mai 2008

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

    Dagsavisen

    – Nå handler det om å overleve


    En tankefull Lillestrøm-manager Jan Åge Fjørtoft på treningsfeltet torsdag. Det er tøffe tider for både ham og de andre i klubben. Foto: Luca Kleve-Ruud

    – Engelskmennene har et uttrykk som sier «You are too good to go down». Det må vi kaste på båten, sier Jan Åge Fjørtoft til Dagsavisen. LSK har sett skriften på veggen. Den er ikke vakker.

    Tor Kise Karlsen 23. mai 2008, 08:54

    LILLESTRØM: Søndag spiller Lillestrøm en ny bånnkamp. Mot HamKam. Forrige helg var det bånnkamp mot Rosenborg. Det endte med smertelige 0-4.
    – Skjebnekamp?
    – Det blir svært mange skjebnesøndager for oss, svarer Lillestrøm-manager Jan Åge Fjørtoft.
    Han har omtrent kommet rett fra TV3-studioet etter dramaet i Moskva mellom Manchester United og Chelsea som varte ut i nattetimene. På Lillestrøms treningsfelt har han ristet trøttheten ut av kroppen med en times joggetur, mens Tom Nordlie har drevet sine gutter med ball ute på feltet.
    – Nå må vi erkjenne at tabellen ikke lyver. Vi er inne i ei overlevelsestid, sier han, i en dobbelt forstand, lett svett tilstand.
    – Dere må kanskje ta noen grep uten at det virker panisk?
    – Klubben tenker fortsatt «buisness as usual». Jeg må bruke klisjeene om at det gjelder å holde humøret oppe og ha fullt fokus på trening.

    Vi er «syke»
    Jan Åge Fjørtoft innser med største ærlighet at Lillestrøm slett ikke lever opp til de forventningene det var til laget før sesongstart. Da ble de regnet som et av topplagene.
    – Vi er langt unna, innrømmer han.
    – Det som skjer nå berører hele klubben. Nå handler det om hvor hardt vi kan satse i denne klubben.
    – Mot Rosenborg opptrådte vi som en syk pasient ei uke etter at vi var feberfrie, sier han der han har satt seg ned sammen med Dagsavisen.
    For første omgang mot Viking nesten ei uke tidligere, bar bud om at Lillestrøm igjen var friskmeldt.
    – Da trodde jeg vi igjen levde opp til de verdiene Lillestrøm alltid har bygd på og som har vært vårt varemerke: Det å ofre seg og blø for klubben. Signalene fra Viking-kampen tydet på at tida da vi ikke gjorde dette var over, sier han.

    Manager-rollen
    – Hvor går den endelige smertegrensa – grensa der tilstanden får konsekvenser for noen?
    – Det må du spørre ledelsen om. Jeg utfører den jobben jeg er satt til å gjøre. Min rolle som manager er å komme med innspill til trenerne og rapportere om rikets tilstand til mine overordnende. Dette forandrer seg ikke om vi taper fotballkamper, svarer han.
    – Men du merker vel presset fra omgivelsene der det finnes så mye lidenskap for denne klubben?
    – Det er ingen likegyldighet i denne klubben. Men omgivelsene får vi ikke gjort noe med, svarer han
    – Men nå må vi se å få pasienten frisk. Jeg må bidra til at spillerne ikke mister trua. Samtidig må jeg også få fram at de har sine plikter som spillere i Lillestrøm. Det er de som er på banen. Det viste de mot Viking, men så plutselig falt de tilbake igjen.
    Jan Åge Fjørtoft forsvinner ut på treningsfeltet for å bidra i trening på avslutninger. Og der har han litt å lære bort – spilleren som har scoret 307 mål på 620 kamper og som har vært med i fotballgamet på dette nivået siden han var 17 år gammel.
    Lillestrøm ligger ikke på sotteseng, men på Lerkendal var de tilbake i sykesenga igjen. Søndag får vi svar på om medisinen de har fått denne uka har hjulpet.

    Kommentar

    • RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

      Tips

      Sharif lover LSK stjerne

      (23.05.2008 10:03)

      Tommy Sharif stiller penger til rådighet om Lillestrøm finner den riktige spilleren.

      av Kasper Wikestad

      Dekkbaronen Tommy Sharif har tidligere uttalt at han vil stille penger til rådighet for Lillestrøm om de klarer å snu den sportslige trenden som så langt har ført laget nest nederst på Tippeliga-tabellen.

      I dagens P3 Morgen på NRK gikk han lengre, og han lovet å stille penger til rådighet om klubben finner en "stjernespiller".

      - Jeg har sagt at jeg kan gå inn med mange penger, men da må de ta tak, sier Sharif til morgenprogrammet på P3.

      - Nå må det skje noe, slår han fast.

      - Er det det at de trenger nye sterke spillere, spør han retorisk.

      Og om det er det, lover Sharif nå å hjelpe.

      - Jeg har sagt at om det er et konkret spillerkjøp klubben ønsker å gjøre, og det er virkelig en stjernespiller som jeg føler vil bidra, så er jeg villig til å betale, er gladnyheten til LSK-fans dekkbaronen slapp i dag.


      Kommentar

      • Blogger
        Seniormedlem
        Forumsadist
        • Jul 2004
        • 104

        Valencia vender trolig hjem til Norge

        Valencia vender trolig hjem til Norge


        Av: Anders Ruud
        Publisert: 23.05.2008 kl. 11:03
        Alex Valencia har på ingen måte slått til i danske AGF.
        Nå åpner Valencia for å forlate Danmark og vende hjem før kontrakten går ut.
        Valencia hadde flere svært gode sesonger i eliteserien før han gikk til dansk fotball. Forventningene var høye i AGF da han skrev under sist sommer. Siden har det gått tungt for Valencia. Han endte på benken. Nå snakkes det om en overgang.
        - Jeg vet at det er flere norske klubber som er interessert i meg, og Odd Grenland er bare en av mulighetene, sier Valencia til Århus Stiftstidende.
        - Foreløpig skal jeg spille i AGF etter ferien, men jeg har ikke tatt noen endelig beslutning enda. Det er ingen panikk fra min side, presiserer Valencia overfor avisen.
        Ifølge avisen er Lillestrøm en av klubbene som er interessert i Valencias tjenester. Kontrakten med AGF løper ut 2010.

