Spansk fotball

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fugl1120
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 3528

    Kan da ikke mene at det var rødt kort til Pepé? Greit nok at det er en tøff takling, men han holder knottene relativt pekende nedover og foten går jo i retning ball og ikke mann. I England skjer slike taklinger hele tiden. Et gult hadde vært greit, synd for kampens del at Real måtte spille 30 minutter med en mann mindre. Barcelona er et bedre lag og hadde nok gått videre uansett, men det hadde økt spenningen i begge oppgjørene.
    Lauken er vår venn!

    Kommentar

    • Totti21
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Mar 2004
      • 3499

      Herlig video fra kampen Villarreal-Barcelona der Thiago Alcantara vikarierer for Xavi med stort hell.

      Nyd de videoer og den musik, du holder af, upload originalt indhold, og del det hele med venner, familie og verden på YouTube.

      Kommentar

      • Totti21
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Mar 2004
        • 3499

        Opprinnelig skrevet av Fugl1120
        synd for kampens del at Real måtte spille 30 minutter med en mann mindre.
        Det var iallefall ikke synd for kampens del, da Real konsekvent lå med 11 mann inne på egen banehalvdel og ventet på at Barcelona skulle prøve å angripe de på deres egen hjemmebane, noe de ikke var veldig villige til mtp at 0-0 også hadde gjort Barcelona til gigantiske favoritter på Camp Nou. Utvisningen gjorde i det minste at vi fikk oppleve 2 mål, der ett av de overgår de fleste i verdenshistorien hvis man tar hensyn til motstander, tidsepoke og viktigheten av scoringen.
        Man kan selvfølgelig diskutere det røde kortet som supporter, men dommere og dommersjefer rundt om i verden har iallefall sagt at det var en korrekt avgjørelse iht regelverket, så får man heller si at det er feil når man i 8 av 10 tilfeller IKKE belønner slike taklinger med rødt kort. Morsomt at Mourinho kritiserer Barcelona spillerne mtp oppførselen til hans egne spillere i Lucio og Maicon i fjorårets semifinaler. Snakk om å rulle en stor kampestein ned på eget glasshus. Marcelo og Adebayor gjorde seg uansett fortjent til hvert sitt røde kort, men de situasjonene så ikke dommeren.

        Edit: Dessuten er det bare å spille bilde for bilde på videoen, så ser man jo at han treffer ganske fint på leggen til Alves rett etter bildet han treffer ballen: http://bildr.no/view/873933
        Last edited by Totti21; 30.04.2011, 14:23. Begrunnelse: tilleggsinfo

        Kommentar

        • Raskolnikov
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2005
          • 1452

          Opprinnelig skrevet av Totti21
          Real Madrid har virkelig en sterk sak når de mener at Alves skal utestenges i 2 kamper. De er i hvert fall gjennomførte i sin usportslighet, det skal de ha.
          Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

          Kommentar

          • Totti21
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2004
            • 3499

            Opprinnelig skrevet av Raskolnikov
            Real Madrid har virkelig en sterk sak når de mener at Alves skal utestenges i 2 kamper. De er i hvert fall gjennomførte i sin usportslighet, det skal de ha.
            hehe.. Dette synes jeg bare blir patetisk, og jeg ser at selv Real Madrid sin Norske supporterklubb skriver det samme på sine hjemmesider. Selv om Pepe kun hadde truffet ballen, så vil det være en god mulighet for at det ville gjort vondt for Dani Alves mtp at beinet hans er i lufta, og kraften i Pepe sitt spark er vesentlig større enn Dani Alves sitt. Dani Alves har en tendens til å falle lett, og det ser ut som han skal dø hver gang han blir taklet, men hvordan man skal kunne straffe han for denne situasjonen kan jeg ikke forstå, da han faktisk blir sparket ned.

            edit: Ser at Petter Veland skriver på VGD at Real Madrid's sak ikke overraskende har blitt avvist fra UEFA. Usikker på hvor han har fått den informasjonen fra, da det ikke står på UEFA sine sider enda.

