mai 2008

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    RB


    ROP UTEN NYTTE: LSK-trener Tom Nordlie hadde planen klar før kampen på Lerkendal. Dessverre fulgte ikke spillerne opp strategien som ble lagt opp. Rop fra sidelinja hjelp heller ikke 16. mai FOTO: NED ALLEY

    Ingen tom trussel

    TRONDHEIM:
    (Rosenborg – LSK 4-0). På spillermøtet før kampen advarte LSK-trener Tom Nordlie mot Rosenborgs kontringer, skudd fra distanse og dødballer. Han må ha snakket for døve ører.

    Av Morten Svesengen
    Publisert 18.05.2008 - 12:24 Oppdatert 18.05.2008 - 12:38

    I hvert fall så det ikke ut som LSK-spillerne hadde tatt advarslene på alvor. Tre Rosenborg-mål kom på kontringer, ett av dem på distanseskudd. Det siste ble headet inn etter dødball.

    Vi både vinner og taper sammen, men etter denne kampen må dere nesten spørre spillerne hvorfor det ble som det ble. Jeg har ikke noe svar, bortsett fra at vi ikke klarte å gjennomføre den strategien vi hadde på forhånd. Hvorfor vet jeg ikke, sier LSK-trener Tom Nordlie.
    Før 16. mai-kampen på Lerkendal hadde han en klar formening om både hva spillerne skulle passe på og hva LSK selv skulle gjøre offensivt for å slå Rosenborg.

    Alt sviktet
    – Rosenborg er ikke hva de en gang var mot etablert forsvar. De er gode på dødball og overganger, og de har spillere som skyter godt fra distanse. Dette var de tre nøkkelpunktene vi listet opp før kampen, sier LSK-treneren.
    For eget lags del var Nordlie opptatt tre ting:
    • Ha press på ballfører
    • Utnytte ubalanse i RBK til egne overganger
    • True rommet bak trøndernes forsvar.
    LSK fikk ikke til noen av delene.

    – Planen var å gå ut i høyt press for å gjøre det vanskelig for Rosenborg. Men allerede etter to minutter lå vi av en eller annen grunn lavt. I tillegg skulle vi nekte dem innlegg og markere i boksen, forklarer Nordlie.
    Da Fredrik Stoor la inn og Marek Sapara nærmest gikk ballen i mål på en kontring etter 23 minutter, sviktet alt på en gang.
    Og Rosenborg hadde fått ledermålet de ønsket seg.

    Savnet langpasningen
    Enda verre skulle det bli siden Rosenborg økte ledelsen ytterligere tre ganger etter pause.
    Nordlie likte naturlig nok ikke problemene LSK fikk defensivt. Men han mente det offensive spillet var hovedårsaken til at det gikk galt i trønderhovedstaden.
    – I begynnelsen skulle vi slå langt mellom stopper og back hos Rosenborg, for så å variere mer etter hvert. Men det gikk 42 minutter før vi slo den første langpasningen.

    Et annet viktig punkt var å avslutte alle egne angrep for å unngå brudd og overganger. Vi avsluttet knapt ett eneste angrep, konstaterer treneren.
    Én ting lyktes LSK bedre med enn på lenge: Å spille seg ut fra eget forsvar via midtbanen. Men etter at LSK hadde spilt seg fri mellom Rosenborgs midtbane og forsvar, ble det bråstopp.
    – Vi skulle spille hurtig ut til backene som skulle involvere indreløperne. Dette fungerte etter planen – helt til vi kom midt på deres halvdel. Derfra og inn var det mangel på kloke offensive valg, og det ga Rosenborg overganger, forklarer Nordlie.

    Uten identitet
    Et tap på Lerkendal hadde ikke LSK-treneren problemer med å takle. Måten det skjedde på likte han dårlig.
    – I denne kampen sviktet vi på det som er identiteten til LSK. Det var altfor lite kroppsspråk i duellspillet vårt, og det gnistret ikke slik det skal gjøre av LSK. Kampen inneholdt null kort, og enda verre, ingen taklinger, sier Nordlie.
    Etter kampen fortalte Nordlie om spillere som hadde vært veldig selvkritiske i garderoben.
    – Dette føltes både flaut og pinlig for oss alle. Heldigvis har jeg spillere som er kritiske til seg selv. De skjønner at dette ikke holder.
    LSK-treneren ser på Rosenborg-kampen som et unntak.
    – Denne kampen har ingenting med resten av sesongstarten å gjøre. Jeg velger å se på dette som en enkeltkamp hvor ingenting fungerte. Alle lag har slike kamper i løpet av en sesong. Forhåpentlig var dette vår kamp.