        Kommentar

        • Ketil Cantona
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 6813

          LSK ønsker Valencia
          HET: Alex Valencia skal være aktuell for flere norske klubber. ( FOTO: Tor Erik Schrøder/Scanpix )
          Dansk avis skriver at Tom Nordlie kan være i ferd med å hente enda en av sine tidligere elever i Start.

          Av Dag Langerød

          Alex Valencia forlot Start til fordel for AGF etter at Tom Nordlie hadde forlatt Kristiansand, men oppholdet i Danmark ble ingen suksess. Nå er han aktuell for norsk fotball igjen.
          Det skriver Århus Stiftstidende.
          Odd Grenland skal være en mulighet. Det skal også Lillestrøm være.
          - Jeg har hørt om Odds interesse, men det er egentlig gammelt nytt. De var også interessert i meg før jeg dro til AGF, og senest i vinterpausen forsøkte de å kjøpe meg, sier Valencia til avisen.
          - Jeg vet også at det er flere norske klubber som er interessert i meg, og Odd er kun en av mulighetene. Inntil videre skal jeg spille i AGF frem til ferien. Utover det har jeg ikke tatt noen avgjørelse om fremtiden, fortsetter han.
          Valencia storspilte under Tom Nordlie i Start, og spilte seg i en periode inn på det norske A-landslaget.

          Kommentar

          • RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

            Nettavisen

            - Tåler man ikke trøkket får man gjøre noe annet


            UT AV SKYGGEN: Søndag kan Arne Erlandsen sende Lillestrøm til bunns i Tippeligaen. Da må i så fall hans HamKam overvinne kompisen Tom Nordlies mannskap på Åråsen. Foto: Scanpix

            Arne Erlandsen synes ikke synd på Tom Nordlie.



            Av Jarle Fredagsvik

            Midt i mellom egentrening og frisørbesøk, finner HamKam-treneren plass til en liten prat med Nettavisen.
            - Jeg er nettopp ferdig meg min egen treningsøkt. Gutta har fått fri i dag, sier Erlandsen fornøyd.

            Foran den åttende spillerunden i Tippeligaen ligger hedmarkingene kun poenget bak medaljekandidatene fra Åråsen.

            - Regner med applaus
            Kanskje Ikke så ille isolert sett, men Erlandsen er selvsagt mest opptatt av tabellsituasjonen. Den viser at HamKam er selve bunnlaget.
            - Vi har alt å vinne. Alle føler at LSK er klare favoritter. Vi må gjøre forhåndstipsene til skamme og gi dem kamp til døra. Jeg mener at vi har vært på nivå med motstanderne våre i alle kampene i år, kanskje med unntak av 2. omgangen med AaFK, men vi har for lite poeng, sier Erlandsen til Nettavisen.
            At HamKam nå skal bryne seg mot klubben han selv forlot etter 2004-sesongen, synes han ikke er så veldig spesielt.
            - Alle våre kamper er viktige. Jeg regner med at de klapper meg inn på stadion, jeg har ikke noe forhold til Kanarifansen som skulle invitere til noe annet.

            Bedre kjent før
            Dagens LSK-trener er Tom Nordlie. Utskjelt, omstridt og tidligere kompis av Erlandsen.
            De to traff hverandre vi idrettsmiljøet i Lillestrøm for snart 30 år siden. De hadde mer kontakt da, enn de har nå.
            - Vi har et helt vanlig trener- og kollegaforhold. Men jeg kommer jo derfra, og har bodd lenge i Lillestrøm selv. Jeg vil ikke si at vi har noe personlig forhold lenger. For 25 år siden var vi mye mer sammen, men det var jo også naturlig da vi var jevngamle kamerater fra samme plass.


            TÅLE TRØKKET: Tom Nordlie har fått mye oppmerksomhet på bakgrunn av Lillestrøms svake serieåpning. Det synes Arne Erlandsen han må tåle. Foto: Heiko Junge / SCANPIX

            - Ikke synd på Tom
            Nå er de trener for hver sin klubb, men med helt forskjellige forutsetninger.
            - Synes du noen gang synd på kolleger av deg som får mye press fra omgivelsene?
            - Nei, tåler man ikke trøkket rundt, får man finne seg noe annet å drive med. Det er et valg man gjør selv om man ønsker å være tilgjengelige for riksmediene, eller om man i større grad ønsker seg ro, svarer han.
            Taktisk er han også, ettersom han mener alt presset hviler på kanarifuglene foran søndagens oppgjør.
            - Både forutsetningene og forventningene er helt annerledes for Lillestrøm en oss. De var ventet å kjempe i toppen, mens alle trodde vi skulle kjempe i bunnen. Så det er ingen tvil om at de er favoritter.

            Bedre under Nordlie?
            Foran tidligere oppgjør mellom Erlandsen og Nordlie, har det ofte gått noen iskalde byger via mediene.
            I mai 2000 skulle Erlandsens LSK spille mot Nordlies Vålerenga. Sistnevnte gikk hardt ut via Romerikes Blad og hevdet at han kunne gjort LSK til et bedre lag.
            - Har han klart det nå, Erlandsen?
            - Sånn er det alltid. Det skal være litt rivalisering mellom folk, ellers hadde fotballen blitt j.... kjedelig. Men jeg gidder ikke å inngå i polemikk rundt den saken der nå. De rykket vel ned den sesongen, mens vi slo dem 1-0 i det oppgjøret. Det var nok ikke så veldig fortjent, men jeg husker godt at vi vant på Ullevaal.

            Kommentar

            • sparwasser
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 3185

              Fra RB:http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3558742.ece



              VEGGANSVARLIG: Rune Kvalheim i Kanari-Fansen var ansvarlig under maledugnaden i fjor, og blir gjerne med på å fullføre veggen på svart bunn. FOTO: GEIR EGIL SKOG

              Vil ha svart LSK-vegg


              LILLESTRØM:
              Kanari-Fansen vil gjerne male ferdig LSK-veggen, men de vil ha den svart.
              Av Lene Haanshus
              Publisert 23.05.2008 - 10:33 Oppdatert 23.05.2008 - 12:03
              Tips en venn om denne saken
              Skriv ut denne siden

              – Vi er meget positive til forslag om å gjøre inntrykket av LSK-veggen bedre. Men det må være forslag som lar seg utføre i virkeligheten. Det sier Rune Kvalheim i Kanari-Fansen, som sto ansvarlig på vegne av LSK v/Anders Riiber da veggdekorasjonen i Solheimsgata ble malt til fjorårets byfest.

