Dommertråden

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Grusom B
    Generalissimo Bellisimo
    • Nov 2003
    • 6248

    #81
    De som fortsatt tror det ikke finnes fordommer og motvilje mot oss i den norske dommerstanden kan ta seg et helt jævla bakeri.

    En av to hovedgrunner til av vi rykker ned(sammen med personlige feil og hjerneblødninger).
    Ni principe ni rey...

    D10S!

    Kommentar

    • MortenA
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2007
      • 3319

      #82
      Forhåpentligvis har Edvartsen dømt sin siste kamp med LSK. Han viser jo tydelig motvilje mot klubb og spillere, i tillegg til å være så arrogant som kun en TL-dommer kan være.

      Desverre gir de nye reglene han skjønn til å gi rødt kort, så en protest på det røde kortet vil neppe bli tatt til følge grunnet Sandnes/Ulf-kampen. Jeg mener forøvrig at det kun skal være gult kort, men desverre gir de nye reglene Edvartsen mulighet til å utvise skjønn (galskap i seg selv), og de kan gjemme seg bak det.

      Hvordan NFF evt. vil forholde seg til en protest basert på fordommene Edvartsen har mot LSK kunne vært mer spennende å se. Å forsøke å ta han på det røde kortet kan han dekke seg bak at han mente Kippe ikke hadde mulighet til å ta ballen (forøvrig en håpløs regel). Skulle gjerne se Tore Reginiussen bli utvist på Lerkendal for en lignende forseelse. Det vil aldri skje. De uttalelsene Edvartsen kom med i går viser en motvilje mot LSK som det kan være vanskeligere å glatte over.

      Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

      Kommentar

      • Wanker
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2005
        • 632

        #83
        Opprinnelig skrevet av Grusom B
        De som fortsatt tror det ikke finnes fordommer og motvilje mot oss i den norske dommerstanden kan ta seg et helt jævla bakeri
        Skulle vært interessant å se hvilke spillere som brukes til å illustrere regelbrudd når dommerne forbereder seg til sesongen med videoklipp...
        Hunter S. Thompson:

        There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
        Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.

        Kommentar

        • Hamburg & Kanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 3006

          #84
          Opprinnelig skrevet av Grusom B
          De som fortsatt tror det ikke finnes fordommer og motvilje mot oss i den norske dommerstanden kan ta seg et helt jævla bakeri.

          En av to hovedgrunner til av vi rykker ned(sammen med personlige feil og hjerneblødninger).

          Jeg er fullkomment enig. Denne søppeldynga av en dommerstand som NFF presterer å turnere rundt er minst 10 poeng minus for LSK - hver bidige sesong.
          Forfattet dette til dommeransvarlige i NFF. Svaret som vil komme er bare å forvente seg: unnvikselser og ingen innrømmelser, dessuten null tiltak


          Mailen:


          Jeg har fulgt norsk fotball lenge og i sær 'min' favorittklubb, LSK.




          Jeg har lenge, kanskje de siste 10-20 årene, lurt på hvorfor det dømmes slik det gjøres i kamper der 'min' klubb er involvert.

          PS verken upartisk eller særlig nøytralt. Dømmingen har bare så altfor ofte vært 70/30 disfavør LSK, noen ganger tom. enda verre.

          Man har sett mange eksempler på utpreget hjemmedømming, bare aldri på Åråsen.




          Så har vi den almenngyldige Kipperegelen: dersom noen har falt innenfor en radius av 20 m av dere Frode Kippe befinner seg, blås frispark og kort mot Kippe. Slik gjelder den almenngyldige Kipperegelen. Den står ikke i regelboka, men regelen har vært praktisert langt hyppigere enn de regler som faktisk står der (som f.eks. regelen om filming, en sovende regel som nesten aldri brukes mere). Den almenngyldige Kipperegelen går også andre veien, dvs at skulle Kippe befinne seg innenfor motstanderens banehalvdel på et raid eller offensiv dødball, så er den svære fyren for fritt vilt å regne. Mindre motstandere kan sette sine knotter i mannen så mye de vil, det blåses ikke nesten uansett hva motstanderne gjør. mannen er stor og sterk, litt får han tåle. Dessuten er han selv en 'stygg' spiller, synes å være dommernes klare holdning.