    Kommentar

    • RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

      RB: LSK2 - Vard Haugesund 18.5 kl 16.00 (LSK-Hallen)

      LSK-rekruttene tok årets første seier borte mot Nest-Sotra forrige uke, og klatret med det over streken. Står fortsatt uten hjemmeseier, men bør ha gode muligheter til å sikre seg den første hjemme mot tabelljumbo Vard Haugesund i LSK-hallen søndag. Kanarifuglene ventes å stille med omtrent det samme laget som i seieren på Sotra forrige tirsdag.

      Antatt lag 4-3-3: Lars Ivar Moldskred - Nickolas Sparby, Eirik Bertheussen, Lasse Bergan-Foss, Martin Husár - Espen Søgård, Steinar Gjersvoll, Sindre Preststulen - Karim Essediri, Dan Fellus, Tore Andreas Gundersen.

      Kommentar

      • Torolf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2004
        • 9574

        Ifølge RBs livedekning spiller Henrik Hansen istedenfor Steinar Gjersvoll på midtbanen.
        Kampen kan følges her: http://www.rb.no/fotball/live/

        Kommentar

        • gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3189

          LSK 2 - Vard: 3-2 (1-0)

          Fra start spilte:

          Lars Ivar Moldskred
          Nickolas Sparby-Eirik Bertheussen-Lasse Bergan-Foss-Martin Husar
          Henrik Hansen-Espen Søgård-Sindre Preststulen
          Karim Essediri-Tore Andreas Gundersen-Dan Fellus

          Etter 35 minutter gikk andrefugla over til 4-4-2, med

          Sindre-Eirik-Lasse-Nicko
          Karim-Henrik-Espen-Martin
          Tore Andreas-Dan

          og det ga nesten umiddelbart resultat:

          1-0 ved Fellus etter målgivende fra Gundersen (36 min).

          Etter 62 minutter gikk Martin ut og Jørgen Slorafoss kom inn, på samme plass. Karim satte ballen i mål etter 65 minutter, men ble avblåst for offside.

          2-0 igjen ved Fellus på langt innkast fra Nicko, stussa videre/ned av Gundersen (67 min).

          Moldskred lå nede, og halta litt etterpå, etter en duell (angrep på keeper syntes jeg) etter 73 minutter.

          Fellus gitt ut og Setar Salimi kom inn etter 79 minutter. Like etter ble Karim stygt felt og Vard fikk sitt andre, meget velfortjente, gule kort.

          Minuttet seinere reduserte Vard til 2-1.

          Ett minutt på overtid økte Salimi til 3-1, der han tok et langt oppspill og kunde spasere mot mål. Gundersen var i soleklar offside, og Setar sjøl trolig nær grensa, men Gunders løp ut og markerte at han ikke var med i spillet. Forsvaret og keeper var totalt på bærtur, mens Setar utrolig lydig og kontrollert ble stående i ti sekunder med ballen på målstreken for å være sikker på at angrepet ikke ble avblåst for offside før han trilla ballen over streken og punkterte kampen. Trodde vi.

          Men Vard klarte så å skåre etter 93 minutter på et frispark som sneik seg gjennom eller forbi muren og inn helt nede ved stolperota, motsatt keeperhjørnet. Det var fortsatt ett minutts spenning igjen av de fire tilleggsminuttene - men seieren ble halt i land.

          Som vanlig på andrelagskampene viser unggutta, bl.a. Preststulen, men også Sparby, Hansen, naturligvis Fellus og Salimi, og Slorafoss, minst like stort initiativ og fotballkunst som A-lagsspillerne. Beholdningen fra A-stallen denne gangen var etter min vurdering lagkaptein og sentral midtbane Søgård, som spilte seg mer og mer opp etter hvert som kampen gikk mot slutten.

          gilbert

          Kommentar

          • RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

            Adresseavisen

            Roser russen og romerikingene
            Kun 17 personer innbrakt i arresten 17.mai-helga. Det er fasiten til politiet etter en helg der både russ og LSK-supportere får gode skussmål av politiets operasjonsleder, Leif Berglund.

            Hold deg oppdatert med Midt-Norges og Trondheims største regionavis. Vi gir deg alltid de siste nyhetene innen innenriks, utenriks, sport og kultur.

            Kommentar

            • Emil B
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2006
              • 5921



              Søgård: - Stå samlet i motgangen
              Med tre poeng for LSKs rekruttlag og 90 minutter bak seg på banen er Espen Søgård endelig tilbake i godt slag. Søndag spilte han sentral midtbane da LSK2 vant 3-2 over Vard Haugesund.