              – Problemet med det nye forslaget er at det er umulig å blande en murbase (maling) som kan brytes i korrekt gulfarge som på bildet, forklarer han. – Logoen er først malt og deretter sprayet gul og sort for å få riktige farger.

              Kvalheim uttaler at Kanari-Fansen gjerne vil gjøre veggen ferdig, og han har også fått henvendelser fra magasinet Livin i Lillestrøm som ønsker å bidra med midler for å gjøre veggen ferdig.
              – Men dette er en sak som blant andre gårdeier og kommunen må ta stilling til, sier Kvalheim, som også ønsker at ønsker om å utbedre veggen kommer direkte fra LSK og Anders Riiber.

              DISKUTÉR VEGGEN HER!
              – Kanari-Fansen er villige til å fortsette sitt arbeid med veggen om det skulle være ønskelig, men inntil videre avventer vi en henvendelse, sier Kvalheim.
              Hvis henvendelsen kommer, har de følgende arbeidsliste:
              • Male ferdig øverste del av veggen i sort, samt tillegge noen detaljer om klubben.
              • Markere deler av tegningen på ny for å utbrodere tekst og kantlinjer bedre.
              • Hele veggen må males om igjen med samme farger slik at de rød/blå fargene blir borte.
              • Bunnen på veggen bør også males sort slik at hele fasaden får lik bunnfarge.

              – Dette krever ett døgns arbeid og ca 12-15 personer på fasademontert stillas, anslår Kvalheim.

              Kommentar

              • Ketil Cantona
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2004
                • 6813

                Ikke diskutert!


                HET: Alex Valencia skal være aktuell for flere norske klubber. ( FOTO: Tor Erik Schrøder/Scanpix )
                - Vårt fokus er heller at de spillerne vi allerede har skal bli bedre, sier LSK-direktøren.

                Av Dag Langerød

                Alex Valencia forlot Start til fordel for AGF etter at Tom Nordlie hadde forlatt Kristiansand, men oppholdet i Danmark ble ingen suksess. Nå er han aktuell for norsk fotball igjen.
                - Odd og LSK?
                Det skriver Århus Stiftstidende.
                Odd Grenland skal være en mulighet. Det skal også Lillestrøm være.
                - Jeg har hørt om Odds interesse, men det er egentlig gammelt nytt. De var også interessert i meg før jeg dro til AGF, og senest i vinterpausen forsøkte de å kjøpe meg, sier Valencia til avisen.
                - Jeg vet også at det er flere norske klubber som er interessert i meg, og Odd er kun en av mulighetene. Inntil videre skal jeg spille i AGF frem til ferien. Utover det har jeg ikke tatt noen avgjørelse om fremtiden, fortsetter han.

                JAN ÅGE FJØRTOFT: Alex Valencia skal ikke være så altfor het på Åråsen akkurat nå, ifølge LSK-manageren. Foto: Scanpix

                - Ikke diskutert på lenge
                I Lillestrøm avviser de imidlertid at Valencia er så veldig aktuell.
                - Det navnet har ikke vårt diskutert her den siste tiden. Det var på bordet på et tidspunkt, men nå har vi et helt annet fokus, sier LSK-manager Jan Åge Fjørtoft til Nettavisen.
                - Nå handler det om å gjøre bedre de spillerne vi allerede har. Det er bedre for Lillestrøm at vi har fokus på å gjøre Karim Essediri enda bedre, enn å tenke på folk som skal komme inn i hans posisjon, fortsetter han.
                Ifølge LSK-manageren er romerikingene mer enn selgende enn kjøpende akkurat nå.
                - Vi må ha ut noen spillere først. Det er en del her som ikke får så mye spilletid. De må vi nå se på løsninger for. Det må vi gjøre først, sier han.

                Kommentar

                • Emil B
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2006
                  • 5921



                  LSK-TV: Clayton tilbake
                  På fredagens trening var Clayton Zane tilbake på Åråsen for å møte gamle kjente. Zane ble toppscorer for LSK i 2001, og søndag håper han på LSK-seier.

                  Av: Ole Kristian Bakkene

                  - Det er veldig fint å være tilbake. Det har skjedd en del forandringer siden jeg var her sist. Stadion, og treningsfasilitetene er mye bedre i forhold til når jeg spilte i LSK. Det er godt å se at klubben har utviklet seg videre i en positiv retning, sier Clayton Zane til LSK-TV.

                  Se hele intervjuet med Clayton Zane på LSK-TV

                  Zane kom til LSK foran 2001-sesongen på lån fra Molde FK. Låneperioden var kort, men australieren presterte meget godt. Dermed ønsket LSK å hente han inn på permanent basis. Resultatet var 17 mål, og toppscorertittel sammen med Thorstein Helstad og Frode Johnsen. Året etter ble han klar for den belgiske klubben Anderlecht. Etter ti kamper på tre år ble fotballkarrieren ødelagt av en kneskade, og Zane l fotballstøvlene på hylla.
                  - Jeg utdanner meg til å bli fotballtrener, og jobber i dag hos Queens Park Rangers i ungdomsavdelingen deres, sier Clayton som har mål av seg å bli fotballtrener på seniornivå.

                  Fredag var han tilbake på Åråsen for å både se og lære hvordan LSK trener, men ikke minst å treffe gamle kjente som Espen Søgård, Arild Sundgot og Frode Kippe.
                  - Det er alltid fint å treffe gamle venner her i Norge, og det er en stund siden jeg har vært her nå. Det er nok bare tre-fire spillere som er igjen fra den tiden jeg var her, men jeg synes stallen ser veldig sterk ut selv om det er flere gode spillere som nå har andre arbeidsgivere.