          Det skal ikke være slik å følge fotball. Produktet ødelegges, man mister interessen komplett. Så går man på noen kamper dann og vann likevel, sånn litt på trass. Og så er man jo glad i fotball, og sitt eget lag. Men blir like skuffet gang på gang. Selv når man drar en trepoenger, blir man like skuffet over dømmingen. Den er bare så pisse dårlig, stort sett hver gang det ene laget som entrer en arena heter LSK.





          Man har kjent på at nesten en samlet norsk dommerstand er forutinntatt og ønsker 'min' klubb bare alt mulig vondt. Dette ble også understreket av en undersøkelse som ble gjort kjent for noen år siden: undersøkelsen viste da at at dommerne som var med i undersøkelsen - og det var de fleste toppdommerne i Norge - hadde et mening om at LSK var altfor hardtspillende og et av de minst 'fair' lagene (noe som selvfølgelig er tull, spillerne og trenere bytter klubb hele tiden og fair play er knappest målbart selvom dere sikkert forsøker desperat å gjøre det). Dette er ting dommerne simpelthen ikke skal ha lov å mene noenting om. Men dog så gjør de det. De ER forutinntatte. Og derfor ble vel også undersøkelsen lite omtalt.




          Som LSK-supporter har man nesten hele tiden kjent seg som Don Quixote eller på godt norsk: som kjærringa mot strømmen, om dere vil.

          Og som tilhenger av en denne klubben, har man bare gått og drømt våte drømmer om at eliteseriekamper kunne dømmes av mer uhildede dommere hentet inn fra Sverige og Danmark, dommere som fra forhånd av ikke har noen oppfatninger om eller meninger om aktive lag og spillere som de skal dømme. En ordning som vel blir for kostbart og upraktisk å prøve ut. Men gud så herlig det ville vært å slippe de gamle, elendige traverne som NFF sender ut for å 'lede' kamper og byttet de alle ut med noe bedre og mer strømlinjeformet. Og upartisk.





          Vi har hatt enkelte norske dommere der 'min' klubbs poengsnitt har vært så lav, med disse dommerne til stede, at man nesten ikke har giddet å bry seg se kampene fordi kamputfallet med denne dommeren mer eller mindre er gitt på forhånd. Som å spille 11 mot 12 mer eller mindre permanent.


          Han derre fysakken fra Høyanger dere bruker f.eks., vet man at han skal dømme en kamp der LSK skal delta, er det ingen vits å se kampen. Forskjellen i poeng man høster med ham tilstede er signifikant lavere, enn snittet. Såpas signifikant, at det statistisk sett umulig kan være en tilfeldighet. Det må ligge noe mere bak som vi ikke får vite om, men bare kan ane. Man aner ugler i mosen.





          Nå idag kjennes det nesten som en lettelse at deres representant Svein-Erik Edvardsen er den ene fra NFF-systemet som er dum nok/har mot nok (stryk det dere ikke synes passer) til å ta bladet fra munnen og faktisk sier det sikkert mange dommere med ham mener, tenker, men ikke tør å si offisielt-de bare viser det gjennom sin gjerning i kampledelse istedenfor- han karakteriserer LSKs spillere som 'treige, kyniske, uærlige og sportslige'

          Det heter jeg jo at det mest er barn og drita fulle mennesker som sier hva de egentlig mener og nå fikk vi virkelig høre det fra NFF-hold.





          Jeg steilet neste når jeg hørte uttalelsene! Så ble jeg nesten litt glad. Egentlig har jo Edvardsen gjort oss som liker LSK en tjeneste. Som å endelig å ha funnet igjen et barn som har vært forsvunnet og antatt død, omkommet åresvis etter. For å sette det litt på spissen så klart.