              Av: Ole Kristian Bakkene

              Nå håper Espen Søgård at man til tross for tapet på Lerkendal står samlet i motgangen.
              - Vi må alle stå samlet og støtte når det nå har gått litt i mot. Vi må ikke synes synd på oss selv, og vi må fortsatt ha troen på det vi driver med, sier Espen Søgård til LSK.NO.
              - Det er også viktig at vi spillere går i bresjen og husker stoltheten det innebærer å dra på seg den gule og svarte drakta. Historien, tradisjonene, og ikke minst gleden vi skal ha. Det gjelder også alle som heier på LSK. Vi må stå samlet som en enhet. Vi i og rundt LSK gir oss aldri, sier han stolt.

              Søndagens kamp fikk han muligheten til å spille med kapteinsbåndet på armen på sentral midtbaneplass. Søgård viste at han endelig er tilbake.
              - Jeg synes det gikk veldig bra, og gleder meg over at vi klarte å få tre poeng selv om vi falt litt sammen på slutten. Vi hadde full kontroll til det gjensto ti minutter.
              - Vi kan ta med oss mye positivt fra kampen. Vi la ned en bra innsats, og vi ville virkelig vinne. De som er i a-stallen, og de andre gjorde veldig mye bra.

              Selv om spill for andrelaget er et par nivåer ned fra der Søgård ønsker å spille så gir han alt.
              - Jeg synes det er moro å spille i andredivisjon. Når jeg går ut på matta så gir jeg akkurat like mye som jeg vil gjøre for førstelaget. Man må gjøre en god figur for å kunne gjøre seg aktuell for førsteelleveren, og dermed blir andrelaget viktig det også. I tillegg er det spennende å få spille med ungguttene i klubben. Vi har mye å gi de, og de har mye å gi oss.

              Nå er det HamKam som er neste motstander for a-laget. Søgård gleder seg til å møte Arne Erlandsen og hans disipler.
              - Hvis HamKam kommer sånn som vi forventer så blir det nok en knokkelkamp med mange dueller og dødballer. Vi må være klare for det, og vi kjenner til Arne spillestil og veier til mål.

              Oppskriften for hva man skal gjøre denne uka fram mot kampen mot HamKam er klar.
              - Vi må gjøre det vi pleier. Det som skal til er gode treninger, og full innsats. Vi har troen på det vi gjør, sier Søgård og inviterer alle romerikinger og alle andre LSK-supportere til Åråsen søndag kveld klokka 18:00.
              - Alle som var på Lerkendal viste at vi har Norges beste supportere. Jeg håper så mange som mulig kommer på søndag viser sin støtte. Det er i motgang at vi må stå samlet

              Kommentar

              • RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

                RB

                Landslagstrener Åge Hareide fant ikke plass til noen LSK-spillere foran landskampen mot Uruguay på Ullevaal 28. mai.

                Kommentar

                • RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

                  100% Fotball

                  Viking hadde i fjor både Espen Ruud og Tore Andreas Gundersen i kikkerten. Det har de ikke lenger.

                  Viking og Aalesund var noen av klubbene som jaktet den unge juvelen Tore Andreas Gundersen da han spilte for Kongsvinger. Men Gundersen valgte den gang å ikle seg den gul-sorte Lillestrøm-trøya.
                  Det ble for en snau uke siden kjent at Gundersen hadde kommet på kant med Tom Nordlie, og at han nå ønsker seg bort fra Lillestrøm. Klubben skal ha svart med at den unge spisstalentet kan få gå om det kommer inn et godt nok bud.
                  Dermed begynte ryktene å svirre om at den talentfulle spissen kanskje kunne ende opp i Viking.

                  Sportslig leder i Viking, Egil Østenstad, avviser at Viking fortsatt er interessert i spissen.
                  - Tore Andreas Gundersen er ikke et tema i Viking. Han var aktuell i fjor, da vi var på jakt etter en ung spiss. Det har vi fått i Tommy Høiland, og er ikke i markedet etter en slik spisstype lenger, sier han
                  iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

                  Kommentar

                  • RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

                    Roy Helge Olsen dømmer LSK-Ham/Kam søn. 25. mai

                    iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

                    Kommentar

                    • morten
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 2156

                      rb.no

                      SMILET PÅ PLASS: Espen Søgård var solid da han spilte en hel kamp for første gang siden 29. februar. Her i lystig passiar med Karim Essediri. FOTO: MARTIN HOLTERHUSET
                      Kampklar Søgård

                      ÅRÅSEN:
                      Espen Søgård sikter seg inn mot startelleveren mot Ham-Kam søndag.
                      Av Martin Holterhuset
                      Publisert 18.05.2008 - 22:00 Oppdatert 19.05.2008 - 16:37
                      Tips en venn om denne saken
                      Skriv ut denne siden