                  Zane har fått med seg den noe trange seriestarten, og vil søndag være tilstede når LSK tar i mot HamKam på Åråsen.
                  - Jeg er sikker på at klubben gjerne vil være høyere på tabellen, og det er god tid til å rette på det. Forhåpentligvis kan det begynne allerede nå på søndag mot HamKam, sier han.

                  Se hele intervjuet med Clayton Zane på LSK-TV.

                  Kommentar

                  • RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

                    TV2 Sport



                    LSK lover krig

                    Kampene mellom Lillestrøm og HamKam er kjent for å være av det tøffe slaget. I søndagens bunnoppgjør lover LSK full krig for poengene.

                    - Det viktig at vi tør å gå inn i krigen, og vinne den, sier Espen Søgård, som endelig er klar for spill fra start.
                    - Jeg er 110 prosent klar for å yte en innsats for LSK, sier midtbanekrigeren.
                    Tidligere HamKam-trener Frode Grodås, som nå er keepertrener i LSK, vet hvordan hamarsingene skal slås.
                    - Småting rundt enkeltspillere skal nok LSK-spillerne informeres om, sier han lurt.
                    HamKam-trener Arne Erlandsen lar seg ikke skremme av det.
                    - Jeg håper at de tipsene som Frode gir til Lillestrøm i forhold til HamKam ikke skal være bra nok. Vi tror at vi skal klare å slå Lillestrøm, men vi vet at det blir en tøff kamp, sier den tidligere LSK-kjempen til TV 2 Sporten.

                    Se video her:

                    Kampene mellom Lillestrøm og HamKam er kjent for å være av det tøffe slaget. I søndagens bunnoppgjør lover LSK full krig for poengene.

                    Kommentar

                    • RSP
                      Moderator
                      • Aug 2004
                      • 10498

                      Alt før runden (ANB-NTB)


                      Foto Thomas Andersen, Digitalsport Frode Kippe.

                      Kippe tilbake til bunnkampen

                      Lillestrøm - HamKam

                      Lillestrøm (13): Bjørn Helge Riise (strekk), Markus Kiesenebner (kne) og Marius Johnsen (kne) er fortsatt ute med skader. Frode Kippe er tilbake etter suspensjon.

                      HamKam (14): Tommy Øren, Tom Kristoffersen, Srdan Urosevic, Steve Cooreman er uaktuelle på grunn av skader. Marcus Pedersen er syk og spiller ikke. Knut Henry Haraldsen er usikker. Roman Kienast er på landslagsoppdrag for Østerrike.

                      Tilsvarende kamp i fjor: Ikke i samme divisjon.

                      Dommer: Roy Helge Olsen, Flekkerøy.
                      http://www.sa.no/sport/fotball/article3560002.ece

                      Kommentar

                      • Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

                        RB: Tilbakefall for Kiesenebner

                        ÅRÅSEN: Markus Kiesenebner er ikke lenger sammen med LSKs a-lag på treningsfeltet. Østerrikeren som er på vei tilbake etter kneskade, har fått et tilbakefall og trener nå for seg selv. - Han har tatt et steg tilbake fordi han fikk smerter i kneet. Nå jobber han for å styrke beinet, og derfor har vi tatt ham ut av trening med laget for en periode, sier LSK-fysioterapeut Jørn Karlsen. I utgangspunktet skulle midtbanespilleren trent for fullt nå. Det ser bedre ut for Marius Jhnsen, som trener en del med laget om dagen. Karlsen håper at han kan være tilbake for fullt etter sommerpausen.

                        Kommentar

                        • Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

                          RB: Kompisene som brøt all kontakt

                          Kompisene som brøt all kontakt



                          LILLESTRØM:
                          Da Arne Erlandsen var spiller og Tom Nordlie fulgte LSK fra sidelinja, vanket de i samme kameratgjeng. I morgen takker de hverandre motvillig for kampen.
                          Av Espen Solbakken og Morten Svesengen
                          Publisert 24.05.2008 - 06:30


                          Se større bilde
                          I STORGATA: Arne Erlandsen og Tom Nordlie sammen i Storgata i Lillestrøm før et møte mellom LSK og Vålerenga i 2000 . FOTO: GEIR EGIL SKOG

                          For etter at Nordlie gjorde Erlandsen selskap som topptrener mot slutten av 1990-tallet, ble forholdet atskillig kjøligere. I dag snakker de to kun sammen når de må.





                          – Vi prater så å si aldri sammen, bekrefter Nordlie.
                          Da var tonen og samholdet en annen på 1980-tallet. De to ble raskt kompiser etter at de for første gang møttes hjemme hos Nordlies søster. Den to år eldre Erlandsen kom da hjem fra et opphold i svenske Djurgården, mens Tom vanket i et fotball- og idrettsmiljøet i Lillestrøm.
                          Erlandsen mener kompisforholdet tilhører en fjern fortid.
                          – Det var en periode vi kjente hverandre og var kompiser. Men det var lenge før han ble fotballtrener. Det var for 20-25 år siden. Nå har jeg ikke en følelse av at vi har kontakt i det hele tatt, forteller Erlandsen.
                          Ham-Kam-treneren har ikke lyst til å mene så mye om Nordlie, men han sier litt om fotballtreneren.
                          – Det han har gjort med enkelte lag viser at han har kunnskaper om fotball, sier Erlandsen.
                          Få oppgjør

                          Tilfeldighetene har gjort at de to trenerne kun møtes for femte gang i eliteseriesammenheng når Erlandsens Ham-Kam gjester Nordlies Lillestrøm. Duellen er faktisk den første på hele åtte år.
                          I år 2000 vant Erlandsen begge oppgjørene mot Nordlie i sesongen som endte med at Nordlie fikk sparken i VIF. Året før var Nordlie i Odd, og det er herfra hans eneste serietriumf over Erlandsen stammer. Med andre ord er det Erlandsen som stort sett har fått det som han vil.
                          – Han har en evne til det, sier Nordlie.
                          – Å få det som han vil. Jeg har respekt for hans vinnervilje og ærgjerrighet.
                          – Har du noe imot ham ettersom dere ikke snakker sammen lenger?
                          – Jeg har ikke det, sier Nordlie.
                          Det er, ifølge LSK-treneren, bare blitt sånn, uten at det trenger å være noen spesiell grunn til det, bortsett fra at man bosetter seg på forskjellige steder av landet. Nordlie har, som han selv sier, heller ikke jevnlig kontakt med noen andre fra samme vennekrets fra yngre dager.
                          Episoder