            Kommentar

            • Kimito
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 2600



              Ferdigskåra

              Kommentar

              • Kimito
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 2600

                Hah! Granada CF er tilbake i toppdivisjonen etter å ha levert en bråte stang- og tverrliggerskudd og brente straffer i løpet av play-off-kampene. Fantastisk og helt fabelaktig!

                Granada CF.jpeg
                Ferdigskåra

                Kommentar

                • Kimito
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 2600

                  Ferdigskåra

                  Kommentar

                  • Sovekanaris
                    Medlem
                    Møteplager
                    • May 2011
                    • 98

                    Jeg er ikke veldig inn i denne spanske serien. Men jeg har lenge vært i slaget av å se Barca spille fotball. Skal ikke se bortifra at det blir å følge med mer etter kjøpet av Alexis Sanchez. Gud å jeg elsker den mannen
                    Sovekanaris / DJ Reload
                    Årets tifobajas 2015.
                    FuglaTIFO

                    Kommentar

                    • Oddis
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2006
                      • 2744

                      Atletico som er laget jeg har fulgt de siste årene har starta ekstremt ordinært. Med det mener jeg at de har en rekke på 2-2-2 i seier - uavgjort - tap. Håper selvsagt at nysigneringene skal slå til, men problemet blir vel i år som så ofte før. Vanskelig å få en samspilt gjeng av 7-8 nye spillere og de som er igjen fra før. Liker ikke gjennomtrekken de siste par årene. Får vel bare satse på Europa League plass, så blir man ratt ikke skuffa.
                      Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

                      Kommentar

                      • xeR
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Jan 2004
                        • 11206

                        Pep Guardiola takker for seg, selv om jeg mener han får ufortjent mye skryt for Barcelona sine resultater de senere årene så har han på usedvanlig kort tid klart å bli en av historiens mest suksessrike trenere. Det er mildt sagt imponerende og det fortjener han massiv kred for. Det blir spennende å se hva som skjer med Barcelona neste sesong og hva som skjer med Guardiola i fremtiden. Jeg tror Guardiola var mer avhengig av Barcelona enn det Barcelona var avhengige av han.
                        Last edited by xeR; 27.04.2012, 16:09.
                        Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                        Kommentar

                        • Totti21
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3499

                          Opprinnelig skrevet av xeR
                          Pep Guardiola takker for seg, selv om jeg mener han får ufortjent mye skryt for Barcelona sine resultater de senere årene så har han på usedvanlig kort tid klart å bli en av historiens mest suksessrike trenere. Det er mildt sagt imponerende og det fortjener han massiv kred for. Det blir spennende å se hva som skjer med Barcelona neste sesong og hva som skjer med Guardiola i fremtiden. Jeg tror Guardiola var mer avhengig av Barcelona enn det Barcelona var avhengige av han.
                          Guardiola overtok ett Barcelona lag som hadde havnet 18 poeng bak Real Madrid på en 3.plass i La Liga og sleit med en spillerstall med store stjernenykker. Han tok ummidelbare grep og kvittet seg med blant annet Ronaldinho og Deco, mens flere av spillerne fra hans eget b-lag fikk innen kort tid muligheten på a-laget. Sergi Busquets som henviste Yaya Toure til benken f.eks.

                          Jeg er enig med Ståle Solbakken som sier at Guardiola går inn i historiebøkene som en av veldig få trenere som har revolusjonert måten å spille fotball på med sin possession baserte fotball med så enormt fokus på gjennvinning høyt i banen.

                          Det er selvfølgelig slik at man trenger en sterk spillerstall for å lykkes med en slik fotballstil, men jeg tror heller ikke de ville vunnet alt de har gjort de siste årene hvis ikke det hadde vært for Pep Guardiola. Det blir som du sier veldig spennende å følge hans neste karrierevalg, og jeg håper bare han havner ett sted med litt mer langsiktig tankegang enn f.eks Chelsea, fordi jeg tror den klubben som klarer å overtale Pep Guardiola til å gjøre comeback vil gjøre ett kupp hvis han får nødvendig tid på seg.