          Rare greier, dette med sannheten. Når man lengter etter sannhet, er det godt når den dukker opp. Det samme gjelder for rettferdighet. Når man lengter etter den, er det godt når den dukker opp.





          Men så blir det jo en sak av dette da. Uttalelsene var bare så altfor krasse til at man kan se gjennom fingrene med det. Ikke sant? En eller annen symbolsk straff/reprimande vil han jo måtte ta. Men det blir vel neppe særlig mer, om en kjenner norsk fotball og dets forbund rett.





          Jeg regner med at Svein-Erik Edvardsen straffes ORDENTLIG for sine uttalelser og fritas fra å dømme LSK mer, uansett divisjon. Egentlig burde han fritas dommergjerningen komplett, for han er en meget 'svaksynt' dommer uansett sport. Men poenget mitt med å skrive er at denne råtne holdningen innad i NFF gjelder ikke bare Edvardsen. Den viser seg være nokså utbredt gjennom et helt samlet dommerkorps.




          Hva akter dere å gjøre med dette? Bytte ut dommerne dere kjenner så godt? Skjer ikke. Å lansere bortforklaringer og å stemple oss som konspirasjonsteoretikere vil være den helt klart letteste vei å gå.

          Men kanskje også dere finner en gylden middelvei.




          Lykke til.


          LSK Norges beste lag

          Kommentar

          • Hamburg & Kanari
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 3006

            #85
            PS til forbundets forsvar, vil jeg berømme dere for i ha vært innovative for en gangs skyld på hvertfall en arena i år.

            Ellers er dere jo ytterst lite nyskapende. Men på Åråsen derimot har vi sett en helt annen 'giv' hva innovasjon angår




            Vi har sett





            1) at det er greit å benytte seg av dømming vha. storskjerm likevel, så lenge avgjørelsen faller i LSKs disfavør. ref LSK-RBK en fantastisk 4-4 kamp og et comeback som ikke ble honorert behørlig ettersom det ble stående 3-4 i protokollen




            2) at dette med at hele ballen er over streken inkl 'skalken' på ballen er litt sånn fleksibelt likevel - så lenge noen kontrer på LSK så er det ikke så nøye å blåse stopp når hele ballen har vært sånn et stykke over linja, inkl 'skalken'. ref LSK-Odd.




            3) at det er greit å gi rødt kort og straffe for en forseelse som ingen av dommerne riktig har sett, så lenge noen faller omkull med henda i været innenfor LSKs 16-metersfelt og Kippe i tillegg befinner seg innenfor samme felt. ref LSK-Sogndal. Alt ihht den almenngyldige Kipperegelen så klart. Dersom man likevel aner at Kippe ikke har gjort noen forseelse, spør spillerne hvem som gjerne vil ha en utvisning + påfølgende suspensjon. Genialt.





            Veritabelt nybrottsarbeid dere bedriver.


            Dere får holde champagneflaskene kalde for kanskje, bare kanskje oppnås endelig målet om å aktivt bidra til å sende LSK ned fra eliteserien for aller første gang. - det vil isf være en enorm 'Mission accomplished!' for en samlet dommerstand. Det er bare å gratulere.
            LSK Norges beste lag

            Kommentar

            • LasseN
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2005
              • 1610

              #86
              Veldig bra brev, og jeg er helt enig i det. Dessverre er det nok litt for krasst til at de vil ta det for alvorlig.
              LasseN

              Kommentar

              • McGuffy
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 5092

                #87
                Og så er Skjerven fra Kaupanger, ikke Høyanger.

                Kommentar

                • McGuffy
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 5092

                  #88
                  Skryt til Ola Hobber Nilsen er ikke dagligdags, men i dag syns jeg faktisk han var bra!

                  Edit: VG gir Hobber Nilsen 3 poeng på børsen. Hæ?
                  Last edited by McGuffy; 16.10.2016, 22:52.