                          Men at det brutte vennskapet kun handler om geografisk adskillelse, og at man har sklidd vekk fra hverandre, er i beste fall en forenkling av det etter hvert kompliserte og anspente forholdet mellom de to sterke trenerpersonlighetene.
                          Erlandsen setter noen ord på hvorfor det er blitt helt naturlig for ham at de to har et ikke-forhold.
                          – Vi er to helt forskjellige personer på alle måter, sier Erlandsen.
                          Helt siden det var klart at de skulle kjempe på samme eliteseriescene, har de to irritert hverandre. Det har også vært episoder som ikke har vært lette å glemme for den parten som til enhver tid har følt seg forulempet.
                          I år 2000 var LSK og VIF samtidig på treningsleir i Sør-Afrika i regi av Olympiatoppen. Oslo-klubben hadde invitert Thomas Sandem med seg for om mulig skrive kontrakt med ham. Derfor irriterte det Nordlie kraftig at Erlandsen under samme opphold spurte østfoldkeeperen ut om hans kontraktssituasjon.
                          Ikke ulovlig selvsagt, men like fullt en tergende handling som gnager Nordlie.
                          Sirkus og kynisme

                          Ulovlig var det heller ikke da LSK skrev kontrakt med bosmanspiller Torjus Hansén fra Odd Grenland sommeren 1998. Dagen før underskriften, var Nordlie faktisk på grillfest på terrassen til Erlandsen.
                          Det ble snakket mye fotball den kvelden, men Nordlie måtte lese det i Romerikes Blad dagen etter at Erlandsen gratis hadde snappet en av hans egne spillere.
                          Slik fortsetter katt og mus-leken mellom de to. Det har vært mer Tom & Jerry enn Tom & Arne. Der Nordlie mener Erlandsen er så kynisk at målet nesten alltid helliggjør midlene, synes Erlandsen at Tom Nordlie-pakka er altfor mye sirkus.
                          Erlandsen finner det også merkverdig at det alltid koker så mye rundt Nordlie, og at ofte bagateller og ubetydelige ting blir blåst opp i mediene. Generelt mener han at alt som har med Tom Nordlie å gjøre blir for mye "meg".
                          Møtes igjen

                          Da Ham-Kam og LSK møttes i treningskamp i januar kom det betente forholdet tydelig til syne. Nordlie nærmest tiltet på tv-tribunen i LSK-hallen, og lot seg for første gang kraftig provosere av Erlandsen offentlig.
                          Nede ved banen sto Erlandsen nærmest uberørt ved sin egen benk – og nøt garantert øyeblikket da ekskompisen dummet seg ut i all offentlighet. At han var årsaken til utbruddene smakte sikkert enda bedre.
                          Nordlie går neppe i den samme fella i morgen kveld. Men om det skulle skje, er neppe Erlandsen like uskyldig som han ser ut til der han står på sidelinja. Det vil ikke være han imot at Nordlie "klikker" igjen.
                          Selv om det viktigste i morgen er de tre poengene, vil nok en seier smake ekstra godt for begge to akkurat i denne kampen.
                          Motpoler

                          Som to motpoler kommer sikkert de to til å dras mot hverandre igjen – selv om ingen av dem tilsynelatende ønsker det lenger. Og ganske sikkert kommer møtene til å inneha den samme rollefordelingen som nå.
                          Episoden fra treningskampen i storhallen i vinter er temmelig typisk. Nordlie beit på og glefset til Erlandsen etter at sistnevnte hadde kommet med stikk i løpet av kampen. Den kynisk og beregnende provokatøren Erlandsen, mot den følelsesladde og lett antennelige buldrebamsen Nordlie.

                          Kommentar

                          • rugbar
                            Seniormedlem
                            Forumonanist
                            • Apr 2007
                            • 152

                            Nordlie sikret 2,5 millioner

                            Nordlie sikret 2,5 millioner


                            Fotballtrener Tom Nordlie har krav på 2,5 millioner kroner fra Lillestrøm hvis han får sparken.
                            Publisert: 24.05.08 10:52, Oppdatert: 24.05.08 10:54

                            Dersom kampen mot HamKam søndag, ikke går den rette veien for Lillestrøm er det mye som tyder på at Tom Nordlie er ferdig i fotballklubben, ifølge Finansavisen.
                            Men Nordlie har sikret seg en fallskjerm på 2,5 millioner, eller en årslønn, dersom det blir tilfellet.
                            - I kontrakten Nordlie har med Lillestrøm har han sikret seg en årslønn hvis han skulle får sparken. Det betyr 2,5 millioner kroner, sier en kilde til Finansavisen.
                            Lillestrøms Tom Nordlie er soleklar oddsfavoritt til å miste jobben først i eliteserier, skriver avisen.
                            Les også: Lillestrøm vinner tv-kampen
                            Henger i en tynn tråd
                            En seier og fem poeng er de harde fakta etter syv seriekamper for Lillestrøm Fotballklubb, ifølge Finansavisen.
                            Taper Lillestrøm kampen mot HamKam søndag, vil fotballklubben ende nederst på tabellen.
                            Et tap for HamKam er for en Lillestrøm-supporter nesten verre enn et tap for en Vålerenga, skriver avisen
                            Last edited by Torolf; 24.05.2008, 14:10. Begrunnelse: Opprydding

                            Kommentar

                            • Emil B
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2006
                              • 5921



                              Klart for bunnkamp på Åråsen

                              Søndag kommer tippeligajumbo HamKam til Åråsen for å møte nestjumbo Lillestrøm til et skikkelig bunnoppgjør. LSK-trener Tom Nordlie legger ikke skjul på at laget hans ligger på rett plass.