                          Alt dette blir jo selvfølgelig bare synsing fra alle sin side, men jeg synes ikke man skal undervurdere hans innflytelse på resultatene til Barcelona de siste 4 årene. Jeg tror derimot de vil leve godt videre de neste årene med Tito Villanova fordi han har eksakt samme synet på fotball som Guardiola, og han har en spillergruppe som tror på den spillestilen. Skal man derimot innføre noe nytt som Pep Guardiola gjorde når han kom er du mer avhengig av en sterk personlighet som klarer å få spillerne til å tro på prosjektet. Der lyktes Guardiola til det fulle.

                          Kommentar

                          • Totti21
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2004
                            • 3499

                            I fjor snakket alle om at Tysk fotball hadde overtatt hegemoniet i Europeisk fotball.

                            I år er det kun Spanske lag som har klart å slå ut Spanske lag i både Europaligaen og Champions League sluttspillet før Chelsea kan bli det første ikke Spanske laget til å klare det i kveld. Ett urutinert Real Sociedad ble slått ut i gruppespillet.
                            Spansk fotball har aldri sett sterkere ut enn nettopp i år der selv den suverene seriejumboen Real Betis måtte møte ett annet Spansk lag før de røyk ut av Europaligaen.
                            Barcelona vant nettopp juniorenes variant av Champions League mens de Spanske U-landslagene stort sett har vunnet alt de stiller opp i. Dette kommer på toppen av den eventyrlige suksessen til tidenes landslag som har vunnet tre mesterskap på rad.

                            Det skal godt gjøres å bortforklare det faktum at La Liga har flere gode lag enn Premier League eller Bundesliga for øyeblikket. Kom gjerne med "Britannia en kald høstdag", men der prøvde Valencia seg for et par år siden uten særlige problemer med å vinne i en sesong de havnet 39 poeng bak ligavinner Real Madrid.

                            Nå gleder jeg meg til å se Engelske lag komme til Baskerland til neste år for å bryne seg på Athletic Club de Bilbao. De som tror det er noe enklere enn å spille på Britannia har ikke sett mye Spansk fotball, selv om Man Utd fikk prøve for et par år siden.

                            Kommentar

                            • Fredenburg91
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2013
                              • 377

                              Spansk fotball er underholdende, teknisk fantastisk, og livet på tribunene er bedre enn i britisk fotball (skjønt tyske fans holder meeeget høy kvalitet). Jeg tror nordmenn har en tendens til å undervurdere spansk fotball fordi det i årevis stort sett kun har vært snakket om to lag: Real Madrid og Barcelona.
                              Men spansk fotball er så mye, mye mer enn bare de to klubbene. I år ser man Atlético Madrid være med å kjempe om ligatittelen i tillegg til å ha en mulighet til å spille CL-finale. Spanske lag hevder seg i Europa.
                              Forrige sesong var det Málaga som var den store overraskelsen i Champions League, og bare en svak dommertrio sto mellom dem og en semifinale mot Real Madrid. Javisst var Málaga hjulpet frem av gode spillere hentet av sjeik Al-Thani, men etter en turbulent sommer 2012, var det likevel en enorm prestasjon å komme seg til en kvartfinale i CL. Sammenlignet med en klubb som City, med et pengeforbruk i en helt annen skala, er det sterkt gjort.