                      Del denne saken med andre!


                      html .fb_share_link { padding: 2px 0 0 20px; height: 19px; background: url(http://static.ak.facebook.com/images...n.gif?57:26981) no-repeat top left;}html .nb_share_link { padding: 2px 0 0 20px; height: 19px; background: url(http://img1.nettby.no/img/share_icon.gif) no-repeat top left;}div.rb_share a { font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:11px; color:#C00000;}

                      Omtalte lag og spillere


                      Spillere:

                      Espen Søgård
                      Lag:

                      Lillestrøm, HamKam, Vard Haugesund, Haugesund




                      Espen SøgårdFødt: 10.10.1979
                      Høyde: 183 cm
                      Land: Norge
                      Lag: Lillestrøm
                      Posisjon: MidtbaneLes mer om Espen Søgård




                      16. mai fikk han en snau halvtime mot Rosenborg på Lerkendal. I 2. divisjonskampen mot tabelljumbo Vard Haugesund søndag fikk han 90 minutter – og regjerte sentralt på midtbanen.
                      – Det var godt å spille en hel kamp igjen. Jeg føler at jeg er i gang igjen, sier Søgård til Romerikes Blad.
                      Søgård har ikke spilt en hel kamp siden skuddårsdagen – 29. februar.

                      Klar til kamp

                      – Dette er en fin arena og vise meg fram på. Jeg syntes jeg leverte en god kamp, der jeg blant annet lagde en del brudd i deres spill, oppsummerer 28-åringen.
                      Søgård var sjef med stor s på LSKs midtbane. Han spilte som vanlig meget oppofrende, nærmest med hjertet utenpå drakta, og var solid i mye av det han foretok seg. Noe rusk i maskineriet var det, ikke uventet. Pasningene var ikke alltid like presise, og touchen satt ikke like bra i alle ballbehandlinger. Løpskraften derimot, den var det ingenting å utsette på. Søgård dekket store flater og var tøff i duellene.
                      Nå skal han overbevise Tom Nordlie om at han er klar for en plass på laget mot Ham-Kam i søndagens Tippeligarunde.
                      – Jeg er klar for å ta opp kampen, og har veldig lyst til å starte mot Ham-Kam til helgen, sier Fetsund-karen.
                      Barnelærdom

                      LSK-rekruttene gikk ut i 4-3-3, men la like før pause om til 4-4-2. Det ga resultat umiddelbart. Tore Andreas Gundersen driblet ute på kanten før han la inn i boksen. Ballen var Dan Fellus først på, og satte ballen kontant i mål.
                      – Vi fikk mer struktur i laget og tettet rommene mellom leddene som Vard utnyttet, forklarer LSK 2s trener Frode Birkeland.
                      Fellus økte til 2-0 før gjestene fra Haugesund reduserte. Da innbytter Setar Salimi økte til 3-1 på overtid trodde alle i LSK-hallen at seieren var sikret.
                      Vard ga seg ikke, og reduserte på nytt minuttet etter. Moldskred var uoppmerksom et lite sekund. Det var nok til å lure ballen ned i keeperhjørnet. LSKs keeper var rasende på sine lagkamerater etter kampslutt.
                      – Det ble panisk på slutten. Vi skal ikke angripe på 3-1, men bør legge oss lavt. På frisparksituasjon skal vi stille en spiller foran ballen, hvis dommer ikke signaliserer annet. Det er barnelærdom, og ikke godkjent fra oss, mener Birkeland.
                      Badekar
                      http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

                      Kommentar

                      • RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

                        RB




                        Full skjerping i LSK

                        - Vi må alle skjerpe oss, sier Steinar Pedersen. I dag møttes LSK-spillerne for første gang etter nederlaget på Lerkendal.

                        Publisert 19.05.2008 - 19:55

                        Se web-TV her:

                        Last edited by RSP; 20.05.2008, 07:04.

                        Kommentar

                        • RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

                          RB


                          TØFF TRENINGSUKE: Frode Kippe mener LSK-spillerne må være tøffe med hverandre på treningene denne uka. Mot Ham-Kam skal LSK framstå som et samlet lag igjen. FOTO: ROAR GRØNSTAD

                          Krever at spillerne tar tak

                          ÅRÅSEN:
                          LSK-kaptein Frode Kippe ber lagkameratene gå i seg selv. Han forventer at LSK-spillerne skal være tøffe med hverandre dagene før bunnkampen mot Ham-Kam.