                              Med bare fem poeng etter syv kamper sliter Lillestrøm tungt i bunnen av tabellen. Sesongens eneste seier kom hjemme mot Viking for to runder siden, men mot Rosenborg 16.mai var det tilbake til gamle synder. Det endte med stortap 0-4.
                              - Vi må bare innse at vi er et lag på nedre halvdel av tabellen. I dag er vi et bunnlag, og må ikke tro vi er noe bedre enn det vi er, sier Nordlie.
                              Krever skjerping

                              Kaptein Frode Kippe hadde karantene under forrige rundes stortap mot Rosenborg. Nå er han klar igjen og maner spillerne til å skjerpe seg før bunnkampen mot HamKam.
                              - Vi kan bare takke oss selv for at vi er i denne situasjonen. Nå må vi spillerne ta i et tak og komme oss ut av det. Det som er prestert så langt holder rett og slett ikke, sier Kippe.

                              Tøff motstand

                              Lillestrøm har så langt møtt alle de antatte topplagene, Stabæk, Vålerenga, Brann, Viking og Rosenborg, i tillegg til Molde og Tromsø. Nå venter antatt enklere lag som HamKam, Bodø/Glimt (borte) og Aalesund (hjemme).
                              - Dette er lag vi skal slå. Allerede mot HamKam skal vi vise oss som et annet lag for Åråsen-publikummet, mener Kippe.

                              Fra Hamar kommer et lag med god kunnskap om Lillestrøm. Trener Arne Erlandsen trente selv klubben i åtte sesonger, og fikk med seg over 370 kamper som spiller. I tillegg har HamKam flere spillere med tilknytning til de gule og sorte. I serieoppkjøringen van LSK hele 4-0 over HamKam. Forskjellen er neppe så stor denne gang.

                              Kommentar

                              • RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

                                ham.kam.no

                                Det var mange rundt Lillestrøm som var misfornøyd med måten Pål Strand ble behandlet på da han nærmest ble presset ut av klubben i vår. Den tidligere LSK-spilleren skulle selvsagt gjerne spilt kampen mot gamle lagkamerater, men flere måneder på sidelinjen gjør at han kun kan håpe på ett innhopp mot slutten av kampen. Onsdag reiser Pål til Tyskland for å få orden på den vonde lysken.
                                Jeg synes at denne kan fortjene en lenke her:

                                Kommentar

                                • RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

                                  lsk.no



                                  LSK-TV: Før LSK-HamKam

                                  Det er kun kort tid igjen til LSK tar i mot Hedmark-laget HamKam hjemme på Åråsen. Kampen spilles søndag 18:00, og LSK-TV har kommentarer fra flere av de som skal hente tre poeng.

                                  Av: Ole Kristian Bakkene

                                  Vidar Riseth, Tom Nordlie, Steinar Pedersen og Espen Søgård er alle klare for å hente tre poeng mot Hedmark-laget HamKam søndag kveld klokka 18:00 på Åråsen stadion. Vidar forklarte backfireren selv hvordan man skal gjøre det mot HamKam, og fortalte så LSK-TV om hva han sa. Tom Nordlie, Steinar Pedersern og Espen Søgård forteller også hva de tenker før oppgjøret.

                                  Få med deg alt dette på LSK-TV - Før LSK-HamKam:

                                  Kommentar

                                  • RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

                                    100% Fotball

                                    Reportasje om Atle Brynestad og Lyn. Følgende lille kuriøse episode fra 1999 da skiklubben var helt på felgen synes jeg kan fortjene en plass her:
                                    Vi hadde så store, økonomiske problemer at vi dro til Åråsen og tilbød Lillestrøm våre tre beste spillere gratis, om de ble enige om de personlige avtalene, forteller Grødseth.
                                    De tre var Hassan El Fakiri, Kjetil Wæhler og lagets toppscorer gjennom tiåret, Tommy Nilsen.
                                    - Jeg tror det bare er Hassan som vet om dette før jeg nå sier det. Og det var nærme. Hadde Lillestrøm slått til den dagen, eller faktisk den uken, ville det trolig blitt noe av. Men da vi skjønte at det kunne være en mulighet for å få inn Atle Brynestad, trenerte vi overgangen.
                                    iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

                                    Kommentar

                                    • RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

                                      RB


                                      - SPESIELT: Arne Erlandsen erkjenner at det vil bli spesielt å spille mot LSK på Åråsen i kveld. FOTO: SCANPIX

                                      – LSK spiller som oss

                                      Ham-Kam-trener Arne Erlandsen mener det er to lag som spiller lik fotball som møtes på Åråsen i kveld.

                                      Av Morten Svesengen
                                      Publisert 25.05.2008 - 13:20 Oppdatert 25.05.2008 - 13:22


                                      LIKE?: Arne Erlandsen mener hans Ham-Kam og Tom Nordlies LSK spiller likt. FOTO: SCANPIX

                                      Den tidligere LSK-treneren ser ikke store forskjeller på måten LSK spiller på nå og slik de spilte under hans ledelse fra 1998-2004.
                                      – Forskjellen var litt større når Uwe Rösler var LSK-trener enn den er nå. Måten LSK har spilt på denne sesongen, likner mer på det vi gjorde i min tid. Forskjellene er små, mener Ham-Kam-trener Arne Erlandsen.
                                      I dag venter Ham-Kam-treneren en tøff kamp på Åråsen mot sitt tidligere lag. Det blir første gang han møter LSK på Åråsen som trener for motstanderen.
                                      – LSK har vært klubben min gjennom mange år – både som spiller og trener – og det er klart det er litt spesielt, innrømmer Erlandsen.

                                      Tapte ikke som spiller
                                      Det blir uansett ikke første gangen Erlandsen er på Åråsen i motstanderens klubbfarger. I 1990 og 1991 var han der som Strømsgodset-spiller.
                                      Og han tapte ingen av kampene. I 1990 vant Godset 1-0, mens det ble 1-1 året etter.
                                      Som trener han Erlandsen også møtt LSK ved to anledninger for IFK Göteborg i Royal League. Men de kampene ble spilt i Göteborg (0-0) og Tønsberg (2-0 til LSK).