                              I Norge finnes det flere supportergrupper med nettsider og facebook-sider, dedikert til spanske lag. De fleste er små, og når ut til relativt få personer sammenlignet med norske grupper dedikert til britiske lag. Men jeg ser en økende interesse også for spanske lag, både fra nordmenn og fra spanjoler bosatt i Norge. Som skribent i Málagas norske supporterside (Málaga de Noruega) ser jeg det selv. Vi har 300 følgere på facebook (få, men økende) og en nettside hvor det publiseres saker jevnlig. Vi har fått oppmerksomhet fra kommentatorer hos Viasat (CL), Max og C More (liga), og i den forbindelse fått publisitet i form av å bli nevnt under kampene og i sosiale media. Det betyr selvfølgelig mye for en liten, ja jeg kan vel kalle det redaksjon, som brenner for spansk fotball. Andre norske supportersider dedikert til spansk fotball har også fått lignende oppmerksomhet (eksempelvis Reals følgere).
                              Vi har intervjuet tidligere Málaga-spillere, og ledern av MdN har personlig overlevert en hederspris til Málagas keeper Willy Caballero nylig, i tillegg til at en rekke av spillerne har blitt fotografert med vår logo. Sånn sett vet vi at klubben vet om oss, i likhet med de danske, svenske og finske Málaga-gruppene (de to sistnevnte er mye større en oss, og er regelmessig representert på Málagas kamper med bannere og svenske og finske flagg). Sånn sett er det kanskje en økende interesse for spansk fotball i Skandinavia generelt. Poenget jeg prøver å skape her, er at spansk fotball ikke er til å kimse av. Selv de mindre klubbene har følgere overalt i Europa. Britene er spesielt godt representert på Solkysten, sånn som Guiri Army som støtter Málaga.
                              Jeg snakket med en ansatt i klubben en gang, og han ble overrasket over at det fantes folk utenfor Spania som var supportere av klubben selv før den fikk en rik eier, og begynte å levere gode prestasjoner under Manuel Pellegrini. Selvfølgelig har store klubber som Real Madrid og Barcelona fans over hele verden, men igjen, spansk fotball er så mye mer enn bare de store klubbene.

                              Og nå som også de store klubbenes feil blir tatt tak i (ref. Barcelonas mulige overgangsforbud), vil det være muligheter for en enda jevnere og mer spennende liga med tanke på seriemestertittelen.
                              Kanskje spansk fotball trenger en norsk profil før interessen øker her til lands. Demidov var jo i Celta Vigo en periode, og ble nevnt nå og da i norske medier, men overgangen hans var vel ikke rett fra norsk til spansk fotball, noe som kunne ha ført til enda mer oppmerksomhet. Nosa Igiebor spiller i Real Betis, og han fikk vel noe oppmerksomhet da han scoret for dem, løp bort til Betis-fansen, og viste dem fingern. Utover det nevnes han ofte som "tidligere Lillestrøm-spiller Nosa Igiebor" når norske kommentatorer nevner han. Nosa er jo ikke norsk, men det blir med han som det blir med Ujah i Køln: man følger kanskje litt mer med på det når spillere man kjenner fra norsk fotball er involvert. Han nordmannen som spilte i Valencia (ikke A-laget vel og merke) fikk vel også en del oppmerksomhet her til lands da han gjorde seg bemerket.
                              Så kanskje det spansk fotball trenger for å fenge norske fotballinteresserte, er en ny norsk spiller i en direkte overgang fra norsk til spansk fotball. Jeg kan ikke se for meg noen som holder nivået i La Liga som i dag spiller i TL, men det kan jo endre seg. Spansk fotball er i alle fall underholdende og god nok til å konkurrere med engelsk og tysk fotball.
                              ---------------------------------------------------------------------
                              Ivrig Lillestrøm-supporter, i med- og motgang! Forza Fugla!
                              Skribent for Málaga de Noruega. Vamos Málaga!
                              ---------------------------------------------------------------------

                              Kommentar

                              • xeR
                                Seniormedlem
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Jan 2004
                                • 11206

                                Hva slags nordmenn har vi hatt i spania?

                                Jan Berg i Elche og Rayo Vallecano
                                Dan Eggen Alaves og Celta Vigo
                                Bjørn Tore Kvarme i Real Sociedad
                                Frode Olsen i Sevilla
                                Sigurd Rushfeldt i Racing Santander
                                Frode Grodås i Racing Santander
                                Dag Alex Olsen i Valencia Mestalla
                                John Carew i Valencia
                                Vadim Demidov i Real Sociedad og Celta Vigo
                                Knut Olav Rindarøy i Deportivo
                                Vemund Brekke Skard i Hospitalet
                                Andre Schei Lindbæk i Numancia og Las Palmas
                                Christer George i Cordoba
                                Håvard Nordtveit i Salamanca

                                Jo Sondre Aas har vært på treningsopphold i Real Madrid der han scoret hat-trick for Real Madrid C i en kamp. Han takket nei til kontrakt i Madrid etter at treningsoppholdet var avsluttet.