                          Av Morten Svesengen
                          Publisert 19.05.2008 - 22:00 Oppdatert 20.05.2008 - 07:49

                          – Vi kan takke oss selv for at vi har havnet i denne situasjonen. Nå er det vi spillerne som må ta tak for å komme oss ut av det. Jeg forventer at vi skal være steintøffe med hverandre utover denne uka. Det som er prestert holder rett og slett ikke, sier LSK-kaptein Frode Kippe.

                          Selv så Kippe kampen mot Rosenborg på tv i Lillestrøm fordi han hadde karantene. Han kjente ikke igjen laget som slo Viking i forrige seriekamp.
                          – Det var som natt og dag. Mot Viking var vi aggressive og sto samlet som lag. I Trondheim var vi ikke kompakte og spilte på oss for mange overganger. Gutta ble løpende etter Rosenborg-spillerne og ble slitne. Vi kan ikke opptre sånn, fastslår Kippe.

                          – Ukloke valg
                          LSK-stopperen mener likevel at LSK så dårligere ut på Lerkendal enn de egentlig var – og at LSKs sportslige problemer ikke har noe med innsats å gjøre.
                          – Våre spillere løp ikke noe mindre enn Rosenborg sine. Men det tar på både fysisk og psykisk å løpe mellom slik spillerne gjorde mot Rosenborg. Da blir man sliten, melder seg litt ut og gjør dumme valg med ballen, forklarer Kippe.

                          Kampen på Lerkendal var kanskje LSKs beste kamp spillemessig denne sesongen, men feilene som ble gjort langt inne på Rosenborgs banehalvdel, ble kostbare.
                          – Jeg føler vi var med i kampen, men vi manglet bredden i spillet offensivt. På grunn av det ble det gjort mange ukloke valg med ballen. Vi forsøkte å tre den gjennom midtforsvaret deres nesten hver gang og fikk brudd imot, sier kapteinen.

                          – Lag vi skal slå
                          Kippe er ikke bekymret for at LSK ikke skal snu trenden – med Tom Nordlie som trener.
                          – Trenerspørsmålet er ikke noe tema. Vi som skal prestere ute på banen bør være gode nok til å snu dette. Den siste tiden har vi vært gjennom noen prosesser som har vært både interessante og lærerrike. Når vi snur dette, tror jeg vi vil komme styrket ut av det alle sammen.
                          Ham-Kam (H), Bodø/Glimt (B) og Aalesund (H) er de tre siste LSK-motstanderne før Tippeligaen tar sommerferie.

                          – Vi vet hvor vi ligger og tror ikke at vi er bedre enn tabellen viser, men samtidig er dette tre lag vi skal slå. Vi må ikke finne på å tro noe annet. Allerede søndag skal vi vise oss som et annet lag, lover han.

                          Se web-TV her:

                          Kommentar

                          • RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

                            RB

                            – Treneren er ikke tema

                            ÅRÅSEN:
                            Hver gang LSK taper en fotballkamp, blir det nye spekulasjoner om trener Tom Nordlies framtid.

                            Publisert 19.05.2008 - 22:00 Oppdatert 20.05.2008 - 07:43


                            BLIR: Tom Nordlie sitter trygt i LSK foreløpig. FOTO: NED ALLEY

                            Tapet for Rosenborg på Lerkendal har ifølge LSK-formann Per Mathisen ikke forandret noe på klubbens holdning.

                            Alle må gå i seg selv
                            – Treneren er ikke noe tema. Alle som er involvert i LSK må gå i seg selv for å gjøre noe med dette. Det gjelder ikke Tom noe mer enn andre, sier Mathisen.
                            Utover gårsdagen ble det på ryktenivå spekulert i at Tom Lund skal overta for Nordlie på Åråsen. Det stiller Mathisen seg helt uforstående til.
                            – Det har ikke jeg har hørt noe om. Og det burde jeg vel hvis det var noe i det, sier LSK-formannen.
                            Tom Lund sitter i sportslig utvalg og er ifølge Mathisen en viktig støttespiller for Nordlie.

                            Snakker med Tom Lund
                            – Tommy og Tom snakker mye sammen, og det er meningen at Tommy skal være til stede på en del treninger, men foreløpig har han ikke fått det til, sier Mathisen.
                            Nordlie forteller at han har hatt mange samtaler med Tom Lund, og at han kommer til å fortsette med det.
                            – Vi er stadig i dialog, sier LSK-treneren.

                            Kommentar

                            • RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

                              lsk.no



                              Klubbenes dag mot HamKam

                              Søndag spiller LSK mot HamKam hjemme på Åråsen, og nå får din klubb mulighet til å kjøpe rabatterte billetter til oppgjøret gjennom Klubbenes dag.

