Når det er sagt gidder jeg ikke å gjøre dette om jeg ikke skal tulle. Det er bare kjedelig og tørt, og da kan noen andre gjøre det. SÅ får jeg heller ta meg på tak og bruke mer tid neste gang, og faktisk kose meg når jeg gjør det. Men alt i alt sitter jeg med en følelse av at fjorårets jevnt over holdt et mye høyere nivå humormessig, mens årets er mye grundigere og mer treffsikker fotballmessig. Da burde neste års være begge deler.

                                      Forøvrig var det jævlig digg å se at jeg traff med alt jeg skrev om både Aafk og FFK også. Hansen avgjorde som ventet, Tarik og Borges gjorde endel sexy, Jassie viste aksjonsradiusen sin og vil bli en hit, Staw rota i feltet men hadde et par kongeredninger på strek, og Aalesund fremstod som overambisiøse i spillestilen sin og savnet helt åpenbart Aarøy. Jada. Bortsett fra oss og Brann er det klokkereint så langt.

                                      Og det lever jeg godt med!
                                      Ni principe ni rey...

                                      D10S!

                                      Kommentar

                                      • gorken
                                        Administrator
                                        • May 2006
                                        • 1483

                                        #79
                                        Dette er noe av det mest tullete jeg har lest i alle tipsene, men det fikk meg til å le skikkelig.

                                        Førstnevnte er back, eller bæk, som det uforståelig nok heter i Stabak.no-land. Han er til og med en særdeles habil bæk, og er i våre øyne en fremtidig landslagsspiller. Vi går sterkt ut i fra at han kaprer høyreblacken, på tross av at han i fjor hovedsaklig var venstrebuck.
                                        I have this condition.

                                        Kommentar

                                        Working...
                                        😀
                                        😂
                                        🥰
                                        😘
                                        🤢
                                        😎
                                        😞
                                        😡
                                        👍
                                        👎