                                Noen jeg har glemt?
                                Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                Kommentar

                                • Fredenburg91
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Mar 2013
                                  • 377

                                  Ser greit ut, men det er ingen fryktelig store klubber med stor interesse i Norge (sett bort fra Valencia, men hvor mange som aktivt følger med på dem her til lands er vanskelig å si). Racing er en av de klubbene som har forsvunnet ut i periferien på grunn av økonomiske problemer og svake resultater, med to nedrykk på rappen siden 2011-sesongen. Synd, for det er i utgangspunktet en artig klubb som ofte har vært å se i La Liga, og som imponerte i Copa del Rey denne sesongen helt til protesten i kampen mot Real Sociedad i kvartfinalen hvor spillerne nektet å spille. Sevilla får jeg meg ikke til å si noe positivt om (ei heller om Frode Olsen), men Real Sociedad er en artig klubb. Ser gjerne en ny nordmann i den klubben, spesielt når det fort blir spill i Europa også neste sesong for dem. Hvem den nordmannen eventuelt skulle være, forblir et mysterium.
                                  ---------------------------------------------------------------------
                                  Ivrig Lillestrøm-supporter, i med- og motgang! Forza Fugla!
                                  Skribent for Málaga de Noruega. Vamos Málaga!
                                  ---------------------------------------------------------------------

                                  Kommentar

                                  • xeR
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Jan 2004
                                    • 11206

                                    el derbi madrileño 24 de mayo.

                                    Me gusta!
                                    Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                    Kommentar

                                    • Totti21
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2004
                                      • 3499

                                      Opprinnelig skrevet av xeR
                                      el derbi madrileño 24 de mayo.

                                      Me gusta!
                                      Tipper Mourinho skulle ønske de hadde ett bortemål eller to nå.

                                      Kommentar

                                      • xeR
                                        Seniormedlem
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Jan 2004
                                        • 11206

                                        Opprinnelig skrevet av Totti21
                                        Tipper Mourinho skulle ønske de hadde ett bortemål eller to nå.
                                        Feigheten hans når han møter gode lag er det som irriterte meg mest når han var i Madrid. Hver bidige kamp mot barca så var det å legge seg helt nede på egen 16 meter og la barca trille ball. Det var de få gangene Madrid satte presset høyt så var de magiske, men det varte aldri mer enn 10-15 min mot barca..
                                        Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                        Kommentar

                                        • Totti21
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Mar 2004
                                          • 3499

                                          Opprinnelig skrevet av xeR
                                          Feigheten hans når han møter gode lag er det som irriterte meg mest når han var i Madrid. Hver bidige kamp mot barca så var det å legge seg helt nede på egen 16 meter og la barca trille ball. Det var de få gangene Madrid satte presset høyt så var de magiske, men det varte aldri mer enn 10-15 min mot barca..
                                          Nå har jeg sympatiene mine i Barcelona, men det som har gledet meg mest med Carlo Ancelotti i Real Madrid kontra Jose Mourinho er at det igjen har blitt den gentlemansklubben de egentlig alltid har vært.
                                          Måten han har fått det beste ut av en fantastisk spillertropp og utviklet Angel di Maria fra å være en filmende idiot til å bli en elegant playmaker har imponert meg mer enn noe annet i det laget i år. Luca Modric er også en spiller som ser ut til å trives langt bedre under dagens manager enn han gjorde under Jose Mourinho.

                                          Er uansett gledelig å se to lag fra Madrid og Spania i finalen, selv om jeg naturligvis vil krysse alle fingre for at Atletico stikker av med trofeet til slutt. Diego Simeone er som tatt rett ut av en Quentin Tarantino film, og har en spillergruppe som viser hva innsats og entusiasme kan bety i fotball.

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