                              Vi i Lillestrøm Sportsklubb har et brennende ønske om at unge fotballspillere i vårt nærmiljø skal oppleve toppfotball live, og da selvsagt helst vårt alles kjære LSK på Åråsen Stadion. Derfor arrangerer vi Klubbenes dag mot HamKam den 25. mai klokka 18:00 på Åråsen stadion.

                              LSK skal ut i nok en viktig kamp, og støtten fra de lokale klubbene er alfa og omega når HamKam skal beseires. Spiller du på et lag, eller er lagleder og ønsker et besøk på Åråsen. Billetter får du samlet for 50,- inkludert avgift.

                              Fortsett videre til mer informasjon om Klubbenes dag: http://www.lsk.no/?did=9094294

                              Kommentar

                              • RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

                                RB


                                NY STRID: Gul eller svart bunnfarge? Det er spørsmålet. Bildet til høyre er slik veggen framstår i dag. Bildet til venstre er fotografens fotomontasje. FOTO: OLE JOHNNY VESTAD

                                Ny debatt rundt LSK-veggen

                                LILLESTRØM:
                                – Den bør være gul, mener lillestrømling.

                                Av Lene Haanshus | Rune Bernhus
                                Publisert 20.05.2008 - 20:44 Oppdatert 20.05.2008 - 20:55

                                I fjor raste debatten rundt LSK-veggen i Lillestrøm-sentrum.
                                SV-politikeren Odd Haslestad raste, og hevdet veggen kun bidro til å gjøre Lillestrøm til Norges største "Harry-by".
                                Han fikk imidlertid rask svar på tiltale. For i Kanari-Fansen synes de ikke noe særlig om Haslestads meninger.
                                – I gårsdagens RB raljerer SV-politiker Odd Haslestad med lokal tilhørighet, patriotisme og dugnadskultur. Og han klarer i tillegg å kalle det "harry". Det å ikke respektere andres smak og meninger, uten å være nedsettende, kan vitne om en noe primitiv sosial intelligens, svarte den daværende lederen av Kanari-Fansen, Petter Olafsson.

                                I begynnelsen av november valgte ordfører Anita Orlund åfrede veggen , men bare noen dager etter – under selveste cupfinalehelgen – ble veggen tagget ned av Vålerenga-supportere.

                                Gul eller svart bakgrunn
                                Nå er debatten igang igjen.
                                – Jeg har aldri skjønt hvorfor LSK-fuglen på veggen skulle ha svart bakgrunn. Det var det første som slo meg da LSK-fuglen dukket opp på den berømte veggen i fjor, sier Ole Johnny Vestad.
                                – Med en annen bunnfarge ville inntrykket blitt helt annerledes, og jeg tror ikke det ville blitt så mange negative reaksjoner, heller.
                                Vestad har bodd i Lillestrøm i 20 år, og har lekt seg på pc med å finne en annen fargeløsning for dekorasjonen.
                                – Jeg vet ikke om det er det er den helt riktige gulfargen, men det gir i hvert fall en idé om hva jeg mener, sier Vestad.
                                I tillegg til å endre bunnfargen, har Vestad også i fantasien malt ferdig veggen.

                                Kommentar

                                • RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

                                  RB


                                  FORANDRER IKKE: LSK-trener Tom Nordlie mener fortsatt at 4-3-3 er veien til målet. ALLE FOTO: ROAR GRØNSTAD

                                  Vil snu med 4-3-3

                                  ÅRÅSEN:
                                  LSK-treneren står støtt på sine valg. Nå slår han tilbake mot alle som mener at han må endre til 4-4-2-formasjon for å få fart på LSK.

                                  Av Morten Svesengen
                                  Publisert 21.05.2008 - 06:30

                                  – Det er 4-3-3 vi har trent på, og det er i den formasjonen vi har størst trygghet. Det er neppe lurt å forandre bare fordi vi har slitt. Det er nå det er viktig å gjøre det man har tro på. Og både mot Viking og Rosenborg har vi sett mer av spillestilen enn tidligere i år. Problemet mot Rosenborg var alle feilene vi gjorde på siste tredjedelen, sier Tom Nordlie.
                                  LSK-treneren påpeker at laget hans også har spilt 4-4-2 denne sesongen.
                                  – Vi har spilt 4-4-2 i løpet av alle andreomgangene – bortsett fra mot Viking, fastslår han.
                                  Nordlie mener også at valg av formasjon har mindre betydning enn mange tror.
                                  – Formasjon er noe et lag står i ved avspark og i noen sekunder hver gang man er i etablert forsvar. Resten handler mest om måten du angriper og forsvarer deg på. Vi ønsker å angripe med seks-sju spillere. Det er det viktigste, mener Nordlie.