                                      Matchvinner i 1987
                                      LSK er naturligvis store favoritter i søndagens kamp selv om Ham-Kam og LSK er naboer på tabellbunnen før kampen.
                                      • Og LSK har også et godt tak på Hamar-klubben på hjemmebane. Bare tre ganger på 15 forsøk har Ham-Kam reist hjem med full pott. LSK har vunnet 10 ganger mot hamarsingene på hjemmebane siden 1975.
                                      • I ni av 15 kamper mot Ham-Kam på Åråsen har LSK holdt nullen. Bare i den aller første kampen mellom lagene på dette nivået endte det 0-0 (1975).
                                      • Tar Ham-Kam ledelsen på Åråsen, vinner de som regel. Bare i kampen i 1977 har LSK klart å snu kampen etter å ha kommet under med 1-0. Tom Lund scoret begge målene den gangen.
                                      • Arne Erlandsen og Tom Nordlie har møtt hverandre som trenere i seriesammenheng fire ganger. Erlandsen leder 3-1 i innbyrdes dueller med sin tidligere kompis - alle gangene som LSK-trener.
                                      • Sist Ham-Kam vant på Åråsen var i 2004 – Arne Erlandsens siste sesong som LSK-trener. Den kampen så treneren fra tribunen fordi han hadde karantene etter å ha blitt vist opp på tribunen i semifinalen i cupen mot Lyn.
                                      • I 1987 spilte Erlandsen en mer sentral rolle da han scoret seiersmålet (1-0) mot Kamma fra straffemerket.
                                      SISTE FEM MØTER:

                                      1994: 1-2
                                      1995: 2-2
                                      2004: 0-1
                                      2005: 1-0
                                      2006: 3-1


                                      Kommentar

                                      • morten
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2004
                                        • 2156

                                        vg

                                        Grodås og Førsund i krangel

                                        - Jeg var sint, innrømmer LSK-treneren

                                        ÅRÅSEN (VG Nett) (LSK-HamKam 0-0) For tredje gang denne sesongen kunne HamKam-stopper Arnar Førsund ha fått rødt kort for en ulovlig inngripen. Også denne gangen slapp han unna - og da ble det bråk.

                                        [FONT=Arial]Av EIRIK BORUD

                                        [/FONT]
                                        [FONT=Arial,Helvetica]MÅTTE TA TELLING: Arnar Førsund og Espen Søgård ligger nede etter en knallhard duell. Foto: Stian L. Solum/Scanpix
                                        [/FONT]
                                        [FONT=sans-serif]VG Nett følger:

                                        Lillestrøm / RSS

                                        HamKam / RSS

                                        [/FONT]





                                        Les også:Målløst i bunnoppgjøret

                                        - Jeg var sint, innrømmer Frode Grodås.

                                        Det var snaue fem minutter før pause i kveldens bunnoppgjør mot Lillestrøm at 21-åringen stupte inn i en duell med Espen Søgård og traff LSK-spillerens hode.

                                        LSK-spilleren fikk seg en smell i hodet, men kom seg etter hvert på beina. På vei inn til hvilen kom kanarfuglenes keepertrener Grodås løpende til for å fortelle HamKam-spilleren hva han syntes om taklingen.

                                        - Jeg sa at det han gjør der har ingenting på en fotballbane å gjøre. Det er lov å spille tøft, men det der var et regelrett angrep på Søgård, mener Grodås.

                                        - Beklagelig

                                        Også HamKam-keeper Ivar Rønningen blandet seg inn i krangelen på vei inn i garderoben.

                                        - Grodås mente jeg skulle hatt rødt, men jeg gjør det ikke med hensikt. Jeg forsøker selvsagt ikke å påføre meg selv hjernerystelse, sier Førsund.

                                        Overfor VG Nett hevder HamKam-stopperen at det hele var et uhell.

                                        - Jeg ser ballen komme, og prøver å nå den. Søgård kommer først på den, og jeg treffer hodet hans. Det er selvsagt beklagelig, sier Førsund.

                                        - Skulle du vært utvist?

                                        - Nei, hvis det hadde vært rødt kort, det hadde vært strengt. Jeg mener det var strengt med gult i den situasjonen, sier Førsund.

                                        - Gjør ikke mye galt

                                        Dette er ikke første gangen denne sesongen at HamKam-stopperen kommer heldig ut av kontroversielle situasjoner:

                                        * I forrige serierunde feide han ned en Godset-spiller i klar scoringsposisjon, men fikk verken gult eller rødt kort.

                                        * Mot Lyn den 13.april felte han Odion Ighalo på vei mot en stor målsjanse - uten å få kort.

                                        21-åringen mener imidlertid ikke han har vært spesielt heldig.

                                        - Det er bare mot Godset jeg skulle hatt rødt kort. Jeg synes ikke jeg gjør så mye galt i de andre kampene, sier HamKam-stopperen.

                                        - Blitt for snille

                                        Han får støtte av treneren sin.

                                        - Det er ikke noe rødt kort det der. Jeg synes derimot vi har blitt for snille. Det blir blåst altfor mange frispark, sier Arne Erlandsen.

                                        LSK-trener Tom Nordlie mener Førsund slapp billig unna i situasjonen der Søgård gikk i bakken.

                                        - Det er rart at ikke dommeren ser dette, men jeg er ikke ute etter å få noen straffet i etterkant, sier Nordlie.

                                        P.S. Kveldens gule kort er Førsunds første for sesongen.
                                        Badekar
                                        http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

                                        Kommentar

                                        • Rønnern
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 6690

                                          Må Tom Nordlie gå?

                                          Fugla fremdeles på kvalikk, nest sist på tabellen. Dagens oppvisning ga oss et heldig hjemmepoeng mot Ham-Kam, dagens prestasjon stod Otto for, han reddet ett poeng for Lillestrøm.

                                          Skrevet av Ronnie Hallén


                                          OK, overskriften er spekulativ, denne skribenten har ingen intensjoner om å kreve Nordlies hode på et fat, men at det er dette spørsmålet som kommer til å prege de neste dagers diskusjoner, er det liten tvil om. Undertegnede fikk fatt i to "local lads" samt en lynving med en jævla bra innstilling, for kommentarer til dagens match.

                                          Nordlie må bli.
                                          Pål Steffen Andresen er nyskolert venstreback, en oppgave han løste bra i dag. Defensivt vel å merke. Få lider vel like mye som supporterne om dagen som ham og det var en åpenhjertig Steffi som gjorde sitt beste for å gi fornuftige svar på spørsmålene fra en fortvilet supporter.