                  Kommentar

                  • McGuffy
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2004
                    • 5092

                    #89
                    Rohit Saggi debuterte i Tippeligaen i dag i matchen mellom Start og Tromsø. Det sies at han var bra!

                    Kommentar

                    • knut
                      Make knut Great Again
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2006
                      • 9365

                      #90
                      Opprinnelig skrevet av McGuffy
                      Skryt til Ola Hobber Nilsen er ikke dagligdags, men i dag syns jeg faktisk han var bra!

                      Edit: VG gir Hobber Nilsen 3 poeng på børsen. Hæ?
                      Kårer også Karadaz til banens beste med 7p.

                      Åkei.

                      Hobber Nielsen var den nest beste på bana. Bare Mathew var bedre.

                      Kommentar

                      • MortenA
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2007
                        • 3319

                        #91
                        Ola ble litt gavmild med kortene utover i kampen. Martins kort var nok et av årets billigere, men uansett mye høyere enn en 3er. Viser at det er håp for dommerstanden.
                        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                        Kommentar

                        • knut
                          Make knut Great Again
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2006
                          • 9365

                          #92
                          Ola har malt:

                          Mange tenker at taket skal være hvitt. Det tenkte også Mari og Ola. Men så ble de tipset om å velge en mørkere farge i taket og gikk for det! Se hvordan det ...


                          (dukka opp som tvangsreklame på youtube og synes det var no kjent der)

                          Kommentar

                          • MortenA
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2007
                            • 3319

                            #93
                            Da er parodien på Stavanger stadion over. Fantastisk at en dommer bytter fra gult til rødt kort etter å ha snakket med motstanderen. Blir spennende å høre hva han og NFF har å si.

                            Regelen om kun gult kort ved straffe (som i utgangspunktet er meget bra) er jo helt ødelagt av at det kan dømmes rødt ved holding.
                            Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                            Kommentar

                            • Fjeller'n
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2003
                              • 905

                              #94
                              Hyggelig med en kamp der dommeren ikke er avgjørende i noen retning.
                              Synes Eskås gjorde en god figur i går. Lite synlig er alltid et godt tegn for en dommer.
                              Jeg røk ikke et eneste blodkar i går. Pga dommeren vel og merke.
                              "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                              Kommentar

                              • Fridtjof
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2005
                                • 2120

                                #95
                                Helt enig, men jeg blir alltid irritert når dommeren er banens beste.
                                Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                                Kommentar

                                • Xavi
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • May 2008
                                  • 1275

                                  #96
                                  Etter en tøff sesong har Ken Henry Johnsen (41) besluttet å gi seg som toppdommer med umiddelbar virkning.


                                  Ken Henry gir seg og takk for det! Husker fortsatt han rævkjørte oss mot Odd(?) og fikk 1 på VG børsen.
                                  Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                                  Anders, Tidligere styremedlem KFL

                                  Kommentar

                                  • Seb.R
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2006
                                    • 4159

                                    #97
                                    Opprinnelig skrevet av Xavi
                                    http://www.vg.no/sport/fotball/tippe...er/a/23833287/

                                    Ken Henry gir seg og takk for det! Husker fortsatt han rævkjørte oss mot Odd(?) og fikk 1 på VG børsen.
                                    Hønefoss borte.
                                    www.sebastianramsland.com
                                    www.twitter.com/sebramsland

                                    Kommentar

                                    • KFL41
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2004
                                      • 3648

                                      #98
                                      Døvle dømmer i Bodø og Edvartsen dømmer i Sarpsborg.

                                      Kommentar

                                      • mrognan
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2008
                                        • 845

                                        #99
                                        Dommeroppsettet for siste serierunde er jo helt horribelt!
                                        Hobber Nilsen på Åråsen, Edvartsen på Nadderud, Svein Oddvar Moen på Alfheim og Skjerven på Lerkendal...
                                        Morten

                                        Kommentar

                                        • trigz
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2004
                                          • 7027

                                          Vi unngikk Edvartsen og Skjerven. Hobber Nilsen er ok. Det kunne vært verre.
                                          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