                                  – Ikke flere 4-4-2-kanter
                                  Påstanden om at LSK ikke har gode nok kantspillere til å spille 4-3-3, kjøper ikke LSK-treneren som et argument for formasjonsbytte.
                                  – Vi har ikke flere spillere som kan være kant i en tradisjonell 4-4-2 enn ving i 4-3-3. Forskjellen er at de ligger ti meter lavere i banen. Jeg ønsker bredde høyere i banen enn 4-4-2 gir oss, og for meg er derfor ikke det noe argument for å bytte formasjon, sier Nordlie.
                                  Han mener også at det er faktisk feil at Olivier Occean sliter mer med å komme til sin rett når han har utgangspunkt fra en av vingene.
                                  – "Ollie" er både mer rettvendt og kommer til flere sjanser når han spiller ving enn midtspiss. Når laget fungerer som mot Viking, er det helt uproblematisk at han er ving. Meningen er at han skal trekke inn og være i boksen på innlegg fra motsatt kant. I Trondheim var problemet at vi ikke kom til innlegg, sier Nordlie.

                                  Tenker på 3-5-2
                                  Alt snakket om formasjonsbytte påvirker ikke Nordlie i særlig grad.
                                  – De som maser om formasjonsbytte er i beste fall uvitende. Hvis jeg hadde trodd at vi ville blitt bedre med 4-4-2, ville jeg selvfølgelig gjort det, sier Nordlie.
                                  Han innrømmer også at en annen formasjon er mer aktuell enn den "alle" vil ha.
                                  – Jeg er mye nærmere å prøve 3-5-2 enn 4-4-2. Foreløpig er det kun aktuelt hvis vi trenger mål mot slutten av kamper. Får vi øvd på det og får mer selvtillit inn i laget, kan det også bli aktuelt å starte med den formasjonen, sier LSK-treneren.

                                  Kommentar

                                  • RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

                                    RB


                                    IKKE MORSOMT: Peter Werni er tilbake på Romerike som Skjetten-spiller og ansatt i distribusjonsselskapet. Han kan ikke huske et LSK-lag mer i stampe enn årets utgave. FOTO: LISBETH ANDRESEN

                                    Werni lider med LSK

                                    SKJETTEN:
                                    Peter Werni har levd et liv med Lillestrøm Sportsklubb som både supporter, spiller og motspiller. Nå er han tilbake i supporterrollen – og han lider med favorittklubben.

                                    Av Espen Solbakken
                                    Publisert 22.05.2008 - 12:10 Oppdatert 22.05.2008 - 12:15

                                    For Werni er sirkelen på mange måter sluttet. Som Skjetten-spiller på begynnelsen av 1990-tallet var LSK favorittklubben. Nå er han tilbake i Skjetten som spiller etter en lang karriere på Åråsen og deretter i Ålesund.
                                    Æresmedlemmet i Kanari-Fansen synes det har vært traurig og lite morsomt å følge laget i sitt hjerte i vår.
                                    – Har LSK noensinne vært dårligere i alle årene du har fulgt klubben?
                                    – Et meget godt spørsmål. Vi hadde tunge perioder i min tid som spiller også, så jeg kan identifisere meg med hva som skjer på Åråsen nå. Det er noe planløst og ekstremt forknytt over årets lag, mener den tidligere publikumsfavoritten.

                                    Tror på Tom
                                    – Er Tom Nordlie rett mann til å snu dette?
                                    – Jeg vil gjerne at han skal være det. Det er synd om LSK må gå til det skritt å sparke Tom nå som han først kom hjem. Jeg ser gjerne at Tom fortsetter som hovedtrener, og selvsagt at han greier å snu det.
                                    – Men hva om resultatene fortsetter å utebli?
                                    – Jeg synes han i hvert fall bør få jobbe ut vårsesongen, men en ting er klart: Får ikke LSK resultater, og det temmelig raskt, er alle innforstått med at noe må gjøres før det er for seint. Og da ligger alltid treneren dårligere an enn spillerne.
                                    – Hvordan har det vært å bivåne din gamle klubb fra tribunen i år?
                                    – Jeg tenker først og fremst på Vålerenga-kampen, og hvor lite engasjert jeg faktisk var. Jeg kan ikke huske å ha vært så rolig under en kamp mellom LSK og VIF tidligere. Det er var jo knapt så LSK var i nærheten av målsjanser. Folk forventer mye mer når det er spyttet inn så mye penger i stallen.