                                          - Kan trygt si at det ikke gå på skinner om dagen. Det løsner ikke og vi spiller i samme labre tempo hele kampen. Dette var altfor dårlig av oss offensivt, vi skaper knapt målsjanser og må innse at vi er et bunnlag.

                                          - Hva skal til for å snu dette?

                                          - Tja, hva skal vi si? Vi trodde at vi hadde snudd dette med seieren mot Viking, men det var tydeligvis bare et blaff. Som spiller så sliter det veldig å ligge der nede og hele tiden måtte slåss for å overleve og stadig frykte tap. Og jeg som er bosatt i denne byen får jø høre det relativt ofte at vi er dårlige. Blir minnet på det hele tiden.

                                          - Spørsmålene om Tom Nordlies avgang kommer garantert til å prege dagene som kommer, forstår du dette?

                                          - Ja, jeg hadde helt sikkert spørt om det samme dersom jeg hadde stått på utsiden og sett det spillet som vi leverer om dagen. Jeg mener det er for tidlig å mene at treneren må gå, det er fremdeles mange poeng å spille om.

                                          - Vi snakker om at en tredjedel av sesongen er spilt.

                                          - Ja, noe må skje, men hva, klarer jeg ikke å sette fingeren på.

                                          Synes synd på supporterne.
                                          Dagens beste melding til LSK-supporterne er at Espen ikke kjente noe til skulderskaden og at han kjenner seg 100% frisk.

                                          - Resultatmessige var ikke dette noe fyrverkeri av et comeback, men for min egen del var dette positivt både med tanke på ork og den tilbakelagte skulderskaden.

                                          - Hvordan føles det å være den mannen både supportere og trener venter på skal bli kampklar? Det er fire midtbanespillere med landskamper du kjemper om plassen med.

                                          - Jeg skjønner at jeg som lokal mann nå er ønsket. Det er vel forventet at jeg skal gå foran som et eksempel og vise innsats og innstilling. Vise at vi virkelig vil vinne fotballkamper, ikke være så redde for konsekvensene av et baklengsmål eller tap. Jeg vet ikke om jeg lyktes så bra med dette i dag...

                                          - Hvordan har det vært å se på laget fra utsiden og så komme inn og skulle snu dette?

                                          - Ikke lett. Jeg synes synd på supporterne som må se kampene våre nå om dagen. Vi mangler generelt sett variasjon, bevegelser og klarer ikke å stabilisere oss med de tidvise glimtene vi viser av god fotball. I dag er det tilnærmet håpløst. Vi var tent før kampen og starter bra, men så begynner vi å spille på Kammas premisser. Vi skal skape mer hjemme mot Ham-Kam enn det vi klarer i dag og til slutt er det Otto som redder oss med en kjemperedning.

                                          - I den situasjonen ble du fraløpt av en spiller med ball i beina.

                                          - He, he, ja det var litt flaut. Jeg løp ved siden av ham og tenkte at jeg skulle sette inn en takling ved neste ballberøring, men da satte han plutselig inn et ekstra gir og så var jeg en meter på etterskudd. Skulle ha taklet ham tidligere.

                                          - Hva skal til for å snu dette?

                                          - Si det, jeg får sette på play og si følgende; Vi må gå i oss sjæl og hver mann må gjøre grep for å bli enda bedre til neste match. Innse at vi er et bunnlag og jobbe ut fra det, ikke noe vits i å se oppover på tabellen nå, men ta en kamp av gangen. Gode treninger, må gi oss selvtllit. osv. osv. Som du skjønner har jeg ikke noe mirakelkur på lager.

                                          - Du blir nærmest overfalt av Førsund, der han kommer løpende med rennafart inn i en hueduell med deg. Det så veldig stygt ut, men du reiser deg kjapt.

                                          - Ja, fikk en skikkelig smell, men det første jeg tenkte da jeg lå nede var at stillingenvar 0-0 sånn at jeg skulle kunne svare riktig dersom jeg ble spurt, for jeg skulle ikke av banen. Og jeg reiste meg fort for å unngå at jeg måtte ut på sidelinja for behandling, men det gjorde jævlig vondt.

                                          Ikke kamp for en kantspiller.
                                          Jon Midtun Lie har ovebevist som ving og har motbevist en del skeptikere, men i dag var det fint lite vi så fra Jooooooon.

                                          - Dette ble ikke en kamp for meg, skikkelig ræva. Masse mæling fra backrekka opp mot topp og ikke klarte vi å trykke etter og skape noe spill på deres banehalvdel. Det var ikke mange ganger ballen kom ut til kanten. Vi blir stasjonære og forutsigbare.

                                          - Ikke mye hjelp fra backen heller i dag.

                                          - Det må jeg ta ansvar for selv også. Jeg klarer ikke å engasjere meg så mye som jeg skulle ønske, det er for dårlig av meg. Prøvde både å trekke innover i banen samt tidvis ligge veldig bredt, men det blir ikke mye å jobbe med.

                                          - Du har tatt plassen som kantspiller og gjort den til den egen. Hvordan trives du der fremfor backplassen?

                                          - Jeg trives definitivt best som ving, men spiller der treneren vil ha meg.

                                          - Hvordan er det å ligge i bunn med LSK, det var ikke derfor du kom hit?

                                          - Det var definitivt ikke i mine tanker. LSK er et etablert topplag og stallen er veldig bra, så jeg er overrasket over at vi ligger der vi ligger. Men samtidig må vi være ærlige med oss selv og innse at vi har spilt veldig dårlig fotball så langt denne sesongen. Kanskje vi burde sett signalene allerede i vinter, da vi slet med å dominere og vinne kamper. Vi må bare jobbe videre, men denne uka får vi vel en del journalister på besøk på treningene igjen...

                                          kfl.no drar ned rullgardina, tyller i seg billig øl fra Rema og holder dyna i morgen. Dagens Bøffel er Fetsundrånern. Uansett!!!

                                          Mvh Ronnie "The Runner"
                                          LSK for alltid
                                          Mvh Ronnie "The Runner"
                                          LSK for alltid

                                          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                          Kommentar

                                          Working...
                                          😀
                                          😂
                                          🥰
                                          😘
                                          🤢
                                          😎
                                          😞
                                          😡
                                          👍
                                          👎