                                    – En gåte
                                    Werni anser seg ikke som en personlig venn av Tom Nordlie, men kjenner ham godt som fotballperson og stanser alltid for å ta en prat med LSK-treneren når de to møtes. Eks-spilleren tror Nordlie går gjennom en tøffere tid enn hva han gir uttrykk for i mediene.
                                    – Jeg tror dette gnager Tom veldig, og det er nok litt av en gåte for ham hvorfor det har gått så på tverke i år. Det var jo tross alt mange av de samme spillerne som sanket poeng for moro skyld i fjor vår. Alle så de kunne spille god fotball i fjor, men hva har skjedd i år? spør Werni.
                                    – Hva mener du må skje foran skjebnekampen mot Ham-Kam?
                                    – Fra min tid som LSK-spiller husker jeg det var svært viktig at publikum og fansen backet opp laget i de tunge periodene. Det er nå gutta og Tom trenger all den backingen de kan få fra tribunen.

                                    Kommentar

                                    • Lars
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2004
                                      • 6156

                                      LSKs 3 julikamper går som planlagt:

                                      Kommentar

                                      • RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

                                        RB

                                        – Kan fortsatt ta medalje

                                        møtes i skjebneoppgjør

                                        KØBENHAVN:
                                        København-trener Ståle Solbakken tror ikke et trenerskifte må til for å snu trenden i LSK. Han tror gamleklubben kan ta medalje med Tom Nordlie som sjef.

                                        Av Morten Svesengen
                                        Publisert 23.05.2008 - 06:30 Oppdatert 23.05.2008 - 07:13


                                        PÅ VEI OPP: København-trener Ståle Solbakken tror et par seirer på rad kan få fart på LSK. FOTO: SCANPIX

                                        – Med et par seirer på rad kan LSK være på skinner igjen. Da tror jeg fortsatt at de kan kjempe blant de tre-fire beste og ta medalje denne sesongen, sier Ståle Solbakken.

                                        Det overrasker uansett København-treneren at møtet mellom LSK og Ham-Kam er et oppgjør mellom lag nummer 13 og 14 på Tippeliga-tabellen.
                                        – Det er bare spilt sju kamper, og derfor kan mye skje. Jeg hadde trodd at Ham-Kam skulle hatt noen poeng til, men samtidig er det ikke uventet at de ligger på nedre halvdel. Uansett tror jeg de vil ha nok lag bak seg til å berge plassen til slutt. At LSK ligger i bunnen, er mer overraskende, sier Solbakken.
                                        Han mener også at det er små ting som skal til for at det snur.

                                        – LSK virker urolig
                                        – Laget virker litt urolig. I fjor var LSK sterke defensivt. Denne sesongen har de slitt mer. Finner laget tilbake til den tryggheten de hadde bakover i fjor, kan de klatre raskt på tabellen, tror Solbakken.
                                        Treneren som var spiller på Åråsen fra 1994-1997, har sett noen av LSK-kampene denne våren, blant annet 16. mai-oppgjøret mot Rosenborg.
                                        – Det var en kamp hvor det var ekstremt store avstander i begge lag, og derfor var det var god plass til å spille. Da taper ofte det laget som gjør flest feil. I den kampen var det LSK. Samtidig handlet det også en del om marginer. Rosenborg var veldig effektive.

                                        – Kontinuitet viktig
                                        Solbakken kjenner ikke det indre livet på Åråsen like godt som tidligere. Men han mener at det ikke nødvendigvis er en løsning å kvitte seg med trener Tom Nordlie.
                                        – Dette må lederne i LSK avgjøre. Men generelt viser en studie at et trenerskifte har en litt hurtig øyeblikkseffekt, mens det over tid er klubber med mest kontinuitet som får best resultater.
                                        – Det er kanskje den ferske mesterligatriumfen til Manchester United et godt eksempel på?
                                        – Ja, på en måte er den det. Samtidig viser også den kampen at fotball handler mye om marginer. I 1999 ble United rundspilt i 88 minutter før de snudde kampen på to minutter. Onsdag var de ett spark fra John Terry unna et nederlag. Derfor er det også litt tilfeldig at Alex Ferguson står med to mesterligatriumfer.

                                        – LSK kjempefavoritt
                                        Søndag møtes Solbakkens to tidligere klubber i bunndrama på Åråsen.
                                        Han har ett bein i hver leir og håper i utgangspunktet at begge klubbene skal gjøre det godt.
                                        Men han er ikke i tvil om hvem han tror mest på denne gangen.
                                        – LSK er naturligvis kjempefavoritter, sier han.

                                        Kommentar

                                        • RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

                                          Hamar Arbeiderblad

                                          Intervju med Ståle Solbakken. Primært om Ham/Kam, men enkelte referenser til LSK gjør at jeg legger inn en lenke her:

